- Anya.
Mv.: - És miket?
- A rút kiskacsa, a Hófehérke és a hét törpe,
Mv.: - Mindig mesél anya?
- Nem mindig.
Mv.: - Miért nem mindig?
- Azért, mert van amikor dolgozik és nem ér rá és fél tíz
után vagy éjfél után már nem akar mesélni, mert akkor fekszik
le.
Mv.: - Miért olyan késõn fekszel le?
- Azért, mert korábban nem bírok elaludni még, mert apától
tanultam el.
Mv.: - Mit tanultál el apától?
- Azt, hogy õ is késõn feküdt le és akkor én is ezt
elkezdtem.
Mv.: - Na de apa felnõtt, te meg gyerek vagy.
- Tudom, csak azért mert õ is elkezdte, mert én tiszta
apa vagyok.
Mv.: - Ha ilyen késõn fekszel le akkor mikor szoktál
fölkelni?
- Fél tízkor vagy pedig 11-kor.
Mv.: - De ha ilyen késõn kelsz fel, akkor az óvodában már
rég minden játéknak vége van mire beérsz.
- Csak akkor szoktam fölkelni, mikor nincs óvoda.
Mv.: - Különben hétköznapokon rendesen jössz óvodába,
akkor mint a többiek.
- Akkor van már fél kilenc, de azért nem 11-kor kelek.
Mv.: - De akkor ezeken a hétköznapokon korábban is fekszel le,
akkor miért nem mesélnek neked?
- Azért mert anyu akkor mindig sokáig dolgozik.
Mv.: - Mit dolgozik anya, mit csinál?
- Takarít, felmos, söpör, ablakot tisztít.
Mv.: - Otthon vagy valahol máshol?
- Máshol, a munkahelyén.
Mv.: - És apát nem lehet megkérni, hogy meséljen neked?
- Nem, mert nem tudok odafigyelni, azt mondja.
Mv.: - Apa azt mondja, hogy nem tudsz odafigyelni a mesére, anya
mégis mesél neked, hogy lehet ez?
- Nem tudom, mert anyu tudja, hogy odafigyelek, apa meg nem.
Mv.: - Itt az óvodában oda tudsz figyelni a mesére?
- Igen.
Mv.: - Könyvbõl mesélnek az óvó nénik vagy a fejükbl?
- Könyvbõl, de apu tud a fejébõl.
Mv.: - Az milyen?
- Úgy, hogy van amit, a nyúl és a sünt ki tudja gondolni a
fejébõl és akkor úgy meséli, nem könyvbõl.
Mv.: - Jó az, ha úgy mesél apa?
- Igen.
Mv.: - Melyik mesét szereted jobban hallgatni, amelyiket az
emberek a könyvbõl vagy amelyiket a fejükbõl mesélik?
- Amiket a könyvbõl.
Mv.: - Miért jobb az?
- Mert ha valamit elrontanak benne, akkor a könyvbõl ki lehet
javítani, fejbõl meg nem nagyon.
Mv.: - Ki szokott neked otthon mesélni?
- A testvérem.
Mv.: - Miket szokott õ mesélni neked?
- Az elveszett barátságot.
Mv.: - Mindig ugyanazokat a meséket meséli?
- Nem. Szokott népmeséket is.
Mv.: - Melyik a kedvenc meséd?
- A Zsófi és a zokni.
Mv.: - Hogy lehet valaki zokni nyúl is meg Paprika Jancsi is?
- Azért, mert régen Paprika Jancsi volt, csak odaadták õt
valakinek és akkor elment onnan és az anyukája a Zsófinak
összerakta azt a zokni nyulat.
Mv.: - Anya, apa nem szokott neked mesélni?
- Szokott, ha éppen az Ancsi nem ér rá.
Mv.: - Anya, apa mit mesél neked?
- Amit kérek.
Mv.: - És mit szeretsz tõlük kérni?
- Szép meséket.
Mv.: - Ma vannak királyok meg királylányok?
- Más országban.
