A
Babanet fórumának (Társalgó) elemzése a résztvevõk válaszai
alapján
|
||||||||||||||||
A
Babanet 2000 májusában indult.
Szerencsés pillanatban, mert ekkor az Internet-használat már erõteljes
növekedésnek indult, de jórészt hiányoztak a nem teljesen amatõr réteg
honlapok. Az
induláskor két fõ célt fogalmaztunk meg: Ahogy
az hamar kiderült, a kismamák és a kisgyerekes szülõk körében
nagy igény volt egy ilyen jellegû médiumra, a Babanetnek hamarosan állandó
látogatói lettek. A látogatottság fokozatosan nõtt, a kezdeti 30
40 látogatótól a mai átlag 4000 látogatóig. (6500 látogatás,
58000 PI, 2004. októberi adatok). Különösen jelentõs volt a látogatottság
növekedése, amikor elindítottuk a fórumot, a Társalgót. Az
eltelt évek alatt kiderült, hogy az Internetnek lehet még egy fontos
funkciója és ez a Babanet esetében nagyon hangsúlyos volt: a közösség
teremtés. Nemcsak virtuális közösségek jöttek létre, hanem személyes
kapcsolatok, barátságok születtek és számtalan talit (sic!
találkozót) szerveztek a Babanet látogatói. Ennek
megfelelõen ma a Társalgó a Babanet leglátogatottabb felülete, a látogatók
száma átlag 1700 , a látogatósoké 3500,
letöltés 30 000.A hozzászólások száma naponta 1000 körül
mozog.[1]
A BabaNet fõoldalán hasznos információforrást
biztosít a Netkönyvtár rovatában, ahol számtalan érdekes
cikket találunk. A Rendelõ-ben konkrét kérdéssel lehet
fordulni a szakorvoshoz. Publikációk alatt az eddig megjelent írások
olvashatóak. A Te történeted-be saját életük izgalmas eseményeit
írhatják meg a felhasználók. Nem vagy egyedül itt azoknak a
gyermekvédelmi és gyermek-egészségügyi alapítványoknak a listája
olvasható, amelyek segítséget nyújthatnak valamilyen probléma esetén.
A Társalgó, a BabaNet fóruma, melynek elemzése ennek a
dolgozatnak a tárgya. Hétrõl-hétre Érdekes cikkek gyûjteménye
az Internetrõl a gyermeknevelés témakörébõl. A hét témája
Egy érdekes téma megvitatása, melyhez kapcsolódóan cikkek és olvasói
levelek is olvashatóak. Chat biztosít lehetõséget a kötetlen
csevegésre, illetve az ismerkedésre csak regisztrált felhasználóknak.
Hol-mi? A BabaNet vásárlási tanácsadó oldala, ahol az alábbi
témák közül lehet választani: Babakelengye, Börzefigyelõ,
Könyvajánló, Gyermekjátékok. Az elsõ kettõ babaruhák
vásárlásában segít, a következõ könyveket ajánl és az utolsó
a gyermekjátékokhoz ad tanácsot. Partnereink alatt olvashatóak
a BabaNet szponzorai. 1.1.
Társalgó - A BabaNet fóruma
|
![]() |
2.1.2 Nemek aránya
A résztvevõk nemének
eloszlását alapvetõen szintén a fórum témája határozza meg. A
kitöltõk 98%-a nõ, 2%-a pedig férfi.
2.2. Tevékenység az online közösségben
Az
alábbi kérdések a válaszadók fórumbeli aktivitását mérték.
2.2.1 Üzenetek küldésének a gyakorisága
![]() |
Arra
a kérdésre, hogy Milyen
gyakran küldesz a fórumba üzenetet? viszonylag nagy szórásban
érkeztek válaszok. A válaszadók 4,3%-a soha nem küld üzenetet a fórumba,
a szakirodalomban õket leselkedõknek nevezik. Naponta egyszer küld üzenetet
19,6%-uk, ami a kérdésfeltevés szerint a legaktívabb részvételt
jelenti, õket hangadóknak nevezzük. Mint késõbb látni fogjuk, ez
az adat elég félrevezetõ lehet, hiszen az egyéb kategóriában legalább
ötvenen jelezték, hogy naponta többször is írnak a fórumba.
Hetente kétszer küld üzenetet 16,9%-uk, illetve hetente egyszer
11,5%-uk. Õket szintén viszonylag aktívaknak tekinthetjük. Havonta kétszer
ír 8,1%-uk, havonta egyszer pedig 16%-uk. Az egyéb válaszok tanulságosak
abból a szempontból, hogy az ezt választók majdnem fele naponta többször
küld üzenetet, ami azt jelenti, hogy a legaktívabb résztvevõk is
ebbe a csoportba kerültek. Sajnos a kérdõív szerkesztõi ezzel a
lehetõséggel nem számoltak. Többen írták, hogy részvételük változó,
általában a témától vagy a lehetõségektõl függ. Ugyanebben a
kategóriában többen arról számolnak be, hogy aznap jelentkeztek,
vagy még nem volt idejük hozzászólni, így az õ aktivitásuk
nehezen mérhetõ. Kisebb hányaduk a megadottaktól eltérõ számot
határozott meg, például hetente ötször.
2.2.2. Üzenetek olvasásának gyakorisága
![]() |
Arra a kérdésre, hogy Milyen gyakran olvasod az üzeneteket? Egészen más válaszok érkeztek, hiszen az üzenetek olvasása az elõbbihez képest passzívabb, de szükségszerû része a részvételnek.
Azok, akik azt válaszolták,
hogy soha nem olvassák az üzeneteket, azok nehezen tudnak nyilatkozni
a fórum egészérõl. Szerencsére számuk elenyészõ, négy fõrõl
van szó. A válaszadók majdnem fele, 48,2%-uk naponta egyszer olvassa
az üzeneteket. Itt megint azzal kell számolni, hogy az egyéb kategóriába
kerültek a naponta többször olvasók, ami a válaszokat elemezve hozzávetõlegesen
plusz 20%-ot jelent, vagyis a válaszadók közel 70%-a naponta többször
látogatja a fórumot. Hetente kétszer 14%-uk, hetente egyszer 9%-uk
olvassa az üzeneteket. Havonta kétszer, illetve egyszer összesen csak
5,4%-uk érdeklõdik az üzenetek iránt. Az egyéb kategóriát választók
majdnem egybehangzóan naponta többször látogatja a fórumot.
2.2.3. A tagság ideje
Mióta vagy tagja az online közösségnek?
Kérdéshez célszerû lett volna idõintervallumokat megadni,
melybõl a válaszadók ki tudták volna választani a megfelelõ választ.
