


R.. - Sportolnak a gyerekeitek?
- Igen, mind. Hát a középsõ fiam fut, biciklizik, énnekem
rendszeresen úsznom kell, mert csipõ gondom van, viszem õket, a
nagyfiam is fut, a férjem rendszeresen napi futó. Úgyhogy a
kislány a leglustább, most ebben a 14-15 éves korszakában,
vele veszekszem sokat, mert aerobikra is jártunk, mert
futóversenyekre, meg mindenfélére. Most kimegyünk, futunk,
vagy biciklizünk vagy a barátaival, vagy Cilivel megy el a
város másik végébe a barátjához, tehát...
R.: - Te azért nem láttad fontosságát, hogy egyesületben
sportoljanak?
- De nagyon fontosnak találtam, nem találtam meg azt a
helyet, mert például a középsõ fiam fantasztikusan ügyes,
tehát mozgásában, úgy általában ilyen gumigyereknek
mondanám, hogy szaltózott, meg fejen állt, meg kézen állt,
meg tényleg egy olyan kis badis, de a város másik végére
kellett volna hordanom azért, hogy egy torna szakosztályba, vagy
egy megfelelõ sportra. Én meg az úszással, a biciklivel, volt
ovis torna, volt iskolai torna, tehát azért próbáltuk ezeket a
dolgokat vagy kosár, vagy ami tetszik.
R.: - Zsuzsi neked van ilyen dilemmád, sport, zene, képzõmûvészet,
mi legyen a gyerekekkel, mi fér bele a napba?
- Hát igazából én fiatal koromban úszó voltam, úgyhogy
nekem ez szívügyem volt, hogy a gyerekek tudjanak úszni,
meg hát a Balaton miatt is, oda járunk nyaralni.
R.: - Tehát te sportszerûen úsztál?
- Igen. Úgyhogy úszni megtanítottam õket, meg jártak is
tanfolyamra, úgyhogy szerencsére mind a kettõ elég jól tud
úszni. Ez nem merült fel, hogy versenyúszót faragjanak belõlük,
úgyhogy tényleg ilyen élvezet szintjén. Hétvégén, ha
belefér, akkor szinte mindig megyünk uszodába és nagyon
szeretnek járni. Ezen kívül a kisfiam, az egy ilyen teljesen
véletlen ismeretség folytán, egy férfi mondta nekem, hogy
dzsudózni nem akar-e járni? Hát próba szerencse, elmentünk.
Én nem nagyon hittem benne, mert a kisfiam, az egy ilyen hajlamos
a lustaságra és annyira belejött, annyira szeret járni,
hetente háromszor jár és teljesen odavan érte. Úgyhogy ez
szerencsésen alakult. A többi, énekkar, szintén én is
énekkarba jártam fiatal koromban, többe is egyszerre. A
kislányomnak és a kisfiamnak sajnos nincsen annyira jó
hallása, mint reméltem, de a lányom lelkesen jár énekkarba, sõt
az iskolában van egy színjátszó kör és abba is. Úgyhogy
inkább õ választotta ki, hogy mit szeretne. Tehát az,
hogy én ott erõltettem, hogy ússzanak, az annyira nem jött be,
hanem inkább, amit maguk választottak.
R.: - Amit maguk választottak, mondjátok, de azért kiderül,
hogy hát én úszó voltam, tehát a gyereknek meg kell tanulni.
Én imádom a zenét, tehát a gyereknek, hogy van ez?
- Valahol a barátoknak a hatását nagyon látom, tehát
nálunk most mondtátok a dzsudót ugye õk is dzsúdóztak,
tehát nálunk is végigment ez a triatlon, meg a stb. de
mindegyik a barátnak a csábítására, tehát én valamit
kitaláltam, akkor hordtam, az nem tetszett, de ha jött egy jött
egy barát, hogy gyere táncolj velem, mert nincs párom,
versenytánc, akkor rögtön és akkor csinálja addig, amíg
fontos neki. És ez is nagyon jó.
