Vendég a háznál
2001. június. 22.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Nyáron hova szoktál menni nyaralni, mit szoktál csinálni?
- Mamáékhoz szoktam.
R.: - Mamáék hol laknak?
- Egyik mama Matolcson, másik mama pedig Gyarmaton.
Merre van?
- Nagyon messze.
R.: - Mivel szoktatok odamenni?
- Kocsival, de kis Kata, meg én nagyon sokszor el szoktunk
aludni a kocsiban.
R.: - Mit szoktatok ott csinálni?
- Apáék nézik a híradót, mi pedig papával butáskodunk. Azt
is szoktuk, hogy cigizünk játékból a ropival.
R.: - És ez nem rossz?
- Az nem igazi, hanem csak ropi.
- Mert a kertes házban, meg az a ház az olyan jó, abban is segítek,
hogy megetetem a tyúkokat úgy, mint majdnem, mint a malac, csak
valami mást eszik a tyúk. Ilyen magokat.
R.: - És akkor nagyi azt mondja, hogy ott vannak hátul a kamrában
ezek a magocskák, gyûjtsd össze és szórd be a tyúkoknak?
- Ezt papával szoktam csinálni, oda tesszük a tányérjukba,
meg töltünk nekik vizet is és megyünk be a házba.
R.: - A kertben mivel szoktatok játszani?
- Papával szoktunk motorozni, meg pacizni, nem igazi paci csak
ilyen játék tolópaci.
R.: - És olyan játék, ami csak a kertben van, mondjuk, hogy fölmásztok
egy fára, olyat szoktatok csinálni?
- Nem szoktunk felmászni a fára, mert az nagyon gyenge, nincs
is olyan nagy fa, csak ilyen tüskések.
R.: - És a fûben elbújni, lefeküdni, bújócskázni
szoktatok?
- Fûbe nem szoktunk lefeküdni, mert ott vannak az állatok, de
van egy udvar és ott szoktunk biciklizni Katával. Mi néha megyünk
a mamával biciklivel a boltba és mindig a mama vesz nekem azt,
amit én kérek. De anyu azt mondja, hogy ne vigye túlzásba a
mama, hogy sokat vegyen nekem. Néha szoktam rágót kérni, csokit
is, valami mást is.
R.: - Milyen ez a falusi közért, ugyanolyan, mint itt a lakótelepen?
- Nem. Ott abból a boltban ismernek engem azért, mert anya
Matolcson született és tudják, hogy én vagyok a kisgyereke és
ezért ismernek, szoktak köszönni.
R.: - És itt Budapesten, a házatok melletti közértekben nem
ismernek téged?
- Nem, csak Matolcson.
R.: - Itt nem szoktál anyuval lemenni a közértbe?
- De le szoktam.
R.: - És akkor miért nem ismernek itt Budapesten téged?
- Azért, mert anya nem itt született.
  
R.: - Mit fognak csinálni a nyáron? Bármit terveznek, az
energiában, idõben, szervezésben, pénzben nyilván sokba került.
- Csak a mi példánkat tudom elmondani, ami egy kicsit különbözik
talán a mai átlagos vágyaitól. Egyrészt a gyerekek nálunk már
korban különbözõek. Eleve kicsikkel utazni szerintem szerencsétlen
dolog, még ha Ausztráliába megy, akkor sem fogja élvezni. Nekik
a biztonság, a nyugalom, a fejlõdés optimuma az, hogyha itthon
vannak és itt ebben az ismert miliõben mozognak és itt érzi magát
biztonságban. A nagyok eleve nálunk mindig elmennek egy-két táborba
nyáron és így gyakorlatilag nekik megvan az a plusz élményanyag,
ami kell, hogy úgy érezze, hogy a barátaival is van, valamit lát
újat, táboroznak.
R.: - Ezek milyen táborok? Hát vannak nagyon drága táborok és
vannak elfogadható árú táborok, amelyek még jók is.
