Vendég a háznál
2001. május. 21.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Te szoktál tévét nézni Fruzsina?
- Ühm. Hát nem elég sokat.
R.: - Kevesebbet, mint szeretnél?
- Ühm.
R.: - Mennyit szoktál nézni?
- Hát például este megnézem a Barátok köztöt, az egy érdekes
film.
R.: - És még mit szoktál nézni?
- Reklámokat, a reklámok a kedvenceim, mert olyan hosszúak,
mint a filmek például és olyan reklám is van, hogy már van CD-n
és kazettán. Tényleg.
R.: - Remélem azért nem veszed meg.
- Dehogyis.
R.: - Naponta körülbelül mennyit nézel te tévét, meg tudod
mondani nekem?
- Reggel például a híradót nézem, mert az apukám azt nézi.
Amikor hazajöttem és tévézhetünk a Bumi néz tévét, szóval a
testvérem
R.: - Õ hány éves?
- Vagy tíz vagy nyolc, másodikos.
R.: - Szóval ahol csak lehet nézel egy kis tévét?
- Ühm.
R.: - Az fontos neked?
- Ühm.
R.: - De miért Fruzsi?
- Hát mert legalább nem unatkozom a szobámban.
R.: - A szobádban unatkoznál?
- Ühm.
R.: - Nincs ott mit csinálni?
- Hát nincs, mivel nincs számítógép ott, csak a másik szobában
van és én nem csinálhatok, szóval én nem számítógépezhetek,
csak a Bumi számítógépezhet.
R.: - Hogy néz ki a te családodnak az esti programja?
- Hazamegyünk, átöltözünk, az anyukám megcsinálja a vacsorát,
de megvárjuk az apukámat.
R.: - Addig ti mit csináltok, amíg õ a vacsorát készíti?
- Hát addig legalább én könyörgöm, hadd nézzek tévét.
R.: - Megjön a papa.
- Aztán köszöni, hogy elnyomod
R.: - a tévét?
- Ühm.
R.: - Nem hagyják, hogy azt nézd, amit szeretnél?
- Nem hagyják.
R.: - Te vagy a legkisebb, igaz?
- Ühm.
R.: - És vége van akkor a vacsorának és akkor a család mit
csinál?
- Az apukám szokta nézni és az anyukám kint takarít a konyhában,
mi meg a Bumival veszekszünk.
R.: - Szoktatok ti beszélgetni apukáddal vagy anyukáddal arról,
amit a tévében láttok?
- Hát nem szoktuk megbeszélni.
R.: - És a Bumival?
- Vele sem. Neki egy titkot sem lehet elárulni, legfeljebb az
anyukámnak és ma össze fogjuk kenni magunkat, krémezünk,
kifestjük magunkat, meg ...
R.: - Anyuval, vagy kivel?
- Anyuval, hát igen, azt beszéltük meg.
R.: - Szép leszel képzelem. Hát ez jó program.
- Ma tévé helyett fogunk összekenni magunkat.
R.: - És ezt te nem bánod, hogy ma elmarad a tévé?
- Nem bánom, legfeljebb a Barátok köztet nézek. Mindennap
kell nézni Barátok köztet, szóval azt nézzük.
R.: - Miért kell, mi az, hogy kell Fruzsi? Ki mondta?
- Én.
R.: - Szívesen fölcserélnéd mindennap egy ilyen kis közös
programra az anyuval vagy apuval a tévénézést?
- Ahá.
  
R.: - Azt, hogy a televíziót, meg a számítógépet kiválóan
lehet bébiszitternek használni, hiszen otthon, miközben a szülõk
bekapcsolják a televíziót, vagy a számítógépet, aközben ugye
automatikusan kikapcsolják maguk számára a gyereket. Ezen általánosságon
túl mit mutattak a kutatási eredmények? Szóval mennyire változtatta
meg a családok életét?
