Vendég a háznál
2001. április. 20.
Kossuth rádió, 13.05
- Miután elhangzott az a mûsor, amelyben a szöveges értékelésrõl
beszéltünk sok hallgatói vélemény érkezett levélben is,
telefonon is.
- Jó napot kívánok Ané V. J. vagyok. Azt hiszem csütörtökön
hangzott el egy beszélgetés Vekerdy Tamással és akkor a szöveges
értékeléssel kapcsolatban tett elismerõ megjegyzéseket, hát
sajnos én az ellenkezõjérõl szeretnék beszámolni ennek a
dolognak. Nekem a nagyobbik fiam nyolcosztályos gimnáziumba jár,
ott hetedikes és náluk magatartás és szorgalom jegy helyett van
szöveges értékelés és bizony nekem nagyon rosszak a
tapasztalataim ezzel kapcsolatban. Ez a szöveges értékelés ez
nagyon sokszor egy - egy undok megjegyzésre korlátozódik. Én úgy
érzem, hogy egyáltalán nem buzdítják a gyerekeket, hanem
minõsítik, ami egy kis kamasz, egy tizennégy éves gyerek
esetében szerintem nem is csak, hogy nem célravezetõ, hanem
idõnként kifejezetten megalázó.
- Csak tegyünk különbséget, akkor maga nem arról a szöveges
értékelésrõl beszél, amirõl mi próbáltunk beszélni, hanem
egy rossz gyakorlatról.
- Igen, na most ugyebár én ezzel a szöveges értékeléssel
találkozom, találkoztam én a jó szöveges értékeléssel is,
hozzáteszem. Ugyanennek a gyerekemnek az elsõ, második
osztályban egy nagyszerû tanítónénije volt és ugye õ az elsõben,
ahol még nem voltak jegyek, szöveges értékeléssel értékelt.
Nagyszerû volt. Õ tényleg pontosan beszámolt róla, hogy melyik
tantárgyból hol tart, mit kellene egy kicsit megnyomni, mi amiben
nagyon jó. Én ezzel a szöveges értékeléses rendszerrel a fiam
iskolájában, az nem értek egyet, mert úgy érzem, hogy nem tájékoztat,
hogy mi történik, hanem mondom a gyereket minõsítik, de
azzal sem értek, hogy egy otthon maradt füzet, vagy egy órai
pusmogás egy szaktantárgyi egyessel jár.
- Teljesen igaza van.
- És különösen nem értek egyet egy olyan iskolában, ahol
egy tanár azt mondja a gyerekeknek a félévi osztályzás elõtt,
hogy csak annak ad ötöst, aki egyébként ötösre áll, aki
elindult egy bizonyos versenyen, mert különben minek ül itt. Hát
egy ilyen iskolában, ahol ez a szellem, ne kapjon egyest valami
olyasmiért, amit egy ejnye-bejnyével, vagy egy magatartási
egyessel, vagy nem tudom, el lehet intézni. Szóval én úgy érzem,
hogy ez a szöveges értékelés az egy kétélû fegyver, értõ
kezekben nagyon jó lehet, nagyon hasznos lehet, nagyon egyet értek
Vekerdy Tamással benne, de ugyanakkor pedig nagyon - nagyon vissze
lehet vele élni.
- Én ezzel teljesen egyet értek, mondom még egyszer, ne nevezzük
ezt szöveges értékelésnek, amirõl maga beszél.
- Én se tartom annak, sõt az osztályfõnöknél én tavaly próbáltam
eljárni, hogy nem lehetne- e ezen a rendszeren változtatni
valamilyen módon, mert bizony kapott a gyerekem olyan év végi
bizonyítványt, amit szerencsére nem õ vett át, mert éppen táborban
volt, meg sem mutattam neki. Egy olyan megjegyzés volt benne amirõl
úgy ítéltem meg, hogy jobb, ha nem látja.
- Egy szó?
- Nem egy szó, hát egy mondat volt. Én már így visszaidézni
nem tudom, de kimondottan bántó volt.
- Tudja erre azt mondom magának, hogy önmagában ez a magatartás,
szorgalom osztályzat, szóval ahol igazán szöveges értékelés
van, azokban az iskolákban, olyan osztályzat vagy olyan értékelés,
mint magatartás, szorgalom nem létezik.
- Hát nincs is erre szükség. Ezek a gyerekek már nem
olyan aprók, hogy a piros ponttal, meg a fél nyuszival lehessen õket
motiválni.
- Így van, vagy a négyes vagy a négy és feles szorgalom osztályzattal,
tudniillik ott a szöveges értékelés feleslegessé teszi, hogy még
a magatartások külön vannak, hisz ott az összes tárgyról a
gyerek egész személyiségérõl mondottak már jellemzik õt, szóval
itt maga nem szöveges értékelésrõl beszél, hanem egy nagyon
nagyon rossz és káros pedagógiai gyakorlatról.
