A büntetésrõl - a pszichológus szemével |
|
A
szülõk fegyelmezési, tekintélytartási sikertelensége közvetlenül
vagy áttételesen, egyre többször jelenik meg a hozzám érkezõ kérdésekben.
Általában kétféle módon próbáljuk gyermekünknél elérni azt,
hogy megfelelõen viselkedjenek, ez a dicséret (mondhatjuk úgy is,
hogy jutalmazás) és a büntetés. Nagyon
sokszor elõfordul az a szülõi megoldás is, hogy az elismerõ szavak
mellé bírálat is kapcsolódik, vagyis duplafenekû a dicséret
(látod, milyen ügyes voltál, miért nem tudsz mindig így
viselkedni?). Ezzel a szülõ azt szeretné elérni, hogy gyermeke
jobban teljesítsen, vagy jobban viselkedjen, azonban nem biztos, hogy
ez a módszer eredményes. A gyerekek, már egészen kicsi korban
kihallják a bíráló szavakat, tisztában vannak azzal, hogy az
elhangzott dicséret valóbája bírálat. Azok a szülõk, akik túlságosan
gyakran alkalmazzák ezt a módszert, hiteltelenné válnak gyermekeik
elõtt, az igazi dicséret is hatástalan marad. Gyakran
hangzanak el dicsérõ szavak akkor is, amikor a gyerek teljesítménye
vagy viselkedése a nem az igazi, de valami alakul szintjén van,
s a szülõ szándékai szerint ösztönözni szeretné a gyereket a
jobb viselkedésre, a jobb eredmény elérésére. A gyerek legtöbbször
tudja, hogy az elismerés és a teljesítménye nem áll arányban egymással.
Ebben az esetben a szülõk két következménnyel számolhatnak: egyrészt
csökkenhet a gyerek igyekezete, hogy legközelebb jobban megfeleljen az
elvárásoknak, hiszen a jutalmat kisebb teljesítményre is megkapta, másrészt,
- ez fõleg a nagyobbaknál fordul elõ gondolhatják úgy is, hogy
a szülõk nem látják tisztán a helyzetet, nem tudnak reálisak
lenni. Ez pedig a kommunikáció gátjává válhat szülõ és gyermek
között. A dicséret fokozhatja a testvérek közötti rivalizálást
és versengést is. Amikor az egyik gyereket megdicsérik, a másikat
pedig nem, az utóbbiban joggal keletkezhet harag, irigység, bosszúság
a másik iránt. Amennyiben messzebbre tekintünk, a gyakran dicsért
gyerek a késõbbiekben függõvé válhat a szüleitõl, vagyis
amikor már elvárnánk tõle, hogy önállóan cselekedjék, akkor sem
lesz képes rá, mert mindig a szülõi egyetértésre, jóváhagyásra
várnak. Ezután
nézzük a büntetést! Amikor a szülõ büntetést ad a gyerekének,
akkor annak nem kívánatos viselkedését próbálja szankcionálni.
Ezzel a módszerrel is csak egyetlen probléma van, az, hogy nagyon sok
feltételnek kell megfelelni, hogy sikeres legyen, kezdve attól, hogy a
helytelen viselkedést mindig büntetni kell, a büntetésnek azonnal követnie
kell a rossz magatartást, nem lehet a gyereket más elõtt büntetni,
itt is ügyelni kell, hogy a helytelen viselkedés semmilyen körülmények
között ne jutalmazódjon, végül a büntetésnek nem szabad túlságosan
nagynak lenni. Könnyen belátható, hogy ezek a feltételek is csak
nehezen teljesíthetõk. Marad
a kérdés, hogy mit lehet tenni? Thomas Gordon akinek Tanítsd
gyermeked önfegyelemre címû könyve alapján készült a fenti összefoglaló
is a következõket javasolja: ahelyett, hogy un. Te-üzeneteket küldenénk
(ezek olyanok, amelyek a másikról szólnak, pl. ügyes voltál,
hogy elrakodtál rossz voltál, amiért nem hagytál beszélgetni délután)
próbálkozzunk az Én-üzenetekkel, vagyis fogalmazzuk meg, hogy nekünk
mit jelent, milyen érzést okozott a gyerek viselkedése: nagyon jólesett,
hogy elrakodtál, mert fáradt voltam, amikor hazaértem, vagy
nagyon kellemetlen volt nekem, amiért minduntalan félbeszakítottál,
nem tudtam figyelni sem rád, sem a
. nénire). Érezhetõ a különbség,
ugye? Ennek
a módszernek a megtanulása nem könnyû, mivel a Te-üzenetekre
vagyunk ráállva, ugyanis ezeket sokkal könnyebb elküldeni a másiknak.
