


- Jó napot kívánok, G. Mné vagyok, egy hároméves kisfiú
nagymamája. Most nagyon nagy problémánk van a kisgyerekkel,
mert 3 éves korára csak szavakat mond. Hát óvodába kéne
mennie, a normál óvodába azért nem veszik fel, mert nem
beszél. A felzárkóztató óvodába meg még nem olyan súlyos a
dolog, oda azért nem veszik fel.
Mv.: - Amit Önök mondanak neki érti?
- Mindent megért. Mindent csinál, amit mondunk neki, vidd ki
a szemetet, hozd a cipõd, stb. ilyesmit mindent megért, tehát
értelmileg. Sõt voltunk vele pszichológusnál is és neki is az
volt a javaslata, hogy emiatt a felzárkóztatásra szüksége
van. Na most õszerintük nem annyira súlyos, hogy oda menjen.
Mv.: - Logopédusnál voltak?
- Holnap megyünk oda. Volt egy olyan probléma, hogy az
apukája állítólag, hát sajnos nem él velük, nem tudjuk tõle
megkérdezni, 4 éves volt, mikor elkezdett beszélni. Ebben
reménykedünk, hogy egy ilyen örökletes dolog. Na most még
egyet kérdeznék, hogy a pszichológus meg az ideggyógyász
szeretne nála egy ilyen vizsgálatot csinálni amitõl én
berzenkedek. CT-t meg hasonló ilyen dolgokat, hogy van-e
valamilyen ilyen idegi dolog a háta mögött ennek a dolognak,
hogy a gyerek nem beszél.
Mv.: - Nem EG-t szeretnének csinálni?
- EG-t is meg CT vizsgálatot meg még valamilyen vizsgálatot
mondott a doktornõ, amit szeretne amitõl mi berzenkedünk.
Mv.: - Miért?
- Nem tudom.
Mv.: - Tudja, hogy mit jelent egy ilyen EG vizsgálat?
- Hát én sajnos átestem rajta, úgy hogy én agydaganattal
voltam mûtve és minden ilyen dolgon átestem. Lehet, hogy
emiatt, ettõl tartok. Kiráz a hideg, hogy ha rágondolok, hogy a
gyereket...
Mv.: - Értem, hogyha magának az életében volt egy ilyen
rossz elõzménye, de hát akkor maga tudja legjobban, hogy ezek
nem fájdalmasak ezek a vizsgálatok.
- Nem, nem fájdalmas, de hát átestem fájdalmas
vizsgálatokon is. Egész héten kellene vinni. Mondjuk olyan
dolog nem ártana neki, hogy ha ott játszik és megfigyelik, meg
ilyen dolgokat, szóval ezzel egyetértek. De mondjuk, ha
elvisszük egy vizsgálatra azalatt a 10-15 perc alatt azért
nehéz megállapítani, hogy mi van a gyerekkel.
Mv.: - Magának meg nekem igen, de õk azért orvosok.
- Ugye ott az adminisztráció meg minden és az alatt
rengetegen kinn ülnek.
Mv.: - Na de hát most mondok magának valamit. Isten ments.
Egy év múlva kiderül, hogy ezzel a gyerekkel mégis van valami
gond, nem tenne magának szemrehányást.? A fájdalom nélküli
vizsgálatoknál tartunk. Maradjunk ennyiben.
- De igen. Nagyon reménykedem, és ha esetleg túlleszünk a
dolgon felhívhatom?
Mv.: - Hogyne.
- Köszönöm szépen a megnyugtatást.
Mv.: - Köszönöm asszonyom, hogy hívott, viszonthallásra.



- Jó napot kívánok, nem Önnel beszéltem a múltkor, de
azért elmondom a problémámat. Nemrég jelentkeztem, hogy mit
tudok csinálni, mert a normál óvodába azért nem veszik fel,
mert probléma van vele, ahol korrigálni tudnák ott pedig hát
nem annyira olyan a gyerek. Na most itt álltunk két tûz
között, hogy most mi lesz a gyerekkel, el tud-e helyezkedni
óvodába. Jártunk vizsgálatokra különbözõ helyekre és a
végén hát a korrigáló óvodába fölvették õt. Logopédus
és mindenki foglalkozik a gyerekkel. Szóval mi nem ágálunk
ellene, mert látjuk, hogy a gyerekkel mi nem megyünk semmire,
szakemberre van szüksége. Sajnos az apuka elég rendetlenül
viselkedett és lehet, hogy ezt viseli a gyerek. Az a légkör,
ami náluk sajnos kialakult, az állandó cirkuszok, mert õ
csak a kis lelkében érezte, hogy valami nincs rendben és
valószínû ez visszahatott rá. Nem él velük egyáltalán, nem
is látogatja, nem is törõdik vele.
