Vendég a háznál
2001. július. 6.
Kossuth rádió, 13.05
- Szabó Éva jegyzete: - Akár természetes is lehetne, hogy
minden kimondható, pontosabban majdnem minden kimondható.
Alighanem úgy születhettek a szavak, olyan egyszerûen, mint a
bibliai termés mítosz szerint a világ. Legyen szó és lõn. Csak
hát mióta ez a lõn kimondatott, azóta nem tudunk mit kezdeni
vele. Magyarázzuk innen oda, onnan ide, az a határon lévõ kicsi
mozdulat minduntalan kisiklik a kezünkbõl. Megmarad titoknak vagy
evidenciának, szavak vannak. Bevallom engem mindig a titok érdekelt
és nemcsak azért, mert mit sem érne az életünk, ha nem ismernénk
azt a boldogító nyugtalanságot még gyerekkorunkból, amely a
titkos úton terelget bennünket. Még csak azért sem, mert késõbb
anyagom lett a szó, az én gyerekkorom a szavaknak köszönheti magát.
Korán felfedeztem, hogy ami kimondható, az van. Szavakból
megteremthetõ a világ hiányzó másik fele. Csak hinni kell a
szavakban és szeretni kell õket. Arra is rájöttem, hogy önmagam
láthatatlan másik fele is a szavak által mutatható meg. Olyan
vagyok, amilyennek kimondom magam, a szavak adnak formát nekem,
belsõ formát. Persze nem a rutin szavak, a kiürültek, a hamisak,
hanem a magamhoz szelídítettek, a kikínlódottak, a velem
azonosak. Mert nemcsak kapjuk a szavakat, amikor egy anyanyelvi kultúrába
beleszületünk. Újra meg kell találnunk õket. Mint ahogy egy idõ
után öröklött arcunkhoz is meg kell találnunk a sajátunkat,
amelyért már mi vagyunk a felelõsek, ahogy a rózsáinkért is,
amint A kis hercegtõl tudjuk. Rózsa, mondja az anyám. Rózsa,
mondom én. Az õ rózsája nem az én rózsám, két külön történet.
De ez csak akkor látszik, ha a szívével is ránéz az ember.
R.: - Hogyan szoktatok az óvodában varázsolni?
- Úgy, hogy becsukjuk a szemünket és közben valami dalt énekelünk,
vagy ilyesmi.
R.: - Ki mondja ilyenkor, hogy csukjátok be a szemeteket?
- Márti néni.
R.: - És milyen varázslatok történnek, milyen csodák?
- Hát például olyan szokott történni, amikor esik az esõ,
hogy egy dalt éneklünk és becsukjuk közben a szemünket.
R.: - Ma is varázsoltatok az óvodában?
- Igen. Úgy történt, hogy ma is becsuktuk a szemünket és egy
dalt énekeltünk, hogy elálljon az esõ.
R.: - És elállt az esõ?
- Igen.
R.: - Mitõl állt el az esõ?
- A daloktól.
R.: - Milyen dalt kell ahhoz énekelni, hogy elálljon az esõ?
- Például azt énekeltük, hogy egyszer azt, amit szeretünk,
aztán amit a Márti néni szeretett volna. Például esik az esõ,
haragszik a katona, ezt énekeltük elõször aztán máshogy énekeltük
ezt a kertek alatt a ludaink úgy, hogy kertek alatt a gyerekek megfagynak.
R.: - És ezért történt varázslat, mert másképpen énekeltétek?
- Igen, mert nagyon sokat énekeltünk.
R.: - És abban a pillanatban, ahogy befejeztétek a dalt, már
el is állt az esõ?
- Igen.
R.: - Ti akkor varázslók vagytok?
- Igen.
R.: - Máskor is varázsoltál már?
- Igen.
R.: - Otthon is szoktál?
- Igen, mert otthon például karácsonykor én nem is kértem
babakonyhát, de például varázsoltam a karácsonyfa alatt egy
babakonyhát magamnak.
R.: - Te tudtad, hogy babakonyhát fogsz varázsolni?
- Tudtam.
R.: - Mikor tudtad karácsony elõtt hány nappal, hány héttel
tudtad, hogy te ezt fogod varázsolni?
- Egy.
R.: - Mit szoktál még varázsolni?
- Például szoktam varázsolni kis asztalokat, nagy asztalokat,
meg ceruzákat.
- Mikor, hogyan varázsolod ezeket az asztalokat, ceruzákat:
- Hát úgy, hogy behunyom a szemem és azt mondom, hogy
csiribucsiribá, elõtte nincs ott, aztán ott lesz.