Az Én-üzenetek tudatosságot igényelnek s azt, hogy odafigyeljünk
saját érzéseinkre, ezek ugyanis az én-üzenetek alapjai. Gordon
sokféle módszert ajánl, amivel elkerülhetõk a büntetés és a
jutalmazás már ismertetett csapdái. Próbáljuk kitalálni, mire van
szüksége a gyereknek (ezt fõleg csecsemõkorban kell alkalmazni, de késõbb
is szükség lehet rá!), aztán próbáljunk megegyezni a gyerekkel,
vagyis kössünk üzletet, módosítsuk a környezetet, hogy lehetõleg
minél kevesebbet kelljen a gyereket korlátozni, ezzel a nem kívánatos
viselkedés bekövetkezésének esélyét is csökkentjük. Nagyon
fontos, hogy a felnõtt azonosítani tudja azt a helyzetet, érzést,
ami az ingerültséget, az elkeseredést kiváltotta belõle, s azt
mondja el a gyereknek. Vagyis lényeges, hogy a gyerek ne csak a következménnyel
találkozzon, hanem az okkal is, ne csak azt lássa, hogy anya mérges,
ideges, hanem azt is, hogy mi vezetett ide. Természetesen
a gyereknek is vannak szükségletei, amiket szeretne kielégíteni, ezért
vannak esetek, amikor az Én-üzenetek hatástalanok. Ekkor próbáljunk
meg odafigyelni a gyerek kívánságaira, keressünk közösen megoldásokat
a problémára (saját élmény, amikor a fiam nem akart egyedül
elaludni, megkérdeztem tõle, mire lenne szüksége, hogy el tudjon
aludni egyedül is, s õ azt mondta, egy kis fényre. Bekapcsoltuk a
kislámpát, Õ pedig 10 perc múlva már aludt). Végül
szeretnék kitérni még egy, általam fontosnak tartott gondolatra.
Mint ahogy különbözõek vagyunk személyiségünkben is, úgy különbözõek
vagyunk nevelési stílusunkban is. Nagyon lényeges, hogy személyiségünkkel,
nevelési stílusunkkal összhangban legyenek kommunikációs aktusaink
is. A gyereknevelésben van néhány általam fontosnak tartott
elem, amelyek a kérdésekre adott válaszaimban is minduntalan visszatérnek:
a gyerek õszinte szeretete, a türelem, a következetesség és a
viselkedésünk hitelessége. Mindehhez
önismeretre van szükség, saját magunk és nevelési stílusunk
ismeretére. A következõ összefoglaló a nevelési stílusokat
szeretné megismertetni az olvasókkal. Jó
szülõ rossz szülõ? A
nevelés legfontosabb eleme a szülõ-gyerek kapcsolat, amely olyan érzelmi,
kommunikációs és kötõdési sajátosságok összessége, amely a
nevelési helyzetek döntõ fontosságú összetevõje, a gyermeki személyiség
fejlõdésének elsõdleges alapját képezi. A szülõ-gyerek kapcsolat
formája és tartalma életkoronként és kultúránként változik.
Nemcsak a gyermekkorban, hanem gyakran az egész életen át a
legfontosabb kapcsolatok közé tartozik. A
szülõ-gyerek kapcsolat alapját a szülõi szeretet képezi, az a
pozitív érzelmi viszonyulás, ami a szülõt a gyermekéhez fûzi.
Ennek a szülõi szeretetnek része a gyermek fizikai, lelki fejlõdésének
elõsegítése, az errõl való gondoskodás. Az egyik legintenzívebb,
s talán a legtartósabb érzelmi kapcsolatok egyike, amelynek része a
gyermekért érzett aggódás, féltés, a szülõi áldozatkészség,
lemondás is. Napjainkban
a jó szülõ ismérve, hogy erõsen kötõdik gyermekéhez. Azokban az
idõkben, amikor nagy volt a csecsemõhalandóság, a szülõk érzelmi
kötõdése jóval késõbb, a gyermek életkorának elõrehaladásával
(kb. 2-3 éves korban) erõsödött meg. Ez volt a helyzet a középkori
Európában, s ez a helyzet most is a harmadik világban. A jó szülõ
kategóriája tehát nagymértékben függ a társadalmi kultúrától. A
mai kultúrákban a gyermekek nagy része tervezetten születik. Jellemzõ,
hogy a gyermeknek a családban töltött életkori szakasza jelentõsen
meghosszabbodik, ami növeli a szülõi, családi kapcsolatok fontosságát.