- Persze ezek a legtöbbször életmód táborok, tehát úgy értem
az életmódot, hogy itt vagy cserkész, vagy valamilyen olyan
nagyon egyszerû és természetközeli egy hetet töltenek el
valahol, ahol együtt vannak, énekelnek, kirándulnak, tábortûz
van, ez a klasszikus dolog. Tehát semmi nyelvi vagy ilyen, tehát
nyilván azok a drágák és speciálisak. Vagy pedig szívesen küldöm
õket olyan utakra és táborokba, ahol meglátogatják a régi erdélyi
városokat, felvidéki városokat, tájakat, mert azok gyönyörû
szép tájak és általában azok az utak olcsók. Tehát ezek a
nagyobbak. Aztán harmadik lehetõség nálunk, hogy sok barátunk
van, sok hasonló cipõben járó ismerõsünk és õk jönnek hozzánk,
tehát õk jönnek és ez is egy nyaralási élmény, hiszen új
emberek, új társaság. Õk például képesek arra, hogy egy-két
gyereket elvisznek magukkal esetleg Magyarország egyes részét
meglátogatni, egy-két napos program. A harmadik pedig önmagában
az, hogy itthon vagyunk és én is itthon vagyok szabadságon, mi is
csinálunk egy-két kirándulást az egész társasággal, de persze
csak kicsit, egynaposat és ezek klasszikus kirándulások, tehát
hegymászás, vándorlás, erdõjárás, esetleg elmegyünk a Tiszához,
nemcsak a Dunát nézzük meg. De mulatságos módon egyébként
megemlítem azt a speciális kirándulásunkat is, hogy néha a
gyerekekkel szoktam nyáron Budapesten kirándulni. Ugyanis õk
ilyen értelemben nem ismerik a várost, nekik a mozgólépcsõn való
mászkálás élmény, csak egyszerûen élvezik, tetszik nekik a
villamos, tetszik nekik a busz, mert hát sose járnak rajta egyébként.
R.: - Akkor ez azt jelenti, hogy azért az idejük egy jelentõs
részét itthon töltik. Tehát itt maradnak Dunaharasztiban.
- Nyáron igen. Tehát a gyerekek egy része elmegy, egy-két hétre,
de általában tényleg itthon vagyunk.
R.: - És ha itt maradnak a házban, a ház körül itt van egy
hatalmas kert, akkor mit tud oda kitalálni?
- Na most nyilván itt, ahogy látja ön is, itt minden gyerekbarát,
a kert, a ház, a felszerelések, tehát van egy csomó hintánk, mászókánk,
kötelünk, van külön erre kiképzett átalakított fánk, amin
lehet gyakorolni a mászást és alatta bokor, amire rá lehet esni.
Tehát itt rengeteget játszunk, focizunk, tollaslabdázunk, tábortüzet
is lehet itt csinálni, tehát gyakorlatilag a gyerekek itt eltöltik
úgy az idõt, mintha elmentek volna valahova táborba. Fõleg a
kicsikre gondolok, mert a kicsiknek fontos ez elsõsorban, hogy például
három-négy éves gyerekkel futballozni, rugdosni a labdát, hát
az öröm, de csak nekem, azaz a szülõnek. Különben nem egy nagy
aktivitás, mert hát egy óra alatt mondjuk ötöt rúgunk a labdába
vagy tízet, de az õ kis ügyetlen mozdulatait is segítjük. Õneki
meg nagy élmény, de ugyanúgy megtanítani kötélre mászni vagy
megtanítani hintázni vagy egyszerûen homokozni vele, a homokozóban,
és ez órák.
R.: - Erre egyébként a nyarat leszámítva nem nagyon van
ideje, vagy kevés ideje van.
- Hát gyakorlatilag semmi. Mert két-három éves gyerekkel együtt
lenni úgy, hogy õ élvezze, ne én, az bizony idõigényes. Persze
én is élvezem, csak ahhoz az én felnõtt tempómat le kell lassítani
az õ szintjére. Ehhez kell a türelem, de mindez energia, türelem
és figyelem, ez csak akkor képzelhetõ el, hogyha például
szabadságon vagyok és nem hajt a telefon, a fõnök, a munkám és
hát természetesen számomra is, elsõsorban számomra, mert a
feleségem itthon van, is pihentetõ. Tehát nekem sincs igényem
nagyon utazgatni, már úgy értem nyaralni menni, hiszen itthon
nyaralok, mert itt végre nem vagyok idõvadász, hanem egyszerûen
élvezem azt, hogy két órát játszok a gyerekekkel úgy,
hogy pusztán a játék kedvéért.
  
- Kezdetben volt a kert. Szabó Éva jegyzete.
