Vendég a háznál
2001. június. 21.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Hogy néznek ki az angyalok, milyenek?
- Egyik fehér, másik meg barna, van még lila is, két lila,
meg két rózsaszín.
R.: - Az angyalok, azok fiúk vagy lányok?
- Lányok.
R.: - Milyen ruhában vannak?
- Pörgõs ruhába.
R.: - Te honnan ismered ilyen jól az angyalokat?
- A fellegbõl.
R.: - És hogy kerülsz te a fellegbe, a felhõkbe?
- Hogy fölmegyünk egy létrán, csinálunk egy magas hintát és
azon meg fölmászunk.
R.: - Kivel szoktál te fölmászni?
- Mamámmal, meg a papámmal.
R.: - Nem veszélyes fölmászni azon a létrán?
- Nem, nem esünk le, olyan magas, hogy még föl is bírunk
menni az angyalokhoz.
R.: - Az angyalok ott laknak a felhõkben?
- Igen, a felhõkben.
R.: - És mit csinálnak ott?
- Alszanak, esznek, meg sétálnak a fellegben.
R.: - Te, amikor anyával fölmentél az angyalokhoz, te is a
felhõkön sétáltál?
- Igen.
R.: - Milyen a felhõn sétálni, milyen a lábadnak?
- Jó. Nagyon.
R.: - Én úgy gondolom, hogy a felhõ az olyan puha, mint a
vattacukor vagy mint a hab. Nem lehet onnan lezuhanni, leesni?
- Nem, nem. Nem is lukazódott ki.
R.: - És miért nem lyukazódik ki?
- Mert az angyalok bekulcsozták és azért nem.
R.: - Amikor fölmentek anyával az angyalok közé, ti mit csináltok
ott?
- Eszünk velük, alszunk velük és én meg játszok az
angyalokkal. Vannak játékuk, sok babaangyal, nagyon sok.
R.: - És miket szoktatok enni?
- Krumplipürét, meg husit, nyulat, meg napot.
R.: - Milyen íze van a napnak?
- Finom, nagyon finom, az angyalok csak azt eszik.
R.: - Nem forró, nem nagyon meleg?
- Nem meleg a Nap.
R.: - És milyen ágyban alszanak az angyalok?
- Amire az van írva, angyal ágyak.
R.: - Mirõl szoktatok beszélgetni az angyalkákkal?
- Hát hogy mentünk az állatkertbe és azzal kocsival is be
lehet menni és abban vannak az állatok.
R.: - Az angyalok titõletek, földi emberektõl nem ijedtek meg?
- Nem ijedünk meg.
R.: - Õk se ijedtek meg tõletek?
- Nem, õk sem.
R.: - Ha ilyen jó az angyalokkal találkozni, játszani, együtt
lenni, õk miért nem jönnek le ide hozzánk a földre?
- Mert nincs létrájuk.
R.: - És miért nem csinálnak?
- Tudnak repülni, csak nem repülnek hozzánk.
R.: - Te láttad õket repülni?
- Még nem, de majd megnézem, hogy repkednek.
R.: - Legközelebb mikor szeretnél fölmenni hozzájuk?
- Nagyon sokáig, nagyon sokáig akarok.
R.: - Sokáig szeretnél ott lenni?
- Igen, mert nagyon jó a fellegekben járni.
  
- Õneki borzasztó jó kommunikációs készsége volt, rögtön
már 1 éves korától beszélt, kérdezett. Nálunk a miért
korszak ez egy 24 órás kérdezés volt és akkor utána is nagyon
sokat beszéltünk hozzá, vele.
R.: - Sose volt terhes, fárasztó önök számára a kislányuk?
Mindig ki tudták elégíteni minden kérdését, kérését?
- Nagyon fontosnak tartottuk, szóval egyetlenegy gyerekünk és
emiatt is van az valószínûleg, hogy mindig ráfigyeltünk, soha
nem fárasztott. Általában a kérdéseit a miért korszakban
mondjuk nyolcszor tette föl ugyanarra vonatkozólag, viszont azt
megtanulta.
R.: - Mi volt a legelképesztõbb fantázia, vagy mese amivel elõállt
lányuk?
- Nekünk nagyon tetszett az a bábozási technika, amit együtt
elsajátítottunk, amikor a cirkuszban voltunk és neki nagyon
tetszettek a bohócok, meg a kötéltáncos és akkor utána reggeli
közben megkavartuk a kávét, kakaót, lenyaltuk a kiskanalat és
azzal báboztunk és az volt, ez nagyon hosszú idõn keresztül
minden reggel volt Misi bohóc, Diana kötéltáncoslány és
rengeteget báboztunk.
