Vendég a háznál
2001. június. 14.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Meséld el nekem, hogy mi volt az uszodában?
- Hááát, nem volt olyan jó tegnap.
R.: - Onnantól kezdve meséld el, hogy az oviból elindultatok.
- Nem tudtam, hogy ilyen lesz. Mikor megérkeztünk, levetkõztünk,
átöltöztünk, fölmentünk és mikor már láttam, hogy milyen mély
a víz, akkor így elcsodálkoztam, hogy hú, de mély, merthogy én
azt hittem, hogy a köldökömig fog érni a víz és nem gondoltam,
hogy a szájamig fog érni.
R.: - És ettõl elment a kedved?
- Hát, amikor így bementek a többiek, akkor ott álltunk az
egyik barátommal a parton és nem mertünk elõször bemenni. Aztán
bementünk végül is nagy nehezen, de azt én rögtön kijöttem,
mert hát szóval nagy volt a víz. De különben leért a lábam.
R.: - A barátod az kijött?
- Nem.
R.: - Mit csináltál, amikor kijöttél?
- Hát oda ültem a lépcsõre, belógattam a lábamat a vízbe
és hát ott ültem. De amikor a végén bedobált, meg úszópárnákat,
akkor gondolkoztam, hogy most bemenjek vagy ne menjek be. És csak
ott a lépcsõnél pacsáltam.
R.: - Mit szólt erre az úszómester vagy a tanár bácsi, aki
titeket tanított?
- Semmit. Hát szabadon lehetett játszani végül is. Ki
lehetett menni a partra és így rohanni és beugrani is. Szóval a
többiek, azok...
R.: - De arra mit szólt az úszómester, hogy te kimentél a vízbõl
vagy egyáltalán nem akartál belemenni?
- Semmit. Végül is. A lányokat tanította a tanár bácsi és
a fiúkat pedig a tanár néni. Hát a tanár néni egy kicsit
szigorú volt és a tanár bácsi az pedig tökaranyos végül is.
R.: - Azt hogy érted, hogy a tanár néni kicsit szigorú volt?
- Hát úszni kellett úszópárnán és a lábunkkal így kapálózni
a víz alatt és akkor így le kellett merülni és akkor mondta,
hogy le kell merülni és nem merültünk le eléggé, akkor így ránk
szólt, hogy még egyszer merüljünk le és jobban.
R.: - És ezt kedvesen mondta?
- Hát nem annyira. Hát nem annyira kedvesen. Hát igen, hogy így
kiültem a partra és egybõl berángatott, szóval így behúzott,
hogy gyere, gyere. És hát rossz volt végül is.
R.: - És miért sírtál?
- Hát, mert be kellett menni, mert tök mély volt, meg úgy nem
volt olyan baromi jó.
R.: - És miért vérzett a kezed?
- Hát, mert ugye, amikor a végén pacsáltam a vízben, akkor
így kicsit beütöttem a lépcsõbe és akkor vérzett. De holnap végül
is, meg holnapután megyek. Meg azután is szerintem.
R.: - Hogyhogy? Összeszedted a bátorságodat?
- Hát most már úgy, hát igen, végül is igen. Megpróbálom
megint.
R.: - Ez volt a második kísérlet, hogy uszodába vitted a
fiadat. Mind a kettõ kudarcba fulladt.
- Nem tudom pontosan, hogy ennek mi lehet az oka, de én azt
hiszem, hogy ennek sokkal mélyebb oka van, mint egyszerûen az,
hogy mély a víz. Mert azért egy 20 fõs csoportból, ha mindenki
bemegy és jól érzi magát és õ az egyetlen, aki nem, akkor az
nem pusztán egy ilyen hóbort. Mert ha más nem, akkor a társaság,
meg a barátok, azok behúzzák. De hát ott valami nagyon komoly gátnak
kell lenni, hogyha ez nem sikerül és ez másodszor, valóban másodszor
sem sikerült.
R.: - Milyen volt az elsõ próbálkozás?
