Dr. Kenyeres Gizella iskolaorvos: - Nem csak az oltás az
iskolaorvos feladata, sõt nagyon sokrétû és nagyon bonyolult
feladat ez. Mindannyian, akik ebben a munkakörben dolgozunk nagyon
jól tudjuk, hogy ez egy nagyon fontos és nagyon sokrétû feladat.
Föl se lehetne itt mindent sorolni tulajdonképpen, hogy mi minden
tartozik egy iskolaorvos feladatkörébe. Párat azért
megemlítenék. Kezdjük az óvodáskorban a beiskolázási
vizsgálatokkal. Az óvodáskorúakat is bizonyos idõközönként
végig kell szûrni. Szeptemberben az elsõ osztályosok szûrése.
Az elsõ osztályosok védõoltása, aztán a hatodikosok oltása,
nyolcadikosok oltása, pályaválasztási vizsgálat,
pályaalkalmassági vizsgálat, testnevelési csoportbesorolási
vizsgálat. Aztán jönnek a kötelezõ státuszvizsgálatok, ami
korcsoporthoz kötöttek, az idõs betegek gondozása, serdülõkori
problémák, egészségnevelési feladatok, a dohányzás, az
alkohol és az egyre inkább terjedõ kábítószer elleni
küzdelem. Higiéniás és járványügyi feladatok. Ezek mind
tulajdonképpen iskolaorvosi feladatok.
Mv.: - Én úgy érzékelem, hogy ez a munka egy kicsit
összemosódik a körzeti orvosi, tehát a családorvosi munkával.
Kenyeres Gizella: - Ez így van, csak az a baj, hogy nagyon jó
volna, hogy ha ugyanannak a gyereknek ugyanaz volna a családorvosa,
háziorvosa, mint az iskolaorvosa, csak ez az esetek egy részben
nem így van. Nagyobb településeken biztos, hogy nem, kisebb
településeken is ahol már két orvos van ott már megoszlik ugye
a feladat.
Mv.: - Elvész a két orvos között esetleg a gyerek.
Kenyeres Gizella: - Tulajdonképpen ugyanazt a feladatot esetleg
elvégzi egyszer a háziorvos a saját rendelõjében és elvégzi
az iskolaorvos is.
Mv.: - Na most az iskolaorvos az hol mûködik?
Kenyeres Gizella: - Ez az egyik nagy problémánk, hogy
tulajdonképpen minden gyerekorvos, aki a leglelkiismeretesebb az is
tudja, hogy ennyi feladatot tulajdonképpen becsületesen ellátni
nagyon nehéz. Nehéz azért, mert a betegrendelési idõk és
betegrendelés helye ugye kötött. Ugyanúgy az iskolai órarend is
és a munkarend is kötött és ezt a kettõt nehéz
összeegyeztetni.
Mv.: - Fõleg akkor, hogy ha az iskolaorvosnak nincs helye az
iskolában, már úgy értem, hogy rendelõje.
Kenyeres Gizella: - Hát igen, a betegrendelõben és rendelési
idõben nem lehet preventív iskolaorvosi munkát végezni, a
betegeket és az egészségeseket nem lehet ugye összekeverni és
nagyon-nagyon kevés az az iskola, ahol megfelelõ helyiség áll
rendelkezésre ahhoz, hogy az orvos ott érdembeli vizsgálatot vagy
munkát végezhessen.
Mv.: - Márpedig ez lenne a célja, hogy napi kapcsolata legyen a
gyerekekkel, hogy ha egy gyerek rosszul érzi magát bármelyik
pillanatban, bármi is történhet vele, bekopog, hogy nem jól
érzem magam.
