Vendég a háznál
2001. május. 24.
Kossuth rádió, 13.05
- Nagyon érdekelt az, hogy hogyan tudok a babámról meg
dolgokat, nagyon régóta szerettem volna gyereket, minél
hamarabb meg szerettem volna ismerkedni vele. Mindenhol azt olvastam
a könyvekben, hogy kapcsolatot csak akkor tud az anya létesíteni
a babájával, mikor már megszületett, meg hogy a születés után
egy-két héttel alakul ki az alapja a kapcsolatnak és én ezt nem
hittem, hogy így van, mert végül is kilenc hónapig bennem van,
valami kapcsolatnak kell lenni. Elmentem, hogy megtanuljam, hogy
hogy tudok vele kapcsolatot létesíteni. Lefekszünk egy ágyra, ötven
percig tartanak ezek az órák és ott ül a pszichológus az ember
mögött és nem kérdez semmit, hanem csak annyi az egész, hogy
nagyon kell figyelni magunkra és egészen ha fáj a hasam, ezt is
kell mondanom és a végén eljut az ember a méhéhez és akkor ott
egyre beljebb tud kerülni a babájához. Olyan dolgokat tudtam tõle
kérni, hogy például én biztonságban éreztem, ha érzem a
kezemmel is, meg érzem, hogy mozog és meg tudtam kérni, hogy
mozogjon, meg tudtam kérni arra, hogy egész föl jöjjön ide, meg
arra forduljon. Volt, amit így nagyon észrevettem. Például
mindig mondták, hogy zenét hallgassunk, merthogy azt nagyon
szeretik. Hát a Barni nem szerette, éreztem. Akkor így
visszavonult.
R.: - És mi az, amit szeretett?
- Például szeretett utazni, meg az volt egy nagyon érdekes,
hogy én jártam mindig terhestornára és az mindig hétfõn, szerdán
volt. Hatodik hónap, hetedik hónap körül és szerintem azt
nagyon szerette, mert ha mentünk már a terhestornára, ugyanúgy
elkezdett himbálódzni, mint volt egy gyakorlat, amikor így hasat
így lehetett himbálództatni és ugyanazt elkezdte csinálni, mint
akkor és ezt mindig attól kezdve, amikor mentünk az órára, õ
mindig elkezdett himbálódzni. Nekem ez természetes, szóval hogy
én nem olvastam könyveket és hogy mégis tudtam. Már a
terhestornán észrevettem, hogy ott a mamák nagyon várták már,
hogy menjenek ultrahangra, meg a nõgyógyászatra, hogy tudják,
hogy mi van a babájukkal és hogy ez nem hiányzott nekünk soha.
És hogy aztán az úszáson vettem észre, hogy egy csomó anyuka például,
amelyik nem is, hogy ráerõltetik a babájukra, amit õk akarnak,
de nincs meg az a jó kapcsolat, hogy a babáját is megértse, az
egész picit, hogy õ mit szeretne igazán. A Barni, amióta megszületett
a kórházban egy éjszakát kivéve kezdettõl fogva például végigaludta
az éjszakákat. Minden anyuka nagyon fejlettnek tartja a saját
gyerekét, de végül is a Barni 6 hónaposan fölállt, 10 hónaposan
elindult, szóval testileg nagyon fejlett. És szerintem az érzéseiben
nagyon fejlett, mivel nyolc hónappal elõbb kialakult ez a
kapcsolat, szerintem ez nagyon sokat számít. Szóval fõleg olyan
anyukáknak, akiknek esetleg valami problémájuk van a terhesség
alatt, nekem szülésnél segített nagyon, hogy úgy tudtam, hogy
mi zajlik bennem, tudtam, hogy a Barnival mi van. És nem fájt a
vajúdás
  
Raffai Jenõ pszichoanalitikus. az anya-magzat kapcsolatfejlesztõ
tréning kidolgozója:
Szemben a korábban hangoztatott állásponttal, hogy a baba az
csak egy vegetatív lény az anyaméhben és ott nem történik más,
mint hogy nem tudom én tápanyagot vesz fel és minden a pszichés
