A gyermekek 6-8 hónapos koruk
körül megtanulnak felülni, de legalábbis hosszabb ideig képesek már
felülni. Ettől kezdve tágabb lehetőségek kínálkoznak a foglalkoztatás
terén. Az ülés lehetővé teszi a kezek felszabadulását, így egyre több
feladat megoldása válik lehetővé. A kézügyesség fejlesztése is megkezdhető
ebben az időszakban.
Az érzékelés
fejlesztése:
-
Adj a baba kezébe különböző
tulajdonságú tárgyakat, melyeket a szájába is vehet!
-
Egy alkalommal puha-kemény,
máskor rugalmas-merev, hideg-meleg stb. tulajdonságú tárgyakat
kapjon!
-
Kóstoltass vele különböző ízű
ételeket, melyeket egyedül is szopogathat!
-
Fürdés közben tölts poharakba
hideg és meleg vizet! Dugd a gyermek kezét az egyikbe, mondd, hogy
meleg, majd a másikba, mondd, hogy hideg! Magyarázni nem kell! Többször
ismételjétek ezt a játékot!
-
Fürdőjében add az üres poharat a
kezébe, mondd "könnyű", majd merítsd tele vízzel, mondd "nehéz"!
-
Ha már tud ülni, akkor is
fektesd el a kádban, engedd benne mászni, hasra fordulni, játszani!
Fürdőjében egy pillanatra se hagyd egyedül!
-
Mászni tudó gyermek számára
építs székekből, asztalból akadálypályát, ami alatt át tud bújni!
-
Vakargasd, simogasd egyes
testrészeit! Ilyenkor nevezze meg a testrészeket!
A látás, a
gondolkodás fejlesztése:
-
Tükörben ismertesd meg arcával,
s annak részleteivel!
-
Ültesd szembe magaddal, mutasd
meg saját arcodon a szemet, fület, szájat, fogat, nyelvet, hajat!
-
Fogd be szemét gyöngéden
kezeivel, majd vedd el, s mondd: "kukucs"!
-
Tanítsd a testrészeket! "Hol a
fejed, orrod, szád, lábad, kezed stb.?"
-
Tegyél fel kérdéseket és várd a
választ! "Éhes vagy?", "Álmos vagy?" stb. Fejmozgással várd az "igen" és
a "nem" jelzéseket!
-
Ismertesd meg vele a lakás
helyiségeit! "Gyere, megyünk a fürdőszobába!", "Menj apához a szobába!"
stb.
-
Engedd konyhai eszközökkel
játszani!
-
Nevezd meg neki őket! "Itt a
pohár!", "Tessék a kanál!" stb.
-
Engedd lépcsőn mászni! Lefelé
csak háttal másszon!
-
Tanítsd a fel-le szavak
jelentését! A leesett játéknál mondd: "le"! Mikor felveszed, mondd:
"fel"!
-
Tegyél az asztalra kekszet! Kérd
a babát, vegye el!
-
Tedd a kekszet messzebb, hogy
nehezebb legyen elérni!
-
Tedd a kekszet pohárba! A
pohárban lévő kekszet mutasd meg neki, majd takard le zsebkendővel!
Mondd: "Hol a keksz? Keresd meg!"
-
9-12 hónapos kor körül kezdd az
utasítások tanítását! "Add ide anyának!", "Tedd bele a dobozba!"
stb.
-
Engedd játszani a szabadban
található tárgyakkal! Pl. kavics, bot, falevél, homok stb.
-
Engedd fürdőjében játszani!
Mutasd meg a víz merését és kiöntését!
-
Tegyél fürdőjébe lebegő és
lemerülő játékokat! Kérdd, hogy keresse meg őket!
A környezet
megismerésére szolgáló feladatok:
-
Adj kezébe érdekes tulajdonságú
tárgyakat: ragtapaszt, dörzspapírt, fürdőjében a szappant! Engedd
fogkrémes, mustáros tubusból kinyomni a benne lévő anyagokat!
-
Engedd, hogy "veszélytelen"
állatokat simogasson!
-
Mutass neki minél több kis
állatkát, s nevezd meg őket! Pl.: katicabogár, csiga, hangya.
-
Adj kezébe falevelet, hogy
eltéphesse; füvet, terméseket, melyeket sétátok során gyűjtötök.
-
Hallgattass vele
madárhangokat!
-
Télen adj kezébe jeget,
havat!
-
Adj kezébe száraz gallyat, hogy
eltörhesse! Mondd: "Reccs!"
-
Engedd, hogy a gyümölcsöket
egyedül "malackodva" egye!
-
Engedd, hogy az őt érdeklő
tárgyakat megfogja, tapintsa!
-
Legyél következetes! Ha csak
azért kér valamit, hogy ledobhassa, ne adj a kezébe semmit, tedd vissza
a játszóhelyére! Tudatosítsd a "nem szabad" kifejezést!
Az érzelmei élet
befolyásolása:
-
Az esti lefektetésre fordíts
gondot! Mesélj, énekelj gyermekednek! Ne engedd, hogy sírva aludjon
el!
