#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  01.04.23
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2001. április. 23.
Kossuth rádió, 13.05

"Gyerekkoromban nálunk mindennap azzal végzõdött, hogy vagy anyám, vagy apám mesélt nekem. Ne úgy képzeljétek, hogy elõvettek egy meséskönyvet és elkezdtek felolvasni belõle. A mi családunkban mindenki tudott történeteket kitalálni. Én a magunk meséit hallgattam évek hosszú során át. Apám többnyire Jani mackóról beszélt, néha pedig tüzes krampuszról, akit azért tiszteltem, mert hiába hívták tüzes krampusznak, szõke volt és kislány. Anyámnál viszont megrendelhettem, kirõl szeretnék hallani, ki legyen a mese hõse. Ifi-e, a macskánk, Agancsos, a barátnõm, Telebutipáti akit én találtam ki, a szomszéd padlásra felszökött görény, vagy a néni. A rettenetes néni akitõl iszonyodtam, mert éreztem, hogy nem szeret és aki sokkal valószínûtlenebb jelenség volt a tüzes krampusznál, mert szõlõje volt, háza, és õsszel nagy kosárban sült csirkét hozott és somot a szüretérõl. Hányszor elképzeltem, mi lenne, ha valami irtózatos véletlen a néni hatalmába adna. Õ gondolkoznék helyettem, esetleg mindnyájunk helyett. Ilyenkor bebújtam a paplan alá, úgy megijedtem a gondolattól. Ha aztán megmondtam, kirõl szeretném a mesét, anyám gondolkozott egy cseppet, begyûrte a takarót a talpam alá, ki nem takarózzam megint éjszaka és nekikezdett a mesélésnek. Képessége szerint az én édesanyámnak írónak kellett volna lennie. De nem jutott ideje rá, mert édesanya lett és attól fogva, hogy megszülettem nekem adta az egész életét. Esténként csak mondta, mondta a maga kitalált a meséket és így teltek a napok hármasban, mert a meseszóra apám is otthagyta a könyvét és odaült mellénk, hallgatni a különös történeteket. Ha visszagondolok a gyerekkoromra, mindig ezt az elalvás elõtti félhomályt látom. Álmosodó magamat, és köröttem gyermekéveim õreit, anyámat, apámat meg a meséket."

- Jó napot kívánok, én egy hároméves kisgyerek anyukájaként szeretnék kérdezni. A véleményüket, illetve hát nem tudom, ha lehet akkor esetleg késõbb majd Vekerdy Tamás véleményét, a diavetítõrõl, diafilmekrõl, hogy mikortól ajánlott, nem ajánlott? Na most mi nem nagyon tévézünk, illetve a gyerek sem. Tehát ennek a tekintetében mi a véleményük?

Mv.: - Gyerekkori emlékei azok, amelyek errõl vannak, vagy pedig miért gondolja, hogy a diavetítõ jó lehet?

- Én nem gondolom, a férjem gondolja.

Mv.: - És egyáltalában találkozik ma az üzletekben diavetítõvel?

- Van nekünk, ez régi.

Mv.: - Értem, megvan a régi. És a férje az mit mond?

- Hát hogy az milyen jó, mert hogy olyan, mint a mesekönyv. És hogy milyen jó együtt ülni a félhomályban, mert az olyan varázslatos. Ilyeneket. Én attól tartok, hogy ez talán kicsit hasonló a tévéhez. Tehát, hogy szájába adja a képek alapján a történetet. Nem a fantáziára van bízva.

Mv.: - Nem gondolja Vekerdy Tamás, hogy itt két dologról van szó. Az az érzésem, hogy egy papáról van szó, akinek boldog gyerekkora volt.

Vekerdy Tamás pszichológus: - Igen. Diavetítõ. Három éves kisgyereknek semmiképp nem vetítenék diavetítõvel. Általában tudni kell, hogy a hallott mese az igazi mese, amihez a gyerek önmagában készít képeket. Ez segít feldolgozni igazán az õ szorongásait, vágyait, düheit, ismereteit, mindent.

Mv.: - De kiegészítésképpen Ön a tévé elé sem ületi a hároméves gyereket?

V.T.: - Hallani kell a mesét. A háromévesnek különben is még csak az õ kis napját mesélem vissza, én nem vetítem neki még Jancsi és Juliskát vagy Hófehérkét, semmi ilyesmit. Vele mit történt. Arról mesélek, vagy kis állatok rövid kalandjairól. Zseniális angol könyvet ismerek, Patrickról a pici medvérõl. Az egyik könyv arról szól, hogy elmegy anyukájával kabátot venni. Másik könyv arról szól, hogy este lefekszik. Ez egy kis könyvecske. Remek, egy este végigolvasható. Harmadik könyv, villamoson utazik. Ilyen jellegû könyvek azok, amelyek elmondják, hogy a kismackóval mi történik, ami a gyerekkel és ezek a jó mesék ekkor. A nagy mesék azok négy és fél, ötéves kor körül kezdenek jönni és akkor nagyon fontosak, de nem diavetítõn. A diavetítõ fázisrajz. Pontról pontra. Most kilép a házból, most már szalad, most a sûrûbe került, tépi a ruháját az ág. Ez súlyos hiba, mert ez elveszi a gyerektõl a kép, a belsõ képkészítést, miközben a gyerek nagyon örül neki, mert nem tud különbségek tenni külsõ és belsõ kép között, ahogy errõl sokat beszéltünk. Persze a diavetítõ még mindig jobb, mint a televízió. A mesét hallgatni kell. Most ezzel együtt természetesen a mi családunkban is volt diavetítõ és vetítettünk is a négy és fél, ötévesnek néha.

Mv.: - De nem is volt televízió.

V.T.: - Televízió nem. És akkor azt megnézte és, de nagyon keveset vetítettünk a diavetítõn. Ez nem helyettesítette az esti mesét. Este mese van, de ha például nyaralunk, esik az esõ és akkor a báty vetít a húgocskájának és jól szórakoznak. Igaza van a papának, jó félhomályban ülni, sötétben.

Mv.: - És családiasabb, mint a televízió, ami intézményes.

V.T.: - Családias. És még azt is el tudom képzelni, hogy kibírja egy gyerek a diavetítõt, vetítek neki és annak is megvan a maga bája és varázsa, ugyanúgy ahogy a tévétõl sem tud elszakadni. Egyik rosszabb, mint a másik, vagyis a tévé a rosszabb ezekbõl. De minden esetre az esti mese helyére én a diavetítõt semmiképp nem tenném, miközben dogmatikusan ki sem tiltanám a lakásból. Nem mondanám azt, hogy ez kizárt dolog, lehetetlen.

Mv.: - De mindenesetre ez még egy-két év múlva ráér és akkor majd érdemes megnézni, hogy egyáltalán a gyerek hogy viszonyul hozzá. Ha õ nagyon szereti, hogy egy-egy mesét együtt megnéz a család diavetítõn, hát akkor az biztos nem árt.

V.T.: - A hallgatott mese a jó és elõször mindenképp hallva kell a mesét megismerni. Az az egy-két illusztráció, ami a régi mesekönyvekben volt, amilyeneket most újra kiadtak, a kitûnõen kidolgozott illusztráció ami, egy-kettõ egy meséhez, az segíti a gyerek fantáziáját.


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?