Bölcsõde igen? - nem? | |
A bölcsõde csakúgy mint az óvoda - a társadalmi változások keltette igényként alakultak ki. A nõk munkába állása, a nagycsaládok felbomlása, ami részben a városiasodás következménye, szükségessé tette, hogy a gyermekek napközbeni felügyeletérõl szervezett keretek között gondoskodjanak, így jött létre a bölcsõde és az óvoda intézménye. Manapság a bölcsõdei gondozás kérdése egyre több ember életét érinti hazánkban. Egyrészt a nõk mielõbbi visszatérése a munkába gazdasági szükségszerûség, hiszen a család megélhetéséhez az Õ keresetükre is szükség van, másrészt nálunk is egyre több az egyszülõs család, ahol a gyermeket nevelõ szülõnek mindenképpen dolgoznia kell. Ráadásul hazánkban a lehetõség is adott az anyák számára, hogy három évig otthon maradjanak gyermekükkel, ami nem teszi könnyebbé a döntési helyzetet. A szakemberek között is vita folyik arról, hogy a bölcsõdei nevelés elõnyös vagy sem a gyermek számára. Ennek oka, hogy a bölcsõde hatásait csak hosszantartó, után-követéses vizsgálatokkal lehetne igazolni, ilyet pedig csak nagy kutatóapparátussal lehet folytatni. A következõkben néhány szempontot szeretnék ismertetni a bölcsõdei nevelést helyeslõ és ellenzõ kutatók eredményeibõl. A legtöbb vizsgálat az egy éves kor alatt megkezdett bölcsõdei nevelésrõl szól. A kutatók szerint a vizsgálatok azt igazolták, hogy azok a gyerekek, akik egyéves koruk alatt, napi 4 órát vagy annál többet töltöttek anyai gondoskodás nélkül, agresszívebbek voltak kortársaikkal szemben, inkább mutattak bizonytalan kötõdési mintázatot és kevésbé voltak hajlandóak a felnõttek utasításainak eleget tenni (Belsky 1986, 1990). Más kutatók azonban nem tudták igazolni ezeket az eredményeket. Õk a bölcsõdei nevelés jótékony hatását emelték ki, megfigyeléseik szerint a bölcsis gyerekek értelmi fejlõdése gyorsabb, az engedetlenséget Õk a függetlenség, önállóság megnyilvánulásának tartották (Clarke-Stewart, 1989). Végül abban sikerült a kutatóknak egyezségre jutniuk, hogy a bölcsõdei gondozás minõsége valamint a családi gondozás, az otthon élvezett szeretet és figyelem az, ami igazán meghatározza a gyermek értelmi, érzelmi fejlõdését. Mit
vonhat le tanulságként
az ellentmondó eredményekbõl a gyermekét féltõ, érte aggódó
anya? Nagyon
fontos, hogy elõre tájékozódjanak a bölcsõdei gondozás minõségérõl,
hiszen a kutatók is erre helyezték a hangsúlyt. Ha lehetséges
keressenek fel több bölcsõdét, tájékozódjanak a módszerekrõl,
elvekrõl, nézzenek körül, ismerkedjenek meg a gondozónõkkel.
Optimális a minél kisebb csoportlétszám, és az állandó
gondozói apparátus. A döntést tehát a körülmények mérlegelése után, kinek-kinek magának kell meghoznia, ami - mivel a gyermekünkrõl van szó, - nem könnyû. Azért sem, mert az intenzív együttlét után nemcsak a gyermeknek, hanem az anyának is meg kell küzdenie az elválás nehézségeivel. |
|
|
|
Társoldalunk kínálatából
"Nem mindegy, hogy valaki alultápláltan vagy túlsúlyosan fekszik-e be a kórházba"
Az alultápláltság negatív hatásaira kívánják ráirányítani a betegek,... »