Vendég a háznál
2001. június. 11.
Kossuth rádió, 13.05
- Hát ez nálam úgy van, hogyha nekem megtetszik egy fiú, én
az alapján választom ki, hogy a haja, a szeme, azért, hogy ad-e
magára, meg hogy azért mégis, azért hogy néz ki, meg kedves-e
vagy szépen, vagy csúnyán beszél, ez attól függ.
Mv.: - Ki is mutatod, hogyha tetszik neked valaki, vagy akkor
vagy vele legutálatosabb, amikor a legjobban tetszik?
- Hát én nem mondanám azt, hogy utálatos vagyok vele, hanem,
hát hogy mondjam, hát hogy például, hogyha ki mennek focizni,
akkor ki megyek én is hozzájuk egy másik barátnõmmel.
Mv.: - És úgy csinálsz mintha nem is ismernéd, vagy pedig ott
vihogtok együtt a barátnõddel?
- Hát egyik sem, mert persze, hogy ismerem, hát közel lakik,
szinte szomszéd. Nem vihogunk, beszélgetünk, meg nézzük ahogy
fociznak, meg ilyesmi.
Mv.: - És akkor ez tetszik neked, ahogy ott focizik?
- Hát utálom, mikor fociznak, mert ha úgy állnak akkor néha
a barátnõmmel beállunk kapusnak és mindig összerugdosnak, meg
kiközösítenek, hogy bénák vagyunk.
Mv.: - Akkor minek mentek ki a focipályára?
- Nem focipályára, utcára, mert mi is szomszédok vagyunk így
három pár testvér és hát, amikor a fiúk lebeszélik, hogy hát
most kimegyünk focizni, akkor a lányok, mi meg labdázni, meg beszélgetni,
pletykálni, ilyesmit.
Mv.: - A fiú is jelzi feléd, hogy te tetszel neki, vagy ez egy
ilyen, hát egyszerûen látjátok egymásról, vagy érzitek?
- Hát nem tudom, gondolom, mert ha úgy nézzük, akkor biztos,
mert hát odanéz, meg ilyesmi, hát most ezt nem részletezném.
Mv.: - És te megérzed azt, hogyha valamelyik fiúnak tetszel?
- Hát igen, általában. Nekem általában udvarolnak, hát különféle
módon. Van amelyik rózsát ad, van amelyik meg elkezd kekeckedni,
a másik egyfolytában néz.
Mv.: - Te meg visszanézel, vagy eltûröd, vagy tetszik neked?
- Hát attól függ melyik, mert mondjuk, aki egyfolytában néz,
azt nem szeretem és nekem sem tetszik, úgy hogy inkább azt
mondom, hogy hagyjál már békén, vagy valami hasonlót, hogy ne nézzen,
hogy lássa, hogy nem tetszik nekem.
Mv.: - És amelyik tetszik neked?
- Hát annak úgy csinálom, hogyha mondjuk, próbálok beszélgetni
vele, vagy valami, hát általában aki tetszik, azt ismerem, úgy
hogy próbálok közeledni, de nem túlzottan, hogy annyira lássa,
hogy nekem annyira tetszik, hanem csak úgy visszakozva.
Mv.: - Tehát, hogy azért ne érezze elutasításnak, de azért
olyan nagyon boldognak se érezze magát?
- Igen, körülbelül így.
Mv.: - Kimutatjátok, hogyha egy lány tetszik nektek vagy mit
csináltok?
- Nem, csak miután a fél iskola tájékoztatja, hogy mi a
helyzet.
Mv.: - Tehát elõbb megbeszéled a barátaiddal és akkor õk
gyorsan visszamondják a másik barátnak, vagy barátnõnek, és
akkor elõbb utóbb eljut a célzott személyhez, így adod tudtára?
- Hát nem, nem szeretném a tudtára adni sehogy se. Legfeljebb
egy valakinek elmondom aztán már kész az egész. Hát mert utána
már holnap elmondja valakinek, az elmondja a legpletykásabbnak,
aztán már az egész iskola tud róla a következõ nap.
Mv.: - És hogyha tetszik valaki, akkor annak nem lenne jobb,
hogyha elmondanád?
