- Voltam.
Mv.: - És milyen volt az az iskola?
- Jó.
Mv.: - Nem volt óriási nagy?
- De.
Mv.: - És kivel voltál ott?
- Amikor az Andit elvittük az iskolába, akkor valamikor én is
szoktam menni.
Mv.: - Azt mondtad, hogy hatalmas nagy ez az iskola, és akkor
ebben az iskolában semmi kedves sincsen, ez egy óriási építmény
és nem is lehet szeretni?
- Hát, van aki szereti, de van aki nem.
Mv.: - Szereted, vagy nem szereted az iskolát, ahova menni fogsz
majd?
- Nem tudom.
Mv.: - Lesznek barátaid ott vagy ismerõseid az óvodából?
- Lesz. Csak egy.
Mv.: - Az osztályodat már ismered, osztálytermet vagy a tanítónénit,
aki veled lesz?
- Ismerem.
Mv.: - Szerinted mi a különbség az óvoda meg az iskola között,
mitõl más ez a két dolog?
- Attól, hogy az óvodában sokat lehet játszani, az iskolában
meg nem lehet.
Mv.: - És akkor, hogy fogod kibírni játék nélkül az iskolában?
- Nem tudom.



Mv.: - Sok iskola indít tavasszal a leendõ elsõsök számára
iskolaelõkészítõt. Mire készíti fel ez az óvodásokat?
- Hát gondolom a padban ülésre, a táblára figyelésre meg
nyilvánvalóan egy más környezethez való szokások
kialakítására, arra, hogy a tanítónéni egy másfajta
tekintély mint az óvónéni, feladatlapokat oldanak meg,
hajtogatnak, gyurmázgatnak, olyan tevékenységeket csinálnak
amelyeket mi is végzünk itt az óvodában.
Mv.: - Ezt a gyerekeknek már tavasszal, iskolai körülmények
között kell megszokniuk?
- Én azt gondolom, hogy ezt nem kell a gyerekeknek megszokniuk.
- Ebben az évben nem indítottunk iskolaelõkészítõt, de az
elõzõ években tartottunk. Azt is úgy éreztük, hogy a szülõk
igénylik végül is, hogy az óvodás gyerek betekinthessen egy
kicsit az iskolába. Tehát ezeknek a iskolaelõkészítõ
foglalkozásoknak nem az volt a célja, hogy az óvodáknak
bármilyen hiányosságát pótolja, hanem szerettük volna a
gyerekeket még akkor becsalogatni az iskolába, amikor õk
még óvodások. Egy más környezetet, egy más embert megismerni
és nekem az volt a tapasztalatom, két évvel ezelõtt tartottam
iskolaelõkészítõ foglalkozást, hogy abból a csoportból, 15
gyerek jött össze erre a foglalkozásra és abból a
csoportból nyolc gyerek jelent meg szeptemberben az én elsõ
osztályomban és nagyon jól érezték magukat, boldogan jöttek be
ismerõs helyre, ismerõs tanító nénihez, amitõl tulajdonképpen
a többi gyerek is megbátorodott. Nem szorongtak, nem
féltek az iskolától, és az egész osztályra nagyon jól
hatottak.
Mv.: - Ezeken a foglalkozásokon a leendõ elsõsök mit
csináltak?
- Ezeken a foglalkozásokon tulajdonképpen a gyerekeknek a
háttérképességeit próbáltuk fejleszteni és leginkább azokat
a foglalkozásokat, egy kicsit részben õk is irányították, amit
nagyon szívesen csináltak. Játszottunk, olyan feladatlapokat
töltöttünk ki, amelyek tulajdonképpen rögzítették a
gyerekekben az irányokat. Jobb, bal. Ez nagyon nehéz
megkülönböztetés egy elsõ osztályos kisgyerek számára. Még
sokszor azok is összetévesztik, akik már úgy jönnek el az
óvodából, hogy biztosak abban, hogy merre van a jobb és merre
van a bal, vagy az elõre, hátra. Ez egy olyan kritikus pont.
Aztán rajzoltunk, énekeltünk, tanultunk ugyanúgy mondókákat,
játékokat, közös játékokat, aztán olyan feladatokat
oldottunk, meg ami tulajdonképpen már egy kisgyerek számára is
kihívás volt. És ezek mind játékos feladatok voltak, de
általában figyeltem, hogy melyek azok a foglalkozások, melyek
nekik nagyon tetszenek, amelyeknek örülnek és aszerint
próbáltam összeállítani mindig a következõ foglalkozásnak a
feladatait.



