Augusztus vége
Riporter: - Elsõs leszel, hogy fogsz iskolába járni?
Kislány: - Hát gyalog, besétálok. Hát nem sokszor fogok
egyáltalán biciklivel menni, szóval egyáltalán nem fogok
biciklivel menni.
Riporter: - Nem is akarsz biciklivel járni?
Kislány: - Nem, nem akarok biciklivel járni.
Riporter: - Pedig te rettentõen szeretsz biciklizni, mi ennek az
oka, hogy nem akarsz biciklivel menni?
Kislány: - Hát, mert cipelni azt a nagy hátizsákot, az nehéz
is egy kicsit, meg biztos lesz olyan hogy tiszta sár lesz az út,
hát és akkor nem szívesen megyek biciklivel.
Riporter: - Mibõl gondolod, hogy nehéz lesz a hátizsákod?
Kislány: - Hát, mert biztos nagyon sok holmi lesz benne.
Uzsonna, meg tízórai, meg rengeteg toll meg ceruza, meg füzetek,
majd viszek váltócipõt az iskolába, meg tornacipõt
tornaórára.
Riporter: - Ezek szerint van már hátizsákod. Milyen
hátizsákod van?
Kislány: - Hát egy ilyen, egy ilyen szürke színû. Van benne
fekete is, de inkább olyan szürke. Rengeteg zsebe van, rengeteg,
meg lehet nagyobbra állítani. Egy ilyen húzója van rajta és azt
be kell húzni és akkor nem esik bele az esõ.
Riporter: - Mikor kaptad ezt?
Kislány: - Tegnap.
Riporter: - Téged mi érdekel a legjobban? Mit szeretnél, hogy
megtanítsanak neked az iskolában?
Kislány: - Hát olvasni meg írni, az a fõ.
Riporter: - Számolni nem szeretnél megtanulni?
Kislány: - Hát azt már tudok.
Riporter: - Húszig?
Kislány: - Á, annál sokkal többig. Ötvennél többig.
Riporter: - Lesz az iskola mellett zeneiskola is. Szeretnél
járni zeneiskolába?
Kislány: - Igen.
Riporter: - Milyen hangszeren szeretnél játszani?
Kislány: - Hát dobon, meg gitáron. Fõleg gitáron.



Mv.: - Néhány hete megkezdõdött a tanítás és bár
iskolákba jórészt gyerekorvosként jár már, se szülõként,
se másként, mégis azt mondja doktor úr, hogy lát valami
olyasmit a kisiskolások életében, ami talán kiküszöbölhetõ
lenne, ha a szülõk máshogy viszonyulnának ehhez és ez a
túlterhelés.
Dr. Szamosfalvi Imre gyermekorvos: Igen, a gyerekeknek az
arcán valami égi fény tündököl akkor, amikor úgy bemennek
az iskolába. Ha megkérdezek egy öt éves vagy hat esztendõs
óvodást, aki néhány hónap vagy esetleg egy fél év vagy egy
év múlva kerül az iskolába, látszik rajta az a
feszültséggel teli várakozás, hogy most akkor megyünk az
iskolába és akkor ott milyen jó lesz, és így tovább. És
hát szomorúan látom, amikor bekerülnek az iskolába, hogy
hogyan hervad le ez az ambíció, ez a mosoly, ez az aktivitás a
gyerekeknek az arcáról, hogyan hunynak ki a szemek egymásután.
