Vendég a háznál
2001. július. 12.
Kossuth rádió, 13.05
- Én a magam részérõl jobban kedvelem a humán tantárgyakat,
bár tudom hogy a jövõ szempontjából a reál az igazi, mert hogy
az igazán fontos, illetõleg jelentõs állásokat csak reáltárgyakból
szakképzett emberek tudják majd betölteni. A humán az ugye el
fog veszni, de szerintem úgy az ember egyénisége szempontjából
a humán az fontosabb. A fejlõdés szempontjából.
Mv.: - Ki mondja ezt, hogy a humán tárgyak nem fontosak?
- Hát tulajdonképpen ezt a tendencia mutatja, tehát egy bölcsész
az kereset szempontjából sokkal kevésbé van megbecsülve, mint például
egy informatikus vagy egy közgazdász.
Mv.: - Tehát ezt, hogy a humán tárgyak nem olyan fontosak,
hanem a reáltárgyak ezt neked így konkrétan nem mondta senki,
tehát mondjuk az osztályfõnököd vagy az édesapád vagy a
haverod, de valahogy úgy benne van a levegõben. Jól értem amit
mondasz?
- Igen, jól, tökéletesen. Jól. Ezt nem mondta senki.
Mv.: - Csak a kereset számít egy idõ után?
- Az emberek többsége számára igen.
Mv.: - Te mégis a humántárgyakat részesíted elõnyben. Akkor
meg miért?
- Hát ez nagyon komolyan fog hangzani, de ott tudom magamat
kibontakoztatni.
Mv.: - Te egy tendenciáról beszéltél. Arról beszéltél,
hogy a reáltárgyakat érdemes tanulni. Miért, nyelvet nem érdemes
tanulni?
- De igen, de ugyanakkor a nyelv az szerintem csak egy eszköz.
Csupán abból, hogy beszél nyelveket, abból nem tud megélni. Tehát
ebben az anyagias világban abból, hogy valaki tud angolul, franciául
vagy bármilyen ma beszélt nyelven csak ezt csupán eszközként
tudja használni ahhoz, hogy jó jogász vagy közgazdász lehessen.
Tehát, hogyha elmegy nyelvet tanítani egy középiskolába abból
megint csak nem sül ki különösebben semmi jó, mert megint csak
nem fogják megbecsülni, anyagilag természetesen. Mentálisan
mindenképpen, sõt talán még jobban is mint egy közgazdászt,
mert van akinek nem ez számít.
Mv.: - Ti érzitek-e valamelyik tantárgyról azt, hogy ez már
elavult, erre úgyse lesz szükségem, hogyha kikerülök az iskolából.
- Az ének az nagyon fölösleges. Aztán tánc meg ilyenek, szóval
szerintem arra nincs szükség. Inkább más órák kellenének
helyette.
Mv.: - Például?
- Nekem mondjuk matematika vagy fizika. Ezek nem reál tantárgyak,
de igazából az egyetemhez, mert még nem tudtam nyolcadikosan eldönteni,
hogy most akkor ez akarok lenni. És nyújtanak azért egy alapot. Késõbb
meggondolhatom magam és nincs elveszve az egész, hogy fogalmam
nincsen például magyarból mibõl kellene felvételiznem esetleg.
Mv.: - Azt mondod, hogy az ének nem fontos. Lehet, hogy neked
ezzel a mostani hangoddal nem fontos.
- Szerintem akkor már egy zenetagozatos iskolába megy és akkor
azt fogja mondani, hogy mondjuk a matek nem fontos neki vagy történelem.
Szóval akkor már az alapból úgy képzi magát és olyan tantárgyakat
vesz föl meg külön szolfézsra jár. Tehát mást fog tanulni.
- Szerintem az ének az ugyanolyan fontos, mint például a
matematika vagy a történelem, mert ugyanúgy hozzátartozik a népdalok
ismerete vagy akár híres zeneszerzõk életpályájának bemutatása
az általános mûveltséghez, mint az, hogy tudjuk ki volt Julius
Cesar.
