#baba#anya
Babanet fórum

A Babanet fórumának (Társalgó) elemzése a résztvevõk válaszai alapján

 

           

1. A BabaNet rövid története a szerkesztõ közlése alapján

„A Babanet 2000 májusában  indult. Szerencsés pillanatban, mert ekkor az Internet-használat már erõteljes növekedésnek indult, de jórészt hiányoztak a nem teljesen amatõr réteg honlapok.

Az induláskor két fõ célt fogalmaztunk meg:

összegyûjteni a témánkkal kapcsolatos, az Interneten található tartalmakat
nyilvános diskurzust kezdeményezni a gyermekvállalás személyes és társadalmi vonatkozásairól  

Ahogy az hamar kiderült, a kismamák és a kisgyerekes szülõk körében nagy igény volt egy ilyen jellegû médiumra, a Babanetnek hamarosan állandó látogatói lettek. A látogatottság fokozatosan nõtt, a kezdeti 30 – 40 látogatótól a mai átlag 4000 látogatóig. (6500 látogatás, 58000 PI, 2004. októberi adatok). Különösen jelentõs volt a látogatottság növekedése, amikor elindítottuk a fórumot, a Társalgót.  

Az eltelt évek alatt kiderült, hogy az Internetnek lehet még egy fontos funkciója és ez a Babanet esetében nagyon hangsúlyos volt: a közösség teremtés. Nemcsak virtuális közösségek jöttek létre, hanem személyes kapcsolatok, barátságok születtek és számtalan „talit” (sic! találkozót) szerveztek a Babanet látogatói.

Ennek megfelelõen ma a Társalgó a Babanet leglátogatottabb felülete, a látogatók száma átlag 1700 , a látogatósoké 3500,  letöltés 30 000.A hozzászólások száma naponta 1000 körül mozog.”[1]


         

A BabaNet fõoldalán hasznos információforrást biztosít a „Netkönyvtár” rovatában, ahol számtalan érdekes cikket találunk. A „Rendelõ”-ben konkrét kérdéssel lehet fordulni a szakorvoshoz. „Publikációk” alatt az eddig megjelent írások olvashatóak. „A Te történeted”-be saját életük izgalmas eseményeit írhatják meg a felhasználók. „Nem vagy egyedül” itt azoknak a gyermekvédelmi és gyermek-egészségügyi alapítványoknak a listája olvasható, amelyek segítséget nyújthatnak valamilyen probléma esetén.  A „Társalgó”, a BabaNet fóruma, melynek elemzése ennek a dolgozatnak a tárgya. „Hétrõl-hétre” Érdekes cikkek gyûjteménye az Internetrõl a gyermeknevelés témakörébõl. „A hét témája” Egy érdekes téma megvitatása, melyhez kapcsolódóan cikkek és olvasói levelek is olvashatóak. „Chat” biztosít lehetõséget a kötetlen csevegésre, illetve az ismerkedésre – csak regisztrált felhasználóknak. „Hol-mi?” A BabaNet vásárlási tanácsadó oldala, ahol az alábbi témák közül lehet választani: „Babakelengye”, „Börzefigyelõ”, „Könyvajánló”, „Gyermekjátékok”. Az elsõ kettõ babaruhák vásárlásában segít, a következõ könyveket ajánl és az utolsó a gyermekjátékokhoz ad tanácsot. „Partnereink” alatt olvashatóak a BabaNet szponzorai.

 

1.1. Társalgó - A BabaNet fóruma


 

2. A kérdõív elemzése  

2.1. Demográfiai adatok  

2.1.1 Életkori eloszlás

A fórum témájából adódóan a résztvevõk életkora olyan határok közé esik, akik gyermekvállalás szempontjából aktívnak tekinthetõek. A 46 év feletti korosztály azért szerepelt a kérdõívben, mert ez szolgált egységesen az egészségügyi fórumok demográfiai vizsgálatára. Jól látszik, hogy a 26-35 éves korosztályból vannak a legtöbben, õk a válaszadók 74%-át jelenti. Ezt követik a 18-25, illetve a 36-45 közöttiek, akik a válaszadók 15,1%, illetve 9,7%-át jelenti. A 46 feletti életkorban mind az Internet-használat, mind a gyermekekkel kapcsolatos tapasztalatcsere igénye alacsony, így számuk ennek a fórumnak a körében is kevés.


 

2.1.2 Nemek aránya

A résztvevõk nemének eloszlását alapvetõen szintén a fórum témája határozza meg. A kitöltõk 98%-a nõ, 2%-a pedig férfi.  

2.2. Tevékenység az online közösségben

Az alábbi kérdések a válaszadók fórumbeli aktivitását mérték.

2.2.1 Üzenetek küldésének a gyakorisága


 

Arra a kérdésre, hogy „Milyen gyakran küldesz a fórumba üzenetet”? viszonylag nagy szórásban érkeztek válaszok. A válaszadók 4,3%-a soha nem küld üzenetet a fórumba, a szakirodalomban õket leselkedõknek nevezik. Naponta egyszer küld üzenetet 19,6%-uk, ami a kérdésfeltevés szerint a legaktívabb részvételt jelenti, õket hangadóknak nevezzük. Mint késõbb látni fogjuk, ez az adat elég félrevezetõ lehet, hiszen az egyéb kategóriában legalább ötvenen jelezték, hogy naponta többször is írnak a fórumba. Hetente kétszer küld üzenetet 16,9%-uk, illetve hetente egyszer 11,5%-uk. Õket szintén viszonylag aktívaknak tekinthetjük. Havonta kétszer ír 8,1%-uk, havonta egyszer pedig 16%-uk. Az egyéb válaszok tanulságosak abból a szempontból, hogy az ezt választók majdnem fele naponta többször küld üzenetet, ami azt jelenti, hogy a legaktívabb résztvevõk is ebbe a csoportba kerültek. Sajnos a kérdõív szerkesztõi ezzel a lehetõséggel nem számoltak. Többen írták, hogy részvételük változó, általában a témától vagy a lehetõségektõl függ. Ugyanebben a kategóriában többen arról számolnak be, hogy aznap jelentkeztek, vagy még nem volt idejük hozzászólni, így az õ aktivitásuk nehezen mérhetõ. Kisebb hányaduk a megadottaktól eltérõ számot határozott meg, például „hetente ötször”.  

2.2.2. Üzenetek olvasásának gyakorisága


Arra a kérdésre, hogy „Milyen gyakran olvasod az üzeneteket?” Egészen más válaszok érkeztek, hiszen az üzenetek olvasása az elõbbihez képest passzívabb, de szükségszerû része a részvételnek.

