Vendég a háznál
2001. június. 29 .
Kossuth rádió, 13.05
Mv.: - Te mit szoktál olvasni?
- Kötelezõ olvasmányokat.
Mv.: - Nem szereted a kötelezõ olvasmányokat?
- Nem. Azokat olvasom, amik nem kötelezõk. Bármit, csak ne kötelezõ
legyen.
Mv.: - Milyen iskolába jársz?
- Általános. 7.-es. Vagdostam a kezemet és nem tudom
megfogalmazni, valami ideg, nem tudom mi bajom volt. Túl ideges
voltam és sírógörcseim voltak.
Mv.: - És anyuval ezt nem lehetett megbeszélni?
- Nem.
Mv.: - Miért?
- Mert nincs. Apukám az külföldön van. Bátyámmal lakom, a
nagymamámmal, és az apukám szüleivel.
Mv.: - És az apukád mennyi idõnként szokott hazajönni?
- Nem szokott. Két éve láttam utoljára vagy három. Összejött
minden, szóval családi problémák, az, hogy elhagyott anyukám.
Mv.: - És van rá esély, hogy visszajön?
- Nincs.
Mv.: - Mibõl gondolod?
- Hát ismerem.
Mv.: - Beszéltél a testvéreddel arról, hogy elment az anyu?
- Persze, csak hát a bátyámat se érdekli nagyon. Beszélgettem
vele, mert sok napon át beszélgettünk errõl, de hát megmondta,
hogy õt már nem érdekli. Meg különösebben engem se érdekel,
mert nem valami jó anyám volt, szóval... Tehát összejött ez az
egész így.
  
Mv.: - Miért kerülnek ide a gyerekek? Hogyan lesz egy gyerek
depressziós?
Dr. Herczegh Ilona az Országos Pszichiátriai Központ fõorvosa:
- A depressziónak több oka van. Ezek az okok genetikaiak is
lehetnek, tehát örökletes, másrészt viszont az életkörülmények
is befolyásolják. A legtöbb idekerülõ gyerek elsõsorban környezeti
okok következtében kerül ide. Tehát a család, az iskola és
ezekben való konfliktusok azok, amik ide elvezethetik a gyerekeket.
Mv.: - Hány százalékuk lesz a gyerekeknek depressziós, hiszen
hát az õ világuk az még igazából érintetlennek kéne, hogy
legyen.
Herczegh Ilona: - Kicsiknél, tehát az iskola elõtti években,
hétéves kor alatt a gyerekek 1 százaléka az, aki depressziós
lett, tehát nem akármilyen pszichés problémával küzdõ és a
depresszión belül sem az enyhe 1 százalék. Az e fölötti
korcsoportban, aminél úgy 12 éves kornál lehet meghúzni a határt,
ott 2 százalék és az efölöttinél, a serdülõknél megint tovább
nõ és ott 5-6 százalék körül van. Ezek nagyon nagy számok.
Mv.: - Mitõl lesz egy kisgyerek, egy 7 éves vagy egy 6 éves
vagy talán még kisebb gyerek depressziós?
Herczegh Ilona: - Egy csecsemõ is lehet depressziós, hogy
valami abszolút meglepõt mondjak. Csecsemõnél az elhanyagolás,
a teljes elhanyagolás érzelmi, de akár fizikális elhanyagolás
is az, ami a depressziós állapotot kiválthatja és akkor egy apátiás,
gyakran síró, keveset mozgó, keveset evõ, fogyó csecsemõt látunk.
A késõbbi idõszakban a gyerekek egyre jobban képesek fölfogni
és értékelni a körülöttük zajló eseményeket, tehát egy óvodás
leginkább az otthoni súlyos körülmények miatt, teszem azt szülõk
válása, szülõk nem jól elõadott válása, családi tragédiák,
halál, ezek vezethetnek oda, hogy depressziós legyen. Most minél
nagyobb annál inkább képes mimikával, gesztusokkal és szóban
is kifejezni, hogy mi a baja. Tehet ebben a korban azért már
valamivel jobban észrevehetõ. Késõbbi idõszakokban egyre
finomabb dolgokra is képes reagálni és adott esetben depresszív
módon reagálni. Teszem azt otthon teljes családban él, de az a
család konfliktusokkal terhes. A gyerek ilyenkor megpróbál
keresni magának valamilyen elfogadó környezetet. Haveri kör,
ugye hát ez szokott a leginkább lenni. Kérdés, milyen az a
haveri kör, van-e olyan szerencséje, hogy az az õ számára olyan
szinten megfelelõ legyen, hogy valamilyen módon képes legyen az
otthoni problémákat ellensúlyozni.