- A zenetörténet az tényleg valamennyire hozzátartozik az
alapmûveltséghez, sõt. De szerintem ezt nem alapvetõen az iskolában
tanulja meg az ember. Tehát az iskolai énekórák nem arra vannak,
hogy mindenki figyeljen meg jegyzeteljen. Nekem például a reál
tantárgyak a fontosak. Számítástechnikus szeretnék lenne, csak
igazándiból felvételi és ezek számítanak és hát ezekre kell
alapoznom a továbbtanulásomat. Mert hiába vagyok nagyon jó történelembõl,
hogyha semmit nem konyítok matekhoz, akkor meg nem tudok
elhelyezkedni.
Mv.: - Szerinted a jövõben mik lesznek a fontos ismeretek?
- Hát az ilyen menõbb állásokhoz szükséges tantárgyak, tehát
amiket jól megfizetnek. Matek, az informatika tantárgy, a
nyelveket is jól meg fogják fizetni, tehát azok is fontosak
lesznek a jövõben. Hát igen, ugyanaz amit Õ mondott, hogy az
ilyen humán szakokat nem fogják annyira megfizetni. Ezeknek
szerintem egy kicsit csökkeni fog a szerepük.
- Hát az ének oktatással nem vagyok elégedett, bár nem
hiszem, hogy sok olyan iskola van, ahol elégedettek lennének, csak
a zenetagozatokon fordítanak erre elég nagy figyelmet. Hát igazából
nem nagyon tudom, hogy lehetne ezt csinálni, nem is nekem kell
tudni, de azt hiszem még a tanár sem veszi komolyan a saját dolgát.
Mi eddig énekórán azt hiszem egyszer énekeltünk. Nem, kétszer,
egyszer a Himnuszt és a Szózatot, egyszer pedig honvéd dalokat, március
15-i ünnepség alkalmából, de egyébként teljesen felesleges,
amit mi énekórán csinálunk. Hát általában kiröhögjük a tanárt,
mert ezt szoktuk csinálni leginkább.
Mv.: - Ez jó?
- Hát jó, szerintem jó móka, õ biztos nem élvezi ennyire.
Mv.: - Ti élvezitek az énekórákat?
- Hát ebbõl a szempontból végül is igen, tehát felüdülés.
Persze hát elmenni egy órára, ami semmi másról nem szól, mint
hogy szórakozunk, de hát azért valószínûleg nem errõl kéne,
hogy szóljon az énekóra.
Mv.: - Szerinted mirõl kellene szólnia?
- Hát arról, hogy azért a gyerekeknek megmutassák a zenének
a szeretetét, hogy megtanítsák hogy azt lehet szeretni és hát
megtanítani olyan dolgokat, amik hozzátartoznak az alapmûveltséghez.
Mv.: - Hogy lehet ezt megtanítani, hogy lehet a zenét
megszerettetni a középiskolában?
- Hát nyilván ezt nem itt kéne elkezdeni, mert hát most már
senki sem veszi komolyan az énekórát. Tehát az, hogy õk nyolc
évig nem csináltak semmit, ezen már nem biztos, hogy olyan könnyû
segíteni, de például ha néha énekelnénk is énekórán, meg
mondjuk zenét hallgatnánk meg tudná érvényesíteni az akaratát
az énektanár, akkor lehet, hogy odafigyelnénk rá és tudna olyan
dolgokat mondani, amik érdeklik az embert.
Mv.: - Mi az, ami benneteket érdekel 15 évesen.
- Én nagyon szeretem a zenét, én zenetagozatra jártam és én
tanultam is sok mindent. Hát részben zenész családból származom,
úgyhogy megvan ehhez a háttér, de szerintem énekelni mindenki
szeret. Ezenkívül én kottázni is szeretek, tehát akár még ezt
is lehet élvezni.
Mv.: - Te tanultál hangszert is?
- Igen, zongoráztam. Öt évig.