A családban kezdõdõ, majd késõbb a különbözõ csoportokban
folytatódó szocializáció során sajátítjuk el azokat a viselkedési
elemeket, amelyek segítségével megtaláljuk helyünket a társadalomban.
A szocializáció alapját tehát a szülõ-gyerek kapcsolat alapozza
meg. Egyre
elfogadottabb és ismertebb az a nézet, mely szerint a szülõhöz/anyához
fûzõdõ legelsõ érzelmi kapcsolat teremti meg a késõbbi
kapcsolatok mintáját. Az a gyerek, akinek nem volt anyjához fûzõdõ
zavartalan kapcsolata, nem kap olyan mintát sem, amely alapján a késõbbiekben
az összes többi kapcsolatát kialakíthatja. Egyre több adat bizonyítja,
hogy csecsemõkori anya-gyerek kapcsolat meghatározó a késõbbi életkorokban
is. A fejlõdéslélektani kutatások eredményei is azt mutatják, hogy
a megfelelõ kötõdés és érzelmi támogatás nélkül, amit a gyerek
a szülõvel való kapcsolata során kaphat meg, a szocializáció súlyos
zavarokat szenvedhet. A
szülõi szeretet a gyermekkor folyamán mindvégig fontos az egészséges
testi-lelki fejlõdés szempontjából sõt, még felnõttkorban is az
egyik legjelentõsebb kapcsolataink közé tartozik. A csecsemõkori kötõdésrõl,
az anya szerepérõl nagyon sokat lehet olvasni, a késõbbi életkorok
azonban nem kapnak ilyen hangsúlyt, holott a nevelési helyzetek a
gyermek életkorának növekedésével egyre bonyolultabbá válnak,
egyre inkább szükségessé válik a nevelési helyzetek tudatosítása,
a megfelelõ nevelési stílus kialakítására való törekvés. Vizsgáljuk
meg részletesebben, hogy milyen nevelési stílusok azonosíthatók. A
nevelési stílus a szülõ által alkalmazott nevelési módszerek összessége
(amelyek nem mindig tudatosak a szülõ részérõl). A
nevelési stílusnak két fontos összetevõje van, az egyik a kontroll,
a másik a kapcsolat nyíltsága (demokratizmusa). Kontroll alatt a
gyermek feletti ellenõrzést (a jutalmazást, büntetést, a cselekvések
megengedését, megtiltását értjük), míg demokratizmus a gyermek döntésekbe
való bevonását jelenti. A nevelési stílus fogalmát Baldwin vezette be, aki a következõ kategóriákat állította fel. -
erõs kontroll demokratikus kapcsolat Baldwin
szerint az optimális kombináció az erõs kontroll demokratikus
kapcsolat. Ranschburg
Jenõ is négy stílust különböztet meg: Az
elsõ dimenzió a gyermek testi lelki-mozgási szabadságára
vonatkozik, arra, hogy a különbözõ viselkedési szabályok milyen
kiterjedésben és milyen súllyal nehezednek a gyermekre. Ez a dimenzió
az engedékenység és korlátozás két végpontja között helyezkedik
el. Ez utóbbi ponton található az olyan nevelõi magatartás, amely a
gyermeket merev következetességgel érvényre juttatott rendszabályokkal
fogja körül. . A korlátozó szülõ tehát a gyermeket csak meghatározott
helyen és hangerõvel engedi játszani, ragaszkodik hozzá, hogy kisfia
vagy kislánya mindig tiszta és rendes legyen (még a játszótéren
is), valamint jó modorú a társaságban és illemtudó az asztalnál.
A játszótársakkal, de különösen a testvérekkel és a szülõkkel
szemben megnyilvánuló agresszió, súlyos fegyelemsértés. A dimenzió
engedékenységgel jelölt végpontján ezeknek a nevelési elveknek az
ellenkezõje található. A
másik dimenzió a nevelõ emocionális (érzelmi) viselkedését ábrázolja.