Mv.: - És pszichológushoz Önök nem mentek?
- De voltunk, hogyne. Ez egy lemaradás sajnos a gyereknél.
Lemaradt dolgokról emiatt, hogy nem beszél. Na most egy másik
hölggyel beszéltem, neki megígértem, hogy ha bármi változás
van mert akkor még teljesen úgy álltunk, hogy a vizsgálatok elõtt
és mindenféle elõtt álltunk, mikor én ezzel jelentkeztem
nála. Még egy hallásvizsgálatra el kell menni, mert õ
még nem mûködött együtt azzal, hogy megmutatta volna, hogy
melyik fülébõl hallja a hangot.
Mv.: - Önök megnyugodtak ebbe a tanácsba, hogy
korrekciós....
- Igen, hát sajnos muszáj odavinni mert a másik óvónõ nem
vállalja azt, mert esetleg többet ártanak a gyereknek, mint
használnak, õk nem tudják ezt a logopédiai oktatást
neki biztosítani.
Mv.: - Igen. De nem kell szomorúnak lenni, mert lehet, hogy
három hónap alatt a gyerek behozza.
- Arra gondoltunk, hogy újra kezdi a kiscsoportban a másik
óvodában.
Mv.: - Engem a szülõk többnyire azzal szoktak megkeresni,
hogy már kétéves a gyerek, már hároméves a gyerek és még
nem beszél értelmesen. Mit mond ez a nyelvész számára, aki a
» gyereknyelvvel « is foglalkozik. Ez azt jelenti,
hogy vajon a » gyereknek « nem sikerült azt a
nyelvet, amelyet az õ anyanyelve lesz, és amelyet a
környezetében hall elsajátítani, vagy hogy fogja föl
egyáltalában ezt a problémát egy nyelvész?
Zajdó Krisztina nyelvész: - Sokféleképpen lehet ezt a
kérdést megközelíteni. Az elsõ és legfontosabb kritérium az
az, hogy egy hároméves gyermek általában az idegenek számára
is érthetõ beszédet kell, hogy produkáljon. Azonban, hogy az
elsõ három év alatt egy kisgyerek milyen ütemben halad végig
a nyelv elsajátítás bizonyos stációin, bizonyos szakaszain ez
gyakorlatilag teljesen egyéni. Ezenkívül a nyelv
elsajátításban egy másik szinten is megfigyelhetjük, hogy a
gyerekek teljesen egyénileg közelítenek a nyelvhez, ez pedig
például az érzékenység, a nyelv bizonyos rétegeire való
érzékenységgel fogható fel. Tehát például van olyan
kisgyerek, aki a nyelvben elõször a ritmust találja meg, a
mondókákban a ritmust találja meg és egy ritmikus, de a
beszédhangok tisztaságát illetõen kevésbé színvonalas
beszédet produkál. Van olyan gyerek, aki a beszéd dallamára
érzékeny és a beszéd dallamát adja vissza már az elején,
szintén kevés figyelmet fordítva a beszédhangok
tisztaságára. Van olyan gyerek, aki azt a stratégiát
választja a nyelvelsajátítás folyamán, hogy amíg nem érzi
magát érettnek arra, hogy az õ standardjai, az õ
elképzelése szerint megfelelõ minõségû nyelvet tud
produkálni addig nem beszél. Tehát például 3 éves a gyerek
és még nem beszél. Majd két hét múlva kinyitja a száját,
elkezd beszélni és tökéletes mondatok gurulnak ki a
szájából. Tehát minden kisgyermek a saját elképzelése a
saját érzékenysége folytán közelíti meg a nyelvet és a
beszédet.
