- Tíz.
R.: - Mióta vagy beteg?
- November óta. Bal hónom alján volt egy nagy csomó, másnap
el is mentünk otthon a doktor nénihez, o elküldött vérképre,
meg ilyenek és utána meg beküldtek engem abba a kórházba
R.: - Bethesda Gyermekkórház.
A.: - Egyszer megmûtöttek és egy hónapig benn kellett lennem.
R.: - És mi ez a betegség, mit mondtak neked?
A.: - Hát nyirokcsomó gyulladás.
R.: - És mit mondtak, hogy ez a betegség mivel jár együtt?
A.: - Sokszor bent kell lenni.
R.: - Közben kihullott a hajad is, az mitõl?
A.: - Volt egy olyan gyógyszer, mert hát kell az egyik
kezeléshez és kihullott tõle. Most jól vagyok. Még lesz nem
tudom hány kezelés és már hazamehetek.
R.: - És az anyuék hogy fogadták azt, hogy te beteg vagy?
A.: - Hát nem jól, de hogy meggyógyuljak, bent kell maradni.
R.: - Volt veled az anya ez alatt az egy hónap alatt?
A.: - Itt volt.
R.: - Itt is aludt?
A.: - Igen. A testvérem, apa meg néha bejöttek meglátogatni.
R.: - És mit gondolsz, hogy a testvéreidnek milyen az, hogy te
beteg vagy?
A.: - Nem jó, hát egyszer-kétszer bejöttek, de nem volt itt
sokáig.
R.: - Ok tudják, hogy neked mi a betegséged?
A.: - Ühm. Tudják, de hát nem nagyon szeret róla beszélni,
csak egy testvérem van, néha eljöttek az osztálytársaim, nekik
is elmondtam.
R.: - Nekik mit mondtál, hogy mi a bajod?
A.: - Hát hogy nyirokcsomó gyulladás, de nem hiszem, hogy
nagyon értették, hogy mit jelent az. Bent kell sokszor maradni,
meg hogy meg fogok gyógyulni. Hát elõbb már meggyógyultam
volna, már rég, ha jó lett volna a máj vérkép, meg ilyenek.
Sokszor rossz volt és így nem kaphattam meg a kezelést. Még két
kezelés lesz, ha jól tudom.
R.: - És az mi?
A.: - Infúzió, kapok gyógyszert, akkor lesz ilyen lumbálás,
az olyan, hogy a gerincembõl vesznek le vizet és visszaraknak
gyógyszert. Ilyen lesz, meg lesz ilyen vénás injekció négyszer,
kis fecskendõben adnak gyógyszert.
R.: - Én úgy tudom, hogy most te hazamehetsz, mennyi idõre?
A.: - Majdnem egy hétig lehetek otthon.
R.: - De mindig vissza kell jönnöd egy, két, három napra?
A.: - Hát vagy egy hétre igen.
R.: - És milyen volt, amikor egy hónap után hazamehettél?
A.: - Nagyon jó volt, örültem nagyon. Most jobb, hogy ilyen
egynaposra maradtam bent, hát jó lenne, ha mindig így lenne. Egy
hónap múlva lejárnak a kezeléseim és akkor otthon kell majd
maradnom sokáig, de majd vissza kell mindig járni vérképre.
R.: - És mikor mehetsz majd iskolába, mit gondolsz?
A.: - Szeretnék majd menni.
R.: - Maga Attilának az édesanyja, nekem úgy tûnt, mintha a
kisfiú nem akarna arról pontosan beszélni, hogy neki mi a
betegsége. Õ gyulladásról beszél, miközben mind a ketten
tudjuk, hogy ez daganat.
- Hát tudja, hogy ez a betegsége, csak lehet, hogy másoknak
nem akar errõl beszélni, de tudja, hogy daganata van. Végül is
azt is tudja, hogy vannak jó sejtek, rossz sejtek, ezt ami neki
van, ezt rossz sejtek hozták és akkor ezeknek a sejteknek a
gyógyítására kemoterápia van és akkor azt is mondtam, hogy
nagyon sokat kell pisilni és akkor ezek a sejtek csak úgy
távoznak és akkor azért fogadta eleinte az infúziót, hogy ezek
ki fognak ürülni.