Két szélsõséges végpontjára a meleg, illetve a hideg
jelzõt alkalmazták. A meleg szülõi magatartást fõképpen a
gyermeket elfogadó és megértõ, gyermekközpontú viselkedés jelzi.
Az ilyen szülõ ritkán alkalmaz fizikai büntetést, annál többször
dicséretet, a helyes cselekedetek pozitív megerõsítését. Tetteit,
ítéleteit indokolja, és általában gyakran beszélget a gyermekkel,
akinek közeledésére lehetõleg minden alkalommal pozitívan reagál.
(Ranschburg J.:Félelem, harag, agresszió, 1987, 135-136.p.) A két-
két dimenzió két-két végpontjának kombinációiból alakul ki a négy
dimenzió. Fontos
megemlíteni, hogy ezek a jellemzõk már inkább viselkedési formák,
mint nevelõi beállítódások. Nem lehet tehát csak egyszerûen kiválasztani
és megvalósítani közülük azt, amelyiket szimpatikusnak tartunk. A
nevelõ karaktere, személyisége messzemenõen meghatározza a helyet,
amelyet a két dimenzió egy-egy pontján elfoglal. Egy alapvetõen
autoriter személyiség csak átmenetileg tudja fenntartani a
demokratikus légkört, akkor is mindig átütnek a nevelõ személyiségjegyei
az erõszakoltan alkalmazott nevelõi szemléleten, így nem lesz
hiteles. Magunkat,
egész személyiségünket kell elõbb megközelítõleg olyanná
alakítanunk, amilyenné gyermekeinket nevelni szeretnénk. Szülõk
nevelési hibái A
szülõk nevelési hibáinak megítélése és valós hatása függ a
mindenkori kulturális feltételektõl, a felnõtti élettel kapcsolatos
követelményektõl. Míg a korábbi évtizedekben elsõsorban a túlzott
szigor és a merev követelmények voltak a szülõi nevelés
leggyakoribb torzulásai, ma a kontroll és a korlátozás hiánya
tekinthetõ jellegzetes problémának. Ez összefügg az antipedagógiai
irányzatokból fakadó liberális nevelési elvek térhódításával (
a gyermek teljes egyenlõsége, a szülõi tekintély kiiktatása). Bírálók
szerint a gyermeki függõség részben ideológiai, részben társadalmi
körülmények miatti felszámolása negatív következményekkel jár:
a középkorhoz hasonlóan megszûnik a gyermekkor, mint különleges életkori
szakasz, a felnõttvilág védelmezõ, támasznyújtó szerepe csökken.
A korlátlan engedékenység egyes megnyilvánulásainak ártó következményeit
kísérleti adatok támasztják alá: a kisgyermekkori agresszivitással
szembeni anyai engedékenység szerepet játszik az agresszív viselkedés
fennmaradásában. A mai leggyakoribb nevelési hibák közé tartozik -
a túlvédõ magatartás, A
túlvédõ magatartás melynek során a szülõ arra törekszik, hogy
kiküszöböljön a gyermek életébõl minden konfliktusforrást, lelki
vagy fizikai nehézséget. Gyakran tapasztalható a gyermek túlöltöztetése,
túletetése, a korlátozás hiánya a konfliktusok kerülése érdekében.
A túlvédés kapcsolódhat az anyagi javakkal való túlzott elhalmozással,
amit a szülõk alkalmanként az érzelmi elhanyagolásért való kárpótlásnak
tekintenek. Következményei közé tartozik a gyermek csökkent ellenálló
és megküzdõ képessége, a szorongás és az önálló cselekvés, döntés
megnehezített volta. A
szülõ következetlensége a gyermek viselkedésének megítélésében
és értékelésében illetve saját elveiben azt okozhatja, hogy a
gyermekben nem alakulnak ki az erkölcsi ítéletalakítás támpontjai,
gyanakvóvá és bizalmatlanná válhat az egész felnõtt világgal
szemben. A szülõi nevelés következetlenségében szerepet jártszik
a társadalmi értékek és intézmények hitelvesztése is. A
nevelésben megnyilvánuló túlzott teljesítményelvûség következtében
a szülõk a gyerek képességeinek, teherbírásának reális felmérése
nélkül egyre fiatalabb korban kényszerítik bele a gyereket a formális
képzésbe (idegen nyelv tanulás, versenysport, sorozatos felvételi
vizsgák). Néhány sikeres eset mellett gyakran ellenállás alakulhat
ki a gyermekekben mindennemû teljesítménnyel szemben, önértékelésükben
zavarok keletkezhetnek a sikertelenségük miatt. A
meghatározásban a meleg jelzõ, nem a kritika nélküli, túlóvó
szülõi viselkedést jelenti, mint ahogy az engedékeny sem a
korlátok és tiltások nélküli szülõi magatartást. Vannak
szabályok és a megszegésükért helytelenítés, feddés jár,
azonban a szabályok nem merevek, hanem szükségszerû és rugalmas
normák, nem nehezednek a gyerekre, nem válnak cselekedeteinek akadályává.