Mv.: - Sokan mondják, hogy nincs annál komolyabb
intellektuális teljesítmény az életünk során mint az, hogy
képesek leszünk arra, hogy megszólaljunk a saját
anyanyelvünkön. Mi ebben tulajdonképpen az igazán nehéz egy
gyerek számára, hiszen ez nem hasonlítható ahhoz, mikor egy
felnõtt vagy akár egy gyerek idegen nyelvet tanul.
Zajdó Krisztina: - Röviden úgy fogalmazható meg ez a
probléma, hogy egy gyerek rövid kis élete során, a
nyelvelsajátítás elsõ fázisát számítsuk az elsõ hat
évre. Tehát az elsõ hat év folyamán véges számú mondatot
hall. Egy bizonyos számú mondatot hall a szüleitõl, a nevelõitõl,
a barátaitól. Ehhez képest a nyelv produkálásának a
folyamata azt kívánja, hogy végtelen számú mondat
létrehozására legyen képes. Tehát azokból a mondatokból,
amelyet a környezetében hallott, felismeri a szabályokat, a
szabályokat alkalmazni tudja és a szabályok alkalmazásával
vadonatúj, soha, az õ hatéves élete folyamán soha nem
hallott mondatokat tudjon létrehozni.
Mv.: - Azt említette, hogy különbözõ alkatok vannak ebbõl
a szempontból. De vajon a nyelv elsajátításának a módja
jelzi-e már a gyereknek az intellektuális képességeit,
megjósolja-e?
Zajdó Krisztina: - Nagyon nehéz kérdés. Itt kétfelé
kellene hasítanunk ezt a problémát. Az egyik az, hogy a nyelv
elsajátítása nem azonos a beszéd elsajátításával.
Mv.: - Mert az egyik egy passzív, a másik egy aktív
tevékenység, vagy mi a különbség?
Zajdó Krisztina: - Nem feltétlenül. A nyelvi rendszer
felismerése csak részben függ össze a beszéd rendszerének a
felismerésével. Tehát elképzelhetõ, hogy egy kisgyerek nagyon
hamar és igen tehetségesen felismeri a nyelvi szabályokat, hogy
egy mondatnak a magyarban alanyt, állítmányt, tárgyat,
határozót jelzõt kell tartalmaznia, ugyanakkor a beszéde nem
nagyon tiszta. Tehát itt lehet látni, hogy tulajdonképpen
nagyrészt függetlenül folyik egy nyelvnek az elsajátítása, a
beszédnek az elsajátítása.
Mv.: - Azt jelenti, hogy van olyan gyerek, aki tökéletes
szerkezetben beszél, de mondjuk tele van beszédhibával?
Zajdó Krisztina: - Igen. A nyelvtani szerkezet lehet
tökéletes, de ennek ellenére beszédzavar fönnállhat.
Mv.: - És van a fordított eset is nyilván.
Zajdó Krisztina: - A fordított eset is elõfordul. Nagyon
tiszta beszédhangok, gyönyörû beszédképzés, kitûnõ
artikuláció, de a nyelvtani szabályokat nem ismerte fel még
kellõ szinten.
Mv.: - És mondhatjuk azt, hogy az utóbbi esetnél van a
kevésbé intelligens gyerekkel dolgunk?
Zajdó Krisztina: - Nem feltétlenül. Késõbb nagyon rövid
idõszak alatt, akár hetek alatt rákaphat a gyerek a nyelvtani
szabályokra. Ez fõleg akkor fordul elõ, amikor iskolába megy
és ott tudatosítanak benne bizonyos nyelvtani szabályokat. Elõször
még játékos formában, késõbb pedig a nyelvtan tanulásával.
Vannak olyan emberek, vannak olyan gyerekek, akiknek a szabályok
tudatosítása segít. Tehát tudják alkalmazni a száraz
szabályokat. Vannak ugyanakkor olyan gyerekek, akiknek a világon
semmiféle segítséget nem nyújt az, hogy õk tudják,
hogy egy alanyt, egy állítmányt, egy tárgyat, egy határozót
meg a jelzõt kell bizonyos sorrendbe rakva képezni.
Mv.: - Az imént hallott Zajdó Krisztina nyelvész köszöni
sokak jelentkezését a Budapesti Mûszaki Egyetemen folyó
gyermeknyelvi felméréshez. Még elfogadják olyan gyerekek
jelentkezését, akik 1998. márciusában Budapesten vagy
környékén születtek. Jelentkezni a 463-1886-os telefonszámon
lehet.