Mv.: - Ezek a más országban lakó királyok meg királylányok
pont olyanok, mint amilyenek a magyar népmesékben vannak?
- Nem. Azok rendes ruhában járnak és nincsenek ilyen grófok
meg ilyenek.
Mv.: - Miért szereted te a királyokat meg a királylányokat?
- Csak az olyanokat szeretem, amelyikek mesékben vannak.
Mv.: - Te magad szoktál kitalálni mesét?
- Igen.
Mv.: - Milyen mesék ezek, mirõl szólnak?
- Van egy pötty, meg egy pitty.
Mv.: - Ezt te magad kitaláltad, elmondtad valakinek, õ
leírta vagy hogyan született ez a mese?
- Úgy, hogy egyszer kértem aput, hogy este meséljen, de nem
mesélt és mondtam neki, hogy meséljen, még egyszer mondtam neki
és akkor mondta, hogy volt egyszer egy pötty, meg volt egyszer egy
pitty, kisebb volt mint pötty.
Mv.: - És ebbõl te kitaláltál egy egész mesét.
- Igen. Úgy van, hogy a Pitty nem akarja bevenni a gyógyszert
és a Pötty megmutatja neki, hogy hogy kell bevenni.
Mv.: - Ez a Pitty meg ez a Pötty ezek kicsodák, micsodák?
- A Pötty az már nagyfiú, a Pitty az meg kicsi és még nem
egészen kör alakú.
Mv.: - Hogyan találod ki ezeket a meséket, segít benne valaki?
- Van amikor úgy, hogy valamibõl veszek ki, énekbõl vagy
pedig a versekbõl.
Mv.: - Szoktad másoknak is mesélni a saját kitalálású
meséidet?
- Nem, azt csak akkor szoktam magamnak mesélni, amikor
unatkozok.
Mv.: - Hangosan meséled magadnak a saját mesédet?
- Nem. Magamban mondom.
Mv.: - Az óvodában mi a kedvenc meséd?
- A Hamupipõke.
Mv.: - Miért szereted ezt a mesét?
- Mert ez olyan izgalmas. Például Ágota most a Hamupipõkét
mesélte el.
Mv.: - Ágota nem egy óvó néni, hanem egy kislány. Nálatok
gyerekek mesélnek?
- Igen, most azt mondta Emese néni, hogy most jelentkezhet, aki
szeretne mesélni és most Ágota jelentkezett és õ mondott
egy mesét. Mindennap szoktak mesét mondani a gyerekek meg
néha az óvó nénik is meg a kazettáról.
Mv.: - Ugyanúgy mondta el Ágota a mesét, mint ahogy a felnõttek,
az óvó nénik mondják?
- Igen, de mindig szünetet tartott benne.
Mv.: - Melyik mesét jobb hallgatni, ahogy az Ágota mondja vagy
ahogy az óvó néni?
- Az óvó néni. Mert az Ágota mindig kihagy valamit.
Mv.: - Könyvbõl olvasta nektek a mesét?
- Nem, fejbõl.
Mv.: - Hogy lehet fejbõl mesét mondani?
- Mert õ már megjegyezte, amit a mamája olvasott és azt
el kell mesélni. Ágota még nem tud olvasni.
Mv.: - Te már tudsz olvasni?
- Igen.
Mv.: - Óvodás létedre megtanultál olvasni?
- Igen. Mert sokat kérdeztem és akkor láttam a betûket és
akkor megtanultam.
Mv.: - Minden betût ismersz?
- Hát nem mindegyiket.
Mv.: - Akkor hogyan tudsz olvasni, hogyha nem ismered
mindegyiket?
- Csak egyet nem ismerek.
Mv.: - Melyik az?
- Az L és Y. azt nem tudom melyik betû, azt í-nek ejtik azt
hiszem.
Mv.: - Szoktál magadnak olvasni?
- Igen.
Mv.: - Miket?
- Mondjuk a Hamupipõkét, vagy a Hófehérkét. Az a legjobb, a
Hófehérke a könyvemben. Az a legjobb kép benne meg az
olvasmány. Abba nincs Ly betû.