R.: - Nagyon el volt keseredve, mikor megtudta, hogy ez a
betegsége?
- Nem. Végül is nem, ugyanúgy fogadta õ, mintha azt mondtuk
volna, hogy torokgyulladása van, a kórházi hosszú itt
tartózkodás az volt eleinte rossz, de hát végül is egy idõ
után már azt se kérdezte, hogy hány napig marad, vagy hogy mikor
megyünk haza, mikor lesz vége, utána már úgy beletörõdött,
hogy õt itt ilyen hosszadalmasan kezelik.
R.: - Látta nyilván itt a többi kis beteg gyereket is, róluk
nem kérdezett?
- De. Mindenkirõl tudja, hogy kinek, mi a betegsége, meg azt a
gyerekek maguk között szép egyszerûen ügyesen meg is beszélik.
R.: - Tudja, hogy ez mennyire komoly, ez a betegség?
- Hát szerintem nem.
R.: - Nem mondták el neki soha?
- Nem. Nem tartottam fontosnak.
R.: - Ne ijedjen meg.
- Persze, persze. Hát ha belegondolunk, hogy felnõtt ember is
megtudja, hogy hasonló betegsége van, hát lelkileg nehezen
fogadja, hát még egy ilyen gyerek. Az õ feladata az, hogy megegye
azokat, amiket kínálok, játsszon, jól fogadja így.
R.: - Maga hogy fogadta?
- Hát eleinte nagyon nehéz volt, utána láttam, hogy a többi
anyuka, meg a gyerekek, hogy milyen szépen gyógyulnak, van
remény, hát mert azt hittem, hogy mi nem foglalkoztunk ilyen
betegséggel és nem tudtam, hogy ez gyógyítható. És akkor úgy
nyugodott a lelkem vagy nyugszik a lelkem, több nõktõl, nõvérkéktõl
kaptam én úgy érzem egy nagy támaszt.
R.: - Maga ugye folyamatosan itt van az Attila mellett, de hát
otthon van egy férje van egy másik gyermeke, honnan volt még
ereje, meg ideje arra, hogy az otthoniakat is még ellássa?
- Hát végül is úgy éreztem, hogy Attilának most nagy
szüksége van, hogy itt legyek vele. Nagyfiú o, nagyobb
R.: - értette?
- Persze. Attilánál meg úgy érzem, hogyha már nem
sírdogál, akkor már a gyógyulásának egy segítség. Hát
ahhoz, hogy kicsit könnyebben vegye ezeket az akadályokat,
infúzió, kezelés, ahhoz én itt kellek neki, így gondoltam, hogy
Attilának most nagyobb szüksége van, hogy itt legyek.
R.: - Maguk egy másik városban laknak, tehát nem itt laknak a
fõvárosban, tehát maga is följött és hát gyakorlatilag akkor
ment haza, hogyha épp egy kis idõt ki tudott magának
szabadítani. Ugye az Attilát nem merte itt hagyni, ezt hogyan
fogadták, nem érezték úgy, hogy magukra hagyta az otthoniakat,
tehát a nagyobb fiát, meg a férjét?
- Szerintem ez természetes volt. Hát õk is gondolták, hogy
most Atinak van szüksége arra, hogy itt legyek velük és akkor
nem volt ebbõl gond. Tudják. A nagyfiú is érzi.
R.: - A nagyfiú hogyan tudta ezt földolgozni magában, hogy
ilyen nagyon beteg a testvére?
- Végül is o sem tudja, hogy ez milyen komoly betegség, hát
azt biztos látta, hogy többet sírdogáltam, vagy idegesebb vagy
ingerültebb vagyok.
R.: - Vigasztalta magát?
- Nem. Hát a fiúk olyan kemény lelkûek, meg hát végül is
én úgy érzem, hogy lehet, hogy nem mutatom annyira, hogy ez
milyen, csak kell ezeket a dolgokat leplezni, csak belülrõl érzi
az ember, hogy nehéz, nehéz.



