Vendég a háznál
2001. július. 3.
Kossuth rádió, 13.05
Nemes Nagy Ágnes: Nyári rajz c.verse
R.: - Miben érzi azt, hogy õ majd tehetséges lesz? Most ez
miben nyilvánul meg, miben mutatkozik meg?
- Nagyon jól rajzol. Például muzikális is nyilván, mert
rengeteg zenét hallgat, de amiben kiemelkedõ, ez a rajzolás.
Naphosszakat képes rajzolni és ha megzavarjuk ebben a tevékenységében
akármilyen apró-cseprõ dologgal, ebéd, vagy fogmosás, kézmosás,
akkor eszméletlenül tud háborogni. És a sikertelenség
nagyon-nagyon elkeseríti. Hogyha valami nem sikerül, tehát ami az
erejéhez mérten még nem képes rá, mert azok a feltételek még
sem izommozgásban, finom motorikában nem adottak számára, amiket
õ szeretne megvalósítani már, mert elképzelte az agyában, az
borzasztóan el tudja keseríteni, akkor keserves sírásban tör
ki.
R.: - A rajzkészség a többi négy és féléves gyerekhez képest
milyen szinten áll?
- Hát nyilván ez is sokkal magasabban. Több dimenzióban ábrázolja
már a kezeket, megjelent a szájnak a két vonala, koncentrikus kör
jelzi a szemet, haj, tehát egy teljesen gazdag emberábrázolással,
ami nyilván a fejlõdését nagyon-nagyon tudja mutatni. Tehát itt
egy 6 éves gyereknek felel meg az emberábrázolása gazdagságában,
kivitelezésében is, tehát igényes színekben betölti a papírlapot,
színesre rajzolja és félelmetes fantáziával rendelkezik. Tehát
olyan dolgokat rajzol meg, olyan dolgokat komponál össze, amiket
egy éves gyerek nem biztos, hogy magáénak tudhat. Attól tartok,
hogy nem tudom biztosítani számára a továbbiakban azt a környezetet,
amiben tovább tud fejlõdni és hát ennek a hiánya aggaszt inkább.
R.: - Mit nem tud neki biztosítani?
- Hát a további fejlõdéséhez, a tehetségének a fejlesztéséhez,
tehát a képességei fejlesztéséhez szükséges környezetet.
  
R.: - Nagyon sok szülõ megijed attól, hogyha a gyermeke nem
olyan rajzot rajzol, amilyet õk elképzelnek.
-Molnár V. József néprajzkutató: Hagyni kell a
gyereket rajzolni, a gyerek ugyanis nem fényképezni akarja a környezetét,
nem arra kíváncsi, hogy hogy néz ki egy fa, hogy néz ki a madár,
a felhõ, a Nap és a bennünket körbevevõ dolgok, a gyerek arra kíváncsi,
hogy mi van a dolgok mögött. Különösen rajzon mérhetõ le az,
hogy a világ minden pontján valamennyi gyerek õsképekkel, õsképek
rendszerével születik a világra. És ha látja a fát, akkor számára
nem a fa a fontos, hanem amit a fa elõhív belõle, az az õsképi.
És ha nagy lombos fát rajzol, amin fészek is van, madár is van a
fészekben, meg odúja is van ennek a fának, akkor bizonyosan anyát
idézte meg. Ha kislány rajzolta ezt az anyát megidézõ fát,
akkor az õ jövendõbeli anyaságát idézte meg. A gyerek eképpen
rajzol és nem szabad neki rajzi feladatot, 10 éves korig bûn a
gyereknek rajzi feladatot adni, 10 éves korig, nemcsak 2 éves
korig, mert 10 éves korig tart az a tartalék, ami vele születik,
tart az a fajta gondolkodási mód, ami rokonító gondolkodásnak
nevezhetõ és sokkal többet tud a gyerek a világról 10 éves
korig, mint azok a feladatok, amelyeket a felnõtt ad neki. Mert a
felnõtt arra kényszeríti, - rossz berögzöttség ez - hogy a tárgyakat
úgy rajzolja le, ahogy a tárgyakat látjuk. A felnõtt arra készteti,
hogy a felszínt figyelje meg, szó szerint, hogy felszínes legyen,
a gyereket pedig nem a felszín érdekli, a napot látja, apát hívja
elõ, felhõt látja, anyát hívja elõ. Lombos fát lát, gömbölyû
lombos fát, odús fát, anyát hívja elõ. A fenyõfát lát, az
majdnem minden esetben vagy szálkás létrás fát, majdnem minden
esetben apát hívja elõ. Benne a világ így mûködik, a világban
minden titokzatosan összefügg egymással, a világban mindenki
kapcsolatban van a másikkal és ez érdekli a gyereket, hiszen
biztonságban élõ felnõtt akar lenni és errõl ne beszéljük
le. Ha a felnõtt nem tudja megfejteni a gyerek rajzos üzenetét,
akkor ismerkedjen meg a népi mûveltségünkkel, mert a népi mûveltség
felnõtt korban is megtartotta a gyerekkel született õsképeket.
