- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  01.08.23
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2001. augusztus. 23.
Kossuth rádió, 13.05

R.: - Bemutatod nekem a szobádat?

- Igen, bemutatom.

R.: - Belépünk az ajtón. Ott valami nagyon érdekes, megszólaltatod?

- Csingilingi.

R.: - És ez mire való?

- Arra, hogy ha például én iskolában vagyok, akkor mindig megcsengetik és akkor vége az iskolának.

R.: - Hát én úgy tudom, hogy te nem vagy iskolás. És most nem is az iskolában vagyunk, hanem a te szobádban.

- Igen, csak elmondtam.

R.: - Hogy az iskolában is, azt gondolod, hogy ilyen van?

- Igen, mert ott ez a szabály, hogy amikor csingilingiznek, akkor vége a tanításnak.

R.: - De te még oviba jársz.

- Igen.

R.: - És amikor bejössz a szobádba, akkor mindig megszólaltatod ezt a csingilingit?

- Hát igen, szép hangja van. Pici apró harangból van, itt van még egy virág.

R.: - És a virágból jön ki ez a harangocska, ami mindig megszólal.

- Ide vannak rakva és így megcsingilizni és akkor anyuci ide bejön. És akkor mondja, hogy jaj itt vagy?

R.: - Az anya mindig tudja, hogy hol vagy?

- Igen.

R.: - Menjünk tovább a szobában, mi minden van még? Kalauzolj engem körbe.

- Itt vannak a játékok, nyuszi van, meg maci, meg cica, meg malacka, meg mindenféle ilyen állat.

R.: - Látom külön vannak választva a szõrös állatfigurák, meg a könyvek. Ezt te csináltad? Te szoktál itt rendet tartani?

- Hát nem mindig, de én szoktam itt rendet csinálni.

R.: - Mi a kedvenced a szobában?

- A kedvencem ez a kép.

R.: - Kik vannak azon a képen?

- Anya, apa és van egy tesóm is.

R.: - Látom. Nagyon szép kisfiú. És miért vannak itt ezek a képek?

- Hát azért vannak, hogy anyuci este meg apuci ne hiányozzon, meg a Gazsó pedig azért, mert hogy õ se hiányozzon. Ami legérdekesebb a szobában, azt gyere nézd meg, ez holdacska azért van itt, hogy azt a nagy villanyt ne kelljen fölgyújtani.

R.: - Ez a holdacska is vigyáz rád éjszaka?

- Igen, tulajdonképpen én azt hiszem, hogy ilyenkor meg idejön ebbe a játékszobába,

R.: - Hogy oda világítson.

- Itt van a játékszobának a holdacska.

R.: - De én még itt látok egy nagyon érdekes dolgot, hát van egy nagy akvárium.

- Ebben az akváriumban békák meg halak vannak. Azért jó érzés, mert barátaim, most integetett egyet nekem a béka, meg a hal. Például õvele szoktam játszani társasjátékot. Mindig én teszem neki a bábut.

R.: - Helyette? És közben mutatod neki, hogy ez a bábu?

- Nem, õk már megtanulták a játékot, meg minden óvodát, meg...

R.: - Õk is jártak békaóvodába?

- Igen, õk jártak

R.: - Hát vagy teknõs óvodába, mert hát õk teknõsök ugye?

- Hát az a nagy palota az a békának, mert külön van a béka, meg a halacska és akkor az a nagy palota a békáé és az másik nagy palota az a halacskáé és van egy-két hal, amelyik valamelyik óvó néni és a másik is óvó néni.

R.: - És oda mennek el napközben, amikor te is a oviban vagy?

- Igen.

R.: - És délután meg találkoztok? És szoktál velük beszélgetni?

- Igen, szoktam. Például arról, hogy milyen volt az ovi.

R.: - Te Fruzsi és itt a polcok mellett, amin vannak az állatkák meg a könyvek, most ugye szépen rendbe rakva, amellett még mi minden van neked a falon?

- Ágy fölött például ott vannak macik, világító macik.

