Vendég a háznál
2001. május. 7.
Kossuth rádió, 13.05
- Máth András
szociológus: Mi folyamatosan ugye internet kutatással
foglalkozunk és éppen ezért nemcsak egyszeri alkalommal, hanem
folyamatosan is az egész népességet vizsgáljuk, ebbe beleértve
a gyerekeket, beleértve a fiatalkorúakat, tehát azokat, a
tinédzsereket, illetve a felnõtteket is Minden vizsgálatunkban
folyamatosan állandóan az jön ki, hogy az internet használatnak
a leggyakoribb csoportja az a 15 és a 29 évesek közé tehetõ.
R.: - Mondhatom azt, hogy gyerekek noszogatják a felnõtteket
arra, hogy anyu, apu, vezessük be az internetet?
M.A:. - Ez változó, az egyik nagy csoport, akik az internetet
kezdik használni és kezdik bevezetni, azok nyilvánvalóan a
fiatal felnõttek. Tehát azok, akik egyedül élnek, most kezdtek
el dolgozni, az egyetemrõl kijöttek. A másik nagy csoport és azt
hiszem, hogy most ez az érdekesebb, azok azok a fiatalok, akik az
iskolában meglátják, látnak egy számítógépet, látnak játékokat,
látnak érdekes olvasnivalókat, esetleg netalán még a tanárok
is kényszerítik õket, hogy valamit olvassanak, nézzenek utána,
pedig ugye kevés gép van otthon. Van az iskolában és azt mondják
otthon, hogy hát de jó lenne, ha lenne, de jó lenne, hogyha tudnánk
használni. Az utóbbi egy évben az apák viszik haza nagyon
sokszor a gépet.
R.: - Milyen társadalmi rétegbe tartozó gyerekek kérik, vagy
használják leginkább az internetet?
M.A.: - Az adatok azok azt mutatják, hogy alapvetõen a
legmagasabb, vagy leggazdagabb csoportok azok, akik ezt kérik vagy
akik ezt igénylik. Ez azt jelenti, hogy a városi magasan iskolázott
szülõkkel rendelkezõ, általában mind a két szülõ dolgozik,
tehát ezek azok a legfontosabb jellemzõk, amik ezekre a családokra
igazak.
R.: - Mondhatom-e azt, hogy ebben a tekintetben is nyílik a társadalmi
olló?
M.A.: - Én ennél élesebben fogalmazok, én azt gondolom, hogy
egy-két éven belül el fogunk oda jutni, hogy az internet lesz a
legerõsebb elitképzõ változó, vagy a legerõsebb elitet meghatározó
tényezõ, tehát pontosan az internet lesz az, ami alapján azt
tudjuk mondani, hogy valaki bele tartozik egy bizonyos körbe, vagy
nem. Ez nemcsak azt jelenti, hogy van-e neki, hanem, hogy tudja-e,
hogy mi az, és tudja-e használni? Éppen ezért nagyon-nagy a
felelõsségünk, hogy minél többen használjuk.
R.: - Ezek szerint itt társadalmi szakadás következhet be.
M.A.: - Így van. Hogyha nézzük az eredményeket és nézzük
az adatokat, akkor azt látjuk, hogy van egy olyan csoport ma
Magyarországon, durván egymillió ember, 800 ezer, 1,2 millió között
valahol, akik képesek arra, tudják, hogy mi az, hogy számítógép,
tudják, hogy mi az, hogy klaviatúra, tudják, hogy hogyan mûködik
a rendszer, mit jelent az, hogy fájl, mit jelent az, hogy open.