- Az egy hasonló uszodai tanfolyam volt, ahova beírattuk
és odament és volt kedve és lendülettel odament úgy, ahogy most
is és sajnos, hát megrekedtünk a bemenetelnél, mert ott is az
volt a helyzet, hogy nyakig ér a víz és az már neki sok. Tehát
valószínû, hogyha egy derékig érõ medencében kezdene el próbálkozni,
akkor ott még talán mennének a gyakorlatok. De így, hogy elsõre
bemegy és nyakig ér a víz, ez túl magas neki.
R.: - De hát voltatok már nyaralni, ahol a két méteres vízbe
ugrált be a gyerek.
- Igen. De ott mondjuk más helyzet volt, mert ott az volt, ugyan
mély volt víz, de a másik oldalon a szülei álltak, tehát mi álltunk
és õ pontosan tudta, hogy el fogjuk kapni. De az egy teljesen más
helyzet, hogy egy vadidegen oktató odamegy és behúzkodja õket és
elsõre olyan gyakorlatot kell csinálni, amit én például soha
nem csináltatnék.
R.: - Te két évig úszásra oktattál gyerekeket, hogyan történt
a vízhez szoktatás?
- Hát ez egy egészen finom momentum szerintem és semmiképpen
nem szabad elsõre behúzni és elkapkodni ezt a dolgot, behúzni a
gyerekeket és elkapkodni ezt az egészet, mert elõször a vízzel
kell, mint egy anyaggal mint egy közeggel egy új közeggel
megismerkedniük és én úgy tanítottam õket, hogy beültünk a
kis vízbe, vagy a lépcsõre, vagy ki hova szeretett volna és elõször
csak így a kezünkbe vettük a vizet. Tehát maga az, hogy megmosta
az arcát. Az, hogy megfogta a vizet, az, hogy látta, hogy ez itt
nagyon sok víz és ez itt más, mint otthon a fürdésnél, meg a
csapból ami folyik. Tehát hogy elõször úgy megérezze, hogy ez
itt egy teljesen más körülmény. És aztán szépen lassan lehet,
hogy még hetek elteltek mire az volt a feladat, hogy a fejüket
betegyék a vízbe. De elsõ alkalommal semmiképpen, én azt
hiszem, hogy nem szabadna ezt erõltetni.
R.: - Mit mondott a fiad, amikor elõször kijött az uszodából
a vízbõl?
Hát azt mondta, hogy õ soha többet nem hajlandó visszamenni,
tehát õ kötötte az ebet a karóhoz. Márpedig az életben
majdnem mindenre sikerült így rábeszélni, hogyha úgy nagyon
szeretnénk valamire rábeszélni, de ez az egy annyira határozott
nem volt, amire teljesen fölösleges lett volna gyõzködni és erõlködni
és továbbiakban próbálkozni. Egy darabig próbálgattuk, aztán
nem ment és akkor eljöttünk és kiírattuk.
R.: - Most a második próbálkozás volt.
- Leültünk ott az óvodában, ölbe vettem és megkérdeztem tõle,
hogy pontosan mi történt és elmesélte, hogy mi történt. Az elsõ
két perc után gyakorlatilag behúzták õket a vízbe és elég
határozottan és én úgy érzem egy kicsit a szavaiból, hogy erõszakosan
próbálták meg õket bemártani a vízbe.
R.: - De hát ahogy én látom rajtad, te ettõl nem is vagy
olyan nagyon elkeseredve.
- Nem vagyok elkeseredve, mert egy rendkívül jóképességû
gyerekünk van és mindenhova szívesen elmegy és rendkívül érdeklõdõ
minden iránt és az, hogy ez az egy dolog nem megy neki az életében,
szerintem ez egy bocsánatos bûn vagy nem is bûn talán, hanem
egyszerûen valószínû, hogy kinövi.
R.: - Hogyan fog megtanulni úszni, miért nem tanítod meg te?
- Hát lehet, hogy az lesz ebbõl.
  
R.: - Most másodjára voltatok az ovival az uszodában, most mi
történt?
- Hát rettentõ jó volt.
R.: - Összeszedted a bátorságodat?
- Igen. Szóval tök boldogan bementem a vízbe, szóval tök jó
volt.
R.: - Mi változott meg?