Mv.: - Mennyi ideig tart elolvasni egy mesét?
- Mondjuk egy óra nekem, mert nem tudok annyira gyorsan olvasni,
mint a papa.
Mv.: - Mindennap szoktál olvasni?
- Nem mindennap. Mondjuk kedden és csütörtökön mindig
szoktam meg pénteken.
Mv.: - Miért pont ezeken a napokon?
- Mert a hétfõ akkor nincs semmi, meg csütörtökön sem, meg
pénteken sem. Kedden meg szerdán mindig van valami.
Mv.: - Mik vannak ilyenkor?
- Kedden mindig feladatlapot csinálok, szerdán meg megírom a
szolfézsomat és rajzolok.
Mv.: - Nagycsoportos óvodás létedre így be vannak osztva
otthon a napok, hogy egyik nap ezt kell csinálni otthon, másik nap
azt kell?
- De azért néha pihenni is szoktam.
Mv.: - Ki osztja be ezeket a feladatokat, amiket meg kell
csinálnod?
- Én, mert én szeretek feladatlapot csinálni, meg ilyesmi.
Mv.: - Apa nem szokott ezért szólni?
- Nem, mert szereti ha tanulok vagy olvasok vagy feladatlapot
csinálok és utána megvacsorázunk és végül alszom. Olyankor
például a papám mindig simogat meg addig nézi a híradót, addig
én lefekszek az ölébe és õ simogat.
Mv.: - Szoktak-e neked otthon mesélni?
- Igen.
Mv.: - Ki szokott?
- Apukám, meg a testvérem, amikor papám nézi a vizilabdát.
Mv.: - Miket mesélnek neked?
- Például a Kis királyfi most van, meg a Kis emberke, meg a
Kis mogyoróbele.
Mv.: - Miért szereted ezeket a meséket?
- Mert attól tudok fejlõdni, azt mondta a papa.
Mv.: - Hogyan tudsz attól fejlõdni, egy mesétõl hogy lehet
fejlõdni?
- Hát ezt nem tudom. Papa mondta.
Mv.: - Mindenki fejlõdik a mesétõl?
- Hát nem mindenki.
Mv.: - Te miben változtál a meséktõl?
- Én nem változtam, azt mondta a papa, hogy csak nagykoromba
fogok, de hogy mitõl?



Mérei Ferenc pszichológus, a könyvek szerepérõl beszél a
kisiskolások életében - hangfelvételrõl.
Mérei Ferenc: - Az olvasásnak egy új funkciója jelenik meg.
Az ideálkeresés, az ideálválasztás. A gyereknek a
környezetében is vannak emberek, akik viselkedési mintát
képviselhetnek számára. Csakhogy ezekhez gyakran konfliktusok
tapadnak. A kalandregények hõsei azok, akik képviselik azokat a
tulajdonságokat, amelyekbe a gyerek könnyen beleélheti magát.
Az ideálválasztásnak ebben a keresésében kiemelkednek
mindenek elõtt maguk a gyerekhõsök. Az irodalmi mûveknek, a
regényeknek azok az alakjai, ahol egy gyerek hordoz olyan
tulajdonságokat, amelyet az olvasó saját magának kíván.
Egy 8 éves fiú beszél az olvasmányairól.
R.: - Miért tetszett neked a A Pál utcai fiúk?
- Pál utcai fiúk? Mert olyat szoktunk játszani, mint amilyet
ott csináltak. Van egy beosztásunk. Játékból például az
Ági fiú. Én meg pontosan lány. Akkori korban játszódik a
játékunk, amikor még a török pogányság uralkodott
Magyarországon. Sok-sok kalandjuk van, mert a törökök nem
szeretik õket emiatt, hogy miért nem pártolnak hozzájuk.
R.: - Azt mondtad, hogy olyat játszotok mint a Pál utcai
fiúkban. Ez miért olyan?