Azokat a kifejezéseket, amik ugye már nem igazán angolok, mert
hogy hát inkább a számítástechnika nyelvét jelentik és van
egy olyan csoport, és ez fõként a falusi, kisvárosi népességre
igaz, akik pedig ettõl teljesen távol állnak, ellenére
mindenfajta nagyon tiszteletre méltó és komoly kezdeményezéseknek,
gondolok itt SuliNetre, vagy bármi egyébre. Az a fõ probléma,
hogy nem elég megtanulni 97-ben vagy 99-ben vagy 2000-ben ezt a
dolgot, hanem ezt folyamatosan használni kell. Tehát hogyha valaki
ezt látta egyszer, kétszer, háromszor, használta is akár egy fél
évig, de kiesik belõle, nincs hozzáférése, mert nem tudja
megfizetni, vagy bármi más oka van, nincsen napi kapcsolata az
internettel, akkor ez a világ pillanatok alatt megváltozik. Eltûnnek
weboldalak, új weboldalak tûnnek fel, a régiek átalakulnak, már
a barátai nem ott vannak, a barátai sem használják, akkor már
õk sem és ez a fajta közeg, ez nagyon zárt. Tehát sokkal
nehezebb kívülrõl belépni, mint akár mondjuk egy egyetemre,
vagy egy fõiskolára.
R.: - Van-e arról valamiféle adatunk, hogy a 15 éves korosztály
alatt, amit ön említett, használják-e a gyerekek az internetet?
Vagy egyáltalán hozzáférnek-e vagy tudják-e, hogy mi az?
M.A.: - A mérnökeink szerint a legfiatalabbak, most értve ez
alatt a 10-14 évest, mert hát alatta még azért ugye az íráskészség
még az elektronikus íráskészség is nyilvánvalóan más kategóriákat
jelent. Durván olyan 30 és 40 százalék köré tehetõ azoknak az
aránya, akik tudják, hogy mirõl van szó és használják. Ez a
30-40 százalékos aránya, ez nem rossz, csak az a gond vele, hogy
ott a maradék, hát idézõjelben maradék 50-60 százalék, aki
viszont nem tudja, hogy mi ez vagy nem használja rendszeresen.
Nyilvánvaló, hogy itt most lehet beszélni a tanításról, lehet
beszélni a képzésrõl, hogy az mennyire tudja ezt elõsegíteni.
Az a baj, hogy ugye itt nem arról van szó, hogy van-e ilyen óra,
bemennek-e a diákok, nem mennek be vagy hogy mit tesznek, hanem,
hogy utána tudják-e használni? Van-e módjuk használni és hogy
tudja-e, hogy mit talál meg az interneten, vagy ha valamit keres,
akkor hogyan keresse ezt.
  
Az óvódások: - Hát
apu, amikor megy a munkahelyére, akkor például õ a számítógépen
csinálja meg a leckéjét. De néhányszor megy tanulni. Hétvégénként
sokszor megyünk be internetezni a Minimaxra vagy a Minmax
internetre, vagy valahová internetezni. Van apunak Pokimon
internetje, Minimax internetje mindenféle internete van a számítógépen,
meg a munkahelyi gépén.
R.: - Milyen érzés az, hogy rajtad kívül a családban még hárman
vannak testvérek, összesen négyen vagytok?
- Hát nem rossz, de kicsit irigylem.
R.: - Kit irigyelsz?
- Zsófit, meg a Katát, mert õk mindig számítógépezhetnek,
meg internetezhetnek.
- És ez azt jelenti, hogy anya jobban szeretik õket?
- Nem.
R.: - Mit gondolsz, te miért nem számítógépezhetsz most még,
miért nem internetezhetsz még?
- Mert azt mondják, hogy nekik olyan fontos, pedig nem is olyan
fontos nekik. Hát az nem is a nagyobbak dolga, de hát végül is
igen.
- 16 éves középiskolás: Egy hangkártya van a gépben,
az már elég régen van, azzal már régebben foglalkozom, ez
gyakorlatilag az eszköz arra jó, hogy hangot lehet bevinni számítógépre,
ott vágni lehet, ha akarom, akár visszhangosítani, zenéket
szoktam összevágni és ilyen hasonló dolgokat. És most körülbelül
egy negyedéve, négy hónapja vettem egy olyan kártyát a gépbe,
amivel videofilmet lehet számítógépre vinni és azt is vágni,
utóhangosítani, tehát mint bármit. Ez egy eléggé amatõr
dolog, de hát végül is egy jó szórakozás és hát nem tudom,
ebbõl azért még kisülhet esetleg pár dolog, ha ezt én jól
csinálom.
R.: - Ezek szerint neked a játék és a tanulás, az teljesen
testvérként mûködik.
