Mv.: - Én arra emlékszem, hogy a nyarak nekem arra is nagyon
jó alkalmak voltak, hogy olyan jó nagyokat lehetett olvasni.
Divat ez még manapság? Neked igen, szeretsz olvasni?
- Hát eddig nem szerettem, de most hogy megjelent már jó pár
éve ez a Harry Potter, most már megszerettem.
Mv.: - Azóta kezdtél el olvasni? Tudod, hogy ezt nagyon sokan
mondják, hogy a Harry Pottertõl szerették meg a könyvet. Mi
volt neked a Harry Potterben olyan, ami az olvasás felé
fordított?
- Nagyon érdekes volt és fõleg olyan dolgok voltak
benne amik engem is érdekeltek.
Mv.: - Korábban nem találkoztál ilyen könyvvel?
- A Pál utcai fiúk is nagyon tetszett, de mondjuk volt egy
olyan könyv, A két Lotti amit nem is fejeztem be, mert nagyon
unalmas volt.
Mv.: - Tehát maga az olvasás, az, hogy elõtted van egy
könyv, az számodra a Harry Pottertõl vált egy élvezetes
tevékenységgé?
- Igen.
Mv.: - És azóta mást is olvastál?
- Már kétszer is elolvastam mindegyik kötetét, de most
viszont nyáron el kell olvasnunk az Egri csillagokat.
Mv.: - Elkezdted?
- Még nem. Nem is volt rá olyan sok idõm.
Mv.: - Hát ha kétszer kell elolvasni a Harry Pottert, akkor
nem igen jut az Egri csillagokra.
- Nem is azért, hanem azért is mert mostanában sok táborban
voltam. Például A Pál utcai fiúkat is kétszer olvastam el,
mert az is kötelezõ olvasmány volt.
Mv.: - És amikor te olvasol, akkor te látod magad elõtt amit
olvasol?
- Igen.
Mv.: - A Pál utcai fiúkban például Nemecsek az hogy néz ki?
- Kis gizda kisfiú, szõke, szeplõs.
Mv.: - Milyen színû szeme van?
- Kék.
Mv.: - Füle?
- Szétálló és olyan kis alacsony.
Mv.: - És a Boka?
- Õ ilyen rátermettebb fiú, magas, barna hajú.
Mv.: - Azt mondod, hogy az olvasásban az a jó, hogy az ember
magának csinálja filmet. És a Harry Potterbõl film lesz,
azt azért meg fogod nézni?
- Persze.
Mv.: - És nem fog csalódás érni, hogy más lesz mint a te
belsõ filmed?
- Lehet.
- Én igazából a történelmi könyveket szeretem.
Mv.: - Ismeretterjesztõ könyveket szereted inkább vagy a
történelmi regényeket?
- A történelmi regényeket is. De szeretek másokat is,
például A legyek ura.
Mv.: - Mit szólsz hozzá?
- Olvastam Vernének a Két évi vakációját és A legyek ura
ennek a kigúnyolása.
Mv.: - Úgy érzed?
- Igen, mert ugyanúgy egy csapat fiú, csak ezek semmi
értelmeset nem csinálnak. Nem úgy mint a Két évi vakációban,
ahol komolyan a telet is átvészelik és még tanulnak is közben.
Mv.: - Nem ijeszt téged ez A legyek ura?
- Nem volt benne szerintem félelmetes dolog. Nem volt ijesztõ.
- Szerintem, hogy ha komolyabban belegondolunk, akkor ijesztõ
mert ott olyan társadalmi, ha tényleg belegondolunk az emberek
elfordulását egymástól mutatja be a könyv, illetve film és
tényleg ijesztõ, mert ugyanezt csináljuk mi az életben csak nem
olyan látszatosan, mint ahogy azok a fiúk csinálták.
Mv.: - Egyébként nem tudom édesanyádnak mi a véleménye
arról, hogy bármilyen könyv odaadható egy gyerek kezébe?
- Nem adható oda, de egy bizonyos koron túl õk maguk
tájékozódnak, egymástól kapják az ötleteket. Nyilván így
válik egy-egy könyv közkedveltté.
Mv.: - Tiltott már könyvet a gyerekeidtõl?
- Eddig még nem akartak olyasmit olvasni, amit ki kellett volna
venni a kezükbõl.
Mv.: - Kivenné a könyvet a kezükbõl?
- Bizonyára megmondanám, hogy akkor már hasznosabb
tartalmasabb, érdekesebb korosztályuknak jobban illõ könyvet
olvassanak.
Mv.: - Barnának milyen könyv való?