 

Azok, akik azt válaszolták, hogy soha nem olvassák az üzeneteket, azok nehezen tudnak nyilatkozni a fórum egészérõl. Szerencsére számuk elenyészõ, négy fõrõl van szó. A válaszadók majdnem fele, 48,2%-uk naponta egyszer olvassa az üzeneteket. Itt megint azzal kell számolni, hogy az egyéb kategóriába kerültek a naponta többször olvasók, ami a válaszokat elemezve hozzávetõlegesen plusz 20%-ot jelent, vagyis a válaszadók közel 70%-a naponta többször látogatja a fórumot. Hetente kétszer 14%-uk, hetente egyszer 9%-uk olvassa az üzeneteket. Havonta kétszer, illetve egyszer összesen csak 5,4%-uk érdeklõdik az üzenetek iránt. Az egyéb kategóriát választók majdnem egybehangzóan naponta többször látogatja a fórumot.  

2.2.3. A tagság ideje

„Mióta vagy tagja az online közösségnek?” Kérdéshez célszerû lett volna idõintervallumokat megadni, melybõl a válaszadók ki tudták volna választani a megfelelõ választ. Ezzel jól mérhetõ lett volna az elkötelezettség mértéke. A legtöbben 1-2 éves tagságról számoltak be. A legrégebbi tag 2000-tõl tagja a fórumnak, de rengeteg olyan válasz is volt, melyben aznapi regisztrációról számoltak be. Ez azt jelenti, hogy a fórum sok új tagot vonz, és a régieket is képes megtartani. Ezt is alapvetõen a téma határozza meg, hiszen a nõknél a terhességtõl az anyaság elsõ egy-két évéig van szükségük a legintenzívebben a gyakorlati tanácsokra, mely mindennapi feladataikat segíti.   

2.3. Használhatóság

Ebben a részben a fórum technikai kivitelezését vizsgáltuk felhasználói szemmel. A kérdõív egyik legfontosabb összetevõje a weboldal használhatóságának vizsgálata. Ezekbõl a válaszokból lehet felmérni, hogy a felhasználók mit tekintenek abból fontosnak, amit egy webszerkesztõ gondol. A következõkben arra kértük a válaszadókat, hogy egy értéksálán a „nem fontos”-tól a „nagyon fontos”-ig osztályozzák az oldal használhatóságának összetevõi.

„Véleményed szerint mennyire fontosak az alábbi tényezõk egy online közösség sikerében? Ha az adott tényezõt nem tartod érvényesnek, válaszd az N/A-t.” (Az N/A-t nem relevánsnak, vagy nem lényegesnek fordíthatjuk, ezért igyekeztünk körülírni.)  

2.3.1 Az oldalon való tájékozódás könnyû legyen 

Ezt a feltételt a válaszadóknak csak alig több, mint a fele nagyon fontosnak, viszont további 40% fontosnak találta.  Ez azt jelenti, hogy a felhasználók 95%-a számára lényeges, hogy az általuk keresett információk könnyen kereshetõek legyenek.

A BabaNet tájékozódás szempontjából kiváló, a fórumhoz a „Társalgó”-ra kattintva jutunk el. A fórum fõoldalán jól látható menürendszer, a témák megjelenítése és keresõszolgáltatás segíti a tájékozódást.  

2.3.2. Az oldal elrendezése legyen intuitív, és könnyû legyen rajta eligazodni 

Ezt az összetevõt szintén a válaszadók közel fele nagyon fontosnak, 41% százalékuk pedig fontosnak ítélte összesen 88%-ban. Az elrendezés intuitív módon, a célszerûség megjóslásával nehéz elvégezni, hiszen az oldalon való eligazodás is ehhez képest lesz könnyû vagy nehéz. Ehhez a felhasználók igényeinek rendszeres vizsgálata szükséges.

BabaNet: A Társalgóba alapértelmezetten a „Topikok”-hoz jutunk elsõként. Ez két részbõl áll: fejlécbõl és a fõbb témakörök felsorolásából. A fejlécben lévõ menükben az alábbiakra van lehetõség:  Kijelentkezés | Topikok | Keresés | Regisztráció | Profil | BabaNet | Chat

Itt furcsa lehet, hogy elsõként a „Kijelentkezés”-t kínálják fel, ami logikusan a végére kellene, hogy kerüljön. Második helyen kínálják a „Topikok”-at, ahol alapvetõen vagyunk. Harmadikként a „Keresés” központi helyen van, de célszerû lehet az elsõ két helyre történõ helyezése is. Ugyanez a helyzet a „Regisztráció”-val, ami pont az oldal új látogatói számára kell, hogy feltûnõ helyen legyen. A „Profil” a már azonosítóval és jelszóval rendelkezõ, regisztrált felhasználók számára fontos, gyakran használt funkció, így középen célszerûbb lenne elhelyezni. Ugyanez vonatkozik a „Chat”-re, a csevegõ-szolgáltatásra is. A „BabaNet” lényegében „vissza a fõoldalra” ikonként szolgál.

Javasolt sorrend: Regisztráció - Profil - Topikok - Keresés - Chat - BabaNet - Kijelentkezés

A „Topikok”-nál a fõbb témaköröktõl lehet eljutni a speciálisabb kérdésekhez és az évenkénti archívumokhoz. Az új témákat „new” feliratú, sárga nyíl jelöli, melyek a jól látható helyen, a lista tetején találhatóak.  

2.3.3 Az oldal legyen bármikor elérhetõ 

Ezt a feltételt már 65%-uk ítélte nagyon fontosnak, 28%-uk pedig fontosnak. Itt jól látszik, mennyire fontos a folyamatos elérhetõség, különösen igaz ez az egészségügyi fórumokra, ahol a segítségnyújtás vagy gyors tanács életmentõ lehet. Ezért a felhasználókat leginkább úgy lehet megóvni a kudarcélménytõl, hogy mindent elkövetünk az elérhetõség biztosítása érdekében.

BabaNet: A vizsgálat ideje alatt komolyabb fennakadást az oldal elérésében nem tapasztaltam.  

2.3.4 Könnyû legyen megjegyezni, honnan érkeztem egy adott oldalra  

Ezt a feltételt már lényegesen kevesebben, a válaszadók alig több, mint fele találta fontosnak, illetve nagyon fontosnak. Ez azért érdekes, mert böngészés közben a felhasználók gyakran belefeledkeznek a „szörfölésbe”, és gyakran fogalmuk sincs, honnan kerültek az adott oldalra. Ami miatt a felhasználóknak a „Honnan érkeztem?” nem kérdés, az valószínûleg a böngészõprogram „vissza” gombja, mellyel a probléma sokak számára áthidalható. 

BabaNet: A Társalgóban is csupán erre az eszközre hagyatkozhatunk, ha belefeledkezünk egy témába, illetve a menüsorban szereplõ „BabaNet” gomb utal arra, hogy honnan is érkeztünk, és segít a fõoldalra való visszajutásban.  