Dr.Békési Andrea a Bethesda kórház onkológusa: - Az
mindig nagyon nehéz és én azt hiszem, hogy az, hogy egy ilyen
nehéz idõszakban egy ilyen nehéz betegség alatt egy gyermek
hogyan viselkedik, egy szülõ hogyan reagál ezekre a dolgokra,
azért az nagy mértékben függ az õ elõzõ történetüktõl
is. Tehát hogy korábban ez a család hogyan mûködött, hogyan
kommunikáltak egymással a családon belül.
R.: - Mennyire viseli meg a testvéreket az, hogy egyrészt a
kisebbik vagy nagyobbik testvérük ugye itt van és beteg és
nyilván õk is lehet, hogy elgondolkodnak azon, hogy
elveszíthetik és hát azt, hogy idõlegesen ugye elveszítik az
édesanyjukat, mert hogy az édesanyáknak minden erejükkel most
itt kell lenniük a beteg gyermek mellett?
dr.B.A.: - Hát ez egy nagyon fontos kérdés. Én azt hiszem
minden családban felborul az egyensúly és törekedni lehet
arra, hogy egy picit jobban menjen, de igazán jól csinálni azt
hiszem, hogy nem lehet. Ez így van, hogy az édesanya teljesen
kivonódik az otthoni életbõl, minden energiája, figyelme a
beteg gyerekre fordul és bizony a testvérek ezt nagyon
megsínylik. Nem ritka dolog az, hogy kisebb gyerekek, testvérek
például pszichoszomatikus tüneteket produkálnak. Ennek az oka
részben egy félelem, tehát érzik azt, hogy micsoda nagy dráma
zajlik a családban és valahol ez a félelem jelenik meg ilyen
tünetekben, akár attól félnek, hogy ok is olyan betegek
lesznek, mint a testvérük. De lehet ez egy egyszerû
figyelemfelhívás, hogy velem is törõdjetek, én is itt vagyok.
Ezt nagyon-nagyon nehéz jól csinálni. Általában azért
azokban a családokban, ahol a házaspár kapcsolata harmonikus,
ahol a szülõk eddig is meg tudták osztani egymás között a
családi feladatokat, ahol vannak nagyszülõk, akik tudnak
segíteni, ott azért több figyelem jut a testvérekre is. Ez egy
külön komoly kérdés, hogy mi van ezekkel a testvérekkel és
hogy hogyan lehet nekik segíteni.
R.: - Bejöhetnek ide, tehát itt lehetnek? Tehát nincs
korhatár, hogy 12 éves kor alatt nem jöhetnek be a gyerekek?
dr.B.A.: - Igen, pontosan emiatt mi lehetõvé tesszük és azt
szoktuk inkább elmondani a szülõknek, hogy hogyan kell
fölkészíteni a testvéreket arra, hogy bejöhessenek és hogy
R.: - magára látványra is gondolom.
dr.B.A.: - Igen, hogy hogyan lehet ezt elõkésíteni úgy,
hogy esetleg egy súlyos beteg testvér látványától ne nagyon
ijedjen meg egy másik gyerek. Hogyan lehet ezt mégis
természetesen elmondani, akár azt is, hogy meg fog halni a
testvére, akár azt, hogy ez nem fog fájni a testvérének.
Akár azt, hogy ott lehet a testvér egy ilyen helyzetben. Azt
tapasztalom, hogyha egy testvér látja, hogy mi van a beteg
testvérével itt a kórházban, ha bejöhet hozzá, ha
folyamatában kíséri végig az állapotának az alakulását,
akkor talán jobban el tudja fogadni azt, hogy miért van az, hogy
most a szülei fáradtak, ingerlékenyek, kevésbé türelmesek õhozzá,
miért nincs otthon az anyukájuk annyit, mint azelõtt és
kevésbé ijesztõ a számukra látni, megérinteni, megsimogatni
a testvérüket, bejönni játszani hozzá, mint az, hogyha
mindezt nem látják, csak otthon a nagy izgalmat, a nagy
fáradtságos drámát élik meg és a saját fantáziájukban
próbálják elképzelni, hogy vajon mi lehet ez a kórház, vajon
mi lehet a testvéremmel, vajon mi történhet ott?
