- A kisebbik unokám nagyon jó tanuló, csak lassú és
maximális teljesítményre törekszik. Ebbõl kifolyólag van
benne egy görcsösség, egy idegesség. Most járunk is vele ilyen
pszichológiai foglalkozásokra. A másik dolog pedig az, hogy
például a gyerek karate edzésre jár és ameddig õ
teljesíteni tud, a nagyfiúk között is nagyon jól és velük
egy szinvonalon, addig szeret edzésre járni és amikor tanulnak
mondjuk egy új motívumot és õneki az rögtön nem megy, akkor a
gyerek azt mondja, hogy nem szeretek karate edzésre járni, pedig
már járunk másfél éve, ragyogóan vizsgázik a gyerek, eddig
szeretett járni. Most az a gondom énnekem, hogy erõltessük az
ilyet, hogy akkor csak azért menjél el edzésre, vagy most
egyszerûen azért, mert õneki az nem megy annyira, akkor hagyja
abba?
Mv.: - Hát nagyon nehéz ebben okosnak lenni. Egyébként mit
mondott róla a pszichológus?
- Maximálisat akar nyújtani a gyerek. Ezért van benne
ez a belsõ feszültség. Tulajdonképpen azért járunk most
foglalkozásra, hogy ez a feszültséget oldani lehessen.
Mv.: - És játszik vele a pszichológus?
- Igen, három kisfiú van egy foglalkozáson és akkor
játszanak. Hát amennyit én kívülrõl hallottam, mert én
hordom a gyereket. Csak a gyerekek és a pszichológus van bent.
Mv.: - És oda szívesen megy?
- Nagyon. Elõször sírt, hogy nem akar jönni és amikor
meglátta, hogy ottan kosarazni lehet, meg trambulinozni,
labdajátékokat játszanak, akkor már feldobódott és akkor már
mondta, hogy tudod amikor a következõ alkalommal jövünk akkor
ez meg ez meg ez lesz.
Kovács Ágnes pszichológus: - Ez nagyon jó, hogy a
kisfiú szívesen jár a pszichológushoz és ott a társakkal
együtt nagyon jól érzi magát. Járjon továbbra és nyilván
sikerül ezt a feszültséget oldani benne.
Mv.: - Kitûnt ebbõl is, és nagyon sok ilyen telefon jön,
hogy a szülõk nem nagyon látják, hogy mit csinál a nevelési
tanácsadóban egy pszichológus, tehát hogy ott egyáltalán
milyen munka folyik. Azt látják, hogy hát ott eljátszanak a
gyerekkel, aztán majd lesz eredménye vagy nem lesz eredménye.
Kovács Ágnes: - Nagyon nehéz errõl beszélni, mert hogy ezt
hívjuk terápiás foglalkozásnak. Na az is nagyon-nagyon fontos,
hogy azért ez egy folyamat. Az esetek nagy részében szerzõdéskötés
történik egy terápiás folyamatra és megfogalmazódik a
terápiának a célja. Tehát mi a cél. Itt ennél a kisfiúnál
megfogalmazódott az, hogy a kisfiú maximális teljesítményre
törekszik, nagy feszültségekkel dolgozik, nagyon görcsösen
dolgozik és hogy megpróbálják ezt a feszültséget,
görcsösséget oldani.
Mv.: - A kisfiúnak a feszültségét oldják, nyilván
megpróbálják valahogy tudatosítani benne, hogy nem muszáj
mindig maximális teljesítményt nyújtani, hiszen akkor az túl
sok energiába kerül és õ abban elfárad és nem biztos,
hogy jó neki. De kérdés az, hogy járjon-e karate edzésre.
Kovács Ágnes: - Na most ez egy nehéz dolog, mert itt a karate
edzésnél valami ellentmondást érzek, mert hogy egyfelõl azt
mondja az anyuka, hogy ami nagyon könnyen megy neki ott felveszi a
versenyt a nagyfiúkkal és amikor könnyû sikereket lehet elérni
azt nagyon boldogan és nagyon szívesen csinálja, de abban a
pillanatban ahol erõfeszítést kell tenni, akkor már õ
azt mondja, hogy hát akkor most inkább nem járnék.