- Semmi.
R.: - Most mit csináltatok?
- Háát csináltunk ilyet, hogy rá kellett tenni a kezünket
egy úszópárnára és az igazgatónõ, vagy az edzõ nénink és
akkor át kellett úszni a másik oldalra tulajdonképpen.
R.: - Akkor most ugyanazt csináltátok, amit a múltkor. Nem?
- Hát igen. Csak csináltunk olyat is, hogy így meg kellett
kapaszkodni úszópárna nélkül és meg kellett kapaszkodni a tanár
néni kezébe és akkor így átmentünk a másik oldalra tulajdonképpen.
És föl kellett mind a kettõnél tenni így a hát a lábunkat. És
még olyat is csináltunk, hogy így bele kellett lógatni idáig a
fejünket , hát ide a fülem fölé, be kellett lógatni a fejünket,
így fogott tanár néni és így tulajdonképpen át kellett úszni
a másik oldalra. Csak akkor se szabadott letenni a lábunkat.
R.: - És ez így jobb volt, hogy fogta a kezedet a tanár néni?
- Ahá. Hát így sokkal jobb volt, most kedvesebb volt, baromi jó
volt.
  
- Másmilyen úszásrendben úsznak a nagyobbak is, meg a
kisebbek is.
R.: - És mi a fontosabb neked, hogy egy aranyérem vagy a bizonyítvány?
- A bizonyítvány, az fontosabb. Nekem a tanulás fontosabb.
R.: - Miért?
- Mert úszni, azt már tudok és a tanulás az meg még lesz
kilenc évig.
R.: - Ezt jól kiszámítottad, szóval az érettségig számítod
a dolgot?
- Igen, addig.
R.: - És az úszást?
- Hát az ameddig akarom, ötödikig biztos kell úszni.
R.: - Mi az, hogy kell, nem magadtól úszol?
- Hát nem, ezt az edzõ mondja meg az anyáék és hogyha például
nem megy jól a úszás, akkor az edzõ is beleegyezik, hogy mást
sportoljak.
R.: - De Balázs, végül is ez nem rajtad múlik?
- Hát de.
R.: - Na most rajtad múlik vagy az edzõn?
- Mind a kettõnkön, attól függ, hogy az edzésmunka, meg az
idõeredmények hogy sikerülnek.
R.: - És te mit szeretnél, ha csak rajtad múlna?
- Hát én azt úszást, hogy én szeretnék maradni úszni.
R.: - Szóval akkor ha nem olyan jók az eredményeit, akkor
lehet, hogy nem maradhatsz?
- Hát ahogy szeretném, ez másoknál is így van, amit szeretnének,
azt sportolnak. De hogyha például már unják az úszást, akkor
elmennek focizni, például legtöbben focizni szoktak.
R.: - Te nem unod?
- Van, mikor.
R.: - Hány métert úszol a medencében egy úszásnál?
- 3600-at szoktunk.
R.: - Naponta?
- Igen.
R.: - Mire gondol az ember közben, ami közben 3600 métert úszik
kilenc éves létére.
- Kilenc és fél vagyok most.
R.: - Szóval mire gondolsz?
- Hát semmire.
R.: - Lehet semmire nem gondolni olyan hosszú ideig?
- Nem szoktam, akkor az úszáson jár az eszem, nem
szoktam.
R.: - Hogy jól sikerüljenek a tempók, vagy el se tudom képzelni
mire.
- Hát az edzõ szokta megmondani, hogy gyorsan kell vagy szépen.
R.: - Semmi másra nem gondolsz, mint arra, hogy hogy rakod a lábadat,
meg hogy igazítod a kezedet?
- Nem szoktam, csak számolni a hosszakat
R.: - És arra se gondolsz, hogy legyen már vége, hogy milyen
hideg ez a víz, hogy milyen vizes:
- Hát attól függ, hogy várom-e a végét, vagy még szeretnék
úszni. Ha hajtani kell, akkor már várom a végét, hogyha nem
kell, akkor nem törõdök vele.
R.: - Ma is versenyed lesz ugye?
- Igen.
R.: - Mit vársz?
