R.: - Hány éves a kistestvéred?
- Hát kettõ kistestvérem van, van egy 5 éves és egy 7
éves.
R.: - Az 5 éves azt gondolom még óvodába jár, a 7 éves
pedig talán elsõ osztályos.
- Igen.
R.: - Hétköznap ki szokott rátok vigyázni?
- Hát hétköznap apa el szokott menni dolgozni és anya.
De most például vasárnap kimentünk Zsámbékra, akkor apa se
dolgozott.
R.: - Sokat dolgozik az apukád?
- Hát igen, díszmûkovács. És eléggé sokat. Karácsonykor
is alig volt ideje, akkor is dolgoznia kellett.
R.: - Mikor megy el reggel otthonról?
- Hát elõször úgy szokta csinálni, hogy elvisz minket
iskolába és utána kimegy Zsámbékra, mert ott a mûhelye.
R.: - Mikor érkezik haza?
- Hát van, amikor késõ este, de hát szóval valamikor 7
órakor, de van olyan, amikor 10 órakor jön.
R.: - Én úgy látom rajtad, hogy az a gyakoribb, amikor késõbb
jön haza.
- Igen.
- Te már nagylány vagy, hány éves is vagy?
- Tíz.
R.: - Hát rád már nem nagyon kell vigyázni délutánonként,
ellenben ott van a kistestvéred, aki 5 éves és hát a középsõ
testvéred, aki 7 éves. Mindig ráér az anyu?
- Nem mindig.
R.: - Amikor nem ér rá az anyukád, akkor ki vigyáz a
gyerekekre?
- Akkor a bébiszitter szokott. Hát illetve van, amikor jön
takarítani valaki és úgy hívják, hogy Judit és akkor õ
szokott az Annára vigyázni, Andris pedig van, amikor bennmarad a
napköziben, van amikor pedig anya érte jön, de akkor ráér.
R.: - Szeretsz vele lenni?
- Igen. Neki is van gyereke, kettõ.
R.: - És elviszi hozzátok a két gyerekét?
- Nem, még nem hozta el. Anna viszont ott nyaggatja, hogy hozza
el valamikor.
R.: - Szerinted miért van arra szükség, hogy a Judit
vigyázzon a te kistestvéreidre?
- Hát azért, mert hogyha egyedül maradna otthon, akkor
szétszedné a lakást.
R.: - Az anyu meg az apu nem tudja megoldani, hogy minden
délután otthon legyen?
- Nem, hát apa tuti nem, neki mindig van dolga szinte, de anya
nem dolgozik és valamikor csak ilyen megbeszélésekre megy, meg
ilyesmi, de általában otthon szokott maradni és Anna is szokott
menni oviba, csak van, amikor kikönyörgi, hogy hadd maradjon ott
a Judittal, mert délelõttönként szokott jönni, de van, amikor
direkt marad ott. Mondjuk volt egyszer olyan, amikor náthás volt,
vagy valami ilyesmi és akkor õ ottmaradt. Én is utáltam
óvodába járni, de most már inkább az ovi, mint az iskola.
R.: - Te figyelj ide, a szüleid nem bízzák rád a kicsiket
még?
- Egyszer volt olyan, amikor rám bízták.
R.: - Na és hogy birkóztál meg a feladattal?
- Anya azt mondta, hogy csak akkor maradnak otthon, hogyha, de
az csak Anna volt, Andris nem tudom már hol volt akkor, ja,
pingpongozni volt akkor és hogy hát akkor is csak egy fél
órára ment le.
R.: - Szerinted meg tudnál birkózni a feladattal, hogyha
hosszabb idõre otthagynák veled a két kisebb testvéredet?
- Igen, mert anya azt mondta, hogy csak akkor vigyázhatok
rájuk, ha szót fogadnak.
R.: - És szót fogadnak neked?
- Akkor igen.
R.: - Mikor? Ha az anyu azt mondja, hogy fogadjanak szót vagy
akkor hogyha te azt mondod, hogy fogadjanak szót?
- Ha anya mondja, akkor.