R.: - Kinek van nagyobb szüksége a lelki támaszra a vigasztalásra,
a szülõknek, vagy a gyerekeknek?
dr.B.A.: - Hát mindenkinek nagy szüksége van rá és
ugyanúgy, ahogy a betegség diagnózisát és a kezelést is
különbözõképpen kell megbeszélni egy szülõvel, sõt a
különbözõ szülõkkel is különbözõképpen, ugyanúgy a
gyerekekkel máshogy, ugyanúgy a lelki támogatás is máshogy
történik a szülõk számára és máshogy a gyerekek számára.
Képezzük is magunkat állandóan, hogy ezekben a helyzetekben
megfelelõen tudjunk helytállni, de ezen kívül egy nagyszerû
pszichológusunk, gyermekfoglalkoztató pedagógusunk,
kórházlelkészünk is van, aki ezekben a kérdésekben igen jó
segítséget tud nyújtani. Néha nagyon-nagyon nehéz, néha
olyan nehéz, hogy mindannyian szeretnénk világgá menni. Aztán
minden nap történik valami nagyon szép és én úgy érzem,
hogy ez az ára annak, hogy talán akik ilyen nagyon súlyos
betegekkel, ilyen nagyon nehéz helyzetben lévõ családokkal
foglalkozunk, nekünk jutnak azok az ajándékok az életbõl,
amit talán mások nem kaphatnak meg. Minden nap történik valami
olyan, amiért érdemes élni és amiért érdemes csinálni.
R.: - Ma például mi történt?
dr.B.A.: - Például a napokban történt és ez azóta is
nagyon erõsen bennem van, az a kis betegünk, aki nem olyan
régen, néhány nappal ezelõtt halt meg, az volt a kívánsága,
hogy hazamehessen. És az élete utolsó három hetét otthon
töltötte és számomra csodálatos volt azt látni, ahogy egy
család, ez a család körül tudta venni ezt a gyermeket. És
ahogy ez az édesanya, ez az édesapa és a testvérek ilyen õszintén,
ilyen türelemmel és ilyen nagy szeretettel tudták neki azt a
biztonságot nyújtani, amire szüksége volt ezekben az utolsó
napokban és hogy ilyen õszintén meg tudták vele beszélni és
meg tudták nyugtatni õt, hogy jó helyre megy és hogy nagyon
fog hiányozni, de megígérik, hogy menni fog az élet nélküle
is. Ennek egy picit része lenni és ez egy nagy megtiszteltetés,
hogy az ember azt látja, hogy egy család így tud megerõsödni
és így tud egymásnak szeretetet adni, ez egy nagyon-nagyon
szép dolog a nagy fájdalomban. Ahogy a saját nehézségüket, a
saját fájdalmukat leküzdve a legtöbbet meg tudták adni ennek
a kisfiúnak, ez szerintem egy csodálatos dolog. Lehet, hogy ez
az elõzõ történet sokak számára szomorú, hiszen talán
félünk errõl beszélni. Ezzel csak azt akartam elmondani, hogy
a nagy fájdalom és a nagy szomorúság is hordoz magában
szépségeket. És hát persze velünk rengeteg olyan apró
aranyos dolog történik, ami az életnek a humora, ami attól
értékes humor, mert hogy a nehézségekben történik. És hogy
ezek a gyerekek soha nem veszítik el a humorukat és sokszor ok
tartanak bennünket életben ezzel. Hát van például egy olyan
kislányunk, egy 14 éves, nem is annyira kislány, szép
nagylány, aki például az összes gyötrelmét, fájdalmát,
kínlódását, szenvedését, amit a kemoterápia, a hányások,
a hajhullás és az összes ilyen dolog okozott, azt például
úgy tolmácsolta, hogy karikatúrát készített az osztály
összes dolgozójáról. De valami olyan fantasztikus szövegekkel
és rajzokkal, hogy persze mindenki ráismert és pontosan azok,
amit tõlünk a legtöbbször hallott. Hát rólam is készült
egy ilyen külföldi tanulmányút alatt egy olyan rajz, amikor a
Temze egyik hídjáról bámulom a vizet egy jópofa történet
van mellette, hogy hát ezek az én munkatársaim most biztos azt
gondolják, hogy én milyen nagyon fontos helyen, milyen sokat
tanulok pont, pont, pont. Úgyhogy fantasztikus annak a
kislánynak tényleg az a humora, ami azt gondolom, hogy
nagyon-nagyon sokat segít neki abban, hogy hozzátegyen jócskán
ahhoz, amit mi gyógyszerekben meg egy kis lelki támogatásban
nyújtunk neki.
