- Szabó Éva jegyzete.
- Lili nagyon mozgékony, kíváncsi, de már tud, ha rövid
ideig is, elmélyülten játszani. Szereti a megehetõ
képeskönyveit, van amikor õ mutogatja nekem, van amikor
hozza, hogy én meséljem a vau vaut, a háp hápot, a kukurikút. A
hangutánzás humorára mindig vevõ. A magukra valamit adó szülõk
a kreatív játékokat preferálják. Nem akarom bántani õket,
igazuk van. Csak akkor kacsintok össze az unokámmal, amikor
észreveszem, hogy egy színes papírdarab, az elérakott szõlõszemek,
vagy sonkahuszárok legalább olyan kreatív izgalomba hozzák, mint
pedagógiai játékai, ha nem jobban. Lili persze tudja, hogy a
szülõknek nem okozhat csalódást egy magára valamit adó
egyéves, hát buzgón játszik hengerekbõl összerakható textil
tyúkanyójával, meg azzal a gömb alakú formával amelyen
különbözõ lyukak vannak. Kör, négyzet, csillag, ötszög,
hold, stb. Meg vannak hozzá a pozitív formák, csak arra kell
rájönni melyik lyukba melyik forma való. Nem egyszerû feladat
egy egy éves gyereknek. De lassan kezd rájönni, én meg
arra, hogy idõnként már memorizál is, és addig gyõzködik
amíg valamennyi forma a helyére nem kerül. Akkor boldog. Idõnként
akarja, hogy én is próbáljam. Amikor azt játszom, hogy nekem sem
egybõl sikerül, Lili nem tudja, hogy én nem csalok. Nekünk felnõtteknek
nehezebben megy ez a játék. Mi nem mindig tudjuk, hogy a négyzet
az nem kör, hogy melyik hívóformára mivel kell válaszolni. Hogy
az erõszakkal semmire sem megyünk. Jobb a türelem. És kicsit
szégyellem magam, amikor rám néz két bámész okos szemével.
Mintha azt mondaná ez ilyen egyszerû. Hát ezt sem tudod ?



- Ha nincsen kedve valamit játszani akkor nem. Tehát én hiába
kérem, hogy játsszunk fodrászosat. Hogyha nincsen kedve és én
nagyon erõszakoskodom, akkor kétszer végighúz a hajamon a fésûvel
és akkor utána ezzel õ akarja megszabni, hogy mit
játsszunk. Valószínûleg az aktuális hangulatához igazodva.
Rip.: - Könnyû idomulni a kislányukhoz, könnyû követni az
õáltala diktált szabályokat, irányokat ?
- Könnyû, könnyû. Egy nagyon, szerintem õ egy nagyon
jó természetû gyerek.
Rip.: - Arra gondolok, hogy más logika szerint gondolkodnak a
gyerekek és a felnõttek és más logika szerint játszanak. Ezért
kérdezem, hogy könnyû ebben részt venniük, vagy néha
elveszíti a felnõtt a fonalat ?
- El, el, elveszíti persze természetesen, mert kimond egy-két
dolgot, hogy mit játsszunk és akkor mondjuk a szõnyeg a virágos
rész és mi meg botor módon elkezdjük szagolgatni a virágokat
és az õ kis fejében egészen más történt.
Rip.: - Miért, mi történt ilyenkor az õ fejében,
amikor szagolják a virágokat ?
- Az, hogy õ mondjuk azt képzelte el, hogy ne virágokat
szagoljunk, hanem füveket legeljünk és õ nagyon
felbosszantja magát. Bár nem mondta ki, nekünk valahogy gondolni
kellett volna rá, hogy most mi a feladat.
Rip.: - Ilyenkor õ mérges lesz, haragos ? Ezt ki is
nyilvánítja ?
- Attól függ. Ha fáradt, akkor ki. Akkor kapunk. Hogyha nem
fáradt, akkor elnézõbb.
Rip.: - Volt már olyan játék ami azért ragadt meg
emlékezetükben, mert nagyon szomorú volt ?
- Volt. Amikor az oviban valószínûleg valakinek a valakiét
eltemethették és temetésrõl hallott, akkor lefeküdt a szõnyegre,
akkor lefeküdt a szõnyegre és azt mondta, hogy mama most
játszunk olyat, hogy én meghaltam és te meg kiviszel a temetõbe
és akkor ezt nem. Szóval én ezt nem tudtam játszani és valahogy
meg kellett magyarázni, hogy ezt miért nem és el kellett terelni
a figyelmét.
Rip.: - Máskor nem jött elõ utána, hogy akkor õ meghaljon
és ezt kijátssza ?
- Azóta nem. Azóta nem. Lehet, hogy szegényben ez benne
maradt, mert nem tudtuk rendesen kijátszani, de én ezt nem,
egyszerûen képtelen voltam arra, hogy ilyet játsszak vele.
Rip.: - Talán azért nem mert bekapcsolódni ebbe a temetõs
játékba, mert attól tartott, hogy többet árt gyermekének, mint
amennyit használ ?
- Én nem hiszem. Tehát énszerintem lehet, hogy õneki
használt volna, ha ilyet játszottunk volna, mert ezt is valahogy
föl kell dolgoznia. Én nem tudtam. Szóval én nem tudtam ebbe a
szerepbe belehelyezkedni és nem is, szóval annyira rossz érzésem
volt ezzel kapcsolatban, hogy nem.