Mv.: - Lassúságával lehet összefüggésben nem, tehát
õ nyilván nehezen tanulja meg azokat a mozdulatokat, de ha
már megtanulja, akkor mivel maximális teljesítményt szeretne
nyújtani, akkor viszont már beszáll a versenybe, mert tudja,
hogy neki ezt meg kell csinálnia.
Kovács Ágnes: - Itt kényszeríteni semmiképpen sem lehetne.
Itt lehetne arról beszélgetni, hogy nem vagyunk egyformák, van
akinek több erõfeszítést kell tenni bizonyos dolgok
eléréséhez, van akinek kevesebbet. Nyilván a kisfiú életébõl
is lehet történeteket mondani, hogy neked az olvasás az
borzasztó könnyen ment, te nagyon-nagyon könnyen megtanultál
olvasni, szemben az X kisfiúval, aki mennyit kínlódott. Neked
viszont úgy látszik, hogy egy-egy mozdulat megtanulásához, de
ez sem biztos, hogy több idõ kell. De én azt gondolom, hogy azt
tudniuk kell a gyerekeknek, sajnos már ebben a korban
tudniuk kell, hogy igen is kell erõfeszítéseket tenniük, tehát
hogy nem szabad valamit feladni, ami nem megy olyan nagyon könnyen
és ami több energiába kerül. Meg kell vele beszélni, hogy
megéri-e ez. Ha úgy tûnik, hogy megéri, mert hogy aztán milyen
borzasztó jó, hogy te a nagyfiúkat is le tudod gyõzni vagy ki
tudsz állni a nagyfiúkkal vagy a nagyfiúk ellen.
Mv.: - De ennek az az ára, hogy akkor bizonyos helyzetekben rá
kell õt kényszeríteni. Tehát egy kicsi erõszakot kell rajta
elkövetni azért, hogy mégiscsak elmenjen arra a karate edzésre
vagy akár más edzésre, hiszen más szülõk feltehetõen
máshova viszik a gyerekeket és az biztos, hogy minden gyereknek
van olyan idõszaka, amikor azt mondja, hogy én most nem akarok
járni.
Kovács Ágnes: - Én azt gondolom, hogy pont azért íratják
be különbözõ sportfoglalkozásokra a gyerekeket, mert ugye azt
mondják, hogy a sport az, ami egyfajta szabálytudatot alakít ki,
egyfajta rendszerességet alakít ki. A sportban nincs mese, azt
végig kell csinálni, ha te elkezdesz valamit, pláne mondjuk, a
karate nem, de hogy egy csapatjátékban ott ráadásul arról van
szó, hogy az egész csapatnak az eredménye függ a te pillanatnyi
eredményedtõl. Tehát benne van a szülõ képében, benne van
az, hogy ha õ sportolni viszi a gyereket, akkor mi az
elképzelése, tehát, hogy mit ad ez a sport a gyereknek és abban
én azt gondolom, hogy benne van az a fajta elvárás is, hogy
legyen a gyereknek kitartása, hogy ha õ elkezd valamit,
akkor csinálja végig, hogy tanulja meg azt, hogy nem adnak
bizonyos dolgokat nagyon könnyen. De hogy aztán milyen jó majd
azt megtapasztalni, hogy igaz, hogy sok energiámba került, igaz,
hogy korán fel kellett kelnem, vagy amíg a többi gyerek
játszott, addig én edzésre mentem, de hogy ezek valahol
betérülnek. Na most hogy ennek hol van az egészséges határa
megint csak a szülõ gyermekével kapcsolatos ismeretein múlik,
tehát ebben megint nem lehet azt mondani, hogy hagyja abba akkor,
ha már. Ezt a szülõ maga tudja, szóval, hogy mennyire megterhelõ
ez a gyereknek pszichésen, fizikálisan mennyire megterhelõ, hogy
mondjuk egy új mozdulatsort kell elsajátítani. Mennyire kell a
szülõnek bedobni a rábeszélõ készségét és mondjuk ez el
tudja úgy érni, hogy felcsillant egy jövõbeli sikert és ezért
a gyerek hajlandó megcsinálni. Nyilván van ennek egy olyan
pontja, hogy ha ez elmegy ad abszurdum mondjuk egy mindennapi
sírásig akkor ezt nem kell annyira forszírozni.