- Hát most a végét, mert nem ez az úszás, hanem a pillangó,
meg a mell, nem abban vagyok a legjobb, meg én nem is, nem én
vagyok a legjobb, de azért én is jó vagyok.
R.: - Az rossz érzés, hogyha az ember nem a legjobb?
- Nem, el kell viselni.
R.: - Az a fontos, hogy a többieket legyõzted vagy az-e fontos,
hogy neked most kijött a lépés?
- Mind a kettõ fontos, meg az is, hogy javítsak az idõeredményen.
R.: - Te mondd és ha nem úsznál, akkor lehet, hogy több idõd
jutna a tanulásra, akkor jobb lenne a bizonyítványod?
- Hát akkor több idõ jutna, igen.
R.: - Megérné?
- Szerintem meg.
R.: - Ezt mondtad már az anyuéknak?
- Hát még nem, nem tudom, még nem jutott eszembe.
R.: - Te Balázs, végül is, ha rajtad múlna abbahagynád te
ezt az úszást?
- Nem tudom.
R.: - Nem rajtad múlik?
- Nem tudom.
  
R.: - Szerinted végül is a Balázs szeret úszni vagy nem
szeret úszni?
- Ez nagyon érdekes dolog, mert mostanában egy párszor hallom
tõle, hogy fáradt vagyok, meg sokat kell úszni, nem szeretnék
menni úszni. Utóbbi két hétben, ennek ellenre a versenyen az
eredményei abszolút azt mutatják, hogy minden egyes versenykor az
idõeredményét viszonyítjuk ugye az elõzõkhöz, hogy óriásiakat
javul és például hét végén elõfordul, hogy mondja az apjának,
hogy apa gyere menjünk el uszodába. Na most nyilván az más, mert
ott nem edzeni kell, ott nem kötelezõ program van, hanem
pancsolni, de azt, hogy nem szeret úszni, így nem mondta még ki.
Tehát nem derül ki a számomra õtõle, hogy anya, én nem
szeretek úszni. Ugyanis én kérdeztem tõle, hogy Balázs, hogy állunk
az úszással, mennyire szeretnél, mit szeretnél csinálni, ha
esetleg nem úszni? És nem mondta. Mert mondtam neki, hogyha
annyira nem szeretnél, akkor beszéljük meg, akkor hagyjuk abba.
És nem mondta ki, hogy hagyjuk abba és nem szeretnék úszni.
R.: - Mind a két fiatok sportol, mind a két fiú úszik. Mióta?
- Hát 4 éves koruk óta mind a ketten. A Balázs fiam a
kisebbik, õ is 4 éves korában elkezdte az úszást, de õvele
abba kellett hagyni, mert félt az edzõtõl, olyan szinten félt,
hogy ugye hát az uszodában sok gyerek, nagy hangzavar, visszhang
van, kiabálni kell. És õneki nem tetszett ez a kiabálás és nem
tudtam neki elmagyarázni, hogy nem vele kiabál a Tomi bácsi,
hanem muszáj neki, vízben vagytok, nem halljátok. És nagyon-nagy
hisztik árán ment ez az úszás és na akkor voltak ilyenek, hogy
vízbe kellett lökni, hogy menjél már, menjél már, az elején.
De utána nagyon belejött és hát azt mondta az edzõ, õ úgy látja,
hogy ez a gyerek sokkal többre fogja vinni, mint a nagyobbik, tehát
õ sokkal tehetségesebb, sokkal az alkatilag, meg mindenféleképpen
sokkal jobban való az úszásra. Jobbak az idõeredményei, mint a
nagyobbik fiamnak.
R.: - Nektek nagyon fontos ez a sport?
- Hát nekem a férjem, én úgy érzem, hogy nekem, õneki
nagyon fontos, a férjemnek, ugyanis õ búvár volt és most azt
mondta, hogyha nem úszó lett, akkor legyen vizilabdás vagy most már
nagyon figyeli, az olimpiai sportágak közé beveszik a búvárkodást
és akkor mindenképpen legyen búvár, õ nagyon szeretné. Énnekem
igazából azt fontos, hogy valamit csináljon. Tehát nem feltétlen
versenyszerûen, de hogy ne otthon üldögéljen vagy a játszótéren
tanulás után ugye vagy a szabadidejét ott töltse el és akkor
azt se tudom, hogy mit csinál, meg hogy van. Elmegy edzésre,
szerintem ez azért a mai világban kell az, hogy mozogjon a gyerek
mindenképpen.