fejlõdés az a születéssel veszi kezdetét, hát ez megdõlt ma már,
ezt egészen biztosan tudjuk, hogy a babák a születés elõtti életidõben
intellektuálisan érzelmileg, magasan fejlett emberi lények, akik
hihetetlenül jelentõs ingerfelvevõ, feldolgozó kapacitásokkal
rendelkeznek. Sõt, olyan magasan fejlett szociális viselkedésformákra
képesek, amelyek közvetlenül a születés után egy-két éven
keresztül nem láthatók, illetve eltûnnek. Gondolok P.Baker
megfigyeléseire, ahol a babák az õket elválasztó, az életterüket
elválasztó membrán mentén rendszeresen simogatták egymást öthónapos
magzati korukban. Szóval ez egy döbbenetesen fejlett érzékenységet
feltételez. Egymást ébresztették, meg elaltatták és hogy ezt a
játékot folytatták a megszületésük után, amint el kezdtek
tudni mozogni. Odamásztak a szobában a függönyhöz az ablak elõtt
lévõ függönyhöz és akkor ugyanúgy elhelyezkedtek a függönynek
a két oldalán, mint ahogy az a mamának a méhében volt és
ugyanazt a játékot kezdték el játszani, mint amit az elválasztó
membrán mentén játszottak. Tehát sok-sok minden adat szól ma már
arról, hogy óriási dolgok, meghatározó jelentõségû dolgok történnek
az anyaméhben. És hogy érdemes ezt a kapcsolatot fejleszteni.
  
- Ez egy nagyon kényes dolog, mert nem ilyen egzakt lemérhetõ
kapcsolat ez, talán ha az ember idõben nyitottá válik erre a
dologra, akkor kezdi saját magát, a testi jelzéseit vagy lelki
jelzéseit úgy vizsgálni, hogy mi mit jelenthet vajon ugye a baba
szempontjából is. Nekem volt egy-két olyan mérföldkõ a terhességem
során, ami megerõsített abban, hogy létezik valamiféle
kapcsolat. Legerõsebb jel az az volt, amikor megmozdult a baba a
negyedik hónapban, akkor volt egy olyan egy-két hónapig tartó
nagyon-nagyon érzékeny idõszak, amikor teljesen össze tudtam kötni
így a mozgását az én saját jó vagy rossz állapotommal, amikor
vidám voltam, felszabadult, akkor éreztem, hogy a baba teljesen
felszabadultan szinte gõgicsél, ugrándozik, úgy mozog. És
amikor valami probléma volt, ami nekem nehézséget jelentett vagy
valami miatt szorongtam, akkor meg se mozdult, szóval éreztem,
hogy valahol elbújik. Volt az AFP vizsgálat idején genetikai
ultrahang, amitõl nagyon féltem, mert ott komoly dolgok is kiderülhetnek
és amikor elmentem erre az ultrahangra, azt vettem észre, hogy ott
fekszem az asztalon és teljesen görcsbe merevedik a hasam, elképzeltem,
hogy mi okozhatja ezt. Belül láttam egy kisbabát, aki teljesen görcsbe
rándul.
R.: - Hány hónapos is?
- Nyolcadik közepe. Hát én már elég idõs elsõszülõ
vagyok, mert most leszek harmincnégy, sokáig itt lappangott
bennem, hogy majd fogok gyereket szülni, az utolsó két évben
gyorsult be nagyon ez a tervezés, amióta a párommal együtt
vagyunk.
R.: - Az anyaság olyan természetes, a nõknek a legtermészetesebb
ösztönös tudása, miért gondolta, hogy bármilyen programmal meg
kell ezt segíteni?
- Én nem zárkózom el lehetõségektõl és úgy gondolom, hogy
ez az egész terhesség, anyaság idõszak, alapvetõen nagyon sok
lelki vonatkozása van. Amit itt Magyarországon lehet tapasztalni,
kevés olyan szülésrõl hallottam, ami nagyon pozitív lett volna,
hát hajlottam ezt hinni. És az volt az érdekes, hogy így a saját
terhességem kapcsán egész máshogy tapasztaltam meg ezt az egész
várakozást.