Mv.: - Ha jól gondolom a kedélybetegségben az egyik kritikus
pont a serdülõ kor.
Herczegh Ilona: - Az életben vannak megterhelõ szakaszok. A
megterhelõ szakaszok azok amikor az ember valamilyen addig bevált,
begyakorolt szerepbõl át kell, hogy lépjen a fejlõdése következtében
egy másikba. Tehát az is egy megterhelõ szakasz, amikor a gyerek
iskolába kerül az óvodából. A is egy megterhelõ szakasz,
amikor általános iskolát, a régi értelemben vett 8 osztályt,
tehát 14-15 éves kor körül befejezi és jön a gimnázium, az
igazi serdülés idõszaka. Az is egy más szerep. Ez valóban egy
nagyon megterhelõ idõszak. Sok dolga van. Az egyik dolga az az,
hogy megtanuljon a szülõktõl távolabb lenni és kialakítani egy
saját kapcsolati kört. A másik nagyon fontos dolga, hogy fölkészüljön
ezzel a felnõtt életre. És begyakoroljon szerepeket, ami beválni
látszik az mindennapi környezetében. Ez is egy kérdés, a ha nem
sikerül, van-e aki segít, mint segít, stb. Tehát megterhelõ idõszakokban
a pszichés betegségek gyakoribbak. Ilyen értelemben a serdülõ
korban valóban van egy ugrás.
Mv.: - Csomó újságcikket látok arról, hogy jön a bizonyítvány
és a gyerekeknek rossz kedvük van, félnek hazamenni és erre azt
gondolom, hogy szerintem csak az a gyerek fél hazamenni, akinek amúgy
is rossz a környezet. Olyan, mint hogyha kicsordulna a pohár a
bizonyítványosztáskor.
Herczegh Ilona: - Hogy ha egy stabil, jó kapcsolat van a családban
a szülõ és a gyerekek között, akkor az a szülõ eleve tudja,
hogy ez a gyerek hol áll tanulmányilag, és mit várhat és az a
helyzet miért alakulhatott ki nála.
Mv.: - Vagyis a bizonyítvány nem meglepetés.
Herczegh Ilona: - Vagyis egy jó családi környezetben a bizonyítvány
nem lehet meglepetés, így van. Ez az egyik része a dolognak. A másik
része azonban az, hogy a mai iskolarendszer, már nem abszolút értelemben
hála istennek, de még domináns módon ma is egyértelmûen teljesítménycentrikus
és negatív visszajelentésekkel él. Csak és kizárólag negatív
visszajelentésekkel. Tehát nincs egyensúlyban az énkép kialakítása
szempontjából az iskolákban a visszajelentés a gyerekekre, hogy
ezt nagyon jól csináltad, hát ezt viszont nagyon rosszul csináltad,
Na de akkor neki van két információja, van amiben jó vagyok, van
amiben rossz vagyok, de csak a rosszat kapja.
Mv.: - Azt veszem észre a mai gyerekeken, mint hogyha csak úgy
jönnének, mennének a világban, mint hogy ha nem lenne céljuk.
Herczegh Ilona: - A gyerek az a felnõttek életét figyeli és
így válik õ is felnõtté. Az elmúlt idõszakban hatalmas változások
történtek, a szülõk jelentõs része tanácstalanul téblábol a
mindennapokban, hogy most mihez is kezdjen, vagy amihez kezdett az
megfelel-e akár anyagi szempontból. Nincs egy fix kialakult kép még,
hogy mit hogy lehet elérni és hát ha a szülõ ezt a bizonytalan
mintát mutatja, akkor érthetõ, hogy a gyerek sem fogja tudni, mi
az amit el szeretne érni.
Mv.: - Viszont van egy másik csoport, akinek az édesapja meg az
édesanyja látástól mikulásig dolgozik és hát már nem jut idõ
a gyerekekre. Ezek a gyerekek is céltalanul jönnek, mennek.