R.: - De ennyit? És nem gondolod, hogy ez halálosan unalmas?
- De. Én abszolút, megbeszéltük elsõ osztályban, mikor mentünk,
úszó osztályba ment mind a két gyerek és hogy ez azzal jár,
hogy négy évig ez menni kell, mert ez arról szól, hogy úszó
osztály, itt mindenki úszik és akkor ezt négy évig. Ezt meg is
beszéltük, hogy jó, akkor négy évig, utána megint lehet választani,
hogy akkor mi legyen? És én ezt már fel is vetettem a fiúknak, a
nagyobbik fiam most lesz ötödikes, ugye neki most kellett akkor választani
vagy választ adni, hogy akkor folytatja-e. Õneki is kezdenek jönni
a sikerek, õ úgy döntött, teljesen egyénileg, õ jött oda hozzám,
meg se kérdezett, vagyis mondta, hogy az Éva néninek választ
kell adni arra. És én nem is szóltam semmit, nem is beszélgettem
vele és egyszer csak odajött és hogy anya én úgy döntöttem,
hogy folytatom még. Hát a kisebbik a Balázs, õt nem tudom még.
Hogy megkérdeztem õt is, egyelõre még õ is úgy válaszolt,
hogy még folytatja. Hát aztán, hogy jövõre, nagyon félek attól,
hogy ötödik osztályban már reggel edzés van. Tehát reggel
hatra járnak, õ ezt szerintem nem fogja bírni. De hát majd még
addig kialakul.
R.: - De végül is, ha õk azt mondják, hogy nem, akkor te
megengeded, hogy abbahagyják.
- Énnekem ez az úszás, ez borzalmas, szerintem. Szóval én
nagyon-nagyon sajnálom õket, két órán keresztül a vízben
lenni és nem tudom én már négy kilométereket úsznak egy nap,
szóval iszonyatosan sok, én például magam részérõl, én
nagyon támogatnám, ha kajakozna. Aztán, hogy õ hogy dönt, mit
szeretne, teljesen rábízom, de azt nagyon szeretném, hogyha a
sportolást nem hagyná abba. Tehát valamit azért csináljon. Én
azt tudom, hogy nekem a gyerekeimnek nagyon sok, ugyanis fél egyig
vannak iskolában, megebédelnek, alig, hogy hazaérnek, mennek újra
edzésre és fél hat mire hazaérnek. Fél hatkor, akkor éhes
vagyok, szomjas vagyok, elintézi a dolgait, hat óra, negyed hét,
mire nekiállunk tanulni és ugye a gyerekek már négy órakor általában
kint vannak a játszótéren. Földszinten lakunk, ugye semmi mást
nem lát, õ is kint van, õ is és ugye minden gyerek egész estig
kint játszik. Na most az én 10 éves gyerekem fél órára nem tud
kimenni játszani, mert egyszerûen nem fér be az idejébe. Na most
igazából bele kell, hogy férjen az edzés, mert azok a gyerekek,
akik négy órától este hét óráig kint vannak ugye ott van az a
három, három és fél óra idõ, az alatt õ is el tud menni
edzeni, vagy eddzen csak egy órát, ne két órát, tehát valami
mozgás bele kell, hogy férjen. Nem olyan mozgásra gondolok, hogy
kimegy a játszótérre és rohangál, hanem valamilyen sportolási
lehetõség bele kell, hogy férjen.
