- Azt hiszem, hogy mindenképpen nagyon fontos az alapelveket
tisztázni. Az sem árt szerintem, ha már ezt a gyermekvállalás
elõtt megkezdi az ember. Esetleg figyelni más családok életét,
esetleg elolvasni könyveket. Mindenképpen szerintem nagyon fontos,
hogy a fõ irányvonalat, a fõ csapásvonalat az ember magában
tisztázza, mert különben óriási kapkodássá és óriási
fejetlenséggé válik az egész.
Mv.: - És ha megvan a fõ irányvonal, utána megy már, mint a
karikacsapás a nevelés?
- Azt hiszem, hogy éppen ettõl sokkal nehezebb. Ugyanis a
hétköznapok, fõleg itt három kisgyerekkel, nálunk mind a három
gyerek esetében két évnél kisebb az életkorkülönbség,
úgyhogy gyakorlatilag mindannyiuknak egyszerre ugyanaz kellene és
mindannyiuknak az kellene, hogy az ölemben üljön, és ugye csak
egy ölem van, mind a kezemet szeretné fogni, de csak két kezem
van. Úgyhogy innentõl kezdve azt hiszem, hogy az ember tisztázta
magában, hogy mit szeretne és milyen módon szeretné elérni.
Innentõl még nehezebb a dolog, mert amellett, hogy igyekszik az
ember túlevickélni minden napon, még ezt a bizonyos ugye ideát
is valamilyen módon meg kellene testesíteni, illetve ehhez
tartania kellene magát az embernek.
Mv.: - A nevelésnek ezt az ideáját hozta, tanulta,
ösztönösen alakult ki?
- Akár tetszik, akár nem, hoztam is. Már meséltem a mamámnak
ugye amikor kiabálok, akkor õt hallom, az õ hangján kiabálok.
Mv.: - És ez jó, rossz?
- Hát ez rémes. És amikor a gyerekek egymással kiabálnak az
én hangomon kiabálnak egymással és az én szavaimat mondják,
úgyhogy ennek tudatában kell lenni és ezen szerintem
folyamatosan, hát ha úgy tetszik dolgozni kell - ezzel a csúnya
szóval. Ha olyan dolgot vesz magán észre az ember, amit
igazából nem szeret, akkor talán valamennyire kell ezt
korrigálni. Ez egy ilyen folyamatos mindennapi kontrollt jelent
szerintem. Ha az embernek erre van energiája. Én nagyon szeretem
úgy este végiggondolni azt, hogy hú ma mi minden történt és
hogy ezt azért másként csinálnám és holnapig megpróbálom
másképp csinálni.
Mv.: - Mindig helyre tudja ezeket rakni magában vagy van, hogy
tele van feszültségekkel, hogy nem jól nevel, hogy most nem ezt
kéne mondanom, nem ezt kellett volna csinálnom.
- Van, hogy tele vagyok feszültségekkel, hogy nem ezt kellett
volna mondanom, nem ezt kellett volna csinálnom. Van hogy elvesztem
a türelmemet, sajnos van, hogy kiabálok, sajnos van, hogy esetleg
igazságtalan is vagyok velük egyszerûen amiatt, mert látom, hogy
Úristen, már mindjárt fél kettõ, a gyerekemet lefektetik az
óvodában, a másik kettõ meg nem akarja venni a cipõjét vagy
nem mûködik együtt velem és akkor egyszerûen elsodor ez a
feszültség és elsodornak az ilyen aktuális nehézségek. Azért
jó szerintem este visszagondolni, mert akkor kicsit az ember
megpróbálja kívülrõl nézni, most valóban olyan nagy baj volt
az, hogy öt perccel késõbb érkeztünk, most valóban ki kellett
akadnom azon, hogy nem jön és nem veszi a cipõjét, tehát
szerintem azért ez nagyon fontos, hogy ezt helyre rakja az ember
magában és akkor talán a következõ napon valamivel jobban
csinálja.
Mv.: - Minden pillanatban nevel az ember vagy csak idõnként?
- Szerintem egyrészrõl nevel az ember, másrészrõl pedig õ
maga is él és ezzel példát mutat. Tehát vannak olyan helyzetek,
amikor nevelni kell, mert esetleg egy olyan viselkedés alakul ki
vagy van kialakulóban, vagy esetleg egy olyan helyzet van, amelybe
azonnal be kell avatkozni és én ezt nevezem mondjuk nevelésnek.
