- Hát nagyon más, mint az óvoda. Az óvodában még voltak
játékok bent meg ott lehetett játszani, mentünk
bábszínházakba.
Mv.: - Erre számítottál, hogy ilyen lesz az iskola? Míg
óvodás voltál, hogy képzelted el?
- Akkor azt hittem, hogy lesz ott egy kicsi játék is azért.
Mv.: - Itt az udvaron van játék, látod, mindenféle hinták
vannak, csúszda.
- Azt hittem, hogy van mókuskerék itt az udvaron.
Mv.: - Az óvoda itt van az iskola mellett és ott bizony van egy
mókuskerék az óvodában. Milyen érzés bent ülni a padban?
- Széken ülök.
Mv.: - Föl lehet állni a székrõl, hogyha van kedved?
- Hogyha nagyon akarunk jelentkezni, akkor felszoktam.
Mv.: - Valamire szeretnél válaszolni valamilyen kérdésre?
- Igen.
Mv.: - Mit mondasz, amikor kérdezik az óvó nénik, hogy na
Anna, hogy ízlik az iskola, akkor mit válaszolsz nekik?
- Akkor azt mondom, hogy jól. Azért mert sok mindent
megtanulunk.
Mv.: - Például mit tanulsz meg, amit az óvodában nem tudtál
megtanulni?
- Óvodába mondjuk nem tanultunk kivonásokat, összeadásokat,
meg õ betût meg Á betût, meg betûket.
Mv.: - Melyik a kedvenc betûd?
- Nekem az A meg az M, mert az a testvérem meg az én jelem.
Mv.: - Akkor ezt biztos nagyon szépen le tudod írni, azt az A
betût meg Á betût.
- Igen. Tudok is nyomtatottat meg kis írottat és nagy írottat.
Mv.: - Szeretsz írni?
- Igen szeretek.
Mv.: - Vagy inkább számolni szeretsz?
- Az írást egy kicsit jobban.
Mv.: - És még mit szeretsz itt csinálni az iskolában, miért
jó az iskola?
- Azért mert itt sokkal több gyerek van.
Mv.: - És hogy jössz ki a nagyobb gyerekekkel?
- Ha itt az Attila vagy az Ági, mert az Attila harmadikos, Ági
meg negyedikes, õk az unokatestvéreim, akkor õk megvédenek.
Mv.: - Szoktak bántani?
- Hát nem.
Mv.: - Akkor mitõl védenek meg?
- Hát hogy ha bántanának és itt vannak.
Mv.: - És van-e már barátod?
- Van, az Ani. Amikor a Sárival játszik akkor mindig ilyet
mond, hogy ki játszik ilyet, majd megmondjuk milyet és akkor be
szoktam állni meg szoktam velük játszani. Begyûjtünk sokat, és
közben játszunk ilyen jégfogót meg ilyesmiket.
Mv.: - Mire számítasz, hogy majd mi lesz még az iskolában?
- Szerintem még tanulni fogunk több betût, mert már az õ betûnél
tartunk és így fogunk sorba menni, utána már tanuljuk a
mássalhangzókat. Azokat már tanultuk, de a betûiket ne.
Mv.: - És össze tudod rakni már a betûket egymás mellé?
- Igen.
Mv.: - És el is tudod olvasni a betûket egymás mellett?
- Igen, már tudok olvasni meg írni már rég. Úgyhogy a
tanító néni segít, mert két szót beírtunk az üzenõfüzetünkbe.
Mv.: - Melyik volt az a két szó?
- Az, hogy holnap szolfézs óra lesz és hétfõre feladatgyûjtemény
kell, mert azt még nem használtuk.
Mv.: - Ti írtátok bele egyedül a füzetbe?
- Igen, de a táblára a Marika néni is leírta és onnan
másolták a többiek.
Mv.: - Van-e olyan, hogy kedvenc szó, amit nagyon szeretsz?
- Most is kaptunk egy lapot és mindig ráírják, hogy ügyes
nagyon, meg nagyon ügyes, meg jó, nagyon ügyes, jó. Ezt most
írták rá.
Mv.: - És ezt te nagyon szereted olvasni.
- Igen, és írottan írják és el tudom olvasni.
Mv.: - Akkor lehet, hogy a kedvenc szavad most az, hogy ügyes?