R.: - És ezek éjszaka világítanak?

- Igen, éjszaka a holdacska, nem gyújtjuk fel. A falon vannak képek. Bölcsirõl, a régi oviról, rajzok.

R.: - Ezek a te rajzaid?

- Igen, az a festõ, magamat meg apát festettem le, csak anyát is lefestettük, csak nem

R.: - nem sikerült?

- Nem. Ezeket a madarat nem én rajzoltam, a testvéremtõl kaptam, nézd meg milyen szép.

R.: - Mi minden van ezen?

- Van páva, halacska, nagyon szép színes madár, tücsök

R.: - Ez egy igazi erdõ?

- Hát igen. Van egy nagyon veszélyes állat rajta.

R.: - Mi az, melyik?

- Tüskéshátúnak nevezik.

R.: - És ezt te kérted ezt a rajzot, vagy õ találta ki?

- Hát nem, csak szeret engem a Gazsó, mert úgy hívják tesómat és azért rajzolta ezt nekem, hogy boldog legyek és boldog voltam.

R.: - Ahol már adott egy gyerekszoba, olyan tájolással, amilyen, olyan gyerekekkel, akik éppen a lakói, vannak-e fõbb szempontok, hogy a gyerekszobában mik az ideális tárgyak, eszközök arra, hogy a gyerekeknek a közérzetét javítsuk?

-Sándor László feng shui lakberendezõ: A valóság általában az szokott lenni, hogy egy gyerekszoba van, néha több gyereknek egy szobája van. Már az is egy ideális eset, hogy ha külön van a gyerekeknek szobája, tehát van egy kis magánterületük és a szobán belül három funkció, tehát a pihenés, alvás, esetlegesen késõbbiek folyamán a tanulás és a játékok egyidejûleg jelennek meg. Így különbözõ figyelemeltereléseket hoznak létre, viszont ezt így kell megoldani. Tehát ez az egyik legnagyobb kihívás egy feng shui szakembernek, de szerintem egy nyugati technikát követõ lakberendezõnek is, hogy egy hangulatos, kedves, sok érzéket megmozgató helyiséget rendezzen be, de ez a pihenés szempontjából ne legyen zavaró, zaklató. A feng shui egy térrendezési technika, egyszerûen fogalmazva lakberendezés. Tudatosan hogy lehet úgy berendezni, a környezetünket kialakítani, megépíteni a környezetünket, hogy a lehetõ legkedvezõbb energiatérben élhessünk. Ehhez pedig általában mi úgy fogalmazunk, hogy a nagy mintát vesszük figyelembe, azaz a természetet. Alapvetõen azt vesszük figyelembe, hogy a környezetben egy egyensúly legyen. Ez egy nagyon fontos dolog. Ha kemény falak vannak, beton, tégla falak vannak, akkor arra mi azt mondjuk, hogy az egy jang szoba. A keménység, a szögletesség, a sarkosság határozza meg ezt. Ha gerenda faház vagy egyéb faház technika, akkor arra azt mondjuk általában, hogy jin jellege van, mert maga az építõanyag jin jellemzõket hordoz. Az ellenkezõjével kel kiegészíteni. Tehát ha jang jellegû egy helyiség jin jellegû eszközökkel egészítjük ki. Például fal szín. Ha jang szobáról van szó, akkor a zöld, a kék színárnyalatok nagyon kedvezõek. Ha jin jellegû szobáról, akkor a vörös, a rózsaszín árnyalatokat helyezzük bele. Ezek után jönnek a bútorok. A bútoroknál a jó dolog és praktikus dolog ilyen általános tanács formájában, hogyha lekerekített, gömbölyded, íves lágy bútorokat helyezünk el. Ez a kisgyermek ütközéseit is tompítani fogja, a teret növelik. Tehát sokkal nagyobbnak érezzük a teret, mint egy szögletes bútor környezetében. A gyerek egyéniségétõl függõen és a rend megtartásának érdekében figyelembe kell vennünk ha valaki nagyon aktív gyermek. Õvele nehéz rendet tartatni, tehát eleve az ülõalkalmatosságok olyanok legyenek, amelyekbe be lehet dobálni játékokat és így sokkal könnyebb rendet tartani a szobán belül. Ha nyugodtabb a gyermek, akkor a polcok is elõtérbe kerülhetnek, mert õ úgy is vissza fogja rakodni különösebb szülõi intelmek nélkül. Színekben továbbra is oda kell figyelnünk, hogy a fa bútoroknak lehetnek jangabb színei, a fém jellegû bútoroknak lehetnek jin színei, például egy fából készült és rózsaszín jellegû bútor. Az ugye a fa jinségét, a rózsaszín jangságával kiegészíti, tehát egyensúlyba kerülnek a dolgok. A gyermek ezeket az egyensúlyokat azonnal megérzi, föl is veszi ezt a ritmust. Vagy a játékok elrendezésénél a fémjáték, ugye fiúgyerekeknél az autókra gondolok itt most, fõleg azok a jang jellemzõvel bírnak, azokat olyan környezetbe helyezzük el, ahol ez kiegészíti, tehát jin jellemzõkkel bíró fadobozba, faládába tegyük ezeket bele. Ez egy alapvetõ követelmény, hogy egyensúly legyen, ez pedig a jin és jang, tehát a nõi- férfi lénye vagy ha úgy mondom a szögletes, sarkos, a gömbölyded, íves egyensúlya jöjjön létre. Ezek után még az éltetõ energiát kedvezõen kell mozgatnunk és termelnünk kell ezt az éltetõ energiát. Itt jönnek be az akvárium, a csobogó, mint feng shui eszközök, itt jelennek meg az olyan dolgok, mint a növények. Bár a növényekkel vigyázzunk, hiszen egy hálószobában vagy úgy kell elhelyeznünk a növényeket, hogy az esti órákban könnyen kivihetõek legyenek, vagy nagyon mérsékelt mennyiségût szabad odarakni.

