cikaboga írta:Tényleg sokat kell tenni a szülőknek az oviban (én még csak erről tudok nyilatkozni), legalábbis ahhoz képest, hogy azállamiba csak be kell lökni reggel és évente kétszer van szülői, amire vagy elmennek vagy nem.
Én ezt a "belökni" kifejezést pont Cikabogáék ovijában hallottam. Először én is kiakadtam rajta, de aztán megértettem, mit is értenek alatta, és így már talán nem annyira durva kifejezés, bár elég szerencsétlen szóhasználat, ez tény.
Egyrészt az óvónők használták, akik maguk is 20-30 évet töltöttek állami oviban, és bevallották, hogy ma már nagyon sajnálják és szégyellik, de ott tényleg ez volt, ezt várták el a szülőktől, akik pedig többnyire megkönnyebbültek, hogy a felelősséget átadhatják valakinek.
Másrészt pedig olyan anyuka mondta, aki már kipróbált állami ovit, és az óvoda éreztette vele, hogy reggel 8-tól este 4-ig semmi köze a gyerekéhez. Ha meg merte kérdezni, hogy mit csinált, evett-e, jól érezte-e magát a lánya, akkor otrombán ráförmedtek, hogy milyen bizalmatlan velük.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a "belökni" inkább az óvodát minősíti, az óvoda hozzáállását tükrözi, mintsem a szülőét. A szülő meg vagy elfogadja ezt, akár tényleg örül annak, hogy átadta a felelősséget egy időre, vagy pedig nem megy ebbe bele és megpróbál valahogy belefolyni az óvodai életbe, és igen, nyilván sok olyan állami ovi is van, ahol az óvónők és a szülők egyaránt igénylik ezt a fajta közös munkát. Ez a szerencsés eset, de a nagy különbség, hogy egy állami ovi úgy is működne (ha szegényesen is), ha a szülők tényleg csak belöknék reggel a gyereket és este értemennének, míg egy waldorf ovi így meghalna, működésképtelenné válna, mert a szülői részvétel az alapja az egésznek.
Másrészt pedig én úgy gondolom, hogy a lényeg nem az, hogy sütök-főzök-bevásárolok-takarítok-varrok az óvodának, bár mint mondtam, kétségkívül elengedhetetlen a működéséhez. A nagy különbséget én ott látom, hogy a w. óvónő azt mondja, hogy
együtt neveljük a gyereket, és ehhez kell, hogy az óvodát a
család életének a részének tekintsem, ne pedig pedig úgy, hogy az a gyerek magánélete. Kell, hogy tudjam, mit csinálnak, miért csinálják, kell, hogy együtt éljük meg az ünnepeket, alakítsuk, szépítsük, tegyük élhetőbbé az életterüket. És igen, kell az, hogy az óvoda pedig lássa a gyerek mögött a családot, és együtt dolgozzunk, a gyerekért.
Lehet, hogy már unalmas vagyok ezzel, de megint oda érkeztem, hogy amit egy kívülálló a waldorfból lát (korábban a fajátékok, rózsaszín fal, stb. kapcsán jutottam ide, most ez a szülői szerepvállalás, vagy akár a normális óvónő) az csak a felszín, egyfajta külsőség, egy mély filozófia-pedagógia külső megnyilvánulása. Viszont ha ez nincs meg, hiába folyhatok be az óvoda életébe, hiába aranyos az óvónő, hiába főznek egészségesen, hiába szépek a játékok,
nekem ez kevés.
Persze annyi és annyiféle állami ovi van, hogy nem hiszem, hogy igazságos lenne általánosítani, a gyereküket odajárató szülőket meg végképp nem. Ugyanakkor a w. ovikat ilyen szempontból lehet általánosítani, úgy gondolom.
Ezek az én meglátásaim, de mivel még csak kívülről látom, javítsatok ki, ha tévedek. Csak azért reagáltam, mert láttam, hogy máshol is ellenszenvet keltettek az elmúlt napok hozzászólásai, bár én nem érzem az "elitista, sznob és lenéző" hozzáállást, de nyilván nem is vagyunk egy hullámhosszon... Azt érzem, hogy más, és számomra igenis több, sokkal-sokkal több, mint egy állami, mert nekem fontos ez a szellemi háttér. Ettől még nem nézem le az "államiakat", de én már nem adnám oda jó szívvel a gyerekemet, ha megtehetem, hogy választok. Ahogy más meg nem adná olyan óvodába, ahol nincs feladatlapozás/nem szimpatikus az óvónéni/kicsi a kert stb. Minden szülőnek szíve joga (és felelőssége) választani a saját értékrendszere és prioritásai alapján, ettől még nem lesz se sznob, se elitista. Szerintem.