Vendég a háznál
2001. július. 20.
Kossuth rádió, 13.05
- Szeretem a Hófehérkét meg a Hamupipõkét meg Csipkerózsikát,
mert azok olyan lányokról szólnak és én nagyon szeretek ilyen
szoknyában lenni meg cipõben. Olyan kislányosan, szeretem a lányos
meséket.
Mv.: - Te is szeretnél néha ilyen mesében benne lenni?
- Szeretnék.
Mv.: - Hogyan lehetne egy ilyen mesébe belekerülni?
- Hogy megkeresünk egy olyan helyet, ahol be lehet menni a tévébe,
van egy ajtó, ahol be lehet menni a tévébe és ott szerepelni. És
ilyen csipkeruhát szeretnék fölvenni, amikor a tévében leszek.
Mv.: - A Hófehérkét, Hamupipõkét, Csipkerózsikát csak a tévébõl
ismered vagy hallottad is már ezeket a meséket?
- Volt tévében is meg van nekem könyvben is mindegyik, szinezõben
is megvannak.
Mv.: - Hogyan szereted jobban ezeket a meséket, nézni vagy
hallgatni?
- Nézni, mert úgy mozognak azok a figurák, meg nemcsak a
hangjuk olyan ahogy anya meséli, nem olyan anya hangja van, hanem
igazi. Van amikor egyszer férfiasan van amikor nõies a hang. A törpék
is fiúk, meg a Csipkerózsikában van királyfi.
Mv.: - És amikor neked mesélik ezeket a meséket, akkor belül
neked nem mozognak ezek az emberkék? Te a képzeletedben nem látod
õket?
- De látom. Mindig becsukom a szemem és próbálok arra
gondolni, hogy mozognak ezek és nézem a képet és akkor megpróbálom
az agyamból elõhozni, hogy mozognak ezek a figurák.
Mv.: - Ami az agyadban benn van kép az nem jobb, mint ami a tévében
van?
- Nem. Nem jobb, mert a tévében világosság van és ott meg
olyan sötét és akkor is tévében jobban szeretem nézni mintha
az agyamba is mozognak. Akkor is jobban szeretem a tévében nézni.
Mv.: - Azok közül a mesék közül, amiket neked otthon a családban
vagy itt az óvodában mesélnek, mi a kedvenced?
- Otthon nem szoktak mesélni, csak nagyon ritkán. Eszébe
juttatom anyának, hogy reggel megígérted, hogy mesélsz. Van
amikor az se tetszik, mert már nagyon álmos. Mert mindig rohangál,
meg fõleg amikor hétfõ, mert akkor el kell vinni engem óvodába,
utána Annát iskolába, utána haza kell jönni hozni az úszócuccot,
utána elszaladni Annáért, hogy bevigye az uszodába. Uszodából
értem kell, hogy jöjjön és anya este már nagyon fáradt, hogy
meséljen nekem.
Mv.: - Apát vagy Annát nem szoktad megkérni, hogy meséljenek
neked?
- De. Még a Szépséget is nagyon szeretem, az is megvan könyvben,
a Szépség és a szörny. Anna azt mindennap végigolvasta nekem,
minden este egy kicsi részt olvasott és akkor úgy végigolvasta
egy napon és utána kezdte az Oroszlánkirályt. Azt én nem
szeretem annyira.
Mv.: - Szokott olyan este lenni, amikor nem kapsz esti mesét,
amikor senki nem olvas neked?
- Majdnem mindig az van. Nagyon ritkán szoktak nekem olvasni.
Mv.: - És ha te nem kapsz esti meséket, akkor mivel nyugszol
el, mivel pihenteted magadat?
- Azzal, hogy anya adott este puszit és én akkor el tudok
aludni.
Mv.: - Nem hiányoznak neked az esti mesék?
- De hiányoznak, de én nem gondoltam még erre, hogy én megkérjem
anyát, hogy minden este meséljen nekem. Igaz már megkértem erre,
de mindig elfelejti.
Mv.: - Te magadnak nem szoktál meséket kitalálni?