R.: - Miért zavarják az alvást a növények?

S.L.: - Éjszaka általában növények elvonják az oxigént, tehát szén-dioxidot termelnek a környezetben és csökkenti az ott alvó embernek a levegõ oxigén mennyiségét, ami pedig általában zavart pihenést eredményez. Tehát a rádióhallgatók kedvéért inkább a méretezésre tennék nagyobb hangsúlyt, tudniillik azt azonnal tudja alkalmazni. Lényegesek a méretek, lényegesek a tárgyak méretei, legyen az akár egy szoba vagy az abban lévõ kismaci, vagyis a tárgyak közti távolságok és méretek. Például a gyermek alkotás boldogság térélményét keltik a 39,7 és 44 centiméter közötti dolgok. Vagy a 216-220 centiméter. Ez azt is jelenti, hogy akár az oldalfalra ha fölhelyezünk egy képet, azt 220 centiméter magasba is tehetem és a gyermeknek ez már a boldogság térélményét fogja jelenteni.

R.: - Mert ha lejjebb teszem a képet, akkor nem ugyanazt a hatást éri el?

S.L.: - Hát mondok egy példát, 190 centiméter magasságban a józanság térélménye jelenik meg.

R.: - Egy gyerek nehezebben lát föl két méter húszig.

S.L.: - Vannak alacsonyabb méretek is, például nyolcvannyolc centiméter, ez is a boldogság térélményét kelti.

R.: - A gyerekszobában tehát akkor a boldogság az elsõdleges, amit így sugallnunk kell vagy kialakítanunk?

S.L.: - Azt gondolom igen, mert a gyermek, alkotás és boldogság ez egy fogalomkörbe tartozik ebben az esetben és a gyermek fejlõdését az õ alkotásain keresztül mérjük.

- Kisbabát várok és az utolsó hónapban vagyok éppen és ez is az oka annak, hogy másik szobát kap az Áron, mert a kisbabának szeretnénk az Áron védettebb részen lévõ szobáját adni.

- Hogyha jól számolom egy hónap múlva születik a baba és akkor pont kezdõdik az iskola is.

