Anna: - Nekem is ez a kék tetszik.
Mv.: - Na én gondoltam. Ezt leteszem ide a többit és hogy ha
most én adnék neked egy üres lapot akkor te ezzel a kék
ceruzával mit rajzolná rá?
Anna: - Én lerajzolnám a családomat.
Mv.: - És akkor a hajuk is, a szemük is, a ruhájuk is meg
mindenféle kék lenne?
Anna: - Igen.
Mv.: - És szerinted ez úgy jó lenne? Az mit jelentene, hogyha
valaki megnézné ezt a kék családot?
Anna: - Szerintem tetszene nekik. Szerintem szép, vidám.
Mv.: - Úgy látom, hogy itt vannak neked aztán mindenféle
rajzaid.
Anna: - Itt a mókuska háza van, itt a nyuszika háza van, itt
van a nyuszika, itt a vakond kidugja a fejét. Itt az anyukamadár
elment élelmet szerezni, itt kikelt a kismadár, itt az egyik
kismadár elrepül és az apukamadár meg elkapja mert még nem tud
repülni.
Mv.: - Hú, és le ne essen a földre. De milyen jó, hogy így
figyelt az apukamadár.
Anna: - Igen, az jó.
Mv.: - Van itt egy gyönyörû szép szív, ez nagyon szép.
Anna: - Ez az apa szíve.
Mv.: - És mik vannak benne az apa szívében?
Anna: - Hát benne vagyok én, itt a házunk, itt az Ábel, itt
az apa, itt az anya, itt a bogár és itt az Úr Jézus.
Mv.: - Ilyen sokan elférnek apa szívében?
Anna: - Igen.
Mv.: - Nagyon szép ez a szív. És te melyik rajzodat szereted a
legjobban?
Anna: - Én a szép színeseket.
Mv.: - Válaszd ki azt, amelyiket a legjobban szereted. Mert van
ám itt aztán jó sok.
Anna: - Nekem ez tetszik. Ez egy kislány. Most csak úgy
rajzoltam.
Mv.: - Hát szerintem ez te vagy Anna. Két szép kis copfja van
ennek a kislánynak.
Anna: - Igen.
Mv.: - Akkor ez lehet, hogy egy önarckép?
Anna: - Igen lehet.
Mv.: - Tudod mi az, hogy önarckép?
Anna: - Tudom.
Mv.: - Melyik a másik rajz amit nagyon szeretsz?
Anna: - Nekem ez, az Ágival csináltuk. Ezen vannak szép
virágok és ott vannak csillagok meg szivecskék meg itt fölül is
virágok.
Mv.: - Nagyon szépek ezek a virágok is meg ezek a csillagok is.
Aztán itt a családod úgy látom.
Anna: - Igen, csak most ezeket kutyába rajzoltam le.
Mv.: - Az egész családodat kutyába rajzoltad le?
Anna: - Igen.
Mv.: - Miért?
Anna: - Mert most csináltam egy ilyet, hogy én is meg az anya
is, meg az apa is meg az Ábel is kutya.
Mv.: - Te milyen fajta kutya vagy itt ezen a képen?
Anna: - Én egy ilyen aranyszõrû.
Mv.: - Te vagy az aranyszõrû kutyuska. És az anya milyen
kutya?
Anna: - Anya, királynõ.
Mv.: - És az apa?
Anna: - Õ meg egy király.
Mv.: - Na de az Ábel, neki foltjai vannak mint kutyának.
Anna: - Õ egy dalmata.
Mv.: - Aha, és akkor van itt még egy plusz kutya akihez nem
írtál semmit, õ ki?
Anna: - Hát õt akartam az Ábelnek, de rosszul sikerült.
Mv.: - Aztán van itt egy másik is, ez is itt egy kislány.
Anna: - Igen ez mondjuk egy ilyen szép díszes, hogy az egyik
felén ilyen szép díszek vannak. Van a kislánynak egy kosara és
még egy ilyen szivárvány fölötte.
Mv.: - Az mit jelent a szivárvány a kislány fölött?
Anna: - Hát én azt gondoltam, hogy nemsokára nagylány lesz.
