Szabó Éva jegyzete
Dani 6 éves életében most kapta a legnehezebb feladatot.
Helyet kell csinálni az iskolának ott a polcon, ahol eddig
Barnabás a mackó vigyázta a rendet. Egy polcot fel kell
szabadítani a füzetek, könyvek és cipzáros tolltartó
számára. Korábbi születésnapok, karácsonyok és
torokfájások emlékeztek ott a borogatásra, a csillagszórókra
meg a tortán libegõ gyertyafényre. Most közelebb kell
húzódniuk egymáshoz. Igaz, hogy a helikopter féltette a
légcsavarját, a zsiráf meg a nyakát, de nem tiltakoztak. Az
iskolásság komoly dolog. A baj azzal a csokoládésdobozzal kezdõdött,
amelyikben azok a csigák, kagylók és kavicsok voltak, amelyeket
együtt gyûjtöttek a nyáron Zsófival a Balaton partján. Anyu
azt mondta, azt ki kell dobni. Semmi szükség rájuk, különben
is büdösek. Az anyuk többnyire csak ennyit tudnak a csigákról.
Amirõl a kagyló hallgat, azt nem lehet nekik megmagyarázni. Dani
fogta a dobozt, kivitte a konyhába és a szemetesbe dobta. Nem
nézett oda, nem akarta látni a szomorúságukat. Egy kavics
mégis kigurult a dobozból, megcsillant fölötte a víz, amelybõl
kihalászta, amelyben ott lubickolt a nap is. Tenyerébe
szorította és visszalopta a szobába. Titokban Barnabásra
bízta, hogy vigyázzon rá. Hátha ez a kicsiny nyár egyszer még
jó lesz valamire.
Mv.: - Miket mesél a te testvéred az iskoláról?
- Milyen jó lesz, szerzek majd barátokat. Majd azért nehéz
lesz 4.-ben a tanítás, de azért majd megszokom.
Mv.: - Te még csak most leszel elsõs. Hogy kapja az ember az
iskolában a tudást?
- Olvasok a könyvbõl.
Mv.: - Már most olvasol?
- Igen, szoktam olvasni. Meséket meg sokfélét.
Mv.: - Hány éves vagy te most?
- Hét.
Mv.: - Te olyan óvodás voltál, olyan nagycsoportos, aki
végigolvasta az utolsó évet az óvodában?
- Igen. Az Aladint azt nagyon szeretem. Azt szoktam a
legtöbbször olvasni.
Mv.: - Ha te már ennyi mindent olvastál, ennyi mindent
ismersz, egyáltalán nem félsz az iskolától?
- Nem.
Mv.: - Mikor évnyitókor bemész egyedül az iskolába, milyen
lesz ott, hogy senkit nem ismersz, hogy fogod elkezdeni ott az
életedet?
- Hát azt még én sem tudom, de valahogy majd megpróbálom
elkezdeni valahol.
Mv.: - Nem lenne jó, ha az elején ott lenne anya is, odaállna
és ott lenne veled egész nap vagy úgy a sarokból lesne?
- Hát de. Szerintem nem egész nap, de majd ott lehet.
Mv.: - Azt mondtad, hogy barátaid is lesznek az iskolában. Kik
õk?
- Az óvodás barátaim és akik nem olyan sokszor szoktak
játszani velem, csak egy másik barátjukkal és majd alig fogok
játszani. Majd szerzek új barátokat.
Mv.: - Óvodás fia szeptemberben már iskoláskorú lenne,
mégsem megy iskolába. Miért?
- A kisfiamnak 5 éves koráig nagyon érthetetlen volt a
beszéde és emiatt 5 és fél éves kora óta intenzíven
logopédushoz járunk. Rengeteget javult a beszéde, de még úgy
éreztük, hogy kellene egy kicsit begyakorolni. Egy kicsit lassú
is a gyerek, mozgásban is egy picit lassú, beszédben is még egy
picit lassú és ezért az óvónõje és az óvodai logopédus
javasolta azt, hogy még jobb lenne a gyereknek, hogy ha egy évet
várnánk az iskolával.
