


- Férjemmel nem vagyunk elválva csak különélünk. Õ az
életben soha a gyereknek annyit nem mondott, hogy ejnye, ejnye.
Tehát minden felelõsség és minden rám hárult és mindig
nekem kellett azt mondani a gyereknek, hogy ezt márpedig nem
engedem meg. Én voltan az, aki határt szabott mindenre.
Mv.: - Mekkora a lakás?
- 50 négyzetméter, két szoba.
Mv.: - Van neki külön szobája?
- Õneki van külön szobája igen.
Mv.: - Azért kérdezem mert bármilyen furcsa nagyon-nagyon
fontos, hogy mekkora légtérben történik mindaz ami történik
és mennyire van meg a lehetõsége az elkülönülésnek.
- Megvan a lehetõsége. A szobája olyan, mint egy csatatér.
Ott a földön van bugyi, törölközõ. Az én törölközõimet
lekapja a fürdõszobában a szárítóról és merem állítani
négy vizes törölközõ, az egyik az ágyában, mert hajat
mosott, a másik a földön, a harmadik akárhol. Én mielõtt
elmegyek fürdeni új törölközõt le kell venni, mert nekem
nincs törölközõm. De megcsinálja azt, hogy hazajön és
ruhástól együtt lefekszik úgy ahogy van farmernadrág,
pulóverben be az ágyba. Ott a földön minden van, tehát
füzet, könyv, koszos bugyi, tiszta ruha, amit kiszed a
szekrénybõl. Egyszerûen csatatér, ami ott van.
Mv.: - Na most amit elmond tudja az olyan, mintha egy
tankönyvbõl olvasná.
- Ez ennyire jellemzõ?
Mv.: - Ez abszolút mértékben jellemzõ. Tényleg. Szóval
olyan mintha egy tankönyv szövegét olvasná föl.
- A másik az, hogy én azért félek ettõl az egésztõl,
hogy a férjem ugyanez. Végeredményben mi azért is mentünk
külön, mert nem bírtam elviselni. Egy olyan típusú ember,
mint ahogy tudja, hogy vannak olyan típusú emberek, hogy ha
bejön a helyiségbe és már vibrál a levegõ körötte annyira
ideges. Õ ugyanez, csak rendetlenben. Tehát mintha egy hurrikán
járt volna ott ahol õ megjelent. Mikor a gyereknek szólok azt
mondja, hogy apától én ezt örököltem.
Mv.: - Nehéz ezzel a helyzettel mit kezdeni. Az a kérdés,
hogy mi éri meg és mi nem éri meg. Amirõl maga beszélt, hogy
a kislány ontja magából a történeteket, meséli a saját
életét, ami a legnagyobb és a legfontosabb pozitívum.
- Én mindenrõl tudok az tény és való.
Mv.: - Na most ennél többet egy kamasz és egy szülõ
kapcsolatában nem kívánhatunk magunknak, mint hogy tudjunk a
gyerekünkrõl, hogy a kislány, amit elmondott hazatelefonál,
hogy késõbb jön. Ezek azok a mozzanatok, amelyek igazán
fontosak, úgy gondolom bármennyire is halálosan fáradt az
ember, halálosan ideges, kimeríti egy ilyen kamasznak a
rettenetes dinamizmusa. Nem szabad kockáztatni, hogy ez a
kapcsolat felboruljon.
- A határt nem tudom megszabni, azt amit még megengedhetek. A
zuhanyzót nem törli ki maga után.



Egy másik 17 éves lány édesanyja.
- Mint hogyha barátnõk lennénk, mindent megbeszélünk és
én is úgy próbálok alkalmazkodni, hogy mindent elmondjon,
tehát mint hogyha barátnõk lennénk valóban.
Mv.: - Ez mibõl alakult ki, ez hogyan kezdõdött?
- Teljesen kiskorától kezdve, tehát leültem hozzá
játszani és az iskola során is ott ültem mellette, segítettem
neki tanulni, tehát teljesen részt vettem az életében és
biztos, hogy így alakult ki. Õ az egyetlen gyerekem és
nem volt nehéz. Muszáj volt idõt rá szakítani. Ha fõztem,
akkor odajött mellém, ott is részt vettünk egymás életében.
Mv.: - Nem érzi néha úgy az ember, hogy hagyjál már
békén, menj odébb, nekem most felnõtt dolgaim vannak mással
szeretnék foglalkozni.