R.: - És hogyan kerül oda?
- Hát úgy, hogy én varázsolom.
R.: - A többiek a csoportodban tudják, hogy te tudsz varázsolni?
- Tudják.
R.: - Õk is szoktak varázsolni?
- Õk is, õk ceruzákat, babakonyhákat, ajtókat, falakat,
ilyesmiket.
R.: - Nehéz varázsolni?
- Nem.
R.: - Mire gondolsz, mit kell ilyenkor csinálni, amikor behunyod
a szemed és mondod a varázsigét?
- Arra kell gondolni, amit te szeretnél és akkor ott lesz.
R.: - Ezek a varázslatok mindig sikerülnek?
- Mindig.
R.: - Te állandóan használod ezeket a varázslatokat vagy nem
mindig?
- Nem mindig.
R.: - Az óvó néni tud róla, hogy te szoktál varázsolni?
- Nem.
R.: - És a szüleid?
- Azok igen.
R.: - Néha nem szokták mondani, hogy most varázsolj nekünk
ide sok pénzt vagy aranyat vagy egy új számítógépet.
- De, szokták. Behunyom a szemem és varázsolok nekik.
R.: - Ezt a varázslatot csak jó dolgokra lehet használni vagy
rosszakra is?
- Csak jó dolgokra.
R.: - Soha nem jutott eszedbe, hogyha téged bántanak, vagy
valami rossz történik veled, akkor valakit átvarázsoljál, elvarázsoljál?
- De ez eszembe jutott, csak senki sem bántott engem.
  
- Szávai Géza író: Én a A hazugság forradalma címû
könyvben írtam le, hogy ugye a hazugság az életünknek egy
hihetetlenül fontos része. Na most számtalan levelet kaptam, hogy
ugye én a gyereket hazugságra buzdítom és ez miféle magatartás
ez? Hát kérem szépen én gyerekkoromban óriási kedvvel
hazudtam, ugyanis magának a mindenféle mûvészetnek, mindenféle
elvontabb gondolkodásnak a kezdõ lépése az az, hogy a valóságtól
elvonatkoztatok, valamit állítok róla, azon kacagok vagy nem
kacagok és az elvégre hazugság, ez a fikció tudat megjelenése.
Na most éppen ezért a gyerekeket nem szabad, egy három éves
gyereket azért szidni, mert hazudik, õ nem tudja ezt. Hát a fikciótudatát,
késõbb intellektusát erõsítjük meg azzal, hogy a hazugságra
buzdítjuk és aztán késõbb idézõjelben mondom, hogy hazugságra,
hogy bármit mondhat és az õ úgymond hazugság teljesítményének
mi örülünk.
R.: - Ezzel azt mondja, hogy elkezd mesélni a rajzáról, hogy
ezen a rajzon látom-e a sárkányt és nem tudom én a kerítést
és a Vitéz Lászlót és az óceánt látom-e rajta és õ is
tudja, hogy semmi más nincs rajta, csak egy irkafirka, tehát csak
húzott három vonalat és a három vonalról mesél, akkor ezt azért
ne vegyük hazugságnak?
Sz.G.: - Ne vegyük hazugságnak, örüljünk neki, hihetetlen
fontos az olyan két és fél, három éves korban odáig menõen,
hogy az irkafirkát tegyük félre. Érdemes kipróbálni, a gyerek
memória fejlesztése szempontjából is, másnap megint elõveszem,
jaj te ugye ez az óceán? Amirõl õ is mondta, hogy óceán és
hihetetlenül hálás lesz, hogy a papa megjegyezte, hogy amire én
azt mondtam az óceán, visszatérünk. A gyereknek a memóriája
fantasztikus. Ugyanakkor a gyereknek 5 éves korában már egészen
pontosan tudatosul, hogy ez, úgymond a hazugság egy játék,
ugyanakkor igazat, az igazmondás egy más dimenzió és az már a
valóság felé igazítja a gyerek tudatát.
R.: - Hát van egy népmese is, amikor azt mondja a király, hogy
õ annak adja a fele királyságát, meg a lányát, aki tud neki
hazugságot mondani. És jön a kondás, aki mindenfélét hazudik
és mondja, hogy áthordtuk a kend várát a szomszédba. És aztán
felfogadtuk a kend öregapját kanásznak, és akkor elüvölti magát
a király, hogy hazudsz kutya. És ezzel nyeri meg a királyságát,
meg a leányát.