Hiszen ez adta biztonságát, ez adta azt a lehetõséget, hogy soha
semmikor nem tette tönkre az ajándékba kapott környezetet, de a
családot se.
  
- Sokszor azt se tudjuk, hogy azt kérjük számon a
gyerektõl, amit a felnõtt tud, vagy azt kérjük számon a gyerektõl,
ami a korának és színvonalának legmegfelelõbb. Amitõl én egész
egyszerûen, hát majdnem azt mondtam, hogy elájultam, az a
gyerekek által készített kályhacsempék, amelyek nyilván reneszánsz
és népmûvészeti elõképekre utalnak, de mestermunkák, bármelyiket
le lehetne mázazni és akár egy lakásban a gázkonvektorra egy dróttal
fel lehetne fûzni, mert tökéletesen érvényes mûvek. És talán
a legtartósabbak.
- Császár Gáspár rajztanár: Az idei téma a népmûvészettel
volt kapcsolatos, tehát az iskolai oktatáson belül egy picit ezt
próbáltuk fölerõsíteni. A mi iskolánkban égetõkemence is,
tehát ott is szoktunk agyagozni. Ez egy Erdélybõl származó kollégának
a munkája és õ ebben az évben kimondottan arra állt rá, hogy a
népmûvészeten belül a kályhacsempékkel foglalkozzon és hát
amikor elõször láttam, nem akartam elhinni, hogy ez valóban elkészült,
fantasztikus gyönyörû
- És hogy gyerekek csinálták.
Cs.G.: - És hogy gyerekek csinálták és a motívumok is
hitelesek, egy része egy az egyben készült, tehát ügyesek
vagytok.
R.: - A gyerekek leborították az egyik kiállított tárgyat,
de semmi baj nincs.
Cs.G.: - Egy az egyben vette át a formát, de vannak nagyon szép
átírások is, rendkívül ötletes és valóban nagyon tartós is.
Bár ez nem elsõdleges szempont, de látszik rajta.
R.: - Én pont azt látom, hogy elsõsöktõl szokatlan módon
rendkívül színes az anyag. Tehát olyan dekorativitást engedtek
meg meg maguknak a gyerekek, vagy olyan felszabadultan dolgoztak,
amit én szokatlannak tartok, hiszen az elsõsök nagyon sokszor görcsösen
érkeznek az iskolából, vagy hoznak az óvodából bizonyos elõképeket,
amivel a pedagógusnak meg kell birkóznia.
- Hát azt hiszem, hogy nincs birkózásról szó, hanem ami most
itt a képeken látszik, az mind benne van a gyerekekben. Mi
úgy szoktuk magunk között fogalmazni, hogy mi igazából nem is
tanítjuk õket, hanem inkább lehetõséget adunk számukra, hogy
megnyíljanak. Még talán sokkal több szépség van, még talán
mindet nem is tudjuk elõhozni a korlátozott óraszám miatt, õk
ilyen színes gyönyörûemberek.
R.: - Milyenek azok a rajzórák, amire szívesen el szoktatok
menni?
- Szerintem nagyon jók.
R.: - Mit szoktatok csinálni?
- Agyagozni, meg szoktunk festeni is, filctollal rajzolni.
- Szõni is szoktunk.
R.: - Hát milyen az a szövés, milyen szövõszéken szõtök,
vagy kerettel?
- Kerettel, Gáspár bácsi segít nekünk felvetni a fonalat és
akkor megmutatja, hogy hogy csináljuk és akkor mi akkor már csináljuk
tovább.
R.: - És a motívumok, milyen legyen a minta, azt már ti találjátok
ki?
- Tervet készíteni is szoktunk.
- A rajzóra, az úgy szokott nálunk történni, hogy mindig
megmondja Gáspár bácsi, hogy most festünk, vagy rajzolunk, vagy
mit csinálunk és akkor van olyan, hogy egy színnel, két színnel
vagy meghatározatlan színnel bármennyivel és Gáspár bácsi általában
mindig olvas nekünk mesét és arról kell rajzolni.
