Vendég a háznál
2001. július. 5.
Kossuth rádió, 13.05
Én nagyon jó viszonyban vagyok a szüleimmel. Bár mondjuk
nekem furcsa a családom, mert egyrészt elváltak, de az még nem
is annyira ritka, mert nagyon sok gyerek szülei elváltak, de én
csak anyukámhoz kötõdöm és hiába van tulajdonképpen két apám
is, egyiket sem tekintem igazán apának.
Mv.: - És így van ez másokkal is, a barátnõidnek például
milyen a viszonya a szüleivel, mit tapasztaltál?
Nagyon sok problémát látok magam körül.
Mv.: - Milyen problémák vannak? Föl tudsz néhányat sorolni?
Hát persze, elõször is a legtöbb szülõ nem érti meg a
gyerekét, én legalábbis így látom. Nem értik meg a vágyaikat,
a gondjaikat, az érzéseiket. Például egy barátnõmmel mentünk
egy kosárlabdameccsre. És én utána a lányhoz mentem aludni és
mondta az anyjának, hogy hát ez a meccs ez hatkor kezdõdik,
nyolcig tart, utána még hát kb. egy óra, amíg hazaérnénk. Azt
mondta az anyja, hogy hát legyünk otthon hétre. Akkor utána felhívta,
hogy hát hadd legyünk már otthon nyolcra, mert hát ha hétre
otthon kell lennünk, hát akkor el se tudjuk kezdeni nézni. Azt
mondta, hogy jó, és aztán, aztán egy kicsit tovább maradtunk és
lekéstük a buszt és az a lényeg, hogy végül is taxival értünk
haza, így is késtünk és hát hatalmas botrány volt. Hogy hát
hogy képzeli. Hogy az történik amit a lány akar, nem az amit a
szülei.
Mv.: - És szerinted hogy kellett volna ezt a problémát elintézni?
Hát én nem hiszem, hogy ez egy nagy probléma, ha a lány
kilencre ér haza. De hát ha félti, akkor segíthetne neki, tehát
érte mehetne vagy ilyesmi. Nem értem, hogy miért baj az, hogyha
az történik, amit a gyerek akar.
Mv.: - A te családodban az történik, amit te akarsz? Nem pedig
az, amit a szüleid akarnak?
Én úgy érzem, hogy amit én akarok, azt akarják õk is. Néha
úgy érzem, hogy inkább tanácsot kérek az õseimtõl arról,
hogy hova menjek el, mint engedélyt, mert ha azt mondja, hogy ne
menjek el, akkor megmondja, hogy miért ne menjek el, vagy mert
szerinte veszélyes környék vagy rossz társaság és akkor meg
tudjuk beszélni és én teljesen megbízom benne és úgy érzem,
hogyha azt mondja hogy nem mehetek el, akkor annak van alapja és
hallgatok rá vagy megmondom neki, hogy szerintem nem így van és
akkor megbeszéljük.
Mv.: - És a barátaidnál ez nem így van?
Hát nem, nagyon sokszor nem. Például van egy lány, õ például
úgy szervezi a programjait, hogy hát tudja, hogyha például egyik
nap elmegy valahova, akkor már biztos hogy nem mehet el máshova másik
nap, mert hát az hogy lehet? Mert hát olyat nem lehet csinálni.
Mv.: - Te minden nap elmehetsz valahova?
Persze, végül is minek üljek itthon? Én úgy látom, hogy õ
örül annak, hogy én élek valami társasági életet és nem ülök
itthon bezárkózva a négy fal közé.
Mv.: - Más probléma is van?
Van, van, más probléma is. Például az a probléma, hogy nem
figyelnek oda rájuk. Haragszanak azért, hogyha nem ér el olyan
tanulmányi eredményt, amilyet õk elvárnak. És például van egy
lány, aki teljesen odavan, mert nem is kaphat hármast. Nem az,
hogy egy félévi osztályzata nem lehet hármas, hanem hogyha
szerez egy hármast mint jegyet, akkor már hatalmas balhé van
otthon. De nem hiszem hogy ilyenkor azt kéne csinálni, hogy akkor
szégyelld magad kislányom, hanem lehet, hogy segíteni kéne, mert
valószínûleg nem érti és ebben a szülõ tud segíteni, ha a
tanár nem. Mert a tanár nem tud, azért kap hármast.
Mv.: - De van olyan barátnõd, akit még ver is az édesanyja,
nem?
Van, van.
Mv.: - És ezt miért?
