V A K Á C I Ó! VAKÁCIÓ! - Hamarosan itt a vakáció, vége
lesz ennek a tanévnek is. Most játsszuk azt, hogy ez táska, ez az
iskolatáska a tudás táskája, nevezzük így. Õsszel ez a táska
még üres volt, persze én tudom, hogy nem volt üres, mert volt
benne füzet, meg ceruza, meg radír, meg hegyezõ, meg sok minden,
de tudás, az nem volt még benne. Most meg már tele van mindenféle
tudással év végére. Milyen tudást gyûjtöttél bele te ebbe az
iskolatáskába Petra?
Petra: - A számolást, az olvasást, az írást és a legjobbat,
az Ági néninek, hogy tanuljunk és okosodjunk.
R.: - És neked nehéz az iskolatáskád, a tudástáskád?
Petra: - Egy kicsit.
R.: - Akkor sok tudást összegyûjtöttél?
Petra: - Biztos.
R.: - Attól olyan nehéz.
Petra: - Igen.
R.: - Melyik az a tudás, amelyet legjobban igyekeztél gyûjteni,
amit legjobban szerettél?
Petra: - A matek.
R.: - Mi a jó a matekban?
Petra: - Hát az abban a jó, hogy tudjuk mennyi egy, meg egy,
meg azért is jó...
R.: - bemész a boltba és rögtön, amikor veszel magadnak egy
doboz üdítõitalt, megmondja a boltos, hogy mennyibe kerül és ki
tudod számolni neki a pénzt. Azért ez nagyon jó. Nem?
Petra: - Igen.
R.: - És még miért jó a matek?
Petra: - Azért jó még a matek, mert hogyha egy plüssöt látsz
és nagyon neked tetszik és az anyukád és az apukád ne költsön
rád annyit, akkor a zsebpénzedbõl meg tudd venni.
R.: - És pontosan ki tudod számolni, hogy mennyit kell érte
fizetni.
Petra: - Igen.
R.: - Olvasási tudományt gyûjtöttél a táskába? Betûtudományt?
Petra: - Igen. Az olvasás az még azért jó, hogyha valamit látsz
és az tetszik és tudjad róla, hogy az micsoda. Mert nem olyan
egyszerû például a mesét olvasni, az még jó és hogyha anya
akar nekünk olvasni, akkor neki is elmondjuk az esti mesét.
R.: - Te mesélsz anyának a mesekönyvbõl este?
Petra: - Nem, csak az olvasókönyvbõl.
R.: - Szoktál mesélni anyának az olvasókönyvbõl?
Petra: - Hogyha szeretné, akkor igen.
R.: - És melyiket szereti anya, melyik mesét szereti az olvasókönyvbõl?
Petra: - Az Este jót, meg a Nagymama és az unokája.
R.: - Melyiket meséled el most énnekem?
Petra: - Az Este jót. (Zelk Zoltán: Este jó címû verse)
R.: - És nyáron nem fog hiányozni majd az iskola? Mit
csinálsz ezzel a tudástáskával? Hová rakod?
Petra: - A szekrénybe szoktam.
R.: - És ki fogod venni majd onnan nyáron vagy hagyod,
hogy ott hadd pihenjen egy kicsit, úgy is olyan sok tudás van
benne, majd õsszel elõveszed?
Petra: -Én elõveszem.
R.: - És mit csinálsz vele?
Petra: - Megszámolom, hány piros pontjaim vannak, csillagok, ötösök
és sok más.
-Jurácsik Magda a Váci utcai általános iskola könyvtárosa:
88-tól fél állásban. És 95-tõl egész állásban. 88-ban
úgy vettem át a könyvtárat, hogy a pincében volt és a víz elöntötte
a nyáron és szeptemberben egy elázott könyvtárat vettem át. Elõször
fölköltöztünk a folyosóra, ott szekrényben tartottuk a könyveket,
ott úgy kölcsönöztünk, majd nagy felújítás történt az
iskolában 95-ben és akkor jött ilyen végleges helyre ide a könyvtár.