- Nem szeretném, ha pornófüzettel a kezében jönne haza. Azt
biztos, hogy elvenném tõle.
Mv.: - Igazán az én kérdésem arra irányul, hogy vajon
árthat-e a jó irodalom, hogy ha mondjuk a mi a szülõk
megítélése szerint nem a korosztálynak megfelelõ olvassa.
- Ártani nem árt, csak nem érti meg. Õ úgy gondolja,
hogy ezt már elolvasta és késõbb amikor már jobban
megértené, akkor ezt nem veszi elõ újra, mert már kialakult
róla a véleménye az esetleg lesújtó véleménye. Elolvasta
õ akkor, amikor abból õ még nem tudott gazdagodni,
nem profitált semmit a személyisége, ilyen módon árt, vagy
ilyen módon a gyerek kárát látja, mert ha azt késõbb olvasta
volna el, akkor biztos élvezte volna.
Mv.: - Kivennéd a kezébõl a Háború és békét? Kivennéd a
kezébõl Dosztojevszkijt?
- Nem venném ki, de megvárnám, amíg leteszi saját maga. Én
bízom abban, hogy észrevenné, hogy ez neki nem mond még semmit.
Vagy unalmasnak találná.
Mv.: - Volt ilyen élményed Barna, hogy letettél egy könyvet?
- Inkább nem is kezdtem el.
Mv.: - Neked nincs ilyen élményed, amit itt pedzegetek, hogy
különbözõ életkorokban olvas el az ember dolgokat akkor
más-más rétegét érti meg ennek a dolognak.
- Például most olvastam a Gulliver utazásait, ez a
felvilágosodás korában lévõ társadalmat mutatja be és
szerintem, hogy ha két-három éve, vagy talán egy évvel
korábban olvasom, akkor már nem érteném meg azt amit, ott
olvastam, ugyanis kell tudni, hogy abban a korban, milyen viszonyok
voltak és hogy mit akar a könyv mondani.
Mv.: - Ha te olvastad volna 10 éves korodban a Gullivert, akkor
nagyon élvezted volna, csak egészen másként mint ahogy most.
Mert azt gondolom, hogy a felvilágosodás nélkül is elég jól
megérthetõ a Gulliver egy másfajta szinten.
- De még nem volt olyan élményem, hogy letettem volna egy
könyvet, mert én csak kötelezõ olvasmányokat olvasok, amit
akkor olvasok amikor a tanár mondja.
Mv.: - Csak kötelezõt olvasol?
- Igen, nekem ez elég, mert egész nyári szünetben olvasok
szinte.
Mv.: - Annyi a kötelezõ?
- Igen.
Mv.: - Mit tetszett a legjobban?
- Nekem nagyon tetszett A két Lotti, a Két év vakáció, az
egyik kedvencem volt még két-három évvel ezelõtt, és most
tele vagyok ilyen drámákkal, ami annyira nem tetszik, de kötelezõ.
Mv.: - Shakespeare?
- Igen.
Mv.: - Nem tetszik?
- De tetszik, csak nem mindegy, hogy mikor olvasom. Nyári
szünetben vagy olyan 11 óra fele veszem elõ és tudom, hogy
másnapra kötelezõ kiolvasni.
Mv.: - Segít neked valaki abban, hogy mit olvassál?
- Igen, anyukám szokott adni könyveket, amit már õ
elolvasott és azt szokta mondani, hogy ez nagyon tartalmas, olvasd
el.



Mv.: - Hány unoka van?
- 5 unokám van.
Mv.: - Mennyi idõsek?
- A legidõsebb az 6.-os, a legfiatalabb pedig 3 éves. Közte
van két 8 éves, egy 2.-os, meg egy 3.-os és van egy óvodás is.
Mv.: - Fiúk, lányok vegyesen?
- Igen.
Mv.: - És azt mondja, hogy nagy tapasztalata van abban, hogy
mit olvasnak a gyerekek és a Harry Potter az egyik kedvencük.
- Igen. Az egyik családnál igen, a másik családnál a fiam
az eltiltotta a kisfiát a Harry Potter olvasásától, tehát a
lányom az megengedi, a fiam az nem. Õszintén szólva a fiamnál
kifejezetten visszataszítónak találta a Harry Potterben megjelenõ
ellenszenves alakokat, a rossz varázslót, azokat a fej nélküli
szellemeket. De a kisfiát eltanácsolta, hogy ahhoz a könyvhöz
hozzáfogjon és mástól is hallottam, hogy az iskolákban van
ahol megengedik, van ahol pedig tiltják.