Rip.: - És õ mit szólt hozzá ?
- Sikerült kitalálnunk valamit közösen, hogy inkább valami
mást játszunk. Eltereltem a figyelmét.



- A mama szívesen játszik lovacskásat, tündéreset a kislány
miatt, ezt a játékot nem tudta eljátszani. Én anyaként ezt
megértem. Jól tette õ ezt, hogy elterelte a figyelmet, vagy
egyáltalán van olyan konfliktusos szituáció, amiben valami mást
kellett volna csinálnia ?
-Vekerdy Tamás pszichológus: Még ez elõtt valamit
mondanék, ami a riportból kiderült. Egy picit úgy érzem, hogy a
szülõ nagyon kedves mama, akit ugye milyen jó lenne, ha minden
gyereknek ott volnának játszótársként a szülei, de itt mintha
egy egész picikét a másik végletbe esnének a szülõk. Tehát
túljátsszák a szerepüket, rögtön szagolgatni kezdik a
virágot. Egy kicsit több passzivitás kellene, gondolom én,
ahhoz, hogy a kislány játéka az lehessen, ami. Vagyis szabad
játékfolyamat, amit teljesen õ és az õ fantáziája
irányít.
Mv.: - Azt mondja a mama, hogy õk elfogadják a kislány
irányítását.
Vekerdy Tamás pszichológus.: - Igen. Én csak azt mondom, hogy
a felnõtt, ha részt vesz a gyerek játékában, akkor egy kicsit
visszavonultabb lehet, tehát megvárja amíg megmondják neki, hogy
most esetleg legeljen. Nem ennyire szorgalmas, hogy elhangzik a
virág és õ rögtön szagolgatni kezdi. Mert ez egy picit
és ilyenkor a kislány dühös a szabad játékáramlást,
folyamatot, képzetáramlást megköti, más irányba viszi. Tehát
én nem kell, hogy kezdeményezõ legyek még ebben az értelemben
sem, gondolom én.
Mv.: - Ez azt jelenti, hogy a szülõ játéka a gyerekkel az
mindig más, mint a gyerek játéka a »gyerekkel ?
Vekerdy Tamás pszichológus.: - Én úgy gondolom igen,
feltétlenül.
Mv.: - És ez a passzivitás az.
Vekerdy Tamás pszichológus.: - Én bevonható vagyok. Vannak
olyan óvodapedagógiai irányzatok amelyek kifejezetten azt
mondják, hogy az óvónõ ne vegyen részt a gyerekek játékában,
legyen jelen, ha baj van, avatkozzon be. Tehát kell egy felnõtt,
ha verni kezdik egymást, kisgyerekeknél elõfordul, ezt állítsa
le, de magát a szabad játékfolyamatot õ ne zavarja. Tehát
hagyja a gyermeki fantáziát áradni, és ha két gyermeki
fantáziakép összeütközik, akkor is csak akkor van
beavatkoznivalója, hogyha elakad az egész játék.
Mv.: - De ez ugye azért azt nem jelenti, hogy a szülõ nem
kezdeményezhet, vagy nem ajánlhat föl játékot a gyereknek ?
Vekerdy Tamás pszichológus.: - Hát ajánlhat, de ha a gyerek
például hihetetlenül unatkozik, de hiszen a szülõ illetve egy
picit visszamennék a születéstõl kezdve, vagy a magzati kortól
kezdve játszik a gyerekkel a hasa simogatásától kezdve, a
fürdetésen át, a dögönyözésig, csiklandozásig, levegõbe
dobálásig, röcögtetésig, ezek mind játék. Tehát a gyerek
ezen keresztül vezetõdik be a mozgások, az elemi hangok, a
játékok világába. De amikor már valaki négy éves, akkor már
az õ képzetáramlásai, amelyekben feldolgozza a
külvilágról nyert tudását és a saját belsõ világából
nyert tudását lesznek irányadóvá. Olyan ez mint Melanie Klein
mondja, mint az álom. Tehát csak akkor van értelme, akkor van
feldolgozó ereje, ha szabadon áramlik. És erre egy másik ember,
egy másik felnõtt nem szólhat bele, gondolom. Visszatérve az
alapkérdésre. Én talán lehet, hogy nem hárítottam volna el a
temetés játékot teljesen, hanem azt mondtam volna, hogy én ezt
nem bírom megcsinálni, nekem ez így nem esik jól, én csak arra
vagyok képes, hogy ezt a babát, vagy ezt a mackót veled együtt
eltemessem a paplan alá, a takaró alá, a párna alá, stb. Tehát
játszunk egy kis temetést, de természetesen mi is teljes jogú
emberi lények vagyunk és ha ehhez sincs kedvünk, akkor azt
mondjuk, hogy nem Zsófi, vagy Zsuzsi, vagy Jutka, Szonja nincs
kedvem ehhez.
Mv.: - Miért, miért nincs kedved anya ? kérdezte volna Szonja.
Vekerdy Tamás pszichológus.: - Mert nekem ez rossz, nekem ez
szomorú. Én most nem akarok ilyenekre gondolni. Mondom, hogyha
egyszer abszolút nem akarom. Én speciel belementem volna,
felhasználva mondom babát, bábút, mackót, vagy bármely más
állatot.