De ezzel még nem fejezõdött be, most 2000-ben pedig a galériát
nagyobbították meg, hogy a könyveknek helye legyen.
R.: - Mikor szoktak jönni leginkább a gyerekek tanítási idõben
vagy tanítás után?
J.M.: - Azért tartjuk a nyitva tartást fél nyolctól, hogy
reggel ha jönnek és problémájuk van, akkor el tudják intézni
nyolcig. Általában szünetben jönnek és tanítás után. De ha
szükség van könyvre, akkor a tanárnõ is igénybe veheti cédulát
küld le és akkor én felküldöm a könyvet.
R.: - Van olyan gyerek, aki tanítás elõtt fél nyolckor bejön
ide?
J.M.: - Van. Legtöbbször akkor hozzák be a kikölcsönzött könyveket,
merthogy ne cipeljék egész nap. Van úgy, hogy vagy szerzõjét
tudja a könyvnek vagy pedig ha kötelezõ olvasmány, akkor a tanító
néni vagy a tanárok megmondják és akkor könnyen ki tudja
keresni. Van katalógus cédulánk, szerzõ szerint és címszó
szerint katalógus cédulánk és nagyon hamar ki tudja keresni. De
különben is ez egy polcos rendszerû könyvtár, úgyhogy
nyugodtan be van határolva, hogy itt a szépirodalom, ott a tudomány,
itt a mese, itt a tankönyv, mindenütt ki van írva és nagyon jól
el tudnak igazodni. Könyvtárismereti órát tartunk, nem egyszer.
Általában úgy van, hogy évfolyamonként évente két könyvtári
órát kell tartani. Most ha a könyvtárral akarnak ismerkedni, azt
általában én ismertetem, de ha tanár vagy tanító néni szól,
hogy valami irodalmi részt vagy technikai részt vagy bármilyen ágon
akar tudakozódni vagy továbbfejleszteni az ismeretet a könyvtárban,
akkor én azt is elvállalom.
R.: - Délután mennyi idõt töltenek a gyerekek itt a könyvtárban?
J.M.: - Csütörtökön például háromnegyed négykor mentünk
el, mert itt voltak fél háromtól háromnegyed négyig. Olyan
feladatot kaptak, ami engem is meggondolkodtatott. Például, hogy
hol élnek most a morvák, hol van Morvaország. Ugye én sem
foglalkozom mindig ezzel a történelmi vagy irodalmi résszel és hát
kénytelen voltunk utánanézni. De sikerült.
R.: - Az iskola tanulóiból hány százalék jár könyvtárba?
J.M.: - A felsõ tagozat, azt lehet mondani, hogy teljes létszámban.
De az alsó tagozatból sok gyereknek megveszik a
gyermekenciklopédiát, nem kis összegû könyveket is, de õk is
elég gyakran 19 könyves katalógus cédulával tudom leszámolni.
R.: - Ez nagyon örvendetes, amit mond, de a statisztikák, a
felmérések azt mutatják, hogy a gyerekek egyre kevesebbet
olvasnak.
J.M.: - Különösen a nagyoknál, mert a számítógép nagyon
leköti az idejüket, de szerencsére, a mi tanáraink olyanok, hogy
feladatokat adnak nekik, amit kénytelenek a könyvtárban
megoldani. A kötelezõ olvasmányt azt behajtják rajtuk, de annyi
sok ismeretet kapnak és könnyebb nekik a számítógépet egy
kattintással lekattintani. Olvasni olvasnak a számítógépen, de
nem a könyvet magát. És ott is elég sok ismeretet kapnak a könyvbõl
is. Versenyekre készítjük elõ õket, akkor is innen kölcsönöznek.
