Vendég a háznál
2001. április. 4.
Kossuth rádió, 13.05
Dr. Balla Mária ortopéd
orvos: - Szóval az a gyerek,
amelyik esetleg kicsit túlsúlyos, egész nap ül, jön egy tornaóra
és akkor szekrényt ugratnak vele, zsámolyt ugratnak vele. Én nem
akarom bántani a tornatanárokat. Nem vagyok benne biztos, hogy ez
feltétlenül szükséges.
Rip.: - Látta a doktornõ a nemzeti alaptervnek, mondjuk a
testnevelési részét?
Dr. Balla Mária: - Igen.
Rip.: - És mit tartalmaz?
Dr. Balla Mária: - Na most a nemzeti alaptantervet én végigolvasva
én nagyon tisztességes és nagyon jó szándékot láttam benne.
És meglepõdve olvastam benne mindazokat az elvárásokat amire mi
gondoltunk. Csak én visszakérdeztem a szülõktõl, én ezeket nem
találom meg az iskolákban. Lehet, hogy itt csak ugye olyan
gyerekek jönnek hozzánk, aki mondjuk vagy konfliktusba kerülnek,
vagy problémák vannak a tornatanárral. De nagyon sok szülõ,
amelyik pedig mozgáspárti lenne, az az érzésük, hogy a tornatanár,
tisztelet a kivételnek, és eleve bocsánatot kérek minden
tisztességes és jószándékú tornatanártól, hogy mintha
valahogy szembeállnának a gyerekekkel, mintha azért is be
akarnák bizonyítani az õ saját fontosságukat. Na most minden
olyan szakember, legyen az ortopéd orvos, legyen az tanár bármilyen
szinten, amelyik nem veszi figyelembe a gyerek életkori sajátosságait,
a körülményeit, a megterheléseit és a gyereknek az egyéni
lelkét, vesztes. Ne felejtsük el, nagyon sokunknak volt valószínûleg,
akár gimnáziumban vagy kisebb gyermekként a komoly összetûzése
a tanárokkal. Miért felejtjük el? Minden gyereket meg
lehet nyerni magunknak két-három jó szóval. Felesleges egy társaságot
butaságokkal és hatalmi szóval ellenünk hangolni. A gyerek
nyerni fog, ha másképp nem, eljön. Panaszkodik az ortopéd
orvosnak, hogy itt fáj, ott fáj, amott fáj. A fájdalom egy
szubjektív dolog. Nem lehet megítélni. A gyereket meg kell
nyerni. Ne végeztessünk olyan, egy kövér, tulajdonképpen
nagymellû, túlfejlett gyerekkel olyan gyakorlatokat, amelyek eleve
nem neki való. Miért kell õket félórán keresztül az utcán,
kint futtatni. Az a gyerek, amelyik lelkes, amelyikben
versenyszellem van, az az ortopéd rendelõbe fog kikötni, mert itt
fáj, ott fáj neki. A lusta gyerek, az leáll az elsõ
sarkon, megvárja amíg a többi lefutja az összest, szépen besétál.
Az se nem futott, annak panasza sincs. Szóval ezeket látni kéne.
Látni kéne. A másik pedig, hogy nagyon jó lesz egyébként, hogy
összejönnek, azok a szakemberek, akik a az iskolás korú
gyerekekkel foglalkoznak. És össze fognak hozni egy egységes álláspontot,
amelyet igyekszünk végig vinni, azért, hogy ezt a generációt
valamilyen módon megvédjük a késõbbi mozgásszervi károsodásoktól.
  
Mv.: - E hónap, április 23-25-ig
kerül sor arra a rehabilitációs szakkiállításra és
kongresszusra, amelynek szombati napján, tehát 25-én a gyerekeké
lesz a fõszerep. Az egyik elõadó, Molnárné Kis Éva testnevelõ
tanár.
Molnárné Kis Éva: - A Miskolci Tizenhármas számú Általános
Iskolában tanítok és iskolánk a megyében elõször vállalta,
hogy mozgássérült gyermekeket tanít, integrált oktatási formában.
