R.: - Bemutatod nekem a szobádat?
- Igen, bemutatom.
R.: - Belépünk az ajtón. Ott valami nagyon érdekes,
megszólaltatod?
- Csingilingi.
R.: - És ez mire való?
- Arra, hogy ha például én iskolában vagyok, akkor mindig
megcsengetik és akkor vége az iskolának.
R.: - Hát én úgy tudom, hogy te nem vagy iskolás. És most
nem is az iskolában vagyunk, hanem a te szobádban.
- Igen, csak elmondtam.
R.: - Hogy az iskolában is, azt gondolod, hogy ilyen van?
- Igen, mert ott ez a szabály, hogy amikor csingilingiznek,
akkor vége a tanításnak.
R.: - De te még oviba jársz.
- Igen.
R.: - És amikor bejössz a szobádba, akkor mindig
megszólaltatod ezt a csingilingit?
- Hát igen, szép hangja van. Pici apró harangból van, itt
van még egy virág.
R.: - És a virágból jön ki ez a harangocska, ami mindig
megszólal.
- Ide vannak rakva és így megcsingilizni és akkor anyuci ide
bejön. És akkor mondja, hogy jaj itt vagy?
R.: - Az anya mindig tudja, hogy hol vagy?
- Igen.
R.: - Menjünk tovább a szobában, mi minden van még?
Kalauzolj engem körbe.
- Itt vannak a játékok, nyuszi van, meg maci, meg cica, meg
malacka, meg mindenféle ilyen állat.
R.: - Látom külön vannak választva a szõrös
állatfigurák, meg a könyvek. Ezt te csináltad? Te szoktál itt
rendet tartani?
- Hát nem mindig, de én szoktam itt rendet csinálni.
R.: - Mi a kedvenced a szobában?
- A kedvencem ez a kép.
R.: - Kik vannak azon a képen?
- Anya, apa és van egy tesóm is.
R.: - Látom. Nagyon szép kisfiú. És miért vannak itt ezek a
képek?
- Hát azért vannak, hogy anyuci este meg apuci ne hiányozzon,
meg a Gazsó pedig azért, mert hogy õ se hiányozzon. Ami
legérdekesebb a szobában, azt gyere nézd meg, ez holdacska
azért van itt, hogy azt a nagy villanyt ne kelljen fölgyújtani.
R.: - Ez a holdacska is vigyáz rád éjszaka?
- Igen, tulajdonképpen én azt hiszem, hogy ilyenkor meg
idejön ebbe a játékszobába,
R.: - Hogy oda világítson.
- Itt van a játékszobának a holdacska.
R.: - De én még itt látok egy nagyon érdekes dolgot, hát
van egy nagy akvárium.
- Ebben az akváriumban békák meg halak vannak. Azért jó
érzés, mert barátaim, most integetett egyet nekem a béka, meg a
hal. Például õvele szoktam játszani társasjátékot. Mindig
én teszem neki a bábut.
R.: - Helyette? És közben mutatod neki, hogy ez a bábu?
- Nem, õk már megtanulták a játékot, meg minden
óvodát, meg...
R.: - Õk is jártak békaóvodába?
- Igen, õk jártak
R.: - Hát vagy teknõs óvodába, mert hát õk teknõsök
ugye?
- Hát az a nagy palota az a békának, mert külön van a
béka, meg a halacska és akkor az a nagy palota a békáé és az
másik nagy palota az a halacskáé és van egy-két hal, amelyik
valamelyik óvó néni és a másik is óvó néni.
R.: - És oda mennek el napközben, amikor te is a oviban vagy?
- Igen.
R.: - És délután meg találkoztok? És szoktál velük
beszélgetni?
- Igen, szoktam. Például arról, hogy milyen volt az ovi.
R.: - Te Fruzsi és itt a polcok mellett, amin vannak az
állatkák meg a könyvek, most ugye szépen rendbe rakva, amellett
még mi minden van neked a falon?
- Ágy fölött például ott vannak macik, világító macik.
R.: - És ezek éjszaka világítanak?
- Igen, éjszaka a holdacska, nem gyújtjuk fel. A falon vannak
képek. Bölcsirõl, a régi oviról, rajzok.