Ha netalántán nekünk nincs olyan könyvünk, mert mondom, hogy a
régi könyvek közül sajnos nagyon sok hiányzik az elázott könyvtömegek
miatt és ezért aztán ha itt nem kapják, akkor elmennek a Szabó
Ervin Könyvtárba. Oda szoktak járni még.
- Ezeknek a munkáknak az egyik lényege az, hogy a gyerekek közben
megtanuljanak egyrészt a könyvtárban dolgozni, hát egy kicsit
gyakorolják az olvasást, meg egy kicsit megtanulják azt, hogy
hogyan lehet egy ilyen írásbeli munkát elkészíteni.
R.: - Például a bolygókról szól ez a dokumentáció.
- Wagner Éva igazató-helyettes: Igen, ez a másik érdekessége,
az univerzum történetével kapcsolatosan, környezettel
kapcsolatosan nagyon sok munka születik. Tavaly például a munkák
fele ilyen volt, majdnem negyven, ötven volt. Ez azért is nehéz,
mert ugye itt a gyerekeknek szakmai szövegeket kell elsajátítaniuk
és ez bizony nem könnyû.
R.: - Ez nagyon színpompás.
W.É.: - Ez például egy filmlexikon, méghozzá olyan
filmlexikon, amibõl két kötet is készült. Hatodikos tanítványunk
írta, egy fiú.
R.: - A Julia Roberts látom, hogy a kedvence, merthogy sok kép
van róla.
W.É.: - És érdekes velejárója ennek az egész történetnek
ez a véleménylap. Amikor kiállítjuk ezeket a munkákat, akkor
megnézik a tanárok is és a gyerekek és hát leírják a véleményüket
arról, amit olvastak. Na most ez nehezen megy néha, mert ugye meg
kell fogalmazni azt, hogy mit gondolok, de úgy kell megfogalmazni,
hogy igaz is legyen, meg ne is bántsam meg azt, akirõl szól és hát
ez nehezen sikerül a gyerekeknek.
R.: - De azért ilyen egyszerûek a kifejezések jó, jó,
jó, gyönyörû, tökéletes. Tökart.
W.É.: - Igen, ahogy a gyerekek ezt úgy egymásnak megmondják.
Egy lapon van a tanár véleménye, meg a gyerek véleménye.
R.: - Ez hol írják, tehát hol tudják a többiek megnézni?
W.É.: - Ki szoktuk állítani itt az iskolában. Most például,
most például az utolsó hét egyik napján ez szintén ki lesz állítva,
amikor mindenki, gyerek is, szülõ is, tanár is jöhet és nézheti,
olvashatja. Nagyon sok olyan anyag van, olyan munka van, ami mellé
oda kell ülni. Például nekem az egyik kedvencem az idén egy õskori
nap leírása, szintén egy ötödikes kislány készítette, aki
saját magát helyezi az õskorba és leírja, hogy hogyan zajlott
ott egy nap. Ennek rengeteg haszna van. Tulajdonképpen azért kezdtük
el csinálni, mert rengeteg olyan tantervi követelmény van, hogy könyvtárhasználat,
meg számítógépek használata, alkalmazása és igazából az az
idõ, amit ezzel a tanítási órákon el tudunk tölteni, az ott úgy
tûnik, hogy kevés ahhoz, hogy a gyerekek valóban ezt a dolgot
megtanulják. A másik pedig az, hogy elnézve a gyerekeknek a különféle
tánc, meg ének bemutatóit, amik nagyon szépek és rengeteg munka
van bennük arra gondoltunk, hogy hát mi lenne, hogyha abból is készítenénk
valami bemutató, ami egy kicsit más területét jelzi például a
gyerek...
R.: Például Visegrádról szól, gyönyörû szép rajz,
illetve akvarell
W.É.: - A tartalma is ilyen, gondos rajzok, szóval örömét
leli a munkában, valami ilyesmit szerettünk volna intézményesen
biztosítani, hogy olyan gyerekek is olvassák itt ezeket a mûveket,
akiket egyébként semmilyen más eszközzel nem tudunk rávenni az
olvasásra.