Mv.: - Városlõdön itt a park kellõs közepén egy hatalmas
erdõben nagy a zsivaj, lárma és most egy pillanatnyi csönd
lett, mert a gyerekek elmentek. Mi is ez itt?
Lipták Ildikó, a tábor vezetõje: - Ez a Kerekasztal 10.
éve futó és 12. tábora. A Kerekasztal egy színházi nevelési
központ elsõsorban. Arra szegõdött a társulatunk 10 évvel
ezelõtt, hogy igyekszünk majd olyan színházi produkciókat
létrehozni, amik nemcsak önálló elõadások, gyerekek
részére, hanem kapcsolódik hozzájuk feldolgozó program is, a
drámapedagógia eszközeit felhasználva.
Mv.: - Lipták Ildikó egyébként színész,
drámapedagógusként alapító tag.
Lipták Ildikó: - Elsõk között voltunk ez való igaz, de
azért azt tudjuk, hogy vannak rajtunk kívül nagyon sokan az
országban, akik az õs drámapedagógusok közé tartoznak, akik
akkor is alkalmazták ezt az iskolamunkájukban, amikor ez még
sem divatos nem volt, sem kötelezõ, sem ajánlott.
Mv.: - Akkor még színjátszó csoportnak hívták õket.
Lipták Ildikó: - Igen, színjátszó csoportnak, de azért
vannak olyanok akik az órai munkába is bevonták a
drámapedagógia eszközeit és használták. De valóban
onnantól kezdve, hogy már elkezdett kialakulni ennek a
terminológiája, a jól ismert eszközrendszere, onnantól kezdve
azért a Kerekasztal ott van a pályán.
Mv.: - Ebben az évben már kötelezõ a drámaoktatás. Itt a
táborban olyasmiket is csináltatok, amiket majd fel tudnak
használni év közben? Mit csináltatok itt tulajdonképpen?
Lipták Ildikó: - Választottunk egy nagy közös témát az
egész hétre. Mindannyian itt a kollegáimmal elolvastuk a Hárun
és a mesék tengere címû regényt, ami tulajdonképpen
gyerekeknek és felnõtteknek szóló regénye. Ezt nem
feldolgoztuk, ezt nem megcsináltuk a gyerekekkel, hanem ezt
alapul vettük, alaptörténetként kezeltük és minden napnak a
témája valamilyen módon kapcsolódott ehhez a regényhez.
Mv.: - Mit akar ez a regény adni a gyerekeknek, vagy
számotokra mit jelentett, amit át akartatok adni?
Lipták Ildikó: - Valóban minden napnak más lett a témája,
úgyhogy igazából ez egy nagy kerettörténet volt, így aztán
játszottunk a családi problémáktól az antidemokráciákon át
a demokráciákig a boldogulástól a boldogtalanságig nagyon sok
mindenrõl.
Mv.: - Olyan témák, amelyek érinthetik a gyerekek
mindennapjait?
Lipták Ildikó: - Feltétlen ilyeneket választottunk, igen,
tehát az elsõ napon például megismerkedtünk azzal a
családdal, akik egyébként ennek a regénynek a fõszereplõi
és hát náluk történetesen egy olyan nehézséggel indul a
regénybeli életük, hogy az anyuka elhagyja a családot és ott
marad a apukával egy kis kamaszgyerek és történik velük
innentõl kezdve mindenféle kalandos dolog.
Mv.: - Ennek a drámának az is a lényege, nemcsak itt a
táborban, hanem egyáltalán, hogy megélhetnek a gyerekek olyan
szituációkat, amelyek velük elõfordulhatnak az életben?
Lipták Ildikó: - Természetesen, sõt elsõsorban errõl
szól és hogyha esetleg netán még nem fordult elõ velük, de
lehet, hogy elõ fog fordulni. Természetesen nekünk arra is fel
kell készülnünk, hogy úgy dolgozzuk fel, hogy annak a
gyereknek is hasznos és jó legyen a közremûködése ebben,
akivel esetleg megtörtént az, hogy elváltak a szülei vagy
tönkrement a családi életük, de olyan is, akinek mondjuk csak
ott van a mindennapjaiban, hogy fél ettõl. Ha nem is azért,
mert neki otthon zûrös a családja, hanem azért mert látja,
hogy az osztályának már a kétharmada túl van a váláson.