De azt hiszem, hogy az élet minden pillanatában az ember önmaga
példát mutat és ezzel nevelõdik igazából a gyermeke. Tehát ez
minden pillanatban folyik igazából.
Romain Roland: Este a védett otthonban
/Fordította és átdolgozta Réti Laura/
Este van a meghitt biztos otthonban, mert a ház - úgy érzi a
kisfiú - menedék minden elõl, ami félelmetes. Oltalmat nyújt az
árnynak az éjszaka, minden ismeretlen, minden ijesztõ dolog
ellen. Semmiféle ellenség nem lépheti át a küszöbét. Lobog a
tûz, aranysárga liba forog lassan a nyárson. Nagyapa kapta
ajándékba egy régi hálás tanítványától. A ropogósra sült
hús és a pecsenyezsír finom illata terjeng a szobában. Mikor
aztán a kisfiú jóllakott a szokatlanul finom vacsorával, testét
elzsibbasztja a lágy meleg, hiszen a nap fáradalmait a megszokott
hangok zaja már amúgy is elbágyasztották. Olyan elbûvölõnek,
varázslatosnak tetszik minden, amit maga körül lát, az arcok, az
árnyak, a lámpaernyõ, és a lángnyelvek, amelyek táncolnak a
fekete kandallóban. Cristoph tányérjára támasztja arcát, hogy
még jobban élvezze ezt a nagy boldogságot. Azután a jó meleg
ágyba fekszik. Jólesõ fáradtság nehezedik reá. A szobában
zsibongó hangok és az elmúlt nap emlékképei kavarognak az
agyában. Apja elõveszi hegedûjét. Édes és lágy hangok
szállnak fel panaszosan az éjszakában. De akkor a
legeslegboldogabb, amikor édesanyja az ágyához jön, megfogja
félálomban lévõ kisfia kezét, föléje hajol és kérésére
félhangon egy egyszerû téli dalt dúdol. Az apa ostobának
találja ezt az éneket, de Christoph sohasem un rá.
Lélegzetvisszafojtva hallgatja. Nem tudja sírjon-e vagy nevessen.
Szíve mámoros a gyönyörûségtõl. Azt sem tudja, hol van,
túláradó gyöngédséggel anyja nyaka köré fonja kis karját
és teljes erejébõl megöleli. Anyja nevetve mondja, csak nem
akarsz megfojtani. Erre még erõsebben szorítja magához. Mennyire
szereti, hogy szeret mindent, mindenkit és mindent. Minden jó,
minden szép. Elalszik. A tûzhely sarkában tücsök ciripel.
Nagyapa történetei, a hõsi alakok rajzanak körülötte a boldog
éjszakában. Bár olyan hõs lenne mint azok. Igen, az is lesz.
Máris az. Ó de jó élni.
Mv.: - A maga gyerekei mennyire nevelik magát?
- Nagyon is. Különösen a nagylányom, aki most nemsokára 6
éves lesz. Õneki már fejlett igazságérzete van és hogyha nem
úgy teszek valamit, vagy nem úgy csinálok valamit, ahogyan
szerinte az igazságos lett volna vagy szerinte az illõ lett volna,
akkor természetesen szól nekem. Ezenkívül pedig maga az a tény,
hogy az embernek gyereke van hirtelen olyan nevelõhatással van
rá, abban a pillanatban, ahogy megszületik egy kisgyerek,
visszafogottabbá, lelassultabbá válik az ember és sokkal
odafigyelõbbé olyan dolgokra, amelyek korábban nem
különösebben izgatták és nem okoztak problémát.
Mv.: - Van-e olyan, hogy egy konfliklushelyzetben megakad és
úgy gondolja, hogy most egyszerûen nem tudja, hogy mit csináljon
a lányával, mit mondjon neki és legjobb lenne egy baráthoz
fordulni tanácsért vagy egy könyvben utána nézni.
