- Nekem általában három, négy kilós a táskám és nekem is
olyan a tartásom, hogy görnyedek, mert egyszerûen ez nagyon
nehéz. Azt szoktam csinálni, hogy reggel fölmegyek nagymamához
és onnan elviszem a táskát, mert az közelebb van az iskolához.
Rip.: - Mennyit kell vinned egy tantárgyhoz ?
- A legnagyobb a földrajz, az négy könyves.
- Nekem elsõben öt kilós volt a táskám könyvvel együtt.
Rip.: - Megmértétek otthon ?
- Igen megmértük.
Rip.: - És ezt ki vitte ?
- Apukám vitte, nem én.
- Amikor viszem a táskámat, akkor görnyedek és úgy viszem.
Elég sokszor fáj is a hátam, amikor ülök.
- Nekem is azért rossz, mert én is úgy írok, hogy nagyon
ráfekszem az asztalra.
- Nekem csak az a bajom a tartásommal, hogy nem egyenesen
szoktam ülni. Így görnyedve általában.
- K. M. vagyok és a mai mûsorukhoz szeretnék hozzászólni.
Mv.: - Hallgatom.
K. M..: - A gerincferdüléses gyermekek problémájával kapcsolatban
egy nagyon súlyos probléma a rendkívül nehéz iskolatáska.
Mv.: - Igen.
K. M.: - Na most több irányból halljuk ennek a problémáját,
az illetékeseket, az Oktatási Minisztérium részérõl. Mindenki
elismeri, hogy alsó tagozatos gyermekek hat, hét, nyolc kilós
táskákat kénytelenek cipelni.
Mv.: - Sajnos.
K. M.: - Na most az iskolai orvosi szûrésen az én kislányom,
negyedik osztályos, majdnem minden harmadik gyermeket ortopédiai
szakrendelésre irányítottak. Gyógytestnevelésre, tehát ez egy
ördögi kör.
Mv.: - Pontosan.
K. M.: Hogy mit lehetne ez ügyben tenni ? Hova hatni ? Egy
ízben hallottam egy illetékes úrtól az Oktatási Minisztérium
részérõl, hogy a gyermekek súlyának tíz százaléka az a
meghatározott kiló, súly amit cipelhetnek. Hát 30, 35 kilós
gyermekekrõl van szó és súlyos gerincferdüléssel küszködnek.
Mv.: - Igen. Sajnos nagyon nagy probléma és ez a korosztály,
vagy a teljes ifjúsági korosztály már ugyanezekkel a gondokkal
küzd.
K. M - Én azt gondolom, hogy a megoldás erõsen helyi. Vannak
azért jó példák arra, hogy ha összefognak a szülõk a tanító
nénivel találnak megoldást. Ilyenekre gondolok, mint hogy nem
feltétlenül fontos például, hogy minden tantárgyból a
gyereknek jó vastag füzete legyen.
Mv.: - Vannak iskolák, ahol például úgy döntenek, hogy a
füzet eleje az egyik, a másik oldala a másik füzet és akkor egy
füzetet máris megspóroltunk. Nem biztos, hogy minden könyvet
állandóan haza kell hurcibálni.
- Igen. Ilyen mennyiségû tananyag mellett, amire ugye szükség
van, hát szükség nem tudjuk, hogy egyáltalán szükség van-e.
Mv.: - Bizony nem.
- De elsõ lenne az egészségük megõrzése.
Mv.: - Így van. Így van.
- Hát köszönöm szépen, ha foglalkoznának ezzel a témával
egy rövid, szûk idõben.
Dr. Brunner Péter orvos Ifjúsági Egészségvédelmi Intézet:-
Nagyon szívembõl beszélt, mert egy komoly problémáról van
szó. Valóban vizsgáljuk ezt az iskolatáska, különbözõ
tanszerek szállításának kérdését is. Nemcsak azért, mert
hogy nehéz, hanem azért is, mert a magyar tanuló ifjúság
körülbelül 30 %-nak valamilyen mozgásszervi és ezen belül is
gerinc problémái vannak. Ennek a megelõzése egy nagyon
összetett probléma. Ennek csak egy része az iskolatáska. De
nagyon fontos része. De azt szeretném tulajdonképpen megosztani a
hallgatóval azt a gondunkat, hogy itt egy komplex megelõzési
programot kell indítani, aminek nagyon sok eleme van.