- Valószínûleg elfogult vagyok, de nyilván az én gyerekem
egy kicsit elõbbre tart, tehát amikor bement most egy új
óvodába, akkor azt láttam, hogy mikor visszakérdeztem a
játékát, hogy sokkal tovább, kitartóbban játszik. A
szerepjáték már rég megjelent a játékai közt. Nagyon pici,
másfél, kétéves korában már képes volt például kényszerûségbõl
is, színházi elõadást végigülni teljes csöndben és nem
fegyelmezéssel, hanem érdeklõdéssel. Mozifilmet képes
végignézni, ami szintén egy óra hossza. Tehát sokkal
kitartóbb, sokkal türelmesebb, valószínûleg annak is
köszönhetõ, hogy kiegyensúlyozott gyerek.
Mv.: - Az, hogy õ másféléves, kétéves korában
végignéz mozidarabokat, színdarabokat nem egy magasfokú
alkalmazkodásnak a jele?
- Valószínûleg az is, de én mindenképpen arra vezetem
vissza, hogy türelmesek voltunk vele, hogy kiegyensúlyozott a
gyerek, tehát megpróbáltuk biztosítani neki azokat a
körülményeket, hogy az õ érdeklõdésének megfelelõ
ingereket kapja.
Mv.: - Milyen mozidarabot, illetve színdarabot látott ilyen
korán a lánya?
- Hát moziban a Bambit. Színdarabban viszont felnõttnek
szóló színdarabot, sõt komolyzenei koncertet is végighallgatott
már. Életnek hitte azt, ami a színpadon van, igazából nem is
beszéltünk róla. Ami élmény neki lecsapódott azok a színek, a
játékok, a mozgás és hát a színpadi megjelenés volt
igazából. Tehát összefüggésében nem fogta föl a darabot,
hogy mirõl szól. Azt látta, hogy esetleg veszekednek a
színpadon. Ez zavarta, erre kérdezett vissza, hogy akkor õk
most valójában is mérgesek-e egymásra és hát nyilván ezt
tudtuk tisztázni, hogy nem ez csak egy játék, mintha õ
játszaná a kutyát vagy bármi mást, amikor a kutyák
veszekednek.
Mv.: - Természetes az, hogy õ ilyen ütemben halad?
- Hát megelõzi a korát mindenképpen. Azt gondolom, hogy ez a
mai felgyorsult világban már természetes kellene, hogy legyen.
Tehát betudható természetesnek. Nyilván az én érzésem szerint
meg szakmailag, szakmai tudásom szerint nem természetes, de sajnos
szembe kell nézzünk ezzel a ténnyel, hogy felgyorsul a gyerekek
fejlõdése.
Mv.: - De ha ez természetes akkor a gyerekek 50 százalékának
így kéne viselkedni, mint az Ön lányának, ez így van?
- Hát ez nagyon függ a családi háttértõl, az ingertõl a
környezete mennyire ingerszegény, a környezetétõl mennyit kap a
gyerek.
Mv.: - Milyen képességeiben kiugró a többiekhez képest?
- Hát én mindenképpen a kitartására gondolok, mert az új
óvodában arra panaszkodott, hogy õ ugyan játszott volna
nagyon sok gyerekkel, és sokan le is ültek hozzá, de senki nem
maradt ott vele. Egyetlen dologban ha érdekli nagyon el tud
mélyedni és ezt nagyon fontosnak tartom, hiszen hát nyilván
akkor tud megtanulni komolyan és mélyrehatóan dolgokat, hogy ha
ezzel a képességgel rendelkezik. Hosszantartó a figyelme.
Mv.: - Miben ugyanolyan õ is mint a többiek?
- Ugyanolyan játékos például. Tehát attól, hogy õ
fejlettebb bizonyos képességeit tekintve attól még a lelke egy 4
és féléves gyereké. Tehát ugyanúgy azokat a dolgokat nem érti
még meg, ugyanúgy megzavarják azok a dolgok. Ugyanúgy
szabályokhoz kötött az élete, mint egy másik négy és fél
éves gyereknek. Tehát ennyiben nyilván nem más. Biztos vagyok
benne, hogy ezzel a tehetségével kell valamit kezdeni, de ettõl
még õ nem lesz más, mint a többi gyerek, sokkal másabb.
Mv.: - Lányának ezt a fejlõdését az édesapa is észrevette,
ugyanígy érzi, látja?