Ideges típus és ha haragszik, akkor ezt így mutatja.
Mv.: - És a kislány ezt hogy bírja?
Hát nagyon rosszul, utál otthon lenni. Akkor van jó napja,
akkor van jó kedve általában egy nap, hogyha tudja hogy az anyja
este ügyel és akkor nincs otthon. De szerintem ez iszonyú.
Leejtette a múltkor például a szemfestékét az anyjának és
gyorsan felhívta, mert tudta, hogy ha már este mondja meg és kér
bocsánatot, akkor már itten baj van. És felhívta gyorsan az anyját,
mondta hogy nagyon sajnálja, de hogy álmos volt és leejtette, de
majd vesz neki egy ugyanolyat és hogy ne haragudjon, tényleg
nagyon szégyenli magát. Azt mondta az anyja, hogy de haragszom.
Szerintem ez borzasztó.
Mv.: - Általában a szülõk megszokták a fontos, gyereket érintõ
problémákat beszélni a gyerekkel?
Nem. Nem hiszem. Csak döntenek vagy nyomást gyakorolnak.
Mv.: - Tudsz olyan barátodat, akinek az életében fontos dologról
úgy döntöttek, hogy az õ véleményét nem is kérdezték meg?
Igen, igen, hát ilyen van. Vannak ilyenek. Az történt, hogy a
lány jár egy iskolába a városban, a XI. kerületben és hát
ahhoz aránylag közel laktak. És egyszer csak vettek egy nyaralót
Szigetszentmiklóson és úgy érezte az édesanyja, ez neki tetszik
és egyszer csak kiköltöztek. Ami azt jelenti, hogy hát minden
nap ilyen másfél órás út meg hát ugye földút van, amin végig
kell sétálni, korán kell kelni, távolsági busz jár csak, szóval
nagyon megnehezítette az életét. Ráadásul nincs is semmi társaság
ott kinn.
Mv.: - És a barátnõd nem akart oda kiköltözni?
Nem, nem akart.
Mv.: - És megkérdezték õt errõl?
Nem, nem kérdezték meg. Azt mondták, hogy kiköltözünk. Õk
szeretnek ott lakni, tehát kiköltöznek. Úgy ítélte meg az
anyja, hogy errõl neki kell dönteni.
Mv.: - És ez megrontotta a köztük lévõ viszonyt?
Meg. Elsõsorban azért, mert ugye ennek következtében a lány
kevesebbet van otthon, mert hát szeretne a társaságban lenni és
ahhoz hogy társaságban legyen, ehhez ugye el kell menni otthonról
és hát ugye így sokáig tart amíg hazaér.
Mv.: - És szerinted hogy kellett volna ezt a problémát
megoldani?
Hát szerintem mindenképpen meg kellett volna õt kérdezni errõl,
hogy hát mi a véleménye, meg hogy miben nehezíti meg ez az õ
dolgát. Ha aggódnak érte, érte menni, segíteni azt, hogy ne
legyen neki ez annyira rossz, hogy õk kinn laknak a világvégén.
Szerintem minden egyes életkorban megvan az a terület, ahol már a
gyerek maga dönthet.
  
Telefonáló: - Én azt szeretném megkérdezni, hogy ugyan mi változik
akkor, ha én önöket például vagy az iskolában a tanárait vagy
bárkit megkérdezek az én tizenhét éves fiamnak a gondjairól,
de ez már nemcsak most, hanem mondjuk ez elõtt már öt-hat-hét
éve fölmerült bennem. Egyszerûen, hát az én fiam például
annyira csökönyös, hogy senkit, semmit nem hagy, hogy
beleavatkozzon az életébe. Én egy pedagógus vagyok, ráadásul
mondjuk eléggé sok dologra nyitott voltam világéletemben. Szóval
rettenetesen elkeserítõ, hogy hiába, elmegyek mondjuk a gimnáziumba,
megbeszélem az osztályfõnökével, a tanáraival, egyszerûen a
gyerekem azt mondja, hogy az õ személyiségi jogaiba nincs joga
beleavatkozni a tanárnak se. Õ tiszteletben tartja a tanárát és
õt hagyják békén, hogy õ úgy éljen, ahogyan õ akar. És
fantasztikus, hogy látja az ember, hogy hogy teszi magát tönkre.