R.: - Ezek a te rajzaid?
- Igen, az a festõ, magamat meg apát festettem le, csak anyát
is lefestettük, csak nem
R.: - nem sikerült?
- Nem. Ezeket a madarat nem én rajzoltam, a testvéremtõl
kaptam, nézd meg milyen szép.
R.: - Mi minden van ezen?
- Van páva, halacska, nagyon szép színes madár, tücsök
R.: - Ez egy igazi erdõ?
- Hát igen. Van egy nagyon veszélyes állat rajta.
R.: - Mi az, melyik?
- Tüskéshátúnak nevezik.
R.: - És ezt te kérted ezt a rajzot, vagy õ találta
ki?
- Hát nem, csak szeret engem a Gazsó, mert úgy hívják
tesómat és azért rajzolta ezt nekem, hogy boldog legyek és
boldog voltam.
R.: - Ahol már adott egy gyerekszoba, olyan tájolással,
amilyen, olyan gyerekekkel, akik éppen a lakói, vannak-e fõbb
szempontok, hogy a gyerekszobában mik az ideális tárgyak,
eszközök arra, hogy a gyerekeknek a közérzetét javítsuk?
-Sándor László feng shui lakberendezõ: A valóság
általában az szokott lenni, hogy egy gyerekszoba van, néha több
gyereknek egy szobája van. Már az is egy ideális eset, hogy ha
külön van a gyerekeknek szobája, tehát van egy kis
magánterületük és a szobán belül három funkció, tehát a
pihenés, alvás, esetlegesen késõbbiek folyamán a
tanulás és a játékok egyidejûleg jelennek meg. Így
különbözõ figyelemeltereléseket hoznak létre, viszont
ezt így kell megoldani. Tehát ez az egyik legnagyobb kihívás
egy feng shui szakembernek, de szerintem egy nyugati technikát
követõ lakberendezõnek is, hogy egy hangulatos,
kedves, sok érzéket megmozgató helyiséget rendezzen be, de ez a
pihenés szempontjából ne legyen zavaró, zaklató. A feng shui
egy térrendezési technika, egyszerûen fogalmazva
lakberendezés. Tudatosan hogy lehet úgy berendezni, a
környezetünket kialakítani, megépíteni a környezetünket,
hogy a lehetõ legkedvezõbb energiatérben
élhessünk. Ehhez pedig általában mi úgy fogalmazunk, hogy a
nagy mintát vesszük figyelembe, azaz a természetet.
Alapvetõen azt vesszük figyelembe, hogy a környezetben egy
egyensúly legyen. Ez egy nagyon fontos dolog. Ha kemény falak
vannak, beton, tégla falak vannak, akkor arra mi azt mondjuk, hogy
az egy jang szoba. A keménység, a szögletesség, a sarkosság
határozza meg ezt. Ha gerenda faház vagy egyéb faház technika,
akkor arra azt mondjuk általában, hogy jin jellege van, mert maga
az építõanyag jin jellemzõket hordoz. Az
ellenkezõjével kel kiegészíteni. Tehát ha jang
jellegû egy helyiség jin jellegû eszközökkel
egészítjük ki. Például fal szín. Ha jang szobáról van szó,
akkor a zöld, a kék színárnyalatok nagyon kedvezõek. Ha
jin jellegû szobáról, akkor a vörös, a rózsaszín
árnyalatokat helyezzük bele. Ezek után jönnek a bútorok. A
bútoroknál a jó dolog és praktikus dolog ilyen általános
tanács formájában, hogyha lekerekített, gömbölyded, íves
lágy bútorokat helyezünk el. Ez a kisgyermek ütközéseit is
tompítani fogja, a teret növelik. Tehát sokkal nagyobbnak
érezzük a teret, mint egy szögletes bútor környezetében. A
gyerek egyéniségétõl függõen és a rend
megtartásának érdekében figyelembe kell vennünk ha valaki
nagyon aktív gyermek. Õvele nehéz rendet tartatni, tehát
eleve az ülõalkalmatosságok olyanok legyenek, amelyekbe be
lehet dobálni játékokat és így sokkal könnyebb rendet tartani
a szobán belül. Ha nyugodtabb a gyermek, akkor a polcok is
elõtérbe kerülhetnek, mert õ úgy is vissza fogja
rakodni különösebb szülõi intelmek nélkül. Színekben
továbbra is oda kell figyelnünk, hogy a fa bútoroknak lehetnek
jangabb színei, a fém jellegû bútoroknak lehetnek jin
színei, például egy fából készült és rózsaszín
jellegû bútor. Az ugye a fa jinségét, a rózsaszín
jangságával kiegészíti, tehát egyensúlyba kerülnek a dolgok.
