


- Én azzal kezdtem, amikor a gyerekem egészen kicsi volt,
hogy elkezdtem neki visszamesélni a napját. Egyéves körül
volt, amikor elõször elkezdtem neki mesélni azt, mit csinált
õ azon a napon és vagy õ maga volt a fõszereplõje, vagy pedig
valamilyen állat, mondjuk az õ kedvenc állatával történt meg
ugyanaz, ami az õ napját jelentette.
Mv.: - Hogyan reagált ezekre a mesékre, amikor a mesék róla
szóltak?
- Ebben ez a jó dolog a mai napig, ugyebár az én fiam hat
éves, hogy ha elkezdem, még ma is szoktam idõnként ilyen napi
mesét játszani, ilyenkor derülnek ki, hogy igazából mi
történt vele, mert akkor õ bele tud szólni. Az akkor pontosan
hogy történt és azért is csinálom. Kiderül számomra, hogy
mi történt vele, mert én csak a vázát tudom az o napjának,
de a belsõ tartalmat, hogy pontosan õ mit gondolt akkor aztán
nem tudhatom vagy sokszor nem tudom. Kicsi korában is akkor
beleszólt, hogy akkor az neki mit jelentett.
Mv.: - Hogyan szólt bele, mit mondott kicsi korában.
- Valami számára fontos dolgot kiragadott, ami nekem lehet,
hogy eszembe se jutott egy történéssel kapcsolatban, vagy egy
személy, vagy egy illat, vagy egy szín vagy valami ami neki
kellett. És akkor azzal kapcsolatban el lehetett kezdeni
beszélgetni, mert nálunk a mesék sokszor beszélgetéssé
bonyolódnak. Amikor így kisebb volt akkor a napjának a
történésébõl egy darab. Most pedig, amikor már nagyobb
meséket olvasok, a nagyobbat értem az alatt, hogy van úgy, hogy
6-10 oldalas bonyolult népmesék, akkor vagy valamilyen erkölcsi
tartalom kerül szóba, tehát a népmesében ugyebár mindig
vannak ilyen tanító jellegû gondolatok és akkor azzal
kapcsolatban mondjuk neki eszébe jut egy párhuzam, tehát hogy
valaki rosszat csinál vagy valaki jót csinál és az õ életébõl
fölmerül egy ilyen momentum és akkor arról elkezdünk
beszélgetni. Sokszor megáll a mese és akkor beszélgetünk.
Mv.: - Jó az, hogyha megáll a mese, hogyha kielemzik?
- Hát ha neki fontos, akkor igen. Tehát én nem állok neki
elemezni egy tartalmat, de hogy ha neki fontos, akkor igen.
Szóval szerintem nagyon fontos, mert fontos az, hogy este
próbálja meg földolgozni az õ kis napját, az õ kis életét.
Talán jobban alszik el, kerekebb neki a világ, tehát szerintem
fontos, hogy álljunk meg és beszéljünk róla.
Mv.: - Egy példát el tud errõl mondani, hogy miért
állítja meg a meséket, hogy mire kérdez rá?
- Volt egy nagyon nagyon helyes könyv, amit itt vettem a nem
messze lévõ könyvtárban, az volt a címe, hogy Nagyapó meséi
és a nagyapó meg a kisgyerek fölülnek a vonatra és a vonaton
amint ülnek kinéznek mindig az ablakon, vagy valami történik
velük a vonaton és azzal kapcsolatban a nagyapó mindig elkezd
egy mesét mondani. Mindegyik mesének van egy olyan fontos
tartalma, amirõl lehet beszélni és például volt egy olyan,
hogy ez egy öt-hatéves gyereknek fontos, hogy egy kisgyerek egy
összeszámlálásnál mindig elfelejti önmagát számolni.
Tehát mikor megkérdezik, hogy hányan vannak, akkor önmaga
mindig valahogy kikerül és most nem tudom egészen pontosan
elmondani, de például erre emlékszem, hogy errõl órákat
tudtunk beszélgetni, hogy akkor õ maga mindennek a szereplõje.