Mv.: - Érzékenyebben értheti vagy láthatja mások
problémáját?
Lipták Ildikó: - Igen, pontosan errõl van szó.
Mv.: - Azt hiszem, hogy nagyon fontos lehet a drámatanár
személyisége.
Lipták Ildikó: - Aki drámatanárságra adja a fejét annak
feltétlenül rendelkeznie kell azzal az eszköztárral, hogy
képes legyen õ maga is megnyílni a gyerekek elõtt, hogy
legyen kedve játszani és legyen bátorsága is játszani. Ez
nagyon sokszor nehézségeket okoz még mondjuk egy ilyen
drámakurzus során, amikor tanulják a tanárok a dráma
eszközeit. De nagyon nagy örömmel látjuk, amikor végre
sikerül levetkõzniük a tanároknak a gátlásaikat és
nekiállnak játszani és rájönnek, hogy hát valószínûleg
nekik is ezek lesznek a legkedvesebb óráik mostantól az
iskolában.



Homolai Károly a Gárdonyi Géza Általános
Iskola igazgatója: - A színház jelentõs elemei megjelennek
a tanítás folyamán is. Megjelenik egy jól felelõ gyerek
részérõl. Ad abszurdum azt mondom, hogy egy olyan gyerek, aki
kevésbé tudja a tananyagot, de nagyon tud beszélni, ráadásul
szimpatikussá tud válni a tanárnak, õ lehet, hogy egy
tehetséges színész. Tehetség kell ahhoz is, hogy egy
rendkívül unalmas órát a tanár a figyelem fenntartásával a
gyerek kedvének a megõrzésével tudjon végigvinni és
végigvezetni. Ugyanakkor a másik oldalon a dolognak pedig, hogy
a diákszínjátszásnak évszázados hagyományai vannak
Magyarországon, amit részben életben tartottak, részben
különbözõ okok miatt eltöröltek vagy elfelejtettek.
Tehetséges és vállalva, hogy kevésbé tehetséges gyerekekkel
ezt próbáljuk már 10 éve életben tartani.
Mv.: - Te jársz színjátszó szakkörbe is?
- Jártam egy-két éve és én is nagyon élveztem, nagyon
kedves az Otta Kati néni aki ezt színjátszókört tartja.
Rendkívül kedves, megértõ és tényleg az embernek már
bizalma lesz hozzá.
Mv.: - Akkor miért nem jársz most?
- Nagyon sok a különórám és ez már sajnos nem férne bele
a napomba, pedig én mindig nagyon akarok.
Mv.: - És akkor mikor tanulod meg a verseket, amelyeket aztán
különbözõ mûsorokban elõadsz?
- A verseimmel úgy vagyok, hogy estefelé, ami elõtt
lefekszem elmondom egypárszor, aztán mikor hazajöttem, akkor is
elmondom anyukámnak.
Mv.: - Te magyar órán is szoktál szerepelni?
- Igen. Régebben meséket is mondtam az osztálynak fejbõl
és hát.
Mv.: - Régebben, hát 4 éve jársz iskolába.
- Igen, harmadikban, valahogy úgy negyedikben egy kicsit
talán kevesebbet mondtam, mert ugye több a tananyag és akkor
nem volt sajnos rá idõ.
Mv.: - De biztosan van valami életcélod a verssel meg a
szerepléssel kapcsolatban?
- Nekem az a célom, hogy az embereket boldoggá tegyem.
Mv.: - Hú ez nagyon szép mondás volt.
- Meg hogy tényleg azoknak, akiknek nagyon sok a gondjuk, meg
a bajuk azokat egy kicsit fölvidítsák ezek a versek, amik a
legtöbb esetben ilyen kisgyerekekrõl szólnak.
Mv.: - Ha egyszer majd pályát kell választani a szereplés
lesz a legfontosabb?
- Igen, szeretnék valami olyan munkát választani, ahol lehet
sokat szerepelni. Gondolkoztam a színészségen, aztán akarnék
írni könyveket is amiben verseim vannak, ilyeneken gondolkoztam
még.
Mv.: - És írtál már verset?
- Igen, az elsõ versemet azt még elsõs koromban írtam, a
tél és a nyár. Ez még egy kicsit olyan csiszolatlan, de hát
olyan jó nagyon.