A gyermek ezeket az egyensúlyokat azonnal megérzi, föl is veszi
ezt a ritmust. Vagy a játékok elrendezésénél a fémjáték,
ugye fiúgyerekeknél az autókra gondolok itt most, fõleg
azok a jang jellemzõvel bírnak, azokat olyan környezetbe
helyezzük el, ahol ez kiegészíti, tehát jin jellemzõkkel
bíró fadobozba, faládába tegyük ezeket bele. Ez egy
alapvetõ követelmény, hogy egyensúly legyen, ez pedig a
jin és jang, tehát a nõi- férfi lénye vagy ha úgy
mondom a szögletes, sarkos, a gömbölyded, íves egyensúlya
jöjjön létre. Ezek után még az éltetõ energiát
kedvezõen kell mozgatnunk és termelnünk kell ezt az
éltetõ energiát. Itt jönnek be az akvárium, a csobogó,
mint feng shui eszközök, itt jelennek meg az olyan dolgok, mint a
növények. Bár a növényekkel vigyázzunk, hiszen egy
hálószobában vagy úgy kell elhelyeznünk a növényeket, hogy
az esti órákban könnyen kivihetõek legyenek, vagy nagyon
mérsékelt mennyiségût szabad odarakni.
R.: - Miért zavarják az alvást a növények?
S.L.: - Éjszaka általában növények elvonják az oxigént,
tehát szén-dioxidot termelnek a környezetben és csökkenti az
ott alvó embernek a levegõ oxigén mennyiségét, ami pedig
általában zavart pihenést eredményez. Tehát a
rádióhallgatók kedvéért inkább a méretezésre tennék
nagyobb hangsúlyt, tudniillik azt azonnal tudja alkalmazni.
Lényegesek a méretek, lényegesek a tárgyak méretei, legyen az
akár egy szoba vagy az abban lévõ kismaci, vagyis a
tárgyak közti távolságok és méretek. Például a gyermek
alkotás boldogság térélményét keltik a 39,7 és 44
centiméter közötti dolgok. Vagy a 216-220 centiméter. Ez azt is
jelenti, hogy akár az oldalfalra ha fölhelyezünk egy képet, azt
220 centiméter magasba is tehetem és a gyermeknek ez már a
boldogság térélményét fogja jelenteni.
R.: - Mert ha lejjebb teszem a képet, akkor nem ugyanazt a
hatást éri el?
S.L.: - Hát mondok egy példát, 190 centiméter magasságban a
józanság térélménye jelenik meg.
R.: - Egy gyerek nehezebben lát föl két méter húszig.
S.L.: - Vannak alacsonyabb méretek is, például nyolcvannyolc
centiméter, ez is a boldogság térélményét kelti.
R.: - A gyerekszobában tehát akkor a boldogság az
elsõdleges, amit így sugallnunk kell vagy kialakítanunk?
S.L.: - Azt gondolom igen, mert a gyermek, alkotás és
boldogság ez egy fogalomkörbe tartozik ebben az esetben és a
gyermek fejlõdését az õ alkotásain keresztül
mérjük.



- Kisbabát várok és az utolsó hónapban vagyok éppen és ez
is az oka annak, hogy másik szobát kap az Áron, mert a
kisbabának szeretnénk az Áron védettebb részen lévõ
szobáját adni.
- Hogyha jól számolom egy hónap múlva születik a baba és
akkor pont kezdõdik az iskola is.