- Igen, ez a mi családunkban egy teljesen normális dolog, mert nálunk a dolgok, azok hosszú kivárás után mindig egyszerre történnek, de akkor ilyen szinte derült égbõl villámcsapás és minden egyszerre, egy-két nap alatt lezajlik. Az Áron szobája ki lesz festve, át lesz rendezve, a játékai össze lesznek rendezve, a könyvei életkor szerint lesznek összecsoportosítva. Persze lesz íróasztala is, amit az apukájától örököl.

R.: - Hogyan rendezed be, rendezitek be az Áronnak a szobáját?

- Olvastam feng shui könyveket, tehát ezeket az alaptörvényeket mindenképpen figyelembe veszem és hát azért vannak nálunk ilyen alapelvek a családban, ami például a természetes anyagok használatát jelenti, tehát a szobában 99 százalékban lesz majd természetes anyag. Fa fõleg. És nád esetleg. A színek tekintetében is meleg színeket szeretnénk alkalmazni, de ez inkább ilyen jó érzése. És hát ezen kívül, ami nagyon fontos, hogy legyen elég tér. Ez egy gyerek számára nagyon fontos, hogy nem egy zsúfolt kis lukban lesz, hanem egy viszonylag tágas, tetõtéri ablakkal is, tehát normál fényviszonyokkal ellátott szobában.

R.: - Megvan már az asztalnak, az ágynak a széknek a helye?

- Igen, úgy tûnik, hogy az is már rendezõdik, ez ilyen érzéses alapon alakul ki, hogy hova kéne tenni az ágyat. Én úgy ültem a szobában darabig és akkor úgy éreztem, hogy az ágynak körülbelül itt kéne lennie, az asztalnak meg ott kéne lennie, tehát egy kicsit olyan spirituálés dolog is ez, nemcsak a hely jó kihasználását vesszük alapul.

R.: - Ezek szerint te nem úgy rendezed be a szobát vagy ti nem úgy rendezitek be a szobát, hogy veszel egy feng shui könyvet és szó szerint értelmezve, az arányokat megtartva rendezed be a szobát, vagy rendezitek be a szobát, hanem érzésbõl.

- Igen, hát én a feng shuiból azért nem szóról szóra vettem át dolgokat, én a fontos fõ irányvonalakat próbálom mindenhol alkalmazni, de ha valami ettõl egy picikét eltér, azért nem fogok kétségbeesni és nem fogom lebontani a ház falát, hogy ez így nem mûködik. De én azt hiszem, hogy itt nem elsõsorban a feng shui, hanem az a jó érzés, ami az embernek a lelkébõl jön, itt az a legfontosabb. Tehát az, hogy jól berendezni egy szobát, ez inkább azt jelenti, hogy aki belép vagy aki benne él, annak jó érzése legyen attól, hogy õ ott van.

- Fönt van a gyerekeknek a hálószobájuk, tanulóterük.

R.: - A nagyobbaknak.

- A nagyobbaknak igen.

R.V.: - Volt ebbõl korábban azért kisebb civakodás, hogy együtt voltak?

- Hát hogyan, hát lent képzeljen el öt gyereket egy szobában úgy, hogy a nagyobbak kettõ közülük már iskolába járt. Tehát a kicsik, akik 2 éves, 3 éves, 4 éves gyakorlatilag egész nap azzal telt, hogy a rendet, amit raktak a nagyobbak szétszedték. Akkor újra összerakni plusz még szétszedték a füzeteket, belerajzoltak az ellenõrzõ füzetbe, hát szóval ez nem egy

R.: - Akkor hangos volt a ház?

- Hangos, inkább egy olyan kicsit olyan keleties. De most azért, hát ön is látja, hogy ez egy megnyugtató megoldás, hogy mindenkinek meglegyen ha nem is a saját szobája, de a saját kis sarka.

R.: - Hát azért el szoktak õk vonulni, hogy legyenek egyedül is.