Mv.: - Érdekes. Hány éves ez a kisfiú, aki ilyen módon
eltiltatott Harry Pottertõl?
- Nyolc éves, most kezdi az olvasást, de az unokatesója is 8
éves. Három hónap különbség van a kislány között és a
lányom õ például elolvasta mind a négy könyvet. Én is
végigolvastam, már csak a becsület kedvéért is, hogy ne
olyasmiért tiltsak, vagy hogy beszélgetni tudjak a gyerekekkel
róla. Nagyon élvezték, magukat beleképzelték egy-egy
szereplõ helyzetébe. Elõször persze mindegyik Harry Potter volt
és a kislány az Hermione. A végén most ami egy kicsit engem is
meghökkentett, hogy a kisfiú Voldemort szerepébe képzeli magát
sokszor.
Mv.: - És ez miért rémítette meg?
- A Voldemort az ritka visszataszító egy figura. És például
a második kötetben, amikor akinek belebújik a személyébe,
tehát mert elveszti a testét az elsõ kötet végén, tehát
azért vannak ott elég meredek dolgok, de hát például én a
magam részérõl a Jurassic Parkot sem bírtam végignézni. Más
könyveken nõttünk föl és engem még úgy tanítottak az
iskolában, hogy figyeljek oda a köztes szövegre is, tehát ne
úgy olvassak egy regényt, mint egy képregényt. A magyar tanárnõnknek
az volt a mondása, hogy a világ legnagyobb regényét is lehet
pongyolán, felületesen olvasni. A Háború és békét is el
lehet úgy olvasni, hogy csak a cselekményen röpül végig valaki
és föl se fogja, hogy mit gondolt és mit írt mögötte az
író. És én pont ezért félek néha, hogy a gyerekeket nagyon
nehéz rávenni olyan könyvek elolvasására, amiben nemcsak
párbeszédek vannak. Péládul a Harry Pottert a magam részérõl
nem tartom irodalmi mûnek. Ennek egy jobb fajtáját is a
Tolkiennek van a Gyûrûk ura.
Mv.: - Bizony, bizony.
- És a nagy fiú már végigolvasta azt is, tehát rá lehetett
venni, de elõször a Harry Potterrel kezdte. Most például
megpróbálom összeválogatni a kötelezõ - idézõjelben -
amelyeket a kezük ügyében el fogok helyezni, mert tavaly meg
tavalyelõtt a Tom Sawyert olvastuk végig és úgy élvezték,
hogy én olvasom. De abba már nem fektettek energiát, hogy
õk is elolvassák, de a Huckleberry Finnt is meg a Tom
Sawyert is azért az egész banda végigélvezte.
Mv.: - És ilyenkor úgy van, hogy nagymama leül és a gyerekek
körülülik és van a nagy felolvasás esténként?
- Hát fekszenek. Be kell, hogy hunyják a szemüket. Mert az az
elalvás elõtti vagy a délutáni csendespihenõt szoktam
végigolvasni, mert azt mindig édesanyám mondta, hogy felnõttnek
is kell az a két óra ebéd után meg a gyerekeknek is. És
akkor kölcsönösen kipihenjük egymást.
Mv.: - Nagyon kíváncsi vagyok, hogy Vekerdy Tamás hogy fog
vélekedni a Harry Potterrel kapcsolatban felvetett kérdéseire.
- Nagyon kíváncsi vagyok én is, mert vannak nekem is
aggályaim és nagyon sok szülõvel találkozom, aki hasonló
tanácstalansággal próbál ajánlgatni, de hát végül is a
gyerek olvas.
: -Vekerdy Tamás pszichológus: Hát én a Harry Pottert
irodalmi mûnek tartom természetesen, sõt egy olyan irodalmi mûnek,
amelyik tulajdonképpen nagyon mélyre fúrja az angol-kelta
irodalmi hagyományban is a gyökereit, egész a kelta
tündérmesékig, ahonnan például Shakespeare is a Szentivánéji
álmot és egyebeket merítette. Az angol kísértetkastély
történetekig, az angol kollégiumi történetekig Kipling és
mások. Vagy egy másik szálon Dickensig, tehát érzelem, valódi
érzelmek érzelgõsség nélkül és sok humor. Olyan humor,
amelyik nem a szituációból következik és nem is viccelõdés,
hanem valódi, az emberi természetnek egy meghökkentõ
mélységeibõl felbukkanó tény. Egyszercsak humorosan villan meg
elõttünk. Szóval egy rendkívül tehetséges író ez a Rowling
asszony és õ természetesen azt mondja, hogy a 8-9 év
fölött javasolja csak ezeknek a könyveknek az olvasását.