- Igen, ez a mi családunkban egy teljesen normális dolog, mert
nálunk a dolgok, azok hosszú kivárás után mindig egyszerre
történnek, de akkor ilyen szinte derült égbõl
villámcsapás és minden egyszerre, egy-két nap alatt lezajlik.
Az Áron szobája ki lesz festve, át lesz rendezve, a játékai
össze lesznek rendezve, a könyvei életkor szerint lesznek
összecsoportosítva. Persze lesz íróasztala is, amit az
apukájától örököl.
R.: - Hogyan rendezed be, rendezitek be az Áronnak a
szobáját?
- Olvastam feng shui könyveket, tehát ezeket az
alaptörvényeket mindenképpen figyelembe veszem és hát azért
vannak nálunk ilyen alapelvek a családban, ami például a
természetes anyagok használatát jelenti, tehát a szobában 99
százalékban lesz majd természetes anyag. Fa fõleg. És
nád esetleg. A színek tekintetében is meleg színeket
szeretnénk alkalmazni, de ez inkább ilyen jó érzése. És hát
ezen kívül, ami nagyon fontos, hogy legyen elég tér. Ez egy
gyerek számára nagyon fontos, hogy nem egy zsúfolt kis lukban
lesz, hanem egy viszonylag tágas, tetõtéri ablakkal is,
tehát normál fényviszonyokkal ellátott szobában.
R.: - Megvan már az asztalnak, az ágynak a széknek a helye?
- Igen, úgy tûnik, hogy az is már rendezõdik, ez
ilyen érzéses alapon alakul ki, hogy hova kéne tenni az ágyat.
Én úgy ültem a szobában darabig és akkor úgy éreztem, hogy
az ágynak körülbelül itt kéne lennie, az asztalnak meg ott
kéne lennie, tehát egy kicsit olyan spirituálés dolog is ez,
nemcsak a hely jó kihasználását vesszük alapul.
R.: - Ezek szerint te nem úgy rendezed be a szobát vagy ti nem
úgy rendezitek be a szobát, hogy veszel egy feng shui könyvet és
szó szerint értelmezve, az arányokat megtartva rendezed be a
szobát, vagy rendezitek be a szobát, hanem érzésbõl.
- Igen, hát én a feng shuiból azért nem szóról szóra
vettem át dolgokat, én a fontos fõ irányvonalakat
próbálom mindenhol alkalmazni, de ha valami ettõl egy
picikét eltér, azért nem fogok kétségbeesni és nem fogom
lebontani a ház falát, hogy ez így nem mûködik. De én
azt hiszem, hogy itt nem elsõsorban a feng shui, hanem az a
jó érzés, ami az embernek a lelkébõl jön, itt az a
legfontosabb. Tehát az, hogy jól berendezni egy szobát, ez
inkább azt jelenti, hogy aki belép vagy aki benne él, annak jó
érzése legyen attól, hogy õ ott van.
- Fönt van a gyerekeknek a hálószobájuk, tanulóterük.
R.: - A nagyobbaknak.
- A nagyobbaknak igen.
R.V.: - Volt ebbõl korábban azért kisebb civakodás,
hogy együtt voltak?
- Hát hogyan, hát lent képzeljen el öt gyereket egy
szobában úgy, hogy a nagyobbak kettõ közülük már
iskolába járt. Tehát a kicsik, akik 2 éves, 3 éves, 4 éves
gyakorlatilag egész nap azzal telt, hogy a rendet, amit raktak a
nagyobbak szétszedték. Akkor újra összerakni plusz még
szétszedték a füzeteket, belerajzoltak az
ellenõrzõ füzetbe, hát szóval ez nem egy
R.: - Akkor hangos volt a ház?
- Hangos, inkább egy olyan kicsit olyan keleties. De most
azért, hát ön is látja, hogy ez egy megnyugtató megoldás,
hogy mindenkinek meglegyen ha nem is a saját szobája, de a saját
kis sarka.
R.: - Hát azért el szoktak õk vonulni, hogy legyenek
egyedül is.