Sz.G.: - Persze, mondom, hogy a népmesék világa az hallatlanul
gazdag és vissza adja a természetelvû közösségi tudatnak és a
társadalmaknak az állagát, amely egy teljes világmagyarázat a
maga naivitása vagy a maga kezdetleges tudása szintjén. De én
mindig megkérdezem, hogy ugye az emberi agynak nevezett közel másfél-két
kilónyi szerv, amelynek mi néhány százalékát használjuk, a többit
nem használjuk, azért mondjuk azt, hogy a szellemi kapacitás
elvileg végtelen. Én mindig azt szoktam mondani, de mi van azzal
az agynak a többi részével, az agyhoz csatolt emberi testnek
nevezett valamivel, ami hihetetlen közvetlenségben, viszonylagos közvetlenségben
nyilvánul meg egy kisgyereknél, késõbb már frakk alá,
csokornyakkendõ alá és társadalmi szabályok alá szorítjuk. De
addig még ez az úgy valahogy a maga teljességre törõ villódzásában
jelenik meg és ezért nekem a gyerekem, az unokám,
hallatlan intellektuális élményt jelent.
  
- Amikor az óvodába beszoktunk, akkor óvodai beszoktatós játékokat
játszottunk. Amikor angyalos mese volt, akkor angyalosat, amikor
Duci királykisasszonyos mese volt, akkor Duci királykisasszonyt,
tehát mindig lehet következtetni, nem másnap, de hát egy két hét
múlva, lehet, hogy még aznap este, de azért valamihez lehet kötni.
R.: - Mindenkivel szívesen játszik ilyet a lányuk, minden felnõttel,
aki a környezetében van?
- Nem, õ elég tartózkodó, szóval ahhoz eléggé kell
ismernie azt a felnõttet, akivel õ ilyet játszik. Nagyon nehezen
oldódik, de ha föloldódott, akkor már õt is kinevezzük
tiszteletbeli paciknak, vagy angyalnak.
R.: - Nem laposodnak el ezek a játékok egy-két óra alatt, nem
lanyhulnak el? Mi az, ami katalizálja õket?
- Az, hogy nem ugyanazt játsszuk, hanem elég sûrûn cserélõdnek
a szituációk, hogy most akkor cseréljünk, most te leszel ez, én
leszek az. Most inkább olyat játsszunk, hogy állatkerteset és
akkor kirakjuk a kis plüss állatokat állatkertnek és akkor végigvisszük
a babát, vagy a nem tudom és mutatjuk nekik. Tehát sok mindent,
tehát nem egy konkrét játékot játsszunk két órán keresztül,
hanem két órán keresztül sok mindenek vagyunk.
R.: - Próbáltak-e már tükröt mutatni idézõjelbe téve, a
gyermeküknek, hogy maguk felnõttek kezdeményeztek fantáziajátékot.
- Én például nagyon sokszor próbáltam vele játszani olyan
dolgokat, amiket például, amikor én voltam az ovis Szonja és õ
mondjuk aznap reggel sírt az oviban, akkor esti játéknál én
voltam a Szonja és én sírtam az oviban és õ nyugtatott meg,
hogy ezt nem kell sírni. Tehát ebbõl a szempontból igen.
R.: - Mennyire sikeresek ezek a kezdeményezések, amikor a felnõttek
próbálnak játszani a gyerekükkel?
- Attól függ. Hogyha van kedve társasozni, abban a
pillanatban, akkor sikeres. Ha nincs kedve, akkor nem.
R.: - És hogy jobb játszani, amikor õ indítja el ezeket a
fantáziajátékokat vagy pedig, amikor csak spontán játszanak?
- Ez is, ez is fáradtságtól is függ, tehát mondjuk a mi fáradtságunktól.
Szóval van, amikor ahhoz van kedvünk, hogy egy kicsit leüljünk
és akkor õ építõzik, meg babilonozik egyedül és van, amikor ráhangolódunk
mindannyian a játékra. Fõleg az apjával ketten, amikor a papa
otthon van, akkor csak vele lehet játszania és érdekes elõször
csak kettesben játszott, vagy az apjával vagy velem. Most már hármasban
is tudunk játszani.
R.: - Mindennap vannak ilyen fantáziajátékok?
- Igen, mindennap.
R.: - Munka mellett hogyan bírják ezt a szülõk?
- Én hatórás munkaidõben dolgozom, tehát végül is szerencsém
van, nem fáradok ki teljesen. A papa, amikor hazajön, akkor õ
annyira ki van éhezve a gyerekére, hogy habár késõn szokott
hazajönni, de az a fél óra, háromnegyed óra, az csak az övé.