Herczegh Ilona: - Kétségtelenül így van. Ez a családi élet
megváltozásával is együtt jár abból a szempontból is, hogy régebben
nagy családok voltak. Tehát ott is lehetett látástól mikulásig
dolgozni, adott esetben a szülõknek, de jelen volt valaki a családból.
Egy nagymama, vagy egy nagypapa, aki ezt a szerepet valamilyen
szinten behelyettesítette. Na most ez sincsen ma. Hogy ha mama,
papa nincs, mert dolgozik, akkor valóban egy nagyon nehéz helyet
adódik elõ. Azt azért hozzá kell tennem, hogy nem a gyerekkel
eltöltött napi idõmennyiség a döntõ, hanem annak a minõsége.
Tehát lehet az az idõ kevés, mert énnekem sokat kell dolgoznom,
de mindenképpen kell lenni idõnek és annak az együtt eltöltött
idõnek a minõsége az, ami számít. Tehát hogy ne egymás
mellett ülve nézzük a mesét, hanem beszélgessünk és olyan
dolgokról beszélgessünk, ami vélhetõleg annak a gyereknek
fontos.
  
Mv.: - Te olvasod ezt a könyvet?
- Igen. Én olvasom ezt a könyvet. Bibliám is van. Most kaptam
ezt a könyvet. Azért olvasom, hogy erõt nyerjek az életben, mert
most elég zûrös az életem. Az elsõ 15 és félévem. Hát majd
remélem, hogy a következõ fele jobb lesz.
Mv.: - Mit értesz te ezen, hogy erõ? Mert én azt gondolom,
hogy te nem azt érted rajta, hogy erõs legyen a karod, hanem
valami egész mást.
- Igen, mert hát többször volt az, hogy öngyilkos akartam
lenni, mert hát nagyon sok problémám volt. Csak problémáim
voltak és hát hogy ezt ki kell állni az életben, különben öngyilkos
lennék és erre kell az életerõ. Hát most itt vagyok azért
vagyok itt, hogy most kiugrottam mindenbõl, minden problémából,
de hát mi lesz ezután, azt még nem tudom. Mamámmal is most
nagyon jól összekoccantam, és hát azért vagyok itt, mert hát
otthon nem szeretek lenni.
Mv.: - Mit jelent az, hogy összekoccantál?
- Hogy látogatóba jött másodszor és hát veszekedtünk egy
kicsit. Kiabáltam, hogy nem akarok haza menni.
Mv.: - Azért nem akarsz hazamenni, mert akkor megint veszekedés
van otthon?
- Mindenért veszekszik állandóan. Például ha segítek neki
takarítani, akkor, hogy ha tegyük fel, ha nem úgy sikerül, olyan
szépen, ahogy õ akarja, akkor ezért is ordibál, meg azért is
akkor, hogy áramot pazaroltam a porszívóval például, ilyen apróságokért.
De hát ilyen már nagyon sokszor volt, meg hát a válás is, mert
elvált. Az apukám nagyon kikészítette idegileg. Mondjuk ez egy kényszerházasság
volt. Anyukám igazából nem akart hozzámenni, csak hát azért
ment hozzá, mert anyukámnak az apukája elzavarta volna a háztól,
hogy ha nem ment volna hozzá. Azért mondta, hogy menjen hozzá,
majd megmûveli a földet, mert volt nekik egy szõlõsük, de hát
a saját kertjét nem volt képes megmûvelni és családi házban
laktunk. Kertes családi házban, amit a testvérem és anyukám mûvelt.
Hát most egyenlõre kiutat keresek ebbõl a helyzetbõl.
Hazamehessek, megnyugodjon, hogy ne kiabáljon velem állandóan,
ahhoz két hónapnak el kell telnie, hogy a gyógyszereket beszedje.
Tehát nekem egy olyan helyen kéne lennem, ahol én is onnan tudnék
iskolába járni.
Mv.: - Tehát te is kollégista akarsz lenni?
- Igen, én mûszaki középiskolába járok és ott van hozzá
nagyon közel a kollégium.
Mv.: - Érdekelnek téged a mûszaki dolgok?
- Igen. A számítógépek érdekeltek a legjobban. De aztán egy
másik szakra kerültem, gépészetre. Ahol a gépeket is meg a számítógépeket
is tudjuk kezelni, meg is tudjuk javítani. Mégis lekezelõen
kezelnek minket a tanárok. A tanárokkal egy kicsit összekoccantunk,
mert sok volt a probléma. Hogy hát szívattak minket egy kicsit.