- De van ez így, elõfordul, hogy az ember fáradt, de akkor
úgy kell hozzá viszonyulni. Tehát el kell neki magyarázni,
hogy most fáradt vagyok, ez a problémám. Tehát mivel hogy
baráti a kapcsolat, elmondtam neki a gondjaimat is és akkor õ
teljesen megértette, akkor leült rajzolt.
Mv.: - Mikor mondta el neki a gondjait és milyen gondokat?
- Olyan értelemben, hogy már mikor megérti, tehát hogyha
például a munkahelyen volt probléma vagy a családban o is
ugyanúgy elmondja az iskolai problémáit, a baráti
kapcsolataiban barátnõkkel kapcsolatban, tehát mindent elmond,
legalábbis úgy érzem és attól alakult ez így.
Mv.: - Biztos jó, hogy anya és lánya mindent tudnak
egymásról?
- Szerintem fontos. Hát nagyon szoros kapcsolat van
közöttünk és igen. Nagyon jó. Én úgy érzem, hogy egy
barátnõvel nem lehet úgy megosztani a problémát, legalábbis
én is úgy voltam vele. Lehet, hogy ez abból alakult, hogy nekem
nem volt olyan szoros barátnõi kapcsolatom és ezért ez a
lányommal alakult így ki.
Mv.: - Jó az, hogy ha egy anyának és a lányának egymás elõtt
nincsen titka?
- Szerintem feltétlen jó.
Mv.: - És mindent megoszt tényleg a lányával, hogyha a
férjével van problémája azt is megbeszéli vele?
- Attól függ milyen mértékû ez a probléma. Amennyire rá
tartozik vagy az életben szintén õt érheti ilyen probléma,
akkor esetleg elmesélem neki, de ilyen nincs.
Mv.: - Attól, hogy ilyen jó kapcsolatban van a lányával ez
most egy rokoni vagy egy barátnõi kapcsolat?
- Benne van a barátnõi kapcsolat igen, mert úgy érzem, hogy
akkor sokkalta jobban elmondja nekem a problémáit és azt is
hogyha, tehát nem titkolózik elõttem, mert tudja, hogy
elmondhat mindent és megértem és csak jót akarok neki, tehát
hogy ha elmondom a véleményemet, hogy mit gondolok arról a
dologról, tehát ha elkéredzkedik valahová én megmondom, hogy
mit gondolok és akkor hozzáteszem, hogy elengedlek, de ezt
gondolom róla. Tehát hogyha egy olyan hely, hogy ott félteni
lehet, tehát hogy ha valami baj fordulhatott elõ, akkor
figyelmeztetem erre és akkor õ is átgondolja, hogy tényleg
valóban ott ez felmerülhet és akkor változtat rajta. De hogyha
ez a kapcsolat nem lenne ilyen, akkor inkább nem mondaná meg az
igazat és az csak rossz lenne, ha nem tudom. Tehát vannak
olyanok a környezetünkben, mert elmeséli a barátnõivel való
kapcsolatokat is, mert természetesen vannak barátnõi és ott
igen, elõfordul, hogy a kislány nem mondja meg az igazat az
anyukájának csak azért, hogy a célját elérje. Tehát hogyha
egy fiúval találkozik, akkor azt mondja inkább, hogy a barátnõmmel
találkozom és a barátnõmnél vagyok, holott nem ott van és
én ezt nem szeretném. Én mindig szeretném tudni, hogy hol van,
hogy jó helyen van és ezért jó ez a barátnõi kapcsolat
szerintem.
Mv.: - Ez a barátnõi kapcsolat még mit jelent? Közösen
elmennek most is a 16 éves lányával moziba, együtt fagyiznak,
sétálnak, mennek a Duna parton.
- Moziba járunk rendszeresen, bevásárlóközpontokban
sétálunk, megbeszéljük a ruházatot, hogy milyen ruhát vegyen
magának. Tudok varrni, tehát van úgy, hogy megvesszük az
újságot, amiben szabásminták vannak és közösen megvesszük
az anyagot, megvarrom neki. Mondjuk a kézfogás ott már nincs.
De vannak közös programjaink.
Mv.: - Sose volt igazán komoly barátnõ kapcsolata?
- Komoly nem, tehát hogy állandóan együtt legyünk
valakivel olyan nem és hogy belsõ titkokat megosszak vele olyan
sem, mert elõfordult, hogy valamit például elmeséltem neki,
ami bizalmas lenne, barátnõmnek is, mástól visszahallottam és
ez csalódást okozott nekem is. Talán azért nem alakult ki
mélyebb kapcsolat ebbõl a barátnõi viszonyból.