Szóval õ picinek is, pár évesen is annyira határozott dolgai
voltak, annyira határozott céljai voltak, hogy egyszerûen a
logikus megmagyarázás ellenére sem tûrte el azt, hogyha én
valamit azt mondtam, hogy nem lehet, ne csináld, állandóan
elektromos dolgokkal foglalkozott. Amíg én elmentem egy iskolai értekezletre,
mire hazaértem már füstölt a televízió, szóval nem tûrte
azt, hogy én valamiben is nemet mondjak. Hát örökké meg nem ülhettem
mellette. Szóval ez mindenre vonatkozik, az egészségére. Én
sportoltam, õ abszolút egyáltalán. Ki se mozdul, hónapokon
keresztül. Ül, szerel, összerak, forrasztgat.
Mv.: - És mi a jó a fiában?
Telefonáló: - Hát szóval nekem egy rettentõ nagy csalódás.
Egy pedagógiai rettentõ nagy csalódás. Hogy én, aki iskolában
gyerekeknek a tucatjaival tudtam bánni, a sajátommal képtelen
vagyok. Egy tehetségesnek kikiáltott gyerek, aki ott tart,
hogy a bukás határán.
Mv.: - Nem válaszolt rá, hogy mi a jó a fiában?
Telefonáló: - Szinte semmi. Az én mércéim szerint szinte
semmi.
Mv.: - Nem tudom hogy az a mérce mennyire lett arra a gyerekre
szabva, ami az ön fia.
Telefonáló: - Hát hogy lehet ilyenekbe, hogy mondjuk nem
hajlandó fogat mosni, nem hajlandó az orvoshoz menni, hiába lenne
beteg. Az orvos is azt mondja, hogy hát õ nem tud vele mit
kezdeni, ha õ ilyen, akkor szenvedjen.
Mv.: - Én azt gondolom, hogy ezek, amikrõl beszél, hogy nem
hajlandó fogat mosni, meg hasonlók, ezek az ellenállásnak a formái.
Annak az ellenállásnak a formái, hogy talán azt érzékeli, amit
maga mond is, hogy egy kudarcként éli meg, csalódásként éli
meg a gyerekét, hogy semmi jót nem lát benne, hiszen nem tudott kétszer
sem arra a kérdésre válaszolni, hogy mi a jó a fiában?
Telefonáló: - Hát mi a jó abban, hogy megszületik egy tehetséges
gyerek. Nyolcadikban még fizikai megyei versenyen elsõ, most ott
tart, hogy kettese van fizikából. Hát szóval egyszerûen az,
hogy õ nem fogja föl az életet. Hogy nem fogja föl, hogy így se
továbbtanulni nem lesz képes, se apja nincsen, se senkije nincsen.
Egyedül én és aztán kaput és vége.
Mv.: - És maga, aki egyedül van az õ számára, magától csak
azt kapja, hogy maga semmit nem fogad el benne.
Telefonáló: - Én mindenre megadnám neki a lehetõséget. Az
elõrelépéshez. De õ hátrafelé kotorta magát, mint a rák.
Nincs kötelességérzete, mint az osztályfõnöke mondja, abszolút
semmi. Az osztályfõnökétõl az embernek hallani egy ilyet, hogy
a tudása például egy nagy nulla. És fölment jelessel a gimnáziumba.
Én a sport által is ezt tanultam, hogy gyõzd le minden nap szinte
önmagad. És a másik, hogy a kapott tehetségeinket kötelezõ
hogy kamatoztassuk, önmagunk és a társaink érdekében. Én a
felelõtlenséget világéletemben maximálisan megvetettem. Hát önmagával
szemben legyen legalább felelõsség benne. Na most akkor ezek,
ezek miért baj, hogy én az egész életemet úgy éltem le, hogy
én mindig azt mondtam, hogy követelek tõled, mert tisztellek.
Mv.: - Olyat követelt talán tõle
Telefonáló: - Nem, amire képes volt, csak olyat.
Mv.: - De hát például maga a sportot követelte volna tõle,
amit õ sose érzett magának fontosnak.
Telefonáló: - Na de hát attól még mozogni annyi, hogy kerékpározni.
Nem azt mondtam, hogy aktív sportoló legyen mint én, nem. De azt,
hogy egy egészséges munkára szüksége lenne, nem az hogy görbe
háttal és testalkattal éljen állandó betegségben. Semmi nincs
benne jó. Hát ha én úgy érzem, hogy nihil, hát szerintem
okvetlenül egy pedagógiai csõd és ez az övé. Hát éntõlem
nem ezt a példát látta, mert én ilyennel nem tudok azonosulni.