- De itt valahol vannak alapgondok, a zene, a tánc, a mozgás
tehát ez, amit a gyerek kezdettõl meg kell, hogy kapjon akár
otthonról, akár az iskolából és aztán õ eldöntheti,
hogy melyikkel egészíti ki az életét, vagy melyiket csinálja
olyan formában, vagy olyan szinten, ami neki fontos.



R.: - Milyen edzésre jársz?
- Karate.
R.: - Hány éves vagy te?
- Hét.
R.: - Honnan jött az ötlet, hogy karatézzál?
- A barátomtól.
R.: - Mire jó ez a karate?
- Hát hogyha például az utcán megtámadnak, akkor megvédd
magad és megsemmisítsd a támadót.
R.: - Mit jelent az, hogy megsemmisíteni?
- Hogy amikor õ megtámadott, én visszaütök és
azután egy kis idõre már nem kell vele foglalkoznom.
R.: - A karatéban te támadsz, vagy elõször védekezel?
- Elõször védekezem.
R.: - És nem kell senkit megsemmisíteni ugye?
- Hát hogyha megtámadnak, akkor meg lehet.
R.: - Támadtak meg már téged az utcán?
- Még nem.
R.: - És benn, a karate edzéseken csináltok olyan
gyakorlatokat, mintha megtámadnának?
- Igen.
R.: - És hogyan kell erre felkészülni, hogy ezeket
kivédjed, miket csináltok ehhez?
- Elõször bemelegítünk, utána átvesszük gyakorlatokat
és csak utána, amikor már bemelegedtek az izmaink.
R.: - Ha most te kimennél az utcára és valaki megtámadna
már meg tudnád védeni magad?
- Már igen. Én kaptam két piros csíkot.
R.: - És ez most mit jelent, most már te mi vagy, hogyha van
két piros csíkod?
- Ugyanaz vagyok, mint a barátom.
R.: - Te elégedett vagy evvel a két piros csíkkal vagy
szeretnél még valami mást is?
- Én tovább csinálom, hogyha nagyon ügyes vagy, akkor
fekete övnél és tíz dannál lesz vége.
R.: - Szerinted akkor te milyen iskolába fogsz járni, hány
éves leszel?
- Ötven.
R.: - Amióta karatézol mi az, ami könnyebben megy az
életedben?
- Megfegyelmezni magamat.
R.: - Mit jelent az, hogy megfegyelmezni magadat?
- Például azt is jelentheti, hogy az edzéseken ne üss
nagyot, hogy ne legyen baleset.
(zene)
R.: - Milyen a gyermekek általános egészségi állapota?
-Dr. Saracz Judit a Heim Pál Gyermekkórház
orvos-igazgatója: A kórházban azt látjuk, hogy milyen
típusú betegségben szenvedõ gyerekek érkeznek, milyen
számban érkeznek ezek a gyerekek és ezek a betegségek milyen
életkorban jelentkeznek. Én azt gondolom, hogy ha egy adott
típusú betegségbõl több jelentkezik, az nem biztos, hogy azt
jelenti, hogy annak a betegségnek a gyakorisága megnõtt. Lehet,
hogy a háziorvosok gondosabbak, jobban odafigyelnek és elõbb
észreveszik vagy többet észrevesznek egy adott típusú
betegségbõl és ennek még az enyhe formáját is
diagnosztizálják és beküldik a kórházba. Azonban azt
gondolom, itt a kérdés nem elsõsorban erre irányult, hanem
arra irányult, hogy vajon a mai fiatalok mennyire egészségesek.
Na most errõl statisztika tulajdonképpen nincsen, de a katonai
alkalmasságnál kiderül az, hogy bizony fiataljainknak jelentõs
része alkalmatlan katonának.
R.: - Ennek mi az oka?
dr.S.J.: - Én azt gondolom, hogy azért ez is összetett ok.