R.: - Azért, ha megfogom némelyiket, majdnem olyan már,
mint egy szakdolgozat, témaválasztás, vázlat, bevezetés,
irodalomjegyzék.
W.É.: - Hát ez így is van és amikor a fõiskolai hallgatók,
tanárjelöltek idejönnek és megnézik ezeket a dolgozatokat és -
utolsó évfolyamban õk is a szakdolgozat megírása elõtt állnak
-, akkor némelyik szívesen elvinné valamelyiket, hogy leadja, de
hát igazából nem volt ez a célunk, de végül is úgy tûnik,
hogy ezt a célt is ez a munka el fogja érni, mert valóban a
gyerekek különösen...
R.: - Ez egy Deák diákos specialitás vagy van valamilyen
program, amihez ez illik?
W.É.: - Hát ez azt gondolom, hogy az iskolánknak egy specialitása,
bár aki tényleg töri a fejét azon, hogy hogyan tudja a
gyerekeket valamire megtanítani, annak valami ötlete elõbb-utóbb
támad. Vagy ez vagy valami hasonló.
R.: - És mit szóltak ehhez a szülõk?
W.É.: - Hát a gyerek is olyan, mint ahogy mi vagyunk, hogy a
határidõ, amikor még elég távol van, akkor, ej ráérünk arra
még kategóriába kerül és egy-két héttel a munka leadási határideje
elõtt, akkor felgyorsul az élet és bizony ilyenkor adódhatnak
súrlódások, merthogy éppen nincsen meg a könyv, pont olyan színû
toll nincs, tönkremegy a számítógép, nem találom a képet,
pont azt a képet nem találom, pedig már egyszer megtaláltam és
hova tetted anyu, vagy apu, vagy a testvérem összetépte, szóval
biztos vannak ilyen történetek.
R.: - Vagy össznépi család irogatás folyik?
W.É.: - Az is elképzelhetõ. Mondjuk, hogyha valakinek túl
megterhelõ volt a munka és már nagyon kifakadt és hogyha
valakinek a gyereke nagyon önállóan megcsinálta és már csak a
végeredménnyel találkozott a szülõ, akkor értesülünk arról,
hogy hát mire képes ez a gyerek.
R.: - A tiedé mirõl szólt?
- Megírtam a Harry Potter nyolcadik kötetét, hogy mi történt
a Harry Potterel az iskola után.
R.: - És mi történik vele?
- Hát visszamegy és ott a kalandjai során egy csomó furcsaság
történik vele, például kibékül Malfoy-val(?).
R.: - Honnan tudod, hogy az ötödik után a hatodikban, a
hetedikben mi lesz?
- Hát azt nem tudom, csak úgy kikövetkeztettem.
R.: - Miért pont ezt választottad?
- Mert nagyon szeretem a Harry Pottert és nem jutott más
eszembe és akkor gondoltam, hogy hát végül ismerni...
R.: - És te Szimi mit csináltál?
- Hát én verseket, meg meséket írtam.
R.: - Innen-onnan kerestél vagy a kedvenceidet gyûjtötted össze?
- Hát kitaláltam.
R.: - Te írtál mesét?
- Igen.
R.: - És melyik a kedvenced?
- Amelyik az erdõrõl szól.
R.: - Réka?
- Én az építészetrõl, hát meg építészekrõl írtam.
R.: - Milyen építészetrõl?
Réka: - Hát a XIX. századi építészetrõl.
R.: - És azt hogy döntöttétek el, hogy ki, mirõl ír? Mert
ezek mind olyan komoly témák.
- Múlt évben volt egy csoportmunka és akkor ezt megcsináltam
és azt kibõvítettem, azt a csoportmunkámat és azt adtam be
mestermunkának.