24.3.5 A fõoldalra könnyû legyen visszatalálni 

Ezt a feltételt szintén nem tartották annyira fontosnak a felhasználók, nagyon fontosnak csak 26%-uk ítélte, 33%-uk pedig fontosnak. Ezt is valószínûleg a böngészõ „vissza” gombjával tudják helyettesíteni.

BabaNet: Itt a fent említett a „BabaNet” feliratra kattintva bármikor vissza lehet jutni a fõoldalra.

2.3.6 A rendszer irányítása a résztvevõk kezében legyen     

Ezt viszont meglepõen kevesen értékelték nagyon fontosnak, mindössze 6%. Eszerint a felhasználók szeretik, ha kitalálnak helyettük mindent, õk csak élvezni és használni szeretnék a szolgáltatást.

BabaNet: A szolgáltatás nem sok lehetõséget kínál a felhasználóknak a rendszer irányítására, de erre nincs is valódi igény. Az egyetlen irányítási lehetõség egy téma indítása. Fórumok esetében viszont ez a legfontosabb. (Ez a kérdés egy speciálisan férfiaknak szóló fórum estében eltérõ eredményeket mutathat.)  

2.3.7 A tagok könnyen hozzájussanak a fontos információkhoz 

Ezt a felhasználók 47%-a fontosnak, 36%-a tartotta nagyon fontosnak. Természetesen a fontosság relatív fogalom, de minél több információ áll rendelkezésre, annál biztosabb, hogy mindenki megtalálja a maga számára legfontosabbat.

BabaNet: A BabaNet alapvetõ témájához kapcsolódó információk tekintetében a fórum széles spektrumú, alapos, az új témák felvetése folyamatos. Viszont a felhasználókat segítõ információk megtalálása viszonylag bonyolult. A kezdõ felhasználó számára nem derül ki a regisztráció során, hogyan kapcsolódhat be a társalgásba. Ez a baloldali keretben (frame) található információk között szerepel.  

2.3.8 Az oldal gyorsan reagáljon a végrehajtott mûveletekre 

Ezt a résztvevõk 61%-a találta nagyon fontosnak, ami azt jelenti, hogy a felhasználók szeretik, ha az általuk bevitt információ, üzenet gyorsan láthatóvá válik a többiek számára. Ahogy erre Nielsen is utalt, ez elõsegíti az online kapcsolattartás sikerességét.

BabaNet: Ez a fórum gyorsaság szempontjából kifogástalanul mûködik.   

2.3.9 Az oldal megjelenése következetes legyen 

A következetességet 46%-ban fontosnak, és 39%-ban nagyon fontosnak találták. Ez azt jelenti, hogy a felhasználóknak általában fontos az állandóság a kivitelezésben, az ismerõs elrendezés megkönnyíti a tájékozódást.

BabaNet: A témák kereshetõség szempontjából azonos módon szervezettek, így a felhasználók mindegyik témában azonos módon, könnyen tájékozódnak. Nem lehet tudni, hogy a fórum elrendezését milyen gyakran újítják meg, és a felhasználók elégedettek-e az új kivitellel.  

2.3.10 Az oldalon a tájékozódás legyen következetes (minden oldalon azonos gombok jelenjenek meg) 

Ezt a feltételt hasonló arányban ítélték fontosnak a felhasználók, mint a tájékozódás következetességét. Mivel a kettõ összefügg, értelemszerûen hasonló elvárásokat teljesít.  

2.3.11 A használt nyelv legyen ismerõs 

Mivel az online közösségek többsége szövegszerû, ezáltal nyelvhez kötött, így felértékelõdik a nyelvhasználat jelentõsége. Jól látható, hogy a válaszadók 46%-ban fontosnak, és 42%-ban nagyon fontosnak találták a közös nyelv használatát.

BabaNet: Tekintve, hogy a felhasználók érdeklõdési köre hasonló, életkoruk jól behatárolható, többségük azonos korosztályhoz tartozik, így a nyelvhasználatuk sem mutat különösebb eltérést. Itt esetleg az ország különbözõ részein jellegzetes kifejezések, vagy egyéni szóhasználatból eredõen akadhatnak félreértések.  

2.3.12 A használt ikonok legyenek ismerõsek (példa: egy boríték képe az e-mailt reprezentálja) 

Ezt a feltételt csak 24% százalékban találták nagyon fontosnak, 40%-ban pedig fontosnak. Ebbõl arra következtethetünk, hogy az ismerõs ikonok fontosak ugyan, de az újszerû jelölésekre is nyitottak a felhasználók, amennyiben tartalmukra könnyen lehet következtetni.

BabaNet: A BabaNet fóruma viszonylag kevés ikont használ. A témáknál minden egyes üzenet elõtt azonos ikonsor található:  ugrás az oldal aljára, illetve a  tetejére,  elõzõ üzenet, következõ üzenet, az üzenet címe. Ezeknek a jelentése viszonylag egyszerûen érthetõ, az egér segítségével meg lehet tekinteni a jelentésüket. Az archívum jele a következõ , ami szintén könnyen érthetõ. Ez pedig a lezártságra utal , ilyenkor a témához több hozzászólást nem lehet küldeni.


2.3.13 A tájékozódáshoz szükséges gombok minden oldalon jelenjenek meg 

Ezt a feltételt közel ugyanannyian találták fontosnak, mint az elõzõt.

BabaNet: A BabaNeten ez maradéktalanul teljesül.  

2.3.14 A fórum oldal elrendezése téma szerint szervezõdjön

Ezt a feltételt 43% tekintette fontosnak, 33% nagyon fontosnak. Valójában a téma szerinti szervezõdés a fórumok esetében döntõ jelentõségû, hiszen a hozzászólások is ez alapján történnek.

BabaNet: A BabaNet esetében a témák elrendezése hierarchikusan szervezõdik. A fõbb témakörök a nyitóoldalon találhatóak fontosság és frissesség szerint, ezekrõl jutunk el a speciálisabb témákhoz. Például a „Szülészetek, kórházak”-ra kattintva az egyes kórházakkal kapcsolatos tapasztalatokhoz jutunk. A kórházak neveire kattintva találjuk meg az üzeneteket, felül az archívumot, majd kronologikus sorrendben a hozzászólásokat olvashatjuk. A lap alján lévõ üzenetablak segítségével mi is küldhetünk véleményt vagy kérdést a témával kapcsolatban, amennyiben regisztrált felhasználók vagyunk.  

2.3.15 A fórum egy oldalon sok üzenetet tartalmazzon, és ne tagolódjon oldalakra 

Ez a kérdés alaposan megosztotta a felhasználókat. 10%-uk szerint nem fontos, 22% szerint semleges, 18% valamennyire fontosnak tartja, 25%-uk szerint fontos, 13% szerint nagyon fontos. Ebbõl arra lehet következtetni, ez a feltétel általában nem befolyásolja a felhasználókat.