- Igen, meg a többi, amit írnak a feladataimra.



Mv.: - Miért van baj a tanulástechnikájával, mennyiben más
ez az iskola, mennyiben mások itt az elvárások, a
követelmények?
- Például a nyelvek, többet tanul nyelvet, mint amit egy
általános iskolában. Latint is tanul, ami köztudott, hogy nem
egy könnyû nyelv. Amellett ugye csak egy évig tanult nyelvet 4.
osztályban, tehát nincs meg igazán még az a; vannak olyan
gyerekek akiknek ez hamar megy, meg jó a fülük, meg jó a
nyelvérzékük. Marcinak szerintem nem annyira jó a
nyelvérzéke, tehát ebben is segíteni kell. A tanulós
tárgyaknál a lényegkiemelés. Ugye alsó tagozatban nincs
igazán arra lehetõség, hogy erre megtanítsuk a gyereket. A
felsõ tagozatban meg ugyan, bár szerintem ez a kollegáknak a
dolga lenne megtanítani a saját tantárgyuk tanulását. Nem
minden gyerek veszi esetleg úgy. Nem érez rá, hogy mi a
lényeg. Volt nálunk olyan osztályfõnöki óra most itt a
gimnáziumban, ami direkt ilyen tanulási technikákat tanítottak
nekik. Hogy mennyire hellyel-közzel alkalmazza is gondolom, én
szerintem még azért neki ebben szüksége lesz az én
segítségemre.
Mv.: - Keservesen indult, nehezek voltak az akadályok?
- Hát igen, egy kicsit keservesen indult és fõként amiben
más szerintem, mint egy általános iskola, hogy többen vannak
egy osztályban, mint egy általános iskolai osztályban
lennének és emiatt nincs igazán arra idõ, hogyha rossz jegyet
kap, akkor azt igazán kijavítsa.
Mv.: - Hány órátok volt ma?
- Öt óránk.
Mv.: - Egy héten általában hányszor van öt órátok?
- Háromszor. A többi napokon 6 óránk szokott lenni.
Mv.: - Milyen ötödikesnek lenni?
- Szerintem jobb, mint alsósnak lenni. Több tanár van.
Alsóban csak egy tanár és hogyha alsóban csak az az egy tanár
szeretett, egy tanár nem szeret, akkor most nem szeret. De itt
ugye fölsõbe egy tanár nem szeret, akkor még ott van a többi
8, aki meg szeret.
Mv.: - Többet tanulsz idén, mint tavaly?
- Igen, mert tavaly félóra elég volt, de most már egy vagy
egy és fél. A tantárgyak miatt van így.
Mv.: - Van olyan tantárgy, ami nehezebben megy és többet
kell vele foglalkozni, mint tavaly?
- A matek az inkább, de mondjuk azzal sincsen sok, de azért
az nehezebben megy.
Mv.: - És neked?
- Nekem a történelem megtanulásánál szoktam egy kis idõt
tölteni.
Mv.: - Lehet, hogy másképp kell tanulni mint alsóban. Tavaly
volt-e olyan tantárgy, amit ugyanúgy kell tanulni, mint a
történelmet idén?
- Talán a nyelvtan, de nem hasonló, nem hasonlít semmi a
történelemre, mert a történelem az ilyen, hogy valakit vagy
érdekel vagy nem.
Mv.: - Mit kell másképp csinálni miközben tanulod a
történelmet, mint tavaly?
- Én úgy szóról szóra szoktam megtanulni, hogy mindig
benne maradjon a fejembe.
- Mert õ nem tudja mi az, hogy szóról szóra tanulás
meg tartalomra tanulás, mert õ alsóban is mindent
szóról szóra megtanult, mert alsóban a legtöbbet szóról
szóra kellett megtanulni, mint például a verseket, mert ott
még nem volt történelem meg ilyesmi és ezért is. Most nem
tudja, hogy mi az a tartalom.
Mv.: - Van-e változás abban, ahogy tanultatok eddig a
mostanihoz képest?
- Igen van, mert akkor másnapra kellett úgy tanulni,
mostanában meg úgy csináljuk, hogy kedden van a történelem
és péntekre kell tudni. És minden délután elolvasom kétszer,
háromszor.
Mv.: - Mindennap elõveszed a történelmet azokon a napokon
amikor nincs is, hogy a következõ napra megjegyezd?