Tehát nem elõbb.
Mv.: - Ettõl függetlenül az édesapa, a két felnõtt
szülõ közül az egyik a saját fiának nem adja a kezébe, a
másik, az édesanya a lányának igen.
Vekerdy Tamás: - Természetesen ilyen házi cenzúra soha
eszembe nem jutna, pláne amikor valami ennyire elterjedt dolog és
a világ összes gyermeke olvassa, sõt azok a gyerekek is 10
millió szám, akik eddig semmit nem olvastak mint tudjuk, ez a
meghökkentõ tapasztalat.
Mv.: - És hányszor mondta már el Ön ugyanebben a mûsorban
más témák kapcsán, hogy ami a felnõtt számára riasztó,
iszonyatos, gusztustalan, szörnyû az talán a gyermek számára
nem pont úgy vagy éppen hogy szüksége van erre az élményre.
Vekerdy Tamás: - Természetesen, hát az úgynevezett rémes
mesék, vagy a mesék rémségei azért nem borzasztóak a gyerek
számára, mert egész mást jelentenek számára. Egyrészt, a
gyerek nagyon tapintatos önmagával, hogy mit hogyan jelenít meg
magában. Ahogy Harry Potter öregszik, a 4. kötetben már
emlékezetem szerint 14 éves, úgy lehetséges, hogy
tulajdonképpen jobb lenne ha már 11-12 éves lenne az olvasó is.
Ennek ellenére mondjuk a 10 éves kislányomtól, még nem is volt
egész 10 éves, nem tiltottam el a 4. kötetet, bár tényleg
vannak benne meghökkentõ és rémes dolgok is. De a gyerekek hangsúlyozom,
akár népmesét hallgatnak, akár a gyerekdalokat éneklik, "Temetõnek
mély árkában foszlott hulla kuglizik./Lábszárcsont van a
kezében, koponyából vért iszik." Ez az én 8-10 éves
koromnak egy kedvelt slágere volt, melyet vasárnapi iskolába
menet a Csúcshegyrõl le a Bécsi úti iskolába öten, nyolcan
ordítottunk egész úton és rettenetesen tetszett nekünk.
Mv.: - Vajon a rím miatt vagy egyszerûen élvezték is
mindazt, amit mondanak?
Vekerdy Tamás- Nem. A 8- 9- 10 éves kor imádja ezeket a
dolgokat.
Mv.: - A koponyát, a vért és mindent így együtt?
Vekerdy Tamás: - Igen, ugyanúgy ahogy a 4-5 éves kor pedig
pisi, kaki.
Mv.: - Hihetetlen nagyokat tudnak nevetni rajta. Szóval csuda.
Vekerdy Tamás: - Igen. Például Petõfi Sándor, gatyába
táncol... nem akarom végig idézni az egészet. Ezeket imádják
az óvodások. Megvan ennek az oka természetesen, és itt is
megvan az oka. De az õ képzetvilágukban ez nem egy
rémség, vagy rémség is, és humor is és egy képzet, egy
sajátos képzetáramlás, ami bennük megvan.
Mv.: - Ismerve Önt valamelyest, nyilvánvalóan nem tanácsolja
azt a nagymamának, hogy õ most próbálja meggyõzni a
fiát, hogy engedje meg a 8 éves kisfiúnak, hogy. Tehát ezt a
harcot ne kezdjék el a családban, miközben nagyon kedves a
nagymamától, hogy õ végigolvassa azért, hogy képben
legyen.
Vekerdy Tamás: - Persze. A nagymama abszolút helyesen jár el.
A fiának a figyelmét ha egyáltalán megkérdez minket,
legfeljebb arra hívhatnám fel, hogy hamarosan eljön az idõ,
amikor a gyerekek pont a tiltott könyvekre fogják majd rávetni
magukat, tehát amikor könyveket tilt, ami szerintem soha nem
igazán helyénvaló, akkor ennek fogja magát kitenni feltehetõleg,
ha elég erõs akarat él a kisfiában, és ha nem él elég erõs
akarat, akkor pedig ez a késõbbiekben lesz a kisfiú kárára.
Most a másik kérdés, az egyik 8 éves kisfiú aki olvasta ugye,
Voldemorttal azonosítja magát. Tényleg miért is, miért nem
Harry Potterrel? Erre kétféle magyarázat lehet. Az egyik, amikor
gyerekek nincsenek valamilyen okból igazán jó állapotban, akkor
nagyon gyakran azonosítják magukat az összes negatív hõssel.