-Kósa Éva pszichológus, a Szemben a képernyõvel címû könyv
szerzõje: A televízió valóban családtaggá vált. Ma már
azt lehet mondani, hogy kultúrákon keresztül is tekintve a földgolyót,
majdnem mindenhol a családokban jelenlévõ a televízió. Csak egy
érdekes példát hadd mondjak erre, egy olyan afrikai település,
ahol valami generátorral áramat biztosítottak a fûkunyhóban lakó
lakosoknak, azok nem frizsidert vagy egyéb elektromos eszközt
szereztek be, hanem televíziót. Ami persze jó dolog is. Hiszen
valóban azt lehet mondani, amit sokszor a televízió jelzõjeként
szoktak mondani, hogy ez a világra nyitott ablak. Különbözõ
helyszíneket, helyzeteket, élményeket szerzünk anélkül, hogy
tulajdonképpen részesei lennénk. Csak éppen a veszélyei is
ugyanilyen nagyok.
R.: - Mekkora az ára ennek?
K.É.: - Sokféle árat fizetünk érte. Az elsõ kérdésre
visszatérve vannak olyan adatok, amik bizonyos értelemben úgy
elringatják az embert, mert kedvezõnek tûnnek, hogy a családban
akár összetartó erõ is lehet a televízió. Kevesebb például a
veszekedés azokban a családokban, ahol a televízió többet megy.
R.: - Ez az együttélés egy ilyen általános elfogadott formája.
K.É.: - Nagyon gyakran igen. Persze az igaziból nem egyfajta mûködõ
családi együttlét, hanem csak egy együtt nézés, majdnem azt
mondanám, mint a moziban a szomszédommal. Nagyon gyakori - ezt is
felmérések mutatják - hogy a közbeszólót lepisszegi a többi
családtag. Hallgatnak. És ülnek egymás mellett.
R.: - Hány órát töltenek televízió nézéssel az emberek és
hány órát töltenek ugyanezzel az elfoglaltsággal a gyerekek?
K.É.: - A számok nagyon meglepõek. Tudniillik azt mutatják,
hogy nyolc-kilenc hónapos gyerekek több, mint egy órát nézik
a televíziót. Már a szülõk úgy találják esetleg, hogy az a
vibráló képernyõ elvonja a gyerek figyelmét és ezzel
lekötik. Azt tapasztaljuk statisztikákat tekintve, hogy a televízió
nézéssel töltött idõ, az az iskolás kor elõtt fokozatosan nõ.
Általában öt-hat-hét éves korig eléri a három órát.
R.: - Napi három órát.
K.É.: - Napi három órát. Valahol többet, természetesen ezek
átlagszámok. Általában az iskola kezdésével ez a nézés
mennyiség egy picit csökken, de ez nem tart sokáig. Egy-két évig
tartó visszaesés után meredek emelkedés történik és 13-14 éves
korban négy és fél, öt óra is lehet, de ebben már valóban
benne van a számítógép használat is. Meg a videó.
R.: - Kialakulhat-e a kábítószerhez, a cigarettához vagy akár
az alkoholhoz hasonló függõség?
K.É.: - Ez egy újabban intenzíven vizsgált kérdéskör, mert
televízió-függést arra szokták használni, aki csoportjához,
kultúrköréhez viszonyítva aránytalanul többet néz. Ma már
viszont valóban beszélnek egy olyan jelenségrõl, ahol az elõbb
említett kábítószerhez hasonlóan egy más lényeges dolgot föladó,
amikor egyre inkább más tevékenységek rovására megy a televízió
nézés mennyisége.
R.: - Tehát egy fiatalkorú, hát mert ugye a gyerekeknél ez
nagyon sokszor és a büntetés és a jutalmazás eszköze és tárgya,
hogy akkor ha jó jegyet hozol, akkor megnézheted, ha rosszat,
akkor egy hétig nem nézheted.
K.É.: - Ez pontosan így van, a saját vizsgálatunk adatai is
azt mutatták, hogy a szülõknek több, mint 70 százaléka a televíziót
ilyen értelemben használta a kontroll eszközének. Nem azt nézték
és nem azt ellenõrizték vagy javasolták, hogy mit nézzen vagy
ne nézzen a gyerek, nagyon sok szülõ felmérésünk
szerint is nem is tud róla, hogy mit néz a gyereke. És
tulajdonképpen átengedjük egy olyanfajta kontrollálatlan erõnek
a gyerekünket és olyanfajta benyomás halmaznak, amivel valószínûleg
nem mindig értünk egyet.
  
Mv.: - Biztosan sokan emlékeznek arra, hogy a múlt héten a
Napközben mûsorában szó volt a Pokémon õrületrõl. Önök közül
olyan sokan telefonáltak, hogy erre ma is és késõbbi mûsorunkban
is is visszatérünk.