- Igen. Mert így nem kell egy délután sokat történelmet
tanulni, hanem minden délután egy kicsit kell.
- De szerintem itt fölsõben azért jó, hogyha elõre
tanulunk. Szóval nem hogy elõre vesszük az anyagot, hanem
mondjuk feladják kedden a történelem leckét akkor valószínûleg,
hogyha könnyû napom van akkor még aznap megtanulom a
történelmet, hogy többet tudjak pihenni másnapokon. Szóval ne
kelljen annyit tanulnom, hogy többet tudjak játszani.
Mv.: - Beszélgettetek itt az ötödikben arról, hogy mit kell
másképp csinálni, mint amit eddig megszoktatok itt az
iskolában tanárokkal?
- Itt több a házirend. Leginkább az elején már elmondtak
minden házirendet és hát elég sok van.
Mv.: - És mi az, ami a legnehezebben megy a házirendek
közül?
- A sorakozás.



Mv.: - Elsõs lett a gyerek, ötödikes lett a gyerek, kis
gimnazista lett a gyerek, ilyenkor aztán késztetve érzi magát
arra a szülõ, hogy úgy mondjam bevesse magát, különösen, ha
még biztatást is kap a pedagógustól. Tessék mellé ülni a
gyereknek. Segíti ez a gyerek tanulását, ha mi anyák, esetleg
apák odaülünk mellé?
Oroszlány Péter, a Könyv a tanulásról szerzõje: -
Hát hosszútávon nem szerencsés dolog. Valószínûleg az elsõ
évben vagy annak az elején kell a gyerek számára egy otthoni
biztonságtudat, hogy az iskolában esetleg már feladott
munkákban boldoguljon. A legtöbb szülõ azonban nem ért ahhoz,
hogy mit kell csinálni a gyerekkel. A tanítók, tanárok meg
sokszor hiányként élik át azt, hogy otthon nem segítenek a
gyereknek. Most mi ebbõl a megoldás. Vannak már olyan helyek,
ahol a szülõket kimondottan tanítják arra, hogy mit
csináljanak a gyerekkel odahaza.
Mv.: - Mármint hogy hogy tanítsák?
Oroszlány Péter: - Hogyan tanítsák, hogy mit csináljanak,
hogyan segítsenek a gyereknek. De hát valójában a tanulásnak
a színtere elsõ fokon az iskola. A szülõtõl nem várható el
az, hogy a gyereknek naponta segítsen. Nagyon kevés olyan szülõ
van, aki ebbe nem fárad bele és nem vágja a gyereke fejéhez a
füzetet elõbb-utóbb.
Mv.: - Emlékezzünk csak a Karinthy novellára ugye, a
Tanítom a kisfiam címû novellára, amibõl kristálytisztán
derül ki ez a képlet.
Oroszlány Péter: - Igen. Mit csinálhat akkor a szülõ.
Nekem élénk emlékem az, hogy általános iskolában apám
mindig elkérte tõlem az összes könyvemet, amikor hazavittem az
elsõ nap az iskolából és egy éjszaka alatt az összeset
átnézte. Tehát a szülõnek tudnia kell azt, hogy a gyereke mit
kap az iskolában és ha elég okos, akkor az iskolát úgy
támogatja, hogy a gyerekkel beszélget. Nem direkt módon arról,
hogy mit tanult aznap, hanem valahogy azokat a dolgokat, amelyek
az iskolában elõjönnek ezeket témaképpen elõhozza, tesz
hozzá, tehát beszélget a gyerekével olyasmirõl, ami az
iskolában is elõfordul témaként.
Mv.: - Szóval nem elmagyarázza neki az anyagot még egyszer,
hanem az a lényeg, hogy beszélget róla.
Oroszlány Péter: - Igen. Tehát a gyerek számára nagyon
sokszor szükséges, megint az iskola fogyatékosságaiból
kifolyóan az, hogy kedve legyen valamit csinálni. Tehát ha az
iskolában mondjuk a kedv nem kel fel eléggé, akkor a szülõ
ezt otthon azzal ellensúlyozhatja, hogy a dolgoknak azokkal a
sajátosságaival foglalkozik egy kicsit, amelyek izgalmassá
tehetik a gyerekek számára, hogy miért csinálom ezt, mi ebben
a érdekes, hogyan kapcsolódik a saját életemhez hozzá. Tehát
egy közvetett segítségrõl van szó. Szerencsés dolog az, hogy
ha a gyerek otthon megkapja azt, amit az iskolában nem kapott
meg. Tehát ennél még szerencsésebb az, hogy ha megkapja.