- Az enyémek még kicsik, a nagyobbik ugye mondtam már elsõbe
jár, de már óvodában volt egy ilyen élményünk, hát mi úgy
tartjuk és azt hiszem, hogy ez mostanában eléggé általános,
hogy az úszással kell megalapozni. Valószínûleg tényleg értelmes
is, hogy egyrészt a gyerekeknek a tartása meg a légzés, meg egyáltalán
az izmok erõsödése, ez a legkomplexebb, ami nem is annyira
megterhelõ. És hát mi ez irányban indultunk és hát egy nagy
szakosztályba elkezdtünk járni, tényleg csak úgy, hogy megtanulás
szintjén. És akkor hát valamit láttak a kislányomban, amiért
azt mondták, hogy hát járjunk a szakosztályba edzésekre és
akkor hogy milyen ügyes és hátha lesz belõle valami. Na most ezt
ugye akkor volt, amikor 5 éves volt a kislányom, középsõben,
aztán nagycsoportban és hát odáig fajult a dolog, hogy az 5 éves
gyereknek mindennap kellett volna úszni menni egy órát és azt
mondták, hogy nyáron hat hét úszótábor. Ha nem megy, akkor
kiesik a szakosztályból, szóval nem tudom, hogy miért kell ezt
ennyire intenzíven már 5 éves korban erõltetni, miért nem
lehetnek kicsit rugalmasabbak ezek a sportlétesítmények. Õnekik
is érdekük, hogy minél hamarabb megtalálják a megfelelõ embert
és tényleg idõben, mert hát ugye ez is manapság, már business
a sport bizonyos szempontból és le akarnak csapni a nagy tehetségekre
esetleg, de azért valahogy meg kellene találni az egyensúlyt.
R.: - És akkor mit csináltatok? Úgy döntöttetek, hogy vége
a sportpályafutásnak?
- Nem, nem, azóta is jár, csak kivettük a szakosztályból.
Most az iskolával jár hetente kétszer úszni és emellett még
egy akrobatikus rock and roll tanfolyamra is jár, ami szintén
nagyon jó választás volt, mert õnála úgy éreztem, hogy egy
kicsit a zenéhez való kapcsolat, ami számomra nagyon fontos, az
valahogy nem alakult ki. Nem jön úgy belülrõl, mint ahogy nálam
jött és úgy éreztem, hogy egy a ritmus, az, hogy állandóan zenét
hallgat, az, hogy arra mozogni kell, ez jobban kapcsolatba hozza õt
ezzel a dologgal és azt hiszem, hogy ez sikerült. Azóta nagyon
sokkal, harmonikosabb a mozgása, sokkal energikusabb lett õ is.
Azelõtt hajlandó volt egy hosszabb nap után így lerogyni, már 7
évesen, de most, hogy már úgy tényleg hónapok óta ezt csinálja,
õbenne is valahogy úgy megmozgatta a belsõ energiákat. Tehát az
tényleg igaz, hogy minél többet mozog valaki, annál energikusabb
lesz. Tehát jó, nyilván ennek van egy bizonyos határa, tehát át
lehet billenni, amikor aztán utána már teljesen kifullad. De
bizonyos fokig egy egészséges, rendszeres mozgás, az igenis feltölti
az embert és az a gyerekeknél is érezhetõ. Visszatérve, hogy
ugye a szülõ irányítja, mert én inkább így mondanám, hogy irányítja,
én szerintem ez nagyon fontos, hogy ez ember minél többet
megmutasson abból, hogy a világban milyen lehetõségek vannak és
hogy aztán utána tényleg, viszont akkor tényleg utána meghagyni
a lehetõséget, hogy na ezek közül melyik az, ami tetszik és ha
kell, akkor még tovább menni, ez nem tetszett, akkor kezdünk még
egy újat és egyszer csak ki fog alakulni, hogy mi az, ami személyiségileg
és testalkatilag, fõleg, hogyha sportra gondolunk. Mert más az,
hogy mi tetszik a gyereknek és mi az, amiben egyáltalán... Szóval
egy kis dagi, az nemigen felel meg mondjuk balettosnak, de az
szerintem nagyon fontos, hogy a szülõ igenis mutasson meg, vezesse
be a gyereket egy-két olyan dologba, ami... Nyilván ez úgy indul,
hogy ami a szülõnek szimpatikus, azzal kezdi. Hát aztán, ha nem
jött be, akkor megyünk tovább.
- A mai mûsort Csutoros Gergely és Horváth Ida készítette.
|