Az egyik az, hogy valóban a fizikai állóképességük az
rosszabb ezeknek a gyerekeknek, másrészt pedig az, hogy
tulajdonképpen õk nem is nagyon szeretnének katonák
lenni, tehát õk azért megpróbálják az összes olyan
lehetõséget, szabályos lehetõséget és talán a kevésbé
szabályosat is, hogy a katonaságot elkerüljék. De egyértelmû,
hogy gyerekeink egészségi állapota sokkal rosszabb, mint
néhány évvel ezelõtt, ez a katonai alkalmassági
vizsgálatoknál ki is derült. Más manapság az életideál. Én
még mikor gyerek voltam, akkor a tömegsportnak volt rettenetesen
nagy jelentõsége, ma már inkább az élsportot látom
támogatottnak és azt látom célkitûzésnek a gyerekek
szemében, hogy õk egy adott sportágban valamilyen
bajnokságot nyerjenek, hogy az élre törjenek, hogy elsõk
legyenek és az az öröm, amit a tömegsport jelentett, azt én
manapság nagy számban legalábbis nem látom. Ennek a
következménye, hogy nem rendszeresen sportolnak a gyerekek, hogy
nagyon sok a gerinc megbetegedés. Nagyon sok a gerincferdülés,
nagyon sok a tartási rendellenesség, nagyon sok az olyan gyerek,
aki a szabadidejének java részét nem a szabad levegõn tölti,
hanem számítógép képernyõje elõtt jó esetben. Rosszabb
esetben a tévé képernyõje elõtt és ott gyûjti be az
információkat is. És itt már azt gondolom nemcsak a fizikális
egészségrõl kell, hogy beszéljünk, hanem a mentális
egészségrõl is. A mai gyerekek egyszerûen nem olvasnak és az
információkat egyértelmûen onnan szedik, ami a tévé képernyõjérõl
árad feléjük. Tehát azok az örömforrások, amik annak
idején az olvasásból adódtak, azt gondolom, ma már nem
annyira adottak a gyerekek számára.
R.: - Hát akkor most az olvasás és az egészség között
párhuzamot vont?
dr.S.J.: - Igen. Mert a tévének rabja lenni az azt jelenti,
hogy egy levegõtlen szobában ott ülni és azt a meglehetõsen
érdekes minõségû összetételû információ
mennyiséget megkapni, amit a tévé ad. És ez egy nagyon jól elõemésztett
táplálék már, ehhez nem kell különösebben megerõltetni az
embernek magát, hogy feldolgozza, nem kell megerõltetni magát,
hogy részese legyen az eseményeknek, ezt készen kapja. És azt
gondolom, hogy aki beül és megkapja ezt a csócsát, az nemcsak
mentálisan lesz egy icipicit lustább, hanem a testében is egy
icipicit lustább lesz. Valamelyik nap éppen azon gondolkodtam,
hogy milyen érdekes a kluboknak a neve, ugye az UTE az Újpesti
Torna Egyesület, az FTC az Ferencvárosi Torna Club, szóval ez a
torna ez benne van ezeknek az egyesületeknek a nevében és ez
azt jelenti, hogy a testedzés, a testnevelés. Én sportorvosi,
nem sportorvosi, hanem sportolás elõtti orvosi vizsgálatokat is
végzek, mert hiszen ugye sportolni ma már csak úgy lehet,
hogyha a gyerekeknek van hozzá orvosi eredménye is. És azt
látom, mikor rákérdezek, hogy mit szeretnél kicsim sportolni?
Karatéznak. Gyakorlatilag karatéznak, dzsúdóznak. Ez az a
két sportág, amivel a gyerekek döntõ többsége foglalkozik, a
szülõk teljes megelégedésére és én azt gondolom, hogy ebben
az önvédelem van benne. Hogy a szülõk akkor érzik
biztonságban a gyereket, hogyha az megtanul dzsúdózni, az
megtanul karatézni, mert majd legalább megvédi magát. És
nyilván vannak olyan családok, ahol hagyományos az úszósport,
vannak olyan családok, ahol hagyomány valamilyen labdajáték
folytatása, de a magyar átlag gyerek az a küzdõsportokat
folytatja most.