Mv.: - Így van. Én úgy gondolom. Nem is az ellen vagyok én
tulajdonképpen, hogy a szülõ adott esetben odaüljön a gyerek
mellé, csak mindig attól félek, hogy nem tud idõben felállni.
Oroszlány Péter: - Ez így is van. Személyes életembõl is
vannak ilyen példák. Tehát ha egy gyereknek nagyon
akarunk segíteni és ha a szülõ szinte átmegy pedagógusba,
annak nem lesz jó vége. A szülõi szerep meg a pedagógus
szerep az más. És ritkaság, hogy ezt valaki jól tudja
csinálni. Nem keverhetõ. A szülõ elfogadó magatartást kell,
hogy tanúsítson. A pedagógusnak olyan elvárásai vannak,
amelyek sokszor türelmetlenségben nyilvánulnak meg, össze
vannak zárva, nagyon ritkán sül ez el jól.
Mv.: - Hogy lehet segíteni annak a gyereknek, aki azt érzi,
hogy lassanként lemarad a többiektõl.
Szabóné Barkóczi Elvira tanár: - Az a gyerek, aki elõbb-utóbb
azt érzi, hogy neki érthetetlen, ami ott kint folyik, az
megpróbál valamiképpen a saját egyéniségének megfelelõen
erre reagálni. Van olyan gyerek, aki lassan elcsendesedik, egyre
kevesebbet lehet hallani a hangját. Van olyan gyerek, akik éppen
akkor kezd hangoskodni, jelezvén azt, hogy nem azért nem szól
hozzá, mert nem tudja, hanem azért mert õt ez nem is érdekli
és ez az egész olyan butaság. Úgyhogy amint ezt észrevettem,
hogy nem úgy viselkedik a gyerek, ahogyan eddig szokott, akkor
megpróbálom megtalálni, hogy vajon mi az, ami miatt õ
lemaradt. Lehet, hogy azért mert túl gyors tempó. Lehet, hogy
egyszerûen azért, mert nem látja a táblát. Lehet, hogy azért
mert számára az a téma teljesen idegen és nem találtuk meg a
hozzá vezetõ utat. Mindenképpen ismerni kell a gyereket már
ahhoz, hogy az érdeklõdését feltétlenül fel kell kelteni.
Nem adok neki külön olyankor otthoni házi feladatot, amivel
majd ott egyedül bíbelõdnie kell és egy újabb kudarcélmény,
hanem elõször órán kell visszavezetnem ahhoz a fonalhoz, amit
mi ott szépen vezetünk.
Mv.: - De hát nem tudom, hogy negyedikben vajon jutnak- e
olyan szintre ezek a gyerekek, hogy ötödikben õk tudnak már
maguktól tanulni?
Szabóné Barkóczi Elvira: - Én úgy gondolom, hogy az
ötödikes az olyan, mint az elsõs. Az egy beszoktatós idõszak.
Legalábbis ott, ahol egészen más rendszerrel tanulnak fölsõ
tagozatban mint alsóban. Én nagyon is ajánlom azt, hogy az elsõ
idõszakban üljön egy felnõtt szülõ, nagyszülõ ott a gyerek
mellett. Nem feltétlen neki kell végigolvasnia, de nem baj, ha
végighallgatja, hogy a gyerek hogy olvas. Nem baj, ha
visszakérdezi. Ugyanis fölsõ tagozatban több tanár tanítja a
gyermeket. Mindegyiknek más-más módszere van, más-más
követelményrendszere van és a gyereknek nem egyszerû erre
átállni. Tehát neki nagyon segítség az, hogyha a szülõ azt
mondja, hogy én meghallgatom, hogy ezt hogy mondtad vissza,
megtaláltad-e belõle a lényeget, ki tudtad-e tölteni egyedül
a munkafüzetet. Mindenképpen üljön az elején ott a szülõ.