Mv.: - Miért hagytad abba?
- Nem szerettem, most szerettem meg. Most rájöttem, hogy
tanultam és le tudok ülni és valamit játszani, valamit kezdeni
egy hangszerrel. De a komolyzenét meg lehet szerettetni szerintem
az emberekkel.
Mv.: - Hogy?
- Hát például úgy, hogy hallgattatják meg hogy mesélnek róla.
Az éneklés és a zene hozzátartozik az ember életéhez akármilyen
szinten mûveli. Tehát rádiót mindenki hallgat, énekelni
mindenki szeret.
Mv.: - Milyen volt az énektanárod?
- Nekem jó énektanárom volt, én nagyon szerettem. Fõleg azért,
az volt nagy élmény, hogy tudott zongorázni, ez nagyon sokat segített,
tehát nemcsak énekelt, hanem a hangszeren is játszott és ez
valami pluszt adott a gyerekeknek.
  
Mv.: - Te tagozatra jártál?
- Nem, én sima általános iskolába jártam, de tanultam zenét,
zeneiskolában és így kerültem a zenei pályára.
Mv.: - Volt valami szerepe az énektanárodnak abban, hogy te is
énektanár lettél?
- Hát bizonyos értelemben volt szerepe, de én nagyon sokat
versenyeztem kis koromban, népdalénekesi versenyekre jártam és
ebbõl kifolyólag aztán az énekesi pályát, illetve énektanári
pályát választottam.
Mv.: - És nem bántad meg?
- Nem bántam meg, mert a visszajelzések szerint a gyerekek
nagyon szeretnek ott énekórára járni ahol én tanítok, legalábbis
nagy része azt tudom. Nagyon szeretik, hogy hangszeren játszom és
örülök neki, hogy ha pluszt tudok nekik nyújtani.
Mv.: - Hányadikosokat tanítasz?
- Most jelenleg 5-8.-ig tanítok, de tanítottam gimnazistákat
is és õket is nagyon szerettem.
Mv.: - És kiket legjobb tanítani?
- Mindegyiket nagyon jó tanítani, de fõleg a kisebbek nagyon könnyen
befogadják az új dolgokat. Én azt szeretném, hogyha ezek a
gyerekek felnõnek és majd õk is szülõk lesznek, akkor nagyon szívesen
járnának koncertre és nagyon szívesen hallgassanak komolyzenét.
Mv.: - És úgy érzed ez sikerül?
- Hát úgy érzem igen, nagyon szeretik a gyerekek. Szokták
mondani, hogy milyen zenéket hallgassunk és azt hiszem, hogy ez
egy nagyon fontos dolog, Hogyha én bemutatok nekik valamilyen zenét,
akkor azt õk utána pár órával kérik tõlem már szünetben,
hogy ezt hallgassuk meg mindenképpen és ez a legfontosabb.
Mv.: - Mi a kedvencük?
- Nagyon szeretik Mozartot, de ezenkívül még sok mindent, de
vannak mindig kedvencek. Persze vannak olyanok is akik nem szeretnek
énekórára járni, de hát ez a tantárgyból is adódik egyébként,
hogy nagyon nehéz egy énektanárnak úgymond az élete és általában
a készségtantárgyakat tanító tanároknak, hiszen nem minden szülõ
veszi komolyan azt, hogy a gyerek hányast kap például énekbõl
és ezáltal a gyerek is ugyanolyan visszajelzést ad, hogy õt nem
érdekli. És ezeket a gyerekeket kell megfogni és ha ez sikerül,
akkor talán ez az egyik legnagyobb öröme az énektanárnak, hogy
egy olyan gyerek aki szeptemberben azt mondta, hogy nem szeret énekelni
és utálja az énekórát, év végére azt látom rajta, hogy ha
nem is mondja ki, de szereti az énekórát is.
Mv.: - Amikor bemész a tanáriba, akkor neked ugyanolyan jogaid
vannak és ugyanolyan az imidzsed mint egy matek tanárnak?