R.: - Mi ez a másság?
- Az elején nem volt bennem meg az biztonság, hogy én képes
leszek valamikor is megszülni egy gyereket. Most már úgy várom
ezt az eseményt, hogy alapvetõen azt érzem, hogy képes leszek rá,
hogy ez egy természetes folyamat lesz nálam is. Nagyon sok technikát
megtanítanak, amit terhesség alatt és majd aztán a szülésnél
is jól tud használni az ember. Az érintés, simogatás vagy az a
szemlélet, hogy ha ilyen külsõ probléma, feladat éri az embert,
ami a terhességgel, a babával függ össze, hogy akkor próbáljon
az ember egységben maradni a babájával. Tehát ne feküdjön vagy
várjon ott kiszolgáltatottan, hogy jaj istenem az orvos mit fog
mondani, mert ezt a baba úgy éli át, hogy õt elhagyják. Viszont
ha akkor is az ember mondjuk simogatja a hasát, próbálja
megnyugtatni a babáját, vagy saját magát, akkor érezni, hogy
feloldódik a görcs.
R.: - Próbálta rávenni valamire, hogy mondjuk ide forduljon,
vagy oda?
- Volt ilyen, igen. Nálam az vált be, hogy észrevettem, hogy
idõnként vannak aktív szakaszai a nap során. Azt tudjuk játszani,
hogy amikor elcsípek ilyen aktív periódust, akkor hogyha bizonyos
módon masszírozom, nyomogatom a hasamat, jeleket adok neki, akkor
van, amikor visszajelez rá
R.: - Hogyan készülnek ebben az utolsó hat hétben, mi lesz
majd a dolga a babának a szülésnél?
- Általában amikor megyek a kórházba erre a tanfolyamra, akár
tornára, szoktam neki mondani, vagy végiggondolom magamban, hogy
most megyünk oda baba, ahol majd találkozunk és próbálok arra
gondolni, hogy fog történni a szülés és akkor valamilyen módon
ezt így gondolatban megbeszélem a babával, hogy most még
maradjon, most még együtt vagyunk így, de én megyek majd a
csecsemõ osztályra látogatásra, meg szülõszobába, akkor
gondolatban, megmutatom neki is, hogy majd itt találkozunk, õ itt
fog aludni, itt fogunk együtt aludni, ilyen módon.
R.: - Tudják már, hogy kisfiú vagy kislány?
- Azt mi nem tudjuk, mert amióta érdekel minket, azóta úgy
fordul, hogy nem látszik.
R.: - Így pedig olyan nehéz lehet, hogy megszólítsa, hogy
hogyan.
- Mielõtt még egyáltalán kérdés volt, hogy kisfiú vagy
kislány, merthogy az elsõ négy, öt hónapban az ember arra nem
is tud gondolni, hogy fiú vagy lány, mert valahogy másmilyennek képzeli,
az szinte minden párnál kialakul egy név, ahogy megszólítja,
aztán utána pedig választottunk neveket. Elõször csak fiú
nevet, mert volt egy olyan fantáziánk, hogy biztos fiú lesz, de
aztán amikor nem mutatta meg, hogy õ mi lesz, akkor az futott át
rajtunk, hogy lehet azért nem mutatta meg, mert lehet, hogy lány
lesz és erre még fel kell készülni. És akkor lett egy lány név
is és azóta mindkettõn gondolunk rá vagy beszélünk róla.
R.: - Mik ezek a nevek?
- Katalinka, Bandika És akkor együtt szoktuk a kettõt mondani
és aztán majd kiderül, hogy melyik, melyik lesz neki az ismerõs,
hogy melyik lesz az övé.