Kenyeres Gizella: - Hát igen ez volna a cél. Bizonyos létszám
fölött itt egy teljes ember munkáját kívánná, hogy minden
idejét erre használja fel, tehát ott legyen az iskolában, lássa
az iskola életét, a gyerekeknek a problémáival naponta tudjon
foglalkozni, nemcsak tûzoltásszerûen. Akkor nagyon sok olyan
dolog talán elõbb is kiderülne, még mielõtt komolyabb probléma
van, ami most esetleg csak a katonai alkalmassági vizsgálatnál
derül ki, hogy mennyi az a fiatal, aki milyen komoly
egészségügyi problémákkal küszködik már 18 éves, 19 éves
korára.
Mv.: - Mi az oka, hogy ez nem valósulhat meg, hogy egy orvos nem
lehet az iskolában, anyagi oka van? Vagy az iskolának nincs pénze
vagy az önkormányzatoknak? Ki az, aki ezért kellene, hogy
vállalja a felelõsséget?
Kenyeres Gizella: - Tulajdonképpen az iskolának nincs pénze
egy iskolaorvosi állás és egy védõnõi állás
kialakítására, de legtöbb helyen erre az önkormányzatnak sincs
lehetõsége.



- Mezõkeresztesrõl H. Fné. Én azt szeretném
mondani, hogy sok esetben a mûsorokban valahogy úgy beszélnek,
mint hogyha mindenki Budapesten élne. Szóval a vidéki embernek
összehasonlíthatatlanul rosszabb a helyzete mert egyszerûen ki
van szolgáltatva annak, hogy van egy vagy két orvos és hát
ahhoz megy az ember. És ezért nem tudom fölfogni ép ésszel,
hogy miért volt ez az egész praxis akármi, mert hát azt
vidéken nem õ alakítja, hanem az egy adott dolog. Az
egész iskolaorvosi ellátás összehasonlíthatatlanul rosszabb
helyzetben van, mint ahogyan mûködött 10-20 évvel ezelõtt.
Ezt tudom, mert hát szóval benne éltem, benne voltam az
iskolában.
Mv.: - Ön pedagógus?
- Igen. Harminc valahány éven keresztül, úgyhogy föl tudom
térképezni, hogy mi volt valamikor és mi van jelenleg. Hogy az
iskolai gyerekeknek mondjuk az ilyen jellegû felmérése is
egyszerûen, tehát nem nagyon foglalkoznak vele.
Mv.: - Tehát Ön azt tapasztalja, hogy korábban az iskolai
egészségügyi szolgáltatás, tehát a szûrések gyakoribbak
voltak és eredményesebbek, mint most. Mely részen lakik Ön?
- Mezõkeresztesen.
Mv.: - És úgy látja, hogy csökkentek a szûrõvizsgálatok.
- Nemcsak Keresztesen, hanem szóval ez mindenhol így mûködik.
Jelenleg Egerbe jár a gyerekem az iskolába, szóval
megnézik, csak úgy, hogy gyerünk tovább, eggyel több aztán
kész, rázzák le a nyakukról.
Mv.: - És miben látná a megoldást? Mert biztos gondolkodott
rajta.
- Nem eléggé állnak igazán hivatásuknak a magaslatán,
olyan értelemben, hogy az emberség valahogy nem elég magas
szintû. Szóval megérthetõ az oldalukról nézve a dolgot, mert
annyira megszaporodott. Régen nagyapáink korában leélték az
életüket úgy, hogy nem jutottak el 80 évesen jóformán
orvoshoz. Szóval ma annyira sok a beteg. Ez az egész felborult
életforma a családok, a rengeteg apa nélküli gyerek, ez
mind szüli maga után a rengeteg, a lelki problémából adódó
testi gondokat.
Dr. Brunner Péter orvos, Ifjúsági Egészségvédelmi
Intézet: - Tulajdonképpen Magyarországon ez egy nagyon jól
megszervezett rendszer. Minden iskolában vannak iskolaorvosok,
ugyanakkor a baj az, hogy ez egy nagyon rosszul fizetett, nagyon
nagy szakértelmet és komoly munka igénybevételt kívánó
szakma.