- Nincs virágoskert az ablakom elõtt, csak amolyan kócos városi
gyep. Önvédelembõl nõtt a fû, hogy feledtesse a földdel a
beledöngölt történelmet, a háborús és építkezéses törmeléket.
Hogy, hogy nem, idetévedt egy-két tõ tulipán, makacsul túléli
a teleket, minden tavasszal kihajt. Ahogy öregszem egyre inkább
fogékony vagyok a csodára, a hétköznapi csodákra. Ez a tulipán
ismerõs, abból a kertbõl jött utánam, ahol elõször találkoztunk
a nagyapám kertjébõl. Ott volt a nagyszoba ablaka alatt, a nárcisszal,
a gyöngyvirággal, az ibolyákkal együtt. Harang formája jobbra,
balra lengett, ha átsurrant a kerten a szél. A gyöngyvirágot én
csengettyûzni is hallottam, az ibolyát meg sírni láttam, esõ után,
beszélgettünk is. Hogyne beszélgettünk volna, egyedül voltam én
is, õk is. Hamarabb tudták meg, hogy elveszítettem a tollamat,
elszakadt a ruhám, összevesztem Víg Bécivel, mint az anyám. És
mivel egy gyerekhez közelebb van a föld, mint az ég, kiváltképp
ha egy parasztvárosban tanul járni a gyerekkora. Ebben a
kertben barátkoztam össze az állatokkal is. Órákig tudtam ülni
a fûben és néztem a bogárvilágot, mennyire más, mint
amilyennek a cipõtalp látja. Suszterbogarak, futrinkák, hangyák
tették napi dolgukat, szitakötõk vitorláztak, méhek törölték
a port a virágokon, lepkék nyíltak a bokrok ághegyén. Legjobban
a jánosbogarak izgatták a képzeletemet. Mégsem közönséges
dolog, hogy egy bogárnak lámpása van. Ha jöttek, nem féltem a sötétben.
Talán ettõl a kerttõl tanultam, hogy lent is van egy világ, érdemes
közel menni hozzá és hogy egy apró jánosbogárnyi fény is elég
olyakor-olykor biztatásnak.
  
R.: - Hová fogsz menni nyáron, milyen táborba mész?
- Lovastáborba, meg lehet, hogy kajak-táborba.
R.: - Mit sportolsz?
- Lovagolok és úszok.
R.: - És edzõtábor nem lesz?
- De lesz, csak én nem megyek.
R.: - És miért nem mész?
- Mert nem nagyon szeretek úszni.
R.: - Azokat a táborokat, a lovastábor, meg a másik tábor,
amit mondtál, kajaktábor, azt te találtad ki, hogy szeretnél
menni vagy a szüleid mondták?
- Hát a lovastábort én találtam ki, a kajaktábort pedig a szüleim
mondták.
R.: - Mi jó ezekben a táborokban, el tudod nekem mondani?
- A lovastáborban az, hogy lovak közelében lehetek, mert
nagyon szeretem a lovakat, a kajaktáborban pedig az, hogy
mozoghatok.
R.: - Biztos voltál már táborozni a többiekkel, mi a jó a táborozásban?
- Hát végül is több gyereket megismerünk, hogyha olyan táborban
vagyunk, meg jól kijátsszuk magunkat, meg pihenünk.
R.: - De hát egy táborban sátorban laknak az emberek, az kényelmetlenebb,
nem lehet úgy fürdeni, meg...
- De viszont szórakozás, mert nem mindennap feküdhetünk sátorban.
R.: - Mit lehet egy táborban csinálni, amit otthon nem?
- Mondjuk kirándulni.
R.: - Milyen táborokba fogsz menni?
- Hát én még nem tudom, mert most volt tavaly egy ilyen színjátszó
tábor, de nem biztos, hogy lesz idõm most elmenni. Suli szervezi
és azt nem tudom, hogy most lesz-e, de nyári tábor szokott lenni,
ilyen nyaralásszerûség.
- Hát nem tudom, hogy most hova megy, de tavaly Olaszországban
volt egy ilyen, hát egy matek tanár szokta szervezni, ilyen nyaralás.
R.: - Énnekem az a tapasztalatom, hogy a nyári táborokban
sokkal több mindent lehet csinálni, mint évközben az iskolában,
sokkal több mindent megengednek a tanárok, meg sokkal több
mindent mernek megtenni a gyerekek.