A mozgáskorlátozott gyermekeknek külön tartunk fejlesztõ, mozgásfejlesztõ
órákat, de úgy látom, hogy nagyon sok mozgásszervi elváltozásban
szenvedõ gyermek van, így az iskolánkban hetente három
alkalommal az egészséges, de ugyanakkor mozgásszeri elváltozásban
szenvedõ gyermekeknek gyógytestnevelésû a foglalkozásuk.
Rip.: - Hogy látja egyébként, hogy melyek azok a gondok, most
az egészségesnek nevezett gyermekekre gondolok elsõsorban, tehát
nem a mozgáskorlátozottakra. Melyek azok a jellegzetes problémák,
amelyeknek a korrekciójára szükség van?
Molnárné Kis Éva: - Tehát és elsõsorban a tartásjavítási
problémákra gondolok, amik azért alakulnak ki, mert a gyerekek
rengeteget ülnek a tv elõtt, videó elõtt, nagyon sok családban
már számítógép található és a napjuknak a nagy részét végigülik,
nem csak gerincdeformitások, de mellkasdeformitások is
kialakulnak.
Rip.: - Hány éva tanít, Éva?
Molnárné Kis Éva: - Én húsz éve tanítok.
Rip.: - És tényleg úgy látja, hogy itt egy rohamos romlás következett
be?
Molnárné Kis Éva: - Igen, az ANTSZ felmérései alapján, az
általános iskolásoknak a nagy részénél mozgásszervi elváltozást
tapasztalhatunk.
Rip.: - Gyógytestnevelésre milyen arányban szorulnak a
gyerekek, például az önök iskolájában?
Molnárné Kis Éva: - Nekem minden évfolyamban képviseltetve
vannak a gyerekek. Körülbelül negyven-ötven a gyógytestnevelésre
járó gyerekek száma, de én úgy gondolom, hogyha egy felmérést
végeznénk, akkor lényegesen több gyermekeknek kellene járnia a
foglalkozásainkra.
Rip.: - Tehát úgy látja, hogy itt hiány van? Többen szorulnának
rá?
Molnárné Kis Éva: - Igen. És itt jó lenne, hogyha az orvosi,
tehát a gyermekorvosi hálózat segítséget nyújtana ebben, hogy
minél korábban kiszûrjék a gyermekeket és minél korábban
szakemberekhez kerüljenek a gyerekek .
Rip.: - Úgy érzi talán, hogy nincs elég becsülete a testmozgásnak
pillanatnyilag?
Molnárné Kis Éva: - Igen úgy látom. Úgy látom, hogy nagyon
sok helyen a testnevelés órákat nem igazán tartják meg, fõleg
az alsós évfolyamokban tanító nevelõk. Én ezt tapasztaltam. És
most is ugye az új kerettanterv, ahogy figyeltem. Nemhogy növelték
volna, de csökkentették is a testnevelés óráknak a számát.
Rip.: - Térjünk akkor most rá ezekre a mozgáskorlátozott
gyerekekre. Õk hányan vannak az Önök iskolájában?
Molnárné Kis Éva: - A mi iskolánkban jelenleg tizenkilenc a
számuk. És diagnózisonként elég változó számot mutatnak.
Nagyon sok gyermekünk négyvégtag sérült, izomsorvadásban
szenvedõ gyermekünk is van. Vannak olyan gyerekek is akik járóképesek,
de vannak tolókocsisok is és járókerettel mozgó gyerekek is.
Integráltan oktatjuk õket, ami azt jelenti, hogy kivéve a
testnevelés órákat és a számítástechnikai órákat, minden órában
az ép, egészséges gyerekekkel vannak együtt.
Rip.: - Miben látja ennek az elõnyét?