Mv.: - Ez azt igényelné, illetve azt feltételezné, hogy
folyamatosan foglalkozik a gyermekekkel. Mindenkit külön ismer,
mondjuk hetente, kéthetente leül a gyermekkel, legalábbis a
veszélyeztetettebb gyermekkel beszélgetni és gyakorlatilag errõl
nincs szó.
Brunner Péter: - Ma Magyarországon 230-250 fõállású
iskolaorvos van. Általában a szakközépiskolában, középfokú
tanintézetekben. A többi iskolaorvosi feladatot általában a
háziorvosok végzik. Természetesen, hogy a kollegák a legjobb
lelkiismeretükkel sem tudnak ennek a feladatnak teljes
mértékben megfelelni. Mindamellett, hogy az általános szûrések,
a gondozás, tehát minden olyan iskolaorvosi feladat, ami a
feladatai közé rendeletben sorolt, elvégzik, az utóbbi idõben,
az elmúlt öt évben sikerült a pályaválasztással kapcsolatos
szemléletet is beépíteni ebbe a rendszerbe. Tehát mûködik,
csak pillanatnyilag nem olyan hatékonysággal mit ahogyan mi
szeretnénk.
Mv.: - Iskolaorvost említett, de van-e olyan, hogy
óvodaorvos?
Brunner Péter: - Igen létezik, oda is szervezetten, tehát
bölcsõdébe, óvodába is szervezettek ezek az orvoskollegák. A
legnagyobb tisztelettel tudok csak róluk szólni, nagy tudású
kollegák és arra büszkék lehetünk, hogy ma már
Magyarországon alig-alig van olyan fiatal, akinek az
elváltozásait, betegségét nem fedeznék fel idõben, ne kezdõdne
meg a gondozása.
Mv.: - De olyan orvos, aki egy picikét orientális, aki
beszélget a gyermekkel, de ezzel párhuzamosan tartja a szülõvel
is a kapcsolatot és õket is irányítja?
Brunner Péter: - Igen, hát ez ugye még nem terjedt el kellõ
mértékben és hát ez a mi felelõsségünk is.
Mv.: - Tegye szívére a kezét, úgy fogalmazott, hogy nem
terjedt el kellõ mértékben. Ugye ez azért lefordítva
azt jelenti, hogy ez még nem gyakorlat.
Brunner Péter: - Ez azt jelenti, hogy nem mindenhol gyakorlat.
Tehát azért igazságtalan lennék, ha azt mondanám, hogy
nincsenek olyan munkacsoportok ahol ez elterjedt. Nem minden
területen. Ez is megoszlik országosan, ahol erre érzékeny,
erre figyelõ kollegák dolgoznak, akiket mi el tudtunk érni
ezekkel az ismeretekkel, hogy csinálják. Azért önkritikusnak
kell lennem. Ahhoz, hogy ezt az ismereteket a kollegák megkapják
és elérjük õket, ehhez az intézetnek is van felelõssége,
tehát nekünk is a továbbképzõ tevékenységünkben, a
kommunikációnkban javítani kell, mert ez a mi dolgunk is,
tehát nem lehet csak a kollegák nyakába varrni ezt a kérdést.



- A legkisebb lányom nagyon szeret aludni, 12 órát is
alszik. A fiam, aki nála fiatalabb, csak 8-10 órát. A
nagylányaim is oly 8-10 óra körül alszanak. Például az
iskolaidõszakban, amikor nagyobb a terhelés akkor többet
alszanak, nyárom mikor reggel már ki lehet menni a kertbe, vagy
el lehet kezdeni játszani és az egész nap játékból áll,
akkor sokkal kevesebbet.
Mv.: - Milyen az egészségi állapotuk?