És volt egy kis tárgyalás, amin megbeszélték, hogy jövõre másképp
lesz és akkor majd nem fognak pikkelni ránk. Hát például úgy,
hogy mit tudom én, az egyiknek volt egy dolgozat, az egyiknek 2
pont kellett volna az ötöshöz tegyük fel, és nem adott neki
csak négyest. És az egyiknek öt pont kellett volna az ötöshöz
és megadta az ötöst például.
Mv.: - Mi szeretnél lenni, hogy ha felnõtt leszel?
- A szakmámban szeretnék majd dolgozni. Gépkezelõ, géptervezõ,
számítógépes géptervezõ, akármi. Hát még nem tudom.
  
Mv.: - Mit lehet ezekkel a gyerekekkel egy kórházban csinálni,
hiszen tudjuk azt, hogy ha egy gyerek kórházba kerül, akkor az
otthoni környezethez képest romolhat az állapota, mert hogy
ingerszegény környezetbe kerül.
Herczegh Ilona: - Feltétlenül így van. Nemcsak az, hogy
ingerszegény környezetbe kerül, hanem hogy egy problémákkal
teli idõszakban elszakad az õ mindennapi környezetétõl, ez önmagában
egy trauma. Ezzel együtt vannak olyan súlyosságú állapotok,
amikor egész egyszerûen nem lehet mást tenni. Mi annyit tudtunk
itt tenni, hogy az egészen szélsõséges eseteknél vagy a kicsiknél
csak úgy veszünk föl gyereket, hogy ha a gondozója vagy az édesanyja
is itt van. Egyébként pedig magában, ami ugye esetlegesen hátráltatja
az õ gyógyulását. Ezt azért nem mondhatom hála istennek egyértelmûen,
mert a gyerekek nagy része felfogja, hogy ide azért került, hogy
segítsenek rajta.
Mv.: - Az jutott eszembe, hogy bekerül ide egy gyerek,
rendberakják, meggyógyítják és hazakerül, remélhetõleg nem
ugyanabba a környezetbe. De mi van, ha ugyanabba a környezetbe kerül?
Nekem ez úgy tûnik, mint hogy ha a családokat is meg kéne gyógyítani.
Herczegh Ilona: - Pontosan így is van, éppen tegnap fogalmazta
meg nekem az egyik fiú, hogy hát õ nem akar hazamenni, mert hogy
ugyanaz - szó szerint - mert hogy ugyanaz a helyzet fogadja õt
otthon, mint ami miatt ide bekerült és akkor két-három hét múlva
megint itt lesz. Persze, hogy így van. De hát az embernek dolga,
hogy ha családi problémák vannak, azt is megpróbálja
elrendezni. Ha esetleg olyan szinten van gond a szülõvel, hogy a
szülõ maga is beteg, akkor keresni kell neki terapeutát. Hogy ha
arról van szó, hogy a család, a szülõk közötti vagy éppen a
gyerekkel kapcsolatos és a szülõk közötti helyzet
konfliktusokkal terhes, akkor családterápiát.
Mv.: - Szélsõséges esetben a depresszió odáig fajulhat, hogy
öngyilkosságba menekül a beteg. Felnõtteknél ezt gyakran látjuk.
Gyerekeknél mennyire van ez így?
Herczeg Ilona: - Sajnos a gyerekeknél is gyakran van. Ugye itt
is meg kell húzni a korhatárokat. Tehát egy olyan 9-10 éves
korig azt lehet mondani, hogy az öngyilkosságok gyakorisága stagnál.
Azt mondják, hogy elsõsorban nem azért, mert nincs meg a szándék,
hanem nincs olyan értelmi szinten, hogy azt úgy meg tudja
szervezni, hogy az sikeres legyen - idézõjelbe a sikeres. A serdülõ
korcsoportban az utóbbi években egyértelmûen nõ a gyakoriság,
a serdülõknél egész riasztó mértékben emelkedik.
Mv.: - Azt mondják, hogy az öngyilkosság elõtt mindig van egy
utolsó jelzés amit, hogy ha a környezet észlel, akkor megelõzhetõ
a baj.