Molnárné Kis Éva: - A mozgássérült gyermekek személyisége,
fejlesztése szempontjából óriási jelentõsége van, hogy ép,
egészséges gyermekközösségben élnek. Kapcsolatokat alakítanak
ki. Ugyanakkor viszont az ép gyerekeknél én azt
tapasztaltam, hogy nem állnak le csodálkozni, hogy jé tolókocsis,
hanem segítenek kikészíteni az eszközöket. A táskájukat
viszik a gyerekeknek és minden olyan dologban, amiben a mozgáskorlátozott
gyerekek segítségre szorulnak, nagyon pozitívan állnak az egészséges
gyermekek a sérült gyermekekhez. És én tényleg csak azt
tapasztaltam, hogy ez így nagyon-nagyon jól mûködik a mi iskolánkban.
Rip.: - Bár több ilyen iskola lenne az országban. Mondja 25-én
tartja tehát az elõadását. Ugye egy szerdai napon, féltizenegytõl.
Mirõl fog ott beszélni?
Monárné Kis Éva: - Hát elõször is szeretném bemutatni az
iskolánkat. Milyen tárgyi és személyi feltételekre volt szükség,
amiket meg kellett teremtenünk itt az iskolában. Oktató nevelõi
feladatokról illetve kiemelten foglalkoznék a Magyar Máltai
Szeretetszolgálat munkájával. Mert õk óriási segítséget nyújtanak a gyerekek szállításában.
Rip.: - Ebbõl már teljesen világos, hogy mondjuk pedagógusok
számára nagy értelme van kilátogatni erre a kiállításra és
vajon a szülõk, a szülõk kapnak-e valamiféle muníciót, hogyha
elmennek és meghallgatják?
Molnárné Kis Éva: - Én úgy gondolom, hogy elsõsorban
azoknak a szülõknek ajánlanám a kongresszust, akiknek mozgáskárosodott
gyermeke van. A kongresszus ideje alatt szakkiállítást tartanak,
ahol a legújabb rehabilitációs eszközöket és mozgásfejlesztõ
játékokat lehet megtekinteni. A szülõk betekintést kapnak az óvodákban,
iskolákban folyó integrált, részintegrált oktatással. Segítséget
szeretnénk nyújtatni a sérült gyermekek beiskolázásával
kapcsolatos problémákról. Fontos, hogy a sérült gyermekek, képességeiknek
megfelelõ általános iskolába járjanak és majd innen a jó pályaválasztással
egy lehetõséget kapjanak arra, hogy a társadalomba megfelelõ módon
beilleszkedjenek. És én úgy gondolom, hogy a szombati programban,
az elõadók mind arra fognak törekedni, hogy az idelátogató szülõk
megfelelõ információt kapjanak ezekre a problémákra és ezekrõl
a gondokról.
Mv.: - A REHA Hungary 2001, szakkiállítást és kongresszust,
Budapesten a nyolcadik kerület, Nagyvárad tér 4-es száma alatt látogathatják
az érdeklõdõk.
  
Dr. Balogh Zsolt (osztályvezetõ fõorvos): -
Úgy él a köztudatban, hogy a reumás betegségek az idõs korú
felnõtt lakosságot érintik. Azonban ez nem így van hiszen
gyermekkorúan is mindenfajta reumás betegség elõfordulhat, csak
jóval ritkábban. A felnõtteknél sokkal inkább a kopásos,
degeneratív jellegû ízületi és gerincbetegségek állnak az elsõ
helyek egyikén. Míg a gyermekeknél a gyulladásos kórképek állnak
az elsõ helyen.
Rip.: - Mibõl tudhatja az ember, honnan válhat gyanússá az,
hogy a gyerek esetleg reumás? Melyek az elsõ tünetek?
Dr. Balogh Zsolt: - Ha valami furcsaságot vesz észre a gyermek
mozgásában, akkor kell leginkább erre gondolni. Hiszen addig amíg
felnõtteknél a reumás betegségek javarésze, ugye fájdalomban
nyilvánul meg, addig gyermekeknél más a helyzet. Hiszen még egy
kifejezett aktív ízületi gyulladás is fájdalom mentesen
zajolhat. Vagy legalább is a gyermek nem panaszkodik a fájdalomról,
nem mutatja. Azonban ha a gondos szülõ, aki nap mint nap látja a
gyermekét, észreveszi, hogy nehezebben kel föl reggel vagy kíméli
az egyik lábát, sántít vagy adott esetben meg van dagadva
valamelyik ízülete, akkor feltétlenül kell erre gondolni.
