2009.06.18 22:04
2009.06.18 22:22
2009.06.19 08:32
2009.06.19 12:31
2009.06.19 12:43
2009.06.19 20:38
2009.06.20 15:32
2009.06.21 15:05
2009.06.21 19:24
2009.06.22 08:27
2009.06.22 12:37
2009.06.22 13:19
2009.06.22 14:41
2009.06.22 14:55
[quote]A írta: tanévkezdés után néhány nappal megszüntették a tornasort az egyik budapesti általános iskolában. A nagyság szerinti sorakozó ugyanis sérti a gyermekek személyiségi jogait – indokolta a döntést a tantestület.
A szakember véleménye szerint csak szélsőséges esetekben jelenthet hátrányt a tornasorban elfoglalt hely
„A testnevelési óra veszélyes üzem” – mondja Derczi Gábor testnevelő tanár, a tornasor elleni akcióra reagálva. „A tanórákon a padban ülő gyerekkel nem sok baleset történhet, így érthető, ha ott nem kell ehhez hasonló rendszabályokkal élni.” A személyiségi jogokat sértő sorakozóról a pedagógusok többsége pozitívan nyilatkozik. Szerintük a kisiskolások fejében meg sem fordul, hogy kevesebbek lennének nagyobb társaiknál. A tornasornak ugyanis sosem volt rangsoroló funkciója. Egyszerűen a tornateremben a szokásosnál is fontosabb fegyelem miatt volt és van rá szükség. „Nálunk nem is kell nagyság szerint állniuk a gyerekeknek” – teszi hozzá a tornatanár. „A lényeg az, hogy ne szanaszét várják az órakezdést. Szabadon választják ki a helyüket, bár aki ragaszkodik a rendhez, az állíthatná őket névsor szerint is.”
Ennek ellenére minden iskolának joga eldönteni azt, hogy sorakoztatja-e a csemetéket. Amennyiben a tantestület, vagy a testnevelői munkaközösség úgy dönt, hogy káros a gyerekekre nézve ez a rendszer, megszüntethetik a sorakozót. „A kisiskolás- és a serdülőkor – az adott életkori sajátosságoknak megfelelően – a testi és pszichikus érés időszaka, amikor a gyerek személyiségszerveződésében változás áll be” – mondja Sass Diána gyermekpszichológus. „A gyerek önértékelése, önbecsülése, önmagáról alkotott képe több tényezőtől függ, csakúgy, mint például az osztályban elfoglalt hely, hogy ki népszerű s ki kevésbé az a társai között.”
A szakember véleménye szerint csak szélsőséges esetekben jelenthet hátrányt a tornasorban elfoglalt hely. Túlzás lenne tehát azt állítani, hogy csupán a testmagasság és a tornasorban elfoglalt hely lelki törést okoz, hacsak nem, egy már fennálló hátrány kiemeléséről van szó. Ilyenkor ez a rangsor negatív élménnyel párosulhat a gyerekben: például, ha a testmagassággal járó utolsó hely esetleg némi túlsúllyal is párosul, és emiatt csúfolódás tárgya lesz. Semmivel sem befolyásolja károsabban a gyerekek egészséges személyiségfejlődését a testmagasság szerinti tornasor, mint a névsor – állítja a gyermekpszichológus. Ugyanakkor a tornasor fegyelemre való hatásos alkalmazása sem hozható kizárólagos összefüggésbe azzal, hogy nagyságrendileg állnak-e a gyerekek vagy sem.
„Jó módszer lehet a tornasor időközönkénti változtatása, így elkerülhető a testmagasságból adódó előítéletek kialakulása” – teszi hozzá Sass Diána.
A testmagasság adottság. Ezzel a tornaórán kívül is együtt kell élniük a tanulóknak, s hogy ezt miként építik be a személyiségükbe, az nemcsak a tornasorban elfoglalt hely kérdése. A testsúly adott esetben sokkal nagyobb problémát jelenthet a tornaórán, ráadásul ez még változtatható tulajdonság is.
2009.06.22 15:18
2009.06.22 17:11
2009.06.22 20:05
2009.06.22 20:52
2009.06.24 09:27
2009.06.24 20:30
2009.06.24 20:55
2009.06.24 21:22
2009.06.24 22:40
2009.06.25 09:16
2009.06.25 09:50
2009.06.25 19:47
2009.06.27 21:12
2009.06.28 10:44
2009.06.28 12:40
Ahogy a családalapítás, úgy a babavárás időszaka, majd az azt követő hónapok és évek is folyamatos tervezést igényelnek. Ahhoz, hogy gyermekünk, gyermekeink boldogan, magabiztosan váljanak felnőtté és megkezdjék önálló életüket hozzátartozik az anyagi gondoskodás és előre gondolkodás is a szülők részéről.