Mv.: - Erõszakot nem érdemes elkövetni a gyereken.
Kovács Ágnes: - Semmiképpen sem. Azt gondolom, hogy addig
amíg ez jó a gyereknek és amíg egy ilyen távoli siker
reményében azt lehet mondani, hogy kicsit szorítós, de aztán
két hét múlva borzasztó nagy siker lesz és hogy ha ez fel
tudja õt villanyozni, akkor csinálja.
Mv.: - Próbálja meg azért rábeszélni, finoman, tehát nem
úgy erõszakosan, hogy na ha most nem jöttél, akkor soha többé
nem viszlek.
Kovács Ágnes. Nem is a rábeszélésrõl beszélnék, hanem
hogy a szülõ sem adja fel ilyen könnyen. Mert hogy akkor ugyanaz
történik, hogy a gyerek azt mondja, hogy most valamiféle erõfeszítést
kell tennem, akkor köszönöm szépen, tovább nem, akkor inkább
megyek és rúgom a labdát a játszótéren, na most ha a szülõ
azt mondja, hogy oké, rendben van, akkor itt azt gondolom, hogy a
szülõ is felad valamit. Más egy rábeszélés, mert hogy a
rábeszélés szóban benne van valamiféle erõszak azt gondolom.
Szóval az elbeszélgetés. Nagyon hatékonyak amikor a saját
életébõl hozott példát is a szülõ elmondja, hogy õ
annak idején mi mindent tett meg bizonyos dolgokért és hogy
aztán ezek betérültek, nem térültek be. Egyszerûen lehessen
errõl beszélgetni, tehát bármilyen probléma van, akár egy
edzés kapcsán, hogy most nincs kedvem elmenni, akkor arról
lehessen beszélgetni.
Mv.: - Igazából akkor kell eldönteni vagy akkor kell egy
nagyobb beszélgetés, mielõtt elkezdik, de ha már elkezdték,
akkor meg kell próbálni ezt végigcsinálni?
Kovács Ágnes: - Folyamatosan beszélgetni kell róla, hogy mi
az a pont? Nyilván ebben is különbözõ pontok vannak, szóval,
hogy mi az a pont, amiért a gyerek fel akarja adni, vagy megretten
egy nagy versenytõl, amin tényleg át lehet segíteni õt. Vagy
azt mondja, hogy olyan sok energiámba kerül, hogy mástól veszi
el ezeket az energiákat és most már én ebbe belefáradtam.
Mv.: - Lehet azt mondani, tehát akkor ilyen esetben nyilván
lehet engedékenynek lenni és azt mondani, hogy jó, akkor most
függesszük föl egy bizonyos idõre, de majd akkor folytatjuk?
Kovács Ágnes: - Ne legyen egy végsõ döntés az, hogy most
beírattuk a gyereket karate edzésre, ha törik, ha szakad, ha
beledöglünk mindannyian anyagilag, fizikálisan akkor is végig
kell csinálni. Szóval, hogy ne ilyen mereven. Fel lehet adni egy
karate edzést is, idõszakosan szüneteltetni, aztán újra lehet
kezdeni, fel lehet adni, de lehet helyette, ha neki szimpatikusabb
mondjuk egy csapatsport, ahol a társakkal együtt lehet
versenyezni, akkor lehet erre váltani. Mindent lehet, azt gondolom
mindent lehet, amiben a gyerek jól érzi magát és amit vele meg
lehet beszélni és amit vele el lehet fogadtatni.



- Van egy nagyon nagy kérésem és kérdésem, hogy szükségem
lenne egy olyan ultrahangos készülékre, amivel megnézik a
testnek az apróbb részleteit is. Hol találok én ilyen
készüléket az országban?
Mv.: - Már hogy magának vagy vagy a gyereknek?
- A picinek igen.
Mv.: - Mert mi a helyzet a gyerekkel?
- Végül is nem tudom és ezért szeretném, hogy ha
kiderülne.
Mv.: - De mégis milyen jeleket, milyen tüneteket tapasztal?
- Megcsinálták a magzatvízvizsgálatot, a picinek a szája
nyitva van. Hogy ez ugyan mitõl lehet. Nem tudom egyáltalán,
hogy a szájpadhasadéknak a jele vagy az állkapocs nem mozog vagy
csak véletlen egybeesés.