- Igen, és ez nagyon jó. Rögtön, ahogy, ez karácsonykor költöztek fel és bizony nagy volt a ricsaj és nagy volt a civakodás és ahogy fölköltöztek gyakorlatilag a családi élet dinamizmusa rögtön megváltozott. Ez a hiányuk oldódott meg, hogy mindenki berendezhette abszolút a saját kedve és ízlése szerint a kis kuckóját és utána létrejött az a dinamika, hogy együtt, mikor akarunk, meg amikor kell, reggeli, ebéd, vacsora, de egyébként van, aki ugye az idõsebbek már följönnek maguktól és órákig eltûnnek, tanulnak vagy olvasnak vagy olyasmit csinálnak, ami õt kilazítja. De hát ha szükséges, aztán lejön vagy én jövök fel, vagy mi jövünk fel. Tehát ez egy fontos dolog, hogy legyen olyan lehetõség, hogy nem mindig kell együtt lenni.

- Ha mondjuk már iskolás a gyerekünk, tudjuk-e valamivel segíteni, hogy egy kicsit könnyebben menjen neki a tanulás?

Sándor László feng shui tanácsadó: - Elõször itt is méreteket mondanék. Például a növekedés gyors javulás térélményét keltik a 27 és 30 centiméter közötti távolságok vagy méretek. A 203-206 centiméter közötti méretek.

R.: - Ez most azt jelenti, hogy ha mondjuk iskolába megy a gyerekünk és levesszük 220 centirõl 206-ra azt a képet, akkor a tanulását fogjuk elõsegíteni jobban?

S.L. - Igen, igen. Ez furcsán hangzik elõször és azt mondhatnánk, hogy persze olyat is hallottam már így kérdésként, hogy na jó, ez biztos a Távol-Keleten mûködik, itt meg nem. De ez nem így van.

R.: - Érdekes, amit mond a méretekbõl, mert hogy azt gondolnánk, hogy a feng shui vagy hát így felületesen aki már hallott róla, az azt jelenti, hogy sok pici tárgyat veszünk a boltokban és akkor azt ide tesszük, oda tesszük, illatokat permetezünk ide-oda és akkor már rendben is lesz a szoba.

S.L.: - Ezeket már a napi szintû mûködtetésnél érdemes használni, például az olyannál, mint az illatok. Ha azt szeretném, hogy nyugodtan pihenjen a gyermek, akkor a levendula illata nagyszerû dolog és állandóan egy kis üveg csészében kiteszek levendula olajat, ami ott párolog neki és õt nyugtatja egy kicsit, lassítja. Több gyerek esetén, ahol több gyermek van egy szobában, narancsvirág olajnak az illata nagyon jó, az egy ilyen társasági illatot ad. Azt nagyon szeretik a gyerekek is. A közös együttmûködés illatát hordozza. Ennek is van egy kis nyugtató hatása. A fenyõ illat például relaxálóbb hatású, a citrom illat élénkítõ hatású, tehát azt szeretném, hogy a gyermekem jól tudjon tanulni, akár idõsebb korban mondjuk egy érettségire felkészülni, akkor citromolajat érdemes párologtatni, nagy mennyiségben. Az agymûködést serkenti.

- Itt elõttem az asztalon ilyen furcsa üveggömb, üveg piramis, nyugalmat sugároznak felém.

- Itt az asztalon igen az elhelyezett dolgoknak egyrészt a köztük lévõ távolság is óriási szerepet kap, tehát nem véletlenszerûen vannak elhelyezve. És a piramisoknak részben az a feladatuk, hogy szivárványt hozzunk létre, ami a sokszínûség térélményét kelti. Részben a piramisnak az alakzata képes arra, hogy kitolja a környezetében lévõ kedvezõtlen sugárzások kedvezõtlen energiatereket. Hát egy nagyon kedvezõ harmonikus teret hoz létre.

R.: - Ezzel az energia szinttel az a helyzet, hogy az a jobb, hogyha minél magasabbra emeljük, vagy attól függ, hogy éppen ott azon a területen mit akarunk csinálni?