Tehát, hogy a világot mindig úgy kell tekintenie, hogy õ maga
is benne van, tehát nemcsak a külsõ kép, ami az õ agyában
megjelenik. Persze, hát nem ilyen bonyolultan, ahogy én ezt így
mondom, de például errõl. Aztán vannak a másik megállások a
meséknél, amik a jelentések. Tehát, hogy mit jelent egy szó.
Nem idegen szavak, csak hát azért egy csomó olyan kifejezés
van, aminek szélesebb tartalma van. És hát mi ezen nagyon
nagyon jókat tudunk beszélgetni meg szinonimákat tanulni. És
akkor o maga megkeresi ezeket a szinonimákat.
Mv.: - De ez mibõl fakad, hogy ilyen hajlama legyen egy pici
gyereknek, hogy ezekre érzékeny. Honnan jön ez?
- Hát nyilván onnan, hogy neki van egy anyukája, akinek
borzasztó fontos, hogy ez a gyerek szépen, rendesen beszéljen.
Én nem szeretem a slendrián beszédet, bár most úgy
hallatszott, hogy azért én se beszélek nagyon pontosan.
Mv.: - Van slendrián beszéd és van gyerekbeszéd. A gyerekek
nem mindig beszélnek kerek mondatokban, az nem baj ugye?
- Az nem baj, hogy nem beszél kerek mondatokban, de a
tartalmat azért meg kell tudni ragadni. Tehát nekem ne mondja
azt, hogy izé. Én azt nem szeretem, hogy õ azt mondja, hogy
izé. Egyszer lehet azt mondani, hogy izé, de izé, izével nem
lehet egy mondat. Azt én nagyon-nagyon nem szeretem. Szoktam neki
mondani, hogy én ennyi idõs koromban már iskolában ültem és
megkövetelték ezt tõlem. Tudom, hogy most más világ van, de
úgy érzem, hogy õ sokkal jobban fogja tudni kifejezni magát,
hogyha õ ezeket már most megtanulja, hogy igenis úgy lehet
elindulni a világban, hogy sajnos a beszéd az egy nagyon fontos
eszközünk.



Mv.: - Egy óvónõ hogyan tervezi meg a csoportjával az
elkövetkezendõ három évet? Felépíti tudatosan, hogy most
hétrõl hétre ezt és ezt a mesét fogom mondani, ebbõl ez és
ez következik, ennek ez és ez a hatása lesz?
Barabásné Murgács Kinga óvódavezetõ: - Az óvodában
évente általában 15-20 mesét terveznek az óvónõk. A kisebb
csoportosoknak rövidebb, egy-két oldalas meséket, a nagycsoport
végére eljutunk a tündérmesékig, illetve a folytatásos
mesékig. A mi óvodánkban az a szokás, hogy egy mesét
változatlan formában öt napon át mondunk el a gyerekeknek,
mert azt tapasztaltuk, hogy így a nyelvi szövegek változatlan
formában beépülnek a gyerekek szókincsébe, az egész
történet hatással van rájuk. Az elsõ nap az újdonsággal
hat, a harmadik, negyedik napon már a mese biztonsága, a
részletekre való ráismerés öröme, ami leköti a
figyelmüket. Így a nagycsoportosok év végére öt-hat mesét
biztonságosan, jól tudnak mesélni, bábozni, dramatizálni.
Mv.: - Miért fontos ez nekik?
Barabásné Murgács Kinga: - Én úgy tapasztalom, hogy a
különféle mesék minden egyes gyerekre másképpen hatnak és
ugyanaz a mese másképpen hat egy gyerekre hároméves korában,
ötéves korában vagy nyolcéves korában. Egy mesében annyi
minden láthatatlan mondanivaló és szerep van, hogy egészen
más életproblémájára adhat a gyereknek választ. Ha arra
gondolunk, hogy egy egyszem gyerek beleéli magát egy mesébe, a
legkisebb vagy a legnagyobb szerepébe, ha arra gondolunk, hogy az
édesanyjával vagy az édesapjával való érzelmi viszonyát fel
tudja dolgozni egy tündéres vagy egy boszorkányos mesében,
akkor egy kicsit betekintettünk a mese világába. Így megeshet,
hogy egy 20 fos csoportnak mesélt mese az egyik gyereknek
megnyugvást jelent, a másiknak éppenséggel valamit
továbbgondolni, a harmadiknak meg éppen csak egy történet,
amit hallott és valamikor egészen máskor valami akkor fog újra
eszébe jutni.