R.: - És ez az elsõ mestermunkátok?
- Nem, a második.
R.: - Akkor mi volt az elsõ?
- Hát ilyen recepteket gyûjtöttem, gyümölcsös recepteket és
hozzáírtam verseket a gyümölcsökrõl.
R.: - Mire jó egy ilyen mestermunka?
- Talán azt, hogy megtudják, hogy ki, mire gondol, szóval,
hogy ki, mirõl szeretne írni, ki mi szeretne lenni. Mert azért
tehát mondjuk, hogy nem pont a Réka, egy kicsit fura lenne, ha építész
lenne, de mondjuk hogyha valaki meséket ír, akkor lehet, hogy neki
sokkal több köze lesz a meséhez, mint mondjuk a természettudományhoz.
R.: - És hogy írtátok? Szóval ez egy nagy strapa volt, nekikészülõdtetek,
vagy hogy készül egy ilyen?
- Múlt évben hát az utolsó hetekben kezdtem el csak írni és
úgy gondoltam, hogy nagyon egyszerû lesz, meg ilyesmi, de nem volt
túl egyszerû és akkor egyfolytában dolgozni kellett, de most,
mivel megvolt egy munka, ezért egyszerûbb volt.
- Volt rá az egész év, mindenki tudta, hogy az év végén le
kell adnunk körülbelül, de mindenki úgy az utolsó hetekre
halasztotta, ez jellemzõ ránk. De lényegében nem szabták meg,
hogy milyen legyen, arról írsz, amit akarsz.
R.: - És te mirõl írtál?
- Divatról. Mert nekem az volt, hogy év elején elkezdtem írni
és utána szünetet hagytam, mert ugye jött ez a csomó szereplés,
meg minden és akkor szünetet hagytam és utána a végén nem
tudtam befejezni, úgyhogy jövõ évben megírom a másik felét.
R.: - Megnéztétek egymásét, hogy ki, milyet alkotott?
- Jegesmedvés, egy ilyen jegesmedve alakú kartonlapot összefûztek
egy másikkal és abban a jegesmedvékrõl szóló lapok voltak.
W.É.: - Mint egy ilyen középkori kódexmásoló szerzetes nekiül
és lerajzolja.
R.: - Gyönyörû gyöngybetûkkel van írva és állatokról szól
és gyönyörû színes képek, amiket maga rajzolt.
W.É.: - Mindegyik cím külön ki van festve, más színnel, összetartozó
színekkel, összeválogatva. Itt érdemes megnézni ennek a kislánynak,
ötödikes, a munkáját, majd azt is mindjárt elõveszem. Nagyjából
ugyanígy néz ki, már ami az írást és a rajzokat illeti, de
kicsit kevésbé van szépen elrendezve, tehát nincs így
megszerkesztve. Akkor ott beszélgettünk, meg vannak ezek a véleménylapok
és leírtuk, hogy hogyan kellene megcsinálni, hogy még szebb
legyen és ebben már úgy van.
R.: - Ilyen beállítottságú kislány? Hatodik ez, ha jól látom
ez a dolgozat.
W.É.: - Õ egy csöndes kislány, akit szívesen foglalkozik
ilyesmivel, hogy leül és leírja a gondolatait és nagyon érdekes,
hogy ezeket õ is fogalmazza.
R.: - Ezt akartam kérdezni, hogy ez például a kolibrikrõl ír
és méreteket hasonlít össze, hogy melyik állathoz képest.
W.É.: - Hát én gondolom, hogy azért ehhez segítséget könyvekbõl
vett, de a szöveget, amikor az ember végigolvassa, akkor vannak
benne olyan részek, amiket õ megfogalmazott másképpen ahogy
olvasott, több könvvet is felhasznált.
R.: - Felhasznált irodalom az utolsó oldalon.
W.É.: - Tényleg, mindegyikben van, mindegyik anyagban van, ez a
feltétele, hogy legyen.