- Azt szeretnénk elérni, hogy a jin és a jang egyensúlya legyen és az éltetõ energiának minél magasabb szintje vegyen körül minket. És ezt százalékosan úgy tudnám kifejezni, ha 70 százaléknál magasabb a szintje, akkor biztosan töltõdik az oda belépõ ember. Minél inkább megközelíti a 100 százalékot, annál inkább töltõdik. A töltõdés pedig ahhoz fog hozzájárulni, hogy az élet feladatainkat sokkal könnyebbnek érezzük.

R.: - És átlagosan mi a tapasztalata, hogy mekkora között élünk így a 70-hez viszonyítva?

- Ahol mi jártunk és hívtak minket, ott az átlag az 50 és 70 százalék közé esik. 60 százalék körül egyfajta pangó élményt élünk meg, hol töltõdünk, hol energiát veszítünk a térben. Tehát hol az ember, mint élõ organizmus ad le energiát a térnek, hogy egyensúly legyen, hol a térbõl tud töltõdni az illetõ. Minél inkább 70 százalékhoz közeledünk vagy azt átlépjük, annál inkább mondhatjuk azt, hogy töltõdésrõl van szó. De semmiképpen sem szeretnék így látatlanban bárkiben olyan élményt kelteni, hogyha õ ezt még nem csináltatta meg, akkor mindenképpen rossz a környezete, mert hogy sokszor tapasztaltuk azt is, hogy alapvetõen szépen és jól rendezik be az emberek életkörnyezetüket. Én azt gondolom, hogy bölcs dolog a környezetre mindenképpen valamilyen módszer vagy technika segítségével odafigyelni.

R.: - Fruzsika tovább kalauzolsz engem eben a szobában?

- Hoppá! Ott van a karkötõm. Földön van egy nagy doboz, abban olyan nagy dolgokat tartok. Hát abban volt egy nagy kalap, az anyuci odaadta a dobozt raktárnak. És beleraktam ilyen játékokat.

R.: - Megnézhetjük, hogy mi van benne?

- Ez egy pókocska, ezt úgy hívják ezt a malackát, hogy Röfike. Van egy hátizsák. Nézd mi van benne, egy üveg. Benne vizet tartok.

R.: - És mi ez, minek hívod ezt?

- Varázsvíz.

R.: - És mire jó?

- Például erre, csak be kell csukni a szemünket.

R.: - És mi fog történni?

- Hát valami, vagy eltûnik a kis csibe, cica, anyutól kaptam.

R.: - Az üveget?

- Igen.

R.: - És te raktad bele a vizet?

- Igen, mert a csapnál van egy ilyen varázsvíz.

R.. - És mi mindenre jó ez a varázsvíz?

- Hát arra például, ha beteg az anyukám, akkor meggyógyítja. Lehetõleg kicsit öntök neki és

R.: - és mondasz egy-két varázsszót

- két varázsszót. Be kell csukni a szemet, csiribu-csiribá gyógyulj meg anyuci. És akkor jól lesz az anyuci.

R.: - Na tovább kutatjuk még mi van a dobozban. Találtam egy érdekeset. Na ez mi?

- Hát ezek ilyen kis lukas cukorkák.

R.: - És miben vannak benne?

- Kesztyûben, mert ezt így árulják, ezt kaptam egy nénitõl.

R.: - Aztán a nagy doboz mellett van egy kis doboz. És itt sok apró dolog van, pici babaruha, pici cumi, kicsi baba, kicsi babának cipõje, ruhája, ezeket mindig itt rendben vissza is rakod?

- Igen, ez nagyon érdekes, megmutatom.

R.: - Ez egy papír, amin egy virág van.

- Ha ünnepség van, akkor mindig le szoktam szakítani valamelyiket és akkor most már le van szakítva, megdörzsölöm ezt a kezemre és akkor illatos lesz. A polc tetején a babámnak a süti helyén ott van egy kedvencem, egy virág.

R.: - És ezt te mindennap meglocsolod?

- Igen, szoktam, jó érzés.

R.: - És ezt a szobát is szereted?

- Igen, nagyon.

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?