Jutalmazzunk? Büntessünk? |
|
Régen
úgy gondolták, hogy a gyereket nevelni kell, ennek a módja a
jutalmazás és büntetés. Mégis,
mivel lehetne jó útra téríteni egy kis barbárt, aki csak úgy
belecsöppent a kultúrált emberi világba? Ha rosszat tesz, meg kell büntetni,
ha jót, jutalmat kell adni neki. Nono! Ez nem is olyan egyszerû
feladat, mint amilyennek látszik. Vajon ott lehetünk-e a gyerek minden
lépésénél? Vajon õ is jutalomnak fogja megélni, amit jutalomnak szánunk,
büntetésnek, amit büntetésnek szánunk? Rózsáéknál
vendégség van. Janka nem szereti a nyüzsgést, a szobájába
menekül és rajzol valamit.
Anyukája keresgéli a kislányt, észreveszi a mûalkotást. Elkéri a
rajzot a gyerektõl, kiviszi és büszkén mutogatja a barátainak. Kihívja
Jankát a felnõttek közé, dicséri és arra unszolja, mesélje el, mi
van a képen. Janka irul pirul, mond valamit, majd visszaoson a szobájába. Talán
már értitek, mire gondolok. A büntetés, jutalmazás nem mindig azt
éri el, amit szeretnénk. Néha
természetesen szükség van rá. Fõleg a beszéd elõtti korszakban
van kevés eszköze az ember lányának, de akkor sem a klasszikus szidás,
fõleg nem a verés, vagy a jutalmazás, fõleg nem az édességgel (Smarties!)
tömés a megfelelõ módszer. Inkább az, hogy idejekorán, egyszerûen
figyelmeztessük a gyereket arra, amit nem szabad. Újra és újra. Határozott
hangon, és nem üvöltve. Akadályozzuk meg a rosszalkodást, vagy a
veszélyes tevékenységet, sõt, ha lehet, engedjük a gyereknek, hogy
megtapasztalja, miért tilos bizonyos dolgokat megtenni. Érjen hozzá
picit a forró sütõhöz, a hegyes tûhöz, csússzon el a jégen, üsse
meg magát, ha lerántja a terítõt: persze, szigorúan szülõi felügyelet
mellett, és vigyázva, hogy az élmény ne legyen fájdalmas, csak
kellemetlen. A
dicséretnek is szabjunk határt. A bilibe pisilés sikere ne váltson
ki általános népünnepélyt, mert ehhez hozzászokik a gyerek, és
nem lehet fokozni, ha újabb csodatettet hajt végre. Jutalmazás és dicséret, vagyis a gyerek nevelése helyett inkább arra kéne törekedni, hogy úgy viselkedjünk, ahogy szívesen látnánk a gyerekünket viselkedni. A gyerek ugyanis nem az idomítástól lesz olyan, amilyen, hanem attól, amit maga körül lát, amit megél. Ha ez rendben van, ha a szülõ úgy viselkedik, ahogy azt õ maga is elvárja, vagyis nem vizet prédikál és bort iszik, akkor gyereke hiteles személyiségnek fogja tartani, és elfogadja az általa szabott határokat (ezekre nagy szükség van), elfogadja értékeit. Biztos lesznek olyan periódusok az életben, amikor lázad, keresi a maga útját (dackorszak, kamaszkor), de ezek után visszatér a szülõi értékekhez, egy magasabb szinten. Nincs
nagyobb jutalom egy szülõ számára, mint amikor ezt a visszatérést
felfedezi. Õ tudja a legjobban, milyen sok munka van benne. Szõdy
Judit 2003.01.22 |
|
Társoldalunk kínálatából
"Meg kell értenünk, hogy a kamaszok rettenetesen sérülékenyek" – Interjú dr. Jármi Éva pszichológussal
Iskolai bántalmazásról, durvaságról, erőszakos megnyilvánulásokról egyre... »