- Ezt nehéz objektíve megítélni. Én úgy érzem, hogy jó,
annak ellenére, hogy négyen vannak, az a négy gyerek lassan
most már három különbözõ környezetbõl, tehát iskolai,
óvodai csoportból hordja haza azt, amit hazahozhat. Ehhez
képest valóban ritkán fordulnak elõ betegségek és ritkán
fordul elõ, fõleg komolyabb gond, de ilyenek amik általánosak
vagy kisebb fertõzések, lázas betegségek, ezek elõfordulnak.
Mv.: - Szoktátok hasonlítgatni a többi gyerekhez, mondjuk az
osztálytársakhoz vagy az óvodai csoporttársakhoz, õk
mennyiszer betegek, szoktátok ezt így nézni, méricskélni?
- Különösebben nem szoktuk, de az megfigyelhetõ, hogy
nagyobb járványok idején, mikor eltûnik mindenki az
osztályból, az óvodai csoportból, akkor õk mennyire
kerülnek bele. Az viszont mindenképpen látható náluk, hogy ha
belekerülnek egy-egy fertõzésbe, akkor is nagyon hamar
túljutnak rajta. Tehát 3-4 nap alatt egy súlyos lázas
betegségen is keresztülmennek és általában jó kondícióban
utána tudják folytatni a dolgaikat.
Mv.: - Szerinted mitõl van az általános érvényû
megállapítás, hogy a fiatalok, a gyerekek egészségi állapota
fokozatosan romlik?
- Az egyik ok, ami fontos, mentális ok lehet az az, hogy a
családok állapota egyre rosszabb, egyre kevesebbet lehet olyan
gyerekeket találni, akikkel a szülõk törõdni és foglalkozni
tudnak. Ezt a gyerekek borzasztóan megsínylik, szóval az
immunrendszer állapota az nagyon behatárolt attól, hogy a
gyerek mennyi szeretet és mennyi odafigyelést kap. A másik a
táplálékaink minõsége, ami sajnos egyre jobban romlik. Tehát
ezek az úgynevezett angol kifejezéssel élve young foodok, ezek
a szemét kaják - szó szerint fordítva - amik mindenféle
tápértéket nélkülöznek vagy mesterségesen már úgy agyon
vannak dolgozva, hogy az értékes anyagok kivesznek belõlük. A
harmadik, én azt gondolom, hogy a környezetszennyezés. Itt
lehet belsõ és külsõ környezetszennyezésrõl beszélni. A
belsõ az, talán a táplálékok is hozzátartoznak, bizonyos
gyógyszerek alkalmazása, tehát nagyon sokszor, bár úgy néz
ki ez a tendencia javulóban van, tapasztaltuk azt mi is a
gyerekeinknél, hogy van olyan orvos aki hajlamos a biztonság
kedvéért fölírni antibiotikumokat, amik a bélflórát
megváltoztatják, meggyengítik az immunrendszert, hajlamosak
nagyon könnyen alkalmazni a szülõk lázcsillapítókat, olyan
esetben is amikor ez nem különösebben indokolt és ezek
érezhetõen a szervezet öngyógyító mechanizmusait
meggyengítik, hiszen akkor kap a szervezet segítséget, amikor
még a saját erejébõl is képes lenne dolgozni. Tehát nem erõsödik
meg, nem tud megizmosodni egy-egy apróbb betegségben. Az olyan
számomra hasonlatként mint hogy ha valaki fekvõtámaszt
gyakorolna és mindig odaállna valaki és emelgetné a
mellkasát, amitõl nagyon sok fekvõtámaszt képes lenne
végrehajtani vagy megcsinálni, de ettõl a keze nem túl sokat
erõsödne vagy a mellizmai.