- Azért mert itt is gyerekek harcolnak.
Mérei Ferenc: - Ez a 8 éves különös dolgot csinál az
olvasmányaival. Sûríti õket. Nem mondja ki a beszéd közben,
hogy az Egri csillagok témáját dolgozza fel, de valójában sûríti
a Pál utcai fiúknak a fõ elemeit és az Egri csillagoknak azt a
vonását, hogy gyerekhõsei vannak. Úgy érzi, hogy ezek a
könyvek mind róla szólnak. Gyerekhõsökrõl szólnak, tehát
saját magáról. Olyan gyerekhõsökrõl akik különleges
helyzetekben, különleges módon helytálltak, tehát
megvalósították azt az ideált, amit õ kitûzhetett maga
elé. De az ideálkeresésnek ugyanebben az idõszakában érdekes
motívumként jelenik meg a gyerekek olvasmányaiban az
együttérzésnek az érzelmességnek az igénye.
Egy általános iskolás leány beszél olvasmányairól,
köztük a Twist Oliverrõl.
- Egyáltalán nem szeretem azokat a regényeket, ahol ilyen
kisfiúkat vagy kislányokat kínoznak, mert tulajdonképpen ezt
már kínzásnak lehet nevezni és a kis Oliver is sokszor olyan
rossz társaságba kerül, hogy nekem mindig majd megszakadt a
szívem. Amikor a kisfiú el akart szökni, de nem sikerült neki
meg amikor elküldték õt lopni, akkor hát néha nekem
sírhatnékom is volt, de általában ilyenkor vissza szoktam
tartani. Különben nagyon szomorúnak tartom ezeket a részeket.
Sokszor elképzeltem, hogy valaki, aki ilyen rossz körülmények
között él vagy nincsenek szülei, hogy felneveltem volna.
Persze én még nem lennék képes ilyesmire, de megpróbáltam
volna.
Mérei Ferenc: - A gyerek érzelmei nagyrészt kötetlenek.
Keresõk. Általános érzékenységként jelennek meg.
Átszínezik a képzetáramlást, tárgyat keresnek. Ilyen
tárgyai az érzelemnek ezek a regényalakok, akik
gyermeksorsukkal felkeltik a részvétet, az együttérzést, az
igazságra való fogékonyságot. Ebben az életkorban a gyerekek
kívánják, hogy az olvasmányaik meghassák õket. Pontosabban
olyan olvasmányokat is keresnek, amelyektõl esetleg könnyekre
fakadnak. Nemcsak a lányok, a fiúk is. De a fiúk általában
rejtegetik ezt az igényüket és ezért ez náluk sokszor
áttételesebben érvényesül.



- Nagyon szeretek olvasni és nagyon sokat szoktam.
Mv.: - Miket olvasol te nyáron?
- Nagyon szeretem a csíkos könyveket és most az egyik
kedvenc íróm Marcet és tõle szeretnék több mûvet is
elolvasni.
Mv.: - Ezek a csíkos könyvek ezek lány könyvek, egészen
fiatal tini lányoknak szólnak, mert nem ismerem õket.
- Igen, ez ilyen 13-14 éves lányokról szól. Korombeli
lányoknak írják õket.
Mv.: - Milyen történetek, mirõl szólnak, hogy végzõdnek?
- Változóak teljesen. Általában barátságról, szerelemrõl
szólnak és nagyon sok ilyen csíkos regény szól a
pályaválasztásról is.
Mv.: - A csíkos könyvek és Marcet regényei hogy férnek
össze?
- Mindkettõ a szerelemrõl szól és nagyon szeretek a
szerelemrõl olvasni és érezni is szeretem ezt az érzést, mert
szerintem az embernek nemcsak az ilyen komoly regényekre van
szüksége, hanem ami könnyebb szórakozást nyújt és ilyenek a
csíkos könyvek számomra.
Mv.: - Te szerelmes típus vagy, romantikus típus?
- Szerintem igen. És nyáron szerintem még jobban, több
lehetõség tárulkozik az ember elé.
