Vendég a háznál
2001. július. 26.
Kossuth rádió, 13.05
Szeretnék bemutatkozni, Fruzsina vagyok.
Mv.: - Fruzsina, szeretsz-e játszani, mondd?
Fruzsina: - Hát igen, nagyon.
Mv.: - Mi a jó játék, el tudod nekem mondani?
Fruzsina: - Az, hogy anyuci mindig játszik velem, társasozik
velem meg babázik és olyan jó érzés. A kisgyerekeknek csak
ennyi dolguk van, a felnõtteknek pedig dolgozniuk kell.
Mv.: - A felnõttek azt játsszák, hogy dolgoznak.
Fruzsina: - Igen, azt játsszák és az a dolgozójuk. A gyerekeknek
pedig az óvoda a dolgozójuk.
Mv.: - Te, és ha most idejönne valahonnan a világ másik végébõl
egy kisgyerek, aki nem tudná hogy mi az hogy játék, akkor te hogy
tudnád neki elmagyarázni, mit mondanál?
Fruzsina: - Például azt, hogy itt egy nagy terület, ez az én
szobám, tele van játékkal, ez egy lovacska. Ez egy póni, és
elmondanám neki, hogy milyen féle játékok vannak. Úgy magyaráznám
meg, hogy megmutatnám, hogy a társasjátékból építeni és abból
pedig fatükör, meg minden ilyen szekrény, fajáték.
Mv.: - Az egy babaszoba.
Fruzsina: - Igen, babaszoba. Kitalálnék egy mesét és eljátszanám,
az lesz a játék.
Mv.: - Na most tegyük föl azt, hogy én vagyok ez a világ másik
részérõl érkezett kislány és te megtanítod nekem, hogy hogy
kell a babaszobában játszani. Akkor mondd el nekem, hogy mit kell
ott csinálni?
Fruzsina: - Aztán oda a konyhába leültetni, aztán megetetni,
hát annyi az egész.
Mv.: - Miket kell mondani játék közben?
Fruzsina: - Játék közben azt kell mondani, hogy a játékoknak
a szavait, például itt ez a cica. Aztán azt kell mondani, hogy
itt vagyok, itt vagyok, sziasztok, sziasztok, én vagyok, cicuska.
Tudjátok, hogy mit csinálok? Fölmegyek oda a babaszobába és
eszek egy picikét, ennyit kell mondani.
Mv.: - És nekem mint nyuszinak válaszolnom kell.
Fruzsina: - Igen, egy másik játékkal.
Mv.: - És akkor ott történik velük valami?
Fruzsina: - Igen történik, hogy esznek és este pedig fölébrednek.
Mv.: - Este ébrednek föl?
Fruzsina: - Igen este ébrednek föl és igaziból ülnek,
esznek.
Mv.: - És akkor te még itt vagy?
Fruzsina: - Igen, csak alszom az ágyamban.
Mv.: - Aha, tehát õk éjszaka valóságosan eljátsszák azt,
amit te elõtte délután eljátszol velük?
Fruzsina: - Igen, valóságosan el.
Mv.: - Hány éves vagy Fruzsika?
Fruzsina: - Öt.
Mv.: - Jársz óvodába?
Fruzsina: - Szeretek, középsõs vagyok.
Mv.: - Az oviban mit szoktál játszani?
Fruzsina: - Babaszobában játszom és a barátaim, Kriszti,
Vivien, Moncsi azt játsszák, hogy feleségeset, vagy apukásat vagy
anyukásat.
Mv.: - És amikor hazamész, akkor otthon eljátszod azt, ami történik
veled az oviban?
Fruzsina: - Én eljátszom, persze. Csinálok egy nagy teret, aztán
abba ültetem a gyerekeket, engem és az óvó nénit.
Mv.: - Fogod a babákat és akkor az egyik vagy te, a másik az
óvó néni vagy a barátaid az oviban?
Fruzsina: - Igen.
Mv.: - És végigjátszod az egész napot?
Fruzsina: - Igen, csak estig. A rosszat is eljátszom, csak van
amikor nincs hozzá kedvem.
  
Mv.: - Mi is az hogy játék? Mit csinál a gyerek vagy mit csinálunk
mi olyankor, amikor játszunk?