R.: - Hát ezt úgy hívják, hogy illusztráció igaz?
- Igen.
R.: - És a képes meséskönyveket is kedvelitek?
- Hát nem nagyon azért, mert úgy se szoktuk látni a képeket,
amikor a Gáspár bácsi mesél.
R.: - Tehát akkor nektek kell kitalálni.
- Igen.
R. - Én azon gondolkoztam, hogy vajon a filc, mert mintha
filctollal rajzoltak volna, elég tartós anyag-e? Tehát tudjuk,
hogy a fényre ezek a pigment szemcsék elbomlanak és ilyenkor az
ember mindig aggódik, hogy jaj hát a gyereknek elpárolog a rajza.
Cs.G.: - Ez sajnos így van, azzal próbálkozunk majd, hogyha
lesz rá keret, akkor diára át kellene õket mind venni, vagy
legalább videóra föl kellene venni, hogy az tartósan megmaradjon
és könnyebben visszalapozható is lehetne. Viszont a filcnek az az
elõnye, hogy könnyen kezelhetõ és pontosan kezelhetõ és hát
nagyon színes.
  
Zelk Zoltán: Ákombákom címû verse.
- Ültünk az étteremben és a fogpiszkálókból, mondtam
a fiamnak, hogy rakjál ki egy házat. És én azt gondoltam, hogy
majd kirak egy négyzetet és rárak egy sátortetõt. Ehelyett
kirakott egy négyzetet és a négyzetbe elkezdte belerakni párhuzamosan
a hurkapálcákat. Én pedig kezdtem mérges lenni, hogy miért nem
tud ez a gyerek hát csak egy tetõt, egy sátortetõt kéne rárakni
és már majdnem sírt és azt mondta, hogy nem látod, nem látod a
gerendákat.
M.V.J.: - Hát igen, a fölülnézetét rajzolta a háznak, igen.
És hihetetlen fontos a gerenda, hihetetlen pontos amit csinált ez
a gyerek, tudniillik a fölülnézet adja a biztonságot. Az adja a
biztonságot és gyereknek, a kisgyereknek hihetetlen módon szüksége
van a biztonságra, ezért szereti a fölülnézetet is, ezért
szereti a szimmetrikus formákat, mert mind a biztonságot adja
neki. Ráadásul abban a tulajdonságban erõsíti meg, ami a
kisgyerek tulajdonsága, hogy õ tudniillik téridõn kívüli létezõ.
És a téridõn kívüli létezés, régen úgy mondták, 2 éves
koráig a gyerek Isten tenyerén él, az rokon a felülnézet, ott a
biztonsággal és rokon, ha oldalnézetet rajzol, de szimmetrikus
rajzzal. Amikor le kell lépni Isten tenyerérõl, ez 7 éves korban
történik meg, akkor kezdi elõször az oldalnézetû dolgokat
rajzolni, amikor érzékeli az idõt, amikor már fontos számára
az idõ és amikor fontos számára már a tér is.
Veres Miklós: Színes rajzol címû verse.
- Nem tudom meghatározni, hogy milyen kép, ez olyan, mintha egy
ilyen kígyó bõre lenne az egyik oldalon és a másik oldalon ez
át van másolva?
- Csép Emília rajztanár: Igen, ez egy csomagolópapír,
úgy gondoltam, hogy a gyerekekkel ezt az érdekes forma,
illetve színkombinációt megfestetem. És tulajdonképpen a
csomagolópapír tükörképét vagy mását kellett átfesteniük.
R.: - Ez nehéz, nehéz nekik ez a munka?
Cs.E.: - Hát nagyon nehéz. Ebben az a nehéz, hogy ugyanazokat
a színeket nagyon nehéz kikeverni, mivel ezek nem tiszta színek,
hanem tört színek és a tört színek között is ilyen kevert színek,
tehát nem hétköznapi színekrõl van szó. És ezt fõleg azoknak
a gyerekeknek, akiknek ilyen hat-nyolc színû temperájuk
van, nagyon-nagyon nehéz a kikeverés. Úgyhogy tulajdonképpen itt
maga a színkeverés adja a feladat nehézségét.
R.: - Tovább lépve, mindenféle üvegképek. Vagy ezt hogy
lehet hívni, üvegképek?
Cs.E.: - Igen. Ez üvegfestészet, hát kicsit hadd legyek nagyképû,
hogy festészetnek mondom. Ez az elsõ próbálkozásunk, kipróbáltunk
egy új technikát, az üvegfestést, egy higítóval oldódó üvegfesték,
tehát vízben nem oldódik. Ehhez szükség van konturfestékre és
magára a színekre, tehát az üveg festéknek a különbözõ színárnyalataira.