Szép lassan, észre se fogja venni, majd leszokik róla, sõt a
gyerek fogja mondani, hogy nyugodtan elmosogathatsz anya, majd
akkor én szólok, hogyha jöhetsz és megmutatom és kikérdezem,
vagy ha a gyerek magától nem, akkor a szülõ figyel arra, hogy
ezt szépen, fokozatosan hogy lehet csökkenteni, mint ahogy
alsóban, elején mindenki ott ül aztán szép lassan elmaradozik
az. Kapja meg a segítséget a gyerek ötödikben is. Nem kis
feladat ezzel neki megbirkózni. Mindenképpen beszélgessünk
róla, tehát ne számonkérés legyen, hogy az anya is azzal
jön, hogy na megvan, nincsen meg, ronda, kitépem, kezdem elölrõl,
hanem azt lássa a gyerek, hogy fontos az, ami vele történik az
iskolában és ez nemcsak annyiban csapódik le, hogy a házi
feladatot ki lehet pipálni, hanem ez az õ kis élete.
Õ hogyan oldja meg ott a konfliktusokat és ehhez hozzá
tartozik az, hogy hogyan tanulja meg a leckét, hogyan írja meg a
házi feladatát.
Mv.: - Az, hogy egy gyerek elakad, akár valamilyen tárgy
tanulásában vagy lemarad mondjuk egy hosszú betegség miatt,
akkor én elfogadom, hogy szükség van azon túli segítségre
talán, amit õ az iskolában megkap. Szerencsésebb ilyen
esetben akár egy korrepetitort vagy egy idegent felkérni erre,
mint hogy a szülõ maga, ha még ért is hozzá, vállalkozzon
rá?
Oroszlány Péter: - Igen szerencsésebb. Tudok erre olyan
példát, ugye most az ötödik évrõl beszélhetünk, amikor
valóban sok változás van egy gyerek életében az iskolában,
elveszíti a szeretett tanítóját, megjelenik 8-10 új tanár
követelményekkel, meg azzal, hogy te már nagy vagy. Tényleg
nehéz helyzetbe kerül a gyerek, de a tanár, az osztályfõnök
vagy akármelyik erre érzékeny pedagógus nagyon sokat tud
segíteni. Van egy kollegám aki ezt le is írta, hogy hogyan
érte el azt osztályfõnökként ötödikesekkel, hogy a
szokásostól eltérõen nem romlott a gyerekek tanulmányi
szintje, hanem javult. Azzal a személyes figyelemmel, hogy most
mondja azt, hogy tanította a tanulást. Ezt csinálta valóban.
Sorra vette azt, hogy minden változott, a követelményrendszer
negyedikhez képest és tanította õket arra, hogy ezekkel az új
kihívásokkal hogyan kell szembenézni. És olyan gyönyörûen
átsegítette õket. A szülõk rendkívül hálásak voltak érte
és egyik sem mondta neki azt, hogy ezt õ szerette volna helyette
csinálni.
Mv.: - Nincs minden gyerek ebben a szerencsés helyzetben.
Engem nagyon gyakran kérdeznek szülõk. Hova írassam be a
gyerekemet, ahol megtanítják tanulni?
T. cím.
Egy 10 éves, negyedik osztályos fiam van, aki hétévesen
ment iskolába. Iskolakezdés elõtt voltam vele nevelési
tanácsadónál. Teszteket töltött ki. Ebbõl az derült ki,
hogy jó a megfigyelõképessége és magas az IQ-ja is. Sajnos a
figyelmét hosszabb ideig nem képes egy dologra
összpontosítani. Már elsõ osztályban jelentkeztek a
problémák és azóta csak romlik a helyzet. Az iskolában a jók
között van, nem is lassú. A matematika jól megy neki. A
magyarral van sok gondunk. Általában pedig az itthoni
tanulással, gyakorlással. Kevés idõt sem hajlandó leülni.
Remeg, sír ha leckét kell írnia. A mûsorukban hallottam, hogy
foglalkoznak valahol gyerekekkel és segítenek a jó tanulási
módszer elsajátításában.
Segítségüket elõre is köszönöm. Mûsorukat továbbra is
érdeklõdéssel figyelem.
Tisztelettel név és cím a szerkesztõségben.
Mv.: - Bízik ezekben a tanfolyamokban, van egyáltalában
ilyen akár általános iskolás gyerekek számára? Hogy ilyen
vállalkozások vannak, azt jól tudjuk.