Mv.: - Amikor várta a gyermekét, illetve megszülte, késõbb
elkezdte nevelni, gondolta hogy az anya-lány kapcsolatból egy
ilyen erõs barátnõi kapcsolat lesz?
- Nem. Nem volt tapasztalatom a gyereknevelés terén
és sokszor kétségeim is voltak, hogy jó anya vagyok-e.
Felmerült, de úgy érzem, hogy talán azért nem alakult ki
bennem ez a nagyon anyai, szülõi szerep, hanem inkább baráti.
Thomas Gordon írásából:
"Sok olyan szülõt ismerek, aki gyerekeit tekinti elsõdleges
kapcsolatának, és nem a házastársát. Különösen anyák
hajlamosak gyerekeiktõl várni az olyan örömöket, amelyek jobb
esetben inkább a partnerkapcsolatban szoktak megvalósulni. Ennek
gyakran az a következménye, hogy a gyereké az elsõbbség, a
gyerekért feláldozok mindent és hogy nagyon fontos, hogy a
gyerekek jól sikerüljenek, hiszen olyan sok energiát fektetett
a szülõ ebbe a kapcsolatba. Túlságosan fontossá válik a
gyerek minden megnyilvánulása, ezért a szülõ folytonosan
figyeli, igazgatja, irányítja, nyomon követi, értékeli és
megítéli bármit tesz is gyereke. Az ilyen szülõ nem engedheti
meg a gyerekének, hogy az életben hibázzon, vagy botladozzon.
Meg akarja védeni õt minden kudarcélménytõl és veszélytõl.
A sikeres szülõ kapcsolata sokkal könnyedebb gyerekeivel.
Részben azért, mivel házastársi kapcsolata az elsõdleges.
Életében ugyan fontos helye van a gyerekeknek is, de ez
úgyszólván másodlagos, vagy ha nem is másodlagos,
semmiképpen sem fontosabb a felnõtt társhoz fûzõdõ
kapcsolatnál. Az ilyen szülõk sokkal nagyobb szabadságot és
függetlenséget engednek gyerekeiknek. Élvezik a velük
töltött idõt, de házastársukkal is igénylik az
együttlétet. Az érzelmi befektetések nemcsak a gyerekekre
irányulnak, hanem a házasságra is. Így azután nem is lesz
annyira fontos hogyan viselkedik vagy hogyan teljesít a gyerek,
mert semmi sem áll vagy bukik ezen. Úgy érzik, hogy a gyereknek
megvan a maga élete és hogy ennek alakításához bizonyos
szabadságra van szükség. Láthatólag ritkábban javítják ki,
amit mond vagy tesz és kevesebb aggodalommal figyelik
tevékenységét. Ott vannak, segítenek, ha a gyerek igényli, de
maguk nem éreznek állandó késztetést, hogy kérés nélkül
beavatkozzanak vagy bármit erõltessenek a gyerek életében.
Mindezt többnyire nem jelenti azt, hogy elhanyagolják a
gyereket. Nagyon is törõdnek vele, de aggályoskodás nélkül.
Úgy gondolják, a gyerek az gyerek, így könnyebben is fogadják
el amilyen gyerek. A hatékony szülõt inkább mulattatja, mint
kétségbe ejti a gyerek éretlensége és tökéletlensége.
Nyilvánvaló, hogy a szülõknek ez a csoportja sokkal
elfogadóbb, sokkal kevesebb gyerekdolog izgatja fel. Kevésbé
igényli, hogy irányítson, korlátozzon, dorgáljon vagy
prédikáljon. Nagyobb szabadságot, nagyobb különállást enged
gyerekeinek. Azok a szülõk pedig, akik mindent egy lapra, a
gyerekre tesznek fel kevésbé elfogadóak. Jobban igénylik, hogy
gyerekeiket kontrollálják, korlátok közé szorítsák,
irányítsák, stb. És mivel a gyerekeikhez fûzõdõ kapcsolatuk
az elsõdleges, muszáj szüntelenül figyelni viselkedésüket,
programozni az életüket. Lassacskán ráébredtem, miért olyan
nehéz a boldogtalan házasságban élõ szülõnek elfogadni a
gyerekeit. Túlságosan mohón várja tõlük mindazt az örömet,
amely házasságából hiányzik."



- A Kékvonal az egy gyerek és ifjúsági telefonszolgálat,
amelyik az egyetlen olyan Magyarországon mûködõ
telefonszolgálat, amely országosan ingyen hívható és
speciálisan ennek a korosztálynak szól.