  
- Hidas György pszichoanalitikus, az anya-magzat
kapcsolatfejlesztõ tréning kidolgozója:
Az anyáknak egy része nagyon régóta tudja, hogy a saját méhüknek
a gyümölcsével, a születendõ gyermekkel igenis tudnak
kapcsolatot kialakítani. Túl azon, hogy érzik a méhükben mozgó
gyereket. De ezen túl az anyák azt is tudják, hogy a
gyerekükkel van egy ennél sokkal intimebb kapcsolatuk. Mi éppen
erre találtunk rá, hogy hogy lehet az anya-magzat közötti
kapcsolatot az általunk lelki köldökzsinóron keresztül is
fejleszteni. Ez pontosan arra irányul. Ez pontosan arra irányul,
hogy az anya egy kényelmes, oldott relaxált állapotban rá tudjon
hangolódni arra, hogy a saját testébõl, a saját méhébõl és
azután, hogy a a méhét elérte, a méhén belülrõl érkezõ különbözõ
testérzeteket és lelki üzeneteket is tudja venni. Elõször is az
anya oldaláról az történik, hogy a benne lévõ félelmeket,
szorongásokat, szavakba tudja foglalni, amik miközben a gyerekével
próbál közelebbi kapcsolatba kerülni, ezek megjelennek. Azon kívül
egy fontos felismerésünk van, amelyik azt mondja, hogy az anya õrzi
magában a saját anyjának a vele való terhesség és szülés közbeni
emlék lenyomatait, amelyek nem tudatosak, de amelyek meg tudnak
jelenni. Most nevezzük az egyszerûség kedvéért, a nagymama a
saját terhességekor tele volt negatív érzésekkel a gyerekkel
szemben, ezek benne vannak a gyerekben és õrzi, mint
valami gátat, akadályt. Ezeket is föl lehet számolni. Hogyha az
anya a saját születendõ gyermekével közelebbi kapcsolatba tud
jutni, sokkal jobban tudja szeretetét éreztetni. Tehát a
gyereknek azok a, nevezzük most idézõjelben szorongásai, amelyet
mondjuk az anyától vesz át, azok csökkennek. Továbbá ebben a
dialógusban az anya képes arra, hogy különbözõ tájékoztatásokat
nyújtson a gyereknek. Tehát magáról a születésrõl, meg
tudja vele beszélni azt, hogy õ mit fog csinálni és a gyerek mit
fog csinálni. Mondok egy példát. Az egyik kismama karácsonyra
volt szülésre kiírva, õ viszont szeretett volna elõbb szülni,
vagy szeretett volna már otthon lenni karácsonykor. És megállapodott
a gyerekével, tehát ezeken a kapcsolatanalitikus órákon,
elõbb szülessen meg. És mit tesz a gyermek? Miután tudjuk most már
biológiából is, hogy a gyerek az, aki megindítja a szülést, a
gyerek 19-ére virradóan született meg, nagyon sima könnyû szülés
volt. Az a tapasztalatom, hogy ezek az anyák és gyerekek sokkal
könnyebben szülnek és a gyerekek sokkal könnyebben jönnek a világra,
mert egész egyszerûen már föl vannak készítve és persze
nagyon fontos, hogy a mama beszéljen a gyereknek, meséket
olvasson, énekeljen, zenéljen. Ezekrõl tudjuk, hogy ezek
fejlesztik a gyereket. De ami a leglényegesebb az az, hogy
magának a méhen belül a gyereknek, az anyával jó
kapcsolata legyen, mert erre vonatkozóan most már nagy vizsgálatok
vannak, amik azt mutatják, hogy nem elsõsorban a gének határozzák
meg az ember intelligenciáját, hanem a méhen belüli környezete.
A méhen belüli környezet pedig az anya és az anyának a lelkiállapota.
A benyomásunk és az anyák benyomása az, hogy a gyerekeik azok
nyugodtabbak, jobban fejlõdnek, jobb a kapcsolatuk már születés
után nem sokkal, több a szemkontaktus az anyával, sokkal békésebbek.
- A mûsort Oláh Andrea, Szendrei Edit és Sándor Kata készítette.
|