Ezzel jól mérhetõ lett volna az elkötelezettség mértéke. A legtöbben
1-2 éves tagságról számoltak be. A legrégebbi tag 2000-tõl tagja a
fórumnak, de rengeteg olyan válasz is volt, melyben aznapi regisztrációról
számoltak be. Ez azt jelenti, hogy a fórum sok új tagot vonz, és a régieket
is képes megtartani. Ezt is alapvetõen a téma határozza meg, hiszen
a nõknél a terhességtõl az anyaság elsõ egy-két évéig van szükségük
a legintenzívebben a gyakorlati tanácsokra, mely mindennapi
feladataikat segíti.
2.3. Használhatóság
Ebben
a részben a fórum technikai kivitelezését vizsgáltuk felhasználói
szemmel. A kérdõív egyik legfontosabb összetevõje a weboldal használhatóságának
vizsgálata. Ezekbõl a válaszokból lehet felmérni, hogy a felhasználók
mit tekintenek abból fontosnak, amit egy webszerkesztõ gondol. A következõkben
arra kértük a válaszadókat, hogy egy értéksálán a nem
fontos-tól a nagyon fontos-ig osztályozzák az oldal használhatóságának
összetevõi.
Véleményed szerint mennyire
fontosak az alábbi tényezõk egy online közösség sikerében? Ha az
adott tényezõt nem tartod érvényesnek, válaszd az N/A-t. (Az N/A-t nem relevánsnak,
vagy nem lényegesnek fordíthatjuk, ezért igyekeztünk körülírni.)
2.3.1 Az oldalon való tájékozódás
könnyû legyen
Ezt a feltételt a válaszadóknak csak alig több, mint a fele nagyon fontosnak, viszont további 40% fontosnak találta. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók 95%-a számára lényeges, hogy az általuk keresett információk könnyen kereshetõek legyenek.
A BabaNet tájékozódás szempontjából kiváló, a fórumhoz
a Társalgó-ra kattintva jutunk el. A fórum fõoldalán jól látható
menürendszer, a témák megjelenítése és keresõszolgáltatás segíti
a tájékozódást.
2.3.2. Az oldal elrendezése legyen
intuitív, és könnyû legyen rajta eligazodni
Ezt az összetevõt szintén a válaszadók közel fele nagyon fontosnak, 41% százalékuk pedig fontosnak ítélte összesen 88%-ban. Az elrendezés intuitív módon, a célszerûség megjóslásával nehéz elvégezni, hiszen az oldalon való eligazodás is ehhez képest lesz könnyû vagy nehéz. Ehhez a felhasználók igényeinek rendszeres vizsgálata szükséges.
BabaNet:
A Társalgóba alapértelmezetten a Topikok-hoz jutunk elsõként.
Ez két részbõl áll: fejlécbõl és a fõbb témakörök felsorolásából.
A fejlécben lévõ menükben az alábbiakra van lehetõség: Kijelentkezés
| Topikok
| Keresés
| Regisztráció
| Profil
| BabaNet
| Chat
Itt furcsa lehet, hogy elsõként a Kijelentkezés-t kínálják
fel, ami logikusan a végére kellene, hogy kerüljön. Második helyen
kínálják a Topikok-at, ahol alapvetõen vagyunk. Harmadikként
a Keresés központi helyen van, de célszerû lehet az elsõ két
helyre történõ helyezése is. Ugyanez a helyzet a Regisztráció-val,
ami pont az oldal új látogatói számára kell, hogy feltûnõ helyen
legyen. A Profil a már azonosítóval és jelszóval rendelkezõ,
regisztrált felhasználók számára fontos, gyakran használt funkció,
így középen célszerûbb lenne elhelyezni. Ugyanez vonatkozik a
Chat-re, a csevegõ-szolgáltatásra is. A BabaNet lényegében
vissza a fõoldalra ikonként szolgál.
Javasolt sorrend: Regisztráció - Profil - Topikok - Keresés -
Chat - BabaNet - Kijelentkezés
A
Topikok-nál a fõbb témaköröktõl lehet eljutni a speciálisabb
kérdésekhez és az évenkénti archívumokhoz. Az új témákat new
feliratú, sárga nyíl jelöli, melyek a jól látható helyen, a lista
tetején találhatóak.
2.3.3 Az oldal legyen bármikor elérhetõ
Ezt a feltételt már 65%-uk ítélte nagyon fontosnak, 28%-uk pedig fontosnak. Itt jól látszik, mennyire fontos a folyamatos elérhetõség, különösen igaz ez az egészségügyi fórumokra, ahol a segítségnyújtás vagy gyors tanács életmentõ lehet. Ezért a felhasználókat leginkább úgy lehet megóvni a kudarcélménytõl, hogy mindent elkövetünk az elérhetõség biztosítása érdekében.
BabaNet: A vizsgálat ideje alatt komolyabb fennakadást az
oldal elérésében nem tapasztaltam.
2.3.4 Könnyû legyen megjegyezni,
honnan érkeztem egy adott oldalra
Ezt a feltételt már lényegesen kevesebben, a válaszadók alig több, mint fele találta fontosnak, illetve nagyon fontosnak. Ez azért érdekes, mert böngészés közben a felhasználók gyakran belefeledkeznek a szörfölésbe, és gyakran fogalmuk sincs, honnan kerültek az adott oldalra. Ami miatt a felhasználóknak a Honnan érkeztem? nem kérdés, az valószínûleg a böngészõprogram vissza gombja, mellyel a probléma sokak számára áthidalható.
BabaNet:
A Társalgóban is csupán erre az eszközre hagyatkozhatunk, ha
belefeledkezünk egy témába, illetve a menüsorban szereplõ BabaNet
gomb utal arra, hogy honnan is érkeztünk, és segít a fõoldalra való
visszajutásban.
24.3.5 A fõoldalra könnyû legyen
visszatalálni
Ezt a feltételt szintén nem tartották annyira fontosnak a felhasználók, nagyon fontosnak csak 26%-uk ítélte, 33%-uk pedig fontosnak. Ezt is valószínûleg a böngészõ vissza gombjával tudják helyettesíteni.
BabaNet:
Itt a fent említett a BabaNet feliratra kattintva bármikor
vissza lehet jutni a fõoldalra.
2.3.6 A rendszer irányítása a résztvevõk
kezében legyen
Ezt viszont meglepõen kevesen értékelték nagyon fontosnak, mindössze 6%. Eszerint a felhasználók szeretik, ha kitalálnak helyettük mindent, õk csak élvezni és használni szeretnék a szolgáltatást.
BabaNet: A szolgáltatás nem sok lehetõséget kínál a
felhasználóknak a rendszer irányítására, de erre nincs is valódi
igény. Az egyetlen irányítási lehetõség egy téma indítása. Fórumok
esetében viszont ez a legfontosabb. (Ez a kérdés egy speciálisan férfiaknak
szóló fórum estében eltérõ eredményeket mutathat.)
