Vendég a háznál
2001. április. 17.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Azt mondták a többiek, hogy te nagyon sokat olvasol.
Miket szoktál olvasni?
- Én mostanában Harry Pottert olvasok. De nem az a kedvenc könyvem,
hanem Szabó Magdától van a kedvenc könyvem, szerintem nagyon jó
és egyáltalán nincs benne, hogy lelövik a többieket, meg
ilyenek, hanem az kedves, ilyen állatmese és nagyon jó. Van ilyen
könyvek, amik ilyen horrorok, meg olyan, hogy ilyen csonkított
test van, meg ilyenek, azt nem szeretem. Ettõl éjjel nem tudok
aludni. Na jó, a Harry Potterben is vannak ilyenek, hát nem minden
gyerek, de szerintem jobban szeretik azt, hogyha nem olyan,
az ilyen kisebb gyerekek, hogy nem olyan hogy puff, puff, meg
ilyenek, hogy nyisz-nyisz. Szerintem jobb ez.
R.: - Mit szeretsz jobban, olvasni vagy tévét nézni?
- Olvasni.
R.: - Furcsa nekem, mert a te korosztályod az egyre többet néz
tévét és egyre kevesebbet olvas.
- Szerintem a tévé az semmi a könyvhöz képest, például a Némó
kapitány is, az nem is ér a közelébe a könyvnek.
- Hát nekem annyi megint csak úgy, mint a Zsófinak nagyon sok
könyvem van otthon és hát most, ami a legjobban megragadott, Az
élet játéka, kislányról szól, akit úgy hívnak, hogy Polli
Anna és hogy mindenki olyan mogorva és neki van egy játéka, ami
arról szól, hogy mindenben talál valami jót és ezt mindenkinek
megtanítja. És egyszer baleset éri és lebénul a lába és akkor
mindenki odajön, hogy nagyon szépen megköszöni, hogy ezt, meg
ezt tanította, meg minden és aztán a végén elutazik valahová,
ahol meggyógyítják és akkor már tíz hónapig bent van a kórházban,
de utána már ágytól az ablakig már el tud menni hat lépést.
R.: - Mennyit szoktál olvasni?
- Hát most ezt már kiolvastam és most a Harry Pottert akarom
én is. Szinte minden este az ágyban szoktam olvasni, mielõtt
lefekszem. Van, amikor nagyon elfáradok és akkor csak egy
fejezetet, de van, amikor viszont négy fejezetet is elolvastam.
- Hát ha nagyon röviden kell válaszolnom, azt mondom, hogy ez
egy létezõ probléma, hogy a tévé az egy plusz családtag és
meg kell tudni tanulni, de nemcsak a gyerekeknek, hanem elsõsorban
a felnõtteknek együtt élni a tévével. Nekünk is voltak olyan
korszakaink, amikor a tévénézés, mint tévénézés azt én úgy
ítéltem meg, hogy túl sok. Én azt gondolom, hogy talán az a véglet
sem jó a mai világban, ha valaki tudatosan megfosztja a gyereket
a tévénézés lehetõségétõl, mert akkor felnagyítódik, a
hiányérzet miatt a szerepe felnagyítódhat. Attól függ persze,
mit kap helyette. De én úgy gondolom, hogy mára már mindkét
gyerek megtanulta, ami a legfontosabb, megtanulta úgy nézni
a tévét, hogy tudja, hogy mit akar megnézni. Nagyon sokszor háttérzajként
be van kapcsolva, de ugyanakkor megmaradt, tehát ma már
eljutottunk oda, hogy maguktól is mondják, hogy kapcsoljuk ki,
mert mondjuk most este ehhez a beszélgetéshez zavar. És én ezt
úgy érzem, hogy ez egy nagyon jó dolog, mert hogyha õk megtanulták
kikapcsolni a tévét, az azt jelenti, hogy tudják használni. Hogy
sokat idõznek vagy keveset, én azt gondolom, hogy ma már normális,
tehát kijelölik, hogy mit szeretnének megnézni, vagy ha nem is,
akkor is van egy-két olyan csatorna például a Spektrum TV, ami
valóban olyan, ami egy gyereknek kifejezetten jó és
hasznos lehet. A tévé többi részébõl meg tulajdonképpen
egy-egy filmet bejelölnek és azt nézik, tehát tudják kezelni.
De ezzel párhuzamosan a könyv az ugyanúgy része az életüknek.
Tehát nem, a tévé nem szorította ki a könyvet, de erre azért
nekünk oda kellett figyelni. Szóval azt gondolom, hogy azért ez
nem automatikus, tehát megvan annak a veszélye, hogyha egy gyerek
nagyon magára van hagyva és esetleg sokat unatkozik, akikor függõvé
válhat a televíziótól. De ha valaki kis korban elkezd olvasni,
akkor nem hiszem, hogy a tévé ki tudja szorítani.