- Jó napot kívánok! Én V. Zné vagyok Ócsáról telefonálok
önöknek. Egy elég felháborító dologgal találkoztam. Bizonyára
nagyon sokan ismerik szülõk, nevelõk is, egyre többen ezeket a
mai rajzfilmeket, különösen ezt a Pokémon õrületet, ami dúl.
És már bocsánat, lehet, hogy közönséges leszek, de tömeges hülyítés
folyik és amíg csak a televízió nyom és hát látja, aki látja,
esetleg szülõk megengedik otthon a családi házban, mindenkinek
magánügye. De amikor bemegyek az iskolába, a saját gyerekemért
és azt mondja nekem a kislányom, hogy anya jó, hogy jöttél
most éppen, egyébként mindig hazahozom, de kicsit késõbben
mentem, jó, hogy jössz értem, mert mindjárt Pokémont néznek.
Benn ül két napközis csoport, negyven gyerek egy elsötétített
rosszlevegõjû teremben, mikor odakint süt a nap és a nevelõk
szinte a szájuk elé teszik a mérget, szinte sírni tudnék, mert
a gyerekeinket méreggel etetjük.
R.: - Nem hagynám annyiban, mert ez az, ami ellen a jóérzésû
szülõknek össze kellene fogniuk.
- Szóltam, megkérdeztem másik nevelõt, fiatal kolléga, aki
nem volt épp benn, csak ugye õ mégiscsak illetékesebb, hogy megkérdezze,
hogy na mégis mit néztek, õ kérdezett rá. Hát ezután már
odaszóltam, hogy hát hogy lehet ilyet a gyerekeknek vetíteni?
És egy nevelõ, akinek az lenne a dolga, hogy a jövõ nemzedékét
nevelje azt mondja, hogy hát otthon is ez megy. Hát legalább az
iskolában ne vetítenék már. És amikor én megkérdezem a
hittanos csoportban a gyerekeket és huszonöt gyerekbõl
van egy, vagy kettõ, amelyik fel meri vállalni, hogy õ nem nézi
és õt nem érdekli.
R.: - Hát nézze, hogy a gyerekek el merik-e vállalni, vagy sem
lehet, hogy olyan nyomásnak vannak kitéve néhány gyerek részérõl,
hogy nem merik bevallani, hogy õk ilyet otthon nem nézhetnek, de
biztos abban, hogy a szülõk közül is csak egy lenne, aki magával
értene egyet?
- De látom, ahogyan gyûjtik ezeket a cit-cetliket, papírokat,
meg ahogyan mondják is, hiszen visszajelzés van, hogy nekem már
ilyenem van, nekem már olyanom van, meg ezt és ezt lehet nyerni,
hogyha nekem ennyi van, meg ezt veszem. Tehát látom. Tehát ez nem
egy valótlan adat, hogy 90-95 százalék egy ilyen csoportban a nézettség.
R.: - Ugyanakkor mégsem tudok mást mondani tudja, hogyha mi szülõk
nem próbáljuk meg megvédeni a saját gyerekeinket, akkor helyettünk
ezt senki nem fogja, úgy tûnik elvállalni.
- Igen. A gyakorlatra átfordítva mit lehet tenni?
- Mûsorunk levélcíme: Vendég a háznál, Magyar Rádió
1800 Budapest.
VekerdyTamás pszichológus: - Úgy gondolom, hogy óvodában,
iskolában, videofilmeket, tévéadásokat nézni eleve helytelen,
hogy azt ne mondjam, tilos. Ezeknek a gyerekeknek és erre a
mama is utalt, tulajdonképpen még rengeteg mozgásra volna szükségük
a szabad levegõn. Ez az egyik. A másik pedig ismerjük azokat a
szomorú vizsgálati eredményeket, hogy a rajzfilmek azok, amelyek
a legnagyobb agressziós szintemelést váltják ki a gyerekben.
Tehát a valóságban látott agresszió kisebbet, a rendes filmen látott
valamivel nagyobbat és a rajzfilm a legnagyobbat, aminek sok összetevõje,
sok oka van.
R.: - Ezt vajon nem tanítják a pedagógus, óvónõképzés,
egyéb fõiskolákon, egyetemeken?