R.: - Akkor ezek szerint az anyura még mindig jobban
hallgatnak, mint rád.
- Igen.
R.: - Próbáld meg nekem azt elmondani, hogy mi a különbség
aközött, amikor a bébiszitter vigyáz rátok meg amikor a
szüleitek.
- Hát amikor anyu vigyáz ránk, akkor egy kicsit szigorúabb,
de azért én örülök is neki, mert a bébszitterek nem nagyon
tudják azért úgy, hogy mi szokás nálunk, anya viszont tudja.
R.: - Szoktátok mondani a bébiszitternek, hogy mit, hogyan
szokás, mi, hova rakjon vagy mit, hogy csináljon?
- Igen, szoktuk mondani, de két bébiszitterünk van, a Kata
és a Judit. Hát a Kata szokott gyakrabban járni, bár még mielõtt
elmegy anya, el szokta neki mondani, hogy most mit kell csinálni
és akkor úgy csinálja, ahogy anya mondja.
R.: - Hogyha valamit rosszul csinál és te kijavítod, azt
elfogadja, nem mérges érte?
- Azt igen, mert õ is nagyon kedves.



- Ebbe az óvodába sok olyan gyerek jár, aki otthon csak úgy
elven és igazából nem része a családnak?
-Barabásné Murgács Kinga óvoda vezetõ: Én azt
gondolom, hogy ezen a lakótelepen csak elég jólszituált
családok vannak. Itt is mutat valamennyi szóródást az, hogy a
mennyire igényesek, de igazán szélsõséges, rossz helyzetben
lévõ, gondozatlan gyerek szerencsére a mi környezetünkben
nincs.
R.: - Sok olyan gyerekkel találkoztam, akiknek szülei nagyon
keveset foglalkoznak saját bevallásuk szerint is a gyerekekkel,
még fél órát sem tudnak eltölteni és ebbe az óvodába
járnak, ezekkel a gyerekekkel, ezekkel mi lesz? Az óvoda neveli
õket, késõbb majd az iskola? Milyen értékeket visznek
õk magukkal tovább?
Bné.M.K.: - Én nem szeretnék pálcát törni azok fölött a
szülõk fölött, akik úgymond nem törõdnek a gyerekükkel,
mert azt gondolom, hogy már velük sem törõdtek, sõt lehet,
hogy már az õ szüleikkel sem. Magyarországon a negyvenes
években lezajlott egy városiasítás, a nagycsaládok széjjel
szakadtak, a családi hagyományok megszûntek. Az a nagymama,
mama, gyerek, aki már maga is kulcsos gyerekként élte le az
életét a iskola, a napközi és a lakás között, nem tud olyan
értékeket közvetíteni, mint az, aki vidéken a nagymamák és
nagynénik és nagybácsik és nagypapák közegében nõtt föl
mondjuk egy olyan falusi környezetben, ahol bárhova lépett ismerõssel
találkozott és a viszonyok emberekrõl szóltak. Ezeknek a mai
gyerekeknek a viszonyai sokkal inkább szólnak a tárgyakról és
a tárgyak birtoklásáról, mint a családi, baráti, emberi
kapcsolatokról. De én nem hiszem, hogy ezért csak a szülõk
tehetõk felelõssé, illetve, hogy attól, hogy a szülõknek ezt
elmondjuk bármi is meg fog változni. Ameddig lakótelepeken
élnek emberek, ameddig alvó városokban laknak, addig ez a
jelenség megmarad. Én nagyon bízom benne, hogy a társadalmi
változások szervesen átalakítják az emberi magatartásokat.
Bízom abban, hogyha családi házas, lakókertes környezetbe
kerülnek emberek, akkor elkezdenek érdeklõdni egymás iránt. A
szomszédok, a gyerekek együtt játszanak és hogy a
társadalom újra fel tudja építeni azokat az emberi
kapcsolatokat, amelyektõl egy társadalom igazán jól mûködhet.