- De kitaláltam a pajkos kiscicát és akkor azt, hogy pajkos
kiscica bement a pincébe és megevett mindent, megivott a bort és
utána megrészegedett és észre se vette, hogy az utcán van és
kergették a kóbor kutyák és akkor felmászott egy fára. Ezt meséltem
egyszer. Hát az apukám egyszer olyat mesélt nekem, és õ találta
ki az apukám, hogy ilyen kiscica volt, aki mindenkit kapkodott,
mindent, az asztalról lelöki a kakaót, ezt mesélte egyszer az
apukám és onnan találtam ki a pajkos kiscicát.
  
Mv.: - Hogyan emészti meg a mai számítógépes, internetes világot?
Nagy Attila olvasáskutató: - Nézze, sokan szülõk, pedagógusok
és kutatók is szembeállítják ezt a két világot. El se tudja már
azt képzelni, de én mikor elsõ osztályos voltam, akkor tintával
ilyen hasított tollheggyel kellett dolgozni és az borzalmas volt,
mert mindig valami szál került, szóval nem mondom végig. Egy egészen
más technikai kultúra. Nekem ma még mindig egy gondolat
megfogalmazásához papírra és tollra van szükségem és utána
tudom a számítógépbe áttenni a saját szövegemet. Talán egy
év múlva eljutok oda, hogy majd képes leszek fogalmazni is. Ugye
a televíziónál 20 évvel ezelõtt tapasztaltuk azt, hogy a
gyerekek egyre több idõt töltenek a televízió elõtt, egyre
kevesebbet olvasnak és ez a folyamat ma is tart. Ma egy átlagos középiskolás
napi három órát ül a televízió mellett és 13 percet tölt el
önkéntesen olvasással. Na most bejött még ráadásul a számítógép
is. Úgy tûnik a vizsgálati adatokból, hogy a számítógép térhódítása
a tévézés idejét csökkenti. Na most ami nagyon szikáran és
keményen bizonyítható a következõ. A napi másfél-két órát
tévézõ gyerekek tudnak a legjobban olvasni. A négy órát vagy
annál többet valamint a semmit nem tévézõ gyerekek egyformán
rosszul olvasnak. Azaz a televízió válogatott, mérsékelt használata
igenis ösztönöz, kíváncsivá tesz, újabb indítékokat adhat.
Attenborough kézbevételéhez, Jókai kézbevételéhez, Lázár
Ervin elolvasásához és sok minden máshoz. Meggyõzõdésem, hogy
a számítógépet is meg kell tanítanunk a gyerekeink számára
okosan felhasználni.
Mv.: - Nagy szeretettel, kiemelten foglalkozik a gyerekekkel, a
gyermekek olvasástanulásával. Hogyan alakult ez ki, hogy ezzel a
területtel is foglalkozzon?
Nagy Attila: - Az elsõdleges ok, hogy a pszichológusi diplomám
mellett vagy talán annál is fontosabb, a saját három gyermekünk
nevelése során szerzett élmények tömege. Én a gyerekeimtõl
legalább annyit, ha nem többet tanultam, mint amennyit az ötéves
pszichológiai egyetemi tankönyvek és elõadásokból. Megtanultam
többek között azt, mindennek megvan az ideje, amit az ember az
egyhetes gyerekkel, a kétévessel, az ötévessel, a hatévessel, a
8 évessel megtehet, azt akkor kell megtennie. 12 éves korban
nagyon nehezen vagy egyáltalán nem tudjuk pótolni, amit kétéves
korban kellett volna megcsinálnom. 20 éves korban én már arra az
önálló autonóm, a szabadságát nagyon erõs belsõ indulatú töltéssel
kivívó felnõttnél én már nem tudok igazán eredményeket elérni.
A nagyon korai élmények a fontosak és ezt tanítom, ezt írom,
ezt mondom újra meg újra szülõknek, pedagógusoknak, könyvtárosoknak,
keresztapáknak, nagyapáknak, tehát minden felnõttnek, akinek
gyerek van a közelében, hogy iszonyatos a felelõsségünk abban,
hogy tudniillik a világ az utolsó 40-50 évben úgy változott
meg, hogy a gyereknek legjobb, ha csöndben van, ha nem zavar bennünket.