- Szakmailag egészen biztosan egy kiváló gyerekorvos, mai
napig kedvelem és tisztelem, de nem vittem hozzá többet a
gyerekemet, mert állandó vitáink voltak és én azt hittem,
hogy ez így jól van. Mai napig meg vagyok róla gyõzõdve, hogy
jól van az, ha a szülõ és az orvos beszélgetnek, ám a
vitáink abból származtak, hogy én mindig azt mondtam, amikor
antibiotikumot akart adni a gyerekemnek, hogy hát várjunk egy
kicsit, hátha kilábalunk belõle anélkül. És akkor mindig
vártunk egy kicsit és akkor mondta, hogy jó azért õ
fölírja. És akkor mondtam, hogy jó, hogy ha két napon belül
nem megy le a láza, akkor beadom, és akkor lement. És akkor nem
adtam be, és egy adott pillanatban jelentkeztünk nála, hogy
tüszõs mandulagyulladása van a gyereknek. Mi ezt honnan tudjuk.
Hát mondtuk, belenéztünk a torkába és látszik. Hát hogy ha
valakinek egy hatalmas piros gömb van a torkában fehér
pöttyökkel, hát ehhez nem kell semmilyen szakképesítés, hogy
ez tüszõs mandula. Ennyire jellemzõ volt, de vigyem be. Most
tudni kell, hogy nagyon messze volt tõlünk ez az orvos. Hát én
a 38-40 fokos lázas gyerekemet bevittem azért, hogy megnézze,
nem értettem, hogy miért. Megnézte a gyereket, mondta, tényleg
és belevágott egy pennicillin injekciót.
Mv.: - És maga ezt nem akarta.
- Hát elõször is teljesen kikérem magamnak, hogy nem én
döntök a gyerekem sorsáról, kettõ, van a penicillin
adagolásának sokkal kíméletesebb módja. És õ tudta
is, mert ismert engem, mert én felfogom a dolog jelentõségét,
tehát nem fogom abbahagyni, miután már õ elkezdte és
hát így aztán szegény kölyök kapott vagy öt injekciót.
Mv.: - És ekkor hagyta ott az orvos.
- És akkor ott, igen. De hát lehet, hogy valaki, például a
szülõ most kétségbe van esve és el van bizonytalanodva, úr
isten miért nem dönt az orvos, milyen orvos az ilyen, hogy itt
engem hoz ilyen hülye helyzetbe, hát döntsön, azért õ
az orvos. Rengeteg olyan orvos van, aki dönt és kész. Akkor
válasszon olyat. Én mindig agybajt kaptam attól, hogyha nekem
megmondták, hogy mit csináljak, hogyha ezt egy orvos tette
attól is ugyanúgy agybajt kapok, tehát én szeretem tudni, hogy
mik a lehetõségek és szeretek dönteni.
Mv.: - Csak tudjam, mik a lehetõségeim.
- Igen, tehát én annak örülök, hogy lehet most már
szabadon orvos választani és nem vagyunk odakötve, mint régen
és én élek is ezzel a lehetõséggel. Én még olyan orvosból
is kiszedem a magyarázatot, aki ettõl hülyének néz vagy
csúnyán néz rám, vagy morog, vagy netán kifejezett rosszallását
is mondja. Én megmondom, én ezt tudni akarom, tessék
megmondani.



- Jó napot kívánok én Dr. L. Zs vagyok, mûsoruknak
rendszeres hallgatója.
Mv.: - Ennek örülök, köszönöm.
- És szeretnék egy észrevételt tenni, ami már nagyon
sokadszor úgy megfordult bennem és mondom most megérett a
dolog. Én is két gyereket nevelek, egy 8 meg egy 5 éves
kisfiút és a szülõkben ez az aggódás, hogy csak azt
szeretném kérdezni. Olyan pici dolognak tûnik amit szeretnének
kérdezni és odatesznek egy súlyos kérdést. Szóval a
szemléleten szeretnék, hogy igen, ha valaki csak azt mondja,
hogy csak jól tetszik gondolni, csak nem jól tetszik gondolni,
csak máshogy kell és mondjuk éppen egy orvostól ebben
állásfoglalást várnak, ez nagyon nagy dolog.
Mv.: - Én teljesen egyetértek magával. Nagyon sokszor
fogalmazott már úgy a gyerekorvosunk, hogy hát természetes,
hogy kérdez, hiszen azért vagyok szakember, hogy válaszoljak.
