#baba#anya

Czeizel szerint nő az abortuszveszély

Czeizel Endre genetikus szerint sok abortuszhoz vezethet az a Bécsben és Pozsonyban is alkalmazott módszer, amellyel a magzatnak már hét hetes korában kiderül a neme. A műtétes mesterséges terhességmegszakítás viszont 12 hetes korig engedélyezett.

A szakember az InfoRádióban beszélt arról az új vizsgálati módszerrel kapcsolatos aggályairól. Ahogy arról a Babanet is beszámolt, ezzel az anyai vérből végezhető vizsgálattal a terhesség hetedik hetében meg lehet állapítani a magzat nemét. Bár ezt a vizsgálatot Magyarországon nem, Pozsonyban és Bécsben el lehet végezni - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Czeizel Endre, aki hangsúlyozta: ez a vizsgálat nem jó arra, hogy kimutassa a magzati rendellenességeket.

A genetikus hozzátette: mivel Magyarországon a magzat 12 hetes koráig lehet abortuszt végrehajtani, ezért attól tart, hogy a szülők a vizsgálat elvégzése után, ha nem az a gyerek neme, amit szerettek volna, megszakítják a terhességet.

A szakembert évente 1200 pár keresi fel, 10 százalékuk pedig azért megy hozzá, mert kifejezetten fiút vagy lányt szeretnének – írja az Orientpress. Czeizel Endre szerint viszont sok ezerrel nőne a születések száma, ha a szülők biztosan tudnák a fogantatáskor, milyen nemű gyerekük születik majd. Erre nemcsak a vérvizsgálat a megoldás, hiszen már léteznek egyéb módszerek is, mint például az ondósejtek megfestése.

A genetikus elmondta azt is, hogy már 1984-ben elkezdték a kutatást a magzatvédő vitaminokkal kapcsolatban. Akkor még azt hitték, hogy a súlyos fejlődési rendellenességeket, például a nyitott gerincet táplálkozási hiány, a B11 vitamin, vagyis a folát – folsav - alacsony mennyisége okozza.

A magzatvédő vitamin éppen a hiányzó vitaminmennyiséget pótolja., ám a későbbi kutatások során kiderült:  nemcsak táplálkozási hiányról van szó, hanem arról, is hogy a szervezetünkben a fehérjék lebomlásakor egyfajta méreg, úgynevezett homocisztein keletkezik. Ha ez nem bomlik le, akkor az különösen veszélyes lehet az állapotos nőknél.

A méregtelenítést egy gén irányítja, de a magyar emberek 11 százalékában egyáltalán nem, 45 százalékuknál pedig rosszul működik. Vagyis a magzati rendellenességekért nem elsősorban a táplálkozási hiány tehető felelőssé, genetikai hajlam is okozhatja.

2010. február 02.

 
 
 
Címkék:  

hír

Babanet hozzászólások  
(16 hozzászólás) 

2010 02 03. 07:58
Ezt a vizsgálatot CSAK indokolt esetben, pl. nemeknél öröklődő genetikai
betegségek kimutatásához, vagy hasonlóan indokol esetben lenne szabad alkalmazni. Törvény szabályozhatná a vizsgálat elvégzésének lehetőségét.
→ válasz erre
2010 02 03. 09:50
Hát nemtudom szerintem nem rossz.például én is válalnék 3. babát ha biztosra tudnám hogy kislány mert már van 2 fiam
→ válasz erre
2010 02 03. 11:29
dia
@Anitaaa03, és ha fiút mutatna ki a vizsgálat, akkor elvetetnéd? Mert pont ez az aggálya Czeizelnek, aki ráadásul tud olyan tuti módszert, amivel még a fogantatás előtt eldönhető a gyerek neme.

Viszont anno, mikor felvetette, hogy a 2-3 gyerekes családoknál legyen ez igénybe vehető, akkor sokan dühödten támadták, hogy ez már micsoda belenyúlás a természetbe, stb...
→ válasz erre
2010 02 03. 17:52
Ezzel amúgy egyet is lehetne érteni, mármint, hogy ne avatkozzunk bele a természetbe, viszont eleve arról szólt, ha jól emlékszem, az eredeti elképzelés, hogy harmadik gyerektől legyen lehetséges meghatározni a nemet. Ez pedig így már nem is annyira beavatkozás a természetbe...