R.: - Ez egy egyszerû divat, el fog múlni.
dr.S.J.: - Minden bizonnyal. Nem is tudom, hogy jó-e, hogyha
elmúlik, hiszen végül is ha mozog a gyerek és nem egy olyan
sportot ûz, ahol durvasággal, ahol egy kontakt megütéssel jár
a sport együtt, akkor én azt gondolom, a mozgáskultúrának a
folytatása az fontos és akkor csináljuk. De ma Magyarországon
biztos vagyok benne, hogy a küzdõsportok vannak az élén
azoknak a sportágaknak, amiket a gyerekek folytatnak
egyáltalán.
R.: - Ez a televíziózásból következik.
dr.S.J.: - Például.



R.: - Most mit csináltok?
- A tõlünk nagyobb öveseknek szoktunk köszönni.
R.: - Az olyan, mintha annyit mondanátok, hogy jó napot?
- Igen, ez olyan.
R.: - Mi ez a sport tulajdonképpen?
- Önvédelem hát hogy például ha az utcán megtámadnak,
akkor tudjunk védekezni.
R.: - Egy önvédelmi sport olyan, mint a karate?
- Hát olyasmi.
R.: - Egy lány miért jár ilyen sportot ûzni?
- Hát mert lehet, hogy izgalmas neki vagy hogyha például az
utcán, csak ha fiúk letámadják például, hogy elveszik a
pénztárcáját, vagy ilyenek, hogy meg tudja védeni magát.
R.: - Most idefigyelj, hogyha téged megtámadna most itt
valaki, kilépnél innen utcára, akkor tényleg meg tudnád
védeni magad, vagy elszaladnál inkább sírva?
- Megvédeném magam.
R.: - Mit csinálnál?
- Hát amiket ez ellen tanultunk, technikákat.
R.: - Mutassatok már itt valamit nekem, ketten itt vagytok.
- Itt nem szabad, mert az elsõ törvényünk tiltja. Ha
rosszul, hogy megmutatok egy ütést és rosszul csinálja meg, az
lehet, hogy baj származik belõle. És akkor mi vagyunk a felelõsek.
R.: - Nem is szoktatok soha verekedést provokálni, vagy nem
kötekedtek többiekkel, akik nem tanulnak ilyen önvédelmi
sportot, hogy bebizonyítsátok, hogy ti okosabbak, vagy
ügyesebbek vagy talpraesettebbek vagytok, mint õk?
- Nem, nem szoktunk verekedni. Nem.
R.: - Csak õrzitek magatokban a tudásotokat?
- Igen, õrizzük magunkban a tudásunkat.
R.: - Hát ezt azért nem hinném el, hogy az iskolában
mondjuk soha nem kerültök összetûzésbe akár egymással,
akár a többiekkel.
- Hát kerülünk, de nem, inkább akkor csak szóban, nem
verekedéssel.
R.: - És hány éve is jártok ide?
- Én három éve ûzöm ezt a sportot.
- Én négy éve.
R.: - Hová lehet eljutni ez alatt a három, illetve négy év
alatt? Gondolom, hogy itt ilyen öveket kell megszerezni.
Megszereztetek már valamilyen övet?
- Igen, megszereztünk egy citromsárga övet és egy
narancssárga övet.
R.: - Ezen a nyáron kaptátok meg a narancssárga övet?
- Igen, ezen nyáron kaptuk meg és ez jó érzés volt
nekünk.
R.: - Sokat kellett dolgozni érte?
- Hát kellett azért, kellett.
R.: - Ez lemondással jár a többi gyerekhez képest, a többi
gyerek életéhez képest az, hogy ti idejártok ebbe a csoportba?
- Nem.
R.: - Õk mondjuk mennek játszani iskola után, vagy
kirándulni vagy moziba, ti meg ballagtok be az edzésre.
- Hát de ott az edzéseken olyat tanulunk, amit
helyettesíthet egy mozit vagy egy játszást.
R.: - Másabbaknak érzitek-e magatokat a többi gyerekhez
képest?
- Nem érezzük másabbnak magunkat, csak mi meg tudjuk talán
védeni magunkat az utcán. De még ahhoz keményíteni kell
magunkat.
R.: - Mit csinálni?