- Én csöppet, régebben többet olvastam, mostanában azért
nem szoktam annyit olvasni, mert általában elég sokat szoktam
tanulni, meg nagyon sokat szoktam találkozni barátaimmal, aztán közösen
el szoktunk járni mindenféle koncertekre, mozikba, akkor felmegyünk
egymáshoz, meg ilyeneket szoktunk csinálni. És nincs rá olyan
sok idõm, hogy annyit tudjak olvasni, mint mondjuk például ezelõtt
egy olyan egy éve, másfél éve. Azelõtt sokkal többet olvastam.
Mindennap olvastam legalább egy olyan harminc, negyven oldalt.
R.: - Mennyit szoktál olvasni?
- Hát nem sokat. Általában újságokat szoktam naponta, hát
meg azért úgy nem szoktam, hogy lefekszem az ágyba és akkor
olvasok könyvet, hanem úgy általában így az életben sokat
olvasok, interneten, általában így elolvasok pár dolgot. Így hát
nem olyan gyakran, de azért el szoktam olvasni egy pár könyvet.
R.: - Miket szoktál az interneten olvasni?
- Hát mindenfélét. Híreket, újdonságokat, bármit, ehhez
hozzá lehet venni a mozimûsort, meg ilyeneket.
- Én nem szeretek olvasni.
R.: - Miért?
- Nem tudom. Szüleim teljesen ki vannak rám bukva, mert
nagyon-nagyon keveset olvasok, hát csak a kötelezõ olvasmányokat
olvasom el. Szoktam azért könyveket is olvasni, de ritkán.
R.: - Mi tart vissza attól, hogy kezedbe vegyél egy könyvet és
mondjuk lefekvés elõtt egy fél órát olvassál? Mit szoktál
helyette csinálni?
- Zenét hallgatok, vagy rajzolok, nem tudom.
- Én nagyon sokat szoktam olvasni, mert én nagyon szeretem és
úgy gondolom, hogy sokat is lehet ezekbõl okulni is, meg
szerintem, tehát hogy az intelligenciát nézzük, akkor is tudja
fokozni. Ez nem azt jelenti, hogy mondjuk csak az tud intelligens
lenni, aki olvas, mert számos más helyrõl is lehet szerezni ilyen
információkat, de én például történelem órán, amikor
elolvastam egy Jókai Mórról szóló regényt például, akkor
onnan tudtam egy dolgozatnak egy kérdését, mert mit tudom, én
nem tanultam annyit amúgy az órára. Tehát szerintem ez amúgy
nekem nagyon fontos és nagyon is szeretem. Nincs internetünk, másodszor
is azért, mert például lefekvés elõtt nem tudok beugrani a számítógép
elé és bekapcsolom és úgy nem tudom, szinte félálomban azt
olvasni és inkább úgy szeretem, hogy mondjuk fekszem az ágyamban
és akkor közben a tengeri malacaim mászkálnak a hasamon vagy
ilyesmi, furcsa körülmények között és akkor bele tudom magam
élni és a szüleim is nagyon sok könyvet ajánlanak nekem, amit
szerintük kiolvassak és valóban igazuk van, mert jó könyvek.
R.: - Te is azt mondtad, hogy nagyon sokat szoktál olvasni. És
szoktál járni könyvtárba?
- Hát igen, de szoktam jönni néha, hogy kiveszek egy-két könyvet.
Például most is egy aranyos könyvet olvastam az Emil és a detektívek,
most azt az osztályból mindenki fogja olvasni. Mert most ez így kötelezõ
lesz.
R.: Milyen gyakran jársz könyvtárba?
- Nem szoktam sûrûn járni csak egyszer-kétszer. Mert otthon
nagyon sok könyvem van, polcot is kell venni, mert már a szekrényemen
nem férnek el. Volt olyan, hogy ment az osztály futni és Lívia,
az Anita, meg én maradtunk itt és mindenféle könyvet nézegettünk,
meg játszottunk és jó volt.
R.: - Csak az iskolai könyvtárba jársz vagy van még másik könyvtár,
ahova elmész?
- Csak az iskolaiba szoktam járni.
R.: - A szüleid szoktak járni könyvtárba?
- Hát nem, hanem inkább kölcsönkérnek, például az anyukám
a húgától szokott kölcsönkérni könyveket vagy keresztapjától
is.
R.: - Tehát akkor mondhatom azt, hogy a családban te vagy az
egyetlen, aki könyvtárba jár.
- Hát lehet mondani azt.
R.: - Mi a jó a könyvtárban?
- Hát hogy ott általában olyan könyveket megtalálok, amik
mondjuk nagyon drágák lennének könyvesboltban és hogy csak
elolvassam azért nem kéne megvenni.
R.: - Te szoktál-e könyvtárba járni?
