- Igen, van.
R.: - Honnan van?
- Apuci mindig leejti az aprópénzeit és összeszedem,
odaviszem apucihoz, megmutatom neki, hogy itt van, megtaláltam. Azt
mondja, hogy olyan ügyes voltál, hogy megtaláltad, hát jó
Fruzsika lehet a tiéd. És így a saját pénzem, mert én nyomozó
vagyok tulajdonképpen.
R.: - Nyomozó? És mit nyomozol?
- Pénzeket.
R.: - Apa elhullajtott aprópénzeit?
- Igen és azt megkeresem.
R.: - És hol gyûjtöd?
- Kincsesládikában.
R.: - És nagyon sok pénzed van? Mutasd már meg nekem.
- Ilyen sok.
R.: - És ezt mind a nyomozás során gyûjtötted össze?
- Igen. Meg a mamától is van, a piacon szereztem, nagyon
ügyesen dolgoztam, nyáron.
R.: - Mit csináltál? Hogy segítettél a mamának?
- Hát úgy, ha õ valahova elmegy pogácsát venni, akkor
én maradok egy aranyos bácsival és én árulok, árultam. Almát,
virágot, szilvát, barackot, rózsát. Például, amikor mama
elment dinnyét venni, akkor én egyedül maradtam ott, de nem a
bácsival, mert akkor hazament, hanem egy másik kislánnyal, aki
már nagy iskolás.
R.: - Te még ovis vagy?
- Igen. Õ árulta az almát, meg a szilvát, én a
rózsát meg a többi almát.
R.: - És honnan tudtad, hogy mennyit kell kérni érte? Mondta a
mama?
- Leírta papírra és a kislány elolvasta nekem. A rózsának a
felét én adtam el.
R.: - És te ezért, mert segítettél a mamának kint a piacon,
ezért te kaptál pénzt, volt kereseted?
- Igen.
R.: - És mennyi volt?
- Egy százas.
R.: - Naponta?
- Igen. Volt olyan, amikor nem mentem ki, és akkor nem kaptam
pénzt. Ilyenkor nem jár, azt mondta a mama.
R.: - És hány napot dolgoztál?
- Hat napot.
R.: - Akkor hatszáz forintot kaptál? És mit fogsz kezdeni te
ezzel a sok pénzzel, amit apától gyûjtöttél, meg amit a
mamánál kerestél?
- Elvittem a bankba ezeket a százasokat, százasnak a felét,
mert még van kettõ belõle, amit mutattam, azokat beraktam a
bankba.
R.: - Honnan tudtad, hogy te beteheted a pénzedet a bankba?
- Onnan tudtam, hogy az anyuci mesélte nekem, hogy milyen az a
bank. Többször is voltunk benne, elvittük a pénzünket és
anyuci pénzét és megláttam, hogy van ilyen gyereksüsüs papír,
kivettem és láttam, hogy egy nagy Süsü van rajta és akkor
megkérdeztük a nénit. Kiderült, hogy ide a gyerekeknek a
pénzét is betehetjük és akkor amikor reggel fölébredtem és
arra ébredtem, hogy betesszük a pénzemet a bankba.
R.: - Ott a bankban mi történt, azt meséld el nekem.
- Akkor adtak egy kis füzetecskét és abba beraktam, az
beleírták abba a füzetecskébe, hogy mennyi pénzt adtam be, egy
valami ládikába, vagy valami szekrénybe berakták a pénzemet és
egy több pénzt adnak majd hozzá.
R.: - És még fogsz vinni a bankba pénzt?
- Igen, takarékoskodok és majd gyûjtöm és valamikor
visszamegyünk érte és visszaadják.
R.: - Mit fogsz belõle venni, mi lesz az a nagy dolog?
- Hát korcsolya, meg babakocsi.
R.: - És mit gondolsz, mikor fog összegyûlni ennyi pénz?
- Szerintem, amikor már iskolás leszek, pont annyi elég lesz.
