Vendég a háznál
2001. április. 26.
Kossuth rádió, 13.05
Rip.: - Szoktál nézni reklámot ?
- Nem szeretem.
Rip.: - Miért nem ?
- Mert nagyon rossz az a reklám és engem hülyít.
Rip.: - Mit csinál ?
- Hülyít.
Rip.: - A reklám téged ?
- Igen.
Rip.: - De hogy hülyít ?
- Úgy, hogy bemutatják, én is azt csinálom amit õ.
Rip.: - Ezt most komolyan mondod ?
- Igen.
Rip.: - És szerinted õk azt akarják ?
- Igen.
- Az anyukák meg az apukák, ami tetszik a reklámban azt
megveszik. Szoktam látni reklámot és hisztizek, hogy vegyék meg.
De nem mindig szokták. Csak a nagymamám.
  
Kósa Éva, az ELTE pszichológiai tanszékének tanára.:
- A televízió sugallja azt a nagyon csalóka benyomást, hogy amit
látunk benne az a valóság. Mint hogyha kinyitnánk egy ablakot és
most ablakba könyökölve kinézve látnánk családokat, látnánk
veszekedéseket, látnánk családi étkezést, nõ és férfi
viszonyát, beszélgetést. Minden módon úgy tûnik, hogy képet
kapunk a valóságról. Ez alapvetõen tévedés. Ezért sok felnõtt
is hajlamos ilyen fajta tévedésbe esni. A nagyon közismert példára
utalnék, amikor Isaurát valóságos személynek vélve felnõttek
küldtek segélycsomagokat szegény rabszolgalány felszabadítására.
Tehát valahol a példa nagyon erõsen felmutatja azt, hogy még az
értelmi képességeiket tekintve nyilvánvalóan tapasztaltabb és
fejlettebb felnõttek is hajlamosak ezt a fajta közvetítést, ezt
a fajta televíziós ábrázolást valóságnak tekinteni. Tulajdonképpen
ezt a dolgot, hogy a reklám, vagy az ilyen típusú termékek mögött
egy eladási szándék áll, ezt a gyerekek nagyon sokáig
egyszerûen nem veszik észre. Az, hogy a televízió eladási célból
torzítani tud a reklámok esetében ezt még 10, 14 éves
gyerekeknek is csak negyede, harmada sejti.
- Azért nem mindent veszek meg amit mutatnak ott a tévében, de
van amikor néha jó a reklám, hogy tájékoztat egy új termékrõl,
amit még nem ismerek.
Rip.: - Téged egyébként valóban tájékoztat a reklám, tehát
te abból megtudsz valamit arról a termékrõl, amit reklámoz ?
- Hát nem mindent, mert a reklámokban van olyan amit kicsit eltúloznak
például, hogy akkor olyan erõs, hogy lelöki az autót a néger.
Tehát mondjuk azt azért egy kicsit eltúlozzák, hogy milyen a hatása.
|