- Hát biztos jobb lenne, csak hát nekem nincs hozzá bátorságom.
Mindig eltervezem na most aztán, fú, elmondom neki, meg minden és
aztán mikor már oda kerülne a sor, akkor inkább hátrálok.
Mv.: - És akkor mégis milyen módon próbálod tudtára adni?
Akarod tudtára adni, hogy tetszik neked?
- Nem, nem szeretném, nem, jobban érzem magam, hogyha azért még
van ötven százalék esélyem.
Mv.: - Mire, a visszavonulásra?
- Hát igen, meg arra is, hogy egyáltalán tetszem-e annak a lánynak,
aki
nekem tetszik és hogyha megkérdezem és azt mondja, hogy nem,
akkor már nulla esélyem van, és jobb az a hit, hogy azért még
van valamennyi esélyem.
Mv.: - S még valamit mondtál, amikor kikapcsoltam a magnót,
hogy te milyen lányoknak tetszel általában.
- Hát az a baj, hogy csak a nyolcadikosoknak, meg ilyenek
akarnak velünk lenni, de nekem nem tetszenek egyáltalán ezek a lányok,
és aki nekem tetszik, azzal még soha sem sikerült semmilyen
kapcsolatot létesítenem.
  
"Tisztelt
szerkesztõség. Amikor csak tehetem meghallgatom a mûsorukat.
Sokszor adott már erõt és ötletet az adásuk. Mostanában
foglalkoztat egy téma, de magam nem tudom rá a helyes választ.
Van egy alsós fiam, és egy igen elfoglalt férjem, viszont nincs
nagyszülõi, vagy egyéb segítségem. Jól elboldogulunk.
Megtanultunk együtt dolgozni, és napi öt percben egymásnak örülni.
Nagyon szeretném, ha a fiam késõbb is jó társ, férj, apa
lenne. Ma még abban hiszek, ha gyerekkorban megéli,
megkapja a toleranciát, a megértést, a biztatást, a bajban a
segítséget, jó esélyekkel startol az élethez. De valamit
nagyon nem értek. Annyira akartam gyereket, hiszem, hogy
meg kell ismernie és el is kell fogadnia a jelen társadalom normáit.
Idõvel meg kellett tapasztalnom a család korlátait, és
gyermekem személyiségét, hiányosságait. Úgy gondoltam, hogy
az óvodában és az iskolában tanult pedagógusok majd segítenek
nekünk és család, oktatás, együtt tárjuk fel a világot a
gyerekeknek. Tudom, hogy nagyon jó szorgalmas kitûnõ
tanuló, szépen éneklõ, rajzoló, beszélõ, biológiailag
ilyenek, kislányokkal dolgozni. A tanárnak nem is igen kell
nagyon sokat tennie. Biztos vagyok abban, hogy a magyar oktatási
rendszernek nem õk jelentik az elérhetõ szintet. A leendõ
pedagógusok tanulják-e, hogy a nem ilyen gyermekeket hogyan
lehet bevonni a közös munkába, hogy hogyan kell õket dicsérni,
értékelni, aktivizálni, és fõleg elfogadni. Jó-e, ha valóban
tanári vélemény, hogy a fiúk állatok és utálni kell õket,
mert idétlenek, rosszak, kibírhatatlanok. Jó-e, ha csak a lányoknak
hisznek, ha a fiúknál szinte csak a büntetés különbözõ változatai
léteznek. A fiúknak tényleg nincs akkora lelkük? Õk biztos
nem sínylik meg, ha énekbõl, rajzból például kettest kapnak,
mert hamisak, mert nem jártak szolfézsra, mert nem virágot
szeretnének rajzolni? Ha csak a lányokat dicsérik, mert
kiesnek a padból a nagy jelentkezésben, mert szeretnek és
tudnak beszélni, lelkesedni a tanító néni témáiban. Be kell
ismernem, hogy mások a fiúk, de valóban ugyanolyan eszközökkel
és módszerekkel ugyanazon mérték alapján lehet velük
dolgozni. Valóban nem fog nekik ártani, ha azt tapasztalják,
hogy õk mindig problémásak és alul teljesítenek? Vagy már
ennek a véleménynek felelnek meg ösztönösen? A lányokkal
sosincs gond ennyi, vagy csak más? Nagyon érdekelne, hogy látják
ezt. Köszönöm, ha foglalkoznak majd ezzel a témával. Üdzvözlettel
Sz Pné, Budapest."