Mv.: - Mióta mûködik ez a vonal?
- 1993 óta mûködik a vonal. Önkéntesek dolgoznak az
ügyeleti helyeken. Életkorukat is tekintve sokfélék vagyunk, a
20 évestõl a 65 éves kollegákig.
Mv.: - Hány hívás érkezik naponta és kik hívnak fõleg
benneteket?
- 45-50 hívás, ami 45-50 beszélgetést jelent, amelyek
hosszabbak, rövidebbek, a 2 percestõl a 40 percig. Januártól
augusztusig ez évben 6649 beszélgetést folytatott a Kékvonal.
Mv.: - Milyen problémákkal keresnek meg benneteket és milyen
korosztály?
- Öt éves volt az eddigi legfiatalabb hívónk és a 25-28
éves korig bezárólag hívnak bennünket, zömével a 12-17
éves korosztály. A lányok majdnem kétszer annyian, mint a
fiúk.
Mv.: - Mit kérdezett ez az ötéves gyerek?
- Azt mesélte el, hogy meghalt a tengerimalaca és ez egy
ötéves gyereknek ez egy valódi gyász, amivel õ akkor nyilván
napok óta birkózott és hogy errõl szeretett volna beszélgetni
meg arról, hogy engedik vagy nem engedik a szülei, hogy most
akkor egy új kis állata legyen.
Mv.: - És sikerült megnyugtatnotok?
- Hát arról beszéltünk, hogy mit is jelentett neki ez a kis
állat és miért olyan nehéz megválni egy ilyen ki baráttól
és hogy milyen módon lehet a szülõkkel egyezségre jutni,
tehát, hogy milyen kis taktikái lehetnek arra, hogy megbeszélje
szülõkkel, és hogy neki ebbõl milyen feladatai adódhatnak.
Sok mindent akkor ott végiggondoltunk együtt.
Mv.: - A tizenéves korosztály milyen problémákkal keres meg
benneteket?
- Hát a leggyakrabban elõforduló problémát mi úgy
hívjuk, hogy párkapcsolati probléma, ami hát egy borzasztóan
szerteágazó, sok mindent felölel, de hát pont ez a korosztály
az, aki megéli az elsõ vonzalmakat, elõször kezdi
megtapasztalni magát nõként férfiként, tud ezzel kezdeni
valamit vagy nem tud valamit kezdeni. Szeretek egy fiút, hogy
mondjam meg neki, ketten szeretjük ugyanazt a fiút, apró kis
féltékenységek, rivalizálások a barátnõvel. A másik ilyen
szintén életkori sajátosság a szexualitás, szexuális
identitás körüli kérdések, ami hát érthetõ módon ezt a
korosztályt nagyon jelentõsen foglalkoztatja és itt nagyon sok
olyan tabukérdés van amivel sem az iskola, sem a család nem tud
jól foglalkozni, nehezen kommunikálják a gyerekek ezeket
a témákat. Nincsenek megfelelõ szavaik vagy nem nagyon tudják
megfogalmazni se, hogy mitõl is szoronganak olykor, mire
lennének igazándiból kíváncsiak. Van egyfajta hárítás a
felnõttek részérõl vagy egy nem tudása annak, hogy hogy is
kellene ezzel a témával kezdeni.
Mv.: - Mik ezek a tabutémák. El lehet ezt mondani?
- Igen. Például engem nagyon meglepett, hogy a kislányok
milyen keveset tudnak a menstruáció körüli dolgokról. Azt
gondolná az ember, hogy egy anya-lány kapcsolatban ez elõkerül
és evidens, hogy errõl beszélnek. Például ez engem nagyon
meglepett, hogy nem. Sok esetben például azzal hív fel minket
egy tizenéves kislány, hogy megjött a mensesem vagy nem is
tudja, hogy mi jött meg, csak érzékel valamit és hogy hogy
mondjam meg az anyukámnak. Most itt nyilván nem az a probléma
csak, hogy hogy mondja meg, hanem ott valami zavar van az õ
családi kapcsolati rendszerén belül, amirõl ha mód van rá
persze beszélgetünk is, de hát õ konkrétan mondjuk ezzel
hívott föl bennünket.
Mv.: - Lehet ezen a problémán telefonon segíteni?