- Hát igen, mert ez egy tábor és mégsem iskolában vagyunk.
R.: - Mitõl engedékenyebbek a tanárok?
- Hát nem tudom. Nem tudom.
- Nem félnek az igazgatótól. Hát õk is jól érzik magukat.
R.: - A szüleid is többet engednek meg nyáron, mint évközben?
- Mindig többet engednek meg, ha nincs iskola és nem kell
tanulni. Elmehetek barátokkal moziba vagy valami hasonló.
- Nem tudom, végül is ez kötött, mert a szülõk, azok sokkal
szabadabbra engedik a gyerekeket, meg tudják, hogy mit szoktak csinálni
általában vagy ilyesmi. És hát tanárok meg annyival szigorúbbak
mondjuk, hogy mikor éppen hazautazunk, akkor mit tudom én korábban
kell lefeküdni. Vagy például nem lehet este elmenni úszni, mert
fél a tanár, hogy megfázunk, meg vagy ilyesmi.
R.: - Hogy értetted azt, hogy amikor jöttök haza, akkor szigorúbbak
a tanárok?
- Hogy mikor jövünk haza, hiába indulunk délután már 12-kor
le kell feküdni, holott vannak, akik még reggel hatig fönt szórakoznak.
R.: - Te milyen táborban voltál legutóbb?
- Karate táborban, sokat edzünk meg kirándulunk, vannak ilyen
különféle programok.
R.: - Mennyit edzettetek ott?
- Hát naponta két edzés volt, délelõtt meg délután.
R.: - Nem fáradtál el nagyon?
- De. Nagyon elfáradtam. Fárasztó volt.
R.: - És akkor már örültél, hogy vége van vagy azért még
maradtál volna?
- Hát azért még maradtam volna egy-két napot.
  
R.: - Olyan sûrûn vannak a táborok, hogyha egy gyerek
mindegyikre elmegy, akkor a nyári szünetben mondjuk maximum egy, másfél
hetet van itthon. Hogyan tudjátok megvalósítani azt, hogy ilyen sûrûn
legyenek a táborok és ennyiféle, fajta tábor legyen?
- Szíjártó Kornél és Kozár Gábor a Szilágyi Erzsébet
Gimnázium testnevelõ tanárai: Azért ez nem egészen igaz,
mert ez korosztályokra van lebontva, tehát az, hogy mondjuk ki van
írva három darab vízitúra, az nem jelenti azt, hogy egy gyerek
mind a háromra elmehet. Tehát hogy azért oda kell figyelni arra,
hogy most az ötödikes, tizedikes, tizenkettedikesek, ezeket az évfolyamokat
ne nagyon keverjük össze, mert hát teljesen mások a fiziológiai
fejlõdésük is, illetve hát más kategóriát, munkát jelentenek
nekünk is. Nyolc tíz év alatt kialakult egy olyan rutin, hogy tényleg
az ember olyan, hogy egymás után, ahogy váltják egymást ezek a
táborok, nem okoz ez akkora problémát nekünk, tehát mintha
hazatérnénk, ugyanoda megyünk mondjuk vissza, csak más, mindig más
gyerekkel.
R.: - Külföldre is szerveztek tábort, például itt a tavaszi
szünetben mintha Horvátországban lettetek volna.
- Ez egy nyelvi beállítottságú iskola. Ezek a diákcserék úgy
mûködnek, hogy mondjuk egy angol szakos, az elmegy Angliába, vagy
Hollandiába vagy Dániába, német szakos Ausztriába, Németországba,
az olaszok Olaszországba, tehát minden nyelvterület a maga a helyére.
De hát úgy gondoltuk, hogy vannak olyan fehér foltok, ahova nem
jutnak el a gyerekek, így szervezetten vagy esetleg csak családokkal
és ilyen volt például ez a horvátországi, vagy tavaly a
monarchia nyomában úgymond jártunk Bécsben, Pozsonyban, Prágában.
Tehát ezt a három fõvárost kötöttük össze egy ilyen rövid négynapos
kirándulással és hát úgy gondoltuk, hogy ezzel egy hiányt pótlunk
és van rá igény és hát nagyon szívesen jönnek a gyerekek és
hát mi is szívesen visszük õket ilyen helyekre.