A papa négykézlábra ereszkedik és kap a hátára játékokat,
akiket õneki el kell vinnie, mert õ a lovacska és akkor egy képzeletbeli
pórázon a lovas õt húzza. Általában a Szonja a lovas, de ha õ
a ló, akkor mi vagyunk valamelyikünk a lovas. Ezek cserélõdnek.
  
R.: - Nekem a kedvenc állatom a sivatagi róka, a sivatagban él
Afrikában, nagyon szép hosszú füle van és már nagyon régóta
nem láttam. Megpróbálsz nekem ide varázsolni egy sivatagi rókát?
- Lehet.
R.: - Akkor most próbáld meg, jó? Mondjad a varázsigét és
megnézzük, hogy itt lesz. Jó?
- Jó. Csiribi-csiribá. Nincs itt.
R.: - És miért nincs itt?
- Lehet, hogy elfogyott a varázsige.
R.: - Ha elfogy a varázsigéd, akkor mit csinálsz?
- Hát akkor gyûjtök össze.
R.: - Honnan kell gyûjteni?
- Hát otthon. Van egy fiók és abban van a varázserõ.
R.: - Hogy néz ki?
- Piros színû.
R.: - Ezt bárki láthatja?
- Bárki.
R.: - Mindenki használhatja ezt a varázserõt vagy csak te?
- Mindenki.
R.: - Ott van ez a piros varázserõ és mit kell csinálni
ahhoz, hogy te tudjál vele varázsolni?
- Hát azt, hogy kiveszünk belõle egy kicsit és akkor beleszórod
a kezedbe, aztán szétszóród és akkor oda megy, ahova te szeretnéd.
R.: - Látható ez a varázserõ?
- Igen.
R.: - Amikor az elõbb meséltél arról, hogy az óvodában
szoktál asztalokat, ceruzákat varázsolni, akkor a többiek látják
a piros varázserõdet?
- Igen.
R.: - És õk mit szólnak hozzá, hogy valami furcsa pirosság
van körülötted?
- Azt szólják, hogy nagyon jó ez a
R.: - Te másoknak szoktad látni a varázserejét?
- Igen, a többieknek sárga vagy zöld, vagy kék.
R.: - Ha már nem leszel óvodás, iskolás leszel, késõbb meg
felnõtt, akkor is lesz varázserõd?
- Akkor is.
R.: - Apának, anyának is van varázsereje?
- Igen. A Csabinak zöld, apunak kék, anyunak sárga.
R.: - Anyukád, apukád mire szokta használni az õ varázserejét?
- Hát arra szokta használni, hogy pénzt vagy aranyat vagy ezüstaranyat
varázsoljon elõ.
R.: - Mibõl van a te varázserõd, hogy néz ki?
- Vattacukorból, meg egy kicsike sóból és egy kicsit a fazékba
beleteszem és akkor fakanállal összekeverem a sóval a
vattacukrot.
R.: - Hogyan kerül a fiókodba ez az erõ?
- Hát úgy, hogy, hogy epres vattacukrot eszek és néhány
kicsike darabkát otthagyok és belerakom a fiókomba.
R.: - Akkor vattacukorból bárki tud készíteni varázserõt?
- Igen.
R.: - Nem kell hozzá valamilyen tudomány, hogy milyen arányban
kevered össze a sót, hogyan fõzöd meg a vattacukor darabkákat,
bárki ha vesz vattacukrot, akkor õneki már lesz varázsereje?
- Igen, de azt úgy kell csinálni, hogy egy picit gondolkozol,
elõveszel egy fakanalat, meg egy kis fazekat és akkor megcsinálod
a vattacukrot a sóval. Például nekem van egy igazi sótartóm és
abban van só és a piros vattacukor az úgy készül, hogy elõvesznek
egy pálcikát, aztán beleteszik egy csapba, ami el van dugaszolva.
Úgy elmozdítják a csapot és akkor így pörög, pörög az a
vattacukornak a pálcikája és akkor úgy lesz ilyen vattacukor és
abból én szoktam csipegetni és néhány morzsát meghagyok.
R.: - Mindenkinek van varázsereje?
- Mindenkinek.
R.. - Nekem is van varázserõm?
- Neked is.
R.: - Milyen színû az én varázserõm?
- A tiéd kék.
R.: - Nagyon szép színe van, ha én eddig még nem vettem észre,
hogy van varázserõm, akkor hogyan kéne ezt meglesnem, hogyan kéne
észrevennem.
- Úgy, hogy készítesz egy kis fiókot fából.
R.: - És már kész is a varázserõm?
- Nem. Csak úgy lesz kész, ha sok kék vattacukrot összegyûjtesz
és raksz bele a fiókodba.
(Részlet Fejes Endre: A hazudós c. írásból)
|