- Keményíteni. Minden nap bemegyünk az edzésekre, tanuljuk
az övvizsgára a dolgokat, meg minden, ismételünk.
R.: - Azért egy másfajta életforma, mint amilyet a többi
gyerek él. Gondolom, hogy keményebb is, sportosabb is, meg
talán egy kicsit másképp nézitek a világot magatok körül,
hiszen bent az edzéseken feltételezem, hogy olyanokat is
tanultok, hogyha bekerültek egy rossz helyzetbe, akkor abból
hogy tudtok kimászni, hogyan tudjátok megoldani ezt a helyzetet.
- Pontosan így csináljuk, hogy a szituációt megpróbáljuk
megoldani.
R.: - Hogy keresed a megoldást?
- Hátha több ember van, akkor hogy például ha van
közöttük rés, akkor ott most hogy tudok kibújni, vagy hogyha
már sarokba szorítottak, akkor milyen technikákat tudjak
alkalmazni.
R.: - Mit gondoltok, hogy hány évig fogjátok ûzni,
csinálni ezt a sportot?
- Én sokáig szeretném, hogy egyre több övet kapjak meg,
csak az övvel már járnak keményebb dolgok is. Mint például,
hogy deszkát kell törni, meg ilyenek.
R.: - És felnõtt nõként is szeretnéd csinálni?
- Igen, szeretném csinálni.
R.: - És miért?
- Hát, mert már egy csapatba tartozom és ott már vannak
barátok, meg hogy az egész olyan remek, hogy meg tudom védeni
magam, ha valaki támad.



R.: - Azt, hogy az iskolatáska nehéz, évtizedek óta
mondjuk. Hogy ebben nem történik semmi az évtizedek óta
tapasztalható. Elmondják nagyszülõk, elmondják szülõk hány
kilós a gyerek, hány kilós táskát hord. Az ortopéd orvosok
meg évek óta elmondják, hogy ezen változtatni kellene. Majd
nem történik semmi. Ebbe a körbe vagyunk bezárva, nincs
kigázolás?
- dr.Balla Mária ortopéd orvos: Sajnos egyelõre úgy
néz ki, hogy bár egyre többet beszélünk arról, hogy az
iskolás korú gyerekeknek a fejlõdése nem tökéletes, sõt a
fiatalok fejlõdése nem tökéletes, nézzük meg a katonai
sorozást, egyre többet beszélünk arról, hogy a
népegészségügynek a feladata elsõsorban a megelõzés lenne,
elfelejtünk visszanyúlni abba a korba, amikor a leglényegesebb
lenne, hogy az optimális, tehát a legjobb feltételeket
biztosítsunk a gyereknek. 6 éves korban bekerülnek a gyerekek,
7 éves korban az iskolába. Nagyon-nagyon fontos lenne egyrészt,
hogy megtanítsuk õket helyesen ülni, hiszen az egész
életüket ülve fogják jóformán eltölteni, nagyon fontos
lenne, hogy megfelelõ módon megszerettessük vele a rendszeres
testmozgást, amely nélkül fejlõdés, egészséges fejlõdés
nincs és lehetõség szerint olyan életmódot biztosítsunk az
iskolai teljesítmény mellett, amelyik nem károsítja a
gyereket.
R.: - Magyarul sok órát mozoghasson.
dr.B.M.: - Minél többet mozogjon. Minél többet. A
csontoknak, az izületeknek, az izmoknak a porcnak, a biológiai,
tehát élettani ingere a mozgás. Minél kevesebbet mozog a
gyerek, annál csökkentebb lesz a fejlõdése, annál kisebb lesz
a teherbíró képessége, annál nehezebben fog a serdülõ
kornak az összes problémáival megbirkózni.