- Hát én rémes vagyok különben mint anya, mert általában
ha barátaimmal a gyerekekrõl beszélgetek akkor soha nem az jut
eszembe, hogy jaj, hát nézd milyen gyönyörût rajzolt vagy
odanézz, hát milyen fantasztikus gyönyörûséges lány. Tehát
egyáltalán nem ezek a dolgok jutnak az eszembe, hanem ha
barátokkal beszélgetek, akkor mindig valahogy a problémákat
igyekszem felemlíteni, hogy hát képzeld, most itt vagy ebben a
dologban patthelyzet alakult ki, te mit gondolsz errõl, vagy te
hogy csináltad volna, nem tudsz valamit javasolni, úgyhogy
rémséges vagyok. Egyáltalán nem ez az anyatigris típus, aki
csak védi és dicséri a gyermekét. Azt hiszem, hogy ez nem mindig
jó, tehát néha azért az is kéne, hogy ajnározzam õket. Nagyon
szeretek barátokkal beszélgetni a gondjaimról és tõlük
tanácsot kérni .
Mv.: - És ilyenkor, amikor tõlük tanácsot kér az õ
hatásukra dönt?
- Nem, azt hiszem, hogy ez valamiféle eszköztárrá válik az
ember fejében. Szeretem meghallgatni mások gondjait és hát ha
egyszer nekem ez valahogy elõkerül és akkor figyelem, hogy
õ vajon hogy döntött és abban a helyzetben mérlegelek,
hogy az lenne a jó vagy inkább az, amit én gondolok.
Mv.: - Férjével mennyire közösek nevelési alapelveik?
- Nem tudom más családoknál ez hogy van, de nálunk azért
eléggé jelentõsen én vagyok a nevelésért felelõs személy.
Általában a párunkra jellemzõ az, hogy felelõsei vannak
különbözõ kérdéseknek, ami nem kimondott, hanem egyszerûen az
élet hozta így, úgyhogy én vagyok a nevelésért felelõs
személy a családban.
Mv.: - Apuka akkor lehajtja a fejét és mindenben igazat ad
Önnek?
- Hát enyhe túlzás azért ez, de igyekszik meghallgatni azt,
amit én mondjuk jónak gondolok, vagy igyekszik odafigyelni arra
amit én gondolok, de azért természetesen vannak
nézeteltéréseink, amikor õ esetleg mást gondol a
probléma megoldásáról.
Mv.: - És akkor hogyan jutnak dûlõre?
- Nehezen. Általában ilyenkor próbálunk valamennyire
egyeztetni, ami eléggé nehéz, mert õ is valamirõl meggyõzõdött
vagy valamit esetleg meggyõzõdésbõl csinál. De hát azért
igyekszünk. Azt hiszem, hogy azért nem olyan nagy baj, hogyha az
anya és az apa egy kicsit másmilyen. Nem olyan nagy baj, hogyha
nem pont ugyanarra a sémára, nem pont ugyanarra az ideálra
építik az életet. A gyerekek számára ez szerintem egyáltalán
nem okoz gondot, hogy a papa mondjuk megenged valamit, a mama meg
nem enged meg valamit. Tudják õk ezt nagyon jól kezelni,
hogy a papa ilyen, a mama olyan. A mamával lehet esetleg valamit
megtenni, amit a papával nem és fordítva. Szerintem ez teljesen
természetes.



Mv.: - A Mama gyakran megkapja a gyerekeket, hogy felügyelje
és vigyázzon rájuk?
- Igen, általában mondhatni, hogy minden hónapban egy hét
minimum az, ami az enyém.
Mv.: - Na és hogy látja a mama, hogy hogy nevelik az
unokákat?
- Hát úgy nagyjából meg vagyok vele elégedve. Egyetlen egy
kifogásom van, hogy nem elég konzekvensek. Szóval amit egyszer
megkérnek azt van mikor elfelejtik számon kérni újból és ezt
fel is rovom a lányomnak néha.
Mv.: - És akkor õ mit mond?
- Hát mondja, hogy anyu neked több idõd van erre, hogy
konzekvens legyél. Mert nekem még itt a munkám is a
gyereknevelés mellett.
Mv.: - Tetszik tudni erre egy példát mondani?
- Például én mikor itt vagyok akkor minden nagyon rendesen
megy, szinte katonásan, felkelés után el kell pakolni az
ágyat, fel kell öltözni, és ez nem történik meg néha mikor
a lányommal vannak, mert ugye majd elpakolja anya, ha hazajön.
Mv.: - Akkor a mama mit mond a gyerekeknek, hogy de már pedig
ezt meg kell csinálni, vagy mi történik ilyenkor?
- Egyáltalán nem ellenkeznek, mert tudják, hogy úgyse
engedek belõle. Nem kell se tettlegességre szorulni, semmire,
tudják, hogy a mama ezt megkívánja és ezt meg kell csinálni.