- Jókat csodálkozik rajta, igen, meglepõdik és isteníti a
lányát, mint minden apa. Sokszor én hívom fel a figyelmét rá,
sokszor õ maga veszi észre, hogy akár szóhasználatában,
kifejezésmódjában meglepõdik, hogy ugyan melyik négy és
féléves gyerek mondaná még ugyanazt.
Mv.: - Maga ezen sokat gondolkodik, töri a fejét? Igazából ez
probléma, amit valakivel meg kell beszélni, föl kell oldani, vagy
ez egy természetes dolog és késõbb majd a lánya is
ugyanolyanná válik mint a többiek.
- Remélem, hogy azért ugyanolyanná nem válik, mint a
többiek, mert azért szeretnék tenni róla, hogy egy kicsit mindig
más legyen, de aggasztani nem aggaszt a helyzet. Remélem, hogy nem
fog problémát okozni.
Mv.: - Mennyire segíti elõ maga, hogy a lánya túlságosan is
gyorsan fejlõdjön? Nem kezdett el vele korán olyanokat játszani,
korán olyanokra kérni, bírni, ami még nem az õ életkori
sajátossága lett volna?
- Nem, sõt visszajelzéseket nyilván én is kapok, mert hiába
pedagógus az ember, inkább szülõ és anya, amikor megjelenik egy
új élet a családban, és a visszajelzésekbõl észleltem azt,
hogy nem kezdtem el korán. Egyszerûen azt nyújtottam neki, amit
õ kívánt. Ami érdekelte azt odaadtam a kezébe. Például
a játék fejlõdésében a mai napig nagyon-nagyon ügyesen
eljátszik önmaga és órák hosszat tud egy helyben rajzolva
ülni. De már féléves korában, amikor csúszott-mászott
megkapott tárgyakat, olyan tárgyakat amik nem feltétlenül
játékok voltak, de számára azok és nem töltöttem vele sokkal
több idõt mint bármelyi anya, hanem inkább adtam neki, kezébe
adtam dolgokat és hagytam, hogy õ próbálja ki. Tehát
biztosítottam számára, inkább azt mondom biztosítottam
számára azokat a feltételeket, amivel önmaga is megismerheti a
világot, a környezetét.



Mv.: - A Fõvárosi Pedagógiai Intézet Tehetséggondozó
Központjába milyen gyerekeket szoktak hozni és kiket kell
idehozni?
Herskovics Mária pszichológus a Tehetséggondozó Központ
vezetõje: - Elõször mondanám azt, hogy milyen gyereket nem
nagyon érdemes. Például a speciálisan zeneileg tehetséges
gyerekeknek megvan a maguk útja. Az õsi út az edzõ módszer,
hogy elkezd zenét tanulni, mehet tovább. Viszonylag kisgyerekek
járhatnak már a Zeneakadémia speciális osztályába, hogy ha
valóban olyan tehetségesnek bizonyulnak az évek során. Ide
azokat a gyerekeket érdemes elhozni, ahol a szülõnek valóban
feltûnt, hogy a gyerek valamiben kiugró. Teljesítményben,
érdeklõdésben, és ez vagy gondot okoz a szülõnek vagy
szeretné tudni, hogy hogyan tovább. Mindig a gazdagító
programokat ajánljuk ami mondjuk úgy, hogy biztos, hogy nem árt
és biztos, hogy használ, tehát hogy a gyerek minél többféle
dolgot próbáljon ki. Itt azoknak tudunk talán a leginkább
segíteni, akiknek gondjuk van azzal, hogy a gyerekük valóban
megmutatkozó tehetségével vagy kiemelkedõ képességével vagy
erõs érdeklõdéséhez társuló jegyekkel, hogy mondjuk makacs
vagy kicsit öntörvényû vagy nehezen tûri, ha unatkozik, tehát
hogy ezeken a problémákon próbáljunk segíteni. Tudunk segíteni
a megfelelõ programok kiválasztásában is.
Mv.: - De a makacsság, amit említett az mindig kísérõ
tünete a tehetségnek.
Herskovics Mária: - Mondjuk úgy, hogy gyakori. Most makacsság
alatt nem azt értem, hogy a felnõttet nyúzza, hogy vegye meg neki
a csokoládét, hanem abban a makacsság, hogy ha õt valami
érdekli az fontos. Tehát az érdeklõdésnek a képessége, az
energiarádobás képessége, mondjuk ebben a makacsságban lehet
látni annak a csíráját, amivel egy kutató éjszakáig dolgozik
a laboratóriumában és a 80. kudarc után is újra kezdi, tehát
ez motivációban rendkívül fontos. Önmagában természetesen a
makacsság nem tehetségjegy.