Haza se érünk 6, 7, 8 óránál elõbb. Akkor a gyerekünkkel már
ha törõdünk akkor leginkább csak arra marad idõ, hogy megkérdezzük,
hogy na van-e sebed, amit be kell kötni van-e intõ amit alá kell
írni. Az uzsonnád miért maradt a táskában, holnapra elszakadt a
nadrágod akkor kapjál másikat, vacsorázz meg, fürödj meg, feküdj
le, oltsd le a villanyt és ne nézd a krimit. Ezek hihetetlenül erõs
kényszerek és ugyanakkor nagyon negatívan befolyásolják a késõbbi
egészséges, érett, konfliktustûrõ, teherbíró személyiségek
kialakulását. Tehát hogy a külsõ és belsõ konfliktusokkal
megbirkózzanak a gyerekek, ehhez szeretetre, sok-sok ölbevevõ,
ringató, mesélõ, éneklõ együttlétre, mély beszélgetésekre
van szükség. Ezeket a beszélgetéseket pedig úgy nem lehet
elkezdeni, hogy na gyere mond el, hogy mi bánt. A gyerekek nagyon
nehezen tudják megfogalmazni. Egy óvodás nem tudja szavakba önteni
még hogy miért kell neki most rohangálni és miért kell neki
most toporzékolni meg sírni, de egy mese az elindítja ezt a
folyamatot, hogy õt is megalázták. Itt most a boszorkány van meg
a sárkány van akit le kell gyõzni és akkor a gyerek belénk
kapaszkodik és megszakítja a mesét és rákérdez és a kérdéseibõl
én egy idõ múlva pontosan értem, hogy mi az, ami õt bántja és
pontosan értem, hogy miért kell tizedszer, huszadszor,
harmincadszor ugyanazt a mesét elmondani. Mert még mindig nem oldódott
meg az a nagy konfliktusa, az a nagy félelme, az a nagy görcs, az
a nagy megaláztatás nem múlt el belõle, de ha tizedszer,
huszadszor elmondom a mesét és a mese végén feloldódik, akkor
kisimulva már szuszog, már alszik a mese utolsó szavai közben.
  
- Hát lefekvés elõtt szoktunk esténként egy héten többször,
hát nem mindennap és akkor én olvasok a gyerekeknek, illetve most
már, hogy a nagylányunk ugye elvégezte az elsõt és megtanult szépen
olvasni, most már elõfordul, hogy õ kezdi el a meseolvasást és
ha elfárad akkor veszem én át.
Mv.: - Amikor elõször kezdett mesélni a gyerekeinek milyen ötletek
alapján, milyen úton indult el, hogy mit mondjon nekik, hogy mit
adjon át?
- Hát egy konkrét célom nem volt az, hogy én most mindenféle
nagy eszmei mondanivalókkal bocsátom õket így az esti lefekvés
útjára, hanem csak azt gondoltam, hogy ez olyan meghitté teszi és
úgy segít lecsendesedni egy meseolvasás este. Mert tapasztalatom
szerint estére, egy kicsit elalvás elõtt úgy felpörög az élet,
akkor lenne kedvük rohangálni és ez átsegít ahhoz, hogy akkor
egy szép nyugodt lefekvés következzen, hogy könnyebb legyen
elaludni, úgy hogy ezért kezdtünk el mesélni. Mi korábban
rendszeresen énekeltünk neki, és amikor nagyobbak lettek akkor döntöttünk
úgy, hogy akkor most már nem énekelünk meg nem együtt énekelünk,
hanem akkor most már a meseolvasás az, ami segít nekünk elalvás
elõtt.
Mv.: - Konkrétan mik ezek a mesék, amik segítenek elalvás elõtt?
- Elõször mindig önálló történetekkel kezdtünk, tehát
inkább rövidebb népmeséket olvastunk és most már, hogy
nagyobbak megcsináljuk azt, hogy hosszabb történeteket veszünk
elõ mint a Bambit vagy a Lázár Ervin meséket vagy a Pompomot
vagy ami úgy összefüggõ történet. És akkor olvasunk belõle
egy kicsit és amikor úgy éreztük, hogy egy része lezárult és
látjuk, hogy kezdõdne egy újabb szál a történetnek, akkor ott
befejezzük és akkor amikor legközelebb elõvesszük másnap vagy
két nap múlva, akkor megbeszéljük, hogy na itt tartottuk és
onnan folytatjuk tovább.