R.: - És tegyük hozzá a szellemi fejlõdése is lassúbb
lesz.
dr.B.M.: - Természetesen ép testben, ép lélek. Na most
ennek az egyik feltétele az, hogy a gyermekek az iskolába menet
mit visznek magukkal, mennyit cipelnek. Mindaddig tulajdonképpen
csak egy ilyen elmondott szó volt számomra, míg egyszer a
rendelõben egy körülbelül 7 éves kislány iskolából jövet
vizsgálatra jött, majd én megfogtam a táskát, hogy félre
tegyem, ne legyen útban a kislány vizsgálatánál és
megdöbbenve tapasztaltam, hogy én, felnõtt létemre alig bírom
ezt a táskát megemelni. Valóban a szülõk elmondják
mindegyik, nagymamák, hogy olyan mérhetetlen mennyiségû
tanszert követel az iskola, amelyiket egyszerûen a gyerek
képtelen elvinni magával. Felmerült bennem természetesen az
is, hogy nagyon sok gyerek mindent elvisz magával azért, nehogy
véletlenül rossz pontot vagy egyest kapjon azért, mert valami
otthon maradt. De ennek ellenére azt mondják a szülõk, hogy
nagyon-nagyon sok mindent kell a gyereknek magával vinni.
Természetesen a tanrendbe nem tudok beleszólni, de fölmerül
bennem egy kérdés, hogy miért kell egy 7-8 tegyük fel egy
nagyobb gyereknek májusban magával vinni az iskolába a
szeptemberi számtanpéldákat, a szeptemberben elolvasott
olvasmányokat. Magyarul szólva miért kell nekem egy akár nyolcvan
vagy száz oldalas könyvet cipeltetnem a gyerekkel?
R.: - Magyarul arra gondolsz, hogy például az
olvasókönyvnek sem kell egy könyvbõl állnia, hanem három
kötetbõl.
dr.B.M.: - Pontosan erre gondolok. Ha megelõzésrõl
beszélünk, én tudom, hogy ez nagyon sok pénzbe kerülne, mert
amikor ezt korábban fölvettem azt mondták, hogy így is nagyon
sokba kerül a tankönyv, nagyon sokba kerül a tankönyveknek a
dotációja, nagyon sokat költ az állam az iskolákra, de meg
kellene nézni, hogy ez vajon visszatérül-e majd a késõbbiek
során? Arra gondolok, hogy egy olvasókönyvet 20 oldalas fûzött
példányokban is ki lehetne adni különös tekintettel például
egy olyan apró dologra gondolva, hogy sokkal könnyebb egy
hónapig vagy két hónapig vigyázni egy könyvnek az
épségére, a kötöttségére, mint egy nagy könyvet nyolc vagy
kilenc hónapon keresztül ápolgatni, majd leszidni a gyereket,
hogy hogy néz ki az a könyv, mert össze van gyûrõdve. És
uzsonna került rá, össze van firkálva.
R.: - Persze manapság annyit beszélünk a tartós
tankönyvekrõl, így lehetnének igazán tartósak, hogyha
vékony kis füzetekbõl állhatnának és jobban meg tudnák õrizni
az épségüket. Füzeteknél is így van egyébként, a kicsik
még azt csinálják, amit mondanak nekik, a nagyok már
találékonyak, õk már egy füzettel és ebbõl kiemelhetõ
lapokkal dolgoznak, amelyet otthon a megfelelõ helyre
beillesztenek.
dr.B.M.: - Tulajdonképpen meg lehetne csinálni a
gyerekeknél, a kicsiknél is, csak éppen szervezetten. Tehát a
füzeteket nyugodtan lehetne úgy gyártani, hogy nem van
írásfüzet, nem külön olvasás füzet, nincs külön kockás
füzet, bocsánat négyzethálós füzet, környezetfüzet üres,
hanem egyetlenegy füzetben legyen az elsõ tíz lap ilyen, a
második tíz lap olyan, hiszen többnyire egyetlenegy tanító
néni az, amelyik tanítja õket, tehát elég lenne egyetlenegy
füzetet elvinni idõnként a gyerekeknek magukkal. Majd amikor
betelik, elõvenni és következõt és szerintem lényegesen
lehetne csökkenteni ezzel a gyerekeknek a súlyterhelését.
R.: - Hát nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy hallgatóink mit
szólnak ehhez? Biztos vannak nekik is jó ötleteik.