R.: - Ha jól tudom, akkor nemcsak az iskolából jöttek, hanem
régi diákok is, sõt olyanok is, akik gyakorlatilag nem is ide jártak
ebbe az iskolába.
- Igen, hát régi diákok is jöttek. De ez is a hagyományainkat
jelzi, hogy például vannak ilyen vizi túrák, ahol öt éve csak
végzõs diákokat viszünk el, tehát ilyenkor találkoznak. Van,
aki már végzett az egyetemen, munkahelye van, családja van és még
mindig visszajár az iskolai programokra úgy, hogy ez minket
igazol, tehát hogy ezek jól mûködnek, ezek a dolgok. Igen, valóban
végzõs diákok is voltak Horvátországban, illetve hogyha van
olyan ember, aki el akarja hozni a barátját, barátnõjét vagy
volt most egy anyuka, aki ezt kapta az 50. születésnapjára a családjától
és befizette a család és hát eljött egy ilyen kirándulásra
velünk.
- Az egyik nagy sikerélményünk, hogy gyerekek a családjukkal,
illetve baráti társaságok egyszerûen egy az egyben lemásolják
a túraprogramjainkat és hát már nélkülünk megcsinálják
ugyanezeket a túrákat. Tehát látszik, hogy megkedvelték ezeket
az útvonalakat és saját maguk is egyetemista társaiknak
szerveznek aztán késõbb ilyen túrákat, tehát úgy látjuk,
hogy a jó mag, jó talajra hullik és hát továbbviszik ezt a
dolgot.
R.: - Hány felnõtt kell vagy hány tanár kell egy túra
levezetéséhez? Azt se tudom, hogy mennyi gyereket szoktatok vinni.
- Hát a legtöbb gyerek, az olyan hetven közeli volt, ugye amit
elvittünk. Ahhoz legalább öt-hat tanár kell. Attól is függ
persze, milyen a tevékenység és mekkora rutinunk van az adott
dologban, tehát adott területen mondjuk síeléshez mindenképpen
több tanár kell, tehát oda még síoktatókat is szoktunk vinni,
illetve kérni. És hát attól is függ, hogy milyen a korosztály,
mert a kisebb gyerekekhez ötven-hatvan fõhöz bizony kell legalább
hat, hét tanár, illetve felnõtt kísérõ. És mondjuk ezekhez a
nosztalgia, úgy nevezzük, hogy nosztalgia vizitúrások, ezek
hogyha harminc-negyvenen vannak, azokhoz bõven elég két-három
felnõtt ember, mert ott tulajdonképpen csak túravezetõi és szakács
szerepünk van ezeken a túrákon, mert hát a vízi és kerékpáros
túrán a fõzések zömét is mi csináljuk. És ezek a gyerekek
Portugáliától Isztambulig ismerik az egész világot, mint a
tenyerüket, viszont az országban olyan helyekre visszük el õket,
ahol amire igencsak rácsodálkoznak, hogy egyáltalán ilyen létezik
az országban.
R.: - Én azt gondolom, hogy a szegényebb gyerekek nehezebben
tudnak eljönni egy sítúrára, egy bécsi kirándulásra, mint a
gazdagabb szülõk gyerekei. Lehet-e ezt valamiféle módon kompenzálni
vagy lehet-e valamiféle módon egyenlõséget tenni?
- Hát persze, ez így mûködik, tehát a túráink azok körülbelül
ötezer forint mondjuk az alsó határ egy ilyen hétvégi kirándulásnak,
a fölsõ, tehát a sítúrák a legdrágábbak, fõleg a nyugat-európaiak,
azok lehetnek ötvenezer forintok is akár. Most hát több olyan
forrás van, ahol támogatja a rászoruló gyerekeket, tehát egyrészt
az iskolának van egy igen jól mûködõ alapítványa, amibõl
mindenképpen lehet pályázni különbözõ nem segélyeket. Ezek
ilyen támogatások, tehát ezzel megtámogatják a táborokat,
illetve a Fõvárosi Közgyûlés, aki minden évben egy összeget
utal az iskolának, illetve a sporttábor ilyen céljaira, illetve hát
az Ifjúsági és Sportminisztériumnak vannak nagyobb összegû pályázatai
általában évente egy és akkor ezekbõl, hogyha nyerünk rajta,
akkor tudunk támogatni gyerekeket. A létszámaink is azt mutatják,
hogy ebbe az iskolába ötszázvalahány gyerek jár, pontosan nem
tudom mennyi és hogyha azt vesszük, a programjainkat nézzük,
akkor évente körülbelül 600-650 gyereket viszünk el az iskolával.