Mv.: - Mondtak magának ilyenfajta aggodalomra okot adó tényt?
- Nem, végül is nem is taglalták, úgy éreztem, hogy úgy
rácsodálkozik az orvos. Elsõ alkalommal mikor Cegléden
csinálták akkor mondta az orvos, hogy hát azt mondja igen.
Kicsit úgy próbálta elterelni vicc felé az irányt és Pesten
viszont a hölgy, aki nézte, elég hosszadalmasan végig
próbálta ugye nézni a babát, de hát annyira nem lehetett, úgy
minden apróbb részleteket látni, mert aránylag kicsi is volt
ott elõtte és úgy éreztem a hangján, mintha valamit nem
találna rendben. És rákérdeztem és azt mondta, hogy ó, hát
ezen a gépen nem lehet ezt látni.
Mv.: - Hányadik hónapban van?
- Hatodik vége. Annyira szeretném tudni, hogy most mire
készüljön föl az ember, mert én valahogy nem szeretem azokat
az abszolút váratlan helyzeteket, hogy mondjuk megszületik és
akkor ott van, hogy még akkor sem mondják, hogy mi baj. Szóval
én nem szeretem az ilyen helyzetet.
Mv.: - Ez hányadik gyerek?
- Harmadik gyerek.
Mv.: - És az elsõ kettõnél nem volt ilyen aggodalmas, ugye?
- Nem, egyáltalán nem. Hát a lányom már 16 elmúlt, a fiam
13 elmúlt. Végül is ajándéknak is tekinthetõ ez a harmadik,
de hát szóval azért úgy szeretném, hogy neki se legyen rossz,
mert egyik gyerekorvos itt a faluban mondta, hogy ne aggódjak,
mert ezen már úgyse tudunk változtatni. Hát én ezt megértem,
de én fogászatban vagyok jártas, és azt is tudom, hogy ez mivel
jár, nem lehet tökéletesen megoldani.
Mv.: - Jelent ez professzor úr az Ön számára valamit, hogy
nyitva van a szája?
Dr. Rákóczi István szülész, nõgyógyász: - Mondjuk
egy statikus kép, hogy nyitva van a szája, az semmit nem jelent.
Nem tudom, hogy mennyi ideig figyelték. Ugye a száját kinyitja,
mert a magzat magzatvizet nyel, nyelõmozgása van, légzõmozgása
van, érthetõ módon nyitva lehet a szája, semmi különösebb
problémát nem jelenthet. Na most a kismama azonban izgul és már
két helyen is volt, két hagyományos ultrahanggal nézték meg.
Én azt hiszem mind a két helyen nagyon jó ultrahangosok vannak,
én nem hiszem, hogy bármi probléma lenne, de hát mégis azért
ott bujkál benne a kisördög, ha jól hallottam akkor fogászati
képzettsége van és tehát õ a szájra koncentrál. Biztos
vagyok benne, hogy nincs különösebb eltérés, de mégis, ha
szeretné egy kicsit oldani ezt a feszültséget meg ezt a
félelmet, akkor azt tudom neki javasolni, hogy ma már lehetõség
van arra az úgynevezett három vagy négydimenziós ultrahangra,
amely valójában sokkal jobban kirajzolja az arcnak a részleteit
is és szerintem el kellene menni, õ is megnyugodna. Én
biztos vagyok benne, hogy nincs probléma, de hát a legjobb
nyugtatás az, hogy ha megbizonyosodik arról, hogy nincs.
Én amit most tudok: Budapesten is két helyen van, a XI.
kerületben épp most nyílt egy rendelõben egy ilyen
négydimenziós ultrahang. Négy dimenzió az annyit jelent, hogy
tulajdonképpen idõben is, az idõ is hozzá van kapcsolva. Tehát
mondjuk ez a legmodernebb és valójában csodálatos képeket
mutat, már érdekességképpen. De azt is meg kell jegyeznem, hogy
a fejlõdési rendellenességeknek a 99 százalékát a
hagyományos ultrahang is kimutatja, de az õ számára azt
javasolnám, hogy keresse föl ezt az ultrahangot, elvégzik a
vizsgálatot és lesz egy négydimenziós képe a gyerekrõl.