BabaNet: A BabaNet esetében egy témával kapcsolatban az összes hozzászólás kronologikus rendben olvasható, nem bomlik oldalakra. Úgy tûnik, a felhasználók többsége ezzel elégedett.  

2.3.16 Az oldal lassan reagáljon a végrehajtott mûveletekre 

A felhasználók többsége elvetette azt a lehetõséget, 76%-uk nem értett vele egyet. Ez csak egy ellenõrzõkérdés volt, hogy a kitöltõk gondolkodnak-e, vagy csak mechanikusan értékelnek.

BabaNet: A BabaNeten viszonylag gyorsak az interakciók.  

2.3.17 Az oldal használatához adjanak meg utasításokat 

A válaszadók 26%-a valamennyire fontosnak, 25%-uk fontosnak ítélte a használati utasítások meglétét. Nyilván gyakorlott felhasználók esetén nincs szükség ezekre, viszont a kezdõknek fontos segítséget jelenthet.

BabaNet: Ahogy fentebb említettem, a BabaNeten nincsenek szembeötlõ eligazító utasítások, segítõ megjegyzések, ezeket a baloldali keretben kell megkeresnünk.  

2.3.18 Az oldal hasznos legyen 

A hasznosság megint relatív fogalom, de a felhasználók többsége fontosnak, illetve nagyon fontosnak ítélte. Az egészségügyi fórumok esetében különösen fontos, hogy a felhasználók egymásnak megbízható és hasznos információkat adjanak.

BabaNet: Ez a feltétel többnyire teljesül. Aki ezt az elvárást nem teljesíti, a fórumok törvényei szerint kikerül a körbõl.  

2.4. Közösség

2.4.1. A szabályok legyenek világosak 

A válaszadók 50%-a fontosnak, 22%-a nagyon fontosnak találta. Ez minden emberi közösség alapvetõ követelménye, hogy a tagok tisztában legyenek a közösségi szabályokkal.

BabaNet: A BabaNeten az alapelveket a bal oldali frame-ben, a „Társalgás” legördíthetõ menüben a „Moderálási alapelvekben” ismertetik. Itt mind a fórum technikai használatára, mind az etikai elvárásokra vonatkozó információkat találhatunk. A szabályok világosak, egyértelmûek.  

2.4.2. A szabályokat szembetûnõen ismertessék az oldalon 

Ezt a válaszadók 26%-a valamennyire fontosnak, 30%-uk fontosnak tartotta. Az elõbbi válasz alapján arra lehet következtetni, hogy a szabályok ismerete fontosabb, mint azok ismertetése.

BabaNet: Az oldalakon semmiféle szabályozásra vonatkozó információt nem találtam. Kivétel ez alól az archívumokban az:
Új
”Új téma nem indítható” ikon, illetve felirat. A „Moderálási alapelveket” viszont keresni kell, nem biztos, hogy mindenki számára egyértelmû, hogy egyáltalán vannak ilyenek.  

2.4.3. A szabályokat tartassák be

A szabályok betartatását 37%-ban fontosnak, és 31%-ban nagyon fontosnak találták. Ezek szerint a többség számára fontos, hogy a rendbontók ne zavarják meg a közösség nyugalmát. 

BabaNet: A szabályok megszegõire komoly szankciók várnak a „Moderálási alapelvek” 2. pontja szerint: „Fenntartom magamnak a jogot, hogy a mások emberi méltóságába gázoló, bûncselekmény gyanús, kifejezetten romboló szándékúnak érzett hozzászólásokat töröljem. Az iróniát, gúnyt, indulatot, akár sértegetést is azonban mindenkinek el kell viselnie, de azért lehetõleg ne sértegessétek egymást.” (Babanet)  

2.4.4. A weboldal tartalmazzon értékes információkat és linkeket

Ez a feltétel a válaszadók 40%-a számára fontos, 23%-a szerint nagyon fontos. A hasznosságot már korábbi kérdésben is vizsgáltuk.

BabaNet: A hasznos linkek a BabaNet fõoldalán találhatóak, a fórum oldalán ilyenek nincsenek.  

2.4.5. Az online közösség célja 

A közösség célja 42% szerint fontos, 23% szerint csak valamennyire fontos. Ez azért meglepõ, mert egy közösség kialakulásának és fenntartásának általában a cél az egyik legfontosabb mozgatórugója.

BabaNet: A „Moderálási alapelvek” között egy általánosan meghatározott célt fogalmaz meg a moderátor: „Szeretném, ha a BabaNet társalgója a lehetõ legszélesebb szólás és véleményszabadság fóruma lenne.” Az adott témakörben érdeklõdõk számára biztosít szabad és nyílt fórumot a tapasztalat és véleménycserére.  

2.4.6 A cél legyen világosan megadva  

Ez a feltétel 40% számára nagyon fontos, 21%-uk szerint csak valamennyire fontos. Ebbõl arra következtethetünk, hogy a cél attól még lehet világos, ha nincs világosan megadva.

BabaNet: A BabaNeten a fórum célja a fenti idézetben általánosan van meghatározva.  

2.4.7 A cél a közösséggel együtt változzon és alakuljon 

Ez a többség számára fontos, illetve nagyon fontos feltétel. Ez történt a WELL-el is, az évek során a tagok kicserélõdtek, ami átformálta a közösség arculatát.(Castells, 2003.)

BabaNet: A BabaNet alapvetõ célja feltehetõen hosszú távon nem változik, a tagok cserélõdése inkább a témafelvetésben, illetve a megközelítésben jelenthet változást.  

2.4.8 A cél legyen a tagok életében fontos 

Ezt a feltételt szintén vélhetõleg alábecsülték a válaszadók, hiszen csak 36% találta fontosnak, 18% pedig nagyon fontosnak.

BabaNet: A BabaNet felhasználói a gyermekvállalással kapcsolatos témákat vélhetõleg fontosnak találják, azért vesznek részt aktívan a társalgásokban. A hazai fórumok gyakorlatában igen magas regisztrált felhasználószámmal, és még magasabb üzenetszámmal rendelkezik. A felhasználók számára érdektelen téma esetében ez nem mûködhetne.  

2.4.9 A fórum legyen a weboldal része 

A válaszadók 39%-a szerint fontos, 19% szerint csak valamennyire fontos, hogy a fórum egy weboldal része legyen. Eszerint egy fórum mûködésének nem elengedhetetlen feltétele, hogy valamilyen weboldalhoz kapcsolódjon.

BabaNet: A Társalgó a BabaNet weboldal részeként mûködik. A weboldalon rengeteg hasznos információ található, melyet a Társalgóban személyes hangvételben meg lehet vitatni. A kettõ ez esetben jól kiegészíti egymás mûködését. A weboldalt akár a Társalgóban lévõk érdeklõdési köre alapján is lehet alakítani.  