Mv.: - Én azt gondolom, hogy a serdülõkor, amikor halmozódni
látszanak a problémák akkor kerül újra elõ az, hogy ennek a
gyereknek miféle képességei vannak, tehetséges-e?
Herskovics Mária: - Hát a serdülõkor az önmagában is nehéz
dolog mint tudjuk és azt is jól tudjuk, hogy részben az
agyonfáradt iskolákban, részben a teljesítménycentrikus
mivoltuk következtében nehezen tudják a gyerekek a problematikus
serdülõket kezelni. Most az, hogy egy serdülõnél mekkora lesz a
probléma hát ez az, amire azt mondjuk, hogy a jó isten tudja,
tehát hogy ki mekkorát robban. Én kétféle problémát látok
itt igazán. Az egyik az bármilyen furán is hangzik az, amikor egy
gyerek egyáltalán nem robban. Tehát ez az identitás,
énalakulásba mint ahogy beletartozik a kisgyerekkori dackorszak,
beletartozik a serdülõkori önálló én kialakítása.
Mv.: - Tehát amikor nem lázad a gyerek, amikor a szülõ
boldog, hogy mások mennyire panaszkodnak.
Herskovics Mária: - Én pályaválasztási tanácsadásban
találkoztam ilyen gyerekkel, aki jön az elit iskolából, hozza a
kitûnõ bizonyítványát és mikor pályaválasztásra kerül a
sor akkor semmi más nincs benne, mint hogy õ fakultációra
járt matematikából és történelembõl, tehát közgazdaságira
megy. Az, hogy azt aztán eszik vagy isszák még a kérdés se
merül fel benne. Tehát adott esetben nagyon jó képességû
gyerekek és hozzátartozik, hogy iskola és család gyöngyszemei
és ezeknél a gyerekeknél van nagyon sokszor, hogy egyetem után
kezdõdnek a gondok. Amikor nem tud beilleszkedni. Ez az egyik.
Mv.: - Gond az, amikor nincs gond.
Herskovics Mária: - A másik az, amikor nagyon nagy balhét
csap. Tehát elmegy a kábítószerig, elmegy a minden szabály
semmibevevéséig, elmegy az ilyen bandába verõdött
iskolakerülésig. Na mostan borzasztó nehéz kezelni ezeket a
gyerekeket. És az a nehéz, hogy erre nem lehet mást mondani, mint
hogy ezzel igazán csak varázslatos pedagógusok tudnak valamit
csinálni. Aki nem fél, aki tud nemet mondani, tud elfogadni, tud
elég tág kereteket szabni. Nem veszi személyes sértésnek ha
átlép a kereten. Egy gyerek, aki nagy balhékat csapott, ki
is buktatta magát a középiskolából, azóta már azon a
területen egyetemista, amilyen tárgyból kibuktatták. Azt ne
mondjam, hogy egy tanára tudott vele jól bánni, nem is volt vele
semmi különösebb baja, aki azt mondta, hogy márpedig az én
órámra ilyen kócosan nem jössz be. És viszont azt mondja, hogy
amikor pimaszkodott észre se vette. Szóval ugyanazért, amiért
más tanár fölhördült egyszerûen nem hallotta.
Mv.: - Tudott különbséget tenni.
Herskovics Mária: - Tudott különbséget tenni. Szóval
hozzátartozik, hogy nem kényeztette, nem nyájaskodott vele
semmit, csak nem csinált ügyet abból, amibõl nem kell ügyet
csinálni. Viszont kereteket szabott. Szóval ebben az a nehéz,
hogy a gyerek törvényszerûen lázad a keretek ellen,
ugyanakkor ha nincsenek keretek, akkor addig megy, amíg végül
mégiscsak keretet talál. Tehát hogy ha nem szólnak neki a
rongyos trikóért, akkor legközelebb lehülyézi a tanárt. Tehát
hogy még meddig mehet el.



Mv.: - Gábor tudnál-e mondani olyan összetett szavakat vagy
mondatokat amelyek a csillaggal kapcsolatosak?