Mv.: - Konkrétan milyen problémája van a fiának a
beszéddel?
- A magánhangzókat tudta mondani, de a mássalhangzókból
ötöt tudott. Na most ez addig fejlõdött, hogy most még az R
betût is szépen pergeti már. Most egy picit lassú, néha még
téveszti. C betût néha nem mondja és Gy-t, de ez ki fog
alakulni és azért is gondoltuk, hogy ez a beszéd
begyakorlódjon. Itt sok verset tanulnak, történetet,
beszéltetik õket és ez biztos, hogy egy év alatt rendbe fog
jönni teljesen. Az iskolai logopédus azt mondja, hogy nyugodtan
mehetne iskolába, foglalkozik elsõ, második osztályosokkal,
mert elkezdte olvasni tanítani az Andrist, az Andris gond nélkül
összeolvas.
Mv.: - Hogyan kezdte el olvasni tanítani, az Andrisnak kedve
volt hozzá?
- Igen, igen, tehát õ fogékony volt, õt érdekelték a
betûk és akkor úgy gondolta, hogy azokat a betûket, amivel
éppen a gyereknek problémája volt. Megmutatta a képét és
aztán a magánhangzókat, mivel a gyerek ismerte elkezdte
hozzákapcsolni. Csodálkozott õ is, hogy az elsõ
osztályosoknál sok gyereknél gondot jelent az összeolvasás és
az Andrisnál nem jelentett gondot, szépen haladt tényleg,
két-három szótagú szavakat is elolvas. Õ azt mondja,
hogy mehet a gyerek mert ügyes, õ nem lát ebben gondot,
hogy esetleg akadályt jelent neki.
Mv.: - Ezzel szemben az óvónõk mit mondanak és mit mond az
óvodai logopédus?
- Hát az óvodai logopédus azt mondta, hogy
iskolaérettségnek nem csak az, hogy valaki írni, olvasni tud
vagy esetleg számolni is, az még nem egészen feltétele, hanem a
szociális beilleszkedésre való képesség, érettség is
feltétele és ez az Andrisnál még nem egészen van meg. Egy
picit félénkebb, lassabb, mint a többiek és esetleg ezért a
tanulásban is lemaradhat, vagy az órai odafigyelésben
akadályozza és emiatt kerülhet hátrányba és ez alatt az egy
év alatt fejlõdik annyit, hogy tényleg egy ügyes gyerek váljon
belõle az iskolában.
Mv.: - Ezt teljesen nyugodtan eldöntötték, vagy pedig
kétségek között voltak, hogy most menjen, ne menjen?
- Hát én voltam egy kicsit kétségek között, mert ugye
hallottam az egyik véleményt is, mindegyik szakember véleménye
volt, de úgy döntöttünk a család és az óvodának a
hatására, hogy akik talán többet foglalkoztak a gyerekkel és
jobban ismerik, hogy mégiscsak hagyjuk, hogy egy évet maradjon.
Mv.: - Nem gondolja úgy, hogy unatkozni fog itt az óvodában,
hogy egy évet elvesznek most az életébõl ahelyett, hogy
tanulhatna?
- Hát szerintem nem. Végül is nem válik a hátrányára.
Nekem van egy nagyobb gyerekem is és õnála is egy évvel
csúszott az iskolakezdés és semmiféle rossz tapasztalat nincs
ezzel kapcsolatban.
Mv.: - Andris hogy éli meg azt, hogy a csoportnak egy része
most iskolába megy? Õ is szeretne velük menni?
- Nem, én úgy vettem észre, hogy végül is sziíesen marad,
tehát nincs benne ez a tiltakozás és barátai maradnak még.
Most úgy jobban kezd beilleszkedni, úgyhogy én úgy gondolom,
hogy ha még egyszer járja, akkor csak még jobban fel fog
oldódni és végül is azért is döntöttünk így, mert az
õ csoportjában megmaradnak az óvónõk, nem fog nagyrészt
új társaságba kerülni. 60 százaléka a csoportjuknak nem megy
még iskolába és az óvónõk is ugyanazok maradnak és ez
megnyugtat. Szóval ez volt a döntõ érv.