Mv.: - Az olvasás éve a gyerekeké is.
Kertész Gyuláné könyvtáros: - Én elsõsorban a
debreceni emlékeimet tudom most elõvenni. A megyei könyvtárnak
volt egy külön gyerekkönyvtára, ahol egy csodálatos néni
volt és amikor te gyerekkönyvtárba jártál, akkor voltam én
is gyerekkönyvtáros ennek a csodálatos Annuska néninek a
társaságában. Rengeteget olvastak a gyerekek. Nagyon érdekesek
voltak az olvasmányok. Többek között Cserhalmi Gyuri is oda
járt még akkor a mi gyerekkönyvtárunkba. Õ és a
barátai is nagy Verne falók voltak. Nagyon vigyáztak a
könyvekre, mi pedig képzeld el, belakkoztuk a könyveket, mert
kevés volt a pénzünk, viszonylag kevés példányszámban
tudtuk megvásárolni és hogy jobban óvjuk a könyveket,
védjük, tiszták legyenek, ezért belakkoztuk a könyveknek a
borítóját és így védtük és több gyereknek tudtuk odaadni.
Nyilván a televízióval is összefüggött, hogy sokkal több
gyerek sokkal többet olvasott és hát a maihoz viszonyítottan
viszonylag kevesebb volt a választék a könyvtárban.
Mv.: - Mit ért a Kati néni azon, hogy nagyon sokat olvastak a
gyerekek? Ez mit jelent, mennyit olvastak?
Kertész Gyuláná: - Ez azt jelentette, hogy szinte
könyvfalók voltak a gyerekek. Én emlékszem az öcsém is ebben
az idõszakban hihetetlen mennyiséget olvasott. Elõfordult
olyan, hogy egy Verne könyvet egy jó tanuló és sokat tanuló
gyerek is 4-5 nap alatt elolvasott. Mondjuk egy Nemo kapitányt,
ami terjedelemben vastagabb az egy hosszú idõ volt, az egy ilyen
10 napos idõszakába került a gyereknek, de a Fekete István
könyveket, a Verne könyveket a Cooper könyveket, amiknek sajnos
ma már lement a divatja, ezeket hihetetlen mennyiségben
olvasták és utána a lányok pedig elkezdték a lányregényeket
olvasni. Tehát mi csináltunk ilyen vizsgálatokat. Volt olyan,
hogy egy-egy gyereknél néha azt mutattuk ki, hogy havonta 4
könyvet is elolvasott, ami borzasztó sok, ha azt nézzük, hogy
tanulási idõszakban akkor még ugye nem volt ennyi szakkör és
a gyerekeknek az elfoglaltsága kevesebb volt, meg televízió se
volt, de aki egy hónapban, általános iskolában 4 könyvet
elolvas az nem kevés.
Mv.: - Hogyan változtak meg a gyerekeknél a
könyvtárbajárási szokások? Mi változott az elmúlt 10
évben?
Kertész Gyuláné: - Az egész társadalomra jellemzõ egy
ilyen praktikum. Én azt vettem észre, hogy folyamatosan ez alatt
a 10 év alatt csökkentek azok az olvasmánykeresések, amiket a
gyerekek azért olvasnak el, mert szeretnének egy-egy íróval,
egy-egy könyvvel megismerkedni. Hanem vagy hallottak valamirõl
vagy olyan feladatot kaptak, ami érdekli õket, tehát elsõsorban
a praktikum oldaláról kezdtem látni, hogy a gyerekek a könyvet
keresik. A másik, ami nagyon-nagyon fájt nekem, hogy a
szépirodalomról átcsúszott az úgynevezett ismeretterjesztõ
irodalom felé a gyerekek érdeklõdése, ami nagyon hasznos és
nagyon jó dolog és tulajdonképpen az iskolai tanulmányaiban
ezt díjazták a kollégák is és ezt tudták a gyerekek
használni, de alig tudtam néha egy-egy szépirodalmi könyv
elolvasására rábeszélni a gyerekeket, pedig a magyar
tanításban, a szókincs, a stílus fejlesztésében ezeknek
hihetetlen nagy szerepe volt. Szóval nagyon kevés volt a
szépirodalmat olvasó gyerek. A könyvtárhasználatban pedig
még egy érdekes dolgot vettem észre, hogy éppen azért, hogy
az ismeretterjesztõ irodalom került elõtérbe, nem egész
könyvet olvastak el, hanem csak a feladatul kapott vagy az õket
érdeklõ, vagy a televízióban vagy itt-ott hallott részletet.