- Igen, az az igazság, nekem ez az iskola sokféle tekintetben
csalódás és gondolkoztam is róla, hogy esetleg elvigyük a
gyereket máshova. Azért nem tesszük, megmondom õszintén én nem
nagyon bízom. Most már többedik iskolával van alkalmam
megismerkedni és nem bízom abban, hogy igazán sokkal jobbat találok
és azért kaptam föl ennyire a fejem ezen a szöveges értékeléssel
kapcsolatos beszélgetésen, mert én azt gondolom, hogy nagyon jó
lenne, ha minden szöveges értékelés olyan lenne, amit Vekerdy úr
elmondott, de sajnos az a sanda gyanúm, hogy bizony elõfordul sok
olyasmi, ami velünk is megesik.
  
Vekerdy Tamás pszichológus:
- Hát Horváth Ida már megmondta egész pontosan, hogy itt mirõl
van szó, az amirõl az édesanya beszél, az nem szöveges értékelés.
Az, hogy a magatartás és a szorgalmat értékelem, valóban ez
nincs a szöveges értékelésben, hiszen ez benne van a tantárgyakról
szóló részben, továbbá a szöveges értékelést azt meg kell
tanulni. Én abszolút híve vagyok, hiszen valamikor az osztályzat
is a szöveges értékelésbõl indult ki az elégséges, elégtelen,
közepes, jeles ez egy redukált szöveges értékelés, amit aztán
számokra fordítottunk, mintha ez valami objektív dolog lenne,
holott mérésekbõl tudjuk, hogy az osztályzás nem objektív.
Nagyon nehéz hármasról négyesre javítani, viszonylag könnyû
mindig ötösnek maradni és ezt még sorolhatnám. Az, hogy a
szaktantárgyi egyest, törvénytelen szaktantárgyi egyest adnak
magatartásból, csak annak adok ötöst, hiába áll ötösre , aki
versenyzett, törvénytelen, fölháborító. Ha mûködnének nálunk
az iskolaszékek szülõkkel és tanárokkal, akkor ilyet nem
lehetne csinálni.
- Vajon miért nem tudja elérni a mostani kormányzat sem, hogy
az iskolák is és a szülõk is értsék, tudják és akarják,
hogy mûködjenek iskolaszékek.
V.T.: - Én azt gondolom, hogy ez nem elsõsorban kormányzati kérdés.
Nálunk van egy ilyen beidegzõdés az elmúlt hosszú - hosszú évtizedekbõl,
de nem is csak negyvenbõl, hanem akár nyolcvanból, százból, na
az csak rossz a gyereknek, inkább kussolok, végigcsináljuk,
legfeljebb elhozom közben és így tovább és így tovább. Nem
tudjuk azt, hogy a mi ügyeinkben senki nem fog fellépni, ha mi
magunk nem lépünk fel. Erre rémes példák vannak, a szülõk
egymás között rémülten beszélnek meg egy dolgot, senki nem ért
vele egyet, elkezdõdik a szülõi értekezlet, egy szülõ feláll
és elmondja a problémát, a többi hallgat, a tanárnõre néz és
vele egyetértõleg csóválja a fejét, hogy mit meg nem enged ez a
szülõ, akivel persze én egyetértek titokban, de itt azt mutatom,
mintha nem értenék. Rémes, nem is tudom, hogy nevezi ezt Illyés
Gyula, talán azt mondja, hogy "cselédtempó" tehát,
hogy a legrosszabb értelemben vett ilyen alattvalói beidegzettség.
Jó, de hát itt messze kanyarodtunk, a dolog lényege, hogy amirõl
az édesanya beszélt az õt joggal felháborítja és ahogy a kolléganõ
mondta, ez nem szöveges értékelés, és amit ehhez hozzá kell fûzni,
amit mondtunk, hogy ez is egy szakmának egy része, tehát ezt
tudni kell, hogy ezt hogy kell csinálni.
  
- Részlet Tari Endre általános iskolai tanár levelébõl:
" Ha nincs hatodik órám, rohanok haza, nemcsak azért mert
éhes vagyok, meg édesanyám is akivel együtt lakom már várja az
ételt, hanem mert az együtt elfogyasztott egy adag ebéd mellett
meghallgatjuk az Önök mûsorát. E hónap elsõ napjaiban léptem
át pedagógus pályafutásom negyedik évtizedébe, a mintegy
harminc tanév alatt nagyon sok gyermeket megismertem. Kis
városkánkban, ahol a mi általános iskolánk az egyetlen s ahol
ezeregyszáz diák tanul, egyre kevesebb lesz azoknak a száma
akiket nem tanítottam. Ma már eljutottam oda, hogy feladom a
harcot, nem zsörtölõdöm feljebbvalóimmal. Teszem a dolgom úgy,
amelyre három évtized tapasztalatai megtanítottak és örömmel
hallgatom mûsorukat, mert azok a pedagógiai elvek hangzanak el
gyermekek nevelésérõl, túlterhelésérõl a velük való
kapcsolatteremtésrõl, amiket én is vallok. Január
tizenkilencedikén elhangzott mûsoruk azonban arra késztetett,
hogy tollat ragadjak és kifejezzem csalódásomat a tanulóknak
félévi szöveges értékelésével kapcsolatos véleményükrõl.