Valószínűleg nem tartják jónak a népességnövelést, hogyha nem motiválják a gyerekvállalókat a választás lehetőségével. Amúgy, tök' hülyeség ez a "ne tervezzünk nemet"-dolog, mert simán lehetne törvénnyel szabályozni: ha meghatároznának egy kvótát, hogy évente mondjuk 20.000 lányt és 20.000 fiút lehetne laboratóriumilag "megtervezni" (mondtam egy számot) és a beavatkozást kizárólag egybizonyos kórház végezhetné csak (meglenne a kontroll), akkor semmivel sem módosulna a természetes arány.

És még mindig jobb, ha ugyan el kellene utasítani a többi szülőt, de születne legalább 40.000 pluszgyerek. Na mindegy, ez asszem lerágott csont...
→ válasz erre
2010 02 03. 21:26
dia
@Manguszta, kicsit utópisztikus az elképzelés, valószínűleg kapásból alkotmányellenesnek ítélnék, no meg valóban, mi alapján választanák ki a szerencsés 40 ezer párt? (Bár most hirtelen beugrott a nagy nemzeti lottó ötlete...:))

Egyébként egyetértek veled, 2-3 gyermekes családoknál úgymond én sem feltétlen érezném durva beavatkozásnak. De szerintem nem a népességnöveléssel kapcsolatos ellenérzések miatt, sokkal inkább orvosetikai dolgok miatt nem engedték végül a dolgot: mert ha már nemet meg lehet határozni, előbb-utóbb igény lenne a szemszín, hajszín, iq és egyéb paraméterek befolyásolására is...
→ válasz erre
2010 02 03. 22:29
mi még egy babát szeretnénk. persze, mivel kislányunk van, jobban húzunk a klasszikus, 1fiú, 1 lány felállás felé.
de ha még egy kislány lenne, akkor is megszületne.
és ha később becsúszna, az is megszületne.
→ válasz erre
2010 02 03. 22:47
Aki az alapján dönt egy gyermek sorsáról,hogy fiú vagy lány,az adjon hálát,hogy nincs beteg gyereke.
Nekem két fiam van (ikrek) de egy esetleges harmadiknál nem az lenne a döntő,hogy vajon milyen nemű.
→ válasz erre
2010 02 04. 00:00
Anyaanynak és banikának igaza van.
Hova jutunk, ha ezt bevezetnék...egy szegény gyermek pont azért ne születne meg, mert nem kívánt nemű, holott mint Czeizel doktor is említette meg lehet festeni az odndó sejteket. Akkor, ha az említett párok felétlenül ragaszkodnak a gyermekük nemének megválasztásához, legyenek kedvesek és vegyék a fáradtságot , hogy ne az abortuszt válasszák, hiszen annak a gyermekenek, akit egyébként várnak, az az egyetlen bűne, hogy nem kívánt nemű. Ez mind orvosetikai mind bioetikai szempontból elítélendő!
→ válasz erre
2010 02 04. 11:57
Nyuszifül, pont az van, hogy nem vezetik be... Habár, akinek annyira "fontos", hogy lánya vagy fia fog-e születni hogy ezért képes volna elvetetni a magzatot, az biza ki fog menni Pozsonyba vagy Bécsbe. Elítélhetjük őket, de meg fogják tenni.
Egyébiránt én, ha akarnék 3. gyermeket (jelenleg azért küzdök, hogy az első végre megfoganjon!), baromira nem érdekelne, hogy fiú-e vagy lány.