Természetesen azoknak sokkal könnyebb jól gyereket nevelni,
akiket már magukat is türelmes anyák és türelmes nagymamák
nevelték. Ez a szülõi szerep felvállalása azoknak okozhat
problémát, akik esetleg már az életük nagy részét
különféle gyerekintézményekben töltötték. Tehát nincs
arról közvetlen tapasztalatuk, hogy hogy él együtt egy család,
a különféle nemzedékek, hogyan lehet megtapasztalni, megtanulni
az emberi viszonyokat.
R.: - Mennyire vannak tudatában, mennyire vannak tisztában
azzal a szülõk, hogy gyermekeiket mire vagy minek nevelik?
Bné.M.K.: - A szülõk kétféle módon nevelik a gyereküket.
Az egyik az, amit õk tudatosnak gondolnak, a másik pedig,
amit a gyerekük lát az õ életükbõl. Tehát én azt
hiszem, hogy nagyon kevesekben fogalmazódik meg a tudatos igény,
hogy én azért mondok le errõl vagy arról, hogy a gyerekem olyan
értékeket lásson, amit én számára fontosnak tartok. Családok
például alárendelik a személyes érdeket a gyermeknevelésnek,
tehát megpróbálnak úgy is élni, ahogy azt elvárják a
gyerekeiktõl. Egy átlagos mai magyar családban szintén
közvetítõdnek tudatos értékek, de nem hiszem, hogy minden
egyes alkalommal végiggondolják, amikor bekapcsolják a
televízió valamelyik csatornáját, illetve amikor levesznek
valamit valamelyik polcról egy üzletben, hogy azt akkor végiggondolják,
hogy egy játéktárgy vagy egy könyv, milyen értéket képvisel
a gyerek részére, mit közvetít. Van olyan család, aki
kirándulni jár és sok idõt tölt együtt és vannak, akik
fáradtak, hajszoltak és nem egészen ideális vagy jó mintát
mutatnak a gyereküknek. Azt gondolom, hogy nagyon-nagyon nagy az
eltérés a különféle családok között. Gondolom, hogy ez
függ a szülõ iskolázottságától, tapasztalatától, esetleg
attól a lakókörnyezettõl, ahol laknak, hiszen kutatások azt
bizonyítják, hogy a vidéki környezetben, ahol a gyerekek már
bevonódnak például a ház körüli munkákba, sokkal felelõsségteljesebben
tudják az életüket alakítani, mint azok a gyerekek, akiknek az
élete mondjuk egy panel lakás és az iskola között telik el.
- A gyerek hozzászokik ahhoz, hogy mindig kiszolgálják,
merthogy a munkamegosztásban nem részesül.
- Igen, a munkamegosztásban többek között azért nem vesz
részt a gyerek, mert a gyereknek magának is megvannak a
kötelezettségei. Ugye például hozza az iskolából feladatait
és azon kívül az is, hogy mondjuk az anya dolgozik és neki
egyszerûbb, rövidebb idõ alatt elvégezhetõ, hogyha a
házimunkát õ maga gyorsan megcsinálja, mintha bevonja a
gyereket, mert az hát macerás.
R.: - És nem gondolja, hogy attól is van ez, hogy azért
kétségtelen, hogy az iskolai terhek, azok mérhetetlenül
megnövekedtek a korábbiakhoz képest, nehéz a gyerekeket a
házimunkával is például terhelni?
- Hát ez egy olyan nagyon ellentmondásos dolog.
Istenigazából az, hogy az iskolai terhek megnövekedtek, az hát
egy ilyen verseny társadalomnak a bûne. Ez nem feltétlenül a
családnak a bûne, bár hát részt vesz benne a család, de az a
versenyhelyzet, hogy ha a gyerek valamire akarja vinni, akkor már
iskolás korában sokkal nagyobb teljesítményre kell, hogy
ösztönözze õt a szülõ és nem biztos, hogy ez jó.
R.: - Biztos, hogy nem és kétségtelen ez kívül van a
családon, csak visszahat a családi életre.
- Igen, például azzal is, hogy a gyerek azt tanulja meg, hogy
õt kiszolgálják. Azt, hogy õ kiszolgál mást, azt nem
tanulja meg.