A félévi szöveges értékelés, melyre szép példákat is
hoztak, nagyon remek gondolat. Azonban szeretném, ha belátnák,
erre jelenlegi iskolarendszerünkben aligha van lehetõség,
legalábbis az iskolák zömében. Nekem húsz óra a kötelezõ
heti óraszámom. Ehhez nekem tizenegy tanulócsoportban kell
órákat tartanom. Kétszázhetven diákot tanítok, akiknek
körülbelül a felével hetente csak egyszer találkozom. Amikor
elérkezik a félév, az ötödik és hatodik évfolyamban
tanulókról, úgy százharmincöt gyermekrõl kellene egy öt -
nyolc mondatos értékelést írnom. A mûsorukban felolvasott
szöveges értékelések körülbelül egyharmad gépelt oldalak
voltak. Nekem ez azt jelentené, hogy körülbelül negyvenöt
oldalnyi értékelést kellene írnom. Ha ezt komolyan végezném
és tényleg minden értékelés gyermekre szabottan készülne el,
akkor eltölthetnék néhány tíz munkaórát ezek
megfogalmazásával, mert hát minden gyerek más.
Közbevetve egy kérdés. Miközben már röstellem magam, pedig
még le sem írtam, szóval ki fizeti ezt meg? Mert hát hiába él
benne a hivatástudat, hiába szeretek tanítani, de az
ebédrevalót, a szépre, jóra, kultúrára való éhségem
kielégítésére a pénzt elõ kell valahonnan teremtenem a
szabadidõmben végzett más munkákkal. És technikailag hogyan
történne ezen jellemzések tájékoztató füzetbe való
bejegyzése. Minden szaktanár átadná az osztályfõnöknek az
általa tanított diákok jellemzését, az osztályfõnök pedig
bekörmölné a hat - nyolc tárgyból írt öt - nyolc mondatokat a
tájékoztató füzetbe. Persze ma már van számítógép és a
szövegek szerkesztése nyomtatása sokszorosítása nem olyan gond,
mint évekkel ezelõtt. Közbevetve egy újabb kérdés. Mit
gondolnak, egy átlagos iskolában a tantestületben hányan
értenek a számítógép kezeléséhez? Mit gondolnak, egy átlagos
iskolában a tantestületben hány számítógép áll a tanárok
rendelkezésére? Úgy gondolom, mûsoruk az átlagembereknek szól
s nem az elithez, akik megengedhetik maguknak, hogy gyermekeiket oly
iskolába járassák, ahol gyermek és tanár harmonikus kis
közösségekben élhet. Ahol én tanítok s úgy gondolom ez az
átlag, errõl szó sem lehet. Minden gyermek munkájának szöveges
értékelése azon a színvonalon, amelyen érdemes ezt végezni
egyelõre csak álom. A mûsorukban elhangzottak csak növelték azt
a feszültséget amely a szülõi és pedagógus társadalom
között amúgy is kialakult. Megtisztelnének, ha csak néhány
sorban is, de válaszolnának levelemre. Maradok továbbra is mûsoruk
lelkes hallgatója. Tisztelettel: Tari Endre, Lajosmizse."
V.T.: - Magyarországon több tucat olyan iskola van, még biztos
keveset is mondtam, ahol van szöveges értékelés, sõt olyan is
van, ahol végig szöveges értékelés van valamilyen engedély
alapján, tehát nem is csak hatodikig és ezek a tanárok, ahogy
errõl már beszéltünk nem cserélnék fel ezt a szöveges
értékelést osztályzásra. Év közben annyival könnyebb
dolgozni az osztállyal, melyet szövegesen értékelek,
kétségtelenül év végén, mert általában csak egyszer van
ilyen igazi szöveges értékelés, félévkor csak rövidebb
tájékoztató és általánosabb. Év végén viszont
kétségtelenül munkát jelent. Nem az osztályfõnök körmöli be
a gyerekeirõl a szöveges értékelést, ennek számtalan
megoldása van. Akár úgy, hogy körbejár a bizonyítvány,
amelybe a tanárok külön - külön beírják, akár úgy, hogy
minden tanár leírja egy lapra, egy erre rendszeresített lapra,
amelyet utána befûznek egy kapcsos könyvbe. Ugyanakkor
kétségtelen, hogy amint a kolléga írja , hogy a tanárok
nincsenek megfizetve lehetetlen ezt elvárni tõlük és legtöbb
tanár külön órát ad, mellékállasa van stb., hogy valahogy
megtudjon élni, de ha egy tanár többé kevésbé megvan fizetve,
többé kevésbé a tanári foglalkozásából él vagy élhetne,
akkor bizony azon a bizonyos év végén azt több órás, sok
órás munkát ilyenkor elvégzi, amit a szöveges értékelés
jelent. De fontos az, hogy ugye Magyarországon is van több, sok
iskolában viszonylag ez a dolog megoldható. Ha távolról
ránézek rémes, ha közel megyek hozzá, sokkal könnyebb, mint
ahogy távolból gondoltam.
|