Mv.: - Érdekes, pedig általában az unokák inkább a
mamánál szokták a mama közelében engedik el magukat.
- De azért szeretnek és én is imádom õket, különösen az
egyetlen egy kislányt.
Mv.: - A sok fiú között.
- A sok fiú között, igen.
Mv.: - Nem gondolt arra még, hogy na ezt valahogy egy kicsit
megpróbálom én ezekkel a gyerekekkel megértetni, nem ártok
én azzal?
- Hát különösebb gond nincs velük, mert alapjában véve a
lányomnak a nevelését én is helybenhagyom, nincs kifogásom
ellene. Egy kicsikét próbáltam még összébb hozni õket, hogy
ne legyen annyi vita köztük.
Mv.: - Már a gyerekek között.
- A gyerekek között, igen. Az unokák között és remélem,
hogy sikerült.
Mv.: - És hogy tetszett ezt csinálni?
- Hát úgy, hogy mikor ugye voltak a kis kirohanásaik, akkor
megmagyaráztuk, nézd Ricsike így akarja és az biztos, hogy nem
rosszat akar és fordítva.
Mv.: - Volt-e valami olyasmi, amire úgy gondolt, hogy
mégiscsak egy picit másképp kellene csinálni és hogy majd
szóvá teszi a lányának.
- Hogy a két szülõ soha ne a gyerekek elõtt vitatkozzon. Ha
vita tárgya van akkor várják meg vagy mikor a gyerekek
lefeküsznek, vagy mikor nincsenek a közelben, de a gyerek soha
ne hallja, hogy a két szülõ vitatkozik valamin is.
Mv.: - Úgy tetszik tapasztalni, hogy rossz hatással van ez
rájuk?
- Igen. Borzalmasan ki tudják a szülõk gyengéit használni.
Fantasztikusan.
Mv.: - Vagyis nem is az a baj, hogy esetleg ez nekik rosszul
esik, hanem hogy végighallgatják és utána visszaélnek ezzel.
- Mikor nem is gondolná az ember és lehet, hogy évek vagy
hónapok múlva ugyanazt visszaadják, valahogy, valami formában.
De ha az ember visszagondol jól, hogy talán ebbõl a vitából
maradt fent a gyermeknek az agyában ez, amit mond nekem most.
Mv.: - Tehát egy bizonyos idõ múlva ugyanazzal fog érvelni,
mint amivel épp akkor az anyukája vagy az apukája?
- Igen, határozottan. Nagyon el tudják raktározni a
dolgokat. Már ezt észrevettem az unokáimnál, bár nálunk ez
így ment, hogy az én házasságomban és az én gyerekeim elõtt
nem vitatkoztunk, általában megvártuk, míg ketten maradunk a
férjemmel. A kicsi gyerekeknél, most az unokáimnál is
tapasztaltam ugyanazt.
Mv.: - Lehet, hogy a vita a szülõk között éppen a gyerek
miatt van.
- Igen, de a gyerek amit leszûr elsõsorban, hogy nézzük
csak, ki van mellettem és ezt nagyon-nagyon ki tudja használni.
Mert olyankor említi meg azt a dolgot, amirõl valamikor
vitatkozott a két szülõ, amikor nem is várják. Adott
pillanatban visszavág.



Vekerdy Tamás pszichológus: - Persze, a gyereknek az a
jó, hogyha a szülõk nagyjából azonos véleményt
képviselnek. Ez egy ideális eset. Ha azonban ez nem így van
akkor a gyereknek azt át kell élnie, hogy a szülõk önmaguknak
megfelelõ módon képviselik a saját véleményüket és
megpróbálnak ebben új és új kompromisszumra jutni.
Mv.: - Akkor még haszna is van ennek.
Vekerdy Tamás: - Tudhatja, hogy apám inkább azt mondja, hogy
miért ne mennék moziba, anyám meg nem szereti, hogy olyan késõn
elmegyek, de végül is most megegyeztek, hogy elmegyek eggyel
korábbi elõadásra vagy mit tudom én.
Mv.: - A kultúrált vitát is megtanulhatja a családban, meg
a bölcs megegyezést is megtanulhatja adott esetben annak
kapcsán, hogy néha bizonyos dolgokról másképpen vélekedik a
mama, mint a papa.