Lehet, hogy akkor pont becsukja a száját.



- Hepatitis B. Ez mitõl van? A fiam most kapta meg, besárgult
teljesen. Mi ennek az okozója és mi a teendõ? Kórházban van
azt tudom, csak engem nagyon aggaszt, mert olyan kevés
felvilágosítást kaptam róla.
Mv.: - Mennyi idõs a fiú?
- 27 éves.
Mv.: - És amikor õ még fiatalabb volt akkor ugye még
nem oltottak Hepatitis ellen.
- Nem tudom, nem emlékszem rá, hogy ezt kapott volna. Lehet,
hogy õ mikor 8. osztályos elképzelhetõ, de nem vagyok
benne biztos.
Mv.: - Mit mondtak az Önök esetében, mitõl kaphatta a
gyerek?
- Nem tudják. Nem hiszem, hogy nemi úton, mert nem olyan, a
kapcsolatai nem olyanok, hogy ezt nemi úton kaphatta volna. Besárgult
a szeme fehérje is, tiszta sárga lett, arca, keze. És ez
hosszabb ideig eltarthat?
Mv.: - Ez a fiú ugye 27 éves. Tehát nem az a nemzedék,
amelyik védõoltást kap, de talán ez az eset felhívja a
figyelmet arra, hogy a hepatitis ellen ma már lehet oltani.
Szamosfalvi Imre gyermekorvos: - Igen a Hepatitis B vírus
ellen elég régóta, talán már 10 esztendeje is van forgalomban
oltóanyag Magyarországon és elég nagyrésze a gyerekeknek, de
felnõtteknek is be van oltva Hepatitis B ellen. Nem
kötelezõ vagy legalábbis eddig nem volt kötelezõ védõoltás,
mert most már a 8. osztályosokat oltjuk a Hepatitis B ellen, azt
hiszem két esztendeje. Rossz olyan értelemben véve a kérdés,
hogy mitõl kapta mert, hogy itt Hepatitis B vírusfertõzést
kellett kapnia. A kérdés úgy van helyesen föltéve, hogy honnan
szerezte ezt a Hepatitis B vírust. A forrást azt pedig éppen,
hogy a nem túlzottan nagy fertõzõképessége miatt a vírusnak
rendszerint nem lehet vagy nagyon gyakran nem lehet földeríteni.
Ugye alapvetõen három útja van a fertõzés megszerzésének. Az
egyik a fertõzött vérrel való valamilyen érintkezés, a
második a szexuális úton való terjedés és a harmadik és
talán a legkisebb mértékû a szájon át való, tehát az
étellel vagy tisztátalan kézen keresztül való terjedése a
vírusnak. Ezen nem nagyon érdemes az anyukának gondolkodni, mert
hogy most már a fia beteg. Általában ugye a vírusok, az
köztudott, hogy a vírusok ellen elég szerények a beavatkozási
lehetõségeink. Meg kell várni a betegségnek a lefolyását.
Mv.: - Én újra csak visszatérek az oltásra, mert az ilyen
esetek mindig arra figyelmeztetõek, hogy jók ezek az oltások.
Elég 14 éves korban beadni a gyereknek vagy esetleg már
korábban is, hogyha a szülõ akarja akkor ezt kezdeményezheti?
Szamosfalvi Imre: - Én a saját mûködési területemen
igyekszem amilyen korán lehetséges a gyerekeknek beadni.
Mv.: - Csecsemõkorban?
Szamosfalvi Imre: - Csecsemõkorban. Mindig figyelmeztetem a
szülõket arra, hogy egy nagyon kicsi valószínûséggel
bekövetkezõ betegség ellen oltom be, nem is olyan nagyon
olcsón, mert sajnos elég drága az oltóanyag, viszont abban a
kicsi valószínûséggel bekövetkezõ megbetegedésben viszont
nagy veszélyek rejlenek. Tehát a betegeknek valahol 10-20
százaléka körül másodlagosan, esetleg egy nem is olyan nagyon
súlyos lefolyású betegség után májzsugor vagy pedig
májdaganat alakulhat ki és ez az igazi veszélye, mert maga a
betegség még ha meg is sárgul, még ha le is fogy egypár kilót
a gyerek, akkor konkrétan nem jelent életveszélyt. 5-10-15
esztendõ múlva van az, hogy bekövetkezhet a másodlagos
komplikáció, amitõl én szeretném megvédeni a rámbízott
gyerekeket.