Sokat gondolkodtam rajta, hogy hogy van ez tulajdonképpen. A
gyerekeink nem vitathatóan túl vannak valamelyest terhelve az
iskolába kerüléskor. Egy csomó olyan új szabállyal
találkoznak, amit addig nem ismertek vagy nem volt annyira
kötelezõ betartani. Itt az iskolapadban való ülés, a
negyvenöt perces foglalkozások és így tovább, ezek biztos
hogy mind megterhelik, különösen az elsõ osztályosokat. De
egy másik jelenségre is fölfigyeltem, amire szeretném
fölhívni a figyelmet. Akár olyan szinten is, hogy vitatkozzon
velem az, aki nem ért egyet. Éspedig ez az, hogy nagyon sokszor
tapasztalom, hogy a gyerek még nem érzi magát túlterheltnek,
eszébe se jut, még a fogalmat se nagyon ismeri, hogy mi az, hogy
én túl vagyok terhelve. De a szülõ jön és panaszkodik. A
gyerek elõtt nekem, és nyilván megteszi ezt a
szomszédasszonynál is és megteszi ezt minden ismerõsénél és
a gyerek ott van mellette és hallgatja, hogy õ bizony jaj
de nagyon túl van terhelve, hogy ez már nem emberi, ez már nem
viselhetõ, ez a feladattömeg és így tovább. Na most én csak
annyit szeretnék kérni a szülõktõl, hogy ha így is
gondolják, meg hogyha van is igazságtartalma ennek az egésznek,
a gyerek elõtt ezt ne mondják. Ne kerüljön, ne szembesüljön
azzal, hogy jaj milyen csoda, hogy én ezt bírom. Lehet, hogy nem
is bírom. Tehát a gyereknek a saját belsõ tartását ne
korlátozzuk azzal, vagy ne csökkentsük azzal, hogy még mondjuk
is neki, hogy nem baj ha nem tudtad megcsinálni a feladatot, hát
ez emberfeletti feladat volt, tehát erre ne bíztassuk a
gyerekeket.
Mv.: - Igen, miközben az a szülõ mondja ezt többnyire, aki
amellett hogy beülteti ugye a gyereket természetes módon az
iskolapadba, még jó néhány különórára is beíratja és az
a szegény szülõ, aki nem tudja megtenni, hogy a gyereket ne
ötkor-hatkor hozza el a napközibõl.
Dr. Szamosfalvi Imre: - Szülõnek kell nagyon komolyan
átgondolni. Nagyon okos dolog, hogy a gyerekeinket meg akarjuk
tanítani idegen nyelvekre, de hát ma már az óvodákban kezdik
az idegen nyelv tanítást és az alsó tagozatos osztályokban,
amikor nem biztos, hogy erre van a legnagyobb szüksége a
gyereknek. Nagyon sok példáját látjuk annak, hogy vagy
tizenkettõ, tizennégy, tizenöt esztendõs korban elkezdett
nyelvtanulás hatékonyabb, produktívabb tud lenni, mint, mint
amilyen a kezdettõl fogva nyüstölt gyerek, aki már régen
utálja mindenfajta formáját a nyelvtanulásnak tíz, tizenkét,
tizenhárom esztendõs korára.
Mv.: - Így van, a túlterhelés helyett talán használhatjuk
a rosszul terhelt gyerekek kifejezést.
Dr. Szamosfalvi Imre: - És ebben mindannyian valamilyen
úton-módon benne vagyunk. Nem nagyon tudok arról sem, hogy
hogyan kell megkeresni egy gyereknek az érdeklõdési
területét. Tehát mi az amibe nem beküldeni tudom a gyereket,
hanem becsalogatni tudom. Amire úgy tudom rávenni, mint egy
nagyon kedves, kellemes társasjátékra. Hát végül is, ezt
nagyon sokan leírták már, hogy a játék tanulás. Csak a
tanulásnak egy sokkal effektívebb formája.



Telefonáló: - Rendszeresen hallgatom az önök mûsorát,
nagyon sokszor szerettem volna már, hát egy-két gondolatot úgy
elmondani, de sokszor úgy magamba is fojtottam, inkább úgy
itthon meditálgattam a dolgokról. De ezzel az iskolával
kapcsolatban, meg a mai mûsorban is szó volt az iskoláról.
Olyan sok gondolatom van, mert nagyon-nagyon tisztelem és
becsülöm önöket azért, hogy megpróbálják meggyõzni a
szülõket arról, hogy adjunk már egy kis türelmet a
gyermekeinknek, illetve idõt. Mert múltkoriban hallgattam,
illetve volt egy anyuka, aki a négy-öt éves kisfia, hogy olyan
ügyesen megtanult magától olvasni és tehetséggondozóba vitte
és hogy igazából mit is csináljon. Megmondom õszintén, én
ezt egy kicsit szomorúan hallgattam, mert, hogy mondjam, nem
szabad, nem szabad rögtön szaladni ezzel a dologgal. Nekem is az
elsõ fiam az, akit most beírattunk az iskolába, a második
azért még kisebb, de azt is el kell mondanom, hogy én közben
tanár vagyok. Tehát nagyon sok olyan gyermekkel találkoztam,
akiket idõ elõtt megpróbálják kisajtolni belõlük azt, ami,
amit nem lenne szabad.
Mv.: - Általános iskola alsó tagozatban tanít?