Vekerdy Tamás: - Igen, de ezt viszont ki kell bírnunk, tehát
azt nem lehet, hogy le akarjuk seperni a másikat a pástról. Te
úgy is hülye vagy ehhez, ne beszélj bele stb. Ez a magatartás
iszonyú egy gyereknek. Roncsol. Tehát ez nagyon árt, az biztos.
Mv.: - Tehát nem a harc és a civódás az, amit el tud
viselni a gyerek, de el tudja viselni ha látja, hogy a szülõk
hogy egyeznek meg valamiben, amiben egyébként eredendõen
nincsenek hasonló véleményen.
Vekerdy Tamás: - Ez így van. Szóval a személyek és a
személyiségek rokonszenve azért azt szeretné a gyerek, ha
fennmaradna egymás iránt, ha bizonyos elvi dolgokban eltér a
véleményük. Ahogy ugye az angol parlamentrõl mondták, a
régirõl mindig, hogy irtózatos viták folytak, gyûlölködõ
ordítozások, de ugyanezek az urak nagyon barátságosan teáztak
egymással délután a közös klubjukban. Tehát nem a
személyiség megsemmisítése és kiradírozása volt a céljuk,
hanem egy elvnek a kérlelhetetlen képviselete. Ez a politikai
életben is jó lenne, de természetesen a családi életben is
hasznos.



Mv.: - Igazunk van-e, amikor kimondjuk azt a ma már
közhelyszámba menõ igazságot, hogy a mai gyerekek apahiánnyal
küzdenek, hogy ez egy apahiányos nemzedék, hiszen az apák
elfoglaltak, az apák dolgoznak, az apák nem érnek rá a
gyerekükkel foglalkozni. De vajon volt-e valaha a történelem
során nemzedék, amely nem volt apahiányos. Szóval az a fajta
ideális apaszerep, amit mi gyakran elképzelünk az
megvalósult-e valaha a történelem folyamán?
Suhai-Hodász Gábor pszichológus: - Azt mondom, hogy
lényegesen nagyobb mértékben megvalósult bizonyos
társadalmakban. Nem gondolom, hogy feltétlenül csak az együtt
töltött idõvel lehet mérni vagy a külön töltött idõvel az
apai feladatkör beteljesültségét vagy beteljesületlenségét.
Sokkal inkább úgy vélem, hogy ennek az együtt töltött idõnek
a minõsége, a súlya, a kihasználtsága a meghatározó. Hogy
mit csinálunk, amikor együtt vagyunk, mit csinálunk mi apák,
amikor együtt vagyunk akár az anyával, akár az anya nélkül a
gyerekekkel. Kivesztek a mi kultúránkból azok az õsi jól
ismert rítusok, amik nemcsak hogy szabályozták, strukturálták
az életünket, kijelölték a helyünket, de sok mindenre fel is
készítettek, sok fordulópontot szimbolizáltak az életünkben.
Mv.: - De gondolom arra is gondol, hogy ma, amikor együtt van
a család az többnyire a szabadidõ. Régebben az együttlét
formája volt például a munka, mert nyilvánvalóan a férfi
szerepnek az átadása mondjuk abban nyilvánult meg, hogy már a
cseperedõ fiú gyerekkel együtt gondozta a papa az állatokat
vagy ment ki a földekre. Tehát errõl van szó, amikor arról
beszél, hogy az együttlétnek a formája és az intenzitása
változott meg a történelem folyamán?
Suhai-Hodász Gábor: - Részben igen. A hagyományos
együttélési formák fellazulásával szükségszerûen együtt
jár az is, hogy kevesebb idõt töltünk odahaza vagy a
családunk körében. A nagy családi közös életforma magában
foglalja az együtt dolgozást is. Magában foglalja egy
mesterségbe való bevezetésnek a rituáléit és praktikumait
egyaránt. Másrészt magában foglalja a szabad beszélgetésnek,
az együttlétnek a puszta együttlétért való jellegét is. Ez
ami egyre kevésbé van meg a mi életünkben. A mi életformánk,
az egyik legnagyobb probléma az az, hogy a fontos személyes,
áldozat és felelõsségvállalással járó dolgainkat
intézményeknek adjuk át. A gyereket elküldjük iskolába, hogy
ott tanuljon. Az asszonyt beküldjük a kórházba, hogy ott
szüljön. A nagymamát is beküldjük a kórházba, hogy ott
haljon meg.
Mv.: - Az idõsek otthonába, hogy ott éljen.