2.4.10 A vita témái legyenek érdekesek 

Ezt a feltételt nagy többség fontosnak, illetve nagyon fontosnak ítélte. A vita témáit mind a hasznosság, mind az érdekesség kell, hogy jellemezze ahhoz, hogy sokan hozzá tudjanak szólni.

BabaNet: Mivel a fórum demokratikus alapon szervezõdik, a regisztrált felhasználók maguk is indíthatnak témát a megadott feltételek szerint. Így a témák a felhasználók érdeklõdési köre szerint alakulnak.  

2.4.11 A moderátorok aktívan vegyenek részt a vitákban 

Ez a kérdés szintén megosztotta a válaszadókat. 22%-uk semlegesnek, 19%-uk nem találta fontosnak a moderátorok vitában való aktív részvételét. Ebbõl megállapítható, hogy a felhasználók számára a moderátor nem kifejezetten vitapartner, hanem csendes megfigyelõ, aki a rendszer mûködését felügyeli.

BabaNet: A moderátor demokratikus és igazságos elveken irányítja a fórumot, a vitákban való aktív részvételére nem találtam példát.  

2.4.12 Rendszeresen új témákat vessenek fel 

Ezt a feltételt szintén nem találták nagyon fontosnak a válaszadók. 27%-uk fontosnak, 23%-uk csak valamennyire találták fontosnak. Vagyis az újdonság nem annyira fontos feltétel, mint a hasznosság.

BabaNet: A felhasználóknak lehetõségük van új témák felvetésére, ezt általában gyakran teszik, ha egy probléma adódik életükben, vagy valamilyen tapasztalatot szeretnének megosztani, ami többeket érinthet.  

2.4.13 A fórumon szerepeljen a tagok képe 

Ezt a felvetést a tagok közel fele elvetette, 20 százaléka semlegesnek ítélte. Ebbõl arra lehet következtetni, hogy a tagokat jobban érdekli egymás véleménye, mint a kinézete. A tagok saját megjelenítésüket sem tartják fontosnak.

BabaNet: A BabaNeten a résztvevõk fényképe nem szerepel, sõt feltehetõen a személyiségi jogok védelmében a moderátor egyértelmû szankciókkal lép fel a képekkel szemben. „Törlöm a képeket, a hozzászólásokból a személyes adatokat és a személyt egyértelmûen azonosító részeket.”  

2.4.14 A tagok online szimbólumot használjanak saját maguk megjelenítésére (például egy rajz vagy más nem valódi fotó az egyén megjelenítésére) 

Ezt a felvetést hasonló arányban utasították el a résztvevõk.

BabaNet: A BabaNeten nem használnak a tagokat megjelenítõ szimbólumokat, csak az érzelmek kifejezésére szolgáló hagyományosan közkedvelt „smiley” figurák árnyalják a mondanivalót.  

2.4.15 A szabályokat ne tartassák be 

Ezt a nyakatekert felvetést, valójában kontrollkérdést a válaszadók többsége a nem releváns, illetve a lényegtelen kategóriába sorolta.

BabaNet: A szabályokat a BabaNeten a moderátor betartatja.  

2.4.16 Legyen meg az online közösséghez való tartozás érzése 

A közösséghez való tartozás érzését csak 33%-ban tartották fontosnak, 24%-ban valamennyire fontosnak tartották. Ez azt jelenti, hogy a közösségi érzés jóval kisebb mértékben befolyásolja a tagokat, mint azt gondoltuk.

BabaNet: A BabaNeten a közösségi érzés tudatos építésére utaló jelet nem találtam.  

2.4.17 A közösség alkalmazkodjon és változzon az igényeknek megfelelõen

A közösség változásának igényét hasonló arányban tartották fontosnak, mint a közösségi érzést.

BabaNet: A rövid távú vizsgálat nem szolgáltat alapot a változás megfigyelésének lehetõségére. A moderátor saját szabályairól viszont ezt írja: „A fentiek nem kõbe vésettek és bármikor készen állok újragondolni és kiegészíteni õket.”  

2.4.18 A közösség legyen többféle (elégítsen ki különbözõ igényeket) 

Ezt 40%-ban fontosnak tartották a tagok, 24%-uk valamennyire fontosnak találta. Ezt úgy is lehet értelmezni, hogy mindenki megtalálhassa a maga igényeinek megfelelõ témát és társalgópartnert.

BabaNet: A Társalgó közönsége a témafelvetések gazdagságából adódóan sokszínû.  

2.4.19 A közösség tartsa fenn a felhasználók érdeklõdését 

Ezt a felhasználók 52%-a fontosnak, 16%-a nagyon fontosnak tartotta. A válaszadók többsége fontosnak tartja, hogy a tagok érdekes témákat vessen fel, ami hozzászólásra serkenti õket.

BabaNet: A BabaNet ösztönzi tagjait, hogy érdeklõdésüknek megfelelõen új témákat indítsanak, ennek módját a szabályzatban pontosan meghatározzák: „Mielõtt új témát indítasz, kérlek, nézd meg a keresõvel vagy az eddigi témák átnézésével, hogy nincs-e már hasonló. A könnyebb eligazodás érdekében kérünk, hogy a témát abban a csoportban hozd létre, ahova logikailag leginkább tartozik. Jó, ha a téma elnevezése konkrétan utal a tartalomra, és ezzel csökkenti, hogy hasonló tartalommal, más néven induljanak új témák.”


2.4.20 A közösség tudjon új tagokat vonzani 

Ezt a válaszadók 44%-a fontosnak, 27%-a nagyon fontosnak találta. A témák sokszínûsége jó alapot szolgáltathat arra, hogy mindig új tagok kapcsolódhassanak be a társalgásba.

BabaNet: A „Mióta vagy tagja az online közösségnek?” kérdésre többen válaszolták, hogy aznap regisztráltak. Ez igazolja, hogy az adatgyûjtés idõszaka alatt többen csatlakoztak a közösséghez.  

2.4.21 Az online kapcsolatok dinamikája hasonlítson a szemtõl szembeni interakciókéra 

A válaszadók véleménye szerint az online kapcsolatok dinamikájának nem feltétlenül kell hasonlítaniuk a szemtõl szembeni interakciókéra, ezt a feltételt 31%-ban fontosnak, 28%-ban csak valamennyire fontosnak találták. A felhasználók elfogadják a technika által nyújtott lehetõségek korlátait.

BabaNet: A BabaNeten a kapcsolatok ennek megfelelõen alakulnak.  

2.4.22 Az online közösség tagjai közt legyen szoros kötõdés (hasonló, mint amilyen a családtagokkal és legjobb barátaiddal) 

Ez a felvetés szintén jelentõsen megosztotta a válaszadókat. 23%-uk szerint valamennyire fontos, 20%-uk szerint semleges, 19% százalékuk szerint nem fontos. Valószínûleg a felhasználók tisztában vannak a fórumbeli kapcsolatok lazaságával, lehet, hogy éppen a kötetlenség miatt választják ezt a kommunikációs formát.

BabaNet: A fórumon kialakult kötõdések valószínûleg ennek megfelelõek.  

2.4.23 Az online közösség tagjai közt felszínes kötõdés legyen (hasonló, mint a kollegákkal és ismerõsökkel) 

Az elõzõ állítás ellenkezõje, ha lehet, még jobban megosztotta a válaszadókat. 27%-uk szerint ez semleges, 19%-uk szerint nem releváns a felvetés. Tehát a felszínes kötõdés sem feltétlenül tartozik a tagok elvárásai közé. Valószínûleg a többség nem dönti el elõre, milyen kapcsolatok kialakulását várja a fórumtól.

BabaNet: Az üzenetek olvasása alapján feltehetõen a kapcsolatok széles skálája megtalálható a tagok között. Többen jelezték, hogy több személyes találkozóra is sor került. Ezt a moderátor is alátámasztotta bevezetõjében.  

2.4.24 Igény a másokkal való kapcsolat érzésére 

A másokkal való kapcsolat érzése a válaszadók 38%-a számára fontos, 30% számára csak valamennyire fontos.

BabaNet: A tagokat feltehetõen nem feltétlenül a kapcsolatkeresés motiválja, hanem a közös problémák megbeszélése.  

2.4.25 A viták legyenek természetesek és aktívak 

A viták aktivitása és természetessége a többség számára fontos. A fórumok egyik mozgatórugója a különbözõ témák megvitatása, más szóval a vélemény- és tapasztalatcsere. A különféle álláspontok ütköztetése mindenki számára megadja az egyetértés és a választás lehetõségét.

BabaNet: A BabaNet a hazai fórumok tekintetében magas üzenetszámmal dolgozik, ami azt jelzi, hogy a tagok aktívan részt vesznek a vitákban.   

2.4.26 A viták legyenek mélyek (a témákat alaposan és részletesen vitassák meg)

A viták mélységét többnyire a téma határozza meg, valószínûleg ez indokolja a válaszok szórtságát. 31%-ban fontosnak, 28%-ban valamennyire fontosnak, 20%-ban semlegesnek találták ezt a feltételt.

BabaNet: A Társalgóban a viták mélysége széles skálán mozog. Valószínûleg vannak olyan témák, amik kimeríthetetlennek tûnnek az archívumok és a friss hozzászólások alapján. Másokra viszont csak egy-két hozzászólás érkezik.  

2.4.27 A viták legyenek felszínesek (mint a mindennapi könnyed beszélgetések)

Ez az elõzõ feltétel ellenkezõje, amit a válaszadók többsége semlegesnek, illetve irrelevánsnak talált. Ugyanúgy, ahogy nem feltétlenül felszínes kapcsolatokat keresnek, feltehetõen nem felszínes vitákra kíváncsiak.

BabaNet:  A BabaNet alapvetõ célja nem a felszínes légkör megteremtése.  

24.4.28 Legyen lehetõség kérdések feltevésére biztonságos környezetben 

A többség egyértelmûen nagyon fontosnak, illetve fontosnak találta ezt a felvetést. Ebbõl arra következtethetünk, hogy alapvetõen azzal az indokkal keresik fel a fórumot, hogy a problémáikat másokkal megvitathassák.

BabaNet: A BabaNet demokratikus jellegébõl adódóan lehetõséget biztosít bárki számára, hogy önálló témát indíthasson, illetve hozzászóljon az általa fontosnak talált témákhoz.   

2.4.29 A tagok látogassák gyakran az oldalt 

A gyakori látogatást 46%-ban fontosnak, 24%-ban valamennyire fontosnak találták a válaszadók. Mint korábban láttuk, a válaszadók saját bevallásuk szerint aktívabbak az üzenetek olvasásában, mint a megírásában. Többségük naponta többször is ellátogat a fórum oldalaira.

BabaNet: A BabaNet igen aktív tagokkal rendelkezik, akik naponta többször is látogatják az oldalakat. Ezt igazolja a magas üzenetszám is.  

2.4.30 A vitákat a résztvevõk és ne a moderátorok kontrollálják 

A válaszok viszonylagos szórásából kiderül, a felhasználók szerint mindkettõre szükség van. Arra is, hogy a résztvevõk arról beszélhessenek, ami õket érdekli, a moderátor pedig akkor lépjen közbe, mikor a feladatköre erre feljogosítja.

BabaNet: „A topikokat a hozzászólók alakítják. "Hatalmi eszközökkel" (törlés, kitiltás) csak a legvégsõ esetben szeretnék élni.” A „Moderálási alapvetésekbõl” kiderül, hogy a moderátor a teljes véleményszabadság híve, viszont a szabálysértésekkel szemben határozottan lép fel.  

2.4.31 Az információt rendszeresen aktualizálni kell 

A válaszadók az információfrissítést egyértelmûen fontosnak találták, 30%-uk nagyon fontosnak, 45%-uk fontosnak ítélte.

BabaNet: „A Keres-Kínál-ban a hozzászólásokat 6 hónap után törlöm, a Próbában pedig bizonyos hozzászólás szám után automatikusan törlõdnek.” A Topikok-ban sok „new” feliratú nyilat találtam, melyek az új témákat jelölik. Az archívumokban a 2003-as, vagy annál régebbi anyagok találhatóak.  

2.4.32 A résztvevõknek szükséges, hogy az oldal hasznos legyen és elégítse ki az igényeiket 

A hasznosságot a résztvevõk nagy többsége fontosnak, illetve nagyon fontosnak találta. Tehát a fórumot nem elsõsorban szórakozásból látogatják, hanem hasznos információkat szeretnének szerezni az üzenetek olvasása során.

BabaNet: A BabaNeten felvetett témák többsége olyan gyakorlati és alapvetõ kérdéseket tárgyal, amivel a legtöbb kismama szembesül. Ezek a terhességtõl a babagondozásig az összes témakört felölelik. Az információk a használat során folyamatosan kiegészülnek és frissülnek.  

2.4.33 A tagok legyenek elkötelezettek a közösség és annak fennmaradása iránt

A közösség iránti elkötelezettséget 33%-ban fontosnak, és 27%-ban valamennyire fontosnak találták a tagot. Az elkötelezettség érzése sok tag számára fontos lehet, különösen azoknak, akik a mûködtetésben aktív szerepet vállalnak.   

BabaNet: A Társalgó tagjai között sokan egy-két éves, vagy annál régebbi tagsággal rendelkeznek, ami hozzájárulhat az elkötelezettség érzéséhez.  

2.4.34 Az online kapcsolatok dinamikájának nem kell olyannak lenni, mint a szemtõl szembeni interakcióknak 

Ezt 35%-ban semlegesnek, 26%-ban nem találták relevánsnak. Ebbõl azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a tagok nem várják el az online közösségtõl, hogy hasonló feltételeket biztosítson, mint a hagyományos kapcsolatok.

BabaNet: Ez a feltétel a BabaNeten érvényesül.  

2.4.35 A közösségnek be kellene vonnia a vitába azokat a tagokat is, akik csak olvassák az üzeneteket  

Erre a kérdésre nagyon eltérõ válaszok érkeztek. 24%-ban valamennyire fontosnak, 21-21%-ban semlegesnek, illetve nem találták fontosnak. Ezek szerint a felhasználók nem feltétlenül akarják a „leselkedõket” vitára bírni, csak azok szólaljanak meg a vitában, akik valós mondanivalóval rendelkeznek.

BabaNet: Mint egy korábbi kérdésbõl kiderült, a BabaNetnek több aktív olvasója, mint vitapartnere van. Ez azt igazolja, hogy a fórum a vitában passzív felhasználóknak is fontos üzeneteket tartalmazhat.  

2.4.36 Részvétel a vitákban 

A közösség szempontjából a vitában való részvétel a válaszadók 31%-a számára valamennyire fontos, 24%-a szerint fontos. A vitákban sokan aktív szerepet vállalnak, de ez nem feltétlenül elvárás minden taggal szemben.

BabaNet: A vitákban való részvétel viszonylag aktív, amit a napi 1000 üzenet igazol.  

2.4.37 Az üzenetek elolvasása a vitában való részvétel nélkül 

Ez 25% számára valamennyire fontos, 22% szerint semleges. A közösség szempontjából az üzenetek olvasása valamennyire fontos, de nem a legfontosabb összetevõje. Az más kérdés, hogy a hozzászólásokhoz elengedhetetlen ismerni a korábbi véleményeket. A leselkedõk jelenléte tehát nem befolyásolja közvetlenül a fórum közösségét.

BabaNet: A fórumon sok a leselkedõ, csak az üzenetek olvasását vállaló tag, akiknek a jelenlétét az aktívak elfogadnak.  

2.5. Az online közösség sikeressége

2.5.1. Az online közösség sikeressége a felhasználók szerint

Arra a kérdésre, hogy „Szerinted sikeres az online közösségetek?”, a következõ válaszok érkeztek:

igen  79.5%

nem  2.5%

nem tudom 18%

BabaNet: 18%-os tartózkodás mellett, nem egészen 80%-ban a válaszadók sikeresnek ítélték saját fórumukat. 2,5%-uk viszont sikertelennek találta. Ez azt jelenti, hogy a Társalgó felhasználóinak többsége elégedett a fórum mûködésével.  

2.5.2. A sikeresség összetevõi

A „Szerinted, mitõl függ egy online közösség sikere?” kérdésre a felhasználók válaszai három jól elkülöníthetõ feltétel köré csoportosulnak.

2.5.2.1 közös téma, azonos érdeklõdés – A válaszadók szerint a közös érdeklõdés a sikeresen mûködõ fórum legfontosabb összetevõje. Ez különösen igaz a BabaNeten, ami a gyermekvállalás témája köré szervezõdik, melynek rengeteg összetevõje van.

2.5.2.2 közösség – A közösség különféle összetevõit határozták meg a fórum második legfontosabb összetevõjeként. Itt a közösség összetételét, a tagokat, illetve azok aktivitását, hozzáállását jelölték meg a legtöbben. A tagok legfontosabb tulajdonságai õszinteség, tolerancia, odafigyelés, segítõkészség, aktivitás. Fontos továbbá a fórumhoz való viszonyulásban: a bizalom (egymás és az ott megjelenõ információk iránt), elkötelezettség, rendszeresség.

2.5.2.3 hasznosság – Az információk hasznosságát, a témák sokféleségét és folyamatos frissítését szintén lényegesnek ítélték, amit a korábbi válaszokban is visszaigazoltak a felhasználók. Érdekes felvetésnek a találtam a szerencsét mint fontos összetevõt, de ezt csak egy válaszadó jelölte meg.  

2.5.3. Ami a kérdõívbõl kimaradt, de az online közösség sikerének összetevõje

„Mely elemek fontosak egy online közösség sikerében azokon kívül, amiket nem említettünk a kérdõívben?”

A válaszadók többsége kimerült az utolsó kérdés megválaszolásáig, de néhány érdekes felvetést mégis ki tudtunk választani. A legtöbben a személyes találkozókat említették, ami fokozhatja a részvétel intenzitását, illetve a közösségi érzés kialakulását. A BabaNeten sok estben vannak személyes találkozók, ahol nemcsak az anyukák, hanem a csemeték is részt vesznek. Sokan találták fontosnak a nyitottságot, a toleranciát, ami már az elõzõ kérdésre adott válaszból is kiderült. Ezen túl az udvariasságot, a komolyságot, a humort és az eredetiséget említették. Volt, aki a vitákba szakemberek bevonását javasolta, amit érdemes megfontolni egészségügyi fórumok esetén.  

3. Összefoglalás

A Babanet Társalgójának résztvevõi többnyire 26-35 év közötti nõk, akik többsége aktív résztvevõje a közösségnek. Gyakori az üzenetek napi többször olvasása, kisebb mértékû a hozzászólások intenzitása. A fórumnak rengeteg hûséges tagja van, de folyamatosan vonz újakat is.

A használhatóságra vonatkozó kérdések közül a felhasználók nagyon fontosnak találták:

az oldalon való könnyû tájékozódást

az oldal világos, könnyen érthetõ elrendezését

az oldal bármikori elérését

az oldal gyorsan reagáljon a végrehajtott mûveletekre

Fontosnak találták, hogy

könnyû legyen megjegyezni, honnan érkeztek egy adott oldalra

a fõoldalra való visszatalálás egyszerûségét

az oldalon a tájékozódás következetességét

a használt nyelv legyen ismerõs

a használt ikonok legyenek ismerõsek

a rendszer irányítása a résztvevõk kezében legyen

a tagok könnyen hozzájuthassanak a fontos információkhoz

az oldal megjelenése következetes legyen

a tájékozódáshoz szükséges gombok minden oldalon jelenjenek meg

a fórum oldal elrendezése szervezõdjön téma szerint

a fórum egy oldalon sok üzenetet tartalmazzon, és ne tagolódjon oldalakra

az oldal használatához adjanak meg utasításokat

az oldal hasznos legyen

Egyedül az ellenõrzõkérdést nem találták fontosnak, mely a válaszok kitöltésének hitelességét ellenõrzi:

az oldal lassan reagáljon a végrehajtott mûveletekre
 

Nagyon fontosak a felhasználók számára a technológia problémamentes mûködése, gyorsasága és az oldal jó elrendezése. Fontosak találták a tájékozódás megkönnyítését szolgáló elrendezést, a konzisztenciát és a tájékoztató feliratokat. A válaszok alapján a hagyományos fórum megjelenése rajzolódik ki, mely lehetõleg téma szerint szervezõdjön, és ne tagolódjon oldalakra.  

Ennél változatosabb eredményt mutattak a közösségre vonatkozó kérdésekre adott válaszok. A válaszadók többsége a megadott feltételek közül semmit nem értékeltek nagyon fontosnak.

Fontosnak ítélték az alábbi feltételeket:

A szabályok legyenek világosak

A szabályokat szembetûnõen ismertessék az oldalon

A szabályokat tartassák be

A weboldal tartalmazzon értékes információkat és linkeket

Az online közösség célja

A cél legyen világosan megadva

A cél a közösséggel együtt változzon

A cél legyen a tagok életében fontos

A fórum legyen a weboldal része

A vita témái legyenek érdekesek

Rendszeresen új témákat vessenek fel

Legyen meg az online közösséghez való tartozás érzése

A közösség alkalmazkodjon és változzon az igényeknek megfelelõen

A közösség legyen többféle (elégítsen ki különbözõ igényeket)

A közösség tartsa fenn a felhasználók érdeklõdését

A közösség tudjon új tagokat vonzani

Az online kapcsolatok dinamikája hasonlítson a szemtõl szembeni interakciókéra

Igény a másokkal való kapcsolat érzésére

A viták legyenek természetesek és aktívak

A viták legyenek mélyek (a témákat alaposan és részletesen vitassák meg)

Legyen lehetõség kérdések feltevésére biztonságos környezetben

A tagok látogassák gyakran az oldalt

A vitákat a résztvevõk és ne a moderátorok kontrollálják

Az információt rendszeresen aktualizálni kell

A résztvevõknek szükséges, hogy az oldal hasznos legyen és elégítse ki az igényeiket

A tagok legyenek elkötelezettek a közösség és annak fennmaradása iránt

Valamennyire fontosnak találták, hogy:

Az online közösség tagjai közt legyen szoros kötõdés

Részvétel a vitákban

Semlegesnek ítélték az alábbiakat, melyek közül kettõ ellenõrzõkérdés:

A moderátorok aktívan vegyenek részt a vitákban

Az online közösség tagjai közt felszínes kötõdés legyen (hasonló, mint a kollegákkal és ismerõsökkel)

A viták legyenek felszínesek (mint a mindennapi könnyed beszélgetések)

Az online kapcsolatok dinamikájának nem kell olyannak lenni, mint a szemtõl szembeni interakcióknak

A közösségnek be kellene vonnia a vitába azokat a tagokat is, akik csak olvassák az üzeneteket

Az üzenetek elolvasása a vitában való részvétel nélkül

Nem tartották fontosnak

A fórumon szerepeljen a tagok képe

A tagok online szimbólumot használjanak saját maguk megjelenítésére (például egy rajz vagy más nem valódi fotó az egyén megjelenítésére)

Nem tartották relevásnak az ellenõrzõkérdést (N/A):

A szabályokat ne tartassák be

Ezek alapján elmondható, hogy a fórum résztvevõi számára fontos a közösség célja, a közösséghez való tartozás, a kapcsolatépítés, a viták, a szabályok betartása és a témák hasznossága. Az oly sokat vitatott arctalanság leleplezése nem fontos, a tagok egyöntetûen elutasították az avatarok és fényképek szerepeltetését. A közösséget nem zavarja a vitákban való passzivitás. Az egymás közötti kapcsolatokkal szemben nincsenek konkrét elvárások, ezeknek sem túl felszíneseknek, sem túl szorosaknak nem kell lenniük. A moderátortól nem a vitákban való aktív részvételt, hanem a szabályok betartatását várják.  

A közösség tagjainak többsége sikeresnek találta a Társalgót. Ennek összetevõi közül a közös érdeklõdést jelölték meg a legtöbben, ami a fejlesztõk megítélésében is központi helyet foglal el (Kim és Preece). Másodsorban a közösség összetételét, a tagok viselkedését tartották fontosnak. Harmadikként a hasznosságot jelölték meg, ami szintén elengedhetetlen összetevõje a sikernek. Sokan fontosnak találták a személyes találkozókat, melyek pozitív hatással lehetnek a közösség összetartozására. Ezen túl említették a nyitottságot, a toleranciát, az udvariasságot és a humort, melyek a  melyek kimaradtak a kérdõívbõl.

A fejlesztõk által meghatározott alapelvek, melyek szükségesek az online közösség sikerességéhez a felhasználók másképp értékelték:

Minimális tömeg meglétét a felhasználók természetesnek vették.

A részvétel szintjét többen említették, amennyiben a tagok aktivitását és viselkedését értik rajta.

A kölcsönösség szintjét érdekes, hogy egyfelõl nem tartották annyira fontosnak, vagyis a vitákban való aktív részvétel nem követelmény, másfelõl a személyes találkozókat viszont többen hasznosnak találták.

A közösségi jelenlét támogatása a felhasználók által is fontos, de elfogadják, hogy az online közösségnek nem feltétlenül kell hasonlítania a valódiakhoz.  

Végül a tanulságokat összevetve a Preece-féle definícióval, mely szerint az online közösség összetevõi: emberek, közös szándék/cél, alapelvek, számítógépes rendszerek - megállapítható, hogy jól összefoglalja, mi szükséges az online közösségek mûködéséhez. Ezek jelenléte napjainkban annyira természetesek, hogy megértésük elengedhetetlen a mai társadalom ismeretéhez. A korábbi aggályok és élõítéletek mára eloszlottak. Minden kutató egyetért abban, hogy a felhasználókkal való aktív kapcsolattartás és az igényeikre való odafigyelés szavatolja leginkább a sikert. Bízzunk a felhasználókban az online közösségek létrehozásánál. Ha sikeres lesz, ezt a magas üzenetszám és az aktív részvétel fogja igazolni. Ehhez csak egy jó témát kell találnunk, ami sokakat érint. Ahogy Pohly Ferenc rámutatott, épp a fórumoknak is köszönhetõ, hogy egyre több a tudatos felhasználó az Interneten, aki a többé nem fél elmondani a véleményét, ami hosszú távon „hatalmi átrendezõdéshez” vezethet a véleményformálásban. (Pohly, 2003.)

Szalóki Gabriella  

2004.12.01



[1] Incze Gabriella, a Babanet oldal szerkesztõje, a fórum moderátora közlése alapján


 
 
 
 
X
EZT MÁR OLVASTAD?