Vekerdy Tamás: - Egy nehéz probléma. Nem tudtuk meg
persze, hogy hol van az apa, mióta váltak el, mióta nevel egyedül.
Egyedül nevelõ anyának lenni egy tizenhét éves gyerek mellett
eleve nehéz szokott lenni, hiszen a kamaszkor nagyon nehéz sokszor
és ez egyedül nehezebb. A másik pedig az, hogy a pedagógusok,
hogy egy egyedül nevelõ pedagógus mama bizonyos értelemben hátrányos
helyzetben van, mert nemcsak, hogy õ lesz türelmetlenebb, aki egész
napját vagyis napjának tetemes részét gyerekek közt tölti és
mire hazamegy a saját gyerekéhez, ebbe kifárad és türelmetlenebb,
hanem a gyerekben is egy mérhetetlen, nem is tudom mi mondjak, féltékenység
él tudatosan vagy tudattalanul, hogy az én anyám állandóan más
gyerekekkel foglalkozik, miközben én itthon kell hogy felgyújtsam
a televíziót, merthogy most is ugye iskolai értekezleten van. Egyébként
az, hogy a tizenhét éves fiú azt mondja, hogy az õ személyiségi
jogaiba nincs joga beleavatkozni senkinek, õ se avatkozik bele a
tanáréba, teljesen korrekt, felnõtt, ifjú kamasz szöveg. A mama
többször elmondta, hogy semmi nincs benne jó, nihil, csakis õ
tehet róla stb.
Mv.: - Egyre keményebb és egyre erõsebb hangon mondta a mama.
Vekerdy Tamás: - Azt hallottuk, hogy folyton csak ül, szerel,
összerak, forraszt. Hát én el tudok képzelni egy olyan apát
vagy esetleg anyát is, aki azt mondja az én fiam, hát az órákig
képes ülni, szerelni, kitartóan összerak, forraszt, épít,
fantasztikus, ez egy erény. Õ nem úgy gondolkozik, ahogy a mama,
bizonyos dolgokról másképp gondolkozik. Igen, nagyon igaza volt a
kolléganõnek, az ellenállás formái ezek részben, amiket õ
felmutat. Van azonban egy aggasztó mozzanat. Ha jelessel megyek fel
a gimnáziumba és a gimnáziumban most kettesekig romlottam le, tehát
egy gyors teljesítményromlás. Ezt, egyértelmûen azt kell
mondjuk neurotikus tünetnek kell értékelnünk és ez esetben, különösen
a tehetséges, az értelmes gyereknek feltétlenül, bár ezt
Magyarországon nehezen hiszik el, segítségre, pszichológiai segítségre
van szüksége. Lélekvezetõre, ha tetszik vagy mint régen mondták,
bölcs rabbira, lelkiatyára, tehát valakire, aki ott szokott volt
lenni az emberi kultúra elmúlt évszázadaiban és évezredeiben,
pontosan az ifjú mellett. Pontosan egy olyan ifjú mellett, ahol
nincs is apa. Most, hogy õ nem lesz hajlandó elmenni a pszichológushoz.
Lehet, de ebben nem vagyok egész biztos. Itt egy állandó szembenállás
van, amit a mama is átél, együtt játszik és élez.
Mv.: - És nyilvánvalóan errõl az édesanya nagyon sokat
tanult annak idején, a tanulmányai során, hiszen pedagógus, csak
talán azt nem veszi észre, nekem egy kicsit úgy tûnik, mintha
egy ilyen pedagógiai munkapadnak tekintené a gyerekét.
Vekerdy Tamás: - Hát nem tudom, hogy az édesanya még ha pedagógus
is, sokat tanult-e errõl? Én úgy gondolom hogy nem. Hiába mûködött
nálunk Karácsony Sándor és sokan mások. Végül is a
Mv.: - Makarenkot is lehetett tanulni.
Vekerdy Tamás: - Igen, tehát a szovjet pedagógiát tanultuk.
Megtanultuk, hogy milyen legyen a szocialista ember. Tizenhat
pontban összefoglalva. Nyolcadik pont, rendszeresen olvassa a faliújságot.
Tehát nem azt tanultuk meg, hogy milyen egy gyerek, hanem
hogy milyenné kell faragni az alattvalót és nem az állampolgárt.
Mv.: - Mi kicsit ezt a poroszos nevelési hagyományokat
Vekerdy Tamás: - Természetesen, vörösre mázolt herbártiánizmus.