- Én mondjuk nemcsak éneket tanítok, hanem történelmet is,
így azért úgy gondolom, hogy ugyanúgy elfogadnak a kollegák. Sõt
õk meg is mondják, hogy szerintük nekünk nagyon nehéz dolgunk
van mert ameddig egy matematika jegyre bizonyosan odafigyelnek a szülõk
és gyereknek igen is megmondják, hogy ezt ki kell javítani,
így neki sokkal könnyebb a dolga.
  
Mv.: - Hova mennek iskolába?
- Zenei tagozatba szeretném õket, illetve mûvészeti tagozat.
Ezt a két osztályt néztem ki nekik és hát felvételizniük
kell, úgyhogy majd meglátjuk, hogy sikerül-e.
Mv.: - És miért ide?
- Mert ez olyan pluszt ad nekik, ami nem terheli meg õket túlságosan
és olyan készséget fejleszt ami késõbb nagyon elsikkadna. Az óvodában
rengeteget festenek, rajzolnak, énekelnek és aztán az iskolában
nagyon lecsökkenne ez a tevékenységi forma, pedig még én úgy
gondolom, hogy ebben a korban nagyon fontos, mert ez nekik
ugyanolyan fõ tevékenység, mint a játék. És ez valami más,
ami plusz, ami nem ugyanaz mint az írás, olvasás tanulása vagy a
matek vagy ezek, hanem ez az egész személyiségét fejleszti és
egy olyan dolog ami egy életen át elkíséri, hogyha egy olyan gyerek
lesz aki élvezni tudja a zenét, vagy esetleg mûvelni is tudja a
zenét. Ez mindenképpen a személyiségének fontos, hasznos dolog.
Én például visszaemlékezve a saját gyerekkoromra én nem voltam
zenei tagozatos és nagyon irigyeltem a nõvéremet aki az volt és
rengeteg plusz dolgot tudott amit én nem.
Mv.: - Mik voltak ezek?
- Hát fõleg az, hogy hangszeren játszott, hogy rengeteg sok
nagyon-nagyon szépen énekelt és rengeteg sok olyan dalt tudott,
amit mi nem tudtunk. Mai napig is így van, hogy az õ kislánya például
nagyon szépen énekel, mert valószínûleg õ sok nagyon klassz
dalt hallott amit az anyuka énekelt neki kiskorától és úgy általában
is én úgy láttam, akkor már gyerekfejjel is, hogy a zeneisek
jobbak.
Mv.: - Miben jobbak?
- Nemcsak a zenében jobbak, hanem jobb tanulók voltak, jobb
fejek voltak. Általában az volt az erõsebb osztály és lehet
hogy csak amiatt, hogy eleve igényesebb szülõknek a gyerekei kerültek
a zeneibe, de mindig egy értelmesebb, jobb társaság volt abban az
iskolában ahova én jártam. Mondjuk ott egy nagyon jó zenei
tagozat volt.
Mv.: - Miért fontos szerinted az, hogy zenét tanuljon a
gyereked?
- Mert különben elveszíti a kapcsolatot a zenével. Mert attól
szebb az élete, hogy ha élvezni tudja a zenét. Élvezni tudja a mûvészeteket
és ezt egy bizonyos képzettségi szint alatt nem fogja tudni élvezni.
Tehát az, hogy valaki egy koncertet végigül amit élvezettel
hallgat, ahhoz valamiféle képzettségének kell lenni, mûveltségének
és ezt, hogyha nem kapja meg abban a korban, amikor még készségszinten
magához vesz dolgokat, késõbb már nem fogja elfogadni. Gimnáziumba
hiába erõltetik azt, hogy most megyünk a koncertre, nem úgy reagálnak
rá a gyerekek, ahogy kellene.
Mv.: - Úgy érted, hogy akkor már késõ?
- Hát nagyon késõ, nagyon késõ.
Mv.: - Akkor ez azt jelenti, hogy mondjuk általános iskolában
kell elkezdeni?