-
Hancúrozz vele sokat! Dögönyözd,
birkózzatok, nevessetek együtt!
-
Bármilyen baj éri, azonnal
vigasztald meg! Ne hagyd bajában magára még akkor sem, ha a gyermek
hibás a "balesetért"!
-
Képeskönyvet nézegetve találj ki
rövid, kedves történeteket! Ne mesélj szomorú meséket!
-
Engedd gyakran odabújni!
Simogasd, dédelgesd, puszilgasd!
-
Erős akaratú gyerekkel szemben
lépj fel határozottan! Büntetésül rakd vissza játszóhelyére! Ne engedd,
hogy hisztériás jelenetekkel mindig elérje, amit akar! Később ebből sok
konfliktus származhat!
-
Kezdd el gyermeked tudatos
nevelését! Gondolkozz rajta, mik azok a tevékenységek, melyeket
megengedsz gyermekednek! Amelyeket nem tartassz helyénvalónak, azt
tiltsd következetesen!
-
Legyél határozott, de mindig
kedves és türelmes gyermekedhez!
Az utánzóképesség
fejlesztése:
-
Cuppants felé puszit! Kérd, hogy
utánozzon téged!
-
Intsél "pápá"-t!
-
Játsszatok "Süti, süti
pogácsát"!
-
Vágj szomorú és vidám
arcot!
-
Dugd ki a nyelved!
-
Simogasd kezével mindkettőtök
haját! Kérd arra, tegye ezt egyedül is!
-
Szagoljatok virágot, mondd:
"hapci"!
-
Ütögess össze tárgyakat, add az
ő kezébe, segítsd összeütögetni!
-
Köhögj! Mondd: "kuc-kuc"!
-
Játssz az ujjain: "Elment
vadászni..."!
Gyakorlatok a
beszéd fejlesztésére:
7-8 hónapos kortól napi 5-10
percet szánj ezekre a gyakorlatokra!
-
Közös játék közben kisautót
tologatva berregj!
-
Sétáltass játék babát: "Jár a
baba, jár"!
-
Dugj el egy játékot, mikor
előveszed mondd: "itt", "ott"!
-
Ablaknál integess
"pápá"-t!
-
Beszélj játék telefonba:
"Halló"!
-
Add a kezébe a telefont, hátha
próbálkozik ő is!
-
Képeskönyvben nézegessetek
képeket! Egy-egy szóval nevezd meg a látott élőlényt, vagy
tárgyat!
-
Ismételj gyakran egy szótagú
szavakat!
Az önálló játék
kialakítása:
Az önálló játék fejlesztése ebben
a korszakban fontos igazán. Az egyre rövidebb alvásidők, a
meghosszabbodott ébrenléti szakaszok nagy megpróbáltatásokat okoznak
azokban a családokban, ahol a gyermek nem tudja napi 1/2-1 órán keresztül
önálló játékkal elfoglalni magát.
Sokszor a játékoktól hemzsegő
járókában áll és sír a gyermek azt követelve, hogy foglalkozzanak vele!
Más esetekben a gyerek játékideje csak addig tart, amíg az összes játékát
kiszórja. Mi lehet ennek az oka, és mi a megoldás?
Ha a gyermek napról napra
ugyanazokkal a játékokkal találkozik, azokat megunja. Érdeklődését nem
kelti fel egy idő múlva egyik sem. A rengeteg játéktól, amelyekkel nem tud
mit kezdeni, ideges lesz, kiszórja őket. A megoldás: szedd össze az összes
játékot, amivel a család rendelkezik. ( A játékként szolgáló háztartási
eszközöket is!) Csoportosítsd 4-5-ösével dobozokba, kosarakba! Ezek az ún.
foglalkoztató csomagok. Minden nap másik kosarat adj be a gyereknek az
önálló játék idejére! Így ő a játékokat újdonságnak találja, szívesebben
ismerkedik, játszik velük. Ha mindent kiszór, csak egy játékot adj neki.
Ha ezt is kidobja, hagyd kicsit unatkozni!
Néhány ötlet a dobozok tartalmának
összeállításához:
1. doboz: műanyag pohár;
csörgőkocka; kisautó; ruha zsebkendő
2. doboz: nagy kupakú
flakon, melyet csavargatni lehet; tárgy, amely belefér a flakonba; sípoló
játékfigura; kemény táblás képeskönyv
3. doboz: felnyitható
fedelű doboz; labda; járókára gumival felkötött játék; kisebb tárgyak,
melyek beleférnek a dobozba
4. doboz: két egymásba
rakható pohár; csörgő; pici állatfigurák vagy babák
5. doboz: orsó; műanyag
tál; kartonlap, ujjméretű lyukakkal (mutasd meg, hogyan tudja kidugni és
mozgatni az ujját); kanál; pohár
Hetente variáld át a dobozok
tartalmát, újítsd fel a játékkészletet! Ne vásárlással, hanem saját
ötleteiddel!
A könyvben napi lebontásban
összeállított feladatsorokat találhatsz. |