  
R..- Mit szólnál ahhoz, hogyha nem lennének koedukáltak az
osztályok?
- Szerintem ez nem lenne jó, mert meg kell tanulni a viselkedést
a másik nemmel, tehát hogy tudjuk, hogy hogyan kell viszonyulni
mondjuk egy fiúhoz, és hogyha csak lány osztályba járok, akkor
nem, szóval teljesen furcsa lenne, hogyha mondjuk barátom lenne,
nem is tudnám elképzelni, szóval fura lenne. Szerintem jók a
koedukált osztályok.
R.: - Más fejlõdési szinten vannak az azonos korú fiúk és
az azonos korú lányok.
- Testnevelés órán külön is vagyunk, szóval, mondjuk az jó,
mert a fiúk tényleg gyorsabbak, meg erõsebbek, meg más érdekli
õket, foci, hát most mi mit csináljunk ott, úgy hogy ennyibõl
jobb szerintem, hogy a tornaórán külön vagyunk, az kell. Többi
órán szerintem eléggé egy szinten vagyunk, az ott jó, akkor
....
- Vannak ilyen vizsgálatok, hogy mondjuk fizikához, meg
matekhoz a fiúk jobban értenek, mert valahogy máshogy
gondolkodnak, meg mit tudom én jobban köti, valami ilyesmi, hogy a
jobb agyféltekét, a bal félteke a lányoknál sokkal erõsebb
mint kéregtest köti össze, és hogy ezért a lányok kihasználják
a bal féltekét, amely során az ilyen érzelmi dolgok sokkal erõsebbek
náluk és hogy ez is, és a fiúk viszont inkább olyan a
geometria, meg ezért van az, hogy például a Viki apukája is
szerel, és az, mert úgy gondolkodik, hogy látja egyszerûen,
hogyha azt a csavart berakja oda, akkor az ott így el lesz.
R.: - Elképzelhetõnek tartod-e, hogyha külön tanítanák fizikából
a fiúkat és külön a lányokat, akkor mást tanítanának fizikából
mondjuk nektek?
- Nem! Ez érdeklõdési körtõl függ, szóval kétlem, hogy
... például van egy-kettõ olyan osztálytársam, akit én nem
tudom elképzelni, hogy fizikát lehetne itt magasabb szinten tanítani.
R.: - Ha nem koedukált osztályok lennének, akkor lehet, hogy
jobban tudnának figyelni a gyerekek az órán.
- Szerintem nem igaz, mert mellettem már évek óta a barátnõm
ül és ugyanúgy beszélgetek vele is, nem kötelezõ azért más
nemûnek lenni, hogy ne figyeljünk órán.
- Nekem van egy ismerõsöm, aki mesélt arról, hogy õ még
olyan iskolába járt, ahol nem voltak koedukált osztályok és õ
nem szerette, szóval merevnek találta, és nem, tehát sokkal jobb
ez a szabadabb szellemû, fiúk lányok együtt.
- Nekem a nagymamám nõvérét apácazárdában nevelték és, hát
õ nem tudom mennyire volt hasznos, de mondjuk neki annyi volt a
szerencséje, hogy vidéken egy nagyon jó közösségben éltek és
így nyaranta, meg ha jó idõ volt, így együtt jártak a fiúk lányok
teniszezni, táncolni, ilyesmi, úgy hogy ott nagyon-nagyon jó volt
a közösség, úgy hogy mindegy volt végül is, hogy nem koedukált
az iskola, mert õk megtalálták egymást szabadidejükben és nem
tiltották a fiúkat a lányoktól. Ez teljesen természetes volt,
hogy a fiú jóban van a lánnyal és attól még nem szerelmesek,
úgy hogy ...
- Hát nem tudom. Mondjuk érdekes lenne, az biztos, hogy harminc
lány össze zárva egy órán, de hát nem tudom, szerintem ott
ugyanúgy lennének rivalizálások, mert azért sok lány összezárva
nem hiszem, hogy jó. Tehát a fiúk ilyen ellensúlyozzák a lányokat
egy kicsit, azt hiszem.