A témát maguk választhatták, én azért ötletet adtam, hogy
milyen témával kezdjünk, melyikkel lenne egyszerû kipróbálni
ezt az üvegfestést. Így jött a madár, a virág és a pillangó
téma és ezt próbálták ki a gyerekek, nagyon élvezték.
R.: - Nagyon szép ez a pillangó és tulajdonképpen mindegyik,
de ez, amelyet most tartok a kezemben talán még azért nehezebb
megcsinálni, mert ezt a pillangót még körberajzolták levéllel
is, ez nagyon aprólékos munka. Nem?
Cs.E.: - Igen, ez a munka készült talán a leghosszabb ideig,
az õ, ennek a kislánynak volt hozzá legnagyobb türelme, hát ez,
legalább másfél hétig készült ez a munka.
R.: - Itt van még egy nagyon érdekes anyag, virágcsendélet,
ez rajzlap egyáltalán és mivel került föl?
Cs.E.: - Igen, ez is egy új technika, amit rajzórán nem használunk.
Ez a pasztell kréta, ez porkréta és a lap papír, amire rajzoltuk
ez akvarell papír. Ez egy különleges papír ilyen enyhén érdes
felületû, ez azért jó, mert a porkrétát sokkal jobban bele
lehet akár kézzel, akár egy darab papírzsebkendõvel dolgozni a
papírba és ez egy nagyon-nagyon különleges hatást ad. Különbözõek
a technikák. Hagytam a gyerekeket ki, hogy tud a pasztellkrétával
bánni és éppen ezért nagyon különbözõ munkák születtek.
R.: - Gyönyörû, egészen magas szintû festményeknek nézem
én ezt itt. Kik azok a gyerekek, akik itt vannak?
Cs.E.: - Hát én próbáltam az általam tanított osztályokban
vagy osztályokból kiválogatni azokat a gyerekeket, akiknek, akik
ügyesebbek rajzórán. Nem is azt mondom, hogy a legtehetségesebbek,
mert van közöttük olyan, aki nem igazán tehetséges, de nagyon
lelkes és a lelkes munkája folyamán rajzórákon nagyon szépeket
tud alkotni.
R.: - Ki az, aki ügyes? Aki meg tudja festeni mondjuk azt nem
tudom csendéletet, üveg kancsót, vagy kockás asztalterítõt
vagy pedig az az ügyes, aki mondjuk egy szabad témát saját elképzelése
alapján, de mindenesetre benne van az, amit õ érez vagy gondol
ezzel kapcsolatban, és azt veti papírra?
Cs.E.: - Én azt tartom ügyes rajzolónak, illetve festõnek,
akinél egy feladat elmondása után nem kell minden lépését irányítanom,
hanem õ bátran elengedi a fantáziáját, bátran használja az
eszközöket legyen az grafit, legyen az színes kréta vagy festék
és vannak egyéni ötletei akár a festésben, akár a grafikában.
R.: - Hogy lehet eljuttatni a gyereket arra a szintre, hogy ne
csak ötlete legyen, hanem azt papírra is tudja vetni? Mert ismerek
én olyan gyereket, akinek van ötletes sok, de valahogy, amikor a
papírra kerül, az mégsem olyan, mint amit talán õ maga is elképzelt?
Van olyan, hogy ügyetlen gyerek, vagy rajzolni nem tudó gyerek,
lehet ezt kimondani?
Cs.E.: - Hát igen van olyan gyerek, akinek nem sok kézügyessége
van, hát igen, az ilyen gyerekre szoktuk mondani, hogy ügyetlen
gyerek. Itt inkább az a célunk, hogy ne vegyük el ennek ellenére
a kedvét a rajzolástól. Én ötödikben éppen ezért nem szoktam
osztályozni a munkákat, sõt bátorítom, buzdítom a gyerekeket.
Megpróbálok differenciálni, bár ez nem mindig sikerül olyan módon,
ha látom, hogy egy gyerek abszolút nem érti a színkeverést, de
szereti például rajzolni az autót, akkor ha megcsinálta azt a színkeverést
úgy, ahogy, megengedem, hogy akkor rajzoljon most autót.
  
R.: - Itt van egy kisgyereknek a rajza, nem is tudom, hogy mit
rajzolt?
- Molnár V.József néprajzkutató: Ez is fölülnézet.