Mv.: - Milyen mesét válasszon a szülõ kicsi gyerekének?
Barabásné Murgács Kinga: - Lehetõleg a gyerek
figyelemterjedelmének megfelelõt, tehát egy két-hároméves
gyereknek rövidebb mesét, ahogy a gyerek egyre jobban tud
figyelni a mesére, akkor egyre hosszabbat, akkor egyre
bonyolultabbat. Szerintem a népmesék bármely gyereknek
mesélhetõek. A szülõk nagyon szeretik a saját régi meséiket
újra elmondani a gyereknek, ilyenkor néha meg is lepõdnek, hogy
bizony ez a mese a mai világban már nem ugyanaz a mese mint 20
évvel ezelõtt volt. Aztán amikor nagyobbak a gyerekek akkor
érdemes egy könyvet elkezdeni fejezetenként fölolvasni nekik,
például a Süsü történetei nagyon aranyosak elalvás elõtt.
Vagy Harisnyás Pippi egy hat-hétéves gyereknek már nagyon
érdekes, amikor egy gyerek bele tudja magát képzelni egy másik
gyerek helyzetébe, olyan szituációkba kerül, amiben maga is
szeretne lenni.
Mv.: - Van olyan, hogy rosszul választanak a szülõk és a
gyereket nem érdekli, amit mesél neki?
Barabásné Murgács Kinga: - Biztos van olyan mese, ami nem
köti le pont az egyik gyereket vagy a másik gyereket, vagy azt
mondja, hogy én ezt nem akarom hallgatni. Akkor azért jó lenne
tudni, hogy miért nem, mert volt benne valami olyan momentum,
amivel nem akart találkozni. Ilyen például, ha valaki meghal a
mesében. Vannak a gyerekek életkorában olyan szakaszok, amikor
ezzel nem tudnak szembenézni és van, amikor a halál nagyon
foglalkoztatja õket, akkor pedig nagyban segíti ennek a
gondolatnak a feldolgozását egy-egy rangos irodalmi vagy népi
alkotás.
Mv.: - Melyik mesét szeretik jobban a gyerekek, amit mi
találunk ki és a fejünkbõl mesélünk vagy a könyvbõl való
mesét?
Barabásné Murgács Kinga: - Én azt hiszem, hogy mind a két
mesének helye van. Az egyik mese az arra szoktat, hogy a
történeteknek van eleje, vége, fegyelme van, hogy lapozni kell,
az olvasásra és a könyv szeretetére szoktat. A másik, a
kitalált mese az meg arra, hogy ha valamit elképzelek akkor azt
gondoljam végig, az legyen egy összefüggõ egész, hogy a
képzeletem az világokat teremthet, amibe jó elmenni, amiben jó
ott lenni, vissza lehet jönni, tovább lehet szõni, tehát
nagyon jó, hogy ha a családoknak van valami olyan meséje, mesehõse,
alakja amihez egy-egy sietõsebb estén, egy rövidebb mesével
kapcsolódhatnak, vagy ráérõsebben tovább fûzhetik. Nagyon
sok gyerek fûzi tovább azt a mesét, az óvodában vagy az
iskolában, amit otthon hallott. Kitalált személyeket vagy
valami olyan vágyát tudja a gyereknek kielégíteni, amit
másképp nem is tudna elmondani a szülõnek. Tehát ezek a
kitalált mesék nagyon sokat mondanak el a felnõttrõl a
gyereknek, vagy mondanak el a gyerek érzelmérõl. A gyerekek
nagyon-nagyon szeretik azokat a meséket is, amikor arról
beszélünk, hogy milyen volt, amikor õk még nem voltak, amikor
õk még kicsik voltak, amikor ez történt, az történt. Én azt
hiszem, hogy a térbeli elhelyezõdést, az idõbeli viszonyokat,
a családi viszonyokat, egy-egy család történetét ilyen esti
beszélgetésekkor, mesélgetésekkor érdemes a gyerekekkel
végiggondolni.