Gábor: - Hát én tudnék jó néhányat mondani, például a
csillagászatban is benne van a csillag. Nem biztos, hogy most úgy
eszembe jut néhány, de nagyon sok szó van, amiben benne szerepel
a csillag. Ez lehet, hogy úgy alakult ki, hogy az emberek amikor
fölnéztek az égre, akkor hát elcsodálkoztak, hogy milyen
szépek a csillagok este. És így kialakult ez a tudományág és
hát a szavakban is benne vannak a csillagok.
Mv.: - Csillag az mit jelent, annak van más jelentése is vagy
hívhatjuk másképp is. Most nem arra gondolok, hogy hányféle
csillagot ismersz, hanem, hogy az mit jelent, hogy csillag? A
csillag az tulajdonképpen mi?
Gábor: - Hát a csillag az egy hatalmas gázgömb, amely az ûrben
nem kering csak forog a saját tengelye körül és a csillag az
adja a bolygónak a hõt és az energiát, mert a csillag az
egy ilyen atomerõmû, hisz a belsejében magfúzióval készíti az
energiát, így másodpercenként több millió tonna hidrogént
alakít át héliummá.
Mv.: - Ha én fölnézek egy nyári este az égre és ott látok
mindenféle csillagokat, akkor ez mindegyik olyan, amit te most
elmondtál?
Gábor: - Hát nem, végül is minden csillagnak van saját
jellemzése, mert vannak csillagok, amelyek öregebbek és fiatalabbak.
Mv.: - Egy fiatal csillag az milyen korú lehet?
Gábor: - Hát olyan 1 milliárd és 5 milliárd év közé
sorolható.
Mv.: - Na és akkor az öreg?
Gábor: - Hát az 10-15 milliárd éves.
Mv.: - Vannak olyan csillagok, amelyeket egy átlagember is ismer
például. Esthajnalcsillag, talán ez a legszebb vagy legalábbis a
köztudatban a legismertebb. Ezenkívül hány csillagot tudnál
felsorolni nekem?
Gábor: - Hát nagyon sok csillagot fel tudok sorolni, csak a
legtöbbnek latin neve van. Például az Esthajnalcsillag onnan
kapta a nevét, mert az a Vénus bolygó, hogy vagy éjszaka
látható vagy hajnalban. Most ebben az idõszakban hajnalban
látható, de õsszel már éjszaka is megfigyelhetõk és éjszaka.
Hát elõször is a Göncölszekérnek van egy nagyon szép
csillaga, a rúdnak a középsõ csillaga a Mizar, amelyik kettõs
csillag és az egyik csillagnak még egy kettõs rendszere van ami
nagyon szép látvány, egy kisebb távcsõvel is megfigyelhetõ.
Mv.: - Látom nagyon szereted a csillagokat. Mióta foglalkozol,
mert gondolom, hogy nemcsak egyszerûen az iskolába tanulsz errõl,
hanem mellé is olvasol.
Gábor: - Hát már most egy másfél éve foglalkozom ezzel a
csillagászattal. Múlt év olyan december környékén kezdtem el
vele foglalkozni.
Mv.: - És miért? Végignézek itt a könyvespolcodon akkor
inkább ilyen történelmi könyveket látok, bár van itt ilyen
természettudományi kis enciklopédia is, de csillagászattal
kapcsolatos talán az a könyv, amelyik itt van a kezedben. Mi is
ennek a címe?
Gábor: - A világegyetem. Ez egy nagyon jó könyv, ezt
mindenkinek szeretném ajánlani, mert nagyon sok információ van
benne, sok színes képpel, úgy hogy könnyen érthetõ.
Mv.: - A csillagokról szól ez?
Gábor: - Hát a csillagokról, a világegyetemrõl,
bolygókról, galaxisokról, ûrkutatásról, más bolygókon lévõ
idegen lényekrõl.
Mv.: - Mi hajtott téged afelé, hogy a csillagászattal
foglalkozz?
Gábor: - Épp kimentem az udvarra, mert kaptunk egy újságot, a
Tudorka címû újságot az iskolában, egy ilyen mutató példányt
és abban volt egy kis cikk a csillagászatról és a csillagokról
és kimentem, hogy megnézzem, hogy hú, hátha valami nagyon
szépet látok és mégis láttam is egy nagyon szép változó
csillagot, ami nagyon szép színekben pompázott.