- Talán ösztönzik. Szóval azért így a lányok akkor meg
akarnak felelni a fiúk elvárásainak valahol, ugyanígy a fiúk is
a lányoknak. Hát az úgy mégis más, hogy a fiú fiú elõtt nem
tud valamit mutatni, a lány elõtt, akkor az kellemetlenebb sokszor
ilyenkorban, úgy hogy szerintem ennyiben ösztönzõ végül is,
hogyha koedukáltak az osztályok.
- Elsõ, másodikban a lányok és a fiúk eléggé külön
vannak, és a lányok azt mondják, hogy fúj fiúk, a fiúk azt,
hogy fúj lányok, és nem találkoznának, mert egyrészt nem lenne
bátorságuk, másrészt nem ismernék egymást, és így tulajdonképpen
kényszerítve vagyunk arra, hogy megismerjük egymást, de
szerintem ez jó. Régen, mondjuk nem tudom, 20 éves korban ismerték
meg egymást a lányok és a fiúk és szóval ott nem, egy házasság
az nem biztos, hogy arról szólt, hogy õk szeretik egymást, hanem
érdekbõl.
  
- Az egyik a harc, az bennünk van, és a gyerekekben benne van.
Szerintem a fiú gyerekekben még benne van, és még ráadásul nem
élhetik ki pozitívan, legfeljebb a sportban, de hát tudjuk, hogy
mennyi sport van az iskolában, és csupa-csupa nõi nevelõ veszi
õket körül, akik bármiféle versengést köztük azonnal a
rosszaság tüneteként büntetnek. De az iskolákban, mint a kis
palánták ott el vannak ültetve és a kislányok, akik jó, azok díjazva
vannak, mert a nõi nevelõ ugye, a saját magatartás mintáját
viszi tovább és ezt várja el. A fiúkban ez el van gyapálva, aki
bármit, nekem persze mondjuk jó gyerekem van hozzá képest, de
amelyikben egy elevenebb...
Mv.: - Magának egy fia van?
- Egy fiam van, igen.
Mv.: - Mennyi idõs?
- 9 éves.
Mv.: - Igen, azt gondolom, már nagyon rég óta, hogy a fiúk
kifejezetten hátrányos helyzetben vannak, minden intézményben.
- Szerintem is, az iskolák azok ezzel, szóval jó a koedukáció,
mert nyilván persze ne legyenek elzárva a kortársaktól, a lányoktól,
az ellentétes nemûtõl, de gyakorlatilag minden féle szempontból
az értékelésben egyszerûen nem veszik tudomásul, a nõi tantestületi
gárda azt, hogy másmilyen fázisban érnek, és azt követelik tõlük,
amit a kislányok etalonmércéje fölállít. És hát ami
elmondtam, szóval ez a harc dolog, ami persze, hát ez viszi elõre
a világot, hát ez élteti, és akkor ez az elem, ez mint egy üldözendõ
rossz.
Mv.: - Teljesen igaza van, én õszintén szólva, amit maga most
nem kérdõjelezett meg, a koedukációt, amellé is oda rakok egyre
inkább egy kérdõjelet, hogy vajon minden életkorban indokolt-e
....
- Tulajdonképpen én is, igen én is, csak néha nem merek
ennyire messze menni, de általában van, hogy ezt gondolom.
  
Molnár D. József néprajzkutató: -
Igen, de a régiségben is úgy volt, hogy amikor már úgy négy-öt
éves lett a gyerek, akkor az utcán összecsomolyodott, csapatot
alkotott, és a fiúk külön és a lányok külön, anélkül, hogy
valaki ezt mondta volna nekik. A nemeknek gyermekkorban is külön
kell saját nemiségükben megerõsödni, hogy majd amikor éretté
válnak, akkor igazán kívánják egymást. Természetesen ez nem
volt merev, mert mindig akadt olyan fiúgyerek, aki szeretett a lányok
között lenni, mert olyan pletykás természet volt és a lányok
meg nagyon szeretnek pletykálni, és mindig akadt olyan lánygyerek,
aki szeretett fára mászni, és aki a fiúk csapatában volt. Nem
volt ez kizárólagos, de meghatározó volt és én nagyon jónak
tartom fõleg a fiú gyerekeknél, mert még a lány kap anyamintát
otthon a családban, mert anya takarít, idõnként fõz is anya, de
a fiúk alig kapnak férfi mintát a családban. Apa nincs otthon.