Mv.: - Miért Csodaceruza ennek az új lapnak a címe?
Sándor Csilla, a Csodaceruza fõszerkesztõje: - Nagyon
sok embernek a varázsceruza jut eszébe errol a szóról, a
másik pedig az, hogy egy ceruzával, egy csodaceruzával
rajzolni, írni sok mindent lehet. Ez fantázia kérdése, hogy mi
születhet ebbõl.
Mv.: - Azért indokolt talán az én kérdésem, mert itt egy
olyan új lapról van szó, amely arra vállalkozik, hogy szülõknek
vagy mindazoknak akik gyerekeknek könyvet szeretnének venni,
segítsen. Én azt gondolom, hogy erre a segítésre nagy
szükség van, mert hogy ha az ember megáll egy könyvesbolt
pultjai elõtt, akkor eléggé tanácstalanná válik. Szóval a
lap segítségével könnyebben fogunk tudni könyvet választani.
A lapban kritikák lesznek gyerekkönyvekrõl?
Sándor Csilla: - A kritika talán erõs szó arra, inkább
könyvismertetõ, könyvajánlók. Röviden bemutatják, hogy mirõl
szól az a könyv, miért érdekes, melyik korosztálynak
javasoljuk. Nem lesz egy irodalomelméleti újság, ami
szakembereknek szól, inkább a szülõknek.
Mv.: - Tehát nem fog minõsíteni?
Sándor Csilla: - A minõsítés az azt jelenti, hogy ami a
lapba bekerül az jó, ami nem, az nem jó. Tehát nem teszünk
bele olyan könyveket, amirõl azt gondoljuk mi, hogy nem jó.
Mv.: - Legfrissebb újdonságok lesznek azok, amelyek idõrõl
idõre helyet kaphatnak, vagy pedig válogatnak akár a
klasszikusokból is.
Sándor Csilla: - Inkább újdonságok, de mivel most van egy
ilyen jelenség, hogy a klasszikusokat is újra kiadják, ezért
természetesen a klasszikusok is belekerülnek.
Mv.: - Állandó olvasónak kell itt lenni, tehát a szülõnek
muszáj figyelemmel kísérnie ezt az újságot, vagy pedig hát
rövidesen itt van a mikulás, itt van a karácsony. Karácsony elõtt
belenéz például ebbe a lapba, akkor megoldott az
ajándékozása?
Sándor Csilla: - Karácsonykor igen, de gyerekeknek könyvet
nemcsak karácsonykor vesznek a szülõk, úgyhogy ezért érdemes
ezt mindig megvenni. Azért is, mert folytatásos mese van az
újságban, amit a gyerekek írnak illusztráció alapján és
hát ez is indokolja, hogy ezt vegyük meg, de még sok más.
Mv.: - Szóval akkor ez azt jelenti, hogy nemcsak a szülõk
számára jelenik meg ez a lap hanem a t gyerekek T számára is.
Hogy van ez a folytatásos mese, a gyerekek írhatják a mesét?
Sándor Csilla: - Van egy négyoldalas melléklet, az a
folyóirat közepén található és ez a gyerekeknek szól.
Mindig négy oldalon illusztráció található és ehhez a
gyerekeknek mesét kell írnia. A végén majd lesz egy
mesekirály, az aki beküldi a legjobb mesét.
Mv.: - Egy pillanatra visszatérnék arra, amit itt Sándor
Csilla mondott az imént, nevezetesen, hogy amirõl a lapban szó
van az már eleve válogatást és minõsítést tartalmaz
annyiban, hogy ezeket bátran megvehetik a szülõk. Azokról a
könyvekrõl tehát, amelyekrõl nem jó a véleményük a
szerkesztõknek, a szerzõknek azokról nem lesz szó a lapban.