Mv.: - Szabad szemmel fölnéztél és láttad? De nekem
mindegyik csillag egyforma szép fényes.
Gábor: - Felnéztem a déli égboltra mert végül is vannak
csillagok, amelyek fényesebbek, fõleg télen a Sirius csillag ami
nagyon fényes, észak egyik legfényesebb csillagaként
emlegetjük.
Mv.: - Akkor tetszettek meg neked a csillagok és gondoltad, hogy
mélyebben is tanulmányozod õket?
Gábor: - Igen, ekkor tetszett meg nagyon. Már úgy nem is
tudom, a lelkembe hatott, hogy milyen szépek és hogy ezekkel
foglalkozni kéne, mert hát nagyon sok dolog van, amire még rá
kéne jönni.
Mv.: - A csillagászat akkor ezek szerint most már másfél éve
kitölti az életedet. És szüleid mit szóltak ehhez a
szenvedélyedhez?
Gábor: - Hát nem tudom, eleinte szerintem nem vették túl
komolyan, hogy hát ez is biztos ilyen, mint hogy régebben
történész szerettem volna lenni, igaz az nagyon sokáig
kitartott.
Mv.: - Hány évig akartál történész lenni?
Gábor: - Hát egy évig.
Mv.: - Az már nagy idõ?
Gábor: - Hát elég nagy, de végül is most is érdekel a
történelem, csak most már a csillagászat vette át a fõ idõtöltésemet.
Mv.: - Mikor bejöttünk az ajtón rögtön az elõszoba kellõs
közepén egy nagy távcsövet láttam. Bemutatnád, megmutatnád
nekem ezt a távcsövet? Hát ugyan most délelõtt van, de nem
tudom, ilyenkor nem látunk fönn csillagokat, mégis mit tudunk
majd megnézni szerinted?
Gábor: - Hát a napfoltokat, azok nagyon jól látszanak most
nyáron. Valószínû, hogy ha szerencsénk van napkitörést is
láthatunk.
Mv.: - Miért is kell egyáltalán ez a fehér papír?
Gábor: - Hát a fehér papír arra kell, hogy majd kivetítem
rá a napot, mert nincsen szûrõm amit rátehetnék, hogy úgy bele
lehessen nézni, mint hogyha egy csillagot figyelnénk, mert hogy ha
kivetítem papírlapra akkor végül is ugyanazt látjuk, amit a
távcsõben látnánk. A nap az nemrég kelt föl, ezért még a
keleti égbolton kell keresni. Azt hiszem meg is találtam.
Mv.: - Jó erõsen süt már.
Gábor: - Elég nagy a hõmérséklet, de lehet, hogy délutánra
magasabbra emelkedik, de hajnalban ehhez képest még nagyon hideg
volt, mert felébredtem, hisz a keleti égbolton nagyon sok bolygó
látható együtt. Ezt érdemes megnézni mert mindegyik nagyon
fényes csillag.
Mv.: - És ilyenkor fölhúzod magadnak az órát vagy csak úgy
megérzésre.
Gábor: - Hát ilyenkor felhúzom az órát, mert nem bízom a
véletlenre, mert lehet, hogy másnap felhõs lesz ég vagy akkora
szél lesz, hogy nem lehet megfigyelni.
Mv.: - Van neked vezérlõ csillagod?
Gábor: - Igen. A horoszkópomban a hajnali Vénus a
vezércsillagom. Hát én, egyébként a Vénus az az egyik kedvenc
bolygóm, mert nagyon szép és elég fényes is. Az ilyen
uralkodóféleség a Vénus, mert közelebb van a Földhöz. A
mérete megegyezik a Földdel. Nagyon érdekes, mert sok vihar van
rajta de mégis nagyon szép.
Mv.: - Azt szokták mondani, hogy a csillagokban megvan az ember
jövõje. Te most mit látnál a csillagok között, mit szeretnél
látni magaddal kapcsolatban?
Gábor: - Ebben a témában sikereket szeretnék elérni. Hát ez
lehet, hogy sikerülni is fog, mert nekem ez most már az
életcélom, hogy nekem fel kell fedezni valamit, ami segít az
emberiségen, esetleg az ûrkutatásban, az ûrutazásban, vagy
valami nagyobb rejtély megoldásában.