Oroszlány Péter: - A legszerencsésebb az, hogyha az
iskolában tanulja meg a gyerek. Használhatnak valamit a
tanfolyamok is, persze képességfejlesztés, jó tanácsok, de
valójában a gyerek a legtöbbet az iskolában tanító
tanárától kaphatja. Hát ha nem kapja meg akkor viszont
valóban utána kell nézni, hogy kitõl kaphatja meg és az erre
alkalmas személyt kell keresni. Na most ez, ha valaki ismeri,
érti hogyan kell segíteni a gyereknek, tulajdonképpen nem olyan
borzasztóan sok dologban kell segíteni, viszonylag itt könnyen
rá lehet vezetni egy gyereket rövid idõ alatt is arra, hogy mit
csináljon. Nem idõigényes dolog ez olyan nagyon, de nagyon
függvénye annak, hogy hogyan követelnek az iskolában, milyen
az iskolai atmoszféra, mennyi a szorongás. Ezeket nem lehet
ellensúlyozni semmiféle technikával.
Mv.: - Mert abból a szempontból is fontos, hogy milyen az
iskola, mert bizony annak a követelménynek kell megfelelni,
hogyha a gyerek úgymond sikeres akar lenni, amit ott abban a
bizonyos iskolában vele szemben támasztanak.
Oroszlány Péter: - Igen és hogyha az a szokásos iskolai
számonkérési rendszer van, illetve óravezetési rendszer van,
amit már Karinthy is leírt és aminek az a következménye, hogy
ha én egy jó képességû, mondjuk hetedikes gyereket
megvizsgálok, aki most átkerült egy hatosztályos gimnáziumba
hat év után hogy hogyan tud valamirõl beszélni, amit
megtanult, akkor azt tapasztalom mondjuk 20 gyerek közül
18-nál, hogy mint a vízfolyás mondja el azt, amit megtanult
anélkül, hogy bármi köze lenne hozzá és közben rám se
néz. Tehát egy olyan fajta magolási módszert sajátít el
annak megfelelõen, hogy ezt kívánják tõle, aminek semmi köze
az igazi tudáshoz. Visszaadja, de hogy ez most neki miért jó,
hogy élményként élte volna, arról szó sincsen.
Mv.: - És nem biztos, hogy a legrosszabb esettel találkozott,
hiszen ezek a gyerekek legalább beszélnek, szavakat mondanak
egymás után, hallják a saját hangukat és átélik annak a
sajátos élményét, hogy az ember képes egyáltalában a
beszédre. Tudniillik találkozhat olyan gyerekekkel is, akik már
erre nemigen képesek, mert csak aláhúzni meg felelet
választani tudnak.
Oroszlány Péter: - Igen, és ennek a következménye az, ami
nagyon megrázó, különösen egy-egy osztály tanítótól
hallja az ember, hogy vannak gyerekek, akik már az elemi
iskolának az elsõ, második, harmadik osztályban leírják
magukat. Így fogalmaz egy osztályfõnök vagy egy
osztálytanító, hogy annyira elveszítik a fonalát annak, ami
az iskolában történik, hogy az válik mély meggyõzõdésükké,
hogy õk semmire nem jók. Teljes önbecsülés hiány jön létre
és aztán persze az ebbõl következõ magatartászavarok, amik a
tanárok számára is már aztán egy idõ után nehezen kezelhetõk.
Ez mind a sikertelenség miatt van. A korán elvesztett fonál,
hogy a gyerek nem kapta meg a támogatást akkor és abban és
ott, ahol az elõéletében következõen elakadt.
- Van másik iskola, óvoda, azaz alternatívák a magyar
közoktatásban címmel módszertani kiállítás, vita,
bemutató é és vásár lesz október 28-án, 29-én Budapesten a
Városmajori Gimnáziumban. A szervezõk, a kiállítók várnak
minden érdeklõdõ szülõt, gyereket, családot akik
szeretnének megismerkedni az alternatív iskolák gyakorlatával,
vagy beszélgetõ körökön nyitott fórumokon tennék fel
például a beiskolázással kapcsolatos kérdéseiket. Tehát a
Van másik iskola, óvoda rendezvényének színhelye a
Városmajori Gimnázium, az idõpont pedig október 28-29.