R.: - Kanalakkal báboztak, evõeszközökkel?
- Kiskanállal igen.
R.: - Ezt a játékot ki kezdeményezte?
- Ezt az apjával együtt alakították ki. Megmondom õszintén
nem is tudom, ez úgy kialakult. Valamivel kellett bábozni és valószínûleg
az volt kéznél és nem akartuk, hogy elrohanjon bábért, mert
akkor nem issza meg a kakaót és valószínûleg innen alakulhatott
ki, de nem emlékszem pontosan, hogy ki volt az ötletgazda.
R.: - Mennyire könnyû a gyerekeknek a játék mesei helyzetébe
beleilleszkedni a felnõtteknek, a felnõtt világból?
- Van, amikor nagyon könnyû. Van, amikor azért erõt kell
venni magunkon. Szóval, amikor két órán keresztül lónak kell
lenni, akkor ez egy kicsit nehéz. De amikor embereket kell megszemélyesíteni,
akkor ez jó, általában úgy szoktuk, hogy õ az óvó néni, a
papa az óvó bácsi és én meg a Szonja. És akkor így könnyû.
De ha azt a feladatot kapjuk, hogy papa egy nyuszi, én meg egy
lovacska és akkor így órákon keresztül, az egy kicsit nehéz.
R.: - Ezek a varázslatok, csodák egész nap tartanak? Emberi módon
nem is kommunikálnak, csak ilyen meseszerûen?
- Csak emberi módon, szóval ezek ilyen, ez amikor játszunk.
Nem, abszolút lehet vele mindennapi dolgokról beszélgetni és
egyre jobban. Ez pedig, amikor játszunk, akkor nyilván, hogy egy
kicsit fölszállunk a földrõl és akkor megyünk angyalokhoz, meg
állatokhoz, meg ilyen helyekre.
R.: - Nem félelmetes az, hogy a lánya teljesen valóságosnak
tartja azt, hogy az édesanyjával és az édesapjával felmegy a
fellegek közé egy hatalmas nagy létrán és ott az angyalokkal játszik?
- Énnekem ez varázslatos, szóval én szívesen fölmegyek vele
a létrán, ha bevon a játékba, én nagyon örülök neki, hogyha
fölmegyünk a létrán.
  
R.: - Az volt a furcsa, szinte gyerekes gondolat, miközben a könyvedet
olvastam, hogy nem tudtam letenni, egyfolytában olvastam végig és
a gyerekes gondolat az volt bennem, hogy hogy lehetett ezt egyvégtében
megírni?
- Ez a könyv, ez mondhatom, hogy kifakadt belõlem, nyugalommal
leültem és három hét alatt ezt a könyvet megírtam. Nem is
tudtam, hogy mi az, ami igazából akkor alakul, ez a könyv, ez
kifakadt mondom még egyszer. Sokáig kellett utána gondolkodnom
azon, hogy mirõl szól egyáltalán ez a könyv saját magamnak is.
Persze aztán megfejtettem, de komoly gondolkodóba estem az elején,
hogy mit jelenthet.
R.: - Igen, ez a kifakadás, ez nagyon érzõdik belõle. Amirõl
beszélgetünk, az Felszegi Csaba: A hegy szíve címû könyve és
most a könyvhéten jelent meg.
F. Cs.: - Amikor a könyv elkezdett íródni bennem és aztán
papíron is, nagyon érdekes volt, hogy egy hangot hallottam
magamban, illetve egy forgószelet képzeltem magam elé teljesen
automatikusan és ösztönösen és ezt a forgószelet szerettem
volna én akkor megírni. Nem tudtam még hogy hogyan, meg hogy mibõl
meg milyen szavakból fog összeállni ez a forgószél, de egy
hasonló dolgot képzeltem el, ami végig pusztít mindenen és
megtisztít mindent. Végül is ez a lényege a forgószélnek, akármilyen
pusztítást is végez. Ez volt a kiinduló motívum és azt
gondolom, hogy nem ezekkel a szavakkal, de körülírva ezt az érzést,
ezt így sikerült megfogalmaznom, a forgószelet, illetve azt a
hangot, ami bennem volt akkor.
R.: - Forgószél?