2.3.7 A tagok könnyen hozzájussanak
a fontos információkhoz
Ezt a felhasználók 47%-a fontosnak, 36%-a tartotta nagyon fontosnak. Természetesen a fontosság relatív fogalom, de minél több információ áll rendelkezésre, annál biztosabb, hogy mindenki megtalálja a maga számára legfontosabbat.
BabaNet:
A BabaNet alapvetõ témájához kapcsolódó információk tekintetében
a fórum széles spektrumú, alapos, az új témák felvetése
folyamatos. Viszont a felhasználókat segítõ információk megtalálása
viszonylag bonyolult. A kezdõ felhasználó számára nem derül ki a
regisztráció során, hogyan kapcsolódhat be a társalgásba. Ez a
baloldali keretben (frame) található információk között szerepel.
2.3.8 Az oldal gyorsan reagáljon a
végrehajtott mûveletekre
Ezt
a résztvevõk 61%-a találta nagyon fontosnak, ami azt jelenti, hogy a
felhasználók szeretik, ha az általuk bevitt információ, üzenet
gyorsan láthatóvá válik a többiek számára. Ahogy erre Nielsen is
utalt, ez elõsegíti az online kapcsolattartás sikerességét.
BabaNet:
Ez a fórum gyorsaság szempontjából kifogástalanul mûködik.
2.3.9 Az oldal megjelenése következetes
legyen
A következetességet 46%-ban fontosnak, és 39%-ban nagyon fontosnak találták. Ez azt jelenti, hogy a felhasználóknak általában fontos az állandóság a kivitelezésben, az ismerõs elrendezés megkönnyíti a tájékozódást.
BabaNet: A témák kereshetõség szempontjából azonos módon
szervezettek, így a felhasználók mindegyik témában azonos módon, könnyen
tájékozódnak. Nem lehet tudni, hogy a fórum elrendezését milyen
gyakran újítják meg, és a felhasználók elégedettek-e az új
kivitellel.
2.3.10 Az oldalon a tájékozódás legyen következetes (minden oldalon azonos gombok jelenjenek meg)
Ezt a feltételt
hasonló arányban ítélték fontosnak a felhasználók, mint a tájékozódás
következetességét. Mivel a kettõ összefügg, értelemszerûen
hasonló elvárásokat teljesít.
2.3.11 A használt nyelv legyen ismerõs
Mivel az online közösségek többsége szövegszerû, ezáltal nyelvhez kötött, így felértékelõdik a nyelvhasználat jelentõsége. Jól látható, hogy a válaszadók 46%-ban fontosnak, és 42%-ban nagyon fontosnak találták a közös nyelv használatát.
BabaNet:
Tekintve, hogy a felhasználók érdeklõdési köre hasonló, életkoruk
jól behatárolható, többségük azonos korosztályhoz tartozik, így
a nyelvhasználatuk sem mutat különösebb eltérést. Itt esetleg az
ország különbözõ részein jellegzetes kifejezések, vagy egyéni szóhasználatból
eredõen akadhatnak félreértések.
2.3.12 A használt ikonok legyenek ismerõsek (példa: egy boríték képe az e-mailt reprezentálja)
Ezt a feltételt csak 24% százalékban találták nagyon fontosnak, 40%-ban pedig fontosnak. Ebbõl arra következtethetünk, hogy az ismerõs ikonok fontosak ugyan, de az újszerû jelölésekre is nyitottak a felhasználók, amennyiben tartalmukra könnyen lehet következtetni.
BabaNet:
A BabaNet fóruma viszonylag kevés ikont használ. A témáknál minden
egyes üzenet elõtt azonos ikonsor található:
ugrás
az oldal aljára, illetve
a
tetejére,
elõzõ
üzenet,
következõ
üzenet,
az
üzenet címe. Ezeknek a jelentése viszonylag egyszerûen érthetõ, az
egér segítségével meg lehet tekinteni a jelentésüket. Az archívum
jele a következõ
,
ami szintén könnyen érthetõ. Ez pedig a lezártságra utal
,
ilyenkor a témához több hozzászólást nem lehet küldeni.
2.3.13 A tájékozódáshoz szükséges
gombok minden oldalon jelenjenek meg
Ezt a feltételt közel ugyanannyian találták fontosnak, mint az elõzõt.
BabaNet: A
BabaNeten ez maradéktalanul teljesül.
2.3.14 A fórum oldal elrendezése téma szerint
szervezõdjön
Ezt a feltételt 43% tekintette fontosnak, 33% nagyon fontosnak. Valójában a téma szerinti szervezõdés a fórumok esetében döntõ jelentõségû, hiszen a hozzászólások is ez alapján történnek.
BabaNet: A BabaNet esetében a témák elrendezése
hierarchikusan szervezõdik. A fõbb témakörök a nyitóoldalon találhatóak
fontosság és frissesség szerint, ezekrõl jutunk el a speciálisabb témákhoz.
Például a Szülészetek, kórházak-ra kattintva az egyes kórházakkal
kapcsolatos tapasztalatokhoz jutunk. A kórházak neveire kattintva találjuk
meg az üzeneteket, felül az archívumot, majd kronologikus sorrendben
a hozzászólásokat olvashatjuk. A lap alján lévõ üzenetablak segítségével
mi is küldhetünk véleményt vagy kérdést a témával kapcsolatban,
amennyiben regisztrált felhasználók vagyunk.
2.3.15 A fórum egy oldalon sok üzenetet tartalmazzon,
és ne tagolódjon oldalakra
Ez a kérdés alaposan megosztotta a felhasználókat. 10%-uk szerint nem fontos, 22% szerint semleges, 18% valamennyire fontosnak tartja, 25%-uk szerint fontos, 13% szerint nagyon fontos. Ebbõl arra lehet következtetni, ez a feltétel általában nem befolyásolja a felhasználókat.
BabaNet: A BabaNet esetében egy témával kapcsolatban az összes
hozzászólás kronologikus rendben olvasható, nem bomlik oldalakra. Úgy
tûnik, a felhasználók többsége ezzel elégedett.
2.3.16 Az oldal lassan reagáljon a végrehajtott mûveletekre
A
felhasználók többsége elvetette azt a lehetõséget, 76%-uk nem értett
vele egyet. Ez csak egy ellenõrzõkérdés volt, hogy a kitöltõk
gondolkodnak-e, vagy csak mechanikusan értékelnek.
BabaNet:
A BabaNeten viszonylag gyorsak az interakciók.