R.: - Mondja, ez értékprobléma maga szerint vagy pedig
ráolvasással gyógyítható, mit kezdjünk ezekkel a maga által
felvetettekkel, amelyek jogos aggodalmak.
- Hát ráolvasással az nem gyógyítható, inkább valamiféle
társadalmi közfelfogásnak a megváltoztatásával, csak hát
nekem az a szilárd meggyõzõdésem, hogy a dolgok úgy mennek,
ahogy mennek. Szóval szinte lehetetlen az ilyen folyamatokat
megváltoztatni.
R.: - Én is úgy látom, hogy nagyon sok itt az automatizmus,
de hát azért nincs semmiféle lehetõség?
- Hát igen. Van. Hát biztos, hogy van. Hát az ember látja
azt, hogy mintául lehet oda állítani például a családok
nevelésében a nagycsaládosokat, ahol a gyerek jól érzi magát
annak ellenére, hogy esetleg kevesebbet kap, mint az ugyanolyan
jövedelmû családnak a két gyereke vagy egy gyereke. Kevesebbet
kap, de azt a keveset, azt nagyon megtanulja megbecsülni és a
szeretet, ami körülfogja õt, az kárpótolja õt. No de én
elárulok egy titkot magának, az életben se fog annyit kapni a
gyerek, szóval az életben sok gyerek, aki el van odahaza
kényeztetve, meghökken, megdöbben attól, hogy atyaúristen!
hát én itt nem vagyok az elsõ. Itt nem vagyok kivételezett
személyiség és meglepi az, ami az életben rá vár és ez az
egyik oka annak például, hogy ma a gyerekek egyre inkább nem
akarnak felnõttekké válni.



R.: - Te, mint gyerek, szoktál végezni munkát?
- Szoktam. Az is például munka, hogy hajtogatunk, meg fõzünk,
meg ilyenek.
R.: - Szoktál segíteni a háztartási munkákban?
- Néha, amikor kivisszük az udvarra gyümölcsöket, akkor
általában én szoktam bevinni a tálat, ami megmaradt, sok
mindent.
R.: - Otthon a családban, neked nincs külön feladatod, amit
csak neked kell ellátni?
- De például, kivinni a kukát, újabb ilyen zacskót
beletenni, meg kikefélni a cicát, meg nem tudom még miket.
R.: - Nem szoktad azt mondani, hogy hagyjatok békén, én még
gyerek vagyok, játszani akarok és nem szeretnék dolgozni?
- Néha igen. De máskor van kedvem hozzá.
R.: - Mi abban a jó?
- Ez ahol a palacsintaforgatásban az, hogy az apa tanított,
mert amiket az apa tanít meg, az mind jó dolog. Mert például az
anya megtanított zongorázni, az is jó.
R.: - A zongorázás az munka?
- Hát a zongoratanároknak igen.
R.: - Mire tanított meg még téged apa meg anya, ami munka?
- Fõzés, süteményeket csinálni.
R.: - Mit tudsz te már fõzni?
- Hát nem fõzök, hanem hogyha az anya mondja, hogy szedjem le
a tojások héját, akkor én leszedem, vagy hozzam ki a spejzból
a túrót, meg ilyenek.
R.: - Van olyan is, hogy te magad oda állsz apa vagy anya elé
és azt mondod, hogy én valami munkát szeretnék, én most
dolgozni szeretnék?
- Hát anya elõtt szoktam csinálni, de apát csak puszilgatni
szoktam.
R.: - Takarítani szoktál-e otthon?
- Hát takarítani néha szoktam, söpörni.
R.: - Azt hogyan kell csinálni, nehéz?
- Nem.
R.: - És az óvodában szoktál-e valamilyen munkát végezni?
- Igen, meg vannak munkák, például a kicsiknek segítek, vagy
fölmosok, most éppen be vagyok írva fölmosni. Mert azt annyira
szeretek.
R.: - Van egy ilyen tábla a csoportotokban, ahova be vannak
írva a gyerekek, hogy kinek, milyen munkát kell végezni?