- Lehet arról beszélni, hogy mi az õ szorongása. Lehet
konkrét praktikus tanácsokat adni. Mindent lehet, amire neki
igénye van. Például megbeszéljük vele, hogy van-e a
környezetében olyan felnõtt, idõsebb, tapasztaltabb no,
asszony akivel õ tudna errõl beszélni, akinek meg tudná nyitni
magát, õszintén tud vele beszélni.
Mv.: - Milyen tabutémák vannak a fiúknál?
- Nagyon sokat foglalkoznak az önkielégítés kérdésével.
Sok elõítélet meg félreértés van ekörül és nagyon benne
van az õ életükben, hogy keveset tudnak errõl, bûntudattal
élik meg. Nem tudják pontosan, hogy mit kezdjenek ezzel a
dologgal. Na hát errõl aztán végképp nem beszélnek a
családban. Aztán nagyon fontos tabutéma a fiúknál az, hogy ha
õk megtapasztalják magukról, hogy az azonos nemû partnerekhez
vonzódnak. Ez most nagyon hangsúlyozottan jelen van a
hívásokban, sokkal erõsebben mint korábban. Ennek az okát nem
tudom pontosan, hogy mi lehet. Azt tudjuk, hogy ebben az
életkorban a nemi identitás kialakulásakor vannak homoerotikus
képzelgések, késztetések, fantáziák, saját nemi
identitásával még nincs teljesen tisztában. Nagyon erõs
félelmek tapadnak ehhez. Tehát például egy 15 éves fiú
elmondja, hogy észrevette magán, hogy nagyon odafigyel a
testnevelési óra elõtt az öltözködõ fiúkra, hogy hogy
néznek ki, és hogy ekkor ez azt jelenti, hogy õ homoszexuális.
Milyen fontos lenne errõl beszélni, hogy egyáltalán nem
feltétlenül jelenti. Hát rengeteg dolog van ami e mögött a
kérdés mögött lehet, de ez inkább az idõsebb életkorban
jelentkezõ kérdés.
Mv.: - Baj az, hogy a fiatalok ezt egy Kékvonalon beszélik
meg valakivel, vagy ez teljesen természetes, mert nem lehet
mindent a szülõvel, a barátokkal, a rokonokkal megbeszélni.
- Nehezen tud a gyerek megbeszélni néhány dolgot a szülõjével,
fontos, hogy legyenek olyan mások és ez lehet egy
segélytelefon. Ez lehet egy más felnõtt, ez lehet egy idõsebb
barát, nõvér, bárki akivel õ ezeket meg tudja osztani. Tehát
ez szerintem egy elfogadható dolog, hogy így van. Ugyanakkor meg
azt gondolom, hogy például a Kékvonalban nagyon sok olyan eset
van, ahol egyszerûen azért fordul a gyerek hozzánk, mert a
környezetében nem veszik észre, hogy õt nyomasztja valami,
hogy neki baja van. Ezekben az esetekben tényleg a szülõ vagy a
felnõtt környezet felelõssége.
Mv.: - Lehet egyfajta képet rajzolni a mai fiatalság
problémáiról, mondjuk mások-e mint a te korosztályodnak a
problémái voltak tizenéves korban.
- Nekünk arra van valamennyire rálátásunk, hogy a 93 óta
eltelt idõszak alatt mennyire változott a hívások tartalma.
Például mostanában megjelent egy olyan téma ami korábban nem
volt ilyen hangsúlyos, a szülõk munkanélkülisége, a
szegénység megjelenik. Olyan vonatkozásban, hogy nehezen élik
meg a gyerekek közti óriási különbségeket. Szeretnék
mobiltelefont, de az én mamám nem tudja megvenni. Csak nekem
nincs az osztályban - fogalmaz egy hívó amire azt gondolnánk,
hogy ugyan már miért olyan fontos ez, de az õ kis
viszonyítási rendszerében ez egy nagyon nagy különbséget
jelez. Nem a mobiltelefon itt a probléma, hanem a lehetõségek
mássága.
Mv.: - Milyen a viszonya most a gyerekeknek a szülõkkel?
- Azt érzékeljük, hogy nagyon kevés a felnõtteknek az
idejük a gyerekekre. Mint hogyha egyre jobban csökkenne az az idõ,
amit a gyerekekre tudnak fordítani. Egyre kevesebb az a lehetõség,
amikor együtt csinálnak valamit. Amikor együtt készülnek
valamire, ahol mód van arra, hogy összemelegedve egy idõ után
tényleg beszélgessenek egymással és egyre inkább magukra
tudnak maradni a gyerekek a problémáikkal.