2.3.17 Az oldal használatához adjanak meg utasításokat
A válaszadók 26%-a valamennyire fontosnak, 25%-uk fontosnak ítélte a használati utasítások meglétét. Nyilván gyakorlott felhasználók esetén nincs szükség ezekre, viszont a kezdõknek fontos segítséget jelenthet.
BabaNet:
Ahogy fentebb említettem, a BabaNeten nincsenek szembeötlõ eligazító
utasítások, segítõ megjegyzések, ezeket a baloldali keretben kell
megkeresnünk.
2.3.18 Az oldal hasznos legyen
A hasznosság megint relatív fogalom, de a felhasználók többsége fontosnak, illetve nagyon fontosnak ítélte. Az egészségügyi fórumok esetében különösen fontos, hogy a felhasználók egymásnak megbízható és hasznos információkat adjanak.
BabaNet:
Ez a feltétel többnyire teljesül. Aki ezt az elvárást nem teljesíti,
a fórumok törvényei szerint kikerül a körbõl.
2.4. Közösség
2.4.1. A szabályok legyenek világosak
A válaszadók 50%-a fontosnak, 22%-a nagyon fontosnak találta. Ez minden emberi közösség alapvetõ követelménye, hogy a tagok tisztában legyenek a közösségi szabályokkal.
BabaNet:
A BabaNeten az alapelveket a bal oldali frame-ben, a Társalgás
legördíthetõ menüben a Moderálási alapelvekben ismertetik.
Itt mind a fórum technikai használatára, mind az etikai elvárásokra
vonatkozó információkat találhatunk. A szabályok világosak, egyértelmûek.
2.4.2. A szabályokat szembetûnõen ismertessék az
oldalon
Ezt
a válaszadók 26%-a valamennyire fontosnak, 30%-uk fontosnak tartotta.
Az elõbbi válasz alapján arra lehet következtetni, hogy a szabályok
ismerete fontosabb, mint azok ismertetése.
BabaNet:
Az oldalakon semmiféle szabályozásra vonatkozó információt nem találtam.
Kivétel ez alól az archívumokban az:
Új Új
téma nem indítható ikon,
illetve felirat. A Moderálási alapelveket viszont keresni kell,
nem biztos, hogy mindenki számára egyértelmû, hogy egyáltalán
vannak ilyenek.
2.4.3. A szabályokat tartassák be
A szabályok betartatását 37%-ban fontosnak, és 31%-ban nagyon fontosnak találták. Ezek szerint a többség számára fontos, hogy a rendbontók ne zavarják meg a közösség nyugalmát.
BabaNet:
A szabályok megszegõire komoly szankciók várnak a Moderálási
alapelvek 2. pontja szerint: Fenntartom magamnak a jogot, hogy a mások
emberi méltóságába gázoló, bûncselekmény gyanús, kifejezetten
romboló szándékúnak érzett hozzászólásokat töröljem. Az iróniát,
gúnyt, indulatot, akár sértegetést is azonban mindenkinek el kell
viselnie, de azért lehetõleg ne sértegessétek egymást. (Babanet)
2.4.4. A weboldal tartalmazzon értékes információkat
és linkeket
Ez a feltétel a válaszadók 40%-a számára fontos, 23%-a szerint nagyon fontos. A hasznosságot már korábbi kérdésben is vizsgáltuk.
BabaNet:
A hasznos linkek a BabaNet fõoldalán találhatóak, a fórum oldalán
ilyenek nincsenek.
2.4.5. Az online közösség célja
A közösség célja 42% szerint fontos, 23% szerint csak valamennyire fontos. Ez azért meglepõ, mert egy közösség kialakulásának és fenntartásának általában a cél az egyik legfontosabb mozgatórugója.
BabaNet:
A Moderálási alapelvek között egy általánosan meghatározott
célt fogalmaz meg a moderátor: Szeretném, ha a BabaNet társalgója
a lehetõ legszélesebb szólás és véleményszabadság fóruma
lenne. Az adott témakörben érdeklõdõk számára biztosít szabad
és nyílt fórumot a tapasztalat és véleménycserére.
2.4.6 A cél legyen világosan megadva
Ez a feltétel 40% számára nagyon fontos, 21%-uk szerint csak valamennyire fontos. Ebbõl arra következtethetünk, hogy a cél attól még lehet világos, ha nincs világosan megadva.
BabaNet:
A BabaNeten a fórum célja a fenti idézetben általánosan van meghatározva.
2.4.7 A cél a közösséggel együtt változzon és
alakuljon
Ez
a többség számára fontos, illetve nagyon fontos feltétel. Ez történt
a WELL-el is, az évek során a tagok kicserélõdtek, ami átformálta
a közösség arculatát.(Castells, 2003.)
BabaNet:
A BabaNet alapvetõ célja feltehetõen hosszú távon nem változik, a
tagok cserélõdése inkább a témafelvetésben, illetve a megközelítésben
jelenthet változást.
2.4.8 A cél legyen a tagok életében fontos
Ezt a feltételt szintén vélhetõleg alábecsülték a válaszadók, hiszen csak 36% találta fontosnak, 18% pedig nagyon fontosnak.
BabaNet:
A BabaNet felhasználói a gyermekvállalással kapcsolatos témákat vélhetõleg
fontosnak találják, azért vesznek részt aktívan a társalgásokban.
A hazai fórumok gyakorlatában igen magas regisztrált felhasználószámmal,
és még magasabb üzenetszámmal rendelkezik. A felhasználók számára
érdektelen téma esetében ez nem mûködhetne.
2.4.9 A fórum legyen a weboldal része
A válaszadók 39%-a szerint fontos, 19% szerint csak valamennyire fontos, hogy a fórum egy weboldal része legyen. Eszerint egy fórum mûködésének nem elengedhetetlen feltétele, hogy valamilyen weboldalhoz kapcsolódjon.
BabaNet:
A Társalgó a BabaNet weboldal részeként mûködik. A weboldalon
rengeteg hasznos információ található, melyet a Társalgóban személyes
hangvételben meg lehet vitatni. A kettõ ez esetben jól kiegészíti
egymás mûködését. A weboldalt akár a Társalgóban lévõk érdeklõdési
köre alapján is lehet alakítani.
2.4.10 A vita témái legyenek érdekesek
Ezt a feltételt nagy többség fontosnak, illetve nagyon fontosnak ítélte. A vita témáit mind a hasznosság, mind az érdekesség kell, hogy jellemezze ahhoz, hogy sokan hozzá tudjanak szólni.
BabaNet:
Mivel a fórum demokratikus alapon szervezõdik, a regisztrált felhasználók
maguk is indíthatnak témát a megadott feltételek szerint. Így a témák
a felhasználók érdeklõdési köre szerint alakulnak.