Mv.: - Lányai most már 7, illetve 5 évesek. Most is ugyanolyan
örömmel, szeretettel várják a mesét vagy néha helyette már
videóznának, játszanának és nem igénylik annyira az esti meséket?
- Hát sokszor azért még szükség van rá és nagyon szeretik
ezeket a perceket, de azért elõ-elõfordul, hogy azt mondják,
hogy õk inkább még most a játékot fejeznék be, vagy most ezt
hadd nézzék még meg a tévében. És akkor kimarad az esti mese.
Mv.: - Ilyenkor a gyermekei milyenek lesznek, átszellemülnek,
átváltoznak?
- Átváltoznak, odaülnek mellém. Ez már elve nagyon jó, hogy
ekkor úgy összebújunk hármasban és akkor nagyon-nagyon
figyelnek arra, hogy mirõl szól a mese és rákérdeznek. Ha
valamit nem értenek, megbeszéljük, õk tovább is gondolják és
akkor most hú vajon ez történik-e majd legközelebb.
Mv.: - Nehéz rátalálni a jó mesékre, volt már olyan, hogy
elkezdett mesélni valamit és abba kellet hagyni mert nem volt
sikere?
- Volt, volt. Sajnos Lázár Ervin mese is volt olyan amit
abbahagytunk mert reménytelen volt. Engem felnõttet is
elborzasztott, hát még a gyerekeket. Most Tamási Áronban találtunk
egy olyan mesét, hogy elolvastuk és azt mondtuk, hogy hú hát
ennek se füle, se farka, értelmetlen volt, ennél még mi is
jobbat találtunk volna ki. De azért nagyon ritka, szóval általában
olyan meséket próbálok keresni amiket már gyerekkoromból én is
ismertem, vagy nekem is mesélték vagy olvastam róla újságban, például
ajánlották, könyvajánlóban, hogy ez tényleg nagyon jó és érdekes.
Mv.: - Szokott-e saját meséket mondani, kitalálni?
- Próbálkoztunk már a lányokkal, hogy együtt mesét találjunk
ki magunknak, de az volt a tapasztalat, hogy hát egyrészt saját
magamnak nincs annyira nagy fantáziám, másrészt meg úgy
bizonyos körben úgy állatok között vagy a saját életünk
keretei között vagy az akkor olvasott meséhez kapcsolódtunk, úgy
nem tudtunk úgy igazán elszakadni és elrettentõ nagy fantáziával
mesét kitalálni úgy hogy ez úgy nálunk annyira nem vált be. Néhányszor
próbálkoztunk vele, de inkább leírt meséket olvasunk.
Mv.: - És a gyerekek saját fantáziameséket nem szoktak kezdeményezni?
- Nem este kezdeményezik a saját fantáziájú meséket, hanem
a játékokban abszolút. Tehát ez nem este jön ki, hogy akkor
most meseképpen ezt õk elmondják, hanem a játékokban kezdik el
akkor azt játszani, amit éppen õk akkor úgy gondolnak és kitalálnak
és akkor a játékban játsszák el azt a mesét, amit õk kitaláltak.
Mv.: - Maguk felnõttek tudnak-e olvasni, szoktak-e egyáltalán?
- Nálunk nem telik el úgy este, hogy lefekvés elõtt ne olvasnánk.
A férjem is, én is nagyon szeretek és egymásnak adjuk vagy ajánljuk
a könyveket, amiket olvasunk. Úgyhogy nagyon nagy könyvtárunk
van és tényleg szinte nagyon ritka, amikor nem tudunk olvasni,
mert nagyon fáradtak vagyunk vagy elhúzódik valamilyen program,
úgyhogy amikor csak tehetjük olvasunk.