Mv.: - Elsõ osztályos leszel, most elõször fogsz
iskolába menni. Én ahogy elnézlek téged én azt látom, hogy te
nagyon várod ezt az elsõ osztályt.
- Hát igen, végül is igen.
Mv.: - Miért nem várod? Mi az amiért azt mondod, hogy hát.
- Nem tudom.
Mv.: - Mit nem szeretnél, hogy történjen ott az iskolában?
- Hát, hogy menjünk úszni, azt nem szeretném.
Mv.: - Te szeretnél megtanulni olvasni meg írni?
- Igen. Nagyon.
Mv.: - És miért szeretnél annyira nagyon-nagyon megtanulni
olvasni.
- Hát mert akkor este tudom olvasni a sok könyveimet.
Mv.: - Írás van, olvasás van, meg számolás van. Mirõl
szeretnél még tanulni az iskolából? Mi érdekelne téged ott?
- Hát mindenféle, biztos majd lesz térképóra, hogy majd
térképeket fogunk nézegetni meg biztos majd elmagyarázza, hogy
mi hol van a tanító néni.
Mv.: - A térképes órát azt földrajzórának hívják.
Téged érdekelnek a térképek meg az állatok, meg az ilyen
földrajzi jelenségek?
- Hát igen, nagyon.
Mv.: - Mi érdekel a legjobban a földrajzból?
- Lavina, vulkán, hurrikán.
Mv.: - Mit szeretnél megtudni mondjuk a lavináról?
- Hát azt, hogy hogy alakul ki, meg hogy milyen magas, hány
méter magas hegyekrõl zúdul, meg hogy milyen gyorsan megy meg
hogy milyen sebességgel.
Mv.: - A vulkánról mit szeretnél megtudni?
- Hát ilyeneket, hogy milyen messzire tudja kidobálni a
köveket, meg hogy milyen gyorsan folyik a láva.
Mv.: - Mondtad, hogy az állatok is érdekelnek. Az állatok
közül melyik állatok?
- A gepárd, a leopárd.
Mv.: - Szóval akkor a ragadozó állatok.
- Igen, az ilyen húsevõ afrikai állatok. Az ilyen ragadozó
madarak, keselyûk.
Mv.: - Lesz majd neked íróasztalod is, amin tanulni fogsz?
- Igen, átrendeztük a szobámat és hát születni fog egy
baba, a kis tesóm és hát az én szobám lesz a kis tesómé és
apa szobája pedig lesz, hát az enyém.
Mv.: - Megkapod apád szobáját?
- Igen.
Mv.: - Milyen lesz az a szoba meséld el, hogy lesz berendezve?
- Lesz benne polc, meg lesz benne íróasztal, lámpa, ilyen
darus lámpa. Olyan lesz mint egy darus, össze vissza tud nyúlni
meg hajlani. Lesz benne egy nagy szekrény, amibe fogom pakolni a
ruháim.
Mv.: - Miket tervezel oda a sok polcra?
- Hát a tankönyveim. Néha ki fogom pakolni a táskámból,
meg hát a macijaim meg a játékaim.
Mv.: - Abba az iskolába ahova mész, ott jártál már,
megnézted már, hogy milyen az az iskola?
- Igen, sokszor jártam már nagyon. Amikor anyukám tartja a
jógát, hát most már nem ott tartja, hanem itt tartja a
kertünkbe, régen ott tartotta és mindig mentünk apával
anyáért.
Mv.: - Meséld el nekem milyen az az iskola?
- Sok lépcsõ van, nagyon sok lépcsõ van. Három vagy
négyszintes. Egy nagyon nagy tornaterem van. Volt az oviban
foglalkozás az egyik nénivel, aki átvitt minket az iskolába
délután, uzsonna után és futkároztunk a tornateremben, meg
fociztunk néha, meg labdáztunk.
Mv.: - És az jó volt?
- Nagyon.
Mv.: - Akkor te, úgy érzem, hogy szeretni fogod a tornaórát
is.