Dr. Takács Bernadett, a Gyermekjáték - Terápia címû könyv
szerzõje: Ezt nagyon nehéz megfogalmazni. Az elsõ és
legfontosabb jellemzõje az örömélmény, a felszabadultság, az
ellazultság. Az, hogy egy másik világba lépünk, tehát a játéknak
van egy sajátos mesei hangulata, ami nem teljesen a valóságos világ,
de nem teljesen a mese, hanem a kettõ között valahol egy ilyen köztes
tér. És amikor játszik egy gyerek, akkor ebben a köztes térben
teljesen átváltozik valaki mássá. Ugyanakkor természetesen
tudatában van a valóságnak is és ebbõl a köztes térbõl
pillanatokon belül át tud váltani, tehát ki tud lépni. Egészen
más közeget jelent neki a játék világa, ahol minden lehetséges
és ahol megfejtheti a titkokat, feldolgozhatja az élményeit.
Azokat, amiket végül is nem igazán lehet megfogalmazni szavakkal,
hanem csak valahol mélyen, legbelül motoszkál valami csoda,
aminek felszínre kellene hogy kerüljön ahhoz, hogy fel is tudja
dolgozni. Ez lehet pozitív is, meg negatív is és erre alkalmas
nagyon a játék, hogy ezeket a belsõ kavargó érzéseket,
gondolatokat, vágyakat, elképzeléseket, élményeket meg tudja
fogalmazni és kifejezni a játék nyelvezetében. Tág értelemben
felfogva a játék az ember egész életét végig kell hogy kísérje,
hogyha az életünket jól szeretnénk megélni, harmóniában. Végül
is
minden ember ezt keresi. Azt hogy, hogyan találja meg a saját
szerepét, helyét a világban. Meg ahogyan felfogja a világot és
értelmezi. Ehhez nagyon nagy szükség van arra, hogy a gyerek egy
olyan indíttatást kapjon az élete elsõ néhány évében, amitõl
erõsnek, bátornak érzi magát és kellõen önállónak ahhoz,
hogy ki merjen lépni a világba, most a szociális világra
gondolok leginkább és meg tudja teremteni a kapcsolatokat, fel
tudja fedezni a világot. Kíváncsi legyen a világ dolgaira. És
ha szembesülnie kell problémákkal, akadályokkal, akkor azoktól
ne torpanjon meg, meg ne forduljon vissza, hanem igenis próbáljon
meg megküzdeni, szembenézni ezekkel és legyõzni és ebben élvezetet
is találjon.
Mv.: - Hogyha ezt vesszük alapul, akkor mi a jó játék? Amibe
a leginkább bele tud feledkezni a gyerek, amivel a legtöbb idõt
tudja eltölteni. Vagy éppen az õ korának mi a legmegfelelõbb?
Dr. Takács Bernadett: - Az a jó játék, ami magában hordozza
a játék alaplényegét, ami pedig az, hogy aktivitást és
kreativitást biztosítson a gyereknek. Tehát hogy a saját alkotó
fantáziáját használhassa a játék közben és ezt maga a játékszer
és maga a játékkörnyezet is képes legyen számára biztosítani.
A jó játék az véleményem szerint mindig, nem csak az határozza
meg, hogy mivel játszunk, hanem hogy kivel. Tehát a társsal együtt
játszott játék, a társas játék a jó játék. Ez nemcsak azt
jelenti, hogy akkor azt mondjuk, hogy ne játsszon egyedül a gyerek,
meg ez egy tipikus probléma egyébként is szülõk részérõl.
  
Mv.: - Jó napot kívánok, Vendég a háznál.
Telefonáló: - Jó napot kívánok, hát sok helyen hallom mamáktól,
hogy milyen büszkék rá, hogy a gyerekeik olyan jól eljátszanak
maguk, meg úgy jól elvannak úgymond. Nekem ez, szóval mindig egy
kicsit úgy megüti a fülemet. Az tûnt fel nekem, hogy az az érték
valahogy, hogy a gyerekkel ne kelljen foglalkozni, hanem csak úgy
magukban. Ne is menjenek be hozzájuk, tehát az a jó, hogyha elvan
a gyerek. És én nem tudom, én mindig úgy érzem, hogy egyre többet
kellene velük foglalkoznom. Nekem három lányom van és valahogy
mindig a lelkiismeretfurdalás van bennem, hogyha akár házimunkát
végzek, akkor is, hogy azért egyre többet kellene velük játszanom.