- Sõt, hát óvodában kell elkezdeni, mert ugye egy óvodás
gyerek még abszolút úgy gondolja, hogy õ tud énekelni,
tud táncolni, tud zenélni. Soha nem merül fel benne a kétség,
hogy õneki ezekhez a dolgokhoz ne lenne abszolút köze és hogyha
ezt a folyamatot nem szakítjuk meg akkor ez felnõtt korig elkíséri.
Ha viszont megszakad és elveszíti ezt a bátorságát, hogy õ
ezekkel a dolgokkal foglalkozzon, akkor már nem úgy fog hozzáállni.
Úgy fog hozzáállni, mint egy tananyag, mint egy lecke. Felelnem
kell szolfézsból, nem jó az egész, hogyha pedig kicsi korban
eljut odáig, hogy már örömét leli a zenében azt, nem fogja
abbahagyni.
Mv.: - Úgy gondoltad, hogy valamilyen hangszeren is fog tanulni
a gyerek?
- Hát ezek ilyen szülõi ábrándok. Szóval végül is a
hangszerrel és a zenével úgy vagyok, hogy nekem nagyon tetszik.
Sajnos én nem tudok hangszeren játszani, nagyon szeretném, de hát
ez nem mindig sikerül. Elég sok gyerek van, aki amikor elkerül
valahova kiskamasz korban, akkor abbahagyja és akkor akárhogy erölteti
a szülõ, hogyha nem az érdekli a legjobban, akkor nem fogja tovább
csinálni, de meg kell próbálni.
Mv.: - És a másik gyerek mit fog tanulni ebben a mûvészeti
iskolában?
- Emelt óraszámban tanulnak rajzot és kézmûves órák vannak
ezen kívül. Szövés, agyagozás, tûzzománc, papírmaséznak, és
mellette egy nagyon komoly rajztanítás folyik. Tehát az megint
csak egy olyan dolog, ami nekem nagyon tetszik, mert visszaadja méltó
helyét a rajztanításnak. Tehát nem olyan a rajzóra, ami általában
szokott lenni, hogy na gyerekek rajzoljatok valamit, addig a tanító
néni kipiheni a matekóra fájdalmait, hanem egy szaktanár tanítja
ott a rajzot ezen a tagozaton. Nagyon-nagyon klassz tanmenettel.
Gondolkodni tanítja õket, látni, technikákat helyesen használni.
Mv.: - És akkor úgy gondolod, hogy a gyerekeid fölnõnek az
egyik majd koncertlátogató lesz, a másik meg múzeumlátogató?
- Nem, hát úgy gondolom, hogy az a gyerekem, is amelyik nem a
zeneibe megy az is megy a zeneiskolába hangszert tanulni és azt
amiket mondjuk tanul az iskolában rajzórán, azt a másik gyerek
is kipróbálhatja itthon. Meg mi is foglalkozunk ilyesmivel. Tehát
én úgy gondolom, hogy együtt megyünk kiállításra, koncertre
és ez mûködni fog. Mert most elég sok olyan iskola van, ahol
matek, számítástechnika, emelt szintû német meg ezek. Én ezt
nagyon rossznak tartom, hogy ezt már alsóban elkezdik erõltetni.
Eleve én a kisgyerekeknél a nyelvoktatásnak az erõltetését
nagyon-nagyon nem tartom jó dolognak, mert fölösleges energiapocsékolás
a gyerekeknél, mert egy 12-13 éves gyerek, hogyha tudatosul benne,
hogy szüksége van a nyelvre, akkor két-három év alatt meg tudja
tanulni azt a nyelvet egy középszinten amire szüksége van. Tehát
ez nem egy olyan dolog hogy ezt el kell kezdeni a bilin ülve
gyakorolni, mert csak az idejét veszi el a gyereknek.
Mv.: - Szerinted mit kellene a nyelvtanulás helyett tanulni a
gyerekeknek?