  
Tudom, énnekem is a kamasz koromban volt, hogy a könyvek érdekeltek
és azon felül minden meghalt. 12 éves voltam amikor Buda Vár
ostromát végigolvastam, úgy hogy volt mondjuk krízisélmény, és
hát minden könyvûnk odaveszett mert kibombáztak. Nem ez az érdekes,
de utána mentem a könyvtárba, mert már nem volt könyv és ismerõshöz
akinél volt könyv. Fogtam a könyvet, elbújtam és a világon
semmi nem érdekelt, pedig az egy elég mozgalmas világ volt. Szüleim
nem csináltak ebbõl problémát, mert õk is nagyon olvasós
emberek voltak, úgyhogy anyám nem a villát és a bútorokat meg a
mit siratatta, hanem az ötezer könyvet.
Mv.: - És nem gondolja azt, hogy lehet maga akkor a háború elöl
menekült el a könyvekbe?
- Nem, nem. Háborúban nagyon rendes emberek voltak.
Mv.: - De hát mégis sok szörnyûséget látott.
- Hát igen, de akkor mindnyájan láttunk sok szörnyûséget,
átléptünk a hullákon, meg megtanultunk már hamar elsõsegélyt
nyújtani. Épp az unokám kérdezte, hét hétig a pincében
voltatok? Hát mit tudtatok csinálni? Hát mondom féltünk fiam. Tényleg
nehéz volt abba a kamaszodó korban, de azt tudom, hogy nekem a könyvek
én ott egy olyan világot találtam. Igaz, hogy elõtte is
szerettem olvasni nagyon, nálunk nem volt az, hogy ehhez vagy ahhoz
a könyvhöz nem szabad nyúlni. Azt mondta anyám csak jó irodalom
van, amit nem értek azt legfeljebb nem értem. A Káma Sutrától kézbe
vehettem bármit, de a könyv a háború után varázsolt el. Akkor
már kezdtem érteni a történelmet. Könyvekbe jó menekülni,
mert ott is életet lát. Különbözõ életeket és azok a különbözõ
életek elkezdik majd vonzani.
Mv.: - Csak jó tapasztalata van a könyvekkel. A maga gyerekei
olvastak sokat?
- Igen, elég sokat. Nem annyit mint én, a nagyobb lányom inkább,
és az unokáim közül hát a legidõsebb az abszolút, tehát õ már
ötödikes egyetemista és különben is már két éve külföldön
van különbözõ ösztöndíjakkal, szóval õt abszolút a könyv
és a tanulás, õt más nem is igen érdekli. A 13 éves lány unokám
az szintén bebújik a sarokba egy könyvvel. Jó, õ azért nézi a
tévét is meg minden. A másik 15 éves lány unokám az viszont
egyáltalán nem hajlandó olvasni.
Mv.: - És hogyan vette rá a gyerekeit arra, hogy olvassanak, rá
kellett õket venni?
- Nem, nem. Ott voltak a könyvek, látták, hogy én olvasok és
õk is olvastak.
Mv.: - És gyerekkorukban sokat mesélt neki, tehát volt azért
ilyen elõzmény?
- Persze, persze, hát anélkül nincs.
Mv.: - És miket mesélt nekik?
- Hát egyrészt amit az én nagymamám mesélt nekem annak idején.
Mv.: - Tehát fejbõl mesélt történeteket.
- Fejbõl, fejbõl. Hát ugye nem maradtak mesekönyvek.
Mv.: - Ezért muszáj volt magának mesélni.
- Nemcsak muszáj volt, én szerettem mesélni. Én a mai napig
szívesen mesélek.
Mv.: - És az unokáit se kellett rávenni arra, hogy olvassanak,
amikor még kicsik voltak? Hát nem most nyilván így lassan felnõtt
korban, hanem még 4-5 évesként, 6 évesként, amikor már tudtak.
- Hát a képeskönyveket nagyon szerették. Az egyik, hogy úgy
mondjam a kettes számú unokámat nem érdekelték a könyvek.
Mv.: - És próbálkozott vele, hogy rászoktassa?
- Igen, nagyon édes volt, és nagyon szeretett babázni meg
minden, játszott mindenfélével és mikor mondtam, hogy mit meséljek
neked? Köszönöm szépen ne mesélj. Az érdekli, hogy hogy volt
mikor az anyu gyerek volt vagy mikor én gyerek voltam, milyen ruhákat
viseltünk. Õt a valóság érdekli.