Telefonáló: - Nem, én fölsõben tanítok és nagyon sok
olyan fölsõs gyerekkel találkoztam ugye, akik följönnek az
alsóból, hogy képtelenek megbirkózni, nagyon-nagyon sok
mindennel. Én az elsõ fiamon láttam ezeket a dolgokat, mert az
én fiam is elkezdett négy-öt éves korában érdeklõdni a betûk
iránt. Nem nagyon tudtunk végigolvasni úgy egy mesét, hogy ne
legyen megszakítva, hogy anya, ez milyen betû, ez milyen betû,
ez milyen betû? Ha én már lefeküdtem és olvastam, akkor
odabújt mellém, ez milyen betû, ez milyen betû? De direkt nem
tanítottam meg olvasni a gyereket. Megtanulta leírni azt, hogy
apu, meg apa, anya. Ez számára örömöt jelentett, nekünk is
persze természetesen nagyon nagy örömöt jelentett és biztos
vagyok benne, hogy ez az anyuka is rém büszke a fiára, én is
az voltam, meg vagyok is, de ez nem alap, nem indok arra, hogy
most akkor na, a gyereket rögtön ide vinni, oda vinni. Ja és a
másik. Utána kezdõdött a számítógép. Teljesen kezdtem
romokban heverni, hogy édes Jóistenem, ezek azok a dolgok, amitõl
még most meg kell tanulni kezelni ezt a problémát. És nem
olyan nagyon régen jelentkezett, hogy elkezdett érdeklõdni a
nyelvek iránt. Mindig is ellene voltam az ilyen óvodai
nyelvtanításnak, meg akármilyen játékos, bármilyen
formában. Sõt az alsó tagozattól kezdve, tehát elsõs
korától értelmetlen, nem szabad ilyet csinálni. Õ most
itt, ugye van egy olyan játék, amiben szintén van egy kis angol
meg mit tudom én és, na akkor aztán végképp romokban
hevertem, hogy Úristen, hát mindazok a dolgok, amitõl úgy
tartózkodom és nem szabad koránra vinni, tehát nagyon megelõzni
a dolgokat, ezek iránt érdeklõdni kell, de nekem errõl az a
véleményem, tehát érdeklõdni kezdett. Ezeket a dolgokat
szerintem nekünk, szülõknek kell megtanulni kezelni. Méghozzá
úgy, hogy a nyitott érdeklõdésére a gyereknek maximális
partnerei vagyunk ebben, segítjük õt, támogatjuk, a
kíváncsiságát kielégítjük, de ez nem indok arra és nem
alap arra, hogy én most akkor nyelvórára járassam vagy
akármire járassam, mert eljön majd annak is az ideje.
Mv.: - Ugyanakkor az amit ön mond, hogy a gyerek kérdéseire
legyünk nyitottak, azt is jelenti, hogy ha õ megkérdezi,
hogy ez milyen betû, akkor természetesen válaszolok azért rá,
ugye, persze. Szóval nem arról van szó, az a rossz, hogyha
elkezdtem azzal traktálni, hogy na ülj le kisfiam akkor most és
próbáljuk meg leírni a nevedet, de ha õ megkérdezi hogy
hogy kell leírni a nevemet, akkor természetesen válaszolok rá.
És milyen az az iskola, ahova beíratta, jó?
Telefonáló: - Igen. Hát ez egy egyszerû kis általános
iskolai alsó tagozat, de jó a tanító néni is, jó aki majd
õ fogja õket vinni, úgyhogy mindenképpen bizalommal és
reménykedve tekintünk a jövõ, a hosszú periódus felé.
Mv.: - Hát reméljük hogy az is lesz. És mondja, mint felsõ
tagozatos tanár, látta annak konkrét veszélyeit, hogy az ilyen
túl korán fejlesztett, képzett, dresszírozott gyerekek a késõbbiekben
hátrányt szenvednek?
Telefonáló: - Hát nagyon sok olyan példát láttam, hogy
elindult lelkesen és ügyesen a gyerek, jó tanulmányi
eredménnyel. Utána egy unott, rossz tanulmányokat folytató,
tehát abszolút érdektelenné váló ifjúvá formálódott.