- Igen, biztos.
Mv.: - Ahogy én így hallgatom, amiket te mondasz, te fogod
szeretni az olvasást, az írást, a számtant fogod szeretni?
- Azt még nem tudom, hogy milyen az a számtan.
Mv.: - Ahol számolni kell tanulni.
- Nem biztos.
Mv.: - Fogod szeretni a tornaórát - azt fogod szeretni?
- Igen, az biztos, hogy nagyon fogom szeretni.
Mv.: - Az énekórát, ahol énekelni kell?
- Azt lehet, hogy nem fogom annyira szeretni.
Mv.: - Miért, hát a zenekuckóba szerettél járni, azt
mondtad.
- Hát félig.
Mv.: - Milyen órák lesznek még ott. Földrajzóra, azt biztos
szeretni fogod.
- Igen azt biztos, hogy szeretni fogom.
Mv.: - Lesz élõvilág, vagy biológia, ahol az állatokról
tanultok meg a növényekrõl.
- Azt is szeretni fogom.
Mv.: - Na és milyen tanuló szeretnél te lenni?
- Jó.
Mv.: - Miért szeretnél jó tanuló lenni, ezen gondolkozzál.
- Hát mert akkor jó bizonyítványt kapok.
Mv.: - Azért fogsz jól tanulni, hogy jó bizonyítványt
kapjál, azért fogsz tanulni, hogy okos legyél, vagy azért fogsz
tanulni, hogy megdicsérjenek a szüleid?
- Hát azért fogok tanulni, hogy jó bizonyítványt kapjak,
meg hogy megdicsérjenek a szüleim, meg hogy jó tanuló legyek.
Meg a tanító néni is megdicsérjen.
Mv.: - Az fontos?
- Igen az fontos, az nagyon fontos.



Olyan problémám van, azért hívtam Önöket, hogy van egy
kislányom aki most elsõ osztályos, 6 éves. Hát a
matematikával van gondunk. Nem a tudással, hanem rengeteg a
házi. Gondban vagyok, hogy maradjunk, menjünk, merre kellene
dönteni. Például van olyan nap, amikor 300-400 példát meg kell
csinálniuk.
Mv.: - Nem mondja komolyan?
- Tényleg.
Mv.: - 300-400 példát.
- Összeadás, kivonás végül is csak, de van olyan, amikor
ennyi összejön egy napra.
Mv.: - Hát ez valami döbbenetes. És minden másból ennyi
van, írásból, olvasásból?
- Nem, nem, ezért van az ember gondban, mert másik oldalról
meg nagyon aranyos tanár nénik vannak. Tehát õ sincs
úgy, hogy nem tetszene nekik. Nehezen fog hozzá mindig a
házinak, ez tény.
Mv.: - Hát megértem, én is nehezen fognék neki. És
felvetették ezt már a tanító néninek, hogy ennek vajon mi
értelme van?
- Hát így még nem. Végül is döbbenet volt, amikor a
múltkor írtak egy dolgozatot, 35 perc volt az idõ amit szántak
rá és 150 példa volt.
Mv.: - Jézus Máriám. És mondja, ez egy matematika tagozat
vagy mi?
- Nekünk az a legfurcsább, hogy nem is úgy indult, hogy
matematika tagozat lesz.
Mv.: - De most azzá vált?
- Úgy néz ki, hogy végül is igencsak beerõsített a
matematika. Végül is az volt az indok és amikor az elején
elkezdõdött mi is úgy gondoltuk, hogy ennek van értelme, hogy
begyakorolják, de most már úgy érzem, hogy nem igazán ez a
begyakorlás. Szóval az, hogy õ most minél gyorsabban,
minél pergõbben tudja megcsinálni, hát szerintem idõvel úgy
is bele fognak rázódni.
Mv.: - Más szülõk mit szólnak ehhez?
- Szintén hasonló hangulat terjeng.
Mv.: - Más tanító néni tanítja a matematikát, mint a
többi tárgyat?
- Õ tanítja az éneket, technikát, a többit meg a
másik tanító néni tanítja, igen.