Képzeld el, mikor kijöttünk a bankból, hazafelé mentünk, beteg
gyerekeknek adtam egy kis pénzt, egy nagy-nagy üvegdobozkábam
volt sok, sok, sok pénz, azt a beteg gyerekeknek szánták és
abból adtam, az én bankpénzembõl, hogy a beteg gyerekek, hogy
jobb legyen nekik, meg gyógyuljanak meg.



-Dobrovszky György a Gazdag papa, szegény papa címû
könyvet megjelentetõ Bagolyvár Kiadó vezetõje: Van egy
nagyon érdekes kimutatás. Amerikában megvizsgálták azt, hogy
a gazdag családoknak, milyen a hogy úgy mondjam a gazdagsági
görbéjük. És ott kiderült, hogy általában ugye van egy
generáció, ahol ez a gazdagság létrejön. Akkor az utána
következõ generáció általában még meg tudja tartani és a
harmadik generáció gyakorlatilag eltékozolja a pénzt. Ez
nagyon sok családnál így történt.
Tehát önmagában az, hogy valakinek sok pénze van, az nem
garancia arra, hogy ezt meg tudja tartani. Tehát ez egy olyan
gondolkozásmód, amit ténylegesen és ezt tapasztalom, hogy
igazából gyerekfejjel lehet megtanulni.
R.: - Van egy ellenérzésem a pénzzel szemben. Van egy
ellenérzésem ezzel a könyvvel kapcsolatban is. Van egy
ellenérzésem, azzal kapcsolatban is, hogy a gyerekeket miért
kéne arra tanítani, hogy hogy bánjanak a pénzzel.
D.Gy.: - Ha megvizsgáljuk azt, hogy egy családban a
konfliktusoknak a nagy részét mi okozza, majdnem minden
konfliktus visszavezethetõ valahol a pénzre. Ez a könyv
tulajdonképpen nem mást ad, mint az életnek a pénzügyi
metszetét, nem az erkölcsöt vizsgálja, az etikát, semmi
ilyet, azt mondja, hogy az élet pénzügyi szempontból így mûködik.
Tehát hogyha valaki meg akarja oldani a pénzügyi problémáit,
akkor azt így tudja megoldani. Utána más kérdés, hogy az
ember hogy gondolja, hogy a pénzzel valóban meg tudja-e oldani
sok problémáját vagy nem. Tehát ki az, aki ezzel nem
foglalkozik, nem mondja azt, hogyha pénzed lesz, akkor minden
problémádat megoldottad. Most egy másik csapda és úgy érzem,
hogy Magyarországon azért nagyon aktuális ez a könyv, mert
nálunk igazából most indul ez a fogyasztói társadalom. Õ
ugye, mikor azt mondja, hogy mi a középosztálynak a veszte,
mert ugye Amerikában a középosztálynak nagyon magas a
jövedelme, ugyanakkor a másik oldalon a bankoknál nagyon
hitelképes, tehát rettenetesen eladósodott. Tehát az egyik
oldalról gazdagnak tûnik, de ha megnézzük valóban a
vagyonát, akkor szegény. Ha megszûnne a jövedelemforrás egyik
napról a másikra, akkor lehet, hogy azon életszínvonalon
tényleg csak pár hónapig tudna élni. Most úgy érzem, hogy
Magyarországon most indul ez a hitelezési gyakorlat, hogy
viszonylag könnyû lesz hitelt fölvenni és ha az ember nem
figyel és nincs tudatában azzal, hogy egy adósság spirálból
milyen nehéz késõbb kijönni, akkor itt pár év alatt emberek
egy életre eladósodhatnak és a gyerekek is utána azt a mintát
látják. Míg úgy érzem, hogyha az ember az elején ezt
tudatosan megállja, tehát gyerekként megtapasztalja azt, hogy
mi az, hogy pénzem van és helyére tudom tenni azt, hogy mikor
érdemes felvenni hitelt és mikor nem szabad felvenni hitelt.
Hadd mondjak egy példát erre, ami mondjuk a gazdag papa
gondolkozásmódját szemlélteti talán egy picit a gyakorlatban.