R.: - Van valami, amire azt lehet mondani, hogy ezt itt tanulta
a gyerekektõl?
dr.B.A.: - Hát én azt hiszem, hogy tanítják egymást, igen.
De nagyon fontos az, hogy õk egymásnak mennyi támogatást
nyújtanak. Nagyon-nagyon odafigyelnek egymásra, fantasztikus
mély barátságok alakulnak ki, kérdezõsködnek, hogy kivel, mi
van, hogy vannak, a szülõkben is annyi minden megmozdul, ez
számomra olyan csodálatos dolog, hogy egy szülõ, aki tényleg
a kínok kínját járja, túllát a saját maga baján és más
szülõknek is segít és az õ bajukon is osztozik. És ez azt
hiszem, hogy a legnagyobb segítség ezeknek a gyerekeknek,
meg ezeknek a szülõknek.



R.: - Ezek a t gyerekek T hosszú ideig és hát ugye egész
nap itt vannak. Mi mindent tudnak itt csinálni?
Magai Margit, a kórház pedagógusa: - Ha itt lehetnek a
játszószobában, mert éppen nincs kezelésük és elég jól
érzik hozzá magukat, akkor jöhetnek. Sokféle társasjátékkal
lehet játszani, vannak babák, autók, doktorost lehet játszani.
R.: - Doktorost? Szeretik?
M.M.: - Doktorost, azt nagyon szeretik, igen. Majdnem minden
nap elõkerül valahogyan és akkor gyógyítgatják, hol a
mackót, hol a babát, hol engem. És szoktunk kitalálni néha
történeteket, meséket, akkor azt is eljátsszuk. Van, amikor mi
magunk öltözünk be van, amikor bábbal. Most például nagyon
jó kis bábelõadás kerekedett. Elõl voltak a bábuk,
kérdeztem, hogy na bábozzunk, vagy eltegyem? Bábozzunk. És
akkor elõször elkezdték a micimackóval, aztán másikkal,
akkor én elõvettem még. Na ezek emberek. Akkor most valami
történetet játszunk el. Na én elkezdek játszani valamit. Ki
ismeri föl? És elkezdtem játszani, hogy Jézus megy egy tóhoz,
valakinek azt mondja, hogy akarsz-e meggyógyulni, nem ismerik.
Nem ismeritek? No akkor végig eljátszom az egészet.
Eljátszottam. Ez volt a bethesdai beteg története. Után
aztán, és hogy ok is játsszák, ne csak én. Anita lett a
beteg, ezen tanulta meg a bábot tartani. Lefeküdt oda az ágyra
és játszotta és nagyon élvezte. Nem is gondoltam, hogy ilyen
jól tud beszélni. Mert az õ beszéde alig érthetõ máskor.
R.: - És így kijátsszák gyakorlatilag magukból a
feszültséget is, illetve azokat az elfojtott félelmeket,
amelyek nyilván megvannak bennük.
M.M.: - Pontosan így van, mert ki tudja még, hogy kis
lelkükben mi minden félelem lehet, hogy olyan sokat el kellett
itt már tölteni és éjjel se tud aludni, mert az egyik kezelés
a másik után, meg amikor esetleg megtudják, hogy a másik is
már milyen beteg és hogy most elment, most hol van, mi van vele.
És tényleg jó az, hogyha ilyet tud játszani, hogy ugyanez
történik és közben meggyógyul, akkor õneki is könnyebb.
R.: - Vannak itt iskolások is. Velük akkor másképp is
foglalkozik, van igényük nekik egyáltalán a betegség mellett,
meg erejük arra, hogy néha akkor leüljenek, tanuljanak?