F. Cs.: - Forgószél, igen.
R.: - Tudod itt megint azt mondom, hogy furcsa, mert könyved
bizonyos szempontból engem elbizonytalanított olyan értelemben,
hogy ez a kisfiú egy olyan szuverén világot teremt meg a maga számára,
a maga hegysége keresésében, a maga forgószélben állásában,
amibe nehéz a bejárás. Ez bizonytalanított el engem, hogy vajon
át tudjuk-e törni ezt a világot, amit egy gyerek kiépít a maga
számára mi felnõttek, van-e oda egyáltalán bejárásunk?
F. Cs.: - Nem tudom, hogy van-e bejárásunk, ez egy jó kérdés
azt hiszem. Az én számomra alapvetõen a gyerek határozza meg
mindig a kapcsolatot, tehát egy szülõ bármit tehet, bármilyen módon
próbál beleszólni, alapvetõen mindig a gyerek az, aki meghatározza
a létezõ összes szülõi, baráti, társasági, bármilyen
kapcsolatot. Ezt lehet irányítani, lehet formálni, de azért ezt,
azt gondolom minden gyereknél meg kell találni ezeket a pontokat,
hogy hol lehet irányítani. De ezt a gyerek dönti el, hogy mi az,
amit irányítanunk kell egyáltalán.
R: - Igen, ebben igazad van, csak a gyerek annyira más világban
él, hiszen a te gyerekeid, a könyvben szereplõ gyerekek, ez a
kisfiú a mesében él. Van egy részlet a könyvben, amelyben egy
felnõtt fogalmazza ugyan meg azt a gondolatot, a mesével
kapcsolatban, amelyet talán szerencsés lenne itt idézni. Sokáig
én is azt hittem, hogy nincsenek mesék, - mondja.
(részlet a könyvbõl)
R.: - Kétféle gyerek van? Az egyik, aki kapja a mesét, a másik,
aki csinálja? Vagy minden gyerek kapja is és csinálja is? Ha nem
kapja is tudja csinálni a mesét? Vagy ahhoz kapnia kell, hogy
tudja is csinálni?
F.Cs.: - Minden gyerek maga csinálja a mesét, én ezt így látom,
minden gyerek élete, minden gyereknek még akkor is, hogyha felnõtt
korában sem tudja, hogy ez egy mese volt, az egész gyerekkora egy
mese, aminél én nagyon fontosnak tartom azt, hogy az apró, pici
pontjait mindenféleképpen meg kell tartanunk ahhoz, hogy teljes értékû
felnõttek lehessünk. Ez nem mindig sikerül és nem mindig történik
úgy, ahogyan ezt szeretnénk, de nagyon sokan ezt nem is tudják
felnõttként, hogy mik azok a dolgok, amiket nem szabad
elfelejteni, amik belénk ivódtak és mindenféleképpen meg kell
tartanunk ahhoz, hogy el tudjunk igazodni ebben a világban.
R.: - De úgy tûnik te nem felejtetted el, hogy milyen volt
gyereknek lenni.
F. Cs.: - Nem. Nagyon szerettem gyereknek lenni, annak ellenére,
hogy nem volt minden szempontból jó gyerekkorom, de talán éppen
ezt volt az a nem jó, ami az én szememet talán már korábban fölnyitotta
olyan dolgokra, amikre egy gyerek nem biztos, hogy érzékeny vagy
odafigyel.
R.: - Mi az, hogy jó gyerekkor ?
F. Cs.: - A jó gyerekkor - most nagyon mamut lábakon álló
dolgokat mondok -, de van egy család, van egy apa van egy anya,
esetleg vannak még testvérek és itten egy nagyon fontos dolog
van, amit manapság nagyon szeretnek túlhangsúlyozni, a szeretet,
ami talán ma már nem is jelenti azt, amit igazából jelentenie
kellene.
R.: - A szeretet.
F. Cs.: - Igen.
R.: - Te is mintha félve mondtad volna ki. Ez is egy olyan
dolog, amit mintha ma már csak a gyerekek vennének komolyan. Én
egyre több dologról érzem úgy, hogy a gyerekek azok, akik igazán
arról beszélnek, arról gondolkodnak, ami fontos. És mi felnõttek
valahogy egyre kevésbé fontos dolgokról gondolkodunk. De te azt
mondod, hogy végül is megírva a könyvet rájöttél, hogy mirõl
szól. Mirõl szól?