Az ember ugye megnéz egy ilyen nullaszázalékos befizetéses
konstrukciót, akkor általában apróbb betûvel ott szokott
lenni ez a teljes hiteldíj mutató, tehát az, hogy valójában
mekkora kamatot fizetek. Na most itt az õ gondolkozásában azt
mondja, hogyha az ember ki akar jönni a pénztelenségbõl, akkor
miért nem gyûjt össze elõször annyi pénzt, amennyibe az a
mosógép kerül és utána, ha már mindenképpen kell neki az az
érzés, hogy részletre veszi, hát akkor kölcsönözzön saját
magának. Ez most így egy furcsa dolog, de sok ember az egyik
oldalról beteszi a pénzét a bankba mondjuk nyolc és
félszázalékra, a másik oldalon pedig fölvesz ugyanattól a
banktól egy hitelt mondjuk 28-35 meg 40 százalékra. Hát ez nem
egy logikus dolog. Azért csináltam a gyerekeknek is a papa
bankot, hogy ráérezzenek arra, hogy a pénzük, hogyha egy
megfelelõ tõke összejön, akkor a pénz dolgozik, újabb pénzt
termel. Olyan pénzt termel, amiért neki nem kellett dolgozni,
amit neki már nem kellett elkunyerálnia tõlem valamiért.
Nyilvánvaló, hogy ezt mindig egy gyerekkel találkozva érzi meg
az ember, hogy most érdemes errõl beszélni vele vagy nem. De
én úgy találtam, hogy az én gyermekeim fogékonyak voltak
erre. Lehet, hogy az is, hogy testvérek ugye és látták azt,
hogy a nagyobbik gyûjt és tudatosan csinálja és számolja,
hogy most mennyi pénze van, mennyi a kamatom, akkor a kicsi is
rákérdez, hogy nálam most mennyi, miért annyi, stb. stb.
R.: - Ezt a gondolkodásmódot nem lehetne késõbb
megtanítani a gyerekeknek? Nem lehetne õket még a gyerekkorban
tartani? Nem korai ez még? Hát egy olyan világot tanulnak meg,
ami a pénz világa, ami talán nem is annyira szimpatikus.
D.Gy.: - Én úgy gondolom, hogy ahogy egy gyereket elkezd
foglalkoztatni az, hogy az a hús, amit megeszik, az honnan van,
vagy mitõl megy az autó, úgy érzem, hogy abban a pillanatban
el kell neki magyarázni azt, hogy mi a pénz. Szerintem ez
ugyanannyira része a világnak, mint bármi más és minél
hamarabb beszélgetünk el a gyermekünkkel errõl, úgy érzem
annál jobban meg tudja érteni ennek a lényegét és annál
kevésbé alakul ki benne egy ilyen ...
R.: - egy ilyen gátlás, amilyen bennem van.
D.Gy.: - Azt nem tudom megítélni, hogy benned mi van, azt
hiszem, hogy azt mindenki önmaga látja. Én azt tudom, hogy
bennem van, a mai napig van és valószínûleg ezt soha levetkõzni
nem tudom.
R.: - Számomra szimpatikus az, hogyha ez a könyv arra neveli
rá az embereket, hogyha egy kis pénz kerül a kezükbe, akkor ne
rohanjanak a szupermarketekbe elkölteni a pénzüket, hanem mielõtt
elköltik, azelõtt egy kicsit gondolkozzanak.
D.Gy.: - Kiadtuk például a könyvet olvasásra, kíváncsi
voltam nagyon diákok véleményére és megdöbbentõ volt
például olyan véleményeket olvasni, hogy hát nem tetszik a
könyv, mert olyan sokszor szerepel benne az a szó, hogy pénz.
Na most azt mondom, hogy ez még elmegy, ha valaki 8-10-12 éves,
de gyakorlatilag az élet kapujában így gondolkozni, hogy ahol
arról van szó, hogy pénz, az rossz, nem is nézek rá, nem is
akarom megtanulni, én úgy gondolom, hogy ez egy életveszély.