Tehát ez azt jelenti, hogy van, aki több helyre eljön két, vagy
akár három helyre is eljöhet és fõleg a támogatások miatt
mindenképpen sokszor mint egy úgymond idézõjelben tett kötelezõ
osztálykirándulás. Ezek a tanulmányi kirándulások minden évben
vannak, ezeknél van, hogy olcsóbb áron sikerül ezeket kihozni fõleg
a nagyobb létszámok miatt és emiatt eljut tényleg az a gyerek
is, akinek a családja esetleg nincsen olyan anyagi körülmények között.
De volt olyan, akit teljesen ingyen vittünk el, szóval ez attól függ,
hogy mekkora az igény a pénzügyi segítségre.
- Másrészt a támogatás módja az elég diszkrét, tehát nem
tudják a gyerekek azt, hogy ki az, aki támogatásban részesült
ki az, aki nem. Úgyhogy én úgy látom, hogy aki eleddig nem jött
el velünk táborozni, annak nem anyagi oka volt, hanem az esetleg közösségben
nem szeret táborozni vagy nem szereti a nomádkodást. Tehát aki
nagyon szeretett volna táborozni jönni, az eddig mindenki el
tudott jönni velünk. Tehát anyagi okok miatt nem kellett senkinek
kimaradni, mert az iskolai alapítvány tényleg az egészen
rendszeresen jól mûködik és régebben a kerülettõl is és, általában
valamilyen pályázat azért éves szinten mindig bejön. Tehát az,
ahol nagyon-nagy a rászorultság, ott mindig tudtunk segíteni.
R.: - Ahogy említetted körülbelül tíz gyerekre jut egy felnõtt.
Egy táborban azért ott nagyon figyelni kell. Nem utolsósorban egy
ilyen helyzetben az is kell, hogy a gyerekek is fegyelmezettek
legyenek, tehát legyen valami felelõsségérzetük, szóval a
fegyelemrõl akartam kérdezni.
- A kétharmad részét a táborozóknak mindig a rutinos, már
sokadszor táborozók adják. Azok nagyjából tudják, hogy mi egy
ilyen tábornak a rendje, szokásai, fegyelmi rendje és ezt segítenek
nekünk betartatni. Tehát ilyen jellegû gondjaink istenigazából
nem nagyon vannak, illetve a kicsi ötödik, hatodikosainknak a
szoktatása, tehát az, hogy sátorverést, tûzrakás, igenis segíteni
kell fát szedni, ebédet, vacsorát készíteni, tehát inkább ez
a beszoktatás rossz szóval, ez a beszoktatási idõszak az, ami
munkás és nehéz mind a gyerek számára, mind a pedagógus számára.
De már egy összeszokott csoporttal, tehát már hetedikes kortól
gyakorlatilag önjáróvá válik a rendszer. Úgyhogy elmondhatjuk
azt, hogy kevesebb fegyelmi problémánk van, mint általános
szinten az iskolában. Tehát ez hihetetlenül hangzik, de tényleg
így van.
- Én biztos vagyok abban, hogy csak ott vannak ilyen fegyelmi
problémák a gyerekeknél, ahol nincsen feladat, vagy éppen
nincsen program. Tehát az a gyerek, aki leevez egy nap mondjuk
negyven vagy ötven kilométert vagy biciklizik százat, annak már
nincsen kedve rosszalkodni, tehát õ már szeretné megkapni a
vacsoráját, este egy kicsit vacogni a tûz mellett és utána bebújni
a hálózsákjába a sátorban vagy elmenni a szállására. Tehát
hogy egészen más az, amikor tényleg nincsen dolga a gyerekeknek
és akkor persze a saját szórakoztatásukra kitalálnak mindenféle
csibészséget, tehát hogy ez más dolog.
- A mûsort Csutoros Gergely, Sándor Kata, Uhrin Csaba és Horváth
Ida készítette.
|