Ha hazamegy, akkor fáradt, vagy nagyon késõn megy haza, alig találkozik
a gyerekkel és a fiúk nagyon megsínylik ezt a férfiminta hiányt.
Ráadásul a világ minden pontján valahány gyerek azzal a késztetéssel
születik a világra, hogy harcos legyen belõle. A harci nevelés
az teljesen hiányzik a mai társadalomból, és nagyon bugyuta módon
a legtöbb szülõ a fiút is úgy neveli, mintha lány lenne. Békeszeretõnek
akarja nevelni. Legyen a gyerek békeszeretõ, de az elsõ késztetést
nem szabad figyelmen kívül hagyni, mindig a férfi dolga volt az,
hogy megvédje a családot vadállattól, gonosz emberektõl, ellenségtõl,
adott esetben megvédje a hazát, ez megvan a gyerekben. Ha mi nem
rendezzük a gyereknek ezt a belsõ harci késztetését, akkor a
gyerekbõl agresszív, kezelhetetlen gyerek válik. És nagyon
szeretik a gyerekek a harci nevelést egész héten, mert javarészt
egy hetes a táborunk, illetve nyolc napos, egész héten a fiúk
azok készülnek a nagy harcra. Vannak a várvédõk és vannak a
puszták népe, és maguk készítik el a fegyvereiket, természetesen
az elején megállapodunk a szabályokban, hogy mit lehet és mit
nem lehet csinálni a fegyverekkel és tartják a szabály. Tizedik
táborunk lesz a nyáron, kemény csaták vannak, tábor végén vitézavatás,
de egyetlen egy alkalom volt, hogy az egyik vezért a szeme alatt
megsértett valaki a fegyverével, kicsit vérzett a szeme alatt a bõr,
de hõsként cipelték végig a táboron.
- Kés, bicska, kard, nyíl, dárda. A mai óvodás korú kisfiúk
tucatjával tudják begyûjteni ezeket a különbözõ dolgokat.
Molnár D. József néprajzkutató: - Persze a bicska, a kard, a dárda,
minden fegyver lényegében a férfiséget erõsíti benne, egyáltalán
a fegyvernek a birtoklása. A fegyvernek a használata meg különösképpen.
Mondom nagyon fontos az, hogy ........ harcra kerül a sor, õ tudja
azt, hogy milyen szabályok vannak. A harc nem azért van, hogy a
............. a harc azért van, hogy a másikat megregulázzuk.
R.: - Megértik ezt a gyerekek?
Molnár D. József néprajzkutató: - Meg, meg. Gyönyörû látni
õket, ahogy megértik, mert a karddal is bökni nem lehet, vágni
nem lehet, csak érinteni lehet a lándzsával is, és olyan nyilak
vannak, olyan íjak vannak és olyan nyilak, amelyeket õk maguk készítenek,
túl messze nem mennek és a nyíl végére tompítót teszünk,
bodza fából és ezzel sérülés nem fordulhat elõ természetesen.
Megértik és mindenkinek három élete van. Ha háromszor érinti az
ellenség karddal, akkor ki kell állnia a játékból. Egyik
alkalommal egy kisgyerek, óvodás korú kisgyerek, jött át a
patakhídon a várvédõk közé, sírva jön oda hozzám .... Nem
az fájt neki, hogy meghalt, hanem hogy nem segítheti a csapatát.
Nem szólva arról, hogy ezek a harci játékok arra is jók, hogy
minden alkalommal tudja az ember ki az, akit Zrínyi Miklósként
viselkedik, de minden alkalommal meg tudja az ember azt is, hogy ki
az, aki áruló, aki ha úgy adódik a csata, hogy az ellenfél van
gyõztes helyzetben, akkor átszalad hozzájuk. Nagyon fontos ezt
tudni a gyerekrõl, meg tudni a gyereknek is, mert legtöbbször az
áruló az elárulja ......................