Tudniillik egyre inkább, hogy úgy mondjam az életnek az egyik
része most mondom azt, hogy az a nyolc óra, amikor dolgozunk, az
pontosan a pénzrõl szól, ha valaki nem is akarja megtanulni
azt, hogy ezt a játékot hogy játsszák, én úgy érzem, hogy
ez egy veszélyes dolog. (részlet Török Sándor írásából)



R.: - Takarékosság, takarékoskodás. E két szó helyett, ha
más szót kellene használni, akkor mit mondanátok?
- Spórolás. Beosztás.
- Újrahasznosítás.
- Én azt is hallottam még a takarékoskodásról, hogyha egy
kicsi dobozos üdítõket veszünk, akkor több energiát vesz
igénybe az, ha mondjuk ötöt veszünk egy nap, vagy egy nagyot,
ami mûanyagból készül és ráadásul visszaválthatós. Tehát
akkor megveszem a nagyot és a mûanyagban osztom szét magamnak,
így több napra is elég.
R.: - Szoktatok pénzzel takarékoskodni? Szoktatok pénzt gyûjteni?
- Szoktam dolgozni vagy segíteni otthon, ezért kapok pénzt
és nem rögtön abban a pillanatban költöm el, egy kicsit késõbb,
vagy több mindent veszek belõle, nem szórom a pénzt.
- Én is kapok minden nap zsebpénzt és én is beosztom vagy a
perselyem vagy egy titkos helyre rejtem és akkor, ha megtetszik
valami, akkor összegyûjtök arra pénzt és akkor úgy veszem
meg és az úgy szerintem sokkal jobb.
- Az én testvérem például olyan, hogyha vagyunk ilyen
vásáron, vagy akár búcsúban, akkor még a jövõ heti
zsebpénzét is el akarja költeni, ha már nincs nála pénz.
Hát õ ilyen, ilyen nagyon költekezõ és vele szemben én
viszont roppant spórolós vagyok. Összegyûjtöttem már egy
kisebb összeget, ami...
R.: - Az mekkora volt?
- Hát azt most nem mondanám el, amit a dolgaim
fejlesztésére szeretnék elkölteni.
R.: - Milyen dolgaid fejlesztésére?
- Hát például van egy számítógépem és arra szeretnék
minél több nyomtatót venni hozzá, meg fejleszteni.
- Én például arra szoktam gyûjteni a pénzemet is egyrészt
ez pénzgyûjtõ, meg takarékoskodó is, hogy a vasat leviszem a
MÉH-be, ezért pénzt is kapok, meg egyrészt, ha nem dobom ki
mondjuk a fémdobozos kólát, hanem gyûjtök mondjuk belõle egy
ötven darabot, azt már leviszem. Mondjuk lehet, hogy kis
összeget kapok érte, de még ha leviszek más értékes dolgot
is, azért már kapok egy jó összeget.
R.: - Számon kérik otthon, hogy mire megy el a pénz vagy azt
mondják, hogy végül is a tiéd és úgy gazdálkodsz vele,
ahogy akarsz.
- Nálam nem számon kérik, csak kíváncsiak, hogy mire
költöttem, mert idõnként elég nagy pénz is szokott nálam
lenni. Nem kötik, hogy mit vegyek van, amikor ajánlják, hogy
ezt vegyem meg, hogy az nekem is jobb lenne, vagy velük mehetek
el úgy igazán nagy dolgokat megvenni.
R.: - Van-e tudomásotok arról, hogy szüleitek valamire
gyûjtenek? És ezt meg szoktátok-e beszélni?
- Igen, mi meg szoktuk beszélni. Például majdnem minden
karácsonyra gyûjtjük ugye a százasokat és akkor összegyûlik
egy kisebb összeg és abból veszünk valamit.
- Anyu is mondta, hogy a fizetésébõl mindig félretesz vagy
a karácsonyi ajándékra, vagy pedig valamikor el akarunk menni
külföldre nyaralni és arra szoktunk gyûjteni.
- Nálunk nagyjából inkább a nyári nyaralásra szoktunk gyûjteni,
meg azon kívül még most sikerült egy autó, spóroltak a
szüleim nagyon sokat.