2.4.11 A moderátorok aktívan vegyenek részt a vitákban
Ez a kérdés szintén megosztotta a válaszadókat. 22%-uk semlegesnek, 19%-uk nem találta fontosnak a moderátorok vitában való aktív részvételét. Ebbõl megállapítható, hogy a felhasználók számára a moderátor nem kifejezetten vitapartner, hanem csendes megfigyelõ, aki a rendszer mûködését felügyeli.
BabaNet:
A moderátor demokratikus és igazságos elveken irányítja a fórumot,
a vitákban való aktív részvételére nem találtam példát.
2.4.12 Rendszeresen új témákat vessenek fel
Ezt a feltételt szintén nem találták nagyon fontosnak a válaszadók. 27%-uk fontosnak, 23%-uk csak valamennyire találták fontosnak. Vagyis az újdonság nem annyira fontos feltétel, mint a hasznosság.
BabaNet:
A felhasználóknak lehetõségük van új témák felvetésére, ezt általában
gyakran teszik, ha egy probléma adódik életükben, vagy valamilyen
tapasztalatot szeretnének megosztani, ami többeket érinthet.
2.4.13 A fórumon szerepeljen a tagok képe
Ezt a felvetést a tagok közel fele elvetette, 20 százaléka semlegesnek ítélte. Ebbõl arra lehet következtetni, hogy a tagokat jobban érdekli egymás véleménye, mint a kinézete. A tagok saját megjelenítésüket sem tartják fontosnak.
BabaNet:
A BabaNeten a résztvevõk fényképe nem szerepel, sõt feltehetõen a
személyiségi jogok védelmében a moderátor egyértelmû szankciókkal
lép fel a képekkel szemben. Törlöm a képeket, a hozzászólásokból
a személyes adatokat és a személyt egyértelmûen azonosító részeket.
2.4.14 A tagok online szimbólumot használjanak saját maguk megjelenítésére (például egy rajz vagy más nem valódi fotó az egyén megjelenítésére)
Ezt
a felvetést hasonló arányban utasították el a résztvevõk.
BabaNet:
A BabaNeten nem használnak a
tagokat megjelenítõ szimbólumokat, csak az érzelmek kifejezésére
szolgáló hagyományosan közkedvelt smiley figurák árnyalják
a mondanivalót.
2.4.15 A szabályokat ne tartassák be
Ezt a nyakatekert felvetést, valójában kontrollkérdést a válaszadók többsége a nem releváns, illetve a lényegtelen kategóriába sorolta.
BabaNet:
A szabályokat a BabaNeten a moderátor betartatja.
2.4.16 Legyen meg az online közösséghez való tartozás
érzése
A közösséghez való tartozás érzését csak 33%-ban tartották fontosnak, 24%-ban valamennyire fontosnak tartották. Ez azt jelenti, hogy a közösségi érzés jóval kisebb mértékben befolyásolja a tagokat, mint azt gondoltuk.
BabaNet:
A BabaNeten a közösségi érzés tudatos építésére utaló jelet
nem találtam.
2.4.17 A közösség alkalmazkodjon és változzon az
igényeknek megfelelõen
A közösség változásának igényét hasonló arányban tartották fontosnak, mint a közösségi érzést.
BabaNet:
A rövid távú vizsgálat nem szolgáltat alapot a változás megfigyelésének
lehetõségére. A moderátor saját szabályairól viszont ezt írja:
A fentiek nem kõbe vésettek és bármikor készen állok újragondolni
és kiegészíteni õket.
2.4.18 A közösség legyen többféle (elégítsen ki különbözõ igényeket)
Ezt
40%-ban fontosnak tartották a tagok, 24%-uk valamennyire fontosnak találta.
Ezt úgy is lehet értelmezni, hogy mindenki megtalálhassa a maga igényeinek
megfelelõ témát és társalgópartnert.
BabaNet:
A Társalgó közönsége a témafelvetések gazdagságából adódóan
sokszínû.
2.4.19 A közösség tartsa fenn a felhasználók érdeklõdését
Ezt a felhasználók 52%-a fontosnak, 16%-a nagyon fontosnak tartotta. A válaszadók többsége fontosnak tartja, hogy a tagok érdekes témákat vessen fel, ami hozzászólásra serkenti õket.
BabaNet:
A BabaNet ösztönzi tagjait, hogy érdeklõdésüknek megfelelõen új
témákat indítsanak, ennek módját a szabályzatban pontosan meghatározzák:
Mielõtt új témát indítasz, kérlek, nézd meg a keresõvel vagy
az eddigi témák átnézésével, hogy nincs-e már hasonló. A könnyebb
eligazodás érdekében kérünk, hogy a témát abban a csoportban hozd
létre, ahova logikailag leginkább tartozik. Jó, ha a téma elnevezése
konkrétan utal a tartalomra, és ezzel csökkenti, hogy hasonló
tartalommal, más néven induljanak új témák.
2.4.20 A közösség tudjon új
tagokat vonzani
Ezt a válaszadók 44%-a fontosnak, 27%-a nagyon fontosnak találta. A témák sokszínûsége jó alapot szolgáltathat arra, hogy mindig új tagok kapcsolódhassanak be a társalgásba.
BabaNet:
A Mióta vagy tagja az online közösségnek?
kérdésre többen válaszolták, hogy aznap regisztráltak. Ez
igazolja, hogy az adatgyûjtés idõszaka alatt többen csatlakoztak a közösséghez.
2.4.21 Az online kapcsolatok dinamikája hasonlítson a szemtõl szembeni interakciókéra
A
válaszadók véleménye szerint az online kapcsolatok dinamikájának
nem feltétlenül kell hasonlítaniuk a szemtõl szembeni interakciókéra,
ezt a feltételt 31%-ban fontosnak, 28%-ban csak valamennyire fontosnak
találták. A felhasználók elfogadják a technika által nyújtott
lehetõségek korlátait.
BabaNet:
A BabaNeten a kapcsolatok ennek megfelelõen alakulnak.
2.4.22
Az online közösség tagjai közt legyen szoros kötõdés (hasonló,
mint amilyen a családtagokkal és legjobb barátaiddal)
Ez
a felvetés szintén jelentõsen megosztotta a válaszadókat. 23%-uk
szerint valamennyire fontos, 20%-uk szerint semleges, 19% százalékuk
szerint nem fontos. Valószínûleg a felhasználók tisztában vannak a
fórumbeli kapcsolatok lazaságával, lehet, hogy éppen a kötetlenség
miatt választják ezt a kommunikációs formát.
BabaNet:
A fórumon kialakult kötõdések valószínûleg ennek megfelelõek.
2.4.23 Az online közösség tagjai közt felszínes kötõdés legyen (hasonló, mint a kollegákkal és ismerõsökkel)
Az
elõzõ állítás ellenkezõje, ha lehet, még jobban megosztotta a válaszadókat.