- Így van. Egyébként én látom itt, hogy szóval nem
lehetne ezt csinálni az orvostársadalommal ami megy, hogy aki
jól dolgozik az szinte hobbiból dolgozik. Szóval az, hogy
valakinek ott kell megkeresni a kenyerét és nem tudja
megkeresni, na most ez a helyzet ez borzalom. 20. állása van,
mindenfele megy. Ez nem megy. Szóval itt azt kell látni, hogy
amit õ tesz, az nem egy asztaldarab, egy bútordarab.
Borzasztó fontos dolgokat, amiket mondunk és erre oda kell
figyelni és ez nem csak. És én már odáig is eljutottam a
rendelõben, hogy amikor idejöttek, hogy csak egy szemfenék
vizsgálatot kérek, bizony a múlt héten odamondtam, akkor csak
tessék a portásnál megtenni.
Mv.: - Most fogom föl, hogy maga orvos. Szemész?
- Igen.
Mv.: - Gyerekszemész ?
- Nem, felnõttszemész.
Mv.: - Gyerekekkel akkor nem is igen találkozik?
- Nagyon sok gyerekkel vagyok körülvéve és rengeteg
gyerekes anyukával, ugye lévén hogy én is kettõt nevelek és
rengeteg problémát hallgatok meg. Sokszor, ha nem is segítek
tevõlegesen, de végighallgatom õket és rengeteg gondolat
fogalmazódik meg bennem és borzasztó jó ez a mûsor és én
látom, hogy olyan sok semmibe kapaszkodni nem tudónak olyan nagy
segítség. És a másik, hogy olyan dologba kapaszkodnak bele ami
jó, mert sokan belekapaszkodnak valamibe, ami most megy reklám,
mindenhonnan szól, csak nem jóban. Csak mondom, ez a
szemléleten, hogy csak a kérdésre válasz, az egy nagyon nagy
dolog, azért borzasztó sokat kell tanulni, borzasztó sok év
munkájának benne kell lenni, hogy egy picit az ember
változtasson a szemléletén. Persze aki ezt igazán teszi. Na
most aki csak úgy mond valamit a kérdésre, hát az tényleg
csak válaszol. Úgyhogy ezt kell valahol kiélezni, hogy jó
emberhez menni és jó szakemberhez menni.
Mv.: - És arra is próbáljuk mindig a mamákat biztatni, hogy
merjenek kérdezni.
- Hát, de ez is tetszik tudni egy olyan dolog, hogy bejön a
rendelõbe és szinte fél, hogy most akkor mi lesz, õt itt fejbe
ütik, mert õ elmondja a baját. Szinte bocsánatot kér, hogy
most õ következik. Ezért vagyunk itt, ezért jövünk.
Dr. Saracz Judit a Heim Pál Gyermekkórház orvos igazgatója:
- A gyermekgyógyászatban nagyon jól kialakult az már az
elmúlt évtizedekben, hogy gyermekgyógyász szakorvosok voltak a
gyermek körzeti orvosok. Nagyon jó gyermekgyógyászati
hálózat volt és nagyon jó védõnõi hálózat volt. Én
nagyon remélem, hogy ez a hálózat nem fog felbomlani és
továbbra is megmarad, hiszen a gyerekek egészséges jövõjének
záloga és biztosítéka az, hogy ez a gyerekgyógyász hálózat
megmaradjon és teljesíthesse a hivatását és a védõnõi
hálózat is megmaradjon és teljesíthessék a hivatásukat.
Mv.: - Ha gazdasági oldalról nézem ezt a témát, akkor úgy
is fogalmazhatnék, hogy az állam számára a lehetõ
leggazdaságtalanabb az, hogy ha a fiatalok már gyermekkorban
sokat betegeskednek.
