beszéljünk külön a 2 gyerekről!
Gergő a spasztikus, aki tud állni, de nem tud ülni, ugye?
Látatlanban azt mondanám, hogy oylan feszes (extensios tónusfokozódás, vagyis nyújtott állapotban feszes, vagyis a hajlítás nehezített)a csípője, hogy nem tudja hajlítani, és így se 4kézlábazni, se ülni nem tud.
Ha így van, akkor arra sok-sok passzív hajlítás lassan. Háton fekve váltott és páros lábbal, biciklizés, lábak kifelé forgatása combtőből úgy, hogy hajlítva a térdénél fogod. Mindig előbb egyik, majd másik láb és utána mind2.
ha már állni is tud, akkor lehet őt guggoltatni, az is jót tesz.
Négykézláb helyzetbe pedig úgy hozd, hogy a hasa alá teszel mondjuk egy cipős dobozt, vagy egy keményebb párnát. De csak a hasa alá. A mellkasa és a csípője legyen szabadon. Teszel elé valami zenélős, akármilyen szórakoztató dolgot, hogy úgy is maradjon pár percig.
Krisztián a hipotón, ugye? Már, ha az elsőnél nem tévedtem, akkor csak így lehet
![Kép](http://www.babanet.hu/ujgep/discus4/clipart/proud.gif)
Ne ültesd!
Akkor üljön, ha felül magától. A felülést lehet neki tanítani, és oylankor egy picit maradhat ülve, de alapvetően ne úgy nézelődjön, játsszon. Maradjon hason. Lehet a válla-hónalja alá összetkert plédet rakni, ugyanúgy négykézlábaztatni, mint a tesóját. Gurulni tudnak?
Ülésbehúzást tanította, mutatta nektek valaki?
Háton fexik a gyerek, mindkét kezét megfogod, de az egyiket lent megtartod a földön, a másikat pedig húzod magad felé-így féloldalasan kezd majd felülni. Utána behúzod középre, mindkét kezével támasszon maga mellett. Ha kell, akkor te tartsd lent a kezeit. Ha már biztosan ül így, akkor lehet kéztámasz nélkül, és akkor lehet a kezébe adni játékot, hogy manipuláljon. Lefekvés ugyanígy: egyik kéz támaszt a földön, lassan ereszted hátra féloldalasan, úgy hogy a feje ne koppanjon, és először alkartámasz lesz belőle, majd utána ér le a fél oldala, és csak akkor a másik oldala, amikor már a feje is lent van. Mindig lassan! Így csinálják az egészséges gyerekek is maguktól, így kell neki is tanulnia.
Igaza van Gólyahírnek, ma már a dyslexiával, egyéb részképesség-zavarokkal is összefüggésbe hozzák a fázisokat, de nálatok elsősorban a mozgásállapotuk, mozgásfejlődésük miatt fontos, hogy ne maradjon ki semmi. Be kell vésődniük az agyukba ezeknek a mozgásoknak, mozgásmintáknak.
Csak egy példa: mászáskor úgyanúgy váltott lábmozgás van, térdhajlítás van, mint járáskor.
Ha valamit érthetetlenül magyaráztam, vagy mellélőttem távdiagnosztizálásban, akkor szólj, kezdem előlről.