27%-uk szerint ez semleges, 19%-uk szerint nem releváns a felvetés.
Tehát a felszínes kötõdés sem feltétlenül tartozik a tagok elvárásai
közé. Valószínûleg a többség nem dönti el elõre, milyen
kapcsolatok kialakulását várja a fórumtól.
BabaNet:
Az üzenetek olvasása alapján feltehetõen a kapcsolatok széles skálája
megtalálható a tagok között. Többen jelezték, hogy több személyes
találkozóra is sor került. Ezt a moderátor is alátámasztotta
bevezetõjében.
2.4.24 Igény a másokkal való kapcsolat érzésére
A másokkal való kapcsolat érzése a válaszadók 38%-a számára fontos, 30% számára csak valamennyire fontos.
BabaNet:
A tagokat feltehetõen nem feltétlenül a kapcsolatkeresés motiválja,
hanem a közös problémák megbeszélése.
2.4.25 A viták legyenek természetesek és aktívak
A viták aktivitása és természetessége a többség számára fontos. A fórumok egyik mozgatórugója a különbözõ témák megvitatása, más szóval a vélemény- és tapasztalatcsere. A különféle álláspontok ütköztetése mindenki számára megadja az egyetértés és a választás lehetõségét.
BabaNet:
A BabaNet a hazai fórumok tekintetében magas üzenetszámmal dolgozik,
ami azt jelzi, hogy a tagok aktívan részt vesznek a vitákban.
2.4.26 A viták legyenek mélyek (a témákat alaposan és részletesen vitassák meg)
A
viták mélységét többnyire a téma határozza meg, valószínûleg
ez indokolja a válaszok szórtságát. 31%-ban fontosnak, 28%-ban
valamennyire fontosnak, 20%-ban semlegesnek találták ezt a feltételt.
BabaNet:
A Társalgóban a viták mélysége
széles skálán mozog. Valószínûleg vannak olyan témák, amik kimeríthetetlennek
tûnnek az archívumok és a friss hozzászólások alapján. Másokra
viszont csak egy-két hozzászólás érkezik.
2.4.27 A viták legyenek felszínesek (mint a mindennapi könnyed beszélgetések)
Ez
az elõzõ feltétel ellenkezõje, amit a válaszadók többsége
semlegesnek, illetve irrelevánsnak talált. Ugyanúgy, ahogy nem feltétlenül
felszínes kapcsolatokat keresnek, feltehetõen nem felszínes vitákra
kíváncsiak.
BabaNet:
A BabaNet alapvetõ célja nem a
felszínes légkör megteremtése.
24.4.28 Legyen lehetõség kérdések feltevésére
biztonságos környezetben
A többség egyértelmûen nagyon fontosnak, illetve fontosnak találta ezt a felvetést. Ebbõl arra következtethetünk, hogy alapvetõen azzal az indokkal keresik fel a fórumot, hogy a problémáikat másokkal megvitathassák.
BabaNet:
A BabaNet demokratikus jellegébõl adódóan lehetõséget biztosít bárki
számára, hogy önálló témát indíthasson, illetve hozzászóljon
az általa fontosnak talált témákhoz.
2.4.29 A tagok látogassák gyakran az oldalt
A gyakori látogatást 46%-ban fontosnak, 24%-ban valamennyire fontosnak találták a válaszadók. Mint korábban láttuk, a válaszadók saját bevallásuk szerint aktívabbak az üzenetek olvasásában, mint a megírásában. Többségük naponta többször is ellátogat a fórum oldalaira.
BabaNet:
A BabaNet igen aktív tagokkal rendelkezik, akik naponta többször is látogatják
az oldalakat. Ezt igazolja a magas üzenetszám is.
2.4.30 A vitákat a résztvevõk és ne a moderátorok
kontrollálják
A válaszok viszonylagos szórásából kiderül, a felhasználók szerint mindkettõre szükség van. Arra is, hogy a résztvevõk arról beszélhessenek, ami õket érdekli, a moderátor pedig akkor lépjen közbe, mikor a feladatköre erre feljogosítja.
BabaNet:
A topikokat a hozzászólók alakítják. "Hatalmi eszközökkel"
(törlés, kitiltás) csak a legvégsõ esetben szeretnék élni. A
Moderálási alapvetésekbõl kiderül, hogy a moderátor a teljes
véleményszabadság híve, viszont a szabálysértésekkel szemben határozottan
lép fel.
2.4.31 Az információt rendszeresen aktualizálni kell
A válaszadók az információfrissítést egyértelmûen fontosnak találták, 30%-uk nagyon fontosnak, 45%-uk fontosnak ítélte.
BabaNet:
A Keres-Kínál-ban a hozzászólásokat 6 hónap után törlöm, a
Próbában pedig bizonyos hozzászólás szám után automatikusan törlõdnek.
A Topikok-ban sok new feliratú nyilat találtam, melyek az új témákat
jelölik. Az archívumokban a 2003-as, vagy annál régebbi anyagok találhatóak.
2.4.32 A résztvevõknek szükséges, hogy az oldal
hasznos legyen és elégítse ki az igényeiket
A
hasznosságot a résztvevõk nagy többsége fontosnak, illetve nagyon
fontosnak találta. Tehát a fórumot nem elsõsorban szórakozásból látogatják,
hanem hasznos információkat szeretnének szerezni az üzenetek olvasása
során.
BabaNet:
A BabaNeten felvetett témák többsége olyan gyakorlati és alapvetõ
kérdéseket tárgyal, amivel a legtöbb kismama szembesül. Ezek a
terhességtõl a babagondozásig az összes témakört felölelik. Az
információk a használat során folyamatosan kiegészülnek és frissülnek.
2.4.33 A tagok legyenek elkötelezettek
a közösség és annak fennmaradása iránt
A
közösség iránti elkötelezettséget 33%-ban fontosnak, és 27%-ban
valamennyire fontosnak találták a tagot. Az elkötelezettség érzése
sok tag számára fontos lehet, különösen azoknak, akik a mûködtetésben
aktív szerepet vállalnak.
BabaNet: A Társalgó tagjai között sokan egy-két éves, vagy annál régebbi tagsággal rendelkeznek,
ami hozzájárulhat az elkötelezettség érzéséhez.
2.4.34 Az online kapcsolatok dinamikájának nem kell olyannak lenni, mint a szemtõl szembeni interakcióknak
Ezt
35%-ban semlegesnek, 26%-ban nem találták relevánsnak. Ebbõl azt a következtetést
vonhatjuk le, hogy a tagok nem várják el az online közösségtõl,
hogy hasonló feltételeket biztosítson, mint a hagyományos
kapcsolatok.