M.M.: - Van olyan gyerek, akinek van kedve és olyan is
volt, aki végig tudta csinálni az egész évet, év végén
levizsgázott és folyamatosan tanultunk. De olyan is, van, aki
kihagyja azt az évet. Én viszont mindig igyekszem valami olyan
játékot játszani, amivel azért az iskolai dolgokat is
gyakorolja, nem felejti el. Például ebben a bábozásban is az
Isti, aki 12 éves és most már egy éve nem jár iskolába
mondta, hogy de hát le kéne írni a szerepeket. Mondom hát jó,
akkor gondolod írd le. És elkezdte írni és o írta le a
szerepeket és saját maga olvasta a szerepét és úgy
játszotta.
R.: - Kinek mutatták be az elõadást?
M.M.: - Hát volt még egy gyerek, aki nem játszott
köztünk és a szülõket hívtuk be úgy, hogy itt volt vagy
négy anyuka, meg apuka. Nagyon jól sikerült. Akkora tapsot
kaptunk és Anita majd kiugrott a bõrébõl és Isti is igen
kihúzta magát.



R.: - Márk másfél év óta elõször az idén õsszel
mentél újra iskolába, mi tette lehetõvé, hogy most járhatsz
iskolába?
Márk: - Most befejezõdtek a kezelések és
R.: - Úgy érted a kemoterápia fejezõdött most be?
M.: - Igen. Ezek ugye követték egymást és jóformán nem is
volt arra idõ, meg hát az immunrendszerem is eléggé le volt
gyengülve és ilyenkor nem nagyon mehetek gyerekek közé, mert fõleg
ennyi gyerek közé.
R.: - Nagyon kiéheztél már a gyerekekre?
M.: - Igen, igen, a társaságot, azt én mindig is kedveltem,
de most fõleg, hogy most nem volt annyi az utóbbi hónapokban
és ezért igen.
R.: - Egyáltalán nem volt kivel barátkozni vagy azért
egyszer-egyszer találkoztál gyerekekkel?
M.: - De, de volt kivel. Például az osztályozó vizsgára
aki fölkészített, o a legjobb barátom az osztályból.
R.: - Milyen a suli?
M.: - Hát nagyon jó.
R.: - Mi a jó benne?
M.: - Kedvesen fogadtak a gyerekek és a tanárok.
R.: - Tudták, hogy hogyan szóljanak hozzád?
M.: - Nem, azt nem igazán.
R.: - Hogy láttad, nem rettentek meg, nem ijedtek meg attól,
hogy te most más vagy, mint akkor voltál, amikor elmentél az
iskolából? Próbáltak közeledni?
M.: - Igen. Igen.
R.: - Csak úgy nyersen, ahogy a gyerekek szoktak, hogy hé,
figyelj haver!
M.: - Úgy, úgy. Igen. úgy.
R.: - És ez neked jól esett vagy kevésbé?
M.: - Hát jól esett.
R.: - Az érdeklõdés önmagában jó lesett, ugye?
M.: - Igen.
R.: - Most a társaság központja vagy, tehát körülvesznek,
érdeklõdnek, kíváncsiskodnak vagy esetleg inkább a háttérbe
szorulsz az osztályban?
M.: - Szerintem ott vagyok, ahol a többi gyerek, se nem elõnyben,
se nem hátrányban, mert csak az elsõ pár napban tartott az,
hogy egy picit máshogy viszonyultak hozzám.
R.: - Olyan betegséged van, ami nem mindennapos és hát
nagyon sok ember ezt nem tudja kezelni, nem tudja, hogy hogyan
viszonyuljon hozzád. A tanárok tudták-e, esetleg észreveszel-e
rajtuk olyat, hogy ne adj isten szoronganának, hogyha veled
kerülnek kapcsolatba, téged feleltetnek, vagy hozzád szólnak,
vagy esetleg éppen ellenkezõleg ezt próbálják valamiféle
túlzott lelkesedéssel vagy ilyesmivel kompenzálni?
M.: - Hát van egy-két gyerek és tanár is és felnõtt is,
aki talán nehezebben tudja kezelni ez a dolgot és az mondjuk
inkább nem szól hozzám.
R.: - Látod rajta, hogy azért nem szól hozzád, mert nem
tudja, hogy hogyan csinálja?