Tehát szép lassan megszûnt az egész könyv elolvasására
való igény nagyon sok gyereknél, hanem egy-egy fejezetet,
egy-egy szakaszt, vagy az õket érdeklõ részt olvasták csak
el. Nagyon-nagyon el kellett beszélgetni egy gyerekkel
egy-egy könyv szépségérõl és nagyon ismerni kellett és a
könyvtárosnak ebben van nagyon nagy szerepe, mert hogyha fel
tudta ismerni egy gyereknél, hogy mi érdekli. Hogyha például a
lírai dolgok érdekelték akkor egy Fekete István könyv
elolvasásával csodálatosan szép részéket felolvasva nekik
rá tudtam venni. Vagy ha az izgalmakat keresték akkor egy
Szent-Iványi Kõbaltás emberét oda tudtam neki adni, tehát ha
a könyvtárosnak volt ideje és a gyereket ismerte, akkor el
tudta vinni az egész könyv elolvasása felé. De a jellemzõ
szokás tényleg, az amit említettél, hogy ami a társadalomra
jellemzõ az a villanásszerû gyors felhasználás. A mi iskolai
könyvtárunkba azért ez is jellemzõ volt, hogy naponta 40-50, sõt
60 gyerek megfordult és ezek közül nagyon sokan voltak azok,
akik nemcsak szünetben, hanem délután, amikor már
megebédeltek, ott maradtak és egy-egy feladatot hosszabb ideig
ott az iskolában oldottak meg az iskolai könyvtárban, vagy
belelapozgattak. Ez ha nem is hosszabb ideig, de egy olyan
félóra, háromnegyed óra ott tartózkodást jelentett.
Mv.: - Amirõl beszélünk az borzasztóan függ a könyvtáros
személyétõl, magától az iskolától és magától a
könyvtár adottságaitól is.
Kertész Gyuláné: - A mi iskolánkban ezek mind adottak
voltak. Adott volt egy vezetés, aki nagyon-nagyon fontosnak
tartotta a helyét, szerepét, kapcsolatát az iskolának a
könyvtárral és borzasztó fontosnak tartották a pedagógusok
azt, hogy a gyerekek nagyon sokat használják a könyvtárat. Ez
a matematikustól, fizikustól, kémikustól kezdve a humán
tárgyakat oktatóig ez minden pedagógusra jellemzõ volt és ami
a gyerek szempontjából nagyon fontos volt, hogy a pedagógus
kompenzálta a gyerek munkáját a könyvtárban. Tehát az
egésznek a hangulata, annyira benne volt az iskolában a
könyvtár, hogy a gyerekek természetesen éltek benne és a
pedagógus is, ha lyukas órája volt, akkor rögtön a
könyvtárba jött. Tehát nagyon sok múlik azon, hogy milyen
hangulata van, mennyire tolják bele az iskola életébe. De ennek
az elhelyezéstõl kezdve mindenben szerepe van, mert hogyha egy
olyan helyre teszik az iskolában a könyvtárat, ami nehezem
megközelíthetõ. Nálunk az aulából nyílt. Hát az összes esõs
napon, az összes kellemetlen idõjárásos napon, de még amikor
nagyon meleg volt, vagy amikor a gyereknek a legkisebb feladata
volt azon ment keresztül. Rögtön ott volt, rögtön látta és
énnekem tényleg nagyon szerencsém volt, hogy ilyen helyen
dolgozhattam.