BabaNet:
Ez a feltétel a BabaNeten érvényesül.
2.4.35 A közösségnek be kellene
vonnia a vitába azokat a tagokat is, akik csak olvassák az üzeneteket
Erre
a kérdésre nagyon eltérõ válaszok érkeztek. 24%-ban valamennyire
fontosnak, 21-21%-ban semlegesnek, illetve nem találták fontosnak.
Ezek szerint a felhasználók nem feltétlenül akarják a leselkedõket
vitára bírni, csak azok szólaljanak meg a vitában, akik valós
mondanivalóval rendelkeznek.
BabaNet:
Mint egy korábbi kérdésbõl kiderült, a BabaNetnek több aktív
olvasója, mint vitapartnere van. Ez azt igazolja, hogy a fórum a vitában
passzív felhasználóknak is fontos üzeneteket tartalmazhat.
2.4.36 Részvétel a vitákban
A
közösség szempontjából a vitában való részvétel a válaszadók
31%-a számára valamennyire fontos, 24%-a szerint fontos. A vitákban
sokan aktív szerepet vállalnak, de ez nem feltétlenül elvárás
minden taggal szemben.
BabaNet:
A vitákban való részvétel viszonylag aktív, amit a napi 1000 üzenet
igazol.
2.4.37 Az üzenetek elolvasása a vitában való részvétel
nélkül
Ez
25% számára valamennyire fontos, 22% szerint semleges. A közösség
szempontjából az üzenetek olvasása valamennyire fontos, de nem a
legfontosabb összetevõje. Az más kérdés, hogy a hozzászólásokhoz
elengedhetetlen ismerni a korábbi véleményeket. A leselkedõk jelenléte
tehát nem befolyásolja közvetlenül a fórum közösségét.
BabaNet:
A fórumon sok a leselkedõ, csak az üzenetek olvasását vállaló
tag, akiknek a jelenlétét az aktívak elfogadnak.
2.5. Az online közösség sikeressége
2.5.1. Az online közösség sikeressége a felhasználók
szerint
Arra
a kérdésre, hogy Szerinted
sikeres az online közösségetek?, a következõ válaszok érkeztek:
igen
79.5%
nem
2.5%
nem
tudom 18%
BabaNet:
18%-os tartózkodás mellett, nem egészen 80%-ban a válaszadók
sikeresnek ítélték saját fórumukat. 2,5%-uk viszont sikertelennek
találta. Ez azt jelenti, hogy a Társalgó felhasználóinak többsége
elégedett a fórum mûködésével.
2.5.2. A sikeresség összetevõi
A
Szerinted, mitõl függ egy
online közösség sikere? kérdésre a felhasználók válaszai
három jól elkülöníthetõ feltétel köré csoportosulnak.
2.5.2.1 közös téma, azonos érdeklõdés A válaszadók szerint a közös érdeklõdés a
sikeresen mûködõ fórum legfontosabb összetevõje. Ez különösen
igaz a BabaNeten, ami a gyermekvállalás témája köré szervezõdik,
melynek rengeteg összetevõje van.
2.5.2.2 közösség
A közösség különféle összetevõit határozták meg a fórum második
legfontosabb összetevõjeként. Itt a közösség összetételét, a
tagokat, illetve azok aktivitását, hozzáállását jelölték meg a
legtöbben. A tagok legfontosabb tulajdonságai õszinteség,
tolerancia, odafigyelés, segítõkészség, aktivitás. Fontos továbbá
a fórumhoz való viszonyulásban: a bizalom (egymás és az ott
megjelenõ információk iránt), elkötelezettség, rendszeresség.
2.5.2.3 hasznosság
Az információk hasznosságát, a témák sokféleségét és
folyamatos frissítését szintén lényegesnek ítélték, amit a korábbi
válaszokban is visszaigazoltak a felhasználók. Érdekes felvetésnek
a találtam a szerencsét mint fontos összetevõt, de ezt csak egy válaszadó
jelölte meg.
2.5.3. Ami a kérdõívbõl
kimaradt, de az online közösség sikerének összetevõje
Mely elemek fontosak egy online közösség
sikerében azokon kívül, amiket nem említettünk a kérdõívben?
A
válaszadók többsége kimerült az utolsó kérdés megválaszolásáig,
de néhány érdekes felvetést mégis ki tudtunk választani. A legtöbben
a személyes találkozókat említették, ami fokozhatja a részvétel
intenzitását, illetve a közösségi érzés kialakulását. A
BabaNeten sok estben vannak személyes találkozók, ahol nemcsak az
anyukák, hanem a csemeték is részt vesznek. Sokan találták
fontosnak a nyitottságot, a toleranciát, ami már az elõzõ kérdésre
adott válaszból is kiderült. Ezen túl az udvariasságot, a komolyságot,
a humort és az eredetiséget említették. Volt, aki a vitákba
szakemberek bevonását javasolta, amit érdemes megfontolni egészségügyi
fórumok esetén.
3. Összefoglalás
A Babanet Társalgójának résztvevõi többnyire 26-35 év közötti nõk, akik többsége aktív résztvevõje a közösségnek. Gyakori az üzenetek napi többször olvasása, kisebb mértékû a hozzászólások intenzitása. A fórumnak rengeteg hûséges tagja van, de folyamatosan vonz újakat is.
A
használhatóságra vonatkozó
kérdések közül a felhasználók nagyon
fontosnak találták:
az
oldalon való könnyû tájékozódást
az
oldal világos, könnyen érthetõ elrendezését
az
oldal bármikori elérését
az
oldal gyorsan reagáljon a végrehajtott mûveletekre
Fontosnak találták,
hogy
könnyû
legyen megjegyezni, honnan érkeztek egy adott oldalra
a
fõoldalra való visszatalálás egyszerûségét
az
oldalon a tájékozódás következetességét
a
használt nyelv legyen ismerõs
a
használt ikonok legyenek ismerõsek
a
rendszer irányítása a résztvevõk kezében legyen
a
tagok könnyen hozzájuthassanak a fontos információkhoz
az
oldal megjelenése következetes legyen
a
tájékozódáshoz szükséges gombok minden oldalon jelenjenek meg
a
fórum oldal elrendezése szervezõdjön téma szerint
a
fórum egy oldalon sok üzenetet tartalmazzon, és ne tagolódjon
oldalakra
az
oldal használatához adjanak meg utasításokat
az
oldal hasznos legyen
Egyedül
az ellenõrzõkérdést nem
találták fontosnak, mely a válaszok
kitöltésének hitelességét ellenõrzi:
az
oldal lassan reagáljon a végrehajtott mûveletekre
Nagyon
fontosak a felhasználók számára a technológia problémamentes mûködése,
gyorsasága és az oldal jó elrendezése. Fontosak találták a tájékozódás
megkönnyítését szolgáló elrendezést, a konzisztenciát és a tájékoztató
feliratokat. A válaszok alapján a hagyományos fórum megjelenése
rajzolódik ki, mely lehetõleg téma szerint szervezõdjön, és ne
tagolódjon oldalakra.
