- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  01.04.26
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2001. április. 26.
Kossuth rádió, 13.05

Rip.: - Szoktál nézni reklámot ?

- Nem szeretem.

Rip.: - Miért nem ?

- Mert nagyon rossz az a reklám és engem hülyít.

Rip.: - Mit csinál ?

- Hülyít.

Rip.: - A reklám téged ?

- Igen.

Rip.: - De hogy hülyít ?

- Úgy, hogy bemutatják, én is azt csinálom amit õ.

Rip.: - Ezt most komolyan mondod ?

- Igen.

Rip.: - És szerinted õk azt akarják ?

- Igen.

- Az anyukák meg az apukák, ami tetszik a reklámban azt megveszik. Szoktam látni reklámot és hisztizek, hogy vegyék meg. De nem mindig szokták. Csak a nagymamám.

Kósa Éva, az ELTE pszichológiai tanszékének tanára.: - A televízió sugallja azt a nagyon csalóka benyomást, hogy amit látunk benne az a valóság. Mint hogyha kinyitnánk egy ablakot és most ablakba könyökölve kinézve látnánk családokat, látnánk veszekedéseket, látnánk családi étkezést, nõ és férfi viszonyát, beszélgetést. Minden módon úgy tûnik, hogy képet kapunk a valóságról. Ez alapvetõen tévedés. Ezért sok felnõtt is hajlamos ilyen fajta tévedésbe esni. A nagyon közismert példára utalnék, amikor Isaurát valóságos személynek vélve felnõttek küldtek segélycsomagokat szegény rabszolgalány felszabadítására. Tehát valahol a példa nagyon erõsen felmutatja azt, hogy még az értelmi képességeiket tekintve nyilvánvalóan tapasztaltabb és fejlettebb felnõttek is hajlamosak ezt a fajta közvetítést, ezt a fajta televíziós ábrázolást valóságnak tekinteni. Tulajdonképpen ezt a dolgot, hogy a reklám, vagy az ilyen típusú termékek mögött egy eladási szándék áll, ezt a gyerekek nagyon sokáig egyszerûen nem veszik észre. Az, hogy a televízió eladási célból torzítani tud a reklámok esetében ezt még 10, 14 éves gyerekeknek is csak negyede, harmada sejti.

- Azért nem mindent veszek meg amit mutatnak ott a tévében, de van amikor néha jó a reklám, hogy tájékoztat egy új termékrõl, amit még nem ismerek.

Rip.: - Téged egyébként valóban tájékoztat a reklám, tehát te abból megtudsz valamit arról a termékrõl, amit reklámoz ?

- Hát nem mindent, mert a reklámokban van olyan amit kicsit eltúloznak például, hogy akkor olyan erõs, hogy lelöki az autót a néger. Tehát mondjuk azt azért egy kicsit eltúlozzák, hogy milyen a hatása.


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?