Herbárt mindig sokkal jobb volt mint a herbártiánisták egyébként.
Azért tudhatnánk, az elõbb emlegetett Karácsony Sándortól vagy
bárki mástól, hogy a ifjú örök vitázó, örök kételkedõ,
örök szembenálló.
Mv.: - Akkor gyanús ha nem.
Vekerdi Tamás: - Úgy van. Ez életkori sajátossága és ezt ki
kéne bírni bizonyos értelemben.
Mv.: - Csak itt adva van egy megromlott kapcsolat. Adva van egy
édesanya, azokkal az adottságokkal, amelyekkel õ bír, az õ
kudarcérzésével, az õ veszteségével, az õ elégedetlenségével
és adva van egy vele szembenálló kamaszfiú. Hogy lehet ebbõl
kimozdulni ön szerint?
Vekerdy Tamás: - Csak külsõ segítséggel szerintem, legyen az
egy osztályfõnök vagy valóban egy pszichológus, ahova netán a
gyerek magától megy el vagy egy barátja viszi el, ahol a nevét
se kell megmondani. A mama azzal vezette be a telefonbeszélgetést,
hogy kérem mi változik, ha én megkérdezek valamit. Szkepszisét
jelentette be, hogy semmi nem változik, ha megkérdez minket vagy
megkérdezi a gyerek tanárait. Valóban. Ettõl hogy megkérdez és
mi mondunk valamit, semmi nem változik. Változás ott remélhetõ,
ahol a kérdezõ ember tulajdonképpen a saját ihletéhez keres
megerõsítést. Azok a szülõk, mamák, nagymamák, papák
kaphatnak valamit egy ilyen mûsortól vagy pedagógusok, akik
valamit sejtenek és most megerõsítéshez jutnak. Ha valaki azt
hallja, hogy megint milyen marhaságot mondtak, megint ellenem beszélnek,
világos hogy ott semmi nem fog változni.
  
Mv.: - Thomas Gordon - A szülõ eredményesség tanulása címû
könyvébõl
Félõ, hogy sokan megijednek attól a gondolattól, hogy nem a
gyerekeiknek, hanem nekik maguknak kellene talán megváltozniuk.
Mennyivel könnyebb elfogadni a gyerek megváltoztatásának vagy a
környezet módosításának gondolatát, mint azt, hogy magunkon változtassunk
valamit. Az emberek sokkal inkább úgy tekintenek a szülõségre,
mint ami a gyerekek fejlõdésével függ össze és kevesen
gondolnak magának a felnõttnek a fejlõdésére. Nevelni tulajdonképpen
növelnit jelent. De ez kihat a szülõre is. A problémás gyerek
mellett többnyire ott van a problémás szülõ is és a problémás
kapcsolat is kettõjük között, még ha errõl keveset hallani is.
Minden szülõ tudja, hogy különbözõ kapcsolataiban, például a
házastársával, a barátaival, a rokonokkal, fõnökkel s
beosztottakkal idõnként neki magának kell változni ahhoz, hogy súlyos
konfliktusokat elkerülhessen vagy hogy ne fusson zátonyra a
kapcsolat. Mindannyian emlékszünk olyan esetre, amikor saját hozzáállásunkat,
szemléletünket módosítottuk és így tudtuk elfogadni a másik
ember magatartását. Lehet hogy barátunk állandó elkésése
idegesített kezdetben, de sok év alatt ez elfogadássá szelídült
és ma már csak nevetünk rajta. Nem az õ magatartása változott
meg, hanem a saját hozzáállásunk az õ viselkedéséhez. Mi
alkalmazkodtunk, mi változtunk. Bölcs dolog ráébredni, hogy önmagunk
elfogadóbbá válásával lényegesen csökkenthetjük az olyan
viselkedések számát, amelyek zavarnának. És ez nem is olyan nehéz,
mint ahogy tûnik. A legtöbb szülõ például sokkal elfogadóbbá
válik az elsõ gyerek után. Sõt, még a második és a harmadik
után is van javulás. Minden tapasztalat a gyerekekkel vagy akár mások
tapasztalatainak a megismerése is jócskán változtathat saját
szemléletünkön.
Mv.: - Holnapi mûsorunk tartalmából - Varázsereje mindenkinek
van, de néha elfogy - Igazság, hazugság - Fantáziajátékok átrajzolt
valósága
Bemondó: - A mûsort Mohácsi Edit, Pásztor Magdolna és Horváth
Ida készítette.
|