- Alsó tagozaton feltétlenül a készségdolgokat kell a
gyerekeknek. Tehát az egy kikapcsolódás a gyereknek, hogyha fest,
rajzol, táncol, úszik. A sport az mindenképpen bele kell, hogy férjen
a életébe és minden, aminek köze van a játékhoz. Tehát
valamilyen szinten ezeknek a dolgoknak ahhoz a játéktevékenységhez
kell hasonlítani, amit az óvodában ugye 3-4 évig csinálnak a
gyerekek és ebbõl kifejlõdik ugye az, hogy most már nem körjátékozik,
hanem már mondjuk zenét tanul és hangszeren játszik. Az is
egyfajta játék, de mindenképpen az kellene, hogy az a plusz, amit
a gyerek a tanulás mellett még bevállal, az a játékhoz kapcsolódjon
még azért, mert ez az egész gyereket fejleszti és utána
alkalmasabbá teszi arra, hogy majd megtanulja a nyelvet, a számítástechnikát
vagy bármi mást és nem fog lemaradni semmirõl.
Mv.: - Nem gondoltál arra, hogy felnõtt fejjel mondjuk
hangszert tanulj?
- Gondoltam rá, amikor a nagyobb lányom tanult gitározni, hogy
meg kéne próbálni vele együtt elkezdeni, de hát most majd újra
meg lehetne próbálni. Nekem nem olyan jó a hallásom, úgyhogy
nekem ez biztos nagyon nehéz lenne.
  
Mv.: - Bemutatóra készülnek. Nagy az izgalom. Mennyit kell próbálni
ahhoz, hogy majd most holnapután a gyerekek úgy szerepeljenek,
ahogy azt elvárja a tanár úr?
- Évközben is elvárjuk a gyerekektõl a gyakorlást, de most
rendszeresen, mert hát egy ilyen kiállás, a drukk meg a lámpaláz
azért nagy erõpróba a gyerekek számára.
Mv.: - Nagyon sokan járnak ide. Az van kiírva, hogy zongora
szintetizátor. Ez most zongora vagy szintetizátor, amelyen most ez
a fiatalember játszik.
Tóth Sándor zenetanár: - Az szintetizátor. Tehát ez más,
mint a zongora. A zongora és a szintetizátor két különbözõ
hangszer. Másképp kell tanulni a zongorát és másképp a
szintetizátort is.
Mv.: - De ide inkább szintetizátorral járnak a gyerekek.
Tóth Sándor: - Igen, de emellett a klasszikus zenével is
foglalkoznak párhuzamosan. Tehát könnyûzene és klasszikus zene
párhuzamosan fut itt a zeneiskolában.
Mv.: - Mostanában nagyon felkapott lett ez a hangszer. Vajon miért?
Tóth Sándor: - Mást is lehet, mint a zongorán, ugyanakkor
klasszikus zene megszólaltatására is alkalmas és a gyerekeknek
hamarabb jelent sikerélményt egy szintetizátor darab, mint a
zongora. Gyorsabban ad örömet, de még egyszer hangsúlyozom, hogy
a zongoradarabok és a klasszikus zene az alapvetõ fontosságú.
Mv.: - Hány éves korban érdemes elkezdeni ezen a hangszeren játszani?
Tóth Sándor: - Talán a legajánlottabb kor a második osztály.
Mv.: - 7-8 éves körüliek?
Tóth Sándor: - Igen. Elsõs növendékeink is vannak, de ott az
írás, olvasás azért nem árt, hogyha ismerik a gyerekek a betûket.
Mv.: - Ha valamelyik gyerek megtanul szintetizátoron játszani,
akkor ezt a késõbbiekben fel tudja-e használni más
hangszerekhez, mint ahogy szokták mondani, hogy ha már valaki a
zongorán valamennyire tud, akkor az biztos, hogy késõbb sokkal könnyedébben
megtanul más hangszeren játszani.