Mv.: - Milyen iskolai megmérettetésen vett részt óvodás
nagyfia?
- Testnevelési alkalmassági vizsgálaton voltunk és azt
vizsgálták, hogy milyen ügyes a gyerek. Különbözõ
mozgásokat kellett végrehajtania, futásos feladatok voltak,
labdás feladatok voltak, ugrani, mászni, csúszni és ezeket hogy
tudta fegyelmezetten végrehajtani, ez volt a feladat.
Mv.: - Miért volt ez fontos?
- Azt hiszem, igazából nem az a fontos, hogy mit produkál a
gyerek egy ilyen felmérésen, hanem ez egy lehetõség arra,
hogy megismerje az iskolát elõször is, megismerje az ott tanító
tanárok némelyikét, egy kicsit belelát valamennyire,
minimálisan az iskola világába és önmagához képest egy
megmérettetés, meg az óvodás társaihoz képest.
Mv.: - Hogyan sikerült?
- Az én fiamnak jól sikerült, de azt hiszem, hogy a jelenlévõk
között nem volt olyan, akinek ne sikerült volna jól, tehát a
szintet, a pedagógusok által felállított szintet mindenki
teljesítette, bár kihangsúlyozták, hogy nem egyformán ügyesek
a gyerekek, de mindannyian ügyesek voltak.
Mv.: - Kinek megmérettetés, az iskolának, a gyereknek, a szülõnek?
- Hát a gyereknek mindenképpen egy szinten, egy bizonyos
szinten. Talán az iskolának is a szülõ szempontjából. Ahogy
készülnek, ahogy ott a szülõket fogadják, ahogy lezajlik ez az
egész, nyilván a szülõ is képet kap valamennyire az iskolának
errõl a tevékenységérõl, vagy errõl az oldaláról.
Mv.: - De miért kell megmérni ilyen korban a gyerekeket? Miért
fontos ez? Egy testnevelés tagozatos osztály indul esetleg ebben
az iskolában, azért kell?
- Igen, testnevelés irányultságú osztályt fognak indítani
és ehhez hát rossz szó az, hogy válogatják a gyerekeket, mert
ugye igazolja a vizsgálat, hogy mindannyian megfeleltek, de
valamennyire a pedagógusok elõzetesen képet kapnak arról, hogy
milyen képességekkel érkeznek ezen a téren a gyerekek.
Mv.: - Volt ennek a megmérettetésnek, megmérésnek valamilyen
felvételi szaga?
- Nem, egyáltalán nem, nagyon kedvesen fogadtak bennünket,
nagyon közvetlenek voltak a gyerekekkel, hogy úgy mondjam
együtt számolták meg magukat, tehát õk közelítettek az
óvodásokhoz, inkább minthogy õket vonják bele a nagy iskolás
dolgokba.
Mv.: - A fia hogy döntött ezek után, milyen osztályt fog
választani?
- Neki személy szerint vannak az úszással kapcsolatos
félelmei, úgy hogy elképzelhetõ, hogy mindannak ellenére, hogy
nagyon jól teljesített, az úszás miatt esetleg mégsem ebbe az
osztályba fog járni.
Mv.: - Mire volt ez jó? Mit tudtak meg ebbõl?
- Számomra beigazolódott az, hogy nemcsak a játszótéren
ügyes, hanem megfelelõ keretek között feladatot végrehajtva is
meg tudja oldani mindazt amire képes. Hogy az iskolának mi szûrõdött
le ebbõl azt õk tudnák megmondani.



Mv.: - Az, hogy zenebarát osztály, illetve testnevelés
orientált osztály mit jelent, mennyivel többet tanulnak õk,
hány óraszámmal több van nekik egy héten?
Dr. Kiss Gyuláné általános iskolai igazgató-helyettes: -
A zenebarát osztály és a testnevelés orientált osztály az
alapóraszámtól kettõvel több óraszámban tanulja ezeket a
tantárgyakat. Tehát az átlagos elsõ osztályosnak kettõ
énekórája van egy héten és plussz kettõ órát kap még
hozzá. Ez azt jelenti, hogy nagyobb léptékben, bõvebben tanulja
a zeneelméletet, és lesz alkalma második, harmadik osztálytól
kezdõdõen, hogy hangszerrel foglalkozzon plusz óra keretében. A
testnevelés orientált osztálynál úgy szintén kettõ óra a
kötelezõ óra és plusz kettõ órát kap ez az osztály és ezt
úszással szeretnénk kitölteni, uszoda segít nekünk ebben, hogy
ezt meg tudjuk oldani.