Herczegh Ilona: - Hát nem mindig van, de nagyon sok esetben van.
Most is van nálunk egy kislány aki kétségbeesésében, a
megoldatlan helyzete miatti kétségbeesésében nem igazán öngyilkosságot
kísérelt meg, de önsértést. Búcsúlevél. Komolyan kell venni
és a barátoknak tett vallomások azok amik a leggyakoribbak ebben
a korcsoportban. A serdülõ nem a szülõvel fogja megbeszélni
mert ha a szülõvel megbeszélhetné és remélhetné, hogy az segíteni
tud, akkor valószínûleg nem is lenne ebben a helyzetben. Na most
mi az, ami odajuttatja? Teljes kiúttalanság vagy a sorozatos
konfliktusok. És a traumák utáni depressziós állapotban pedig
az, ami sajnos a gyerekeknél sokszor reális, meg kell, hogy
mondjam, hogy reménytelen. Tehát, hogy õ megpróbál jelzéseket
adni a körülötte elõforduló tekintély személyeknek, hogy baj
van, segítsél, de nem veszik észre, nem érzékelik és nem értékelik
és ennek következtében.
  
Mv.: - Kivel szoktál pókerezni?
- Én apukámmal, amikor otthon vagyok.
Mv.: - Tétbe játszotok?
- Igen.
Mv.: - És szoktál apud ellen nyerni?
- Igen. Többször is.
Mv.: - Milyen gyakran szoktál az apukáddal kártyázni?
- Hát hétvégén, amikor van szabadidõnk. Vagy segít otthon a
mostohaanyámnak, én meg vagy tanulok, meg ilyesmi.
Mv.: - Csak hétvégén szoktál apuddal találkozni. Miért?
- Azért, mert õ hétköznap dolgozik és csak estefele jön
haza és addigra én alszom.
Mv.: - Innen a kórházból csak hétvégén szoktál hazamenni?
- Nem, én most kollégista vagyok. És azért csak hétvégén
tudok apukámmal találkozni. Hétköznap iskolában vagyok, ott is
alszom és hétvégén meg otthon vagyok.
Mv.: - És ez milyen iskola, ez amibe te jársz, mesélj már errõl
nekem.
- Úgy hogy mondjuk reggel fölkelünk ugyanúgy, ott van az
iskola ott meg tanulunk akkor ott lehet gyakorolni is. Olyan
6:30-kor fürdés van, utána le kell feküdni 9:30-kor, addig nézhetjük
a tévét.
Mv.: - Hányadikos vagy az általános iskolában?
- 7.
Mv.: - Elég nehéz lehet neked ott, hogy így általános iskolás
korodban kollégiumba kerültél.
- Hát nem. Jó. Inkább jobb, mintha otthon járnék iskolába.
Mert ha otthon lennék iskolában akkor állandóan ott verekedés
van meg ilyen verekedések. Ott meg nincs ilyen verekedés.
Mv.: - Ha jól értem, amit mondasz, akkor te azt mondod, hogy szívesebben
vagy kollégiumban, mint otthon.
- Igen.
Mv.: - Mi a jobb a kollégiumban, mint otthon?
- Az, hogy ott a lányokkal éjszaka beszélgetni lehet, el lehet
nekik mondani, hogy most mi volt ma, megbeszéljük, hogy most mit
fogunk csinálni, milyen körletet vállalunk el. Ilyeneket. Otthon
meg azért nem jó, mert ott csak az anyák így mosnak, meg takarítanak.
Nem csinálhatunk semmit. Azért nekünk is meg kéne tanulni takarítni,
fõzni, mosogatni, ilyeneket. És akkor kollégiumban jobban meg
lehet tanulni ezeket a dolgokat. Nekem mostohaanyám van, mert anyám
2 és féléves koromban elhagyott. Volt egy kis bonyodalmam és azért
vagyok most itt. Öngyilkos akartam lenni egy dolog miatt.
Mv.: - Te többször mondtad nekem azt, hogy bonyodalom. A
verekedésre is azt hiszem ezt a szót használtad. Neked mit jelent
az, hogy bonyodalom van?
- Azért szoktam csak ezt mondani, hogy bonyodalom, mert én
ilyenekben én nem szeretek benne lenni, hogy verekedés meg ilyen
hasonló veszekedés közben nem szeretek benne lenni. Azért inkább
kollégista is akartam lenni, mert otthon is, apám is állandóan
elkezd magyarázni, kiabál a mostohaanyámmal meg ilyesmi.