V.T.: - Valószínûleg nem.
R.: - Az ön tilos jelzése, hogy tilos lenne vetíteni ezeket úgy
tûnik, hogy akkor mégsem elégséges tiltás. A szülõknek kéne
ezt megharcolni? Biztos, hogy ez a szülõ dolga? A gyerekeké azt
gondolom a legkevésbé.
V.T.: - Hát elvileg a szülõ a közoktatásban egy szolgáltatást
vesz át. Mondhatnám azt is, vesz meg azon a tetemes adón, amit õ
befizet. Õneki meg lehetne mondania, erre valók volnának az
iskolaszékek és egyéb fórumok
R.: - ha lennének,
V.T.: - Amelyek nincsenek. Ahol van, se mûködnek. Az kellene,
hogy megmondhassa, hogy milyen nevelést óhajt adni, adatni a
gyermekének a megfelelõ intézményben.
R.: - No de hát ön tudja legjobban, hogy az iskolák azért
olyan nagyon sûrûn nem kérdezik meg a szülõket egyenként, hogy
ön mit vár?
V.T.: - Igen, ezt tudjuk pontosan, idáig még nem jutottunk el.
R.: - De ebben a helyzetben ma Magyarországon hogyan védhetjük
meg a gyermekeinket?
V.T.: - Ha, ugye természetesen most elõbb olyan dolgokat
mondok, amire persze nincs mindig lehetõségünk. Nyilvánvalóan,
ha a gyermekünk nem napközis vagy ha napközibõl eléggé idõben
elhozzuk, amint ahogy az a mama is, akkor még nem nézik a Pokémont
csak készültek a nézéséhez, akkor ez már maga, de remélhetõleg
tanítási órán ilyennek a vetítésére mégsem kerül sor.
R.: - Én nem vigasztalnám magát ezzel, én tudom, hogy nagyon
sok iskolában, ha véletlenül elmarad egy óra, akkor ilyesmivel
nagyon jól lekötik a gyerekeket.
V.T.. - Igen, ez ugyanaz, ami tulajdonképpen otthon is történik
és ezért tehet viszonylag kevés szemrehányást a szülõ az
iskolának, de tehet, mert az iskola más hely, tehát hogy odalököm
ugye az elektromos bébiszitter tereli a gyereket és akkor nyugalom
lesz. A régi iskolában ez nem így volt. Lukas órán a tanárok
meséltek, saját életükbõl, vagy történetet vagy legrosszabb
esetben felolvastak, de valami történt. Igen, sajnos gyakran
tapasztaljuk azt, hogy rosszul fizetett és sokszor kontraszelektált
tanáraink menekülnek a gyerekektõl, vagy a gyerekektõl
való szabad együttléttõl ott, ahol lehet. Ennek rengeteg összetevõje
van természetesen, ezért nem lehet egyszerûen azt mondani, hogy
most pedig ez és ez a teendõ. Nagyon sokféle dolgot kellene
egyszerre tenni. Itt nyilvánvalóan a közhangulatnak kéne módosulnia.
R.: - Bonyolult, mert mindig lesznek szülõk, akik azt gondolják,
hogy istenem, hát ilyen a világ. Ezt látja a televízióban is,
miért ne lássa akkor az iskolában is és bizonyára mindig
lesznek én nagyon remélem, hogy nagyobb számban azok, akik azt
mondják, hogy legalább az iskolában ne.
V.T.: - Hát én azt gondolom, hogy a háttér-információkat kéne
megerõsíteni arról, hogy a képernyõ elé rögzített gyerek különbözõ
károsodásokat szenved. Egyrészt testileg nem mozog. Testi mozgás
közben történik meg a feldolgozás a gyerekben, a kisgyerekben még
az intellektuális feldolgozás is. Lélekben sem mozog vagyis nem készít
belsõ képeket, ahogy játék vagy mesehallgatás közben készít.
Ebben a történik meg a világról és a magamból nyert benyomások
tagolása és feldolgozása. Ez nem történik meg. Felduzzadnak az
indulatok, ki fognak robbanni, nõ az agressziós szint, még a szelíd
filmek nézése után is. Tehát tudnunk kéne arról, hogy testileg
és lelkileg károsító a képernyõ elé való rögzítettség,
minél kisebb a gyerek, annál inkább.
|