Mv.: - Mennyi idõsek ezek a lányok?
Telefonáló: - Hát a nagy az hét éves, most megy iskolába, középsõ
az négy éves lesz majd õsszel, a kicsi meg kettõ. Õk is azért
játszanak magukban, de mégis, valahogy még ha jól is megvannak,
idõnként azt érzem, hogy kell az a foglalkozás, amit a szülõk
velük töltenek. Azt nem tudom, hogy mi ez az arány, ami igazából
egészségesen jó a gyerekeknek, mi az, ami nekik magánjátékra
kell, akár idõben.
Mv.: - A kérdés valóban az arány, de vajon az megmondható-e,
receptszerûen minden gyerekre érvényesen?
Vekerdy Tamás pszichológus: Nem, de annyit lehet mondani,
hogy az tud jól egyedül játszani egy idõ után, akivel elõtte mások
játszottak, szülei, nagytestvérei, nagyszülei. És az a gyerek,
ha jó állapotban van, jókat fog játszani egyedül is, fahasábbal
kövekkel, botokkal, amelyek lehetnek katonák, emberek, asszonyok,
hajók, várak, mozdonyok, mindenféle. És aztán a gyerek egy idõ
után ezt abbahagyja és jön és társas foglalkozást igényel. Ha
fáradt inkább igényel, ha abszolút nem fáradt és tud játszani
négy, négy és fél, öt éves, akkor sokszor nagyon jól elvan
egyedül és ez tényleg érték. Voltak szélsõséges irányzatok
is, volt egy olyan irányzat például, hogy az újszülötthöz, a
csecsemõhöz ne is nyissunk be, csak nézzünk be egy ablakon
keresztül, ami az ajtón van és õ ott egyedül legyen, mert ha
ott megzavarjuk bármivel, akkor tulajdonképpen még kevésbé fejlõdik.
Ez az irányzat ebben a szélsõségességében nem igazolódott be,
hogy ez a legjobb fejlõdés. Az állandó órarendszerû törõdés
és foglalkoztatása a gyereknek, ez gondolom ugyanúgy a másik
véglet. Persze, itt csak egyszerûen a zseniális szülõi intuícióra
van bízva és persze arra, hogy hogy érünk rá. Hogy mikor vagyunk
vele, mikor játszunk vele, mikor csúszkálunk a földön,
tologatjuk a különbözõ jármûveket és mikor van az, hogy õ
ott mellettünk játszik, mert nekünk a konyhában dolgunk van,
vagy éppen minket utánoz. Aprócska tésztagyúróval, kis késsel,
ami tompa persze, õ is fõz, mi is fõzünk, ez is egy jó játék.
Szóval ezt az élet hozza, hogy úgy mondjam.
Mv.: - Amennyiben a három gyerek hét, négy, meg két éves
korban jól elvannak együtt, tehát nem a mama rázza le õket,
akkor azért nem indokolt, hogy a mamának lelkiismeretfurdalása
legyen.
Dr.Vekerdy Tamás: - Abszolút nem. Boldognak kéne lennie, hogy
õneki van egy kis nyugalma és a gyerekek remekül játszanak. És
akkor minden a legnagyobb rendben. Megdolgozni nem kell a gyerekeket,
tehát hogy még ma se nyomtam le azt a fél, egy, másfél órát
az együttes játékból. Gyere kisfiam, nincs szükség. Ennél a
dolog rugalmasabb.
  
Fruzsina: - Szerintem a játékok jók. Például itt van ez a
baba, megetetnénk, érted?
Mv.: - És akkor te ki vagy amikor altatod, meg eteted a babát?
Fruzsina: - Akkor én az anyukája vagyok vagy a nagymamája vagy
a pótanyája. Például a fejemben itt gondolkozol, gondolkozok,
aztán pedig mindent kitalálok.
Mv.: - Te Fruzsi, melyik a kedvenc játékod?
Fruzsina: - Legkedvenc játékom például babaszoba, meg a bohóc,
meg a baba is. Így hát még a társasjáték.
Mv.: - Aha, és a társasjátékok közül melyik a kedvenced?
Fruzsina: - Mix-max.
Mv.: - Ühü, és ezzel mit kell csinálni, elmagyarázod nekem?