Mv.: - Mi lesz, hogy ha innen hazamész vagy visszamész a kollégiumba?
- Nem tudom. Nem tudom mi lesz. Lehet, hogy akkor összeroppanok
talán vagy lehet jobb kedvem lesz, nem tudom.
Mv.: - Azt mond meg nekem, hogy mit szeretnél?
- Visszamenni most a kollégiumba, most egyelõre kiállom ezt a
hetet. Utána lesz egy elhelyezésem, hogy visszamenjek az apámhoz,
hogy ott iskolába járjak és úgy lesz, hogy inkább visszamegyek
apáékhoz, hogy tudjak segíteni. Hát nem nagyon fog sikerülni,
hogy én segítsek, de azért segíteni fogok amiben csak tudok.
Mondjuk kistesómat ápolni vagy ilyesmi.
Mv.: - Hány testvéred van?
- Nekem négy. Meg van egy mostohabátyám.
Mv.: - És a bátyó nem segít.
- A bátyóm az kinn van Németországban. Õ ott lakik.
Mv.: - És nem szokott segíteni.
- Nem, ilyen ünnepekkor szokott lejönni hozzánk.
  
Herczegh Ilona: - A mindennapos egészségügyi kultúrában ezek
a lelki problémák, azoknak a kezelési lehetõségei nincsenek az
emberek tudatában. Sokkal több problémát lehetne akár megelõzni,
akár egészen az elején észrevenni és gyógyítani, mint ami
jelenleg zajlik. A gyerekek lelkibetegségei is egyre gyakoribbá válnak,
ez teljesen egyértelmû.
Mv.: - Mi ennek az oka?
Herczegh Ilona: - Biztos, hogy benne van az is, hogy a szakma
nagy ütemben fejlõdik és egyre inkább képes észlelni és gyógyítani.
Tehát van egy látszat gyakoribbá válás is. De a mindennapi élet
terhei és a rövid idõn belül bekövetkezõ nagy változások
teherként nyomják a gyerekek vállát és elõsegíti azt, hogy
egy-egy ilyen állapot kialakulhasson.
Mv.: - Nekem úgy tûnik, hogy a legjobb lenne az és a leginkább
akkor tudnának meggyógyulni ezek a gyerekek, hogy ha a szülõk észrevennék
a bajokat és a szülõk maguk orvosolnák ezeket a dolgokat. Nem
nagy dologra gondolok. Beszélgetnének, többet mesélnének nekik.
Többet mennének kirándulni, ilyenekre.
Herczegh Ilona: - Biztos, hogy így van, persze. A család érzelmi
jóléte az egymással való kapcsolatok milyensége, az egymáshoz
kötõdés milyensége, amelyik el is enged, de megtart, de megsegít.
Mv.: - Olyan furcsa, hogy ezt mondta, hogy a családok érzelmi jóléte.
Hiszen ma mindig csak arról beszélünk, hogy a családok anyagi jóléte.
Herczegh Ilona: - Igen, hát ma mindig csak arról beszélünk,
hogy a családok anyagi jóléte, de az anyagi jólét az nem fogja
megvédeni a gyerekeket sok mindentõl, így ettõl sem.
Mv.: - A régi nagy családokban, ahol együtt élt akár három,
sõt néha négy generáció, akkor ott lehetõség kínálkozott a
gyereknek, hogy ha nem is a szülõvel vagy nem is az apámmal mert
az apám az egybõl leszúrna, az anyám meg sírna, de akkor
esetleg ott volt a nagyi vagy a nagypapa akivel meg lehetett beszélni.
Herczegh Ilona: - Persze a szülõ és a nagyszülõ között
alapvetõ különbség van. A szülõnek dolga van a gyerekkel, mert
fel kell nevelnie. Egy szülõ a szerepe szerint bizonyos szintig
szigorú. A nagyszülõnek nem ez a dolga, a nagyszülõ
felszabadultan dédelget. A gyerek tehát egy szorult helyzetben, ha
a szülõ nem figyel mehetett a nagymamához, nagypapához, ahol
elfogadást kapott, amire a bajban mindenkinek szüksége van.
|