Egyébként félre ne értsen, hogyha valamilyen fajta módon a
gyermek tényleg tehetséges, akkor azt nyilvánvalóan támogatni
és ösztönözni kell, de én ezeket a nagyon-nagyon koránra
betett és igazából a szülõk elvárása az, amit õ nem
tudott megtanulni, azt most majd a gyerekembõl kihozom. Ezt az
akarnok viselkedést, én ennek vagyok nagyon ellen.



Mv.: - Néhány gimnazistát hallottunk, de én azt gondolom,
hogyha több százat hallottunk volna, akkor nagyjából ugyanezt
mondják el. Engem nyugtalanít ez a helyzet, keveset alszanak.
Dr. Szamosfalvi Imre: - Az alvásigény az nagyon
különbözõ lehet. Különbözõ embereket vizsgálva.
Elképzelhetõ olyan fiatal, akinek elég a napi hat óra hossza
alvás. Ajánlani semmi esetre se ajánlanám, tehát az
általánosnak azt gondolom, hogy azért még fejlõdésben lévõ
szervezetekrõl lévén szó, a nyolc óra alvás azért
szükséges lenne a számukra. Amikor így hallgattam ezeket az
interjúkat, akkor két dolog is fölvetõdött bennem. Az egyik
az az, hogy tényleg szükséges napi tizenkét óra hosszát a
gyereknek olyan fajta elfoglaltságban eltölteni, ahol nem tud
még tanulni. Tehát az iskolai órákon meg a különórákon.
Vajon tényleg csak napi tizenkét órában lehet átadni
ismeretanyagokat ezeknek a fiataloknak? Nem lehetne-e
intenzívebbé tenni az átadásnak a mechanizmusait? Illetve nem
kéne-e fölülvizsgálni azt, hogy az a rengeteg különóra ami
van, hogy az valóban szükséges-e. A másik az szintén az
intenzitással függ össze. Én nem tudok róla, biztos rosszul
vagyok tájékozva, hogy tanulni tanítják-e a gyerekeinket.
Tehát hogy hogyan kell egy könyv mellé úgy leülni, hogy ne
kelljen egy másfél vagy két oldalas anyagra másfél-két óra
hosszát szánni, hanem olvassa el egyszer, olvassa el kétszer,
koncentrálva és teljes mértékben felé fordulva a
megtanulandó anyagnak és utána másik negyedórát töltsön
lazítással vagy valami más foglalatossággal. Nem tudok róla,
hogy ilyen fajta oktatásban részesülnek gyerekek. Ami hát azt
gondolom hogy pedig nélkülözhetetlen lenne a nagy ismeretanyag
mennyiségre való tekintettel.
Mv.: - Azt mondja doktor úr, hogy vannak, akiknek hat-hét
óra elegendõ. De ezek a gyerekek is azt mondják és magam is
azt tapasztalom, hogy a hétvégén nagy pótlások következnek.
Tehát az, hogy hétvégén tizennégy-tizenhat órát alszik egy
gyerek, bizony jellemzõ. Ez azt bizonyítja számomra, hogy ez a
hétközi hat-hét óra talán mégsem elegendõ.
Dr. Szamosfalvi Imre: - Én azt mondtam, hogy létezhet olyan 0
gyerek, akinek elég, ezek nem azok. Tehát ezeknek a gyerekeknek
biztos hogy nem elég a hat-hét óra hossza alvás, ezért
kellene intenzívebbé tenni a velük való foglalkozást és
rövidíteni a velük való foglalkozást és ugyanígy
intenzívebbé tenni az õ általuk végzett tanulási
munkát, amikor egyedül vannak a könyvvel vagy az írásbeli
feladataikkal, hogy valóban azzal foglalkozzanak és minden
figyelmüket, minden energiájukat tudják koncentrálni adott
tárgyra. És akkor esetleg az egy órát fél órára, uram
bocsá, negyed órára tudnák csökkenteni, ami alatt az
ismeretanyagot, azt a mennyiségû ismeretanyagot amit kívánnak,
sikerülne elsajátítani.
Mv.: - Egyáltalában képes a szervezet pótolni az elmaradt
alvásokat? Tehát jelent ez valamit, hogy a hétvégén aztán
belealszom a világba?
Dr. Szamosfalvi Imre: - Lehet ilyen pótlásokat csinálni.
Ajánlani semmi esetre sem ajánlanám, hogy az élet ebben
folyjon hónap vagy esetleg fél évszámra egy gyerek számára.
Bemondó: - A mûsort Csutoros Gergely, Pásztor Magdolna
és Horváth Ida készítette.