El tudom fogadni az abortuszt, szélsőséges esetben, de a nemek miatt abszurd.
→ válasz erre
2010 02 04. 16:08
Én biztos nem vetetnék el babát, legyen akármilyen nemű.
Érdekes, hogy az senkinek nem jutott eszébe, hogy mi van akkor, ha egy pár el szeretné vetetni a babát, (mert mondjuk 3. gyerek, 4.-5. stb, ezer indokot tudnak kitalálni), de pont azért nem vetetnék el, mert olyan nemű, amire rég vágytak?
Én mondjuk nem élnék a nemválasztással, de attól függetlenül nem lenne rossz ötlet engedélyezni, mivel sok ismerősől hallom, hogy bevállalnék egy 3. v. 4. gyereket, ha a Jóistenke megsúgná, hogy fiú/lány lesz. :)
→ válasz erre
2010 02 05. 08:23
Szerintem az az ember enyhén szólva is fura, aki csak azért tart vagy nem tart meg egy babát, hogy annak mi a neme.
Igaza van annak, h örüljön, hogy egészséges!!
→ válasz erre
2010 02 05. 08:23
Szerintem az az ember enyhén szólva is fura, aki csak azért tart vagy nem tart meg egy babát, hogy annak mi a neme.
Igaza van annak, h örüljön, hogy egészséges!!
→ válasz erre
2010 02 05. 09:29
Nagyon sokan fiút szeretnének jobban,ez nem tudom miélrt van így, mondjuk én is köztük vagyok.De ez nem jelenti azt,hogy elvetetném,ha kiderülne,hogy lány lesz. De jó dolog ,ha már a 7. héten kiderülhet a neme a babának,nekem a nagyobb gyerekeimnél a 25.héten tudták csak megmondani, a legkisebb fiamnál meg már a 18.héten kiderült, de ez a 7. hét szuperebb,mert nem kell annyit várni a kíváncsisággal.
→ válasz erre
2010 02 05. 09:53
dia
@mó73: ez főleg egy régi beidegződés, hagyományos gondolkodásnak, értékrendnek köszönhető: a fiú viszi tovább a nevet, ő az, aki anyagilag tudja majd támogatni a családot, aki örököl, ő az értékesebb. Nyilván az utóbbi száz évben sokat változott a világ, a nők is dolgoznak, helyt állnak, de a szerepek változásával még nem jár automatikusan az értékrendbeli változás is.

Csak gondoljunk arra, hogy vidéken még mindig gyakori, hogy a fiúgyereket hívják gyereknek, a férfit embernek. A lánygyerek "csak" lány, a nő meg csak "asszony". Gyereknek vagy embernek nem nagyon nevezik...

Én a 38. héten tudtam meg hivatalosan is, hogy lányom lesz. (Tudtam én már az elejétől kezdve is, de senki sem hitt nekem...:)) Számomra az egyik legjobb dolog a terhességben az volt, hogy benne volt ez a kis titokzatosság, sejtelmesség. Én nem is akartam megtudni, a párom volt a kíváncsi - aki fiút akart inkább -, de aztán mikor az UH-s orvos kiírta neki a képernyőre, annyira vigyorgott, hogy ki kellett szednem belőle.:)
→ válasz erre
2010 02 08. 12:23
Akarjuk-e tudni a baba nemét vagy nem: ez megint "ízlések-és-pofonok"-dolog. Én biztos, hogy tudni akarom majd. Nem kíváncsiságból, hanem, hogy úgy gondoljak rá. Hiszek abban (bár tudom, hogy tudománytalan...), hogyha mondjuk fiam lenne és lányként gondolnék rá, lehet, hogy ez torzként hatna a személyiségfejlődésére.

És még egy szemlélet, amellyel vissza is kanyarodunk a cikk témájához: léteznek olyan emberek, akiknek ténylegesen csalódást okoz, ha nem olyan nemű gyerekük születik, amilyenre vágynak. (meglehet a véleményünk, de sajnos akkor is tény...) És ha csak születéskor derül ki, hogy fiú vagy lány születik-e, akkor ez a csalódás-élmény rátesz egy lapáttal a baby blues-ra és a gyerekhez való viszonyra is akár. Akkor már az sokkal nagyobb segítség, ha koraterhesen lehet tudni a nemet, így van idő hozzászokni a gondolathoz.
→ válasz erre
2010 02 08. 16:03
hm,legtöbben érdekes dolgokat vetettetek fel.sokféle gondolat,ez jó.
Angie 34,veled teljesen egyetértek,nemhez kötött örökletes betegség esetén kellene,vagy a prof.által említett festéses eljárás..no,szerintem ez sokkal kevésbé elérhető,na,de hagyjuk a bürokratikus rendszeert.viszont az is szörnyű,ha mondjuk több abortuszt kell átélnie az ilyen anyukának,mire megfogan az "egészséges"nem.:(
más:hasonló orvos-és bioetikai és jogi kérdések voltak kb 20 éve az ivf eljárással kapcsolatban is,manapság tízezrével végzik évente Mo.-n is.el fog jönni az az idő a nem túl távoli jövőben ,amikor igenis akarnak majd magasabb,erősebb,okosabb,szőkébb gyereket..és lesz rá mód..sajnos,v nem sajnos,ez majd kiderül.apropó.ki látta az gattaca c. filmet?már nem is tűnik annyira utópisztikusnak,ugye?
→ válasz erre
X
EZT MÁR OLVASTAD?