Suhai-Hodász Gábor: - Igen. Az õsi társadalmakban a
gyerekek mindezeket a helyzeteket végigélték. Nem volt
kérdés. Jelen voltak a felnõtt világ felnõtt dolgaiban és
életkoruk, erejük, nemük mentén vállalhattak mind aktívabb
és aktívabb szerepet egészen addig, amíg bele nem nõttek
abba, hogy õk maguk is felelõs, nagykorú emberként
családot alapítsanak és ugyanezt a mintát, ugyanezt a
folyamatot továbbadják.
Mv.: - Jó, ezen most búsonghatunk, de van-e valami amit nem
anakronizmus visszasírni? Van-e valami, amit reális
visszamenteni a mi életünkbe?
Suhai-Hodász Gábor: - Én úgy gondolom, hogy valóban
anakronisztikus lenne azt várnunk, hogy mindennap otthon
dolgozgassunk vagy hogy vigye a gyerekét a munkahelyre, vagy ne
járassa iskolába, hanem odahaza tanítgassa. Azt azonban nagyon
komolyan gondolom, hogy észre kellene vennünk, hogy mi volt jó
mindabban, ami egy tradicionálisabb kultúrában magától értetõdõ
volt és megkeresni azokat a formákat, módokat, ahogy ezeket
visszalophatnánk.
Mv.: - Mondjon egy példát, hogy tudnánk visszalopni?
Suhai-Hodász Gábor: - Például a szabadidõ közös
eltöltése. Azt hiszem, hogy már nagyon gyakran ülünk le a
tévé elé, esetleg elvitatkozgatunk azon, hogy ki mit nézzen.
Jobb családokban ezért több tévét is alkalmazhatunk és akkor
mindenki nézi ki-ki a magának valót.
Mv.: - Kevésbé jó családokban a papánál van a
távkapcsoló.
Suhai-Hodász Gábor: - Igen, ami egy fontos szerep és
nyilván delegál valamire és hogy továbbadódó minta a
fiúgyerek számára. Az együtt töltött több, kevesebb
szabadidõt sokkal jobban is ki tudnánk használni közös
programokkal. Nem szoktunk például barkácsolni, mert hogy
elszaladunk, megvesszük, esetleg a gyereket is elvisszük és
letesszük egy játszósarokban. Ez nem kézügyesség függõ,
mondjuk egy polcnak a felszerelése. Amibe például egy fiú
gyereket nagyszerûen be lehet vonni, három-négyéves korától
egy fiú gyerek alkalmas arra, hogy segítsen az apjának
barkácsolni. Nem gondolom, hogy magunknak kell obligát módon
összerakni a hitvesi ágyat, a szekrényt összetákolni,
kifesteni a lakást. Vannak erre szakemberek, megcsinálják. De
egy-egy polcot, egy-egy villanykörte kicserélésével, azzal,
hogy ha ebbe bevonjuk a gyerekünket és a lány gyerekeket is be
lehet vonni másféle fajta tevékenységekbe már valamit
visszahozunk abból, amikor feltettük a gyereket a bakra és
kimentünk reggel szántani a mezõre. Nekem nagyon nagy élmény
volt, amikor tavaly új lakásba költözve megszöktünk négy
napra az akkor négy és féléves fiammal és könyvespolcot
építettünk. Egészen biztos vagyok benne, hogy praktikusan
hátráltatott a jelenléte, de nagyon jó volt, nagyon boldog
vagyok tõle, hogy õ ügyetlenkedett ott nekem, mert hogy együtt
csináltunk valamit és az volt az érzésünk, amikor
visszaballagtunk a Balatonra, hogy ez a gyerek ez megnõtt a négy
nap alatt. Testben és lélekben is nagyot nõtt. Együtt
csináltuk meg azt a könyvespolcot, amin azóta is állnak a
könyveink. Megtalálhatjuk ezeket a formákat. Nem arról van
szó, hogy tudatosan programszerûen kell nevelnünk a gyereket.
Arról van szó, hogy a saját viselkedésünkkel,
értékrendünkkel viszonyulásunkkal egy példát szolgáltatunk,
egy olyan példát, amibõl a gyerek nagyon sok mindent átvesz ha
akarjuk, ha nem. Érdemes tehát úgymond befektetni és olyan
példát mutatni, amit érdemes továbbvinni. Dátum
: 2001.10.04. Adó
:


