Bölcsõde igen? - nem? | |
A bölcsõde csakúgy mint az óvoda - a társadalmi változások keltette igényként alakultak ki. A nõk munkába állása, a nagycsaládok felbomlása, ami részben a városiasodás következménye, szükségessé tette, hogy a gyermekek napközbeni felügyeletérõl szervezett keretek között gondoskodjanak, így jött létre a bölcsõde és az óvoda intézménye. Manapság a bölcsõdei gondozás kérdése egyre több ember életét érinti hazánkban. Egyrészt a nõk mielõbbi visszatérése a munkába gazdasági szükségszerûség, hiszen a család megélhetéséhez az Õ keresetükre is szükség van, másrészt nálunk is egyre több az egyszülõs család, ahol a gyermeket nevelõ szülõnek mindenképpen dolgoznia kell. Ráadásul hazánkban a lehetõség is adott az anyák számára, hogy három évig otthon maradjanak gyermekükkel, ami nem teszi könnyebbé a döntési helyzetet. A szakemberek között is vita folyik arról, hogy a bölcsõdei nevelés elõnyös vagy sem a gyermek számára. Ennek oka, hogy a bölcsõde hatásait csak hosszantartó, után-követéses vizsgálatokkal lehetne igazolni, ilyet pedig csak nagy kutatóapparátussal lehet folytatni. A következõkben néhány szempontot szeretnék ismertetni a bölcsõdei nevelést helyeslõ és ellenzõ kutatók eredményeibõl. A legtöbb vizsgálat az egy éves kor alatt megkezdett bölcsõdei nevelésrõl szól. A kutatók szerint a vizsgálatok azt igazolták, hogy azok a gyerekek, akik egyéves koruk alatt, napi 4 órát vagy annál többet töltöttek anyai gondoskodás nélkül, agresszívebbek voltak kortársaikkal szemben, inkább mutattak bizonytalan kötõdési mintázatot és kevésbé voltak hajlandóak a felnõttek utasításainak eleget tenni (Belsky 1986, 1990). Más kutatók azonban nem tudták igazolni ezeket az eredményeket. Õk a bölcsõdei nevelés jótékony hatását emelték ki, megfigyeléseik szerint a bölcsis gyerekek értelmi fejlõdése gyorsabb, az engedetlenséget Õk a függetlenség, önállóság megnyilvánulásának tartották (Clarke-Stewart, 1989). Végül abban sikerült a kutatóknak egyezségre jutniuk, hogy a bölcsõdei gondozás minõsége valamint a családi gondozás, az otthon élvezett szeretet és figyelem az, ami igazán meghatározza a gyermek értelmi, érzelmi fejlõdését. Mit
vonhat le tanulságként
az ellentmondó eredményekbõl a gyermekét féltõ, érte aggódó
anya? Nagyon
fontos, hogy elõre tájékozódjanak a bölcsõdei gondozás minõségérõl,
hiszen a kutatók is erre helyezték a hangsúlyt. Ha lehetséges
keressenek fel több bölcsõdét, tájékozódjanak a módszerekrõl,
elvekrõl, nézzenek körül, ismerkedjenek meg a gondozónõkkel.
Optimális a minél kisebb csoportlétszám, és az állandó
gondozói apparátus. A döntést tehát a körülmények mérlegelése után, kinek-kinek magának kell meghoznia, ami - mivel a gyermekünkrõl van szó, - nem könnyû. Azért sem, mert az intenzív együttlét után nemcsak a gyermeknek, hanem az anyának is meg kell küzdenie az elválás nehézségeivel. |
|
|
|
Nyiss Start-számlát – építsd gyermeked jövőjét! (x)
Ahogy a családalapítás, úgy a babavárás időszaka, majd az azt követő hónapok és évek is folyamatos tervezést igényelnek. Ahhoz, hogy gyermekünk, gyermekeink boldogan, magabiztosan váljanak felnőtté és megkezdjék önálló életüket hozzátartozik az anyagi gondoskodás és előre gondolkodás is a szülők részéről.
Társoldalunk kínálatából
A diák sokszor nem tudja, hogy mit miért kellene tanulnia – Gondolatok a tanulás hasznosságáról, tanári hozzáállásról
Minden fórumot megragad a gondolkodni vágyó emberek tudásszomjának... »