Mv.: - Tehát akkor itt két különbözõen ambiciózus
tanító nénivel állunk szemben ugye.
- Igen, valószínû. Kedves, aranyos, tehát nincs ilyen gond
velük, nem éreztetjük azt, hogy õk most szigorúak más
szempontból, tehát végül is ez most kezdõdött, úgy
érezzük, hogy az utolsó két-három hónap kezdett eldurvulni.
Mv.: - El tudja képzelni, hogy a szülõkkel együtt meg
tudják ezt beszélni a tanítónõvel?
- Hát nem tudom. Attól tart az ember, hogy mikor odakerül a
sor, hogy más szülõ is oda fog állni.
Mv.: - Maga ezek szerint nem szánta rá magát és nem is
vinné el más okból a gyereket ebbõl az iskolából, mert
tulajdonképpen a másik tanító nénivel meg van elégedve.
- Igen. Végül is a kislánynak sincs, tehát mindenbõl a
legjobbakat hozza haza, a legjobbak között szerepel, az utolsó
versenyben nem tudott teljesíteni, mert õ egy olyan
típusú gyerek, aki maximalista. Lassú, nagyon lassú.
Mv.: - Csak éppenséggel lehet, hogy ebbõl a kislánynak hát
lesznek olyan konfliktusai, hogy fájni fog neki, hogy õ nem
fog tudni megfelelni egy olyan versenyben amibe nem szabadna õt
elindítani.
- Ilyeneket tapasztaltam végül is az iskola óta, hogy rágja
a körmét nagyon erõsen. Néha én észreveszem, hogy dadog.
Férjemmel voltak ilyen kérdéses dolgok, hogy õ úgy
gondolja, hogy maradjon. Tehát én elsõre azt mondtam, hogy
menjünk. És õ azt mondta, hogy maradjunk.
Vekerdy Tamás pszichológus: - Nem akartam hinni a
fülemnek, de sajnos már hallottam hasonló dolgokat.
Kétségbeesetten gondolkozik, hogy ha már az aranyos tanító
nénik is ilyenek, mi történt, ki õrült meg, hol a
közhangulat, az iskolarendszer, a tanárképzés, hol van az
alapvetõ baj. Ez teljesen abnormális. Látjuk a gyerek
neurotizálódott, ismerjük magyar és külföldi kutatásokból,
hogy ilyen esetekben a gyerek elõbb csak körmöt rág, késõbb
megbetegszik, méghozzá elsõsorban a jól teljesítõ
leánygyermekek, akik igazán igazodnak ehhez.
Mv.: - Elõbb csak a dolgozatírás elõtt, aztán utána már
folyamatosan.
Vekerdy Tamás: - Ez egy a totálisan abnormális helyzet. Egy
kis elsõsnek, ha eltöltött négy órát az iskolában és
egyáltalán van házi feladata, ami nem kéne, hogy legyen, mert
az iskolában kéne gyakorolnia, az nem lehetne több 15-20
percnél. Ez bõven elég, ortopédiai és egyéb szempontból sok
egy gyerekeknek, ebbe is belebetegszik tulajdonképpen, ebbe
a 4 órába az iskolában és még egy negyedóra minden
együttvéve. A pedagógia egyik klasszikusa azt mondja, hogy
kevés feleslegesebb dolgot ismerek, mint a házi feladat. Nem
otthon kell megtanulni megbízhatóan számolni, nem otthon kell
megtanulni megbízhatóan írni, olvasni, hanem délelõtt az
iskolában, ahogy ez sokáig volt is a magyar elemi iskolában is.
Mv.: - 3-400 feladat!