Leggyakoribb ez az úgynevezett Idült Gyermekkori Ízületi Gyulladás.
Rövidítve csak JCA-ként szoktuk használni. Azonban számos más
eredetû gyulladás is ismeretes és éppen ezért a tünetek rendkívül
változatosak lesznek. Mindegyikben közös az, hogy ízületi
gyulladással járnak, tehát amint említettem megduzzad egy ízület,
nem mozog olyan jól az ízület, és akár mondja gyermek, hogy fáj,
akár nem mondja, a mozgásából azért észre lehet venni, hogy
valami baj van. Természetesen magában a Krónikus Reumás Gyulladásban
is lehetnek egyéb tünetek: magas láz, kiütés, nyirokcsomó
duzzanat. De a belsõ szerveket is érintheti. Tehát szív, tüdõ,
érgyulladás stb. Idegrendszeri tünetek, szemgyulladás alakulhat
ki. Esetleg fáj esetleg...
Rip.: - Nem akar tornázni, tornaórára menni gondolom.
Dr. Balogh Zsolt: - Igen, hát olyan általános tünetei is
vannak, hogy a gyermek fáradékony, csak leül, nem vesz részt a többi
gyerekkel az egyéb foglalkozásokban.
Rip.: - Milyen a lefolyása egy ilyen betegségnek? Hagy ez
nyomokat késõbb? Szóval van ennek valamilyen következménye?
Dr. Balogh Zsolt: - Esetek javarészében a betegség elkísérheti
a gyermeket egész élete során. Ettõl függetlenül azonban, ha a
betegség kezdeti tünetei alapján nézzük, akkor a betegségnek három
fõ változatát ismerjük. Az egyik az magas lázzal, bõrkiütéssel,
nyirokcsomó duzzanattal, szervi érintettséggel is ízületi
gyulladással jár. Általában ez a legsúlyosabb. A betegség másik
csoportja az, amelyik sok ízületet érint, de nincsenek ilyen általános
tünetek, mint láz, bõrtünete, belszervi érintettség. Ez egy
klasszikus sokizületi gyulladás, ez többé kevésbé állandóan
zajlik. Hol erõsebben, hol enyhébben. A betegek szerencsére kis
százalékánál. Körülbelül tíz százalékánál fordul elõ,
hogy annyira károsítja az ízületeket, hogy mozgásokban a
gyermekek erõsen korlátozottá vállnak. Adott esetben tolószékben
vagy akár ágyba is kényszerülhetnek.
Rip.: - Magyarul gyógyíthatatlan?
Dr. Balogh Zsolt: - Igen. A nagyobb részüknél azonban a betegség
egy bizonyos idõ után veszít az aktivitásából illetve jól
reagálván a kezelésre, meg lehet fékezni. Végül a harmadik
csoport, ami csak néhány ízületet érint, az a legjobb indulatú.
Ide tartozik a gyermekeknek a legnagyobb rész. Közel a fele. Ennek
a veszélye esetleg az, hogy egy olyan húsz százalékos gyakorisággal,
krónikus szemgyulladás, szivárványhártya gyulladás kísérheti
a betegséget, aminek semmilyen tünete nincsen. Tehát nagyon nehéz
észrevenni. Adott esetben mind a két szemét érintheti a gyermeknél
és szerencsére ritkán, de akár komoly látáskárosodáshoz,
majdnem vaksághoz is vezethet.
Rip.: - Ez egyben azt is jelenti, hogy nagyon fontos, hogy a
legelsõ tüneteknél orvos lássa a gyereket ?
Dr. Balogh Zsolt: - Pontosan így van, ahogy Ön mondja. Szerencsére
részben a fölvilágosító munkánknak köszönhetõen egyre inkább
tudnak errõl és egyre frissebb esetek kerülnek hozzánk, hiszen a
mi osztályunk egy országos központként mûködik gyermek
reumatológia terén. Tehát a betegek java részét elõbb-utóbb
ide elküldik.
|