N.N.: - Igen, ez keveredik, ez a dolog, bár ez az utóbbi filmvágás,
ilyesmi, ez inkább egy játék, szórakozás, tanulásnak nem
nevezném, mert egyelõre ennek én szóval hasznát venni egy ideig
nem fogom. Hát aztán, hogy az egyetemen esetleg lesz-e ilyen klub
vagy valami, hogyha ez nekem addigra úgy megy, akkor ott tudom
hasznát venni, de ezt még abszolut nem tudom, hogy lesz-e ilyen.
R.: - Te milyen egyetemre készülsz?
N.N.: - A Budapesti Mûszaki Egyetemnek a Villamos Karára
szeretnék menni, hogyha pedig oda nem jutok be, akkor a Kandónak a
villany karára.
R.: - Hát akkor feltétlenül elõny az, hogy te ilyen mértékben
tudsz itthon számítógépezni.
N.N.: - Ez mindenképpen elõny, de ez nemcsak az egyetemen, ez
szakközépiskolában, ha egyszer munkát keresek és találok,
akkor is mindenképpen elõny.
R.: - És miért vágysz annyira az internetre?
N.N.: - Az internetre itthon abszolút nem vágyok, mert egyrészt
szerintem itthonra nagyon drága és annyira abszolút nem hiányzik.
De például van egy másik hobbim a vasút, onnan szoktam képeket
letölteni, vannak ilyen honlapok, ahol kimondottan ilyen képeket,
információkat lehet találni. Aztán hogyha kell valami kis
program vagy valami hasonló, akkor azt is meg lehet találni kint.
De itthon abszolút nem hiányzik, az iskolában meg ingyen van, úgyhogy
akkor lehet csinálni.
R.: - És mennyire jutsz hozzá az iskolában?
N.N.: - Hát az iskolában tavaly úgy volt, hogy három óra
volt egy héten, hát három, úgy három óra, hogy háromszor másfél
óra, vagy két óra, idén még pontosan nem tudom, hogy hogy lesz.
Most péntekenként van és hát ha ráérek, nincs más dolgom,
akkor szoktam keresgélni.
R.: - Maga vágyik-e az intertetre?
- Középkorú családapa: Nem tudom, biztos érdekes
lenne, de nem hiszem, hogy túl sokat tudnék vele foglalkozni, mert
éjszaka valószínûleg elaludnék mellette. Biztos, ha egy olyan
zavartalan nyugodt környezetem volna, hogy nincs egyéb dolgom,
csak az internetet böngészni, azt hiszem, hogy érdekelne és csinálnám.
Itt valószínûleg arról van már szó, hogy amiért annyira nem
lelkesít, hogy nem tudnék már annyit beleinvesztálni, már nem
anyagi értelemben, idõben nem tudnék annyit belefektetni, amennyi
erre szükség volna.
R.: - A munkájához nincs szüksége az internetre?
N.N.: - Nincs, hát nekem a külsõ kapcsolat maximum azt
jelenti, hogy e-maileket küldök partnereknek és kapok tõlük,
tehát egy kapcsolattartás jellege van, munkahelyi számítógépen
nem is tudok internetes kapcsolatot teremteni, mert hát az nem így
megszervezve és nem erre szolgál egy munkahelyi számítógép elsõsorban.
De ott csak a kapcsolattartás, az internet, az nagyon sok szabadidõt
kell hozzá, mert ha az ember el akar merülni egy témában, akkor
én azt hiszem, hogy a határ a csillagos ég és aki dolgozik és
este hazajön és fáradt, és nyûgös és aludni szeretne, akkor
valószínûleg nem fér bele. Ha mondjuk olyan jellegû tájékozódásra
volna szükségem, hogy itt most mit tudom én nagyon világviszonylatban
kéne valamit keresnem egy ipari terméket vagy valami bármi más
információt, akkor biztos vagyok benne, hogy jól jönne. De hát
mondjuk akkor meg van a cégnél egy vagy két számítógép, amin
van internetelérés, akkor ott azt a kollégát kérném meg valószínûleg,
hogy légy szíves kutasd ezt föl nekem és akkor õ ezt nekem
megtenné.