Mv.: - Említette, hogy ez nem olcsó, hogyha a szülõ úgy
dönt a néhány hónapos csecsemõ esetében. 14 éves korban
ingyenes?
Szamosfalvi Imre: - Igen, kötelezõ védõoltás lett belõle.
A 14 éves kort az magyarázza, hogy tulajdonképpen akkor
várható, hogy belép a második legnagyobb fertõzési veszélyt
jelentõ, tehát a szexuális élet megkezdése az sokaknál ebben
a korban vagy ez után nem sokkal kezdõdik meg és ez a
kockázatot sokszorosára növeli.



- Jó napot kívánok, V. J. vagyok. Hallottam ezt a
pigmenthiányt. Nekem ugyanez volt és ahogy a doktornõ mondta,
elmúlt.
Mv.: - Hogy múlt el?
- Magától.
Mv.: - Tényleg?
- Igen. Mondjuk nekem mondták, hogy valószínûleg a
menstruációval el fog múlni, de úgy körülbelül nekem 1 éves
korom után jött ki és olyan 25 körül már elmúlt teljesen.
Mv.: - Elkezdett menstruálni, akkor enyhült.
- Igen, és fokozatosan enyhült és utána egyszer csak eltünt.
Mv.: - Ember nem tudta, hogy mitõl jött ki és hogy mitõl
múlt el?
- Nem, pedig dörzsölgették, csináltak vele mindent és semmi
és aztán egyszer egy orvos mondta, hogy hagyjam, úgyse tudok
vele mit kezdeni, vagy elmúlik vagy nem. És tényleg elmúlt.
Mv.: - Nagyon kellemetlen volt?
- Gátlásos voltam emiatt. Ennyi. Lelkileg nagyon kellemetlen
volt, de testileg nem.
Mv.: - És mi a helyzet a gyerekekkel, nem örökölték?
- Most van egy kétéves kisfiam és nagyon-nagyon féltem, hogy
fogja örökölni. Eddig nem jött ki rajta. Legalább 20 orvost
megkérdeztünk és mindeni azt mondta, hogy ezzel nem szabad
foglalkozni, mert nem tudnak róla semmit.
Mv.: - Mindenesetre biztatás akiknek van, hogy olyan ember is
létezik, akinek elmúlt.
- Anyukámnak ugyanez volt, tehát én biztos, hogy örököltem
tõle és anyukámnak is elmúlt.
Dr. Nagy Éva bõrgyógyász: - Nagyon érdekes, a
pigmenthiányt tulajdonképpen nem tudjuk gyógyítani. A mai
tudásunk szerint egyszerûen képtelenek vagyunk olyan gyógyszert
adni a betegnek, akár külsõleg, akár belsõleg, amivel a
pigmentációt be tudnánk indítani tartósan. Valóban így van
és én ezt szoktam mondani a betegeknek, hogy vannak olyan esetek,
mint ahogy ezt a hallgató is mondta, hogy magától meggyógyul,
tehát elkezd visszapigmentálódni a bõr. Tehát a kis
fehér foltokban megjelennek pigment szigetecskék és akkor
szépen kúsznak a szél felé és lefedik az egész területet. Ma
se tudjuk, hogy mi az ami ezt elindítja és azt sem, hogy mitõl
gyógyul meg. De biztos, hogy nem attól, hogy mi adtunk valamit,
tehát nem az orvostudomány mai állásától.
Mv.: - Számomra nagyon megnyugtató és rokonszenves amikor,
egy orvos olykor-olykor képes azt mondani, hogy itt megállt a
tudomány.