Saracz Judit: - Sajnos a gyermekellátás bizonyos
betegségcsoportokra ad a TB bizonyos összeget, hogy a gyereket
abból ellássuk. A gyermekellátás töredékét kapja meg annak,
amit a felnõtt ellátást. Tehát egy adott betegségre, ha az a
felnõtt betegsége, sokkal több pénzt szán a biztosító, mint
hogyha egy gyermek kapja meg ugyanazt a betegséget, pedig
bizonyos betegségek gyógyítása gyermekkorban a speciális
gyermekkori szempontok alapján sokkal drágább. De vannak olyan
vizsgálatok, amik például gyerekkorban csak altatásban lehet
megcsinálni, ami már drágítja a ráfordítást. Vannak olyan
gyógyszerek, amiket hogyha felbontjuk az ampullát, ha keveset is
adunk belõle, a többit nem tudjuk fölhasználni, tehát a
gyerek gyógyítása nem kerül kevesebbe, mint a felnõtté, de a
finanszírozása sokkal rosszabb. Tehát én azt gondolom, hogy
ezt talán át kéne értékelni, hogy a szemünk fénye a gyerek
és a gyereknek ugye kutya kötelessége meggyógyulni, mert
hiszen õ gyerek. Ez egy általánosan elfogadott dolog és
azt gondolom emberi dolog is, hogy ha egy századik életévéhez
közeli nagyon szeretett nagyszülõ nagyon súlyosan beteg vagy
meghal, akkor abba a család beletörõdik. De ha ugyanez a
katasztrofális helyzet, ez a szörnyû esemény egy kisdeddel
vagy egy csecsemõvel történik meg, akkora felháborodás van
és még azt is nagyon nehéz elfogadni, hogy léteznek ebben az
életkorban is gyógyíthatatlan betegségek. Tehát a
gyerekkorban a gyereknek igenis kutya kötelessége meggyógyulni.
Neki az a feladata, hogy felnõjön, felnõtt ember legyen és
leélje az õ életét, ami Magyarországon X életében van
megszabva. De én azt gondolom, hogy ahhoz, hogy egészségben
leélhesse az életét, ahhoz a betegségek gyógyításához a
megfelelõ pénzösszegnek rendelkezésre kéne állni, a fekvõbetegellátásban
is. Valamit megelõzni az nem látványos és mindig mindenki vagy
legalábbis a emberek többsége szereti a látványos eredményt.
Na most az, hogy egy baj nem következik be, azt nem lehet
lemérni, az nem lehet se kilóra, se méterre, se forintra
lemérni, hogy az milyen hatalmas nagy dolog, de ha bekövetkezik
egy baj, annak az elhárítása biztos, hogy mindig sokkal, sokkal
többe kerül erkölcsileg és anyagilag is a kis közösségnek
és az egész országnak, mint hogyha azt a bajt úgy kezelem,
hogy megpróbálom megelõzni. És ezt azért mondom, hogy a
prevenciónak mekkora a jelentõsége, mert lehet, hogy nem
rögtön kamatozik, de hosszútávon biztos, hogy a prevenció a
legkifizetõdõbb megoldás. Tehát ez a prevenció, hogy megelõzni
azt, hogy bekövetkezzen a baj, megelõzni azt, hogy egy betegség
bekövetkezzen, megelõzni azt, hogy egy egészségkárosodás
bekövetkezzen, megelõzni azt, hogy egy drogdependencia
bekövetkezzen. Én azt gondolom, hogy a prevenciónak a már
meglévõnek a felfejlesztése és a meg nem lévõnek a
kialakítása a legfontosabb ahhoz, hogy a gyerekeink
egészségét megõrizzük és biztosítsuk a jövõt. Mindenkinek
fontos a gyerekre odafigyelni, de én azt gondolom, hogy arra is
oda kéne figyelni, hogy ha a gyerekellátás nem lesz megfelelõen
finanszírozva, akkor elõbb utóbb erre a gyerekeink egészsége
fog rámenni.