M.: - Mert nem tudja, hogy mit mondjon. Van, aki tudja.
R.: - Igen. És ok hogyan csinálják? Hogyan viselkedik az a
tanár, aki tudja, hogy hogyan viselkedjen veled szemben?
M.: - Kezeljen úgy, mint a többi gyereket.
R.: - Mi a kedvenced az iskolában, mi a legjobb most az
iskolába járásban?
M.: - Hát egyáltalán az, hogy járhatok.
R.: - De az miért jó? Mert hogy a gyerekek nem mindig
szeretnek iskolába járni, most te miért szeretsz?
M.: - Mert én most már régóta nem jártam, azért.
R.: - Nem szoktál unatkozni?
- Nem, nem.
R.: - Hát mert hogy a gyerekek szoktak idõnként unatkozni az
iskolában.
M.: - Iskolában, ott nem.
R.: - Te miért nem unatkozol, mi történt?
M.: - Hát mindig megtalálom azt, amit éppen van kedvem
csinálni és van kedvem beszélgetni gyerekkel és hogyha õ nem
jön, akkor én odamegyek és beszélgetek.
R.: - Na jó, de óra alatt ugye nem nagyon lehet odamenni.
M.: - Hát érdekesek az órák.
R.: - Valóban érdekesek? Hallottam már olyanról, hogy
gyerekek azt mondták, hogy nem elég érdekes az órák és
M.: - esetleg egy óra nem érdekes, de
R.: - Akkor mi történik? Akkor mit szoktál csinálni?
M.: - Másra figyelek. Hát mondjuk, hogyha be van kapcsolva a
számítógép, akkor azzal szórakozok. Figyelek persze a
tanárra is.
R.: - Naponta mennyi idõt töltesz tanulással? Tehát
nyilván bent vagy az iskolában minden délelõtt. Minden nap
szoktál menni?
M.: - Hát vannak olyan órák, például ugye testnevelés,
én most sajnos nem tudom csinálni.
R.: - Nincsen semmi más, amit mellõznöd kellene ugye?
Mv.: - Hát ha elfáradok akkor egyetlen az, hogy
hazatelefonálunk.
R.: - Hazamehetsz olyankor?
M.: - Igen, akkor igen.
R.: - Elõfordult már ilyen, hogy hazamentél?
M.: - Hát persze, persze. Hát hogy elfáradok mégis, akkor
igen.
R.: - Tehát gyakorlatilag majdnem mindennap hazamész az
iskola befejezése elõtt?
M.: - Általában igen.
R.: - Ezt a szabadságot, ezt a megkülönböztetést a
gyerekek és a tanárok elfogadják?
M.: - A gyerekek talán egy picit irigylik, de hát megértik,
nem is az, hogy irigylik, hanem õk is megcsinálnák, hát a
tanárok pedig hát õk azok, akik végül is ezt megengedik.
R.: - Úgy látod, hogy ez nem jelent gondot ott az iskolában
most körülötted?
M.: - Nem. Nem.
R.: - Otthon mennyit szoktál tanulni?
M.: - Három órát körülbelül.
R.: - Olyan sokat tanulsz?
M.: - A nyelvbõl lehetett halasztást kérni és én angolt
tanulok és abból nem vizsgáztam, úgyhogy azt most be kell
pótolni, úgyhogy ebbõl egy picit többet kell tanulni, mint a
többibõl.
R.: - Befolyásolja-e a kedvedet az, hogy most jársz
iskolába, jobb kedvû vagy-e?
M.: - Hát persze, otthon is ezáltal is jobb kedvû vagyok,
mert ugye otthon is van házi feladat, amit meg kell csinálni,
és ugye otthon is tanulok, az iskolában is és
R.: - Leköt, nem figyelsz annyira magadra?
M.: - Igen.
R.: - Ez öröm, ez kellemes érzés ugye? Tehát ez egyfajta
kiszabadulás abból a gondból, amit jelent a betegséged? Ez egy
könnyebbség, ez egy lebegés akkor tulajdonképpen?
M.: - Azért annyira nem. Annyira nem jó, de
R.: - de azért közelít ahhoz, nem?
M.: - Igen.