Mv.: - Hogyan látja az elmúlt évek tapasztalatából, nem
megterhelõ ez a pici elsõsök számára?
K.Gyné.: - Úgy gondolom, hogy azért nem megterhelõ, mert mi
igyekszünk tartani a NAT elõírásaihoz, az azt jelenti, hogy egy
elsõ osztályosnak napi 4 óra a megengedett, ezt be is tartjuk és
az a plusz két óra az ebéd utánra, kora délutánra tevõdik
át.
Mv.: - A szülõk tisztában vannak azzal, hogy egy pici gyerek,
egy hat-hétéves gyerek számára az a legoptimálisabb, hogy ha
nyugodt körülmények között még játékos formában sajátítja
el a olvasás írás technikáját, nem pedig különféle dolgokat
tanul meg, amivel talán még nehezíti a saját életét is, ezt õk
tudják?
K.Gyné.: - Én szerintem tudják, és mégis egymást valahol
belelovallják ebbe a divatba, hogy nekik most kell például
nyelvet választani vagy most kell valamilyen tagozatot választani.
Én részemrõl annyit mondhatok, hogy miután tényleg jó a
kapcsolatunk a környezõ óvodákkal, elmegyünk szülõi
értekezletet tartani, olyankor mindig elmondjuk, hogy a gyermek
életében a legeslegfontosabb az, hogy megtanuljon magyarul
olvasni, írni, számolni és nyugodt körülmények között, ne
legyen túlterhelve, ne okozzon ez stresszt a gyereknek például.
Mv.: - Lehet, hogy jövõre a harmadik sima osztályból is
tagozatos osztály lesz majd?
K.Gyné.: - Nem hiszem. Szeretnénk megtartani, ha összejön
akkor azt a harmadik sima osztályt, szeretnénk megtartani, ugyanis
még mindig a harmadik osztályban is lesz rá lehetõsége, hogy
bármelyik irányba elkötelezze magát akár zene, akár nyelv,
akár a testnevelés irányába, és egyébként is az, amit õk
megkapnak emelt szintû oktatásban, ez különóra keretében is
bármikor megszerezhetõ. Tehát a zeneiskolának itt kihelyezett
tagozata van a mi iskolánkban és itt is ugyanúgy szolfézst
tanulhatnak, zenét tanulhatnak és hangszereket választhatnak. Nem
feltétlenül a tanórai kereten belül kell ezt megszerezni a
gyereknek.
Mv.: - Tényleg, ezek az emeltszintû képzések, ezek a
tagozatok miért elsõben jelennek meg, miért nem harmadikban,
ahogy mondja?
K.Gyné.: - Én úgy gondolom, hogy az emeltszintû képzéseknek
pontosan ez a célja, hogy miután kevés a gyerek és minden
iskolának a munkaerõ gazdálkodása ugye attól függ, hogy hány
gyerek jelentkezik az iskolába. Tehát valahol egy kis
versengés is folyik az iskolák között, hogy mit tudok nyújtani,
bár ezt a szülõk is elvárják tõlünk, tehát valószínûleg
ezért van ez, hogy már elsõ osztálytól kezdve kell hogy
nyújtsunk valamit. Ezek az elvárások miatt történnek. Sajnos el
kell bocsátani pedagógusokat. Nálunk például ebben az évben
nemcsak ennek a vonzata, hogy pedagógust kell elküldeni, tehát
nemcsak amiatt, hogy egy osztállyal kevesebb lesz, hanem a hat és
nyolcosztályos gimnáziumok elszívó ereje miatt is sajnos oda
fogunk jutni, hogy egyre kevesebb gyerekünk lesz és egyre
több pedagógust kell elküldeni, ugyanis negyedik osztály év
végén jelentkezhet a gyerekek a nyolcosztályos
gimnáziumba. Az idén négy negyedik osztályunk van és már eleve
most tudom, hogy tíz gyereket már felvettek nyolcosztályos
gimnáziumba. Na most tíz gyerek az már azt jelenti, hogy nem lesz
szükség négy ötödik osztályra, mert eleve kevesebb lesz a
gyerek. A hatosztályos gimnáziumba pedig a hatodik osztály
év végén szipkázzák úgymond el a gyerekeket és ezért
aztán a felsõ tagozatban csökken a létszámunk, úgyhogy sajnos
pedagógusokat kell elküldeni.
Mv.: - Ilyen versenyhelyzetben egy "mezei" általános
iskola mit tud tenni?