- Igen, és ez nagyon jó. Rögtön, ahogy, ez karácsonykor
költöztek fel és bizony nagy volt a ricsaj és nagy volt a
civakodás és ahogy fölköltöztek gyakorlatilag a családi élet
dinamizmusa rögtön megváltozott. Ez a hiányuk oldódott meg,
hogy mindenki berendezhette abszolút a saját kedve és ízlése
szerint a kis kuckóját és utána létrejött az a dinamika, hogy
együtt, mikor akarunk, meg amikor kell, reggeli, ebéd, vacsora,
de egyébként van, aki ugye az idõsebbek már följönnek
maguktól és órákig eltûnnek, tanulnak vagy olvasnak vagy
olyasmit csinálnak, ami õt kilazítja. De hát ha
szükséges, aztán lejön vagy én jövök fel, vagy mi jövünk
fel. Tehát ez egy fontos dolog, hogy legyen olyan
lehetõség, hogy nem mindig kell együtt lenni.
- Ha mondjuk már iskolás a gyerekünk, tudjuk-e valamivel
segíteni, hogy egy kicsit könnyebben menjen neki a tanulás?
Sándor László feng shui tanácsadó: - Elõször
itt is méreteket mondanék. Például a növekedés gyors javulás
térélményét keltik a 27 és 30 centiméter közötti
távolságok vagy méretek. A 203-206 centiméter közötti
méretek.
R.: - Ez most azt jelenti, hogy ha mondjuk iskolába megy a
gyerekünk és levesszük 220 centirõl 206-ra azt a képet,
akkor a tanulását fogjuk elõsegíteni jobban?
S.L. - Igen, igen. Ez furcsán hangzik elõször és azt
mondhatnánk, hogy persze olyat is hallottam már így
kérdésként, hogy na jó, ez biztos a Távol-Keleten
mûködik, itt meg nem. De ez nem így van.
R.: - Érdekes, amit mond a méretekbõl, mert hogy azt
gondolnánk, hogy a feng shui vagy hát így felületesen aki már
hallott róla, az azt jelenti, hogy sok pici tárgyat veszünk a
boltokban és akkor azt ide tesszük, oda tesszük, illatokat
permetezünk ide-oda és akkor már rendben is lesz a szoba.
S.L.: - Ezeket már a napi szintû mûködtetésnél
érdemes használni, például az olyannál, mint az illatok. Ha
azt szeretném, hogy nyugodtan pihenjen a gyermek, akkor a
levendula illata nagyszerû dolog és állandóan egy kis
üveg csészében kiteszek levendula olajat, ami ott párolog neki
és õt nyugtatja egy kicsit, lassítja. Több gyerek
esetén, ahol több gyermek van egy szobában, narancsvirág
olajnak az illata nagyon jó, az egy ilyen társasági illatot ad.
Azt nagyon szeretik a gyerekek is. A közös együttmûködés
illatát hordozza. Ennek is van egy kis nyugtató hatása. A
fenyõ illat például relaxálóbb hatású, a citrom illat
élénkítõ hatású, tehát azt szeretném, hogy a
gyermekem jól tudjon tanulni, akár idõsebb korban mondjuk
egy érettségire felkészülni, akkor citromolajat érdemes
párologtatni, nagy mennyiségben. Az agymûködést serkenti.
- Itt elõttem az asztalon ilyen furcsa üveggömb, üveg
piramis, nyugalmat sugároznak felém.
- Itt az asztalon igen az elhelyezett dolgoknak egyrészt a
köztük lévõ távolság is óriási szerepet kap, tehát
nem véletlenszerûen vannak elhelyezve. És a piramisoknak
részben az a feladatuk, hogy szivárványt hozzunk létre, ami a
sokszínûség térélményét kelti. Részben a piramisnak az
alakzata képes arra, hogy kitolja a környezetében lévõ
kedvezõtlen sugárzások kedvezõtlen energiatereket.
Hát egy nagyon kedvezõ harmonikus teret hoz létre.
R.: - Ezzel az energia szinttel az a helyzet, hogy az a jobb,
hogyha minél magasabbra emeljük, vagy attól függ, hogy éppen
ott azon a területen mit akarunk csinálni?