Vagy éppen lázadóban vannak a felnõttek ellen és akkor is
azonosítják magukat azokkal, akiket a felnõttek elítélnek vagy
a környezõ világ elítél. A másik, ami talán valószínûbb,
hogy a szorongását küzdi le úgy, hogy azonosítja magát vele.
A kiváltott szorongást és akkor ez is érthetõ lesz.
Mv.: - Mit kezdjenek ezzel a szülõk akkor otthon ezzel a
megfejtéssel?
Vekerdy Tamás: - Szerintem semmit. Egyenlõre semmit nem kell
kezdeni. A késõbbiekben, hogy ez vissza-visszatér ez a
felfogásmód és túlzottan aggályosnak mutatkozik, akkor el
lehet rajta gondolkozni, hogy mi lehet a gyerekben az a szorongás
vagy feszültség ami õt afelé sodorja, hogy mindig negatív hõsökkel
azonosítsa magát.
Mv.: - Ön szerint a nagymama, aki úgy tûnik, hogy nagyon
érti a gyerekeket, mert van ideje rájuk figyelni, kezdhetne
valamit azzal, ha elbeszélgetne az unokájával, hogy miért pont
õt választottad magadnak, tehát amit válaszolna erre a gyerek
az magyarázat?
Vekerdy Tamás: - Nem, egyáltalán nem hiszem. Természetesen
ha a nagymama egy adott pillanatban, hirtelen improvizációban egy
intuitívnak és zseniálisnak bizonyul ami mindnyájunkkal
megtörténhet, akkor esetleg. Úgy programszerûen én ezt nem
javasolnám. De természetesen ha nekem mint nagymamának vagy
nagypapának eszembe jutna az unokám jelenlétében, hogy hogy a
fenébe, hogy pont a Voldemorttal azonosítja magát, akkor ezt
így egyenesen megkérdezném, hogy hogy a fenébe, hogy te a
Voldemorttal azonosítod magad. Mondj már errõl nekem valamit. De
nem várnék ettõl eredményt.



Mv.: - Mi a kedvenc meséd?
- A Bors Péter.
Mv.: - Miért szereted azt a mesét?
- Azért mert én is el tudom mesélni.
Mv.: - Mirõl szól ez a mese röviden?
- Arról, hogy egy embernek volt három gyereke és a fiúk
elmentek szántani. A harmadik lány testvért elrabolta a
sárkány. Aztán megcsapkodta a Bors Péter a sárkánynak a
farkával a sírt és akkor pedig kijött egészségesen.
Mv.: - Mi az amit a legjobban szeretsz ebben a mesében?
- Azt, hogy levágja a Bors Péter a sárkánynak a farkát.
Mv.: - És kit szeretsz a legjobban ebbõl a mesébõl?
- Bors Pétert.
Mv.: - Te láttál róla képet, Bors Péterrõl?
- Nem.
Mv.: - Milyennek képzeled?
- Olyannak, hogy alacsony, kicsi, kék szemû és erõs.
Mv.: - És a sárkányt azt is el szoktad képzelni?
- Igen.
Mv.: - Az milyen?
- Olyan, hogy zöld a bundája és akkor a haja pedig sárga.
Egy feje van.
Mv.: - És kedvesen mosolyog?
- Igen.
Mv.: - Nem is félelmetes?
- Nem.
Mv.: - Otthon ki szokott neked mesélni?
- Anya.
Mv.: - Mindennap mesél.
- Nem mindennap de azért szokott.
Mv.: - Mi a kedvenc meséd anya meséi közül?
- A 101 kiskutya.
Mv.: - Az egy igazi mese?
- Igen.
Mv.: - Az nemcsak egy képeskönyv, azt el lehet mesélni?
- Igen. Meg meg lehet nézegetni.
Mv.: - Filmen vagy könyvben?
- Filmben is meg könyvben is.
Mv.: - És mi a jobb, ha anya meséli, vagy hogy ha leültök a
tévé elé és nézitek?
- Ha anya mesél.
Mv.: - Miért jobb, ha anya mesél?
- Azért mert át lehet kapcsolni a tévét, ha már van a
híradó.
Mv.: - És akkor ti nem nagyon tudtok nézni mesét?
- Igen.
Mv.: - És ha híradó van akkor azért anya tud mesélni,
õ nem a híradót nézi?
- De a híradót nézzük.
Mv.: - És hogy tud egyszerre mesélni és híradót is nézni?
- Elõször néz híradót aztán meg mesél.
Mv.: - Ha anya nem ér rá, akkor ki szokott neked még
mesélni?
- Akkor néma csöndben lefekszünk.