R.: - Otthon van az úgy, hogy azt mondja anyukád, hogy ne
engedj olyan sok vizet a fürdõkádba, vagy kapcsold le a
villanyt, mert az egész lakásban mindenhol ég a villany,
miközben te itt vagy a konyhában. Van ilyen?
- Nálunk például az van, ez elég sûrûn történik, hogy
nézzük a tévét, amíg vannak ilyen tízperces reklámok,
kimegyünk, szétnézünk és anyu ugye addig pont akkor kap rajta
minket, amikor nem vagyunk ott és akkor mondja, hogy ugyan ki
nézi a tévét? És mondjuk, hogy hát most reklám van, azt nem
szeretnénk végignézni. Mondja, hogy hát akkor kapcsoljuk le.
- Nálunk is volt ilyen villannyal is, mert volt amikor tanulok
és akkor elmegyek mondjuk megnézni, hogy mi volt a házi és
otthagyom égve az asztali lámpát és akkor mindig rám
szólnak, hogy kapcsoljam le, vagy zárjam el a vizet éppen.



R.: - Most játsszuk azt, mintha vennénk egy házat, egy
telekkel. Egy olyan kert, amelyben nagyon sok fa van, de azok
között elég sok a régi gyümölcsfa. Megtartjátok ezeket a
gyümölcsfákat vagy inkább kivágjátok?
- Általában inkább azt nézi valaki, hogy egészséges,
milyen a gyümölcs, ha jó, akkor megmetszi, szépíti, erõsíti.
- Meg szerintem az is nagyon fontos, hogy azok a növények és
állatok, amiket mi ugyanúgy látunk és élvezünk, azt még a
mi ükunokáink is ugyanúgy láthassák, szedhessék és
csodálhassák azokat a növényeket és állatokat. És az a mi
dolgunk megvédeni a saját környezetünket.
-Hautmann Ágnes pedagógus, a Levegõ Munkacsoport
alelnöke: Azt gondolom, hogy elsõsorban nem a pénzzel kell
takarékosodni, hanem mindenféle erõforrásunkkal is. Ugye azt a
szlogent nagyon szeretik mondogatni, ami egy indián mondás, hogy
a földet nem apáinktól, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön.
Tehát úgy kell megõriznünk, hogy az unokáink is képesek
legyenek élni a földön. Tehát az erõforrásokkal, mindenféle
környezeti erõforrással muszáj takarékoskodni, mert egyszerûen
nem marad se tiszta levegõ, se tiszta víz, se termõtalaj. Már
a gyerekeinknek se, nemhogy az unokáinknak.
R.: - Egészen kicsi gyerekeket mennyire érdekli az, hogyha
mondjuk például az ember elmagyarázza, hogy azért nem
fürdünk, mert sok vizet fogyaszt, inkább zuhanyozzunk.
H.Á.: - Én azt gondolom, hogy nem azt kellene mondanunk az
óvódás gyereknek, hogy kisfiam azért zuhanyozunk, mert az
sokkal kevesebb vizet használ, hanem olyan életvitelre kell
szoktatni kezdettel fogva, hogy teljesen természetes legyen az,
hogy zuhanyozik.
R.: - Menjünk végig egy háztartásban, konkrétan mivel
lehet takarékoskodni?
H.Á.: - Csomagolóanyagok rögtön az elején, mert ez annyira
evidens és mégis olyan kevesen élünk vele. A boltba amikor
megyünk vigyünk magunkkal szatyrot, ha piacra megyünk, vigyünk
magunkkal kosarat. Ami fölösleges csomagolóanyag, arra nekünk
nincs szükségünk, mert csak a szemetünket fogjuk vele
szaporítani.
R.: - Hogy lehet erre szoktatni a gyerekeket? Hány éves
kortól lehet elkezdeni?