- Hát régebben volt, mert Pomázon lakom, ott volt egy könyvtár
és egy nagyon kedves néni, akinek néha segítettem is meg minden,
és onnan vettem ki legtöbbször vagy ott olvastam a könyveket, de
ez megszûnt sajnos, úgyhogy most inkább könyvtárba nem annyira,
hanem mondjuk a barátaimtól, például a Zsófitól is kapok ilyen
könyveket, amiket õ már tapasztalt, hogy jó volt, és inkább általában
én nem.
R.: - Miért szûnt meg az a könyvtár, ahova te jártál és
ahova szerettél járni?
- Fogalmam nincs.
R.: - Miért szerettél abba a könyvtárba járni?
- Hát elõször is, amint már említettem amiatt a bizonyos néni
miatt, aki mindig nagyon kedves volt és szolgálatkész és az a könyvtár
mondjuk nagyon kicsi volt, szinte egy ilyen szoba méretû volt, de
mégis nagyon sokféle volt és a kötelezõk is megvoltak és érdekesek
voltak. Tehát tulajdonképpen jó könyvek voltak, bár nem volt
annyira bõ a választék.
R.: - Mi a jó egy könyvtárban, meg tudod fogalmazni?
- Hát azért is nem szoktam ilyen nagyobb könyvtárakba járni,
mert jobb, hogyha inkább ilyen családias a hangulat és mit tudom
én a bátyámmal beültem és akkor ott olvastunk és akkor ott
voltunk szembe egymással és hát valószínûleg, hogy azért fõ
szempont az is, hogy sok választék legyen, de nekem elég volt az
is, ami ott volt.
R.: - Ide az iskolai könyvtárba szoktál járni?
- Igen, szoktam járni, fõleg az ilyen kiselõadások végett,
ha egy, mondjuk biológiából elvállalok valamit, hogy nemcsak azért,
hogy ötöst szerezzek, hanem hogy nekem is meg legyen az a tudásom,
amit ebbõl készítek és akkor szoktam általában ide járni.
  
-dr.Jurányi Magdolna általános iskolai könyvtáros: A
gyerekeknek igen sok segítséget nyújt akkor, amikor házi
feladatot kapnak és akkor délutánonként jönnek le, mint napközisek,
vagy pedig otthonról, hogy a feladatokat a könyvtárban megoldják.
Én mondhatom azt, hogy az alsótagozatnak is egy olyan 80 százaléka
azért eljön. Van most olyan osztályom, ahol például kint 18 könyv
van, 23 tanuló között.
R.: - Melyik könyveket kölcsönzik ki a leggyakrabban a
gyerekek?
dr.J.M.: - Hát ezt két részre lehetne osztani. Van az alsótagozat,
ahol a meséken kívül a természettudományos könyveket szeretik,
az állatokról, növényekrõl, a felsõtagozatban meg általában
olyan könyveket kérnek, általában tudományos, a természettudományi,
de én szerintem az idén a történelem volt az, ami foglalkoztatta
a felsõtagoztot. Nagyon le lehet mérni, van olyan magyar szakos
tanárnõnk, aki heteként megfordulnak a gyerekek, de« van
olyan, amelyik kiszolgálja tekintettel, hogy nemcsak itt van könyvünk,
hanem a szaktantermekben is, kiszolgálja õt ott a tankönyvekkel,
holott ezt nem szabad lenne, mert ugye kikölcsönzik a tankönyveket,
vagy kikölcsönözzük a könyveket a szaktantermekbe, azt csak ott
lehet használni. De hát a kényelem szempontjából kiadják a
gyerekeknek is. Ez a kényelem, ez megvan a gyerekeknél,
keresni sem szeretnek nagyon. Mindig megkérdezik elõször és nehéz
is rászoktatni õket arra, hogy használják a katalóguscédulát,
nézzék meg a polcokon a könyveket, megmagyarázzuk, ha nem tudja,
hogy hogy lehet megtalálni például a Petõfi kötetet, vagy általában
alsósok most újabban azt viszik, és szeretném rászoktatni õket,
ha bejönnek és azt mondják, hogy ezt a könyvet szeretném és
akkor megmondom neki. De ha öt-hat könyvet, gyerek jön be
egyszerre, azzal én nem tudok egyénileg foglalkozni, mert ugye a
katalógus cédulát is meg kell mutatni, mert ha lejönnek egy könyvtárismereti
órára, elmondom, hogy ott a katalóguscédula, az egyik a szerzõ
szerint, a másik a cím szerinti, itt vannak a könyvek, ott van az
abc keresheted. De sok gyereknek higgye el még azt is meg
kell magyaráznom, hogy a g-betû van elõbb vagy sz s-betû, mert
annyira meghökken, gondolom, mert ezt biztos, hogy tudja, de
annyira meghökken, amikor bejön ennyi könyv közé, hogy mindig
azt mondja, hogy jaj! ennyi könyv!
|