R.: - Egy Harry Potter kötet.
W.É.: - Igen, hát ennek egy nagy sikere volt, ez egy ötödikes
kislánynak a mûve.
R.: - Pallag Sára.
W.É.: - Igen, ezt már több osztály kikölcsönözte és
felolvasták. Én mondjuk még nem ismertem a Harry Potter történeteket,
de ezt például én is elolvastam, nagyon aranyos. Aztán van például
olyan, ami az iskola tananyaghoz kapcsolódik.
R.: - Számítógépek története. És ezen teljesen izgalomba jön
egy gyerek?
W.É.: - Ezen teljesen izgalomba jön egy gyerek, meg gondolom a
családja is, meg az a tanár, aki segít neki, ezt õ választja,
hogy kinek a segítségével dolgozik. Van, aki egyedül csinálja,
olyan is van, akinek a szülei segítenek és olyan is van, aki egy
tanár segítségével írja. Tehát eredetileg mi azt gondoltuk,
hogy azért elsõsorban a tanárok segítenek, de van olyan gyerek,
aki minden felnõtt segítségét igénybe veszi akit csak talál,
megvitatja vele, hogy mit, hova tegyen, hogy írja és van olyan
gyerek, aki teljesen egyedül próbálkozik.
R.: - Lengyelország, Svájc, Hollandia, ez gondolom valami utazási
élmény.
W.É.: - Még inkább egy földrajz házi feladatnak a gondos elkészítésébõl
született mestermunka. De például olyan is van, aki a kedvenc, házi
kedvencérõl ír .
R.: - Bokszer kutya, vagy amilyet szeretne, igaz?
W.É.: - Hát vagy amilyet szeretne és aztán a lehetõségek
nem teszik meg, az állatokat nagyon szeretik a gyerekek.
R.: - Pingvinek.
W.É.: - Érdekes például, hogy a negyedikesek, akiknek mi például
nem is szántuk ezt az egész munkát, egy csomó negyedikes gyerek
ír, meg akarják mutatni a felsõsöknek, hogy már õk is képesek
erre. Tehát van olyan, hogy másodikosok például együtt írtak
egy mesekönyvet, aminek minden lapján egy-egy mese van illusztrálva
és azt mindegyik lapot másik gyerek készítette.
-Nyíri Lajos kutatásfejlesztési szakértõ: Nagyon nem
kéne hátradõlnünk és hogyha közben azt nézzük, hogy a környezetünk
milyen tempóban változik, akkor bizony nagyon sok mindent kell
csinálni. Más képességek, más tudás birtokában lévõ munkaerõt
vár a munkapiac, mondjuk azt, hogy mást díjaz. Mást értékel
magasabbra.
R.: - Mit értékel? Nyitottság, tolerancia, megújulási képesség,
soroljon még néhány ilyet.
Ny.L.: - Az egyik fontos kategória etnikai képességek képzése.
Itt nem arról van szó, hogy most tanulja meg az internet alkalmazását,
ez is fontos persze. Hanem arról van szó, hogy ki tudja, hogy tíz
év múlva mi lesz. Képesnek kell lennie arra, hogy a majd
folyamatosan belépõ új technikák és eszközöket is
magabiztosan tudja kezelni, ne féljen tõle. A másik az, hogy például
az elõretekintõ és víziókban gondolkodó emberek értéke
magasabb lesz. Kellõen kreatívan tudnak mindenhez viszonyulni,
problémákat tudnak megoldani. Most egy olyan iskolai metodika,
amelyben a feladat az, hogy reprodukáljam, ami ma elhangzott holnap
lehetõleg ugyanabban a sorrendben ugyanazokkal a szavakkal például
nem erõsíti a kreativitását az illetõnek szemben egy olyan módszerrel,
amelyik azt mondja, hogy adok neked egy címet, mondjuk egy 10 éves
gyereknek vagy 9 éves tanulónak, pillangó és három nap múlva kérek
tõled egy egyoldalas dolgozatot. Hogy honnan veszed az információt,
rád bízom. Ugyanis ma már nemzetközileg terjed az a felfogás,
elég erõsnek tekinthetõ, hogy az iskolát nem a tanítás, hanem
a tanulás köré kell építeni.