H.Á.: - Hát én azt gondolom, hogy a születés elõtt kilenc
hónappal. Ha saját magunk is komolyan vesszük azokat a
dolgokat, amiket mondunk, akkor természetesen beépül a gyerek
életébe. Az egyik legnagyobb környezetvédelmi sikeremnek azt
tartom, hogy abban a kis faluban, ahol mi a nyarainkat töltjük,
a szomszédaim már nem használnak elemet, hanem csak tölthetõ
ceruza akkut, merthogy az évek alatt megértették, hogy ez
sokkal jobb módszer, ha másért nem, a pénztárcájukért. Mert
ugye az a bizonyos elem így, úgy a szemétbe kerül,
megértették, hogy az az ezerszer tölthetõ ceruza akku
sokkal-sokkal kevesebbe kerül, mint a legeslegolcsóbb és egy
napig se mûködõ vacak elem. De hát egy csomó ilyen van, hogy
nem kell feltétlenül a nagy eszmékkel megmagyarázni, hogy
miért, hanem egyszerûen praktikus okokból végiggondolva. Na
most hiába prédikálom én a gyerekemnek azt, hogy jó neked
kisfiam az a póló, amin nincs az a jelzés, hogyha én magam
csak azt a márkajelzéses pólót vagyok hajlandó magamra húzni
a reggeli futáshoz, természetesen csak azt tudom a gyerekemmel
elhitetni, amit magam is úgy gondolok. Nagyon szomorúan látom
tanárként a gyerekek között dúló márka õrületet, hogy a
torna nadrágnak, a táskának, meg az egyáltalán minden
felszerelési tárgynak egy bizonyos éppen divatos
sportmárkában kell pompázni. Erre megint egy japán példát
tudok csak hozni, ott nagyon erõs a környezeti nevelés. És az
történt, hogy miután sokkal gazdagabb országról van szó,
sokkal nagyobb méreteket ölt ez a márka õrület, illetve azt
kell, hogy mondjam, hogy öltött, mert nagyon jól összehangolt
módon kitaláltak egy olyan kampányt. Van egy áruházlánc,
ahol a márkátlan, tehát ez a névtelen, márkátlan termékek
áruháza, amiken semmiféle márkajelzés nincsen, minõségük
ugyanolyan, sõt sokszor jobb, mint azoké a mindenféle márkás
cuccoké és divatot lehetett csinálni belõle, hogy a magára
valamit adó ember ezeket veszi, mert ezek természetesen sokkal
olcsóbbak is, mert ugye abban a sportcipõben nem azt veszem meg,
hogy háromszor annyi ideig fog tartani, mint a márka nélküli
társa, hanem azt veszem meg, hogy rá van nyomtatva az az
embléma, amit ugye a méregdrága tévéreklámokban állandóan
látok. Tehát én azt gondolom, hogy alapvetõen hogyha
fölismertük, hogy ezzel a pazarló életvitellel nem élhetünk
tovább, akkor próbáljuk meg beépíteni az életünkbe azokat a
lehetõségeket, amikrõl tudunk. Hogyha azt megtanuljuk, hogy
abban a fürdõvízben, amiben megfürdött a gyerek, ugye
kádban, mert azért a kisgyerek én azt gondolom, hogy mégis
inkább fürödjön csak kádban, késõbb szokjon rá a
zuhanyozásra úgy is, mint nagyfiús dolog, vagy nagylányos
dolog, abban a vízben, amiben a gyerek megfürdött, hogyha nem a
homokozóból jött azonnal, abban a vízben még nyugodtan
áztathatjuk a ruhát. Na most azért az nem olyan nagy dolog,
hogy a kádból áttegyem a mosógépbe a vizes ruhát, mint
amennyivel többet spórolok azáltal, hogy kevesebb mosószert
használok, alacsonyabb hõfokra melegítem a vizet. Aztán azt
gondolom, hogy nem egyedül vagyok, akik a zöldség mosólevét
például az erkélyen lévõ virágokra önti, tehát minden
egyes dolgot, mielõtt a szemétre juttatnék, az elõtt megállok
egy pillanatra, hogy mire is lehet ezt még használni. Aztán
csupa olyan apró dolog, hogy most van itt az ideje annak, hogy
begyûjtsünk egy-két megszárítható termést, amiket találunk
a kertben, ha nem a kertben, akkor az erdõben, mert karácsonyi
dekorációkat például ilyenekbõl csináljuk és nem pedig
vásárolunk üveggömböt, selyemszalagot miegymást