Ennél
változatosabb eredményt mutattak a közösségre
vonatkozó kérdésekre adott válaszok. A válaszadók többsége a
megadott feltételek közül semmit nem értékeltek nagyon
fontosnak.
Fontosnak ítélték
az alábbi feltételeket:
A
szabályok legyenek világosak
A
szabályokat szembetûnõen ismertessék az oldalon
A
szabályokat tartassák be
A
weboldal tartalmazzon értékes információkat és linkeket
Az
online közösség célja
A
cél legyen világosan megadva
A
cél a közösséggel együtt változzon
A
cél legyen a tagok életében fontos
A
fórum legyen a weboldal része
A
vita témái legyenek érdekesek
Rendszeresen
új témákat vessenek fel
Legyen
meg az online közösséghez való tartozás érzése
A
közösség alkalmazkodjon és változzon az igényeknek megfelelõen
A
közösség legyen többféle (elégítsen ki különbözõ igényeket)
A
közösség tartsa fenn a felhasználók érdeklõdését
A
közösség tudjon új tagokat vonzani
Az
online kapcsolatok dinamikája hasonlítson a szemtõl szembeni
interakciókéra
Igény
a másokkal való kapcsolat érzésére
A
viták legyenek természetesek és aktívak
A
viták legyenek mélyek (a témákat alaposan és részletesen vitassák
meg)
Legyen
lehetõség kérdések feltevésére biztonságos környezetben
A
tagok látogassák gyakran az oldalt
A
vitákat a résztvevõk és ne a moderátorok kontrollálják
Az
információt rendszeresen aktualizálni kell
A
résztvevõknek szükséges, hogy az oldal hasznos legyen és elégítse
ki az igényeiket
A
tagok legyenek elkötelezettek a közösség és annak fennmaradása iránt
Valamennyire fontosnak találták,
hogy:
Az
online közösség tagjai közt legyen szoros kötõdés
Részvétel
a vitákban
Semlegesnek ítélték
az alábbiakat, melyek közül kettõ ellenõrzõkérdés:
A
moderátorok aktívan vegyenek részt a vitákban
Az
online közösség tagjai közt felszínes kötõdés legyen (hasonló,
mint a kollegákkal és ismerõsökkel)
A
viták legyenek felszínesek (mint a mindennapi könnyed beszélgetések)
Az
online kapcsolatok dinamikájának nem kell olyannak lenni, mint a szemtõl
szembeni interakcióknak
A
közösségnek be kellene vonnia a vitába azokat a tagokat is, akik
csak olvassák az üzeneteket
Az
üzenetek elolvasása a vitában való részvétel nélkül
Nem tartották
fontosnak
A
fórumon szerepeljen a tagok képe
A
tagok online szimbólumot használjanak saját maguk megjelenítésére
(például egy rajz vagy más nem valódi fotó az egyén megjelenítésére)
Nem
tartották relevásnak az
ellenõrzõkérdést (N/A):
A
szabályokat ne tartassák be
Ezek
alapján elmondható, hogy a fórum résztvevõi számára fontos a közösség
célja, a közösséghez való tartozás, a kapcsolatépítés, a viták,
a szabályok betartása és a témák hasznossága. Az oly sokat
vitatott arctalanság leleplezése nem fontos, a tagok egyöntetûen
elutasították az avatarok és fényképek szerepeltetését. A közösséget
nem zavarja a vitákban való passzivitás. Az egymás közötti
kapcsolatokkal szemben nincsenek konkrét elvárások, ezeknek sem túl
felszíneseknek, sem túl szorosaknak nem kell lenniük. A moderátortól
nem a vitákban való aktív részvételt, hanem a szabályok betartatását
várják.
A
közösség tagjainak többsége sikeresnek találta a Társalgót.
Ennek összetevõi közül a közös érdeklõdést jelölték meg a
legtöbben, ami a fejlesztõk megítélésében is központi helyet
foglal el (Kim és Preece). Másodsorban a közösség összetételét,
a tagok viselkedését tartották fontosnak. Harmadikként a hasznosságot
jelölték meg, ami szintén elengedhetetlen összetevõje a sikernek.
Sokan fontosnak találták a személyes találkozókat, melyek pozitív
hatással lehetnek a közösség összetartozására. Ezen túl említették
a nyitottságot, a toleranciát, az udvariasságot és a humort, melyek
a melyek kimaradtak a kérdõívbõl.
A
fejlesztõk által meghatározott alapelvek, melyek szükségesek az
online közösség sikerességéhez a felhasználók másképp értékelték:
Minimális
tömeg meglétét a
felhasználók természetesnek vették.
A
részvétel szintjét többen említették,
amennyiben a tagok aktivitását és viselkedését értik rajta.
A
kölcsönösség szintjét érdekes, hogy egyfelõl nem tartották annyira
fontosnak, vagyis a vitákban való aktív részvétel nem követelmény,
másfelõl a személyes találkozókat viszont többen hasznosnak találták.
A
közösségi jelenlét támogatása a
felhasználók által is fontos, de elfogadják, hogy az online közösségnek
nem feltétlenül kell hasonlítania a valódiakhoz.
Végül
a tanulságokat összevetve a Preece-féle definícióval, mely szerint
az online közösség összetevõi: emberek,
közös szándék/cél, alapelvek, számítógépes rendszerek - megállapítható,
hogy jól összefoglalja, mi szükséges az online közösségek mûködéséhez.
Ezek jelenléte napjainkban annyira természetesek, hogy megértésük
elengedhetetlen a mai társadalom ismeretéhez. A korábbi aggályok és
élõítéletek mára eloszlottak. Minden kutató egyetért abban, hogy
a felhasználókkal való aktív kapcsolattartás és az igényeikre való
odafigyelés szavatolja leginkább a sikert. Bízzunk a felhasználókban
az online közösségek létrehozásánál. Ha sikeres lesz, ezt a magas
üzenetszám és az aktív részvétel fogja igazolni. Ehhez csak egy jó
témát kell találnunk, ami sokakat érint. Ahogy Pohly Ferenc rámutatott,
épp a fórumoknak is köszönhetõ, hogy egyre több a tudatos felhasználó
az Interneten, aki a többé nem fél elmondani a véleményét, ami
hosszú távon hatalmi átrendezõdéshez vezethet a véleményformálásban.
(Pohly, 2003.)
Szalóki Gabriella