Végiggondolták ezt a filozófiájukat, ezt a koncepciójukat,
biztos így jó ez?
Sándor Csilla: - Mi nem szeretnénk megbántani senkit, tehát
mi úgy gondoljuk, hogy a mi ítéletünk is tévedhet, tehát nem
gondoljuk azt, hogy mi mindent tudunk a gyerekkönyvekrõl, de
amit biztosan tudunk azt vállaljuk és ezért tesszük bele
azokat a könyveket, amelyekrõl azt gondoljuk, hogy jók.
Mv.: - És egy lebeszélõ rovatra nem vállalkoznak szívesen?
Sándor Csilla: - Nem, nem és nem is jó hangulatú az az
újság, amelyik állandóan kritizál valamit, tehát mi nem
akarunk ilyenekkel foglalkozni.
Mv.: - Ki az a mi? Többes számban beszél, nyilvánvalóan az
a gárda, aki a lapot vállalja. Sándor Csilla: - Boldis
Ildikó neve talán sokak elõtt ismert, rendszeresen közöl
gyermekkönyvkritikát, gyermekkönyv ismertetõt. Õ az egyik
szerkesztõje ennek az újságnak. Komáromi Gabriella neve is
ismert, õ Kaposváron tanít, neki jelent meg Gyermekirodalom
címmel egy tankönyve. Rigó Béla a Kincskeresõ újság fõszerkesztõje,
õ is részt vesz a lap szerkesztésében. Sokan mások,
pedagógusok, könyvtárosok.
Mv.: - A társmûvészetek, hogy így fogalmazzak, területére
nem kívánnak elkalandozni, filmek, a tévémûsorok
területére. Van ilyen szándékuk?
Sándor Csilla: - Van igen. Bábszínházakról, filmekrõl is
lesz szó ebben az újságban. Kiállításokról, ami a
gyerekkultúrához kapcsolódik. Fõként könyvekrõl, de ezekrõl
is.
Mv.: - Hogy tapasztalják, egyébként nyilván végeztek
valamiféle piackutatást, most abban az értelemben kérdezem
ezt, hogy vajon egyáltalában gyerek, aki hozzá akar jutni a
kultúrához, család, aki hozzá akar jutni, van mibõl
válasszon?
Sándor Csilla: - Van. Bõven van választék, itt éppen az a
gond, hogy nagyon vegyes a választék, nehéz eldönteni, hogy
melyik jó, melyik nem jó és mivel ezek a kiadványok
általában nagyon drágák, ezért kockázatos is a szülõnek
dönteni, hogy most a jót vegye meg vagy a rosszat. Tapasztalat,
hogy nagyon sok szülõ említi, hogy amikor elkezdi olvasni a
mesét a gyereknek, akkor derül ki számára is, hogy itt jobb,
hogy ha megáll és nem folytatja, mert ebbõl baj lehet. Tehát
vegyesek ezek a kiadványok sajnos.
Mv.: - Ezekben a napokban októberben már kapható lesz a
Csodaceruza és nagyon reméljük, hogy segítségükre lesz.



- Igyekszem az órákon arra lehetõséget teremteni, hogy
beszéljenek és az általuk hozott mûrõl beszéljenek. Hogyha
ez a beszámoló bármilyen szinten érdekes a többieknek, akkor
néhányan csatlakoznak és elolvassák és akkor két hét múlva
tudunk arról beszélni és ez már közelebb vihet a könyvhöz,
a késõbbi olvasmányok értõ olvasásához.
Mv.: - És ez azt jelenti, hogy a gyerek recenziót mond róla,
akkor te is elolvasod abban a két hétben, hogy egy közös
feldolgozáskor azért alapvetõen te is hozzá tudj szólni.
- Hát muszáj elolvasni persze.
Mv.: - Miket olvastál el például ilyen könyvet?
- Zavarba ejtõ a kérdésed, mert nagyon nem emlékszem a
címükre. Ezek dombornyomásos könyvek voltak.