Tóth Sándor: - Hát természetesen. Elõször is a kottaolvasást
megtanulja, másrészt hát a billentyûs hangszereknek a mûködését,
hogy hogyan kell egy billentyûs hangszeren játszani, ezt megtanulják
a gyerekek. Természetesen sokkal könnyebben nyúl minden más
hangszerhez az, aki szintetizátorozni megtanul, bár itt is ugye a
billentését külön a zongorának is meg kell tanulni.
Mv.: - Mi az, ami nehézséget okoz általában ezen a hangszeren
a gyerekeknek?
Tóth Sándor: - Adott ritmusra játszani. A gyerekeknek nagyon
nehéz a tempó, a metrum érzék, ez egy nehéz terület és ebbe
nagyon sokat segít az, hogy a hangszer ad egy állandó tempót,
egy állandó ritmust. Tehát a ritmusérzéket nagyon jól
fejleszti a szintetizátor. Ez a zongorához viszonyítva egy nagy
elõny, hogy állandóan érzik a gyerekek a ritmust és a metrumot.
Mv.: - Tulajdonképpen amikor szintetizátoron játszik, akkor
egyazon dallamot eljátszhat úgy is, mintha éppen fúvós
hangszeren játszana. Játszhat úgy is, mintha éppen hegedülne. Más
egyéb hangszerek hangzásvilágával is megismerteti a gyereket?
Tóth Sándor: - Igen. Tehát a fúvós hangszerek jellegzetes
hangzásvilágát megismerheti, a különbözõ hangszercsaládoknak
a hangzását, ritmushangszereknek a hangzását.
Mv.: - És még játékossá is teszi a zenét egy kicsit, olyan
sok furcsa effektus van ebben a gépben.
Tóth Sándor: - Igen, egy órát nagyon változatosan fel lehet
építeni. Amikor látom, hogy a növendék már szeretne mással
foglalkozni, én tudok rögtön váltani az óra menetében, és egy
olyan új dolgot tudok neki bemutatni vagy gyakoroltatni, ami megint
élvezetet jelent a számára.
Mv.: - Nem viszi egy kicsit a felszínesség felé a gyerekeket
ez a fajta hangszer? Hogy ami az elõnye ugyanez tulajdonképpen a hátránya
is, hogy elbliccelik a gyakorlást, a figyelmet, mert benyom egy
gombot és akkor lejátssza helyette a hangszer azt a dallamot, õneki
nem kell annyit küzdeni azért, hogy megszerezze magának.
Tóth Sándor: - Hát itt a tanárnak kell nagyon odafigyelnie és
nagyon ébernek lennie. Klasszikus zenét mindig tanítunk. Tehát
az óra egyik felében a violin, basszuskulcsos sorok olvasása, ez
alapvetõ a szintetizátor órán és jóllehet a könnyûzenében
basszuskulccsal ritkábban találkoznak a gyerekek.
Mv.: - Hogy hívnak és mióta játszol ezen a hangszeren?
- Maglódi Jánosnak hívnak és én négy éve játszom ezen a
hangszeren.
Mv.: - Otthon szoktál gyakorolni vagy csak itt nyomod a billentyûket?
Maglódi János: - Hát kell ehhez gyakorolni minden héten elég
sokat.
Mv.: - És te szoktál otthon magadtól komponálni vagy kitalálni
új dallamokat, vagy olyasmiket is megtanulni, ami esetleg nem a kötelezõ
feladat?
Maglódi János: - Hát szoktam, de darabokat nem igazán szoktam
még magamtól kitalálni még.
Mv.: - És melyik a kedvenc dal, mû amit szeretsz játszani?
Maglódi János: - A Tico-tico.
Mv.: - Ezzel fogsz majd fellépni?
Maglódi János: - Igen.
Mv.: - Nyáron is szoktál otthon gyakorolni vagy akkor szépen
elteszed a hangszeredet, ráteszed a borítóját és békén hagyod
hadd pihenjen?
Maglódi János: - Nyáron is kell gyakorolni, nehogy kimenjünk
a formából.
|