R.: - Tehát tanítás helyett tanulásról szóljon az iskola.
Ugye?
Ny.L.: - Igen. Teljesen egyetértek avval a megjegyzéssel,
hogyha az iskola arra megtanítja a 14 éves hallgatóját, hogy
hogy lehet új ismereteket elsajátítani, akkor mindent megtett. Képességeket
kérdezett, hadd tegyem hozzá ilyen képesség például a szervezéssel
összefüggõ képességek, a szervezõ képességek kérdése. Ettõl
talán nem teljesen független bizonyos olyan pszichológiai képességeknek
a megléte a személyiségben, amely a motivációkhoz, érzelmekhez,
az érzelmek kezeléséhez kapcsolódik. Na most kérdés az, hogy a
hagyományos iskolai rendszer és most nemcsak a magyarról beszélek,
azok fókuszáltak-e ezekre az ügyekre.
R.: - Nagyon sokan mindebbõl, amit elmondott azt érzékelik,
hogy az ismeretanyagnak egyfajta háttérbeszorítása az, amire szükség
van, hiszen a magyar iskola azért ebben volt erõs szokták
mondani, a képességeknek a javára. Féltik nagyon sokan, hogy kvázi
ismeretek nélkül, hogy lehet képességet fejleszteni. Most persze
nagyon kiélezetten mondom a dolgot.
Ny.L.: - Azt hiszem, hogy a kettõ között van valahol az arany
középút ezen a területen. Nyilvánvaló, hogy nem sokat ér a
nulla tudás, információs szinthez képesti fantasztikus képesség
és fordítva sem.
R.: - A másik kérdés, amit nagyon sokszor fel szoktak vetni,
mondjuk azok is, akik belátják, hogy igen, egy nyitott, toleráns,
kommunikációképes felnõttre van majd szükség, ilyenre kell az
iskolában a gyerekeket felkészíteni. De hogy kell azt csinálni?
Mondott az elõbb egy nagyon szemléletes példát a pillangó példáját.
Ny.L.: - A példám, az nem egy most hirtelen kipattant saját ötlet
volt, ez a saját gyerekemmel esett meg az Egyesült Államok általános
iskolájában és ugyanevvel a gyerekkel Magyarországon néhány évvel
késõbb esett meg az az eset, hogy ha nem tudta reprodukálni
azonos sorrendben azonos szavakkal a mondatokat, akkor baj volt. És
azért ezt hozzátenném, nem mondom meg az iskola nevét, de az
egyik elit iskolában zajlott ez Budapesten ez a történet. Tehát
én azt gondolom, hogy végig kell gondolni és nem egyéves program
ez, itt arról van szó, hogy paradigmaváltás, erre való reakció,
ez soha nem egy rövid távú akció keretében zajlik. Hogyha szakmán
belül elindul, nagyon erõsen el kell kezdeni párbeszédet
folytatni, kommunikálni. A lényeg az, hogy a szakmán belül azt
gondolom, hogy végig kell néhány kérdést gondolni. Ez az egyik.
A másik, hogy mindenképpen szükséges erõsíteni és ösztönözni
és - ez már kormányzati politikákat érint - azokat az aktivitásokat,
amelyek módszertani szempontból támogatják ezt az újragondolást,
kísérletezni kell, nincs mese, mindenki ezt csinálja.
Mindenesetre ebbõl a szempontból úgy érzem egy lényegesen
nagyobb szabadsági fokkal kell nekimennünk most az új évezrednek,
mert én is úgy érzem, hogy a módszertan, az a fontos.