- Igen, mert amikor nem volt tábla, akkor mindig
összekevertük, Erzsike mondjuk három gyereket írt Emese néni
meg kettõt és az nem jó, csak három az ágyazásra.
R.: - Mi a rendszere ennek a munkatáblának, ti magatoktól
önállóan jelentkeztek vagy pedig be vagytok osztva és
mindenkinek valamilyen munkát el kell végezni?
- Nem. Mindig aki mondja gyerek az lesz beírva. Tehát ha
valaki mondjuk ágyazni szeretne és be van írva egy másik gyerek,
akkor már õ nem tud ágyazni, hanem elvégez egy másik
munkát.
R.: - Te szívesen vállalod itt az óvodában ezeket a
munkákat?
- Igen.
R.: - Miért?
- Mert annyira szeretek dolgozni.
R.: - Felnõttek sokszor panaszkodnak, hogy elfáradnak, hogy
nem jó, ráadásul még kevés pénzt is kapnak érte, miért jó
akkor dolgozni?
- Hát, mert olyan jó érzés, nem tudom, de én szeretek.
R.: - Az óvodában melyik munkafajtát szereted a legjobban?
- A kicsiknek segíteni, meg a fölmosni.
- Hetenként cseréljük vagy egy hét az én munkám például
a macskának az alomcsere, meg a söprés, meg a felmosás, meg nem
tudom még micsodák vannak.
R.: - És ilyenkor egy héten keresztül te söpörsz, te
takarítod a macskának az almát?
- Igen, mert például van olyan, hogy macska alomcsere
csütörtökönként és a felmosás meg keddenként.
R.: - Ezeket a dolgokat nem tudná anya megcsinálni?
- Hát nem, mert nagyon sok dolgunk van, szóval nagyon sok
dolga van.
R.: - Te szívesen veszel részt a házimunkában, te szívesen
segítesz anyának?
- Igen.
R.. - Miért?
- Mert jó.
R.: - Nem fárasztó? nem nehéz?
- Hát kicsit igen, de azért szeretem.
R.: - Mi a legnehezebb a házimunkában?
- Szennyes gyûjtés, mert az mindennap van.
R.. - Hogyan kell a szennyest gyûjteni?
- Hogy van egy ilyen kis kosár és akkor a legmagasabb emeletre
fel kell jönni és akkor van egy ilyen kis nyitható valamicske
és abban vannak a piszkos ruhák, abba ki kell szedni, bele kell
tenni a kosárba, aztán megyünk a középsõ szintre, onnan is
ezt kell csinálni, aztán levisszük a pincébe.
R.: - Minden nap te gyûjtöd a szennyest?
- Igen.
- Anyával szoktatok együtt fõzni is?
- Hát szoktunk, tegnap például jöttek hozzánk vendégek és
akkor csináltunk kókusz golyót.
R.: - Miért kell az óvodában dolgozni vagy munkát végezni?
- Hogy megdicsérjenek.
R: - Te mindig azért csinálsz bármilyen feladatot, hogy megdicsérjenek?
- Igen.
- Elég nagy szokott lenni a vircsaft ez igaz. Én alapjában
véve nem vagyok egy türelmes ember, de a gyerekeim türelemre
nevelnek, mert kénytelen vagyok türelmes lenni, mert ha
mindenért fölkapom a vizet, akkor már rég kiugrottam volna az
ablakon.
R.: - Ha engedi szóhoz jutni a pici lány.
- Az ember az idõvel megtanulja azt, hogy bizonyos fontossági
sorrendet állítson fel és az, ami éppen fontos, arra figyeljen.
Ez a türelemmel ugyanígy van. Tehát, hogy ne idegesítsem
magamat amiatt, hogy ez, meg amaz kimarad, mert majd arra is
rákerül a sor, hogyha szükséges. Az élet adja a türelemhez az
energiát, emögött inkább a nagycsaládban mi van. Az van, hogy
rendnek kell lenni, rendszernek kell lenni.
R.: - Szigorú ez a rendszer?