Mv.: - Tehát õt inkább a szerepjátékok.
- Szerepjátékok, de okos kislány. A legkisebb, aki fiú az meg
olyan, hogy a meseközben azt mondta, most verset mesélj és akkor
verseket kellett neki mondani, például a János vitézt végig.
Mv.: - Mennyi idõt szántak esténként vagy volt ennek valami
rendje, hogy akkor minden napnak volt olyan idõszaka, amikor meséltek?
- Hát nemcsak este. Játék közben is. Itt építkezett például
a földön ez a kisfiú, aki hát most már 12 éves és légy
szíves közben mesélj. Artur nagy királyról olvastam neki, és
este meg a magyar népmeséket, Benedek Elek, ami eszembe jutott.
Mv.: - És mennyire volt ez tudatos az õ részérõl, hogy akkor
a gyereket rá tudta venni.
- Nekem ez olyan természetes. Mesevilágba bele kell vinni a
gyerekeket. Magam tapasztalata az, most is így öregen is,
ki akarok lépni, amiben benne vagyok, kinyitom a könyvet, belépek
egy világba. Egy másik világba ami ott van és akkor én ott is
otthon vagyok, ott élek együtt élek. Errõl beszéltem
mindegyikkel.
Mv.: - Hogy magának ez milyen fontos volt?
- Igen, hogy tudják, hogy énnekem csak a könyv. Én nem tartom
olyan borzasztónak, hogy ha egy gyerek a könyvekbe menekül, mert
abba látja igaza lehet, most úgy elgondolkodtam közben, hogy talán
tényleg a háború szörnyûségei elöl utólag, de nem tudatosan.
  
- Én 1945-ben fertõzõ gyermekbénulásban megbetegedtem. Nagy
családban nevelkedtem, öten voltunk gyerekek aztán négyen
nevelkedtünk fel. Nõvérem ugyanebben a betegségben meghalt. Én
járóképtelen voltam gyermekkoromban. Tolókocsival közlekedtem
és én ennek ellenére iskolába jártam és ennek ellenére
fociztam. Én voltam a kapus és ezt itt most mikrofonon keresztül
esetleg hiteltelennek hangozhat, de nagyon sok mindenben én voltam
a vezér. Egyszerûen azért mert egy kezdeményezõ, dinamikus
gyerek voltam, de mindezek mellett azért nyilván a futkározásokból,
a nagy kirándulásokból azért részben kimaradtam és a könyvekben
megtaláltam azt a fantasztikus világot, ami engem egyenrangúvá
tett a többiekkel. Egész egyszerûen azért mert idõnként
olyanokat tudtam mondani az olvasmányélményeimen keresztül, amitõl
a többieknek elakadta a szavuk. Winetout én olvastam legelõször.
A Vadölõt én olvastam legelõször, tehát én tudtam, hogy kik
azok a mohikánok és mi azt tomahawk és mi az a fejdísz. A verbális
készséget is meg a tárgyi tudás, az élményeknek egy bizonyos
szintje az rajtam keresztül közvetítõdött a gyerekcsapat számára
és imígyen elfogadtak annak aminek. De ezt tényként kell
mondanom, hogy valóban 12 éves koromtól kezdve minden korban a
mai napig, immáron 59. évesen mindig volt választott tisztségem.
Tehát nem hivatalom, hanem az az adott csoport valaminek éppen
megválasztott és ez számomra az élet teljességének része és
persze egy kicsit pótléka.
Mv.: - Nem is tudtam, hogy három gyereke van. Milyen idõsek?
Nagy Attila: - 30. 28. és 24 évesek, két fiú egy leányka, de
a leánykám is már asszony. Mindhárom gyermekünk a szülõk példáját
követik és bölcsészek lettek. Hiába mondtam nekik, hogy a nagy
üzlet most már a számítógép meg a bankvilág, meg a jog, de hát
ezzel együtt természetesen én nagyon-nagyon büszke vagyok rájuk
és nagyon várom, hogy az unokákat is megismerhessem és õket is
ölbe véve nekik is mesélhessek.
|