R.:- Egy kisgyereknek rájönni arra, hogy õ most elárulta a
csapatát a többiek elõtt, felnõtt ésszel is nehéz elviselni.
Molnár D. József néprajzkutató: - Ez a nevelésnek a
legfontosabb eleme, hogy az ember olyan helyzetet teremtsen, hogy a
gyerek maga jöjjön rá, hogy hibázott. A szülõ tapasztalhatja
azt, amikor a gyerekét szidja és jogosan szidja valamiért, nem szívesen
teszi. Nincs türelmünk ma már ahhoz, hogy megvárjuk, hogy a
gyerek rájöjjön arra, hogy rosszat tett, rosszat cselekedett, és
itt a harci játéknál bizony majdnem kivétel nélkül minden
gyerek rájön, aki gyáva, a harcban árulóként viselkedik, hogy
rosszat tett, és az óriási dolog, mikor õ maga jön rá, mert
akkor ez alapja lehet annak, hogy megváltozzon.
R.: - Ahány gyerek, annyi jellem, annyi féle harcos.
Molnár D. József néprajzkutató: - Két szélsõ helyzetet említettem,
Zrínyit meg az árulót, de kettõ között megszámlálhatatlan sok
árnyalat van, ahány gyerek az, annyiféle személyiség. És
nagyon jó, ha kicsi korában, gyerekkorában jön rá arra, hogy
benne milyen hiányosságok vannak, benne mi az, ami túlteng, mert
találkozunk néha olyan gyerekkel is, aki annak ellenére, ritkán
fordul elõ, de annak ellenére, hogy tudja a szabályt, nagyobbat
csap a másik gyereknek a kezére. Egyik alkalommal történt az,
hogy természetesen mi felnõttek ott vagyunk, kiállítottam a
harcból ezt a gyereket és oda ment az egyik fához, sírva fakadt,
aztán megkérdeztem tõle, hogy az bánt, hogy kiállítottalak a
harcból? Mire mondta, hogy nem, az bánt, hogy fájdalmat okoztam másnak.
R.: - Mit csinálnak eközben a lányok, hiszen a régi védõ
sereghez azért valahol õk is hozzátartoztak, még akkor is,
hogyha nem voltak ott a falakon.
Molnár D. József néprajzkutató: - A lányok eközben, hát
asszonyi dolgot végeznek, mint ahogy minden kislány anyáskodik már,
szeret sütni, fõzni, azok tényleg sütnek, fõznek. Minden táborban,
majdnem minden táborban kenyeret dagasztanak, kenyeret sütnek és
természetesen lángost is sütnek és fontos az, hogy a harcosokat,
azokat ellássák élelemmel és ne akármilyen élelemmel lássák
el. Ezen kívül számos párkeresõ játék van kicsi gyerekkorában
is. A lány már társkeresõ játékokba tette magát, és készülnek
a nagyobb lányok a avatására, mert minden táborban, olyan 14-15
éves lányokat mi nagylánnyá avatjuk, ahogy a fiúk megkapják a
harci avatást. A nagyobb gyerekek azok rangot is kapnak természetesen,
a vitézzé avatást, és a rangba való beavatást, ugye a lányokat
nagylánnyá avatjuk régi szokások szerint, és öröm látni,
hogy jórészt városi nagyobbacska lányok milyen örömmel teszik
a rétesnyújtást, holott anyjuk nem tud rétest nyújtani, régen
ugyanis nem mehetett férjhez az a lány, aki nem tudott tiszta húslevest
fõzni és nem tudott rétest nyújtani. Aztán õk készítik el a
ruhájukat. Az egész tábor alatt készülnek arra, hogy önmagukat
öltöztessék majd a lányavatáshoz. Lányavatást is nagyon
komolyan veszik. A nagy lányokat a kislányok mindig utánozzák.
Anélkül, hogy külön szólni kéne nekik, õk maguk kérik azt,
hogy csinálhassák õk is a körtáncot, az avató körtáncot például.
Csinálhatják, csak az õ fejükön még nem lehet koszorú, mint
ahogy a nagy lányokén van, õk a kezükbe fogják a koszorút,
mint ahogy régen is tették ezt a kislányok.
|