F. Cs.: - A könyv egy kisfiúnak az útkeresése, az elõbb
kimondott szeretet szó pályáján, amit mindenféleképpen meg
kell találnia az álmokban és a valóságon keresztül, akárhogyan
is, de meg kell találni, meg kell keresni ezt a nagyon szép
dolgot. A könyv alapvetõen egy álomnak a története, amelybõl
felébred a gyerek, de boldogan ébred föl a gyerek és azt hiszem
itt ez a lényeg. Megtalálván azt az anyát, aki az álmaiban nem
éppen egy jó anyaként szerepel és megtalálva azt az apát, aki
nemlétezõ apaként szerepel a könyvben, aki nem is nagyon van
jelen az álmokban, a gyerek álomvilágában, egy tündérmesében
jelenik meg, mesebeli elemekkel párosulva jönnek elõ a szülõk,
akik a végén testet öltenek.
R.: - Felnõttek, gyereke, te kiknek írtad vagy kiknek ajánlod?
F. Cs.: - Mindenkinek ajánlom és azért is mondom ezt, mert a
gyerek ebben a könyvben megtalálja a kalandot, a történetet azt,
ami egy gyerek számára érdekes, egy titokzatos kertrõl van szó
végül is, egy hegyrõl, egy kalandról, ami egy gyereknek nagyon
vonzó lehet és rengeteg minden rakódhat le benne közben, amit
persze, hogy nem ért, mert nem érthet meg gyerekként, hiszen felnõtteknek
is íródott a könyv. De felnõttként az életben talán eligazítja
és egyszer-egyszer azokban a pillanatokban, amikor szüksége van rá,
akkor az agyában elõveszi ezeket a gondolatokat és akkor talán többet
segít neki, mint bármi más. Ezért mondom azt, hogy felnõtteknek
ugyanúgy szánom, mint gyermekeknek ezt a könyvet.
- Felszegi Csaba beszélt A hegy szíve címû regényérõl.
  
R.: - Ezekben a fantázia játékokban mennyire más, különleges
helyzetek teremtõdnek, mint egy sima társas vagy sima szituációs
játékban, illetve mennyire más a kislányuk?
- Nagyon más, mert a kis pofiján lehet látni, hogy mennyire
beleéli magát egy bizonyos helyzetbe. Szóval annyira bámulatos látni,
hogy egyik pillanatról a másikra hogy meg tud változni az
arckifejezése, a mimikája, egyáltalán minden, az egész gyerek
és ilyenkor még a lábujja hegye is azzá változik, amivel különben
is nagyon be tudja, bele tudja élni magát a játékokba. Annyira
erõsen, hogy például ha bújócskázunk és õ elbújik, amíg
nem találjuk meg, mindig félek, hogy bepisil, mert sokszor elõfordult
már, hogy annyira izgult és annyira beleélte magát, hogy hát be
sikerült. De õ abszolút átadja magát ilyenkor a játéknak.
R.: - Ezekben a fantázia játékokban mennyivel többet,
mennyivel mást lehet megtudni lányuk viselkedésérõl,
gondolatairól, belsõ világáról mint egy egyszerûbb sima játékban?
- Nagyon sok mindent meg lehet tudni, tehát, hogy õt aktuálisan
éppen mi bántja, arról ilyenkor szerzünk tudomást. Tehát már
az ördögök, boszorkányok, egyebek is ebben a játékban jöhetnek
ki és ilyenkor tudjuk, hogy mi az, amitõl õ fél, mivel hát nem
tud beülni és elmondani nézd anya én attól félek, hogy itt bejön
egy boszorkány. De játszunk ilyet és akkor ezáltal mi is
megtudjuk, hogy mi az, ami az õ kis világában benne van és
mondjuk mi az, ami annyira félelmetes, hogy nehezebben tud
elaludni.
R.: - Mi lesz akkor, hogyha pár év múlva egyszer csak egyik
napról a másikra vége lesz ezeknek a játékoknak?
- Akkor majd valószínûleg másnak fogunk örülni. Én azt
hiszem, hogy a gyerekkel együtt fejlõdünk. Tehát amikor õ 1 éves
korában olyan játékokat játszott, hogy dugott egy kicsit egy
nagyba, vagy nagyot egy kicsibe és vett a szájába mindent és építõkockázott,
akkor ezzel, tehát akkor így játszottunk vele. Valószínûleg,
ha nagyobb lesz, akkor nagylányos játékokat fogunk játszani.
|