- Azt szeretnénk elérni, hogy a jin és a jang egyensúlya
legyen és az éltetõ energiának minél magasabb szintje
vegyen körül minket. És ezt százalékosan úgy tudnám
kifejezni, ha 70 százaléknál magasabb a szintje, akkor biztosan
töltõdik az oda belépõ ember. Minél inkább
megközelíti a 100 százalékot, annál inkább töltõdik.
A töltõdés pedig ahhoz fog hozzájárulni, hogy az élet
feladatainkat sokkal könnyebbnek érezzük.
R.: - És átlagosan mi a tapasztalata, hogy mekkora között
élünk így a 70-hez viszonyítva?
- Ahol mi jártunk és hívtak minket, ott az átlag az 50 és
70 százalék közé esik. 60 százalék körül egyfajta pangó
élményt élünk meg, hol töltõdünk, hol energiát
veszítünk a térben. Tehát hol az ember, mint élõ organizmus ad le energiát
a térnek, hogy egyensúly legyen, hol a térbõl tud
töltõdni az illetõ. Minél inkább 70 százalékhoz
közeledünk vagy azt átlépjük, annál inkább mondhatjuk azt,
hogy töltõdésrõl van szó. De semmiképpen sem szeretnék
így látatlanban bárkiben olyan élményt kelteni, hogyha
õ ezt még nem csináltatta meg, akkor mindenképpen rossz a
környezete, mert hogy sokszor tapasztaltuk azt is, hogy
alapvetõen szépen és jól rendezik be az emberek
életkörnyezetüket. Én azt gondolom, hogy bölcs dolog a
környezetre mindenképpen valamilyen módszer vagy technika
segítségével odafigyelni.
R.: - Fruzsika tovább kalauzolsz engem eben a szobában?
- Hoppá! Ott van a karkötõm. Földön van egy nagy
doboz, abban olyan nagy dolgokat tartok. Hát abban volt egy nagy
kalap, az anyuci odaadta a dobozt raktárnak. És beleraktam ilyen
játékokat.
R.: - Megnézhetjük, hogy mi van benne?
- Ez egy pókocska, ezt úgy hívják ezt a malackát, hogy
Röfike. Van egy hátizsák. Nézd mi van benne, egy üveg. Benne
vizet tartok.
R.: - És mi ez, minek hívod ezt?
- Varázsvíz.
R.: - És mire jó?
- Például erre, csak be kell csukni a szemünket.
R.: - És mi fog történni?
- Hát valami, vagy eltûnik a kis csibe, cica, anyutól
kaptam.
R.: - Az üveget?
- Igen.
R.: - És te raktad bele a vizet?
- Igen, mert a csapnál van egy ilyen varázsvíz.
R.. - És mi mindenre jó ez a varázsvíz?
- Hát arra például, ha beteg az anyukám, akkor
meggyógyítja. Lehetõleg kicsit öntök neki és
R.: - és mondasz egy-két varázsszót
- két varázsszót. Be kell csukni a szemet, csiribu-csiribá
gyógyulj meg anyuci. És akkor jól lesz az anyuci.
R.: - Na tovább kutatjuk még mi van a dobozban. Találtam egy
érdekeset. Na ez mi?
- Hát ezek ilyen kis lukas cukorkák.
R.: - És miben vannak benne?
- Kesztyûben, mert ezt így árulják, ezt kaptam egy
nénitõl.
R.: - Aztán a nagy doboz mellett van egy kis doboz. És itt sok
apró dolog van, pici babaruha, pici cumi, kicsi baba, kicsi
babának cipõje, ruhája, ezeket mindig itt rendben vissza
is rakod?
- Igen, ez nagyon érdekes, megmutatom.
R.: - Ez egy papír, amin egy virág van.
- Ha ünnepség van, akkor mindig le szoktam szakítani
valamelyiket és akkor most már le van szakítva, megdörzsölöm
ezt a kezemre és akkor illatos lesz. A polc tetején a babámnak a
süti helyén ott van egy kedvencem, egy virág.
R.: - És ezt te mindennap meglocsolod?
- Igen, szoktam, jó érzés.
R.: - És ezt a szobát is szereted?
- Igen, nagyon.