Valaminek a fölülnézete. A világnak a fölülnézete, a négy
sarkot, azt köralakkal, kör formával, osztott körformával jelöli,
ez a biztonság. Régen, mikor lefeküdni készültünk gyerekként
és elimádkoztatták velünk azt, hogy "szobám négy sarkában
négy õrzõangyal". Ez a biztonság. Ez az a biztonság, ami a
térben számára létezõ és a szoba négy sarkában a négy õrzõangyal,
az föltételezte régi imádságban, hogy a közepében Jézus
Krisztus, és itt van a közepében Jézus Krisztus ezzel a sárgával,
ezzel a vörössel és ezekkel a kis foltokkal és ezzel a fészekkel.
Az a jézusi szeretet, ami a legteljesebb õrzött biztonságot
adja, ez a lelkének a térképe, lelkének a fölülnézeti térképe,
ez alapszínekkel és az alapszínek mellett, ahogy én látom az
elsõ kiegészítõ színként a zöldet használja, ami a fényes
anyaság. Tehát a teljes biztonságot, gyereknek a rajza ez, lelke,
térképe, fölülnézetben. A fiúk szeretik a térképet, mert a
fiúnak a dolga felnõttként a szerkesztés, a szerkezet megalkotása,
megformálása, mindig is ez volt a férfinak a dolga, a lányé
pedig, hogy fölvirágozza a szerkezetet. Egyetlen példát mondok:
a hagyományos fazekasságban a fazekas mester készíti el a formát
és a felesége az, aki fölvirágozza, kivirágozza, irókázza,
aki lelkesíti ezt a formát. Nagyon szeretik a térképet, a fiúk
természetesen. Ez a másik rajz, ez kislánynak a rajza és hát
ebben a
R.: - csillag szeme van
M.V.J.: - Ebben a rajzban a veleszületett anyaság valósul meg,
mert minden lánnyal vele születik az a vágyakozás, hogy felnõve
majd fészeknyi gyereknek az anyja akar lenni. A csillag szeme is
onnan van természetesen, mert az anyaság fényes, ez az anyaság tényleg
csillagos. Mostanában nem rajzolnak koronát ezekre a lányalakokra,
valójában ezek a koronával válnak fényes anyasággá. A lánynak
a haja az majdnem minden esetben az anyai szeretetnek a megidézõje,
tehát hogy szeretõ anya van a környezetében. A kislánynak a
teste, szoknyája, sok esetben, az pedig a veleszületett anyaságvágy
és amikor virágokat vagy csillagokat, vagy akár napot rajzol a
szoknyába, akkor nem díszíti a szoknyát, hanem az a vágyakozás
fejezõdik ki benne, hogy ez a kislány, egy, kettõ, három, négy
gyereknek az anyja szeretne lenni majd fölnõve. És ebben
semmi furcsa nincsen, hiszen mai napig a Galga mentén, Budapesthez
közel megtartották az öregek azt a tudást, hogy minden gyerekkel
napocska, csillagocska születik a világra. Innen sokszor a Nap és
a csillag a gyereklány vagy a királylány szoknyájában, de a virág
is ide tartozik, hiszen a virág a napnak a földi kedve, a napot idézi
meg. A virág idézi meg a legteljesebben a napot, a teremtõ nap
virággá szépül földi környezetünkben, nemcsak a körülöttünk
lévõ ajándékba kapott mindenekben, hanem a lelkükben, fõleg a
kislányoknak a lelkében. Gyönyörû ez a rajz, azért is gyönyörû,
mert az orrt nem rajzolja, az orr a nemiség kifejezõje, az orrt
nem rajzolják a gyerekek. Ha felnõtt kéri, hogy orrt rajzoljanak,
akkor egy kis pöttyöt pontot tesz oda. A pont pedig éppen a szûzség,
a gyönggyel rokon a szûzség megidézõje. Gyönyörû ez a rajz,
tele van derûvel és itt is nagyon fontos, ha színesen rajzol a
gyerek, hogy az alapszínek jelen vannak. Tehát a sárga, a vörös
és a kék és az alapszínek mellett nagyon-nagyon fontos, hogy
megjelennek a kiegészítõk is, megjelenik a zöld, megjelenik a
narancs is. Hát a lila a szorongás színe, az nincs jelen benne és
az, hogy a jobb oldalán ennek a lányalaknak zöld van és barna,
ezek a meleg anyás színek, az is egyértelmûvé teszi, hogy anyaságvágy
van benne. A másik oldalon vannak az apás színek, a fény színek,
a vöröses, illetve a narancs. Csodálatos ez a rajz.
|