Vekerdy Tamás: - Anélkül, hogy sérteni akarnám az aranyos
tanító néniket, akik biztos tényleg azok, ez az elmebetegség
kategóriájába tartozik. Én azonnal elvittem volna innen a
gyerekemet. Csakis a mamának van igaza, aki rögtön azt mondta,
hogy el innen. Még felhívom arra a figyelmet, hogy iskola sem
állhat talán hivatása magaslatán, ha a tantárgycsoportos
oktatást alkalmazza, ami azt jelenti, hogy két tanítónõnek van
két osztálya, mondjuk 20-20, 25-25 vagy akárhány gyerekkel és
hogy könnyebb legyen nekik, ezért nem õk egy ember tölt
25 órát vagy akárhányat a gyerekekkel az osztályban, hanem
két ember cserél, ez által a két embernek nem 20-20 hanem 40-40
gyereke van és fele annyi idõt tölt velük. Szóval érzelmi
számtan, most ezt megengedem magamnak, matematikáról van szó,
negyedannyi személyes kapcsolat. Holott az elsõs számára
kizárólag a személyes kapcsolatnak van jelentõsége, ez
fejleszt, ez orientál, ezen keresztül ismeri meg a világot. Nem
a tantárgyakon, nem a házi feladaton és nem a példákon
keresztül. Szóval még egyszer és tömören, el innen, de
gyorsan.
Mv.: - Ennek a kislánynak az életében megváltás lenne, de
nem gondolja, hogy abban is felelõsségünk van, hogy elmegyünk
amellett, hogy a szülõk nem teszik szóvá, elviselik,
elfogadják, hogy nem veszi észre a tantestületben senki, hogy az
igazgatónõ nem beszélget el ezzel a kollegával, hogy mi
történt vele.
Vekerdy Tamás: - Magyarországon évek óta van a közoktatási
törvényben is körülírtan iskolaszék, kellene, hogy legyen,
amelyben a szülõk intenzíven részt vesznek. Fele-fele arányban
kellene hogy legyen. Nincs iskolaszék, tehát a törvényben van
és nincs. Addig amíg ezek nem mûködnek, amíg nem vesszük
tudomásul, hogy az iskola egy szolgáltatás, amit a szülõ
igénybe vesz, tetszése szerint kiválaszt vagy tetszése szerint
alakít vagy alakításába beleszól, addig ilyen dolgok lesznek.
Mivel a gyerekek száma fogy, mivel az iskolák küzdenek a
gyerekekért, ezért már most is tulajdonképpen a szülõknek
sokkal nagyobb hatalom van a kezükben, mint gondolnák. Csak
õk megszokták azt, hogy az iskola parancsol, az iskola az
állam, a hivatal elõrenyújtott csápja és majd az iskola mondja
meg, hogy mi hogy legyen. Errõl le kéne szoknunk végre 10 év
után, azóta ugye mégsem egy monolitikus iskolarendszerben
élünk és a közoktatási törvény nekünk módot adna
véleményünk kinyilvánítására. De hát az iskola a
legnehezebben átalakuló társadalmi képletek egyike mint mondani
szokták és ennek a nyomát megterhelve a topmenedzserképzés
rosszul értelmezett õrületével itt kapjuk. Nem ez kell ahhoz,
hogy a gyerek jó matematikus legyen még ha kifejezetten
matematikussá akarom nevelni, akkor sem. Teljes félreértés.
Mv.: - Zárómondatképpen, mert hiszen ez már egy más
témába vezetne át, manapság az iskola is olykor jobban figyel a
szülõk óhajára és itt ebben a szülõknek nem kis felelõssége
van, hogy sokszor olyasmit vár az iskolától, hogy még újabb
és újabb kunsztokkal hívja föl magára a figyelmet és nem
abban akarja a szülõ kegyét elnyerni, hogy itt a gyerek egyszerûen
csak jól érezze magát, mert szeretjük.
Vekerdy Tamás: - Igen nekünk szülõknek
lelkiismeretfurdalásunk van, nem érünk rá eleget a
gyerekeinkkel lenni, akkor viszont mindent megadok, az iskola
legyen a legerõsebb, legjobb, legkitûnõbb, legjobban terhelõ
plusz 12 különóra és így rongálom a gyerekemet. Egyébként
az, hogy verseny van az elsõ osztályban, tanulmányi verseny, ez
súlyosan ellenkezik mindazzal amit testi és lelki értelemben errõl
az életkorról és ennek az életkornak az igényeirõl tudunk.