- Szigorúnak kell lenni annyiban, hogy most képzelje csak el,
teljesen gyakorlati dolgok, a vacsora. Hogyha mindenki akkor jön
vacsorázni, mikor van kedve, akkor éjfélig nem fejezõdik be a
lefekvés. Tehát ha nincs egy rendszer, akkor mint egy zsák bolha
megbolondulunk, hiszen mindenki máskor éhes, mást szeretne enni,
máshoz van kedve, egyik aktív, másik nem aktív, ha ezt úgy
türelemmel viselnénk, hogy mindenki azt csinál, amit akar, akkor
most itt a riportot már nem csinálná velünk. Tehát nem lehet.
Nekik is meg kell tanulni egy napirendet, a napirend teljesítése
mellett hogyha valami plusz bajuk van, ahhoz kell a mindennapi
értelemben vett türelem, a gyereknek szüksége van rá, akkor
rendelkezésre kell állni.
R.: - Közben bejött a legnagyobb fiú, az egyéves kicsivel a
karján, a gyerekek nagyon sokat részt vesznek és nagyon sokat
segítenek egymás ellátásában és az egymással való
foglalkozásban, meg hát a nagy háztartásban.
- Így van, azonban ez nem azt jelenti, hogy kényszerítve
vannak, hanem azt jelenti, hogy játék szinten, hiszen a gyereket
érdekli, például gondolj csak a mosogatógép kipakolásra,
boldogan csinálja, mert hát valami olyasmit csinál, amit az apu
és anyu. Nyilvánvaló nem ugyanolyan szint, meg oda kell
figyelnünk, közben elunja magát, de ugyanígy terítés,
leszedés, takarítás. Akkor az, hogy a nagyobbak már tudnak
vigyázni, hogy segítsenek. Aminél nem kell mást tenni, csak
jelen lenni. Kicsikkel játszani, hogyha éppen nekem el kell menni
vagy nem vagyok itthon. A kicsi megéli, hogy kicsi. A nagynak meg
szintén élmény az, hogy a kicsikrõl gondoskodhat, tehát már
õ egyre több olyan dolgot tud csinálni, amit úgymond az
apu és az anyu csinál. Öntudatát növelni.
R.: - Nem szokták egy idõ után nyûgnek érezni?
- Ez a szülõ felelõssége. A gyerek nem arra való, hogy én
õt befogjam munkára, ezt úgy lehet csak csinálni, hogy õ
úgy éli ezt meg, egyrészt hogy tanul ezzel, másrészt pedig
ezáltal az õ szerepe és helye a családban fontossá
válik. Tehát õ ezáltal a saját szerepét és a
fontosságát átéli, megéli, hiszen rá merjük bízni.
R.: - És mondhatják azt, hogy nem? Vagy olyan, hogy azt
lehetett érezni azért, hogy már sok a pesztraság nekik?
- Õk elvileg nem mondják, hogy nem, mert ha azt mondom,
hogy ezt csinálja meg, akkor megcsinálja. De ezt nekem kell
látni, hogy ez neki sok. Nekem kell azt mondani, hogy kösz
szépen Tomi most akkor átveszem. Ilyen példa mondjuk a fûnyírás,
szóval nekik játék, hogy tologatják a masinát, mármint a
nagyok, nyilvánvaló, hogy egy idõ után megunja, tehát akkor
azt mondom, hogy jó, hát akkor most el innen én csinálom
tovább, te meg most akkor mehetsz focizni. És itt jön az a
különbség a szülõi hozzáállásban, hogyha a szülõ elnyomja
a gyereket. Tehát mindent helyette megcsinál, te nem tudod
azt megcsinálni, megcsinálom helyette. Akkor a gyerek ilyen
mimóza marad és hát mindenben fél, nem mer kockáztatni, nem is
tudja mi az, mert majd a mama, meg az apu. Tehát ez egy játék,
persze a másik meg, mikor túlzásba viszem és azt csinál,
amikor akar. Azt se tudom már, hogy hol van, azt se tudom mit
csinál ugye ez a másik oldal.