Nagy Éva: - Meg is kell mondani a betegnek, tehát nem szabad
hiú reményeket ébreszteni senkiben. Hanem inkább azt kell
mondani rögtön, hogy ezt nem tudom meggyógyítani, de meg tudom
mondani, hogy mivel védekezzen például az ellen, hogy a
napfényre kimegy, nehogy felhólyagosodjon az a terület. A
kézhátakon, tehát a ruha által nem fedett területeken
rendkívül rosszak. Védtelen a bõr, tehát a természetes
védelem hiányzik. Hiszen végül is a pigmentsejtek azok védenek
bennünket a fénnyel szemben, hiszen attól barnulunk. Tehát ez
egy védõ reakció. Na most itt ebben az esetben nincsenek
pigmentsejtek, tehát ha õt fény éri akkor elõször
bevörösödik, utána felhólyagosodik ez a terület. Tehát
feltétlenül védenie kell neki, nagyon magas faktorszámú
fényvédõvel. Tehát még ha az utcára kimegy, még akkor is.
Mv.: - Így sem lesz egyenletesen barna, meg a védelem sem,
mert van ahol nem kéne, van ahol kéne és mégis mindenhol be
fogja kenni a testét.
Nagy Éva: - Pontosan és a kontraszt nagyobb lesz. Télen
ezért egy kicsit kopik ez az ellentét, tehát a két szín
közötti határ elmosódik. Nyáron sajnos ott erõsebb a
kontraszt és ezért szoktuk mondani, hogy feltétlenül fényvédõt
használjanak.
Mv.: - És igazán ha nem fontos és hogyha mérsékelni lehet,
keveset legyenek a napon.
Nagy Éva: - Semmiképpen sem lehetnek a napon. Csak úgy lehet,
hogy trikóban, ha mondjuk a testen van, ha az arcon akkor csak
magas faktorszám, legalább 60-as fénystopp szükséges, a
kezükön szintén, hogy ha van. Ha olyan területen van, ami nincs
nagyon elõl, akkor nem probléma. Tehát ezért van az, hogy
nagyon soknak nem okoz problémát, legfeljebb csak kozmetikai
problémát. De hogyha látványos, tehát amit más is lát, akkor
az bizony nagyon komoly pszichés problémát szokott okozni.
Mv.: - Visszatérve a faktorszámokra. Ebben lehet hinni?
Nagy Éva: - A matematikai maximumig megy el a dolog. Most már
száznál tartunk és ez már egy kicsit, mi is azt mondjuk, ez
már egy kicsit gyanús, a száz. Mert 30-ig még csak, csak, de
mikor már azt látom, hogy 60, sõt 100-as, hát az ugyanolyan
számstopp, ugyanolyan blokkoló hatású a 60-as is, mint a 100-as
is, de már a 30-as is. Saját bõrünkön ki lehet próbálni,
hogy föltesszük és azon a területen valóban nem fog leégni, sõt
lesülni.



Mv.: - Nagyon gyakori a napszúrás, a gyerek kint napozik,
talán olyan korú gyerek is kint van a napon, akinek egyáltalán
nem kellene még kint lennie. Hogy ha azt látjuk, hogy valami
nincs rendben a gyerekkel és sokáig napon volt, akkor mit
csináljunk vele?
Dr. Sárközi Sándor a Heim Pál Gyermekkórház fõorvosa:
- Hûteni kell azt a testrészt. A napszúrás ugye egyrészt a
szervezetet és a koponyát ért túlzott hõhatásból áll,
másrészt egy kiterjedt elsõfokú égésbõl és a kettõbõl
adódik össze. Az elsõfokú égéssel semmit nem kell csinálni
csak hûteni, a fejet pedig szintén lehet hûteni és így hát
enyhíteni a tüneteket. Ha ez nem elég, esetleg hányás van,
zavartság, rosszullét, akkor feltétlenül forduljanak orvoshoz.
Felhívnám azonban a figyelmet, arra, hogy csecsemõknél a fejet
ért elsõfokú égés, tehát kinthagyják az erkélyen, teraszon
egy órácskára délben, esetleg leég a kis feje, piros az arca,
esetleg egy picit be is duzzadnak a szemhéjak, ez életveszélyes
tud lenni. Ezt általában nem szokták tudni a szülõk, de
miután olyan érzékeny az agy szöveteinek a vízforgalma ebben
az életkorban, hogy elég nagyfokú agyduzzadást tud elõfordulni.
Ilyen esetben, ezért ha ilyen van akkor mindenféleképpen
forduljanak orvoshoz, mert el kell dönteni azt, hogy esetleg a
gyerek kórházi megfigyelés alá kerüljön.