  
Máth András szociológus:
Egyre elõrébb jön az az idõszak, amikor könnyebben tudja a
feladatait teljesíteni akkor, hogyha ezt ismeri. És igazából ez
a dolognak a nyitja, hogy az internetre nem azért van szükség,
mert hogy az egy játék, hanem azért, mert különösen szerintem
öt-tíz-tizenöt év múlva az életének oly mértékben lesz része,
hogy aki tudja, hogy mi ez, aki tudja, hogy ez mire jó, az elõnybe
fog kerülni azokkal szemben, akik nem. És ez lesz az igazi tétje
annak, hogy ez az egész internetes világ vagy internetes közeg,
ez mit fog eredményezni vagy mit fog, vagy mit jelent az, hogy
tudja-e vagy nem, hogy õ az egyébként meglévõ életében,
legyen az diplomás vagy nem diplomás, legyen az budapesti vagy vidéki
lakos, mennyire tudja ezeket a dolgokat elérni. És ezért van
legalábbis az én meglátásom szerint nagyon-nagy jelentõsége
annak, hogy hogyan tudjuk segíteni azokat, akik maguktól nem képesek
erre.
R.: - Mi lesz azzal a 60 százalékkal, aki falun és vidéken él?
M.A.: - Nemcsak falusiak és vidékiek, ez nagyon fontos, hanem bárki
olyan, aki erre képtelen, tehát nagyon sok ilyen kisgyerek van
Budapesten is, nyilvánvalóan szegényebb csoportokban vannak többen.
Én azt hiszem, hogy ez közös felelõsségünk és ezt nagyon nehéz
elhárítani azzal, hogy majd az állam megoldja. Az államnak meg
kell oldania, de ebben nekünk lépnünk kell, ebben nekünk tennünk
kell, mert lássuk be, hogy ha õk nem lesznek képesek, akkor egész
Magyarország nem lesz ennyire sikeres, mint amennyire sikeres lehet
mondjuk Írország vagy Hollandia vagy bármely vagy pláne ugye az
északi országok, ahol ennek még nagyobb a hagyománya és a kultúrája.
Nemcsak arról van szó, hogy majd a diplomásaink elég sikeresek
lesznek, hanem arról is van szó, hogy azok, akiknek mondjuk teszem
azt egy gyárban interneten keresztül fogják leküldeni Brüsszelbõl
vagy bármi más helyrõl azt a technológiát, hogy hogyan kell
legyártani egy széket, hogy mik annak a lépései, ha õ ezt nem
lesz képes elolvasni, hanem csak a nem tudom én dán fõnöke lesz
képes ezt levenni és úgymond átültetni a napi gyakorlatba,
akkor bizony ezek az emberek, akik ezt nem tudják használni, soha
nem lesznek ugye mondjuk üzemvezetõk vagy soha nem lesznek gyártásvezetõk
vagy bármit lehetne most mondani, hadd ne kelljen nekem ötleteket
adni és ez az igazi tét. És ezért érdekes az, hogy például az
iskolákban nemcsak úgymond kiállítási tárgyként kell, hogy
szerepeljen a számítógép, hanem mondjuk mindenfajta órába beépítve.
Legnagyobb problémánk pillanatnyilag, hogy ezt az egész
informatikát furcsa módon informatikusok találták ki és viszik
elõre. És õk pedig nagyon sokszor nem veszik figyelembe azt, ami
az úgymond hétköznapi ember az igényei. Lehet, hogy jó dolog írógéppel
írni, de akkor tessék megtanítani minden diákot gépelni. Hát
gondoljunk vissza, mindenki a saját munkahelyére vagy ismeretségi
körében, hányan vannak olyanok, akik hat ujjnál többel tudnak gépelni?
Nagyon kevesen. Holott ennek a tudásnak az elsajátítása ma már,
azt gondolom, hogy alapkészségnek kellene lennie ahhoz, hogy
megfelelõ módon tudjunk beszélni, vagy kommunikálni egymással.
Ez egy apró példa ugyan, de azt mutatja, hogy nagyon át fog
alakulni az elkövetkezendõ években azoknak az ismereteknek a köre,
amelyek az elõrejutáshoz szükségesek.
- A mûsort Csutoros Gergely, Havril Erzsébet, Uhrin Csaba és
Horváth Ida készítette.
|