A gyermek sosem fordul szüleihez hiába sem érzelmi, sem intellektuális
igényeivel, vagyis a szeress és a beszélgess velem jelzéseire
mindig kap a szülõktõl választ. Az
a gyerek, aki ilyen légkörben nõ fel, pozitívan fordul a világ felé:
aktív, becsvágyó és barátságos, gondolkodása gyors, kreatív, érdeklõdõ,
cselekedeteivel aktív részese a világnak. Sosem kételkedik abban,
hogy szeretik, ez a szeretet azonban sosem korlátja cselekedeteinek. Megfigyelték,
hogy ebben a légkörben felnövõ gyerekek agresszívabbak, ennek oka a
biztonságérzés és a szigorú büntetés hiánya, nem pedig az önálló
cselekvés akadályoztatása miatt van. Ezek a gyerekek megvédik
magukat és álláspontjukat, ezért nehezebben kezelhetõk, mint a más
nevelõi beállítódásban nevelkedõk. Ez azonban bõségesen megtérül,
mert barátságosabbak, könnyen alakítanak ki kapcsolatot a felnõttekkel
és a gyerekekkel, bíznak önmagukban, kiegyensúlyozottak, kedvesek.
Az agresszió, ami tapasztalható, a megfelelõ feltételek esetén egészséges
bátorsággá fejlõdik. Kutatók
megfigyelték, hogy a meleg-engedékeny miliõben felnövõ gyerekek
szerepjátékaik során sokkal gyakrabban játszottak felnõtt babával,
mint a többiek. Ez a megfigyelés azért fontos, mert a szerepjáték
során a gyerekek a felnõtt viselkedési mintákat sajátítják el, építik
be személyiségükbe, viselkedésükbe, így a felnõttekkel való
azonosulás ezeknél a gyerekeknél a legintenzívebb. Ebbe
a szülõtípusba elsõsorban a túlóvó, túlszeretõ, túlgondozó szülõ
tartozik, aki nem engedi önállósodni gyermekét. Õ az, aki szigorúan
csak júliusban augusztusban engedélyez egy-egy fagylaltot, a sapkát
csak májusban lehet levenni, a homokba belemenni csak játszóruhában
lehet. Ezeknél
a szülõknél a gyermek nyílt agressziója szigorúan tiltott. Mivel
minden szülõ korlátokat állít a gyerek elé, amivel akadályozza a
cselekedeteiben, a gyerekek idõnként haragszanak a szüleikre. Ennek a
haragnak esetenként eltérõ módon, de megnyilvánulásai is vannak.