Mv.: - Az mi?
- Az utcai árusoknál talán föltûnt neked, hogy vannak arra
a reciklált papírra készített regények. Hihetetlen
helyesírással, hajmeresztõ igénytelenséggel kiadott
regények. Tényleg nem emlékszem egy címre se. Például a
Sárkány visszatér. Szóval fogalmam sincs róla pontosan, hogy
mi a címe, de ha hozzányúlsz a borítóhoz, akkor ha
világtalan lennél is ki tudnád betûzni, hogy mi van rajta,
mert szép arany kontúrral kirajzolódott betûket lehet
tapogatni. Na most, igen olvasok ilyen történeteket, ezeket
szerintem gépek írták, de erre nincs bizonyítékom és több
ilyet olvastam. Vámpírtörténeteket és sárkánytörténeteket
és krimiket, és kétségtelen, hogy volt, minden osztálynál
volt egy-kettõ, amit együtt megbeszéltünk. Nem mondom azt,
hogy sikerült eltántorítani a gyerekeket ezektõl a könyvektõl
és nem is szeretném eltántorítani, szerintem fontos az, hogy
olvassanak, hogy a betû fontos legyen és aztán talán idõvel
rájönnek, hogy ebbõl számukra mi az érték és mi nem, mi az,
ami nekik szól és mi nem. Szerintem elsõ lépésben az a
fontos, hogy vegyék kézbe és olvassák végig.
Mv.: - Mindegy, hogy mit olvas, csak olvasson, vagy hogyha egy
gyerek azt mondja, hogy én sokat olvasok, akkor nem biztos, hogy
meg kell kérdezni, de mit és azt mondani, hogy ne ezt olvasd,
hanem egyáltalán, hogy a betû szeretete az kialakuljon és
aztán valahogy így lassan rávezetve egy értékszemléletet ki
lehet benne alakítani. Tehát valóban ez a fontos, hogy
olvasson.
- Tömegméretekben ez a fontos. A kiindulópont az kell, hogy
legyen, hogy a könyv természetesen kerüljön a kezébe és
természetesen nyíljon ki mindennap. Hogy ne program legyen, hogy
elolvasson egy könyvet, hogy nem feladat, hogy ne kényszer,
hanem ösztönösen a mindennapokba beépüljön az olvasás.
Mv.: - Egy szülõben az is fölmerülhet, hogy nagyszerû,
hogy olvas a gyerekem, sokat, de beszennyezõdik belülrõl,
hiszen olyasmiket olvas, olyan agressziót, olyan erõszakos
történeteket, hogy amíg egy bölcs tanár végül is kézbe
veszi és megsegíti, ha van ilyen, addig töméntelen szennyel
telik meg a lelke. Ettõl nem lehet félni, vagy hogy van ez?
- Lehet ettõl félni és majdnem azt mondtam, hogy egy
magyartanár tehetetlen ezzel szemben. Nem mondom azt. Azt mondom,
hogy én ezzel viaskodom és talán idõnként vannak sikereim,
talán idõnként megtapasztalhatom azt, hogy egy 9-es gyerek
négy évvel késõbb a 12. osztályban azt mondja, hogy Jézus
Máriám mennyi mindent olvastam én is és milyen borzasztó
dolgokat fogadtam be és fogadtam el, pedig ez nem irodalom, pedig
ez szenny. Olyan gyerekek is adódnak, nekem volt a tavalyi végzõs
osztályomnál példa, aki elárulta, nem sokkal az érettségi elõtt
és aki egyébként egy színjátszókörnek a lelkes tagja és
egyik fõszereplõje, hogy az a darab volt az elsõ mû az
életében, amit negyedikes gimnazistaként elolvasott és a fõszerepét
eljátszotta. De lehet, hogy ez a darab kellett 18 évesen neki
ahhoz, hogy utána több darabot elolvasson, hogy elgondolkodjon,
hogy vágyjon arra, hogy olvasson. De lehet, hogy nem. Ezzel
számolni kell.