Videófilm-sorozat készült szülõknek, amely az erõszak nélküli gyermeknevelést szeretné bemutatni, népszerûsíteni. Egy lehetõséget, alternatívát kíván a szülõknek nyújtani, hogyan lehet örömmel, elégedetten együtt lenni csecsemõjükkel és kisgyermekükkel. Az elsõ másfél év mindennapi gyermeknevelési kérdéseiben igyekszik eligazítást adni, mint pl.: evés, sírás, mozgás, játék, stb. A filmeken szülõket és gyerekeket láthatunk hétköznapi, természetes helyzetekben.
A filmek szakmai anyagát Tardos Anna, dr. Majoros Mária, dr. Borbély Sjoukje, Mózes Eszter és Tényi Vera állították össze, és szakértõként közremûködtek a megvalósításban.
A film operatõre ifj. Vitray Tamás, a narrátor Hegyi Barbara. A 12 részes sorozat bolti forgalomban nem kapható, kizárólag a Pikler.hu oldalon keresztül rendelhetõ meg. A három lemezbõl álló DVD kiadványt a Pikler-Lóczy Társaság forgalmazza, ára 7000 forint.
Az epizódok témája és rövid ismertetése:
1.ÉRINTÉS Éveken át oly sokszor megfogjuk, a karunkba vesszük, hozzáérünk a bõréhez… Szeretjük, gyönyörködünk benne, örülünk a létezésének. Vajon kifejezi-e mindezt a kezünk, vajon ezt üzenik-e a mozdulataink? Álljunk meg és gondolkodjunk el egy kicsit, vizsgáljuk meg tüzetesebben mindennapi helyzeteinket!
2.ENNI JÓ! Étvágytalan? Válogat? Futni kell utána a falatokkal? Vannak kisétkû gyerekek, akik szépen fejlõdnek, vannak aggódó felnõttek, akik nehezen igazodnak el az örökké változó étkezési szokások és elvárások között. Miként vezethetjük el gyermekünket békés és örömteli módon a szopástól az önálló evésig?
3.FIGYEL-JÁTSZIK-TANUL „Mikor tud a csecsemõ már egyedül játszani?” – A válasz sokféle lehet, bizonyítják filmbéli szereplõink, a szüleik mellett érzelmi és fizikai biztonságban, felszabadultan tevékenykedõ gyerekek. Felfedezik a világot és önmagukat, mi pedig õket figyelve elámulhatunk, mennyi mindent tud és tapasztal a kisgyerek önálló játék közben.
4.KÖRNYEZET ÉS ÉLETMÓD Milyen környezetbe csöppen a frissen érkezett újszülött? Legszívesebben a széltõl is óvnánk, és a lehetõ legjobb helyet készítjük elõ neki. Milyen legyen a fekvõhelyre, pelenkázója, hol játszhat majd szabadon, biztonságban? Figyeljünk oda a világ kicsiny szegletére, amelyet mi alakíthatunk ki számára.
5.A MOZGÁS ÖRÖME Vannak dolgok, amikhez a csecsemõk és kisgyerekek nálunk jobban értenek. Tudják például, hogyan lehet bõ egy év alatt kiválóan megtanulni az alapvetõ testhelyzeteket és mozgásformákat, sõt azt is pontosan tudják, hogy mit, mennyit és hogyan kell gyakorolniuk. Azért van mit segítenünk: kényelmes ruhát, kellemes és védett környezetet, és ami a legfontosabb, sugárzó figyelmünket adhatjuk nekik…
6. EGYÜTT, BÉKÉSEN Napi száz értékes perc! Meghitt együttlét, odafigyelõ beszélgetés, örömmel együttmûködõ vagy éppen huncutkodó gyerek, a legapróbb jelzéseit is értõ felnõtt…Hogy ez a száz perc kivételes alkalom? Dehogyis az! Nap mint nap tisztába tesszük, etetjük, fürdetjük gyermekünket, és ez a mindennapos élethelyzet újra meg újra csodálatos, közös élmény forrása lehet.
7.ÉS HA SÍR…? Milyen rossz a gyereksírást hallgatni! Tudjuk, hogy a csecsemõ és a kisgyerek élete nem telhet el sírás nélkül, mégis próbáljuk elérni, hogy ne sírjon. Ez természetes, habár nem mindig sikerül egykönnyen…. Vajon mennyire értjük és érezzük, hogy gyermekünk mit fejez ki sírásával?
8.A BESZÉD VARÁZSA Ugye, milyen ámulattal figyeljük a kisgyereket, amint könnyed természetességgel elkezd beszélni? Az egészben az a legcsodálatosabb, hogy erre a hétköznapi, mégis fantasztikus tudásra nem kell tanítanunk. Csak annyi a dolgunk, hogy születésétõl fogva beszéljünk hozzá, és arra is mindig figyeljünk oda, hogy õ mit akar mondani nekünk.
9.SZABAD – NEM SZABAD A leghiggadtabb szülõ is kétségbeeshet, amikor addig „ártatlannak” ismert gyermeke egyszer csak négykézláb vagy talpra állva útrakel a lakásban. Megleli az összes törékeny, veszélyes vagy éppen szanaszét guruló tárgyat. A felnõtt csak kapkodja a fejét és a dolgait… és könnyen azon kapja magát, hogy csak tilt és tilt. Megelõzhetõ mindez? Hogyan vészelhetõ át békésen ez a korszak is?
10. REND-TÁJÉKOZÓDÁS A csecsemõk és a rend?! Nem gyõztük hangsúlyozni a gyerek személyének tiszteletbentartását, játékának, mozgásának és választásainak szabadságát. Mindez átgondoltan, elõkészítve és keretek között jelent csak örömet. A gyerekre szabott, rugalmas rend segít eligazodni, megkönnyíti a világ megértését, a sikeres alkalmazkodást.
11. HAGYJATOK IDÕT! A csecsemõk világában a valódi élmények eléréséhez a nagyobb sebesség helyett vissza kell kapcsolnunk pár fokozatot: így sok csodát megláthatunk, gyerekünknek pedig lehetõvé tesszük, hogy a maga ritmusában, belsõ indíttatását követve éljen, fejlõdjön. Az õ tevékenysége és az együtt töltött idõ is más minõségû lesz így.
12. KAPCSOLATOK A család legújabb tagját mindenki kíváncsian figyeli, léte a körülötte élõkbõl számtalan érzést vált ki. Miközben minden tekintet rá szegezõdik és mindenki tõle vár valami reakciót, vajon az õ szemszögébõl nézve hogyan alakulnak ezek a viszonyok?