Fruzsina: - Hát persze, dobni kell és ha négyes vagy ötös
vagy hármas, akkor húzni kell.
Mv.: - És mi van, hogyha húzok. Húzok egy kártyát és ezen
vagy egy...
Fruzsina: - Énekesnõ
Mv.: - nek a teste. És akkor megint dobni kell és akkor kijön
Fruzsina: - Itt egy láb.
Mv.: - És aztán megint dobunk, akkor lesz egy fej és megint
dobunk, akkor lesz egy
Fruzsina: - Kalap.
Mv.: - De ezek nem biztos hogy összetartoznak, utána még csinálni
kell ezekkel valamit?
Fruzsina: - Igen, csinálni kell. Amikor mindenki húzott és vége
van a játéknak, és mind elfogyott, akkor kérni kell. Cserélni
kell egymás közt. Igen. Nagyon vicces figurák is szoktak lenni.
Mv.: - Kivel szoktad játszani?
Fruzsina: - Anyával, apával, meg a testvéremmel.
Mv.: - És ki szokott legtöbbször gyõzni?
Fruzsina: - Én.
Mv.: - Figyelj Fruzsi és itt van itt egy másik érdekes játék
is.
Fruzsina: - Érdekes, kirakós, ez a kukacos.
Mv.: - Itt van egy nagy tábla és ezen? Hát ezen majdnem
egyforma figurák vannak vagy mégse egyformák?
Fruzsina: - Nem egyformák. Azt kell például csinálni, hogy
amelyik ugyanolyan, rá kell rakni.
Mv.: - Tehát azt a kártyát, amelyik pontosan ugyanúgy néz
ki, azt rá kell rakni arra a figurára, amelyik ezen a nagy táblán
pontosan ugyanúgy néz ki.
Fruzsina: - Igen.
Mv.: - És ezt a játékot te szereted?
Fruzsina: - Nem. Azért nem szeretem, mert ez olyan unalmas. Anyu
mindig szeretné ezt játszani. Hogy okosodjak.
Mv.: - És te nem akarsz okosodni?
Fruzsina: - De. Csak én unom.
Mv.: - És anya meg apa mennyit játszik veled?
Fruzsina: - Keveset. Azért, mert nekik mindig dolgozniuk kell.
Mv.: - Az milyen, hogyha anya meg apa játszik veled?
Fruzsina: - Az olyan jó érzés, akkor boldog vagyok.
Mv.: - És mit szoktál apával játszani?
Fruzsina: - Azt szoktam játszani, hogy bábusat. A fejünkben
valamit kitalálunk. Például azt, hogy a röfi meg az orrszarvú
találkozik és összebarátkoznak és együtt laknak. Együtt csinálnak
mindent.
Mv.: - Anyával mit szoktál játszani?
Fruzsina: - Anyával társasjátékot meg olvasunk.
Mv.: - Te már tudsz olvasni?
Fruzsina: - Nem tudok, de képekbõl sok mindent tudok.
  
Mv.: - Van egy másik véglet is, amikor a szülõ annyira
igyekszik, hogy különbözõ fejlesztõ játékokat szerezzen be a
gyereknek, hogy ezekkel az úgymond fejlesztõ játékokkal
is eshetünk túlzásba.
Dr. Takács Bernadett, a Gyermekjáték - terápia címû könyv
szerzõje: Én személy szerint nagyon ellene vagyok a fejlesztõ
játékoknak. Nem arra van szüksége egy gyereknek, hogy fejlesszük
bizonyos képességeit, de sajnos az utóbbi idõben egyre szélesebb
körben terjed ez a nézet és egészen pici gyerekeket is már trenírozni
akarnak meg zsenivé nevelni. De nagyon-nagyon károsnak tartom. A játékszerek
csak eszközök. Igazából eszközök a világ felfedezéséhez, önmagunk
megismeréséhez és a társas kapcsolatok kialakításához. Érdemes
jó játékokkal körbevenni a gyerekeket, de megint csak azt hangsúlyoznám,
hogy együtt kell játszani vele. Ez nem azt jelenti, hogy állandóan
ott ülünk mellette, hanem azt, hogy amikor neki szüksége van ránk,
akkor mi elérhetõek vagyunk, komolyan vesszük az õ jelzéseit,
hogyha hív, akkor megyünk, odafigyelünk. Egy gyereknek a szeretet
kézzelfogható formáját jelenti az, hogyha lekuporodunk melléje
és azt játsszuk, amit õ szeretne. Tehát az igazán fejlesztõ játék
az, aminél a gyerek szabad kezdeményezése érvényesülhet. Az is
megfigyelhetõ és nagyon rossz tendencia, hogy a felnõttek fejében
benne van, hogy mit lehet és ebbõl következõen mit kell egy
adott játékszerrel csinálni és akkor ettõl miben lesz okosabb
meg szebb, meg ügyesebb a gyerek és miben fejlõdik legjobban. És
akkor tényleg szó szerint, mint az iskolában, tanítani kezdik.
Bizony már maguk a szülõk, de sajnos sok pedagógus is. De remélem
hogy sikerül ezzel a káros tendenciával szembefordulni. Tehát
hogy hagyjuk a gyerekeket önállóan kezdeményezni. Eszünkbe ne
jusson megmondani, hogy hogy kell azzal az adott játékkal
foglalkozni, mert ezzel nemcsak abban az adott helyzetben okozunk károkat,
hanem teljesen megakadályozzuk abban a gyereket, hogy önállóan
dönteni képes emberré válhasson. Megvonjuk tõle a, én alapvetõen
játékosnak nevezem, játékos gondolkodásmódnak a kifejlõdésének
a lehetõségét, ami aztán sokkal-sokkal jobban megkönnyíti az
õ helytállását meg beilleszkedését, meg eligazodását a világban.
Éppen ellenkezõ hatást érünk el vele. Akkor is, hogyha látszólag
tényleg teljesíti ezt, mert természetesen a szülei szeretetét
szeretné elérni. Szeretne megfelelni és megcsinálja ezeket a
feladatokat, de iszonyatos feszültségek és szorongások gyûlnek
benne.
Mv.: - Aki most hallgat bennünket, az részben meg is ijedhet,
hiszen azért elég komoly szavakat hallottunk itt, hogy milyen károkat
is okozhatunk. Mennyiben megfordíthatatlan ez, hogyha valaki tényleg
így elvét valamit, vagy mennyire tudunk mi akár magunktól is így
ösztönösen jól dönteni és jól viselkedni ezekben a
helyzetekben?
Dr. Takács Bernadett: - Szerintem alapvetõen tudunk, tehát inkább
erre kellene hagyatkozni, én azt mondanám általában. De folyton
jönnek a külsõ jelzések rokonok, szomszédok, ismerõsök, hogy
de ezt, meg azt, meg amazt kell tenni egy csecsemõvel vagy egy
kisgyerekkel. Azt gondolom, hogy mindenki ezt azért ösztönösen
tudná, csak a sok kívülrõl jövõ szabály meg tiltás miatt nem
meri megtenni, mert azt gondolja, hogy valamit elront vagy valamibõl
kimarad akkor a gyereke, holott éppen ezzel tudja felkészíteni õt
az életre is, meg az iskolára is. Mert egy nyitott, önálló, bátor
gyerek az már belsõ indíttatásból fog tudni majd megfelelni a
feladatoknak, mert élvezetét találja abban, hogy például új
ismereteket tud megtanulni, felfedez megint valamit a világból, élvezi
magát a tanulást. De csak az tudja élvezni, aki ebben az elsõ néhány
évében, tehát az iskoláskor alatt ennek a bizonyos szellemi élvezetnek
az ízére ráérezhetett. Tehát aki kísérletezhetett mondjuk ócsa,
ilyen asztalosmûhelybõl kikerülõ kis kockákkal, kavicsokkal,
mindenféle olyan játékszerek is a kezébe kerülhettek, ami nem a
felnõttek fejében találódott ki, meg készítõdött el, aztán
úgy ahogy a felnõtt elgondolta, hanem a gyerek készíthet belõle
olyat, ami az õ saját belsõ szükségletébõl adódik. Egy ilyen
gyerek százszor felkészültebb lesz, mint akit kicsi korától
kezdve állandóan beszabályoztak, treníroztak, teljesítményekre
kényszerítettek és különféle felesleges, nyomasztó elvárásokkal
terheltek meg.
Idézet Askenazi - Hogyan oltottunk tüzet címû írásából.
- A mûsort Horváth Ida, Pásztor Magdolna, Szendrei Edit és Sándor
Kata készítette.
|