Az elõbb ismertetett meleg-engedékeny nevelõi stílusnál a gyermek
kifejezheti agresszióját, nem büntetést kap érte, hanem a szülõk
a megbeszélésre törekednek az esetek nagyobb részében. A meleg korlátozó
nevelõi stílusban a családon belüli agressziónak szigorú büntetése
van (gyermeknek szülõk felé, testvéreknek egymás felé megnyilvánuló
agressziója). Így a gyermek kénytelen magában tartani befelé
fordítani ellenséges érzéseit, ami szorongáshoz vezet. Elõfordul,
hogy csak a családon belüli agresszió tiltott, az osztálytársak felé
megnyilvánuló nem (milyen bátran, férfiasan viselkedik a gyerek,
megvédi önmagát). Ez a gyerek tehát az otthoni tiltott
indulatait is a társaival szemben vezeti le, aminek következménye elõre
látható: a sok agresszív megnyilvánulás elõbb-utóbb visszajut a
szülõkhöz, akik szigorúan büntetnek. A gyermeknek ismét csak
tiltott az indulatainak, agressziójának levezetése, megint kénytelen
önmagában tartani, ami tovább erõsítheti a szorongásukat. Ezek a
gyereke elõbb-utóbb jól viselkednek az iskolában, jól tanulnak, erõsen
iskolacentrikusak lesznek, õk azok, akik még akkor is jól
viselkednek, ha a tanár nincs az osztályban. Magatartásuk és
gondolkodásuk érõsen szabálykövetõ, kevéssé kreatívak, mindig
illedelmesek, egy kicsit visszahúzódók, félszegek. A
szülõi szeretet, a melegség rendszerint elejét veszi annak, hogy a
korlátozások túlzottan ránehezedjenek a gyerekre, komolyabb problémát
okozva. Szintén
a kutatások eredménye, hogy a meleg korlátozó nevelõi stílusban
felnövõ lányok jobban tûrik ezt a szülõi magatartást mint a fiúk,
mivel kevesebb szorongásos tünetet mutatnak. Hideg-engedékeny
nevelõi stílus Ez
a nevelõi stílust is segíti a gyermeki agresszió kibontakozását, mégpedig
azért, mert a szülõ elutasítja a gyermek közeledési függõségi
igényét, ugyanakkor idõnként már-már nemtörõdöm módon
engedékeny. A gyermek függõségi igényének elutasítása mögött
gyakran a gyermekkel szembeni ellenszenv húzódik meg. A szülõ
valamilyen ok miatt nem tudja elfogadni gyermekét, így annak közeledési
igényére elutasítóan reagál (ez az elutasítás tudattalan is
lehet!). A gyermekben ez az érzelmi, fizikai elutasítás szeparációs
szorongást idéz elõ. Ráadásul ezt a nevelõi stílust folytató szülõ
idõnként mintegy önmaga igazolására nyilvánosan bünteti
gyermekét. A
szülõ érzelmi elutasítása a gyermeket attól a lehetõségtõl is
megfosztja, hogy azonosuljon a szülõvel, elfogadja, kövesse, elõször
annak viselkedését, a késõbbiekben pedig értékrendjét. A szülõi
elutasítás elõbb-utóbb a gyermekbõl is elutasítást vált ki,
mindennel szemben, ami a szülõtõl ered. Ez érthetõ, ha arra
gondolunk, hogy a gyermek alapvetõ szükséglete maradt kielégítetlenül.
A gyermek viselkedésében egyre gyakrabban nyilvánulnak meg az agresszív
elemek, amik a szülõ engedékenysége miatt teret is kapnak. Az így
felnövekvõ gyermekek serdülõkorukra erõteljes függõségi szorongást
mutatnak, rossz lesz a kapcsolatuk a szüleikkel, nem fordulnak hozzájuk
tanácsért, problémáikat nem beszélik meg velük. Ezek a gyermekek,
fiatalok kapcsolati igényeiket máshol próbálják kielégíteni, ami
könnyen sodorhatóvá teszi õket, könnyen kerülhetnek a társadalom
számára nem kívánatos körökbe.
Ez
a nevelõi stílus annyiban különbözik az elõzõtõl, hogy a gyermek
elutasítása mellé erõteljes korlátok társulnak. A szülõ ellenérzéseire
(amelyek fizikai büntetésben, a gyermekkel való kapcsolat minimalizálásában
nyilvánulnak meg) a gyerek ebben az esetben is agresszióval reagál,
csakhogy ezt az agressziót a szülõ keményen bünteti. A szülõ
elutasító magatartása itt is gyakran rejtett: a felszínen azt
hangoztatja, mennyi mindent tesz a gyermekért, ellátja, dolgozik rá,
stb., miközben a gyermek érzelmi igényei kielégítetlenül maradnak,
csak korlátokkal találkozik. Ezek a szülõi üzenetek a gyermek
számára érthetetlenek, bûntudatot érez, hiszen hálátlan,
ugyanakkor agressziót is átél, mert csak a szülei által állított
akadályokat látja maga körül. Ez az agresszió, mivel a világ felé
nem nyilvánulhat meg, befelé fordul, súlyos zavarok, különféle
testi-lelki bajok alakulnak ki, amelyek az idõ múlásával egyre
komolyabbá válnak, a személyiség torzulását, a felnõttekkel/emberekkel
szembeni bizalom hiányát okozva.
2003.01.22 |
|
Társoldalunk kínálatából
Tavaszi programötlet gyerekeknek: Arcfestés, időutazás, szabadulószoba a Folly